Рішення
від 07.04.2025 по справі 640/19520/21
ЛУТУГИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

07 квітня 2025 рокум. ДніпроСправа № 640/19520/21

Луганський окружний адміністративний суд у складі судді Секірської А.Г., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Автобудкомплекс-К» до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови, -

ВСТАНОВИВ:

12.07.2021 ТОВ «Автобудкомплекс-К» звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті, в якому просить суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування відносно ТОВ «Автобудкомплекс-К» адміністративно господарського штрафу від 01.06.2021 № 244007 на суму 34000,00 грн.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.07.2021 відкрито провадження в адміністративній справі; визначено, що справа буде розглядатися в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 04.02.2025 прийнято адміністративну справу до провадження, запропоновано сторонам у разі зміни фактичних обставин по даній справі, вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, повідомити суду про таке протягом 15 (п`ятнадцяти) днів з дня отримання цієї ухвали шляхом направлення додаткових пояснень в електронній формі через Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему (особистий кабінет в системі «Електронний суд») з використанням власного (уповноваженої особи) електронного підпису або у паперовій формі.

Позовні вимоги обґрунтовано таким.

01 червня 2021 року в.о. заступника начальника Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Бобко Ігорем Анатолійовичем винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 244007 (надалі - Постанова).

Згідно Постанови на ТОВ «Автобудкомплекс-К» накладено штраф у розмірі 34 000 грн. на підставі Акту № 264765 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 27 квітня 2021 року (надалі - Акт).

Відповідно до змісту Акту, 27 квітня 2021 року начеб то було проведено габаритно-ваговий контроль (надалі - ГВК) автомобіля «МАИ» д.р.н. НОМЕР_1 , який належить ТОВ «Автобудкомплекс-К» та за наслідками якого виявлено перевищення встановлених законодавством вагових норм понад 20 %. Позивачу не було надано Відповідачем ні довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю 27 квітня 2021 року ні акту про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів.

Єдиним первинним документом, який було надано Позивачу та на підставі якого і було складено вищевказані Акт та Постанову є талон зважування № 13666.

при здійсненні габаритно-вагового контролю інформація про вагові параметри транспортного засобу, щодо якого здійснюється такий контроль, отримується особою, яка проводить ГВК на підставі документа, автоматично сформованого відповідним ваговим обладнанням за результатами зважування, а саме - чека або талону зважування.

Зазначений талон (чек) про зважування є первинним, автоматично сформованим документом вагового комплексу, який відображає та фіксує результати проведеного ГВК.

Уважно вивчивши інформацію зафіксовану в талоні про зважування № 13666 звертаємо особливу увагу Суду на ту обставину, що згідно нього габаритно-ваговий контроль проводився о 01 год. 41 хв. (що неможливо, оскільки це не робочий час) 21 березня 2022 року (що також неможливо, оскільки вказана дата ще не настала).

Також зі вказаного талону про зважування, як і з вище перелічених актів та довідки неможливо встановити на яких вагах (якої марки, моделі, якими є їх заводський номер, технічні характеристики, порядок використання, можливі чи допустимі похибки) здійснювалось зважування. Талон, у якому зафіксовано вагові показники навантажень на окремі осі автомобіля, не містить ніяких реквізитів зважувального засобу, які б дали змогу його ідентифікувати. За відсутності такої інформації неможливо встановити, що зважування здійснювалося у відповідності до встановлених законодавством вимог ваговим обладнанням, призначеним та придатним для здійснення таких вимірювань.

За викладених обставин є очевидним, що первинний документ (талон про зважування № 13666) на підставі якого було складено Акт та оскаржувану Постанову містить явно недостовірні відомості, що дає всі підстави вважати цей документ (талон) та документи, складені у подальшому на їх підставі (Акт, Постанова) - такими що складені без належних підстав, а отже - не законними.

Позивач просив суд враховувати позицію Європейського суду з прав людини, який ухвалюючи рішення у справах «Шенк проти Швейцарії» від 12.07.1988 року, «Тейксейра де Кастро проти Португалії» від 09.06.1998 року, «Яллог проти Німеччини» від 11.07.2006 року, «Шабельник проти України» від 19.02.2009 року, зазначав, що допустимість доказів є прерогативою національного права і, за загальним правилом, саме національні суди повноважні оцінювати надані їм докази, а порядок збирання доказів, передбачений національним правом, має відповідати основним правам, визнаним Конвенцією.

01 червня 2021 року при розгляді Акту в приміщенні Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, про вищевикладені обставини представником Позивача було повідомлено та надано відповідні письмові заперечення (вих N2 01-289 від 01.06.21 р). Не зважаючи на викладене, за результатами розгляду В.о. заступника начальника Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Бобко Ігорем Анатолійовичем винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 244007. Зважаючи на безпідставність застосованого до Позивача штрафу, в порядку передбаченому п. 32 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року № 1567, 17 червня 2021 року ТОВ «Автобудкомплекс-К» направило на адресу Укртрансбезпеки відповідну скаргу за вих. № 01-323. Натомість, листом № 4241/3.1/15-21 від 25 червня 2021 року Відповідач повідомив про відмову у розгляді скарги ТОВ «Автобудкомплекс-К» та залишення оскаржуваної Постанови без змін.

З огляду на наведене позивач просив суд задовольнити позовні вимоги.

26.08.2021 відповідачем надано відзив, в якому зазначено таке.

27.04.2021 р. інспекторами Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, відповідно до направлення на перевірку № 0^267 від 22.04.2021 р., на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів в місцях навантаження і розвантаження, проводилась рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 №422 (далі - Порядок №422), співробітниками Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, був зупинений транспортний засіб марки MAN номерний знак НОМЕР_1 , який належить позивачу.

Відповідно до пункту 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року №30, транспортний засіб з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.

Разом з цим, відповідно до пункту 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року №1306, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т(для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь -11т, здвоєні осі -18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Спільним наказом Міністерства інфраструктури України та Міністерства внутрішніх справ України від 10.12.2013 №1007/1207, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 04.02.2014р. за №215/24992, затверджено Порядок взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування (далі - Порядок №1007/1207).

Таким чином, за результатами габаритно-вагового контролю транспортного засобу марки MAN номерний знак НОМЕР_1 було встановлено, що навантаження на здвоєну вісь склало 19,85 т та 24,20 т при нормативно допустимому - 16 т, та загальна маса 44,05 т при нормативно допустимій 40 т.

Таким чином, відповідно до частини 4 пункту 4 Порядку №1007/1207 контролюючими особами Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки було складено довідку про здійснення габаритно-вагового контролю від 27.04.2021 р.

Зазначення невірної дати та часу зважування в талоні жодним чином не спростовує факт достовірності внесення даних щодо проведеного зважування, в частині навантаження на осі та загальної маси.

На підставі пункту 6 Порядку №422, у зв`язку з виявленими під час здійснення габаритно-вагового контролю невідповідності фактичних вагових параметрів нормам та правилам, інспекторами Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, було складено Акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 045447 від 27.04.2021 р.

Підпунктом 4 пункту 2 Порядку № 879 наведено визначення поняття «габаритно-ваговий контроль» контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Підпунктом 3 пункту 2 Порядку № 879 наведено визначення поняття «великовагові та великогабаритні транспортні засоби» - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього р у х у , затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.

Зважування транспортного засобу здійснювалося на повіреному належним чином засобі вимірювальної техніки про що свідчить Свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки (Додатки) відповідно до п. 11 Порядку 879.

Документи на ваги завжди знаходяться у пункті здійснення габаритно вагового контролю та надаються всім водіям для ознайомлення.

Зважування проводилось на габаритно - ваговому комплексі, який утримується в робочому стані та відповідає законодавству в сфері стандартизації, метрології та сертифікації згідно свідоцтва про повірю законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки.

Постановою Кабінету Міністрів України від ЗО серпня 2017 року №671 «Про внесення змін до Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні» скасовано пункт 19 Порядку № 879, без визначення необхідності застосування затвердженою Мінекономрозвитку або іншою методикою. Таким чином, відсутність методики проведення габаритно-вагового контролю, затвердженої Міністерством економічного розвитку, не є підставою, яка звільняє перевізників від відповідальності за перевищення вагових та габаритних параметрів транспортного засобу та від обов`язку по внесенню плати за таке перевищення.

Відповідно п. 12.5. Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні затверджених Наказом Міністерства транспорту України 14.10.97 №363 для транспортування вантаж треба рівномірно розміщувати в кузові таким чином, щоб не була порушена стійкість автомобіля і не утруднювалося керування ним. Вантаж не повинен зміщуватися під час руху.

Транспортний засіб на вагу заїжджає повільно-зі швидкістю не більше 5 км на годину, а така швидкість руху не може призвести до зміщення вантажу. Дане узгоджується з висновками Верховного Суду по справам № 820/1420/17 та 803/1540/16. Крім того, наведеними вище нормативними актами не передбачається можливості звільнення перевізника від відповідальності за порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом у випадку переміщення вантажу у вантажному в і д с і к у автомобіля. Так, згідно чинного законодавства жодними вітчизняним чи та міжнародним нормативним документом не передбачені виключення з Правил дорожнього руху України щодо правильності розміщення та кріплення вантажу при перевезенні подільних вантажів.

Позивача було викликано для розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт на 01.06.2021, належне повідомлення підтверджується у позовній заяві, також, наданими запереченнями у день розгляду, які жодним чином не спростовують скоєння правопорушення.

Враховуючи те, що відповідно до акту проведення перевірки ТОВ «АВТОБУДКОМПЛЕКС-К» виконував вантажні перевезення з навантаженням на здвоєну вісь склало 24,2 т при нормативно допустимому - 16 т, з перевищення параметрів від нормативу 51,25 % в.о. заступником начальника Північного міжрегіонального управління Укртраснбезпеки прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу відповідно до абзацу 16 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», тобто 34000 грн.

З огляду на наведене відповідач просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

Дослідивши матеріали справи, судом встановлено таке.

ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "АВТОБУДКОМПЛЕКС-К", код ЄДРПОУ 33999954, зареєстровано як юридична особа 20.02.2006, № запису 10721020000006451, місцезнаходження: Україна, 03115, місто Київ, ВУЛ. СВЯТОШИНСЬКА, будинок 34, основний вид економічної діяльності: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 05.04.2025.

27.04.2021 на підставі направлення на перевірку від 22.04.2021 № 000267 (арк.спр. 36) головним спеціалістом Торохтієм Ю.О. та старшим державним інспектором Романченко Р.О. у м. Києві, вул. Радунська проведено перевірку транспортного засобу MAN, номерний знак НОМЕР_1 , серія і номер свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_2 , що належить ТОВ «Автобудкомплекс-К», під керуванням водія ОСОБА_1 , за наслідками якої складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом (арк.спр. 27).

У Акті зазначено, що під час перевірки виявлено порушення надання послуг з внутрішніх вантажних перевезень, про що свідчить ТТН № 19978 від 27.04.2021, у тому числі порушення, відповідальність за які передбачена статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» - перевищення встановлених законодавством габаритно вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, відповідальність за що передбачена абз.16 ч.10 ст. 60 Закону. Водій від пояснень та підпису відмовився (арк.спр. 27).

Згідно із товарно транспортною накладною від 27.04.2021 № 19978 перевізник ТОВ «Автобудкомплекс-К» здійснював перевезення на замовлення АТ «ЗЗБК ім. Ковальської» на підставі договору від 27.10.2020 № 701/з на автомобілі НОМЕР_1 (міксер), вантаж бетонна суміш, маса брутто 23,6 тон (арк.спр. 32).

За результатами габаритно-вагового контролю транспортного засобу марки MAN номерний знак НОМЕР_1 встановлено, що навантаження на здвоєну вісь склало 19,85 т та 24,20 т при нормативно допустимому - 16 т, та загальна маса 44,05 т при нормативно допустимій 40 т, на підтвердження чого відповідачем надано талон зважування від 21.03.2022 № 13666 (арк.спр. 31), довідку про здійснення габаритно-вагового контролю від 27.04.2021 (арк.спр. 30), Акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 045447 від 27.04.2021 (арк.спр. 28).

Також відповідачем складено розрахунок від 27.04.2021 № 045447 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування (постанова КМУ від 27.06.07 № 879) згідно ТТН від 27.04.2021 № 19978 на суму 164,90 євро (арк.спр. 29).

01.06.2021 за вих. № 01-289 позивачем направлено до Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки заперечення на акт проведення перевірки від 27.04.2021 № 264765, в яких зазначено, що на місці перевірки 27.04.2021 водію автомобіля вручено чек (талон) зважування, датований 21.03.2022, інших документів не надано (арк.спр. 34).

14.05.2021 за вих. № 35480/19.1/24-21 відповідачем направлено позивачеві повідомлення про розгляд справи про порушення вимог законодавства, норм і стандартів щодо організації пеервезень автомобільним транспортом 01.06.2021 з 09:30 до 16:00 год, обідня перерва з 12:00 до 13:00, в приміщенні Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки за адресою: м. Київ, пр-т Науки 57 (2-й поверх, каб 10) (арк.спр. 39).

01.06.2020 в.о.начальника Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Бобком Ігорем Анатолійовичем за наслідками розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт ТОВ «Автобудкомплекс-К», враховуючи те, що ТОВ «Автобудкомплекс-К» допущено перевищення встановлених габаритно вагових норм понад 20%, відповідальність за яке передбачена абзацом шістнадцятим частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», прийнято постанову № 244007 про застосування адміністративно господарського штрафу в розмірі 34000,00 грн (арк.спр. 26).

Вирішуючи справу у межах заявлених позовних вимог, надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Статтею 19 Конституції Українивстановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103 затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті (далі - Положення), відповідно до пункту 1 якого Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Згідно з підпунктами 15, 27 пункту 5 Положення Уктрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування, вживає заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативи^ під час здійснення габаритно-вагового контролю.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 р. №1567 (далі - Порядок № 1567), органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансбезпека, її територіальні органи. Державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведеннярейдовихперевірок (перевірок на дорозі).

Правові та соціальні основи дорожнього руху з метою захисту життя та здоров`я громадян, створення безпечних і комфортних умов для учасників руху та охорони навколишнього природного середовища визначаєЗакон України «Про дорожній рух» від 30 червня 1993 року № 3353-XII(далі - Закон № 3353-ХІІ).

Відповідно до частини другоїстатті 29 Закону № 3353-ХІІз метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається в порядку встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, і за плату, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Частиною четвертоюстатті 48 Закону України від 05 квітня 2001 року № 2344-III «Про автомобільний транспорт»(далі - Закон № 2344-ІІІ) встановлено, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Згідно з абзацом 14 частини першоїстатті 60 Закону № 2344-ІІІза порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті затвердженопостановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року №1567(далі - Порядок № 1567; в редакції на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно з пунктами 3, 4 Порядку № 1567 органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансбезпека, її територіальні органи.

Державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Пунктом 15 Порядку № 1567 визначено виключний перелік питань, що перевіряється контролюючими особами під час здійснення рейдової перевірки, зокрема, в частині виконання внутрішніх вантажних перевезень перевіряється:

- наявність визначенихстаттею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт»документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом;

- виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

Пунктом 16 Порядку №1567 передбачена можливість під час рейдової перевірки здійснення габаритно-вагового контролю.

Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженопостановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27 червня 2007 року «Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування»(далі - Порядок № 879; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пункту 3 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Згідно з підпунктами 3, 4 пункту 2 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Великовагові та великогабаритні транспортні засоби - це транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені упункті 22.5 Правил дорожнього руху, затвердженихпостановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 №1306.

Транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.

За змістом пункту 6 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль, крім документального, здійснюється виключно в пунктах габаритно-вагового контролю посадовими особами та/або працівниками відповідних органів.

Відповідно до пункту 20 Порядку №879 за результатами точного та/або документального габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних.

Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затвердженихпостановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306(в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Відповідно до абзацу шістнадцятого частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

При цьому, абзац 16 частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ, відповідно до якого було накладено штраф, не містить посилань на будь-яку величину похибки, а прямо вказує на наслідки перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм, та не передбачає іншого трактування. Такий правовий висновок узгоджується з висновком, викладеним Верховним Судом у постанові від 28 липня 2022 року у справі №380/5173/20.

За результатами габаритно-вагового контролю транспортного засобу марки MAN номерний знак НОМЕР_1 встановлено, що навантаження на здвоєну вісь склало 19,85 т та 24,20 т при нормативно допустимому - 16 т, та загальна маса 44,05 т при нормативно допустимій 40 т, на підтвердження чого відповідачем надано талон зважування від 21.03.2022 № 13666 (арк.спр. 31), довідку про здійснення габаритно-вагового контролю від 27.04.2021 (арк.спр. 30), Акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 045447 від 27.04.2021 (арк.спр. 28).

Щодо належності та допустимості наведених доказів для підтвердження перевищення ТОВ «Автобудкомплекс-К» встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу суд зазначає таке.

Позивач не оскаржує висновків щодо відсутності такого дозволу.

При здійсненні габаритно вагового контролю інформація про вагові параметри транспортного засобу фіксується у документі, автоматично сформованому відповідним ваговим обладнанням за результатами зважування, а саме у талоні (чеці) зважування.

Відповідачем надано свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № П 40 М 25904920, чинне до 15.11.2021, видане Державним підприємством Київський обласний науково виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації ДП «Київоблстандартметрологія», щодо приладу автоматичного для зважування дорожніх транспортних засобів у русі та вимірювання навантажень на вісь 030T-AS2-PWIA, № приладу 444, №№ платформ 876, 875, виробник ESIT ELEKTRONIC SISTEMLERV IMALAT ve TICARET LTD.STI, Туреччина, відповідає вимогам ДСТУ OIML R134-1: 2010 «Прилади автоматичні для зважування дорожніх транспортних засобів у русі та вимірювання навантажень на вісь. Загальні технічні вимоги та методи випробування» (арк.спр. 38).

Разом з тим, судом установлено, що талон зважування, на підставі якого встановлено перевищення ТОВ «Автобудкомплекс-К» встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, датований 21.03.2022, в той час як перевірка проводилася 27.04.2021.

Суд вважає доводи відповідача про те, що зазначення невірної дати та часу зважування в талоні жодним чином не спростовує факт достовірності внесення даних щодо проведеного зважування, в частині навантаження на осі та загальної маси, помилковими, оскільки неправильна фіксація дати та часу зважування свідчить про некоректну роботу приладу станом на момент зважування, що викликає обгрунтовані сумніви у достовірності результатів зважування, здійсненого таким приладом.

Відповідно до статті 75 КАС України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Статтею 76 КАС України встановлено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Суд зауважує, що довідку про здійснення габаритно-вагового контролю від 27.04.2021 та Акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 045447 від 27.04.2021 оформлено на підставі талону зважування, який не можна вважати достовірним доказом в розумінні КАС України, оскільки він сформований приладом, який на момент зважування транспортного засобу працював некоректно, про що свідчить некоректне відображення дати та часу зважування.

З огляду на наведене, сукупність наявних в матеріалах справи доказів не дає змоги встановити факт перевищення ТОВ «Автобудкомплекс-К» встановлених законодавством габаритно-вагових норм, у зв`язку з чим оскаржувана постанова є протиправною та підлягає скасуванню.

Щодо доводів позивача про неможливість відображення у талоні зважування часу 01:41, оскільки такий час є неробочим, суд зазначає, що рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту (пункт 14 Порядку № 1567).

Тобто, рейдова перевірка проводиться в будь-який час, але, разом з тим, з наданого відповідачем фото (арк.спр. 33) слідує, що перевірка проводилася у світлий час доби, в акті час проведення перевірки не зафіксовано, а зазначення часу 01:41 у талоні зважування свідчить, як і зазначення неправильної дати, про некоректну роботу приладу на момент зважування.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. Руїз Торія проти Іспанії (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.

За встановлених в цій справі обставин та з урахуванням правового регулювання спірних правовідносин, оскільки в межах цієї адміністративної справи основні (суттєві) аргументи позовної заяви є необґрунтованими, суд дійшов висновку, що у задоволенні позовних вимог належить відмовити повністю.

Позивачем при зверненні до суду було сплачено судовий збір у розмірі 2270,00 грн, який у відповідності до вимог статті 139 КАС України підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 2, 5, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Автобудкомплекс-К» (код ЄДРПОУ 33999954, місцезнаходження: Україна, 03115, місто Київ, ВУЛ. СВЯТОШИНСЬКА, будинок 34) до Державної служби України з безпеки на транспорті (01135, м. Київ, просп. Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно господарського штрафу задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування відносно Товариства з обмеженою відповідальністю «Автобудкомплекс-К» адміністративно господарського штрафу від 01.06.2021 № 244007 на суму 34000,00 грн.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Автобудкомплекс-К» за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2270,00 (дві тисячі двісті сімдесят гривень 00 коп.) грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Шостого апеляційного адміністративного суду.

Суддя А.Г. Секірська

СудЛутугинський районний суд Луганської області
Дата ухвалення рішення07.04.2025
Оприлюднено09.04.2025
Номер документу126409569
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —640/19520/21

Ухвала від 19.05.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 05.05.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 11.04.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Рішення від 07.04.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 04.02.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 20.07.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Клименчук Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні