Герб України

Рішення від 04.04.2025 по справі 640/11783/19

Донецький окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 квітня 2025 року Справа№640/11783/19

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Галатіної О.О. розглянувши в порядку спрощеного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Омега-Сі" (Московський квартал, 1, кв. 172, місто Славутич, Київська область, 07101, код ЄДРПОУ 31476352) до Головного управління ДПС у Київській області (вулиця Святослава Хороброго, будинок 5, корпус А, місто Київ, 03151, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи 44096797) про визнання незаконним та скасування податкового повідомлення-рішення від 28.05.2019 на суму 13792, 33грн., -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Омега-Сі" звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва із позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 28.05.2019 № 0057655205.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що спірне податкове повідомлення-рішення від 28.05.2019 № 0057655205 (далі спірне ППР) було прийнято за затримку реєстрації податкових накладних № 15 на суму 115 851,11 грн. та № 21 на суму 22 072, 20 грн.

Позивач зазначає, що штраф за несвоєчасну подачу податкової накладної № 21 ним було сплачено.

Накладну № 15 на суму 115 851,11 грн. 15.01.2019 року об 16 год. 49 хв. головним бухгалтером ТОВ «Омега-Сі» було направлено за допомогою електронного зв`язку відповідну податкову накладну № 15 до органу ДФС України. Про даний факт свідчить квитанція № 1. Але дана податкова накладна не була зареєстрована органом ДФС з підстави відсутності у останнього у цей день світла, про що було повідомлено працівником ДФС у телефонному режимі. Фактично дана податкова накладна була зареєстрована у системі с запізненням з підстав не залежних від ТОВ «Омега-Сі».

Представник позивача наголошує на тому, що квитанція № 1 датована 15.01.2019 року, а відтак порушення, визначене ст. 120 ПК відсутнє.

На підставі зазначеного представник просив задовольнити позовні вимоги.

04 липня 2019 року Окружним адміністративним судом міста Києва відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Ухвалою від 04.02.2025 року прийнято до провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Омега-Сі" (Московський квартал, 1, кв. 172, місто Славутич, Київська область, 07101, код ЄДРПОУ 31476352) до Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області (вул. Народного Ополчення, буд. 5а, Київ, 03680, код ЄДРПОУ 39393260) про визнання незаконним та скасування податкового повідомлення-рішення від 28.05.2019. Розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін суддею одноособово.

Головне управління ДПС у Київській області надало відзив по справі, в якому зазначено, що позивач подав податкову декларацію до контролюючого органу невчасно, про що свідкить квитанція №1 від 17.01.2019, відтак відповідач наголошує, що спірне ППР прийнято правомірно.

Ухвалою від 04.04.2025 року замінено відповідача Головне управління ДФС у Київській області на його правонаступника - Головне управління ДПС у Київській області (вулиця Святослава Хороброго, будинок 5, корпус А, місто Київ, 03151, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи 44096797). В задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Київській області про проведення розгляду справи у судовому засіданні з викликом сторін, - відмовлено.

Дослідивши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

За результатами здійснення господарської діяльності позивачем було складено податкові накладні № 15 на суму 115 851,11 грн. та № 21 на суму 22 072, 20 грн.

На підставі податкової накладної № 15 від 15.01.2019 року об 16 год. 49 хв. головним бухгалтером ТОВ «Омега-Сі» було направлено за допомогою електронного зв`язку відповідну податкову накладну № 15 до органу ДФС України.

ГУ ДФС у Київській області проведено камеральну перевірку ТОВ «Омега-Сі» з питання своєчасності реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН).

За результатами вказаної перевірки ГУ ДФЄ у Київській області складено акт від 23.04.2019 № 3106/10-36-52-05-34/31476352 (далі - Акт), яким встановлено порушення Позивачем порушення вимог п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України: платником несвоєчасно зареєстровано виписані податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів, застосовано штраф в розмірі 10 % у сумі 13 792,33 грн.

ГУ ДФС у Київській області за результатами проведеної перевірки, відповідно до п.1201.1 ст. 1201 винесено спірне ППР від 28.05.2019 за затримку реєстрації зазначених іище податкових накладних.

При цьому сторонами не оспорюється те, що позивачем сплачено штраф за затримку реєстрації податкової накладної № 21 на суму 22 072, 20 грн.

З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Відповідно до п. 14.1.60 ст. 14 ПК України (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

За змістом норм п. 201.1, 201.7 ст. 201 ПК України у редакції, на дату виникнення податкових зобов`язань, платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з абз. 1 - 4 п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

При цьому, відповідно до абз. 8 - 10 п. 201.10 ст. 201 ПК України, датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За приписами абз. 11 п. 201.10 ст. 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (а саме згідно зі ст. ст. 1201 ПК України).

За приписами норм п. 1201.1. ст. 1201 ПК України (у редакції чинній на момент прийняття оспорюваного податкового повідомлення-рішення) порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів.

Як визначено у преамбулі Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затрвердженого постановою КМУ від 29 грудня 2010 р. № 1246, цей Порядок визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр).

Згідно з п. 2, 5 і 6 цього Порядку №1246 (у редакції чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин) внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування, до Реєстру (далі - реєстрація) здійснюється шляхом подання протягом операційного дня зазначених документів в електронній формі ДФС з використанням електронного цифрового підпису та внесення відповідних відомостей до Реєстру. Операційний день триває з 0 до 23-ї години.

Постачальник (продавець) складає податкову накладну та/або розрахунок коригування у форматі (відповідно до стандарту), затвердженому в установленому порядку, з використанням спеціалізованого програмного забезпечення.

Після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника (продавця) у такому порядку: першим - електронний цифровий підпис головного бухгалтера (бухгалтера) або електронний цифровий підпис керівника; другим - електронний цифровий підпис, що є аналогом відбитка печатки постачальника (продавця) (за наявності).

Після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС засобами телекомунікаційного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» та «;Про електронні документи та електронний документообіг». Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі до ДФС здійснюється їх розшифрування, перевіряється електронний цифровий підпис, визначається відповідність електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку, та у разі відсутності причин для відмови проводиться їх реєстрація.

При цьому, у силу положення п. 1 Порядку №1246 подання податкової накладної та/або розрахунку коригування ДФС в електронній формі здійснюється відповідно до Порядку підготовки і подання податкових документів в електронній формі засобами телекомунікаційного зв`язку, затвердженого в установленому порядку.

Отже, законодавцем встановлені чіткі та обмежені строки для реєстрації податкових накладних, задля забезпечення правопорядку і дотримання податкової дисципліни, не порушення платником податків граничних строків для реєстрації податкових накладних, що має бути дотримано платником податків з огляду на свободу підприємницької діяльності у межах, визначених законом.

Наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557 затверджено Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами, знідно п. 1 якого визначено, що:

перша квитанція - електронне повідомлення, що формується у форматі (стандарті), затвердженому в установленому законодавством порядку, програмним забезпеченням контролюючого органу за результатами автоматизованої перевірки електронного документа та засвідчує факт і час отримання такого електронного документа в момент такого отримання;

друга квитанція - електронне повідомлення, що формується у форматі, затвердженому в установленому законодавством порядку, програмним забезпеченням контролюючого органу (адресатом) за результатами електронної ідентифікації, обробки, перевірки обов`язкових реквізитів електронного документа та засвідчує факт і час приймання (неприймання) чи реєстрації такого електронного документа;

Як визначено п. 11-14 Розд. 2 Порядку № 577, Перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.

У першій квитанції, що формується за результатами автоматизованої перевірки, зазначеної у пункті 10 цього розділу, повідомляється про результати такої перевірки. У разі негативних результатів автоматизованої перевірки у першій квитанції повідомляється про неприйняття електронного документа із зазначенням причин, у такому випадку друга квитанція не формується. На першу квитанцію накладається електронна печатка контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в контролюючому органі.

Якщо автору протягом встановленого строку після відправки електронного документа не надійшла перша квитанція, електронний документ вважається не одержаним адресатом.

Не пізніше наступного робочого дня з моменту формування першої квитанції, якщо інше не встановлено законодавством та цим Порядком, формується друга квитанція.

Друга квитанція є підтвердженням про прийняття (реєстрацію) або повідомленням про неприйняття в контролюючому органі електронного документа. В другій квитанції зазначаються реквізити прийнятого (зареєстрованого) або неприйнятого (із зазначенням причини) електронного документа, результати обробки в контролюючому органі (дата та час прийняття (реєстрації) або неприйняття, реєстраційний номер, дані про автора та підписувача (підписувачів) електронного документа та автора квитанції).

На другу квитанцію накладається електронна печатка відповідного контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник другої квитанції зберігається в контролюючому органі.

У разі наявності другої квитанції про прийняття електронного документа датою та часом прийняття (реєстрації) електронного документа контролюючим органом вважаються дата та час, зафіксовані у першій квитанції.

Згідно даного спору, податкова накладна № 15 була надіслана до податкового органу 15.01.2019 року об 16 год. 49 хв., про що свідчить електронний звіт. Проте перша квитанція в розумінні Порядку № 577 датована 17.01.2019.

Таким чином суд констатує, що надіслання податкової накладної № 15 до податкового органу відбулося саме 15.01.2019, проте перша квитанція в цей день сформована не була від незалежних від позивача обставин, а відтак п. 1201.1. ст. 1201 ПК України застосуванню не підлягають.

Також, суд звертає увагу на те, що Верховним Судом у справах № 804/5153/17, № 815/2745/17 зроблений висновок, що у разі вчинення платником податку з метою своєчасної реєстрації податкової накладної всіх необхідних дій, натомість її реєстрація була здійсненна з порушенням граничного терміну з незалежних від платника податку причин, то в такому разі відсутні підстави для застосування штрафу за порушення граничних термінів реєстрації податкової накладної.

Враховуючи викладені правові норми та те, що реєстрація податкової накладної № 15 відбулась не у день її подання незалежно від дій позивача, суд вважає за належне визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 28.05.2019 на суму 13 792, 33грн.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відтак позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки позивачем при зверненні до суду було сплачено судовий збір в розмірі 1921, 00грн., суд дійшов висновку про необхідність стягнення вказаної суми з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань.

Керуючись положеннями Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Омега-Сі" (Московський квартал, 1, кв. 172, місто Славутич, Київська область, 07101, код ЄДРПОУ 31476352) до Головного управління ДПС у Київській області (вулиця Святослава Хороброго, будинок 5, корпус А, місто Київ, 03151, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи 44096797) про визнання незаконним та скасування податкового повідомлення-рішення від 28.05.2019 на суму 13 792, 33грн., - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 28.05.2019 № 0057655205.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Київській області (вулиця Святослава Хороброго, будинок 5, корпус А, місто Київ, 03151, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи 44096797).на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Омега-Сі" (Московський квартал, 1, кв. 172, місто Славутич, Київська область, 07101, код ЄДРПОУ 31476352) судовий збір у розмірі 1921 грн., 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів.

Суддя О.О. Галатіна

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.04.2025
Оприлюднено07.04.2025
Номер документу126371263
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —640/11783/19

Ухвала від 04.06.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 04.06.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 12.05.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Рішення від 04.04.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 04.04.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 04.02.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні