Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 квітня 2025 року, м. Харків справа № 520/29842/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Ширант А.А., розглянувши у порядку письмового спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправним та скасування наказу,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду через представника - адвоката Авдєєнка В.В. з позовом, в якому з урахуванням уточнених позовних вимог просить суд:
- визнати протиправним та скасувати Наказ начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 «Про призов військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації» № 598 від 11.10.2024 в частині виключення з військового обліку, призову та направлення для проходження військової служби під час мобілізації до лав Збройних Сил України рядового ОСОБА_1 до військової частини НОМЕР_1 .
- визнати протиправним та скасувати Наказ Військової Частини НОМЕР_1 про призначення та зарахування ОСОБА_1 до Військової Частини НОМЕР_1 .
Процесуальні дії у справі
Ухвалою суду 05.11.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. Запропоновано відповідачу надати відзив на позовну заяву. Вказану ухвалу надіслано сторонам на їх електронні адреси. Витребувано у Військової частини НОМЕР_1 належним чином завірені копії наказу про призов ОСОБА_1 на військову службу по мобілізації та наказу про призначення та зарахування ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 .
Позивач 13.11.2024 через систему «Електронний суд» подав заяву про уточнення позовних вимог - скасування наказу саме ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка ухвалою суду від 12.12.2024 задоволена.
Відповідач 03.12.2024 через систему "Електронний суд" надав відзив на позовну заяву із низкою документів, якими заперечував позовні вимоги, який в той же день був доставлений до електронного кабінету представника позивача Авдєєнка В.В., а також 09.12.2024 до представника позивача Рябініна С.В.
Витребовувані судом докази - наказ про призначення та зарахування ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 - відповідач суду не надав.
Відповідно до ч.9 ст. 80 КАС України у разі неподання суб`єктом владних повноважень витребуваних судом доказів без поважних причин або без повідомлення причин суд, залежно від того, яке ці докази мають значення, може визнати обставину, для з`ясування якої витребовувався доказ, або відмовити у її визнанні, або розглянути справу за наявними в ній доказами.
Позивач відповідь на відзив суду надав.
До Харківського окружного адміністративного суду 11.12.2024 від представника позивача надійшла заява про забезпечення позову, в якій просить суд: зупинити дію наказу військової частини № НОМЕР_1 про його призов на військову службу по мобілізації та наказу військової частини НОМЕР_1 про призначення та його зарахування до військової частини № НОМЕР_1 до набрання законної сили судовим рішенням у справі також просив заборонити посадовим особам військової частини НОМЕР_2 вчиняти певні дії щодо його переміщення, переведення до іншої військової частини до набрання законної сили судовим рішенням у справі.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 12.12.2024 у заяві представника позивача про забезпечення позову відмовлено.
Ухвалою суду від 17.12.2024 витребувано у Міністерства економіки України належним чином завірені документи, які містять інформацію про те, на який конкретно період (мобілізації та воєнного часу) був заброньований позивач та коли таке бронювання було припинено та з яких підстав.
Міністерство економіки України 02.01.2025 через канцелярію суду подало витребувані судом докази.
Ухвалою суду від 03.01.2025 запропоновано позивачу та відповідачу надати додаткові пояснення з урахуванням змісту листа Міністерства економіки України від 30.12.2024 № 2701-10/94699-05 із додатками.
Позивач 27.01.2025 через систему «Електронний суд» подав заяву про уточнення клопотання про залучення співвідповідача, у якій просить суд залучити саме ІНФОРМАЦІЯ_3 та яка ухвалою суду від 28.01.2025 задоволена, запропоновано ІНФОРМАЦІЯ_1 надати відзив на позов та докази на його обґрунтування, натомість відповідач відзив до суду не надав.
Ухвалами суду від 25.03.2025 витребувано у Приватного Підприємства «Соломія Сервіс» належним чином завірені копії документів, на підставі яких до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів щодо ПП"Соломія-Сервіс" станом на 15.10.2024 внесені відомості щодо ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код РНОКПП НОМЕР_3 ) як особи, яка була заброньована у ПП «Соломія Сервіс» до 05.08.2025, а також усі наявні документи, пов`язані з бронювання ОСОБА_1 протягом 2023-2024 років, а також документи, пов`язані з анулюванням раніше наданої працівникам підприємства відстрочки від призову на військову службу (у вигляді належних чином завірених копій), а також у позивача належним чином завірені копії документів, на підставі яких до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів щодо ПП"Соломія-Сервіс" станом на 15.10.2024 позивач був заброньований до 05.08.2025. Вказані ухвали були виконані - 28.03.2025 учасники надали суду відповідні документи.
Оскільки у період з 14.11.2024 по 15.11.2024 суддя перебувала у відрядженні, 13.11.2024, 31.12.2024 та у період з 24.02.2024 по 09.03.2025, з 31.03.2025 по 02.04.2025 суддя перебувала у щорічній відпустці, 27.01.2025, 28.02.2025 та у період з 10.02.2025 по 14.02.2025 суддя перебувала на навчанні, у період з 02.12.2024 по 06.12.2024, з 25.02.2025 по 28.02.2025, з 01.03.2025 по 10.03.2025 та з 17.03.2025 по 19.03.2025 суддя перебувала на лікуванні, 31.03.2025-02.04.2025 у відпустці - розгляд справи здійснюється з урахуванням днів відрядження, відпустки, навчання та лікування.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно з вимогами ст.229 КАС України.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Позиція позивача
В обґрунтування позову позивач зазначив, що він є заброньованої особою у встановленому законодавством порядку, що дає йому право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації. При цьому, в додатку «Резерв + » поряд з відміткою про бронювання, було вказано, що позивач виключений з військового обліку, а підстава такого виключення: військовослужбовець. Враховуючи, що позивач до будь-якої військової частини не направлявся, позивач самостійно прибув до ІНФОРМАЦІЯ_4 з метою виправлення недостовірних відомостей та оновлення даних. Позивач також зазначає, що його заброньовано через Портал ДІЯ його роботодавцем до 05.08.2025, що підтверджується витягом з Реєстру військовозобовязаних та резервістів (в списку №1406) станом на 15.10.2024. Натомість 11.10.2024 позивач був мобілізований до лав ЗСУ. Враховуючи вищевказане, позивач вважає, що процедура мобілізації була порушена, а тому звернувся до суду за судовим захистом.
Позиція відповідача
Відповідач - Військова частина НОМЕР_1 заперечив доводи позовної заяви та зазначив про відсутність протиправної бездіяльності/дій щодо призову під час мобілізації позивача. Також зазначив, що наказ про мобілізацію вже реалізовано, позивач приступив до виконання службових обов`язків. Також зазначає, що скасування наказу без прийняття відповідного рішення про звільнення з військової служби не відновить початковий стан і не призведе до захисту прав та інтересів позивача, про які він просить у позові.
Відповідач - ІНФОРМАЦІЯ_3 - відзив на позов у встановлений судом строк не надав, причин поважності його неподання не повідомив.
Обставини, встановлені судом та зміст спірних правовідносин
Відповідно до наказу № 1307-К від 30.11.2023 позивач з 01.12.2023 працював у приватному підприємстві "Соломія-Сервіс" (Код ЄДРПОУ 30163496) водієм автотранспортних засобів, Т.2, а.с. 135.
Матеріалами справи також підтверджено, що Міністерством охорони здоров`я сформовано та подано до Міністерства оборони України список військовозобов`язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час №11.1-29/37987/2-23 від 20.12.2023, Т.1, а.с. 12-34. У п. 44 зазначеного списку міститься інформація про позивача.
Відповідно до листа Генерального штабу Збройних Сил України № 300/1/С/172 від 02.01.2024 погоджено список військовозобов`язаних ПП "Соломія-Сервіс", Т.1, а.с. 37.
Наказом Міністерства економіки України від 11.01.2024 № 869 заброньовано за ПП"Соломія-Сервіс" на період мобілізації та на воєнний час військовозобов`язаних, які працюють у зазначеному підприємстві, за списком, погодженим Генеральним штабом ЗСУ (реєстраційний номер 300/1/С/172 від 02.01.2024), заброньованим надана відстрочка від призову строком на 6 місяців - Т.1, а.с. 38.
Бронювання позивача також підтверджується повідомленням про бронювання військовозобов`язаного (вих. № 131 від 16.01.2024), Т.1, а.с. 45.
Керуючись Порядком бронювання військовозобов`язаних під час воєнного стану, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 № 76 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 05.06.2024 № 650) та Порядком бронювання військовозобов`язаних під час воєнного стану засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2024 № 650, ПП Соломія-Сервіс здійснило бронювання окремих військовозобов`язаних працівників, зокрема позивача, засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Порталу Дія), Т.2, а.с. 133-134.
За результатами розгляду електронної заяви № 20241012-283668 від 12.10.2024 підтверджено бронювання позивача на термін до 05.08.2025, Т.2, а.с. 136.
Також згідно інформації з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів наданої за запитом № 20241015-261427 позивач заброньований до 05.08.2025, Т.1, а.с. 99.
Згідно інформації з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів наданої за запитом № 20241016-266451 та № 20240719-7598 позивач не підлягає бронюванню через виключення з військового обліку, Т.1, а.с. 150, 200.
Як зазначено заявником він 10.10.2024 виявив, що в додатку "Резерв+" поряд з відміткою про бронювання, було вказано, що він виключений з військового обліку, а підстава такого виключення: військовослужбовець, Т.1, а.с. 50.
Позивач, не погоджуючись із діями працівників ТЦК під час його мобілізації, звернувся до органів поліції, про що складено протокол про прийняття заяви про кримінальне правопорушення від 10.10.2024, Т.1, а.с. 56-58.
Відповідно до довідки ВЛК від 10.10.2024 № 1111434 та картки обстеження та медичного огляду позивача визнано придатним до військової служби, Т.1, а.с. 222-226.
Відповідно до наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_5 від 11.10.2024 № 598 позивача виключено з військового обліку, призвано та направлено для проходження військової служби під час мобілізації до військової частини НОМЕР_1 , Т.1, а.с. 222.
Вважаючи процедуру мобілізації порушеною позивач звернувся до суду з даним позовом.
Зміст спірних правовідносин: спір виник у зв`язку із незгодою позивача із його мобілізацією на військову службу, оскільки позивач вважає, що він на дату мобілізації мав бронювання (відстрочку від призову).
Норми права, які застосовує суд: процесуальні положення
У КАС України визначені завдання та основні засади адміністративного судочинства, зокрема вказано, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку (ст. 2 КАС України).
Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій (ч. 1 ст. 5 КАС України).
Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (ч. 2 ст. 5 КАС України).
Суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи (ч.4 ст. 9 КАС України).
Згідно зі ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
У ч.1 ст. 90 КАС України зазначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Згідно з положеннями ч.4 ст. 159 КАС України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Відповідно до ч.6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно із ч. 1 ст. 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково. У разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Нормативні положення (матеріальне право) та висновки суду
Згідно з ч.ч. 1-2 ст. 17 Конституції України, захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу. Оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили України.
Відповідно до ст. 65 Конституції України, захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Вказане кореспондується також з положеннями ч. 1 ст. 1 Закону №2232.
Згідно з ч. 2 ст. 1 Закону №2232, військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення, посади в яких комплектуються військовослужбовцями.
Згідно із ч. 3 ст. 1 Закону № 2232 передбачено, що військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.
Від виконання військового обов`язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом (ч. 5 ст. 1 Закону №2232).
До видів військової служби, згідно ч. 6 ст. 2 Закону №2232, відноситься військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який в подальшому було продовжено та наразі триває.
Згідно із ст. 1 Закону №389-VIII, воєнний стан це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Окрім того, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 №69/2022 «Про загальну мобілізацію» постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію на території Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, міста Києва.
Відповідно до ч. 1 ст. 39 Закону №2232, призов резервістів та військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації проводиться в порядку, визначеному цим Законом та Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». На військову службу під час мобілізації призиваються резервісти та військовозобов`язані, які перебувають у запасі і не заброньовані в установленому порядку на період мобілізації. Призов резервістів та військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації здійснюється для доукомплектування військових посад, передбачених штатами воєнного часу, у терміни, визначені мобілізаційними планами Збройних Сил України та інших військових формувань.
Правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні визначає Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 №3543-XII (далі Закон №3543).
Положеннями ст. 22 вказаного законодавчого акту визначені обов`язки громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації, які передбачають, серед іншого, з`явитися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів та визначення їх призначення на особливий період.
Відповідно до вимог Закону №2232, на військову службу за призовом під час мобілізації приймаються громадяни віком від 18 років та громадяни, які не досягли граничного віку перебування на військовій службі, тобто до 60 років.
Згідно з ч. 5 ст. 22 Закону №3543 передбачено, що призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки за сприяння місцевих органів виконавчої влади або командири військових частин (військовозобов`язаних, резервістів Служби безпеки України - Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України, військовозобов`язаних, резервістів Служби зовнішньої розвідки України - відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язаних Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - відповідні органи управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).
Вказане узгоджується також з положеннями ч. 10 ст. 1 Закону №2322, відповідно до яких громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані, в тому числі, прибувати за викликом районного (об`єднаного районного), міського (районного у місті, об`єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки України для оформлення військово-облікових документів (посвідчень про приписку до призовних дільниць, військових квитків, тимчасових посвідчень військовозобов`язаних), приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних та резервістів.
З огляду на це, суд вірно вважав, що вищезазначеними законодавчими нормами передбачено, що з метою доукомплектування військових посад, передбачених штатами воєнного часу, у терміни, визначені мобілізаційними планами Збройних Сил України та інших військових формувань, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки здійснюють призов військовозобов`язаних на військову службу.
Вказане кореспондується також з повноваженнями та завданнями територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, визначеними Положенням про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, яке затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 №154.
При цьому, в законодавчому розумінні призову під час мобілізації підлягають військовозобов`язані, тобто громадяни віком від 18 років та громадяни, які не досягли граничного віку перебування на військовій службі, тобто до 60 років, придатні до військової служби за станом здоров`я, за відсутності передбачених нормами ст. 23 Закону №3543, підстав для відстрочки.
Згідно ст. 24 Закону №3543, бронювання військовозобов`язаних, які перебувають у запасі, здійснюється в мирний та у воєнний час з метою забезпечення функціонування органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також підприємств, установ і організацій в особливий період.
Так, відповідно до ч. 1 ст. 25 Закону №3543, бронюванню підлягають військовозобов`язані, які працюють:
1) в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, у разі якщо це необхідно для забезпечення функціонування зазначених органів;
2) на підприємствах, в установах і організаціях, яким встановлено мобілізаційні завдання (замовлення), у разі якщо це необхідно для виконання встановлених мобілізаційних завдань (замовлень);
3) на підприємствах, в установах і організаціях, які здійснюють виробництво товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань;
4) на підприємствах, в установах і організаціях, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період. Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Порядок та організація бронювання, переліки посад і професій військовозобов`язаних, які підлягають бронюванню на період мобілізації та на воєнний час, визначаються цим Законом, актами Президента України та Кабінету Міністрів України. Під час дії воєнного стану бронювання військовозобов`язаних може також здійснюватися за списком військовозобов`язаних, поданим у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку відповідним органом державної влади, іншим державним органом, органом місцевого самоврядування, підприємством, установою, організацією, зазначеними в частині першій цієї статті (ч. 3 ст. 25 Закону №3543).
Відповідно постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 №76 затверджено Порядок бронювання військовозобов`язаних за списком військовозобов`язаних під час дії воєнного стану (далі Порядок бронювання), який визначає механізм бронювання під час дії воєнного стану військовозобов`язаних за списками військовозобов`язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час.
Відповідно до п. 2 Порядку бронювання, бронювання військовозобов`язаних, зазначених у пункті 1 цього Порядку, здійснюється згідно з рішенням Мінекономіки за списками військовозобов`язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, погодженими Міноборони (військовозобов`язаних, які перебувають на військовому обліку в СБУ, Службі зовнішньої розвідки, розвідувальному органі Міноборони, - за списками, погодженими СБУ, Службою зовнішньої розвідки, розвідувальним органом Міноборони), в паперовій та/або електронній формі або в електронній формі засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія) відповідно до Порядку бронювання військовозобов`язаних під час воєнного стану засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2024 №650 «Деякі питання бронювання військовозобов`язаних під час воєнного стану» (далі Порядок бронювання засобами Єдиного державного вебпорталу).
Заброньованим військовозобов`язаним надається відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації.
У рішенні Мінекономіки зазначається строк дії відстрочки, який не може перевищувати:
- строку проведення мобілізації - для військовозобов`язаних, зазначених в абзаці другому пункту 1 цього Порядку;
- строку дії контракту (договору) на поставку товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань, - для військовозобов`язаних, зазначених в абзаці третьому пункту 1 цього Порядку.
Згідно п. 3 Порядку бронювання, керівники органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій відповідають за включення військовозобов`язаних працівників до списків, а також за відповідність облікових даних військовозобов`язаних, зазначених у списку, їх військово-обліковим документам.
Відповідно до п. 10 Порядку бронювання, з метою погодження списки, подані відповідно до пунктів 4-9 цього Порядку, розглядаються щодо повноти заповнення та наявності обґрунтувань Міноборони (СБУ, Службою зовнішньої розвідки, розвідувальним органом Міноборони) у строк не більш як 10 робочих днів з дня їх отримання. Міноборони (СБУ, Служба зовнішньої розвідки, розвідувальний орган Міноборони) подає погоджені відповідно до абзацу першого цього пункту списки до Мінекономіки.
За результатами перевірки списків, поданих відповідно до пункту 10 цього Порядку, щодо повноти їх заповнення, наявності обґрунтувань та погодження Міноборони (СБУ, Службою зовнішньої розвідки, розвідувальним органом Міноборони) Мінекономіки приймає у строк не більш як п`ять робочих днів з дня отримання зазначених списків рішення про бронювання військовозобов`язаних (п. 11 Порядку бронювання).
Згідно п. 12 Порядку бронювання, з метою оформлення військовозобов`язаним відстрочки Мінекономіки надсилає рішення про бронювання військовозобов`язаних органам державної влади, іншим державним органам, якими подано списки, а також Міноборони (СБУ, Службі зовнішньої розвідки, розвідувальному органу Міноборони).
Міноборони (СБУ, Служба зовнішньої розвідки, розвідувальний орган Міноборони) у триденний строк доводить зазначене рішення до відома відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (відповідного підрозділу Центрального управління та/або регіональних органів СБУ, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки, відповідного підрозділу розвідувального органу Міноборони).
Орган державної влади, інший державний орган, орган місцевого самоврядування, підприємство, установа та організація видають військовозобов`язаному витяг із зазначеного рішення за формою згідно з додатком 3.
Витяг, засвідчений підписом керівника та скріплений печаткою (у разі її наявності) відповідного органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи чи організації, є документом, що підтверджує надання військовозобов`язаному відстрочки.
Витяг видається військовозобов`язаному під розпис у відомості видачі бланків спеціального військового обліку, складеній за формою згідно з додатком 4.
Органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації у п`ятиденний строк з дня видачі витягу військовозобов`язаному надсилають територіальному центру комплектування та соціальної підтримки, в якому військовозобов`язаний перебуває на військовому обліку (відповідному підрозділу Центрального управління та/або регіональному органу СБУ, відповідному підрозділу Служби зовнішньої розвідки, відповідному підрозділу розвідувального органу Міноборони), повідомлення про бронювання військовозобов`язаного за формою згідно з додатком 5 для зарахування його на спеціальний військовий облік.
Територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, в якому військовозобов`язаний перебуває на військовому обліку (відповідний підрозділ Центрального управління та/або регіональний орган СБУ, відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки, відповідний підрозділ розвідувального органу Міноборони), на підставі рішення про бронювання військовозобов`язаних зараховує у строк не більш як п`ять робочих днів з дня його отримання такого військовозобов`язаного на спеціальний військовий облік із внесенням відомостей про надану відстрочку в Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів.
Як встановлено судом, позивачу 11.01.2024 була надана відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації - первісно на шість місяців - терміном до 11.07.2024, а згодом згідно із постановою уряду від 07.05.2024 № 516 відстрочка була продовжена на три місяці - тобто до 11.10.2024 року - Т.1, а.с. 38, Т.2 а.с. 28.
Керуючись Порядком бронювання військовозобов`язаних під час воєнного стану, затвердженим постановою уряду від 27.01.2023 № 76 (в редакції постанови від 05.06.2024 № 650) та Порядком бронювання військовозобов`язаних під час воєнного стану засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, затвердженим постановою уряду від 05.06.2024 № 650, роботодавець позивача - ПП Соломія-Сервіс здійснив бронювання окремих військовозобов`язаних працівників, зокрема позивача, засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Порталу Дія), Т.2, а.с. 133-134.
За результатами розгляду електронної заяви № 20241012-283668 від 12.10.2024 підтверджено бронювання позивача на термін до 05.08.2025, Т.2, а.с. 136.
Отже, станом на день призову позивача на військову служу - 11.10.2024 - позивач був заброньований та мав відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.
Згідно ч. 9 Постанови уряду від 16 травня 2024 р. № 560 військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.
В матеріалах справи відсутні будь-які докази, що станом на 11.10.2024 відстрочка, надана позивачу анульована, тому згідно з Порядком № 560 відповідач - ІНФОРМАЦІЯ_6 не мав права направляти позивача на медичний огляд та здійснювати подальші дії щодо його мобілізації до лав ЗСУ.
Враховуючи те, що наказ відповідача - військової частини НОМЕР_1 в частині зарахування до списків особового складу військової частини є похідним від згаданого вище наказу ІНФОРМАЦІЯ_2 , то позовні вимоги щодо визнання протиправним і скасування наказу Військової частини (по стройовій частині) також слід задовольнити.
Відповідно до ч.9 ст. 80 КАС України у разі неподання суб`єктом владних повноважень витребуваних судом доказів без поважних причин або без повідомлення причин суд, залежно від того, яке ці докази мають значення, може визнати обставину, для з`ясування якої витребовувався доказ, або відмовити у її визнанні, або розглянути справу за наявними в ній доказами.
Суд акцентує увагу на тому, що відповідач - військова частина не виконав вимоги суду щодо надання копії наказу про призначення та зарахування позивача до списків особового складу відповідача (військової частини), що унеможливлює зазначити дату та номер вказаного наказу.
Натомість, враховуючи завдання адміністративного судочинства та з метою надання ефективного правового захисту позивачу, ця обставина (не надання суб`єктом владних повноважень копії оскаржуваного наказу) не перешкоджає суду надати позивачу відповідний судовий захист.
Отже, позовна вимога про визнання протиправним та скасування наказу Військової частини НОМЕР_1 про призначення та зарахування позивача до військової частини НОМЕР_1 також підлягає задоволенню.
Враховуючи вищевикладене, оскаржувані рішення відповідачів не відповідають вимогами ст. 2 КАС України, оскільки прийняті всупереч закону - позивач згідно закону та постанови уряду мав відстрочу від мобілізації, натомість відповідачі цю обставину не врахували.
При цьому, суд вважає за необхідне вказати, що Верховний Суд у справі №520/7954/22 скасував постанову суду апеляційної інстанції, якою відмовлено в задоволенні позовних вимог особи та залишив в силі рішення суду першої інстанції, яким вирішено: «Визнати протиправним та скасувати наказ командира військової частини (по стройовій частині:
- призначення до Військової частини згідно з Указом Президента України від 24.02.2022 року № 69/2022 «Про загальну мобілізацію», відповідно до мобілізаційного призначення за мобілізаційним планом - солдата запасу кулеметником 1 стрілецького відділення 3 стрілецького взводу 4 стрілецької роти Військової частини;
- призначення та зарахування до списків особового складу військової частини, відповідно до мобілізаційного призначення - солдата запасу кулеметника 1 стрілецького відділення 3 стрілецького взводу 4 стрілецької роти Військової частини;
Зобов`язано командира Військової частинивиключити із списків особового складу Військової частини."
Таким чином, Верховним Судом у справі № 520/7954/22 підтверджено можливість фактичного звільнення особи з військової служби, у зв`язку із визнанням протиправним та скасуванням наказів про мобілізацію і зарахування до списків особового складу військової частини.
При цьому суд критично оцінює доводи відповідача - військової частини НОМЕР_1 про неможливість скасування спірних наказів як актів індивідуальної дії, оскільки відповідні повноваження адміністративного суду безпосередньо закріплені у ч. 1 ст. 5 та ч. 2 ст. 245 КАС України.
Таким чином, перевіривши обґрунтованість основних доводів сторін та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд приходить до переконання, що заявлений адміністративний позов належить задовольнити.
Судові витрати
Відповідно до ч. 1 ст. 132 КАС України до судових витрат належить судовий збір, який позивачем сплачено у розмірі 2423,00 грн, що підтверджується відповідною квитанцією.
У ст. 139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-262, 293, 295, 297 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код РНОКПП НОМЕР_3 ) до Військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_4 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ НОМЕР_5 ) про визнання протиправними та скасування наказів - задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати наказ начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 «Про призов військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації» № 598 від 11.10.2024 в частині виключення з військового обліку, призову та направлення для проходження військової служби під час мобілізації до лав Збройних Сил України ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_7 до військової частини НОМЕР_1 .
3. Визнати протиправним та скасувати наказ військової частини НОМЕР_1 про призначення та зарахування ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_3 ) до військової частини НОМЕР_1 .
4. Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Військової частини НОМЕР_1 судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) гривень 50 коп; за рахунок бюджетних асигнувань ІНФОРМАЦІЯ_1 судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) гривень 50 коп.
Роз`яснити, що рішення підлягає оскарженню згідно з ч. 1 ст. 295 КАС України (протягом 30 днів з дати складання повного судового рішення) та набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України.
Cуддя А.А. Ширант
Суд | Харківський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2025 |
Оприлюднено | 07.04.2025 |
Номер документу | 126373508 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Ширант А.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні