Миколаївський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяМИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 квітня 2025 р. № 400/5339/24 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Величка А.В., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовомКерівника Баштанської окружної прокуратури Миколаївської області, пров. Пожежний, 3, м. Баштанка, Миколаївська обл., Баштанський р-н, 56101, в інтересах держави в особіДержавної екологічної інспекції південно-західного округу (Миколаївська та Одеська області), вул. Люстдорфська дорога, 22, м. Одеса, 65059 до відповідачаБерезнегуватської селищної ради Баштанського району Миколаївської області, пл. Соборно-Миколаївська, 10, смт Березнегувате, Миколаївська обл., Баштанський р-н, 56203, провизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:
До Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява керівника Баштанської окружної прокуратури Миколаївської області (далі - позивач) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції південно-західного округу (Миколаївська та Одеська області) до Березнегуватської селищної ради Баштанського району Миколаївської області (далі - відповідач) про:
- визнання протиправною бездіяльності Березнегуватської селищної ради Баштанського району Миколаївської області (код ЄДРПОУ 04375808) у сфері поводження з відходами, яка полягає у не оформленні правовстановлюючих документів на земельну ділянку зайняту під сміттєзвалище для захоронення твердих побутових відходів;
- зобов`язання Березнегуватської селищної ради Баштанського району Миколаївської області оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку зайняту під сміттєзвалище для захоронення твердих побутових відходів.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Березнегуватською селищною радою Баштанського району Миколаївської області не забезпечено виконання вимог чинного законодавства в частині не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку зайняту під сміттєзвалище для захоронення твердих побутових відходів.
Ухвалою від 07.06.2024 року Миколаївський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 400/5339/24 та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням (виклику) сторін.
Відповідач відзив на позовну заяву не надав.
Відповідно до положень ч. 4. ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами, відповідно до вимог ч. 6 ст. 162 КАС України.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Розпорядженням голови Березнегуватської районної ради Миколаївської області за №1-р від 11 січня 2001 року створено районну комісію по вибору земельних ділянок для розташування сміттєзвалищ твердих відходів.
Відповідно до акту вибору та обстеження земельних ділянок передбачених під розміщення сміттєзвалища твердих відходів від 15.01.2001 обстежено земельну ділянку площею 4,0 га, яка розташована на 1,5 км на Захід від смт. Березнегувате та обрано її як придатну для будівництва сміттєзвалища твердих відходів.
Розпорядженням голови Березнегуватської районної державної адміністрації від 12.01.2012 за № 85 надано дозвіл комунальному підприємству «Послуги-2» на розроблення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки площею 4,0 га під розміщення сміттєзвалища.
Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області), як контролюючим органом у 2021 році проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Березнегуватською селищною радою. За наслідками вказаної перевірки складено акт № 24 від 24.05.2021.
Відповідно до вказаного акту №24, для складування побутових відходів в Березнегуватській ОТГ використовується 1 полігон побутових відходів, розташований біля смт. Березнегувате, площею 4,0 га. Розпорядженням Березнегуватської райдержадміністрації № 85 від 10.02.2012 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. На момент перевірки, документи, що засвідчують право на використання земельної ділянки в межах якої розміщено полігон побутових відходів - не розроблено.
Згідно п.8 акту № 24, в порушення вимог ст. 21 Закону України «Про відходи» (який діяв на час проведення перевірки) Березнегуватською селищною радою не забезпечено створення полігонів для захоронення побутових та інших відходів.
На підставі виявлених порушень Березнегуватській селищній раді надано припис №208 від 25.05.2021 щодо ліквідації виявлених порушень вимог природоохоронного законодавства. Вказаним приписом зобов`язано Березнегуватську селищну раду забезпечити створення полігону для захоронення побутових та інших відходів (п.8).
Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) 11.02.2022 проведено перевірку щодо повноти виконання припису №208 від 25.05.2021, про що складено акт № 11 від 11.02.2022. Відповідно до вказаного акту Березнегуватською селищною радою фактично не виконано п.8 припису №208 від 25.05.2021, а саме в частині забезпечення створення полігону для захоронення побутових та інших відходів (п.8).
Баштанська окружна прокуратура зверталась до Березнегуватської селищної ради щодо стану виконання вимог Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області).
Так, Баштанською окружною прокуратурою скеровано запит Березнегуватському селищному голові від 20.02.2023 №52/1-896вих-23, щодо причин тривалого не виконання вимог законодавства щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій функціонує сміттєзвалище.
З інформації Березнегуватської селищної ради від 01.03.2023 № 433/06-18 вбачається, що конкретних заходів спрямованих на усунення всіх порушень, зазначених у приписі Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) від 25.05.2021 № 208, органом місцевого самоврядування не вжито, в тому числі і не вжито заходів до оформлення документів на земельну ділянку в межах якої розміщено полігон побутових відходів.
Крім того, сесією Березнегуватської селищної ради прийнято рішення №15 від 22.05.2023, яким надано дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 3,0 га (в тому числі 1,0 пасовищ та 2,0 га порушених земель (кар`єр) комунальному підприємству «Послуги - 2» в постійне користування із земель комунальної власності, не наданих у власність або користування, в межах території смт Березнегувате Березнегуватської селищної ради Баштанського району Миколаївської області.
Цим же рішенням, рекомендовано комунальному підприємству «Послуги - 2» протягом місяця з дати прийняття цього рішення замовити проєкт землеустрою щодо відведення вищезазначеної земельної ділянки в постійне користування із земель комунальної власності, не наданих у власність або користування.
Також сесією Березнегуватської селищної ради 15.03.2024 прийнято рішення №17, яким внесено зміни до рішення селищної ради від 22 травня 2023 року № 15 «Про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальному підприємству «Послуги-2» в постійне користування із земель комунальної власності, не наданих у власність або користування, в межах території смт Березнегувате Березнегуватської селищної ради Баштанського району Миколаївської області», а саме пункт 1 рішення викладено в новій редакції:
« 1. Надати дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 3,0000 га, в тому числі 1,0000 га пасовищ та 2,0000 га порушених земель (кар`єр) комунальному підприємству «Послуги-2» в постійне користування із земель комунальної власності, не наданих у власність або користування, для розміщення полігону твердих побутових відходів (код КВЗУ-010.00 - землі, які використовуються для технічної інфраструктури), із зміною цільового призначення земельної ділянки - землі промисловості транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення - (код категорії земель - 900, код виду цільового призначення земельної ділянки - 11.08 - земельні ділянки загального користування, відведенні для цілей поводження з відходами) в межах території Березнегуватської селищної ради Баштанського району Миколаївської області».
До виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься, у тому числі, вирішення питань управління небезпечними відходами у складі побутових відходів відповідно до законодавства; (пункт 54 частини 1 статті 26 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Таким чином, Березнегуватською селищною радою та її виконавчими органами не забезпечено в повному обсязі виконання делегованих та власних повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища, а саме: не оформлено правовстановлюючих документів на земельну ділянку зайняту під сміттєзвалище для захоронення твердих побутових відходів та вже більше 2 років не виконуються вимоги Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області).
Баштанською окружною прокуратурою 23.01.2024 скеровано запит голові Березнегуватської селищної ради про хід виконання рішення сесії від 23.05.2023 №15 щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій функціонує сміттєзвалище та причин тривалого не виконання вимог законодавства.
Листом від 21.02.2024 № 469/06-18 селищна рада повідомила, що відповідно до інформації комунального підприємства «Послуги-2» від 21.02.2024 №6 комунальне підприємство звернулось до землевпорядника, з метою організації розроблення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки комунальному підприємству «Послуги-2» в постійне користування, для розміщення полігону, щодо зберігання твердих побутових відходів згідно рішенням селищної ради від 25.05.2023 №15.
У подальшому 06.03.2024 Березнегуватська селищна рада повідомляє про відсутність у КП «Послуги-2» коштів для організації розроблення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки в постійне користування для розміщення полігону, щодо зберігання твердих побутових відходів згідно рішенням селищної ради від 25.05.2023 №15.
Вважаючи вищезазначене протиправною бездіяльністю відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
За вимогами частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 21 Закону України «Про відходи» до компетенції органів місцевого самоврядування належить вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами. Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами.
Статтею 33 Закону України «Про відходи» визначено, що на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів. Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства.
За нормами ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад віднесено видання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об`єктів, у тому числі місць чи об`єктів для розміщення відходів, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію.
Стаття 30 вказаного Закону зазначає, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження щодо вирішення питань поводження з побутовими відходами.
До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження з визначення території для розміщення відходів відповідно до законодавства (стаття 33 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Статтею 25 вказаного Закону визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, їм та іншими законами до їх відання.
Згідно зі статтею 26 цього ж Закону встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Земельним кодексом України (стаття 12) установлено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, крім іншого, вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Земельна ділянка як об`єкт цивільних прав передбачає її формування з визначенням її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру (ст. 79-1 Земельного кодексу України).
Одним зі способів формування земельних ділянок є відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Винесення в натурі (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.
Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Відповідно до вимог ст. 19 Закону України «Про землеустрій» до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на території сіл, селищ, міст належать:
а) організація та здійснення землеустрою, проведення інвентаризації земель та земельних ділянок усіх форм власності;
б) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою;
в) координація здійснення землеустрою та контролю за використанням і охороною земель комунальної власності;
г) інформування населення про заходи, передбачені землеустроєм;
ґ) вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.
Землеустрій проводиться в обов`язковому порядку (ст. 20 Закону України «Про землеустрій») на землях усіх категорій незалежно від форми власності, зокрема, в разі встановлення та зміни меж об`єктів землеустрою.
Статтею 22 Закону України «Про землеустрій» визначено, що землеустрій здійснюється на підставі: рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою; укладених договорів між юридичними чи фізичними особами землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; судових рішень.
Види документації із землеустрою, згідно із Законом України «Про землеустрій» (ст. 25), крім інших є:
ґ) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок;
і) технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, згідно зі ст, 50 цього Закону, розробляються у разі формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом.
Згідно зі ст. 55 Закону України «Про землеустрій» встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, матеріалів Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель, матеріалів топографо-геодезичних робіт.
Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) розробляється за рішенням власника (розпорядника) земельної ділянки, землекористувача.
Замовниками документації із землеустрою, відповідно до ст. 26 Закону України «Про землеустрій», можуть бути органи державної влади, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі, а також інші юридичні та фізичні особи.
Статтями 125 та 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
За визначенням статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до частин 1, 2 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», загальними засадами державної реєстрації прав є: гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим законом відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
У той же час, відповідачем не забезпечено виконання вимог чинного законодавства в частині виготовлення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в межах території смт Березнегувате, на якій розташоване сміттєзвалище твердих побутових відходів, винесення в натурі та встановлення (на місцевості) її меж, а також державної реєстрації прав на вказану земельну ділянку.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під сміттєзвалищем створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування сміттєзвалища, що може призвести до негативного впливу на навколишнє природне середовище, а також погіршення стану здоров`я та санітарного благополуччя населення.
Вказана земельна ділянка належать до земель комунальної форми власності, використовуються під сміттєзвалище, а тому її використання повинне здійснюватися у суворій відповідності з вимогами чинного земельного та природоохоронного законодавства, із дотриманням певних обмежень щодо використання земель комунальної форми власності, на яких розташовані сміттєзвалища.
У даному випадку використання вказаної земельної ділянки комунальної форми власності здійснюється із порушенням вимог чинного законодавства, що виражається у її використанні без правовстановлюючих документів та державної реєстрації відповідного речового права.
З наведеного убачається, що Березнегуватською селищною радою Баштанського району Миколаївської області допущено протиправну бездіяльність, щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку зайняту під сміттєзвалище для захоронення твердих побутових відходів
Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем не спростовано встановлені у справі обставини, що має наслідком задоволення позову.
Зважаючи на встановлені у ході розгляду фактичні обставини справи та беручи до уваги норми чинного законодавства, якими урегульовані спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог прокурора повністю.
Згідно з частиною першою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Прокурор при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 2422,40 грн.
Згідно з частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись статтями 2, 9, 72, 76, 77, 78, 80, 120, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов керівника Баштанської окружної прокуратури Миколаївської області (пров. Пожежний, 3, м. Баштанка, Миколаївська обл., Баштанський р-н, 56101, ідентифікаційний код 02910048) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції південно-західного округу (Миколаївська та Одеська області) (вул. Люстдорфська дорога, 22, м. Одеса, 65059, ідентифікаційний код 43879780) до Березнегуватської селищної ради Баштанського району Миколаївської області (пл. Соборно-Миколаївська, 10, смт Березнегувате, Миколаївська обл., Баштанський р-н, 56203, ідентифікаційний код 04375808) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
2. Визнати протиправною бездіяльність Березнегуватської селищної ради Баштанського району Миколаївської області (код ЄДРПОУ 04375808) у сфері поводження з відходами, яка полягає у не оформленні правовстановлюючих документів на земельну ділянку зайняту під сміттєзвалище для захоронення твердих побутових відходів.
3. Зобов`язати Березнегуватську селищну радиу Баштанського району Миколаївської області оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку зайняту під сміттєзвалище для захоронення твердих побутових відходів.
4. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя А.В. Величко
| Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 07.04.2025 |
| Оприлюднено | 09.04.2025 |
| Номер документу | 126410131 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Величко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні