Справа № 750/17837/24
Провадження № 2/750/747/25
З А О Ч Н Е Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 квітня 2025 року м. Чернігів
Деснянський районний суд м. Чернігова в складі:
судді Маринченко О.А.,
секретар судового засідання Шилова Ж.О.,
розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом Управління (служби) у справах дітей Чернігівської міської ради до ОСОБА_1 про відібрання дитини без позбавлення батьківських прав,
треті особи: Чернігівський міський центр соціальних служб, ОСОБА_2 ,
в с т а н о в и в:
18 грудня 2024 року Управління (служба) у справах дітей Чернігівської міської ради звернулося до суду з позовом, в якому просить відібрати у ОСОБА_1 малолітню дитину - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , без позбавлення її батьківських прав.
Обґрунтовано позов тим, що ОСОБА_1 має дитину - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Відомості про батька дитини записані за вказівкою матері згідно із частиною першою статті 135 Сімейного кодексу України. 18 серпня 2024 року до Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна дитяча лікарня» Чернігівської обласної ради працівниками поліції було поміщено малолітню ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Підставою для поміщення Камілли до лікарні стало те, що вона в нічний час о 00 год. 15 хв. перебувала без нагляду матері на вулиці. Дитина повідомила, що її там залишила п?яна мати. Наступного дня мати ОСОБА_4 до управління (служби) у справах дітей не звернулася з приводу повернення їй дитини та надання пояснень. 20 серпня 2024 року спеціалістами управління ОСОБА_1 було відвідано за місцем проживання, яка пояснила що дійсно того дня, 18 серпня 2024 року, вживала алкогольні напої і нічого не пам?ятає. З ранку прокинулась у кущах, дитини біля неї не було, обличчя побите, після чого вона пішла додому спати. Як прокинулась згадала про дитину. З ОСОБА_1 було проведено профілактичну бесіду, під час якої вона була попереджена про відповідальність за життя та здоров?я дочки, а також про притягнення її до відповідальності за неналежне ставлення до виконання батьківських обов?язків. Інспектором ювенальної превенції відносно ОСОБА_1 складено адміністративний протокол за частиною другою статті 184 Кодексу України про адміністративні правопорушення. 26 серпня 2024 року ОСОБА_1 заслухано на засіданні комісії з питань захисту прав дитини. На комісії ОСОБА_1 не змогла пояснити свою поведінку та вважала, що нічого не трапилося і вона не розуміє чого в неї відібрали дитину. Розглянувши питання щодо стану виконання відповідачем батьківських обов?язків та доцільності повернення її малолітньої дочки в родину, враховуючи обставини, комісія вважає за недоцільне таке повернення. 27 серпня 2024 року малолітню ОСОБА_3 влаштовано до родини патронатного вихователя, де дитина перебуває по теперішній час. Відповідно до письмового пояснення патронатного вихователя мати жодного разу не відвідувала дочку, не телефонувала, не цікавилась її життям, здоров?ям та розвитком. Згідно з інформацією Чернігівського дошкільного навчального закладу № 75 Чернігівської міської ради, який відвідує ОСОБА_4 , мати дитини дошкільний заклад не відвідує, зв?язок з вихователями не підтримує. За період з вересня 2020 року по теперішній час спеціалісти суб?єктів соціальної роботи систематично здійснювали моніторингові візити в родину для з?ясування ситуації, зміни поведінки матері. Принципово ситуація в родині не змінилась, у квартиру потрапити було майже неможливо, на телефонні дзвінки відповідач не відповідала, часто двері квартири не відкривали. Коли з?являлась можливість потрапити до помешкання, комісія фіксувала безлад, бруд, несвіжу постільну білизну. Внаслідок нездорового та безвідповідального способу життя, який веде відповідач, Чернігівський міський центр соціальних служб вважає за доцільне відібрати без позбавлення батьківських прав малолітню ОСОБА_3 у матері. З ОСОБА_1 неодноразово проводились профілактичні бесіди, під час яких, вона попереджалася про відповідальність за життя та здоров?я дітей, а також про притягнення її до відповідальності за неналежне ставлення до виконання батьківських обов?язків. Комісія з питань захисту прав дитини вирішила надати рекомендації органу опіки та піклування для прийняття рішення про затвердження висновку щодо доцільності відібрання ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від матері, ОСОБА_1 , без позбавлення її батьківських прав, а тому Управління (служби)у справахдітей Чернігівськоїміської ради звернулося до суду з вказаним позовом.
Ухвалою Деснянського районного суду м. Чернігова від 24 грудня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в справі; справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження; визначено відповідачу строк для подачі відзиву на позов.
Відповідач відзив на позов не подала.
Ухвалою Деснянського районного суду м. Чернігова від 29 січня 2025 року, яка занесена до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження в справі і призначено справу до судового розгляду по суті.
У судове засідання представник Управління (служби) у справах дітей Чернігівської міської ради подав заяву, в якій просить справу розглянути за його відсутності, вказавши, що позовні вимоги підтримує та не заперечує проти заочного розгляду справи.
Відповідач у судове засідання не з`явилася, про дату, час і місце розгляду справи по суті сповіщалася завчасно та належним чином. Судова повістка відповідачу надсилалася за адресою її місця проживання, зареєстрованою у встановленому законом порядку.
Представник третьої особи - Чернігівського міського центру соціальних служб у судове засідання подала заяву про розгляд справи за її відсутності, зазначивши, що позов підтримує.
Третя особа - ОСОБА_2 у судове засідання подав заяву про розгляд справи за його відсутності, вказавши, що позов підтримує, а малолітня ОСОБА_5 проживає в його родині. За весь час проживання мати дитини жодного разу дочку не відвідала, не цікавилася її життям, успіхами, матеріальної допомоги на її утримання не надавала.
Суд ухвалює рішення при заочному розгляді справи, що відповідає вимогам статті 280 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України).
На підставі частини другої статті 247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив таке.
ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується копією свідоцтва про народження (а.с. 7).
Відомості про батька дитини записані за вказівкою матері згідно із частиною першою статті 135 Сімейного кодексу України, про що свідчить копія витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про народження із зазначенням відомостей про батька відповідно до частини першої статті 135 Сімейного кодексу України (а.с. 8).
З копії акту органу внутрішніх справ України та закладу охорони здоров`я про підкинуту чи знайдену дитину та її доставку від 18 серпня 2024 року слідує, що до Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна дитяча лікарня» Чернігівської обласної ради працівниками поліції було поміщено малолітню ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Підставою для поміщення Камілли до лікарні стало те, що вона в нічний час о 00 годині 15 хвилин перебувала без нагляду матері на вулиці. Дитина повідомила, що її там залишила п?яна мати (а.с. 9).
20 серпня 2024 року ОСОБА_1 надала спеціалістам Управління (служби) у справах дітей Чернігівської міської ради пояснення, в яких, зокрема, зазначила, що 17 серпня 2024 року вживала алкогольні напої у своєї подруги за адресою: АДРЕСА_1 . Близько 12 години ночі вона разом із дочкою пішли додому, однак від випитого алкоголю її дуже «підкосило» і далі вона нічого не пам?ятає. З ранку вона прокинулася в кущах, дитини біля неї не було, обличчя було побите, після чого вона пішла додому спати. Після того як прокинулася згадала про дитину (а.с. 11).
З ОСОБА_1 було проведено профілактичну бесіду, під час якої вона була попереджена про відповідальність за неналежне ставлення до виконання батьківських обов?язків та зобов`язалася з`явитися на комісію ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Відповідно до копії подання сектору ювенальної превенції відділу поліції Чернігівського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Чернігівській області щодо усунення причин та умов, що призводять до вчинення дітьми кримінальних та адміністративних правопорушень № 138601/124/48/9/2024 від 21 серпня 2024 року, ОСОБА_1 ухилилася від виконання покладених на неї батьківських обов?язків по відношенню до малолітньої дочки, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , а саме: ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_3 о 00 годин 15 хвилин лежала на землі в стані сильного алкогольного сп?яніння, не в змозі піднятись та розмовляти, поруч перебувала дочка залишена без батьківського піклування, налякана та переохолоджена. Інспектором ювенальної превенції відносно ОСОБА_1 складено адміністративний протокол за частиною другою статті 184 Кодексу України про адміністративні правопорушення (а.с. 10).
27 серпня 2024 року ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , була влаштована до сім?ї патронатного вихователя ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , за адресою: АДРЕСА_2 , як дитина, яка залишилася без батьківського піклування (а.с. 16).
Згідно з інформацією Чернігівського дошкільного навчального закладу № 75 Чернігівської міської ради Чернігівської області № 29/01-19 від 17 вересня 2024 року ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зарахована до дошкільного закладу з 03 вересня 2024 року. Мати дитини дошкільний заклад не відвідує, зв?язок з вихователями не підтримує (а.с. 15).
З копій заяв та повідомлення патронатного вихователя ОСОБА_2 від 08 жовтня 2024 року, 28 листопада 2024 року, 17 грудня 2024 року слідує, що у його родині з 29 серпня 2024 року перебуває ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . За весь час мати дитини жодного разу не телефонувала, не цікавилася станом здоров`я та розвитком дитини (а.с. 12, 13, 14).
Відповідно до інформації Чернігівського міського центру соціальних служб від 02 грудня 2024 року № 1841 ОСОБА_1 - мати двох дочок: ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_3 . Згідно з протоколом від 21 серпня 2020 року № 224 до 19 квітня 2024 року сім?я стояла на обліку центру за жорстоке поводження матері по відношенню до старшої дочки. 13 вересня 2024 року родина взята під соціальний супровід. За період з вересня 2020 року по теперішній час спеціалісти суб?єктів соціальної роботи систематично здійснювали моніторингові візити для з?ясування ситуації: зміни поведінки матері з деструктивної по відношенню до старшої дочки та налагодження нормальних, теплих відносин між дочками. Зі старшою дівчиною постійно проводилися профілактичні бесіди соціальних працівників, психолога. Принципово ситуація в родині не змінилася. Міжособистісні стосунки матері та старшої дочки ОСОБА_7 продовжують бути важкими. Влітку, в канікулярний період, дівчина, не бажаючи проживати разом з матірю, з?їхалася з власним хлопцем, що матір абсолютно не турбувало. ОСОБА_7 не любить та ніколи не допомагала матері з молодшою сестрою ОСОБА_4 , була до неї груба, іноді з ненавистю. Під час неодноразового відвідування комісією суб?єктів соціальної роботи для з?ясування та перевірки обставин справи в квартиру потрапити було майже неможливо. На телефонні дзвінки жінка не відповідала, часто двері квартири не відкривали. Коли з?являлася можливість опинитися в помешканні, комісія фіксувала безлад, бруд, несвіжу постільну білизну. Продукти харчування були. Мати час від часу зловживає алкогольними напоями. Як результат, в серпні 2024 року малолітню дитину, що залишилася без батьківського нагляду, вилучено за адресою проживання родини: АДРЕСА_3 . До цього часу мати не поцікавилася та не відвідувала дочку в патронатній родині. Таким чином, внаслідок нездорового та безвідповідального способу життя, який веде мати, є доцільність відібрати без позбавлення батьківських прав молодшу дочку, ОСОБА_3 (а.с. 17).
Рішенням Виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 13 грудня 2024 року за № 825 затверджено висновок щодо доцільності відібрання малолітньої ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від матері ОСОБА_1 без позбавлення її батьківських прав (а.с. 18-20).
З вказаноговисновку,зокрема,слідує,що 26серпня 2024року ОСОБА_1 було заслуханона засіданнікомісії зпитань захиступрав дитини.Неля ОСОБА_8 на комісіїне змоглапояснити своюповедінку.Вважала щонічого нетрапилось тане розумієчого внеї відібралидитину.Мати такожжодного разуне відвідуваладочку всім`ї патронатноговихователя,не телефонувала,не цікавиласяїї життям,здоров`ям,розвитком. Родина ОСОБА_9 починаючи з 2020 року неодноразово потрапляла в поле зору служби у справах дітей Деснянської районної у місті Чернігові ради, Управління (служби) у справах дітей Чернігівської міської ради, Чернігівського міського центру соціальних служб, сектору ювенальної превенції Чернігівського районного управління поліції головного управління національної поліції в Чернігівській області. З ОСОБА_1 проводились профілактичні бесіди, під час яких вона попереджалася про відповідальність за життя та здоров?я дітей, а також про притягнення її до відповідальності за неналежне ставлення до виконання батьківських обов?язків.
Постановою Деснянського районного суду м. Чернігова від 09 травня 2024 року в справі № 750/5986/24 притягнуто ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за частиною першою статті 173-2, частиною першою статті 184 КУпАП і накладено на неї стягнення у виді штрафу в розмірі десяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що становить 170 грн.
Постановою Деснянського районного суду м. Чернігова від 09серпня 2024року в справі № 750/10368/24 притягнуто ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за частиною другою статті 173-2 КУпАП і накладено на неї стягнення у виді штрафу в розмірі десяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що становить 340 грн.
Постановою Деснянськогорайонного судум.Чернігова від16вересня 2024року в справі № 750/11821/24 притягнуто ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за частиною другою статті 184 КУпАП (ухилення батьків або осіб, які їх замінюють, від виконання передбачених законодавством обов`язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання неповнолітніх дітей, що вчинено повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення) і накладено адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 1700 грн.
Згідно з інформацією Головного управління Національної поліції в Чернігівській області № 2528/124/05/26-20243 від 30 грудня 2024 року щодо притягнення до кримінальної відповідальності ОСОБА_1 станом на 27 грудня 2024 року за даними інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості» не значиться (а.с. 34).
Статтею 3 Конвенції про права дитини визначено, що у всіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється як найкращому забезпеченню інтересів дитини.
Згідно зі статтею 8 Конвенції про права дитини держави-учасниці зобов`язуються поважати право дитини на збереження індивідуальності, включаючи громадянство, ім`я та сімейні зв`язки, як передбачається законом, не допускаючи протизаконного втручання.
Відповідно до статті 9 Конвенції про права дитини держави-учасниці забезпечують те, щоб дитина не розлучалася з батьками всупереч їх бажанню, за винятком випадків, коли компетентні органи згідно з судовим рішенням, визначають відповідно до застосовуваного закону і процедур, що таке розлучення необхідне в якнайкращих інтересах дитини. Таке визначення може бути необхідним у тому чи іншому випадку, наприклад, коли батьки жорстоко поводяться з дитиною або не піклуються про неї, або коли батьки проживають роздільно і необхідно прийняти рішення щодо місця проживання дитини.
Згідно зістаттею 11Закону України«Про охоронудитинства» сім`яє природнимсередовищем дляфізичного,духовного,інтелектуального,культурного,соціального розвиткудитини,її матеріальногозабезпечення інесе відповідальністьза створенняналежних умовдля цього. Кожнадитина маєправо напроживання всім`ї разомз батькамиабо всім`ї одногоз нихта напіклування батьків. Предметом основної турботи та основним обов`язком батьків є забезпечення інтересів своєї дитини.
Частиною першоюстатті 170Сімейного кодексуУкраїни визначено,що судможе постановитирішення провідібрання дитинивід батьківабо одногоз них,не позбавляючиїх батьківськихправ,у випадках,передбачених пунктами2-5частини першоїстатті 164цього Кодексу,а такожв іншихвипадках,якщо залишеннядитини уних єнебезпечним дляїї життя,здоров`я іморального виховання. Уцьому разідитина передаєтьсядругому збатьків,бабі,дідові,іншим родичам-за їхбажанням абоорганові опікита піклування. Під час ухвалення рішення про відібрання дитини від батьків або одного з них без позбавлення їх батьківських прав суд бере до уваги інформацію про здійснення соціального супроводу сім`ї (особи) у разі здійснення такого супроводу.
Відповідно дочастини другоїстатті 170Сімейного кодексуУкраїни увиняткових випадках,при безпосереднійзагрозі дляжиття абоздоров`я дитини,орган опікита піклуванняабо прокурормають правопостановити рішенняпро негайневідібрання дитинивід батьків. Уцьому разіорган опікита піклуваннязобов`язаний негайноповідомити прокурората усемиденний строкпісля постановленнярішення звернутисядо судуз позовомпро позбавленнябатьків чиодного зних батьківськихправ абопро відібраннядитини відматері,батька безпозбавлення їхбатьківських прав. З таким позовом до суду має право звернутися прокурор.
Таким чином,основними підставамидля відібраннядитини є:ухилення матері,батька відвиконання своїхобов`язків щодовиховання дитинита/абозабезпечення здобуттянею повноїзагальної середньоїосвіти; жорстокеповодження здитиною; коли мати, батько є хронічними алкоголіками або наркоманами; коли мати, батько вдаються до будь-яких видів експлуатації дитини, примушують її до жебракування та бродяжництва. Інші випадки охоплюють ситуації, коли залишення дитини у батьків є небезпечним для її життя, здоров`я і морального виховання.
Європейський суд з прав людини зауважує, що оцінка загальної пропорційності будь-якого вжитого заходу, що може спричинити розрив сімейних зв`язків, вимагатиме від судів ретельної оцінки низки факторів та залежно від обставин відповідної справи вони можуть відрізнятися. Проте, необхідно пам`ятати, що основні інтереси дитини є надзвичайно важливими. При визначенні основних інтересів дитини у кожному конкретному випадку необхідно враховувати дві умови: по-перше, в якнайкращих інтересах дитини буде збереження її зв`язків із сім`єю, крім випадків, коли сім`я виявляється особливо непридатною або явно неблагополучною; по-друге, в якнайкращих інтересах дитини буде забезпечення її розвитку у безпечному, спокійному та стійкому середовищі, що не є неблагополучним (MAMCHUR v. UKRAINE, № 10383/09, ЕСПЛ, від 16 липня 2015 року).
За встановлених обставин, беручи до уваги надані докази, а також надаючи перевагу правам дитини та враховуючи якнайкраще забезпечення її інтересів, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.
При цьому, суд враховує, що згідно із частиною третьою статті 170 Сімейного кодексу України якщо відпадуть причини, які перешкоджали належному вихованню дитини її батьками, суд за заявою батьків може постановити рішення про повернення їм дитини.
Відповідно до статті 141 ЦПК України з відповідача належить стягнути судовий збір.
Керуючись статтями 2, 4, 10-13, 81, 141, 258, 259, 263-265, 280-282, 289, 354, 355 ЦПК України, суд
в и р і ш и в :
Позов Управління (служби) у справах дітей Чернігівської міської ради до ОСОБА_1 про відібрання дитини без позбавлення батьківських прав задовольнити повністю.
Відібрати у ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , малолітню дитину ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , без позбавлення її батьківських прав.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави 1211 грн. 20 коп. судового збору.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача.
Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду. Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.
Позивач має право оскаржити заочне рішення до Чернігівського апеляційного суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом встановлених строків, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
Позивач - Управління (служба) у справах дітей Чернігівської міської ради, місцезнаходження: вул. І. Мазепи, 19, м. Чернігів; ідентифікаційний код 43649710.
Відповідач - ОСОБА_1 ; зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_3 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 .
Третя особа - Чернігівський міський центр соціальних служб, місцезнаходження: вул. Хлібопекарська, 24-а, м. Чернігів; ідентифікаційний код 26351151.
Третя особа - ОСОБА_2 , місце проживання: АДРЕСА_2 .
Суддя
Суд | Деснянський районний суд м.Чернігова |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2025 |
Оприлюднено | 07.04.2025 |
Номер документу | 126351833 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із сімейних відносин, з них |
Цивільне
Деснянський районний суд м.Чернігова
Маринченко О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні