ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 квітня 2025 рокусправа № 380/7166/24
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді: Кисильової О.Й.,
розглянувши у письмовому провадженні у місті Львові за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Правозахисна група "Астрея"" до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення- рішення,
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Правозахисна група "Астрея"" (далі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі - відповідач), у якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення відповідача від 26.12.2023 № 0332920410.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за спірним ППР позивачу нараховані штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної від 14.06.2022 № 1 на загальну суму 1 000 000,00 грн, у тому числі ПДВ 166 666, 67 грн.
Позивач вважає спірне ППР протиправним, оскільки 30.06.2022 він надіслав на реєстрацію вказану ПН. Проте відповідач зареєстрував ПН від 14.06.2022 № 1 на наступний день - 01.07.2022 о 8:05 год із незрозумілих Товариству причин.
Також позивач зауважує, що штрафна санкція у розмірі 10 відсотків суми ПДВ, зазначеної у ПН від 14.06.2022 № 1, не може бути застосована, оскільки відповідно до пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01.03.2020 до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України, штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за порушення, виключний перелік яких зазначено у пункті 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України.
Оскільки до Товариства застосована штрафна санкція за порушення податкового законодавства, вчиненого протягом періоду червень 2022 року, а дія карантину завершена (відмінена) з 24 години 00 хвилин 30.06.2023 (постанова КМУ від 27.06.2023 № 651), відтак штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у період з 01.03.2020 і до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину (тобто до 30.06.2023) не застосовуються.
Із наведених підстав, просить суд скасувати спірне ППР.
Ухвалою від 08.04.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
25.04.2024 відповідач надіслав відзив, у якому заперечив проти задоволення позову, мотивуючи тим, що датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції (абз. 9 п. 201.10 ст. 201 ПК України та п. 4 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" № 1246 від 29.12.2010).
У зв`язку із набранням чинності Закону № 533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом від 30.03.2020 № 540-IX та Закону України від 13.05.2020 № 591-ІХ) підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту: "За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID19), штрафні санкції не застосовуються.
Отже, пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Постановою від 27.06.2023 № 651 "Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
У зв`язку із набранням чинності 27.05.2022 Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладений у новій редакції, яка передбачає, що платники ПДВ зобов`язані до 15 липня 2022 року (включно) зареєструвати в ЄРПН ПН/РК, складені за операціями з постачання товарів/послуг, здійсненими протягом лютого травня 2022 року.
Відтак, відповідач наголошує, що з 27.05.2022 припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.
Відповідно до п. 69.18 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України, тимчасово, на період до припинення воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 годин до 18 годин. Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі до ДФС здійснюється їх розшифрування, перевіряється електронний цифровий підпис, визначається відповідність електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку, та у разі відсутності причин для відмови проводиться їх реєстрація (п. 7 Порядку). Квитанція, на яку накладається електронний цифровий підпис ДФС, підлягає шифруванню та надсилається протягом операційного дня платникові податку засобами телекомунікаційного зв`язку. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (п. 9 Порядку).
Відповідач відмічає, що законодавством чітко визначено порядок оформлення, подачі, прийняття та реєстрації податкових накладних. При цьому, ведення Єдиного реєстру податкових накладних здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, а саме ДФС України, на яку покладено обов`язок прийняття, реєстрації та обробки податкових накладних, поданих в електронному вигляді платником податків. Підставою для відмови у прийнятті податкових накладних в електронному вигляді може бути лише порушення їх формування у відповідності до податкового законодавства України.
Також зазначає, що відповідно до пункту 12 Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557 квитанція в електронній формі про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Датою та часом надання податкової накладної платником податків на реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Матеріали справи містять квитанцію від 14.06.2022 № 1, якою підтверджується факт реєстрації ПН від 14.06.2022 № 1 відповідачем 01.07.2022 о 08:05:17 за № 9105662188, тобто через 1 календарний день з моменту настання граничного строку такої реєстрації.
Отже, на переконання відповідача, позивач не надав належних та допустимих доказів наявності збоїв в роботі сервера ДПС України та протиправної бездіяльності з боку податкового органу, так само як не пред`явлено суду доказів вжиття всіх залежних від нього заходів з метою своєчасного виконання обов`язку щодо реєстрації спірної податкових накладних в ЄРПН та необґрунтованого зволікання з направленням такої податкової накладної до реєстрації.
Із наведених підстав, просить відмовити у задоволенні позову.
Розглянувши наявні у справі документи, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд зазначає наступне.
Головне управління ДПС у Львівській області провело камеральну перевірку щодо дотримання ТОВ "Правозахисна група "Астрея"" порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з ПДВ в ЄРПН.
За результатами перевірки складений Акт камеральної перевірки від 30.11.2023 №32051/13-01-04-10/40881671, яким зафіксовано порушення ТОВ "Правозахисна група "Астрея"" вимог, передбачених п. 201.1 ст. 201 та п. 192.1 ст. 192 ПК України щодо граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних за період червень 2022 року на суму 166 666,67 грн.
20.12.2023 ТОВ "Правозахисна група "Астрея"" подало заперечення на Акт перевірки в порядку п. 86.7 ст. 86 ПК України.
Головне управління ДПС у Львівській області листом від 25.12.2023. № № 53973/13-01-04-10-12 повідомило ТОВ "Правозахисна група "Астрея"", що висновки Акта перевірки залишені без змін.
На підставі Акта камеральної перевірки від 30.11.2023 № 32051/13-01-04-10/40881671 Головним управлінням ДПС у Львівській області прийняте податкове повідомлення- рішення від 26.12.2023 № 0332920410 про нарахування ТОВ "Правозахисна група "Астрея"" штрафних санкцій на загальну суму 16 666,67 грн.
11.01.2024 ТОВ "Правозахисна група "Астрея"" подало до ДПС України скаргу на ППР від 26.12.2023 № 0332920410, у задоволенні якої податковий орган відмовив.
Не погодившись із цим ППР, позивач звернувся до суду.
Надаючи оцінку позиціям сторін у справі, суд застосовує наступні правові норми.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства врегульовані Податковим кодексом України (далі - ПК України).
Положення ПК України суд застосовує в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин.
Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних. Реєстрація таких у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
-для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
-для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Відповідно до п. 120-1.1 ст.120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Подання електронних документів засобами телекомунікаційного зв`язку до контролюючих органів здійснюється відповідно до вимог Податкового кодексу з урахуванням Законів України від 22.05.2003 № 851-IV "Про електронні документи та електронний документообіг" (зі змінами) від 22.05.2003 № 852- IV "Про електронний цифровий підпис", наказу Міністерства фінансів України "Про затвердження Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами" від 06.06.2017 № 557 ( далі - Наказ № 557).
Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування кількісних та вартісних показників у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється відповідно до вимог Кодексу та Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (зі змінами) (далі Порядок № 1246).
Платники податків для формування електронних документів самостійно на власний розсуд можуть обрати будь-яке програмне забезпечення, яке формує вихідний файл відповідно до затвердженого формату (стандарту).
Відповідно до п. 11 Порядку № 1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем.
Відповідно до п. 8 розділу ІІ Наказу № 557 у разі коли адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка (яка проводиться в порядку визначеному п. 10 розділу ІІ Наказу № 557 та п. 11, п. 12 Порядку №1246).
Відповідно до п. 11 Порядку № 1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/ або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. За результатами перевірок, визначених п.12 Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Згідно із п. 2 Порядку № 1246 "операційний день" - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації".
Відповідно до п. 3 Порядку № 1246 "операційний день" триває в робочі дні з 8 години (10 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Пунктом 69.18 підрозділу 10 розділу XX ПК України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено наступне: "Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години".
Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд наголошує, що пункт 69.18 ст. 69 ПК України хоч і обмежив час надсилання електронних документів, тим самим обмеживши права платників податків, проте, ця норма не встановила "нового" чи "тимчасового" визначення терміну "операційний день". Кабінет Міністрів України не вносив змін до Порядку № 1246, адже п. 69.18 не встановлює нових правил сплати ПДВ чи реєстрації податкових накладних. Отже, "операційний день" юридично залишається визначений Постановою № 1246, тобто до 20:00 год.
Позивач надав суду скріншот із електронного кабінету платника, в якому зазначений час надіслання на реєстрацію податкової накладної № 1 від 14.06.2022, відображеної в Акті камеральної перевірки від 30.11.2023 № 32051/13-01-04-10/40881671. Так, суд встановив, що ПН від 14.062022 № 1 подана на реєстрацію 30.06.2022 о 19:03 год, тобто до 20:00 год 30.06.2022.
Ураховуючи наведене вище, суд вважає, що податкова накладна № 1, яка складена 14.06.2022, тобто у період 01 15 червня та подана на реєстрацію до 20:00 год 30 червня є такою, що подана на реєстрацію своєчасно. І нарахування штрафних санкцій за несвоєчасне подання на реєстрацію такої ПН є протиправним.
Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду належних та допустимих доказів на обґрунтування правомірності оскаржуваного рішення у повному обсязі.
За наведених обставин, суд дійшов висновку про скасування ППР від 26.12.2023 №0332920410 та задоволення позову.
Розподіл судових витрат суд здійснює за правилами ч. 1 ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, 262, 291 КАС України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 26.12.2023 № 0332920410.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ЄДРПОУ ВП 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Правозахисна група "Астрея"" (81112, Львівська область, Львівський район, с. Холодновідка, вул. Павла Тичини, буд. 77; код ЄДРПОУ 40881671) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 2425 (дві тисячі чотириста двадцять п`ять) грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Кисильова Ольга Йосипівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2025 |
Оприлюднено | 09.04.2025 |
Номер документу | 126409673 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні