Бобровицький районний суд чернігівської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 729/292/25
2-о/729/15/25 р.
Р І Ш Е Н Н Я
І м е н е м У к р а ї н и
07 квітня 2025 р. Бобровицький районний суд Чернігівської області в складі :
головуючої судді Булиги Н. О.
присяжних Тіняєвої Н. М., Папенка Ю. В.
секретаря Романченко С. С.
за участю заявниці ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Бобровиці цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи Бобровицький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Ніжинському районі Чернігівської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, Міністерство оборони України, військова частина НОМЕР_1 , перше відділення ІНФОРМАЦІЯ_1 про оголошення фізичної особи померлою (загиблою) під час захисту Батьківщини,
В С Т А Н О В И В :
Заявниця ОСОБА_1 звернулась до суду із даною заявою, у якій просить оголосити померлим її чоловіка ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , який загинув при виконанні бойового завдання під час захисту Батьківщини в зоні бойових дій поблизу населеного пункту Кринки Херсонської області.
В обґрунтування своєї заяви вказує, що вона є дружиною військовослужбовця в/ч НОМЕР_1 матроса ОСОБА_2 , який 24.01.2024 року під час виконання бойового завдання зник безвісті.
30.01.2024 за її заявою слідчим відділенням ВП №2 Ніжинського РУП ГУНП зареєстроване кримінальне провадження за фактом зникнення безвісти ОСОБА_2 . Також були внесені відповідні відомості до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин. У своїй заяві ОСОБА_1 посилається на Наказ №268 від 15.02.2024 та Акт службового розслідування за фактом зникнення безвісти навідника 1 гранатометного відділення взводу вогневої підтримки десантно-штурмової роти батальйону морської піхоти в/ч НОМЕР_1 матроса ОСОБА_2 , згідно якого визнано ОСОБА_2 таким, що зник безвісти за особливих обставин під час виконання бойового завдання у районі населеного пункту Кринки Херсонської області. З акту службового розслідування вбачається, що ОСОБА_2 отримав поранення несумісні з життям, а тому наведені обставини дають підстави припускати його загибель. Евакуювати тіло загиблого з місцевості де сталася загибель, неможливо. Тому, заявниця вимушена звернутися до суду з даною заявою, оскільки оголошення її чоловіка ОСОБА_2 померлим (загиблим) необхідне їй для отримання одноразової грошової допомоги, як члену сім`ї загиблого військовослужбовця.
У судовому засіданні ОСОБА_1 свою заяву підтримала та просила її задовольнити у повному обсязі з підстав викладених у заяві.
Представник Бобровицького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Ніжинському районі Чернігівської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції у судове засідання не з`явився. До суду надіслано заяву про розгляд справи без участі представника, не заперечують проти задоволення заяви.
Представник Військової частини НОМЕР_1 у судове засідання не з`явився. Від представника надійшла заява про розгляд справи без його участі.
Від Міністерства оборони України до суду надійшли письмові пояснення, в яких зазначається, що на підставі Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022, із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року в Україні введено воєнний стан, який безперервно триває дотепер.
З долучених до заяви матеріалів службового розслідування військової частини НОМЕР_1 слідує, що матрос ОСОБА_2 вважається таким, що зник безвісти внаслідок збройної агресії російської федерації під час виконання бойового завдання в районі н.п. Кринки Херсонської області, 24.01.2024.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 із змінами і доповненнями.
Так, Олешківська міська територіальна громада Херсонського району Херсонської області, до складу якої входить с. Кринки, поблизу якого зник безвісти матрос ОСОБА_2 - є тимчасово окупованою територією України з 24.02.2022.
Відповідно до ч. 2 ст. 46 ЦК України, фізична особа, яка пропала безвісти у зв`язку з воєнними діями, збройним конфліктом, може бути оголошена судом померлою після спливу двох років від дня закінчення воєнних дій. З урахуванням конкретних обставин справи суд може оголосити фізичну особу померлою і до спливу цього строку, але не раніше спливу шести місяців».
Тобто, у нормі ч. 2 ст. 46 ЦК України встановлено строк шляхом вказівки на його початок (день закінчення воєнних дій) та тривалість (два роки).
Положення другогоречення цієїстатті міститьвиняток іззагального правила,яким надаєтьсяправо судузалежно відконкретних обставинскоротити цейстрок.Прицьому, суд скорочує тривалість строку, але початок перебігу залишається незмінним - день закінчення воєнних дій. На таке тлумачення вказує словосполучення «цього строку», тобто того самого дворічного строку, початком якого є день закінчення воєнних дій.
Законодавець визначив можливість оголосити фізичну особу померлою лише після закінчення воєнний дій: за загальним правилом після 2 років від такої дати, а у якості винятку, з урахуванням конкретних обставин, раніше, але у будь-якому разі, не раніше 6 місяців.
Отже, відлік строку, визначеного ч. 2 ст. 46 ЦК України, для оголошення фізичної особи померлою має починатися з дня закінчення воєнних дій.
Крім того зазначає, що згідно з ч. 6 ст. 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», сім`ям безвісно відсутніх військовослужбовців щомісячно виплачується грошове забезпечення таких військовослужбовців, в тому числі додаткові та інші види грошового забезпечення, на підставі наказів командирів військових частин у порядку, що визначений Кабінетом Міністрів України в постанові від 30.11.2016 № 884. Разом з тим, виплата грошового забезпечення таким особам здійснюється, зокрема, до визнання судом осіб безвісно відсутніми чи оголошення їх судом померлими. Просять суд врахувати дані пояснення та прийняти законне рішення у справі.
Представник ІНФОРМАЦІЯ_3 у судове засідання не з`явився, надіслав заяву про розгляд справи без його участі.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши заявницю, суд доходить такого висновку.
Як встановлено у судовому засіданні, згідно свідоцтва про одруження серії НОМЕР_2 ОСОБА_1 є дружиною ОСОБА_2 , про що Відділом державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Бобровицького районного управління юстиції зроблено актовий запис про шлюб №2 від 19.01.2013 року (а.с.5).
У відповідності до наказу командира військової частини НОМЕР_1 №107 від 15.04.2023, рядового ОСОБА_2 з 15 квітня 2023 року зараховано до списків особового складу військової частини на всі види забезпечення та призначено навідником гранатометного відділення взводу вогневої підтримки десантно-штурмової роти батальйону морської піхоти в/ч НОМЕР_1 , ВОС102281М, шпк«матрос» (а.с.13 зв.ст.).
Згідно витягу з наказу командира в/ч НОМЕР_1 № 285 від 08.10.2023 року ОСОБА_2 приступив до виконання службових обов`язків до складу сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф з метою виконання службових (бойових) завдань у складі угрупування морської піхоти « ІНФОРМАЦІЯ_4 » Сил оборони України (а.с.13)
Наказом командира в/ч НОМЕР_1 № 194 від 25.01.2024 року, призначено службове розслідування за фактом зникнення безвісті навідника 1 гранатометного відділення взводу вогневої підтримки десантно-штурмової роти батальйону морської піхоти в/ч НОМЕР_1 матроса ОСОБА_2 (а.с.17).
Відповідно до сповіщення сім`ї №3 від 26.01.2024 №16/2/398, ОСОБА_1 сповіщено, що її чоловік, матрос ОСОБА_2 , який був призваний по мобілізації 07 березня 2023 року ІНФОРМАЦІЯ_5 , ІНФОРМАЦІЯ_6 під час виконання бойового завдання поблизу населеного пункту Кринки Херсонської області, зник безвісти за особливих обставин (а.с.18).
30.01.2024 до Єдиного реєстру досудових розслідувань були внесені відомості за заявою ОСОБА_1 за фактом отримання 26.01.2024 сповіщення від ІНФОРМАЦІЯ_1 про зникнення бесвісти її чоловіка ОСОБА_2 під час виконання бойового завдання за попередньою правовою кваліфікацією правопорушення за ч.1ст. 115 КК України(а.с.6).
Також ОСОБА_2 значиться в Єдиному реєстрі осіб, зниклих безвісти (а.с.6-7).
Судом встановлено, що у ході службового розслідування за фактом зникнення безвісти навідника 1 гранатометного відділення взводу вогневої підтримки десантно-штурмової роти батальйону морської піхоти в/ч НОМЕР_1 матроса ОСОБА_2 встановлено, що матрос ОСОБА_2 24.01.2024 приймав участь у виконанні бойового завдання на підставі бойового розпорядження №217/174 дск від 23.01.2024 у районі населеного пункту Кринки Херсонської області.
Згідно пояснень водія 2 десантно-штурмового взводу десантно-штурмової роти НОМЕР_3 батальйону морської піхоти військової частини НОМЕР_1 матроса ОСОБА_3 , 24.01.2024 року він разом із матросом ОСОБА_2 знаходились на виконанні бойового завдання у населеному пункті Кринки Херсонської області. Противник неодноразово обстрілював їх позиції з мінометів та артилерії, а також намагався взяти штурмом їх позиції. Після відбиття одного з таких штурмів противник почав обстрілювати їх позиції з міномета. Вони із ОСОБА_2 знаходились в укритті, на сходинках у підвальне приміщення одного із зруйнованих будинків. ОСОБА_2 стояв ближче до входу коли поблизу впала міна і ОСОБА_3 відкинуло ударною хвилею, а матрос ОСОБА_2 отримав поранення в шию та за декілька хвилин помер від отриманого поранення. Тіло було донесено до точки евакуації, але через те, що противник обстрілював дану місцевість мінометами і артилерією тіло евакуювати не вдалося.
Згідно пояснень командира десантно-штурмової роти НОМЕР_3 батальйону морської піхоти військової частини НОМЕР_1 капітана ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_7 під час виконання бойового завдання в районі населеного пункту Кринки Херсонської області зник безвісти за особливих обставин матрос ОСОБА_2 , навідник 1 гранатометного відділення взводу вогневої підтримки десантно-штурмової роти НОМЕР_3 батальйону морської піхоти військової частини НОМЕР_1 , в останній раз його бачили за координатами X: 51-77367 У: 65-05273. Тіло матроса ОСОБА_2 ймовірно залишилося на полі бою.
Зазначене підтверджується Актом службового розслідування (а.с.9-12).
Відповідно до витягу із журналу бойових дій в/ч НОМЕР_1 , матрос ОСОБА_2 навідник 1 гранатометного відділення взводу вогневої підтримки десантно-штурмової роти НОМЕР_3 батальйону морської піхоти військової частини НОМЕР_1 , зник безвісти за особливих обставин поблизу населеного пункту Кринки Херсонської області під час виконання бойового завдання згідно БР № 217/174 дск від 23.01.2024 (а.с.12 зв.ст.).
Подія мала місце під час дії воєнного стану в Україні, веденого Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 (а.с.9-12).
Наказом командира військової частини НОМЕР_1 №268 від 15.02.2024 року «Про результати службового розслідування за фактом зникнення безвісти навідника 1 гранатометника відділення взводу вогневої підтримки десантно-штурмової роти НОМЕР_3 батальйону морської піхоти в/ч НОМЕР_1 матроса ОСОБА_2 » визнано ОСОБА_2 таким, що зник безвісти за особливих обставин під час виконання бойового завдання у районі населеного пункту Кринки Херсонської області 24.01.2024 (а.с.14-16).
Допитаний у судовому засіданні свідок ОСОБА_3 пояснив, що у січні 2024 року він разом із ОСОБА_2 виконували бойове завдання у н.п.Кринки Херсонської області. Противник почав обстрілювати їх позиції з міномета. Вони із ОСОБА_2 знаходились в укритті, на сходинках у підвальне приміщення одного із зруйнованих будинків. ОСОБА_2 стояв ближче до входу коли поблизу впала міна і ОСОБА_3 відкинуло ударною хвилею, а матрос ОСОБА_2 отримав поранення в шию та за декілька хвилин помер від отриманого поранення. Свідок пояснив, що вони із побратимами намагалися евакуювати тіло загиблого ОСОБА_2 , але через те, що противник постійно обстрілював дану місцевість мінометами і артилерією тіло евакуювати не вдалося.
Згідно з частинами першою статті15, частиною першою статті16 ЦК Україникожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до частини першоїстатті 293 ЦПК України, окреме провадження- це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Згідно з пунктом 3 частини другоїстатті 293 ЦПК України,суд розглядає в порядку окремого провадження справи про визнання фізичної особи безвісно відсутньою чи оголошення її померлою.
За приписами ч.ч.1-3 ст.46 ЦК України, фізична особа може бути оголошена судом померлою, якщо у місці її постійного проживання немає відомостей про місце її перебування протягом трьох років, а якщо вона пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підставу припускати її загибель від певного нещасного випадку, - протягом шести місяців, а за можливості вважати фізичну особу загиблою від певного нещасного випадку або інших обставин внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру - протягом одного місяця після завершення роботи спеціальної комісії, утвореної внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру. Фізична особа, яка пропала безвісти у зв`язку з воєнними діями, збройним конфліктом, може бути оголошена судом померлою після спливу двох років від дня закінчення воєнних дій. З урахуванням конкретних обставин справи суд може оголосити фізичну особу померлою і до спливу цього строку, але не раніше спливу шести місяців. Фізична особа оголошується померлою від дня набрання законної сили рішенням суду про це. Фізична особа, яка пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підстави припустити її загибель від певного нещасного випадку або у зв`язку з воєнними діями, збройним конфліктом, може бути оголошена померлою від дня її вірогідної смерті.
Закон України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин»визначає правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, та забезпечує правове регулювання суспільних відносин, пов`язаних із набуттям правового статусу осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, з обліком, розшуком та соціальним захистом таких осіб і членів їхніх сімей. Для цілей цьогоЗаконуособливими обставинами вважаються збройний конфлікт, воєнні дії, тимчасова окупація частини території України, надзвичайні ситуації природного чи техногенного характеру.
Згідно з частиною третьоюст.4 Закону України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин»надання особі статусу зниклої безвісти за особливих обставин відповідно до цьогоЗаконуне позбавляє її родичів або інших осіб права звернення до суду із заявою про визнання такої особи безвісно відсутньою чи оголошення її померлою у порядку, передбаченому законодавством.
Відповідно дост. 305 ЦПК України,заява про визнання фізичної особи безвісно відсутньою або оголошення її померлою подається до суду за місцем проживання заявника або за останнім відомим місцем проживання (перебування) фізичної особи, місцеперебування якої невідоме, або за місцезнаходженням її майна.
Рішення про оголошення фізичної особи померлої приймається судом за наявності таких підстав: 1) відсутність особи в місці її постійного проживання; 2) відсутність відомостей про місце її перебування протягом трьох років, а якщо вона зникла безвісті за обставин, що загрожували їй смертю або дають підставу припускати її загибель від певного нещасного випадку,- протягом шести місяців.
Порядок оголошення фізичної особи померлою встановлюєтьсяЦПК України. При цьому заявник має мати особисту цивільну-правову заінтересованість і зміну правового стану особи, яку він просить оголосити померлою. Для підтвердження цього повинні бути наведені обставини, які свідчать про те, що між заявником та особою, яку він просить оголосити померлою існують особисті або майнові правовідносини, матеріально-правовий зв`язок або за відсутності такого зв`язку - дані про те, що відсутність фізичної особи є для заявника перешкодою у реалізації суб`єктивних прав або виконання обов`язків.
Устатті 306Цивільного процесуальногокодексу України визначено, що у заяві про визнання фізичної особи безвісно відсутньою або оголошення її померлою повинно бути зазначено: для якої мети необхідно заявникові визнати фізичну особу безвісно відсутньою або оголосити її померлою; обставини, що підтверджують безвісну відсутність фізичної особи, або обставини, що загрожували смертю фізичній особі, яка пропала безвісти, або обставини, що дають підставу припускати її загибель від певного нещасного випадку.
Звертаючись із заявою про визнання ОСОБА_2 померлим (загиблим), заявниця зазначала, що рішення суду їй необхідне для отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої законодавством, яка виплачується членам сім`ї загиблого. Спору про право з будь-якими особами з приводу вказаного факту у заявниці немає.
Оголошення особи померлою, засноване на презумпції її смерті, є юридичним фактом, що дає підставу для припущення про припинення цивільної правоздатності цієї особи.
Верховний Суд зазначає, що суд оголошує фізичну особу померлою у судовому порядку у разі встановлення обставин, зазначених у частині другійстатті 46 ЦК України, на підставі яких суд робить вірогідне припущення про смерть громадянина, коли немає доказів про факт його смерті.
Отже, громадянин може бути оголошений в судовому порядку померлим у разі встановлення обставин, на підставі яких суд робить вірогідне припущення про смерть громадянина.
Тому оголошення фізичної особи померлою - це ствердження судовим рішенням припущення про смерть цієї особи, тобто констатація високого ступеня ймовірності смерті.
Підставою для оголошення особи померлою є не факти (докази), які напевне свідчать про її загибель, а обставини, що дають підставу припускати смерть такої особи.
Особливості цієї категорії справ є те, що висновок суду про оголошення громадянина померлим ґрунтується на юридичному припущенні смерті особи.
Як роз`яснено у п. 13 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 31.03.1995 №5 «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення», слід звернути увагу суду на необхідність відрізняти оголошення особи померлою від встановлення факту смерті особи. Оголошення фізичної особи померлою це ствердження судовим рішенням припущення про смерть даної особи, тобто констатація високого ступеня ймовірності смерті. Встановлення факту смерті можливо, якщо суд на підставі незаперечних доказів ствердить, тобто доведе обставини, які вірогідно свідчать про смерть особи у точно визначений час, обставини, за яких настала смерть і факт неможливості реєстрації органом державної РАЦС факту смерті. Громадянин може бути оголошений в судовому порядку померлим, у разі неможливості встановлення факту його смерті, який встановлюється судом за умови підтвердження доказами, що ця подія мала місце за певний час та за певних обставин.
Оголошення судом громадянина померлим усуває невизначеність у правовідносинах за участю особи, яка тривалий час є відсутньою за місцем свого постійного проживання і місце перебування якої невідоме.
Ураховуючи вищевикладене, оцінивши наведені заявницею обставини та мету, з якою їй необхідно оголосити особу померлою, є підстави для висновку про наявність між заявницею та особою, яку вона просить оголосити померлою (чоловіком), матеріально-правового зв`язку, а саме з метою реалізації права на оформлення спадкових прав та належних соціальних виплат.
Відповідно до ст.47 ЦК України, правові наслідки оголошення фізичної особи померлою прирівнюються до правових наслідків, які настають у разі смерті. Спадкоємці фізичної особи, яка оголошена померлою, не мають права відчужувати протягом п`яти років нерухоме майно, що перейшло до них у зв`язку з відкриттям спадщини. Нотаріус, який видав спадкоємцеві свідоцтво про право на спадщину на нерухоме майно, накладає на нього заборону відчуження.
Відповідно до ст. 48 ЦК України, у випадку, якщо фізична особа, яка була оголошена померлою, з`явилась, або якщо одержано відомості про місце її перебування, суд за місцем перебування цієї особи, або суд, що постановив рішення про оголошення її померлою, за заявою цієї особи або іншої заінтересованої особи скасовує рішення суду про оголошення фізичної особи померлою.
З урахуванням наведеного, у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність і правдивість фактів, повідомлених у заяві заявницею, вони об`єктивно підтверджуються і не суперечать іншим зібраним у справі доказам.
Щодо заперечень Міністерства оборони України, суд вважає за необхідне зазначити таке.
Згідно Постанови КЦС ВС від 26 лютого 2024 року у справі № 686/9938/23, громадянин може бути оголошений в судовому порядку померлим у разі встановлення обставин, на підставі яких суд робить вірогідне припущення про смерть громадянина. Оголошення судом громадянина померлим усуває невизначеність у правовідносинах за участю особи, яка тривалий час є відсутньою за місцем свого постійного проживання і місце перебування якої невідоме. Залишаючи без змін рішення судів попередніх інстанцій про задоволення заяви про оголошення військовослужбовця померлим, Верховний Суд виходив із того, що існують достатні підстави, підтверджені належними доказами, для оголошення особи загиблою під час виконання військового обов`язку по захисту держави України у російсько-українській війні від дня вірогідної смерті ІНФОРМАЦІЯ_8 . Крім того, Верховний Суд зазначив, що з урахуванням конкретних обставин справи, оголошення особи померлою можливе і після спливу шести місяців з дня настання відповідної події. У цій справі апеляційний суд відхилив доводи апеляційної скарги про порушення судом вимог частини другої статті 46 ЦК України, вказавши, що шестимісячний строк, передбачений цією нормою, слід обраховувати з моменту настання події, а не з моменту закінчення дії воєнного стану на території держави.
Відповідно до Постанови КЦС ВС від 29 січня 2020 року у cправі № 154/2135/17, у випадку, якщо особа, яка несла військову службу, пропала безвісти у зв`язку з воєнними діями, зокрема внаслідок вогневого впливу незаконних збройних формувань під час проведення антитерористичної операції (операції об`єднаних сил), такі обставини можуть виступати підставою для оголошення судом особи померлою на підставі частини другої статті 46 ЦК України, а не визнання фізичної особи безвісно відсутньою (про яку немає відомостей про місце її перебування в місці її постійного проживання) на підставі частини першої статті 43 ЦК України.
Згідно ч.1,ч.2,ч.4ст.263ЦПК України,судове рішенняповинно ґрунтуватисяна засадахверховенства права,бути законнимі обґрунтованим.Законним єрішення,ухвалене судомвідповідно донорм матеріальногоправа іздотриманням нормпроцесуального права. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновкищодо застосуваннявідповідних нормправа,викладені впостановах ВерховногоСуду.
Як видно зі змісту даної норми, законодавець прямо не зобов`язує суд застосовувати правові позиції, викладені у постановах ВС, а лише зазначає про «врахування висновків щодо застосування відповідних норм права».
Так, згідно правового висновку викладеного у постанові 11 грудня 2024 року у справі № 755/11021/22 Великою Палатою Верховного Суду, шість місяців, які визначені в реченні другому частини другої статті 46 ЦК України, мають відраховуватися від дня закінчення активних бойових дій на місці (на території) ймовірної загибелі фізичної особи, що дозволятиме надати правову охорону людям, які постраждали від війни та у яких у зв`язку з вірогідною смертю зниклої фізичної особи виникають певні цивільні права та правомірні інтереси, і забезпечуватиме правову справедливість.
Шестимісячний строк, який у цьому випадку обраховується з дня закінчення активних бойових дій, виконує функцію своєрідного запобіжника, спрямованого на захист прав та інтересів фізичної особи, яка може перебувати в невідомому місці або тимчасово не мати змоги вийти на зв`язок з різних причин, пов`язаних з обставинами воєнних дій, збройного конфлікту. Така правова гарантія запобігає передчасному оголошенню особи померлою, враховуючи, що в умовах війни можуть бути численні фактори, які заважають встановленню фактичного місця перебування людини. Цей строк забезпечує можливість з`ясування додаткових обставин або отримання нової інформації про зниклу особу, що сприяє уникненню помилкових судових рішень, які могли б призвести до негативних правових наслідків для самої особи, її родичів і суспільства загалом.
Також, у вказаній постанові Велика Палата Верховного Суду наголосила на тому, що конкретні воєнні дії мають територіальну і часову характеристики. Джерелом офіційної інформації про ці характеристики є Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309.
Даний Наказ втратив чинність 20.03.2025, проте наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 28.02.2025 № 376 затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.
Відповідно до цього Переліку, активні бойові дії у н.п. Кринки Олешківської міської територіальної громади Херсонської області, в районі якого під час виконання бойового завдання зник безвісти ОСОБА_2 , почались з 24.02.2022 та на даний час бойові дії не припинені.
Тобто, станом на день розгляду даної справи судом, на території, яка є місцем зникнення безвісти ОСОБА_2 активні бойові дії ще не завершені.
При цьому, надані заявницею і досліджені у судовому засідання докази вказують на те, що від отриманого поранення ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_7 , проте евакуювати тіло не виявилося можливим через масований обстріл противником. Разом з цим, результат службового розслідування, призначеного наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 25 січня 2024 року № 194, свідчить про те, що встановлені обставини беззаперечно вказують на вірогідну смерть (загибель) ОСОБА_2 у зазначену дату. Таке підтвердив і допитаний у судовому засіданні свідок.
З оглядуна зазначенета за таких обставин, суд доходить висновку про можливість оголошення ОСОБА_2 померлим до спливу строків вказаних у ч. 2 ст. 46 ЦК України, оскільки таке, на думку суду, забезпечить правову справедливість та правомірні інтереси заявниці.
Таким чином, зібрані у справі докази та їх належна оцінка вказують на наявність підстав для оголошення ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ,померлим (загиблим) під час виконання військового обов`язку по захисту держави України у російсько-українській війні.
З урахуванням конкретних обставин справи та досліджених матеріалів справи, суд вважає можливим встановити день вірогідної смерті ОСОБА_2 та оголосити його померлим з ІНФОРМАЦІЯ_6 .
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що заява про оголошення фізичної особи померлою є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
Ураховуючи викладене, на підставі ст. 46 ЦК України, керуючись ст.ст.10, 89, 259, 263, 264, 265, 268, 293, 294, 305, 307, 308 ЦПК України, суд
У Х В А Л И В:
Заяву ОСОБА_1 , заінтересовані особи Бобровицький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Ніжинському районі Чернігівської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, Міністерство оборони України, військова частина НОМЕР_1 , перше відділення ІНФОРМАЦІЯ_1 про оголошення фізичної особи померлою (загиблою) під час захисту Батьківщини задовольнити.
Оголосити матроса ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , військовослужбовця військової частини НОМЕР_1 , померлим (загиблим) під час виконання бойового завдання під час захисту Батьківщини від дня вірогідної смерті (загибелі) поблизу населеного пункту Кринки Херсонської області.
Датою смерті (загибелі) ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , військовослужбовця військової частини НОМЕР_1 , вважати ІНФОРМАЦІЯ_6 .
Рішення може бути оскаржене до Чернігівського апеляційного суду через Бобровицький районний суд Чернігівської області протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Заявниця: ОСОБА_1 , місце реєстрації АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_4 .
Заінтересована особа: Бобровицький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Ніжинському районі Чернігівської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, 17400, вул. Незалежності, 65, м.Бобровиця Ніжинський район Чернігівська область, код ЄДРПОУ 14241434.
Заінтересована особа: Міністерство оборони України, 03168, м. Київ проспект Повітряних Сил, буд. 6, код ЄДРПОУ 00034022.
Заінтересована особа: Військова частина НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 , код НОМЕР_5 .
Заінтересована особа: ІНФОРМАЦІЯ_9 , АДРЕСА_3 .
Суддя Н. О. Булига
Присяжні
Н.М. Тіняєва
Ю. В. Папенко
Суд | Бобровицький районний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 07.04.2025 |
Оприлюднено | 09.04.2025 |
Номер документу | 126406351 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про визнання фізичної особи безвісно відсутньою чи оголошення її померлою |
Цивільне
Бобровицький районний суд Чернігівської області
Булига Н. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні