ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 квітня 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/8846/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Петрової Л.М. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРИ-Н-ОІЛ" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень- рішень,
В С Т А Н О В И В:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТРИ-Н-ОІЛ" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, а саме просив:
- визнати протиправним та скасувати ППР № 00045180701 від 09.04.2024р., про сплату суми грошового зобов`язання у тому числі штрафних санкцій або пені 58853,73 грн.,
- визнати протиправним та скасувати ППР №00045170701 від 09.04.2024р., про сплату суми грошового зобов`язання у тому числі штрафних санкцій або пені 609 336,25 грн., які було прийнято на підставі акту від 05.03.24р р. №2265/16-31-07-01-03-02/36931087 Про результати планової виїзної перевірки з питань дотримання вимог податкового валютного та іншого законодавства за період діяльності з 01.01.2018 по 30.09.23 ДПС України ГУ ДПС у Полтавської області.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29.07.2024 позов залишено без руху.
02.08.2024 на виконання вимог ухвали суду про залишення позову без руху позивачем надано докази сплати судового збору.
06.08.2024 позивачем подано до суду заява про уточнення позовних вимог, з урахуванням якої позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати ППР № 00045180701 від 09.04.2024р., про сплату суми грошового зобов`язання у тому числі штрафних санкцій або пені 58853,73 грн.,
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення №00111270701 від 02.08.2024 про сплату суми грошового зобов`язання у тому числі штрафних санкцій або пені 574410,00 грн. які було прийнято на підставі акту від 05.03.2024 №2265/16-31-07-01-03-02/36931087 "Про результати планової виїзної перевірки з питань дотримання вимог податкового валютного та іншого законодавства за період діяльності з 01.01.2018 по 30.09.2023" ДПС України ГУ ДПС у Полтавській області, в зв`язку з прийняттям рішення ДПС України за результатами розгляду скарги від 13.06.2024 № 17904/6/99-00-01-01-06".
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2024 року відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено її розгляд здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що відповідачем під час перевірки належним чином не встановлено порушення ТОВ "ТРИ-Н-ОІЛ" податкового законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, оскільки факти порушень повинні викладатися в акті документальної перевірки чітко, об`єктивно та повною мірою з посиланням на первинні документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків, фінансової та іншої звітності, інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, ведення/складання яких передбачено законодавством, або отримані від інших суб`єктів господарювання, органів державної влади правоохоронних органів, а також податкову інформацію, що підтверджують наявність зазначених фактів. Господарські операції ТОВ "ТРИ-Н-ОІЛ" із контрагентами оформлені належними документами, відсутність чи невідповідність яких вимогам чинного законодавства України під час перевірки не встановлена, документи складені за результатами господарської діяльності позивача та відповідно є належним підтвердженням походження товару. Позивач вважає, контролюючий орган прийняв рішення, які суперечать законодавству, у зв`язку з чим просив суд задовольнити позовні вимоги та визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення №00045180701 від 09.04.2024р., та податкове повідомлення - рішення №00111270701 від 02.08.2024.
10.09.2024 року представником відповідача подано відзив на позовну заяву, у якому відповідач просив суд відмовити у задоволенні позову, оскільки, під час перевірки ТОВ "ТРИ-Н-ОІЛ" було встановлено порушення законодавства, внаслідок чого позивачем було занижено податок на прибуток, що підлягає сплаті до бюджету в загальній сумі 459 528 грн. та занижено податок на додану вартість у сумі 47083 грн. За наведених обставин, на переконання представника контролюючого органу, підстави для задоволення позовних вимог відсутні.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, оцінивши надані сторонами докази, суд встановив наступне.
За результатами проведеної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРИ-Н-ОІЛ» перевіряючими ГУ ДПС у Полтавської області було складено Акт перевірки від 05.03.24р р. № 2265/16-31-07-01-03-02/36931087 «Про результати планової виїзної перевірки з питань дотримання вимог податкового валютного та іншого законодавства за період діяльності з 01.01.2018р по 30.09.23р».
На підставі вищезазначеного акту, Головним управлінням ДПС у Полтавській області було винесено податкові повідомлення-рішення №00045180701 від 09.04.2024р та №00045170701 від 09.04.2024р.
24.04.2024р ТОВ «ТРИ-Н-ОІЛ» не погоджуючись з прийнятими податковими повідомленнями-рішеннями №00045180701 від 09.04.2024р та №00045170701 від 09.04.2024р звернулось до ДПС України зі скаргою, мотивуючи, що податкові повідомлення-рішення є протиправними, прийняті ГУ ДПС У Полтавській області із порушенням процедури їх прийняття.
За результатами розгляду поданої скарги, ДПС України було прийнято рішення 13.06.2024 № 17904/6/99-00-06-01-01-06, яким частково скасовано донарахування з податку на прибуток в частині донарахування доходів по взаємовідносинах з ТОВ «ХАМСИНГ». На підставі даного рішення, ГУ ДПС у Полтавській області винесено нове податкове повідомлення рішення з податку на прибуток від 02.08.2024 № 00111270701.
Позивач не погоджується з прийнятими податковими повідомленнями рішеннями, звернувся до суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати ППР № 00045180701 від 09.04.2024р. на суму 58853,73 грн. та визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення №00111270701 від 02.08.2024 на суму 574410,00 грн.
Надаючи правову оцінку податковому рішенню № 00045180701 від 09.04.2024р., суд враховує наступне.
Підставою для винесення податкового повідомлення рішення від 09.04.2024 №00045180701 стало порушення підприємством п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3, п. 198.6 ст. 198, п. 201.10 ст. 201 ПК України (із змінами та доповненнями), в результаті чого занижено податок на додану вартість у сумі 47083 грн., за рахунок наступних порушень.
Перевіркою встановлено включення ТОВ «ТРИ-Н-ОІЛ» до складу податкового кредиту за жовтень 2020 року податкової накладної, за якою підприємством уже було сформовано суму податкового кредиту за вересень 2020 року, а саме : ТОВ «ЛІВАЙН ТОРГ» (податковий номер 41449359) - п/н № 18/91 від 10.09.2020 на суму ПДВ 162,5 грн.
Відповідно до п. 198.1 ст. 198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій, зокрема, з придбання або виготовлення товарів (у т. ч. у разі їх ввезення на митну територію України) та послуг. Відповідно до п. 198.2 ст. 198 датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається: дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною. Згідно з п. 198.3 ст. 198 ПК України передбачено, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п. 193.1 ст. 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у т.ч. інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку. Відповідно до п. 198.6 ст. 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими п. 201.11 ст. 201 цього Кодексу.
Таким чином, ТОВ «ТРИ-Н-ОІЛ» на порушення п. 198.1 п. 198.2 п. 198.3 п. 198.6 ст. 198 ПК України завищено суму податкового кредиту по рядку 10.1 Декларації з ПДВ за жовтень 2020 року на 163 грн.
Перевіркою встановлено, що ТОВ «ТРИ-Н-ОІЛ» у березні та квітні 2022 року включено до складу податкового кредиту суми податку на додану вартість по незареєстрованим податковим накладним від ТОВ «ЛІВАЙН ТОРГ», а саме: До складу податкового кредиту звітної декларації з ПДВ за березень 2022 року по рядку 10.1, 10.2 з урахуванням рядка 14 «Коригування податкового кредиту» та у додатку № 1 «Відомості про суми податку на додану вартість, зазначені у податкових накладних/розрахунках коригування до податкових накладних, не зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та про податковий кредит з урахуванням його коригування (Д1)» до Декларації ТОВ «ТРИ-Н-ОІЛ» включено суму податку на додану вартість всього у розмірі 46 920 грн., в тому числі по постачальнику ТОВ «ЛІВАЙН ТОРГ» в сумі 46 920 грн.
Згідно Єдиного реєстру податкових накладних у березні та квітні 2022 року ТОВ «ЛІВАЙН ТОРГ» не реєструвало в адресу ТОВ «ТРИ-Н-ОІЛ» податкові накладні. Враховуючи вищевикладене, ТОВ «ТРИ-Н-ОІЛ» завищено податковий кредит за березень та квітень 2022 року на суму незареєстрованих від ТОВ «ЛІВАЙН ТОРГ» податкових накладних на суму 46 920 грн.
Відповідно до пп. 14.1.181 п. 14.1 ст. 14 ПК України податковий кредит сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу. Відповідно до п. 198.1 ст. 198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг. Відповідно до п. 198.2 ст. 198 ПК України датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг. Пункт 201.10 статті 201 ПК України передбачає, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період. Стаття 192. Особливості визначення бази оподаткування в окремих випадках (порядок коригування податкових зобов`язань та податкового кредиту). Відповідно до пп. 192.1. якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних. Розрахунок коригування до податкової накладної не може бути зареєстрований в Єдиному реєстрі податкових накладних пізніше 1095 календарних днів з дати складання податкової накладної, до якої складений такий розрахунок коригування. Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних: постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації; отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу. Розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг. Відповідно до пп. 192.1.1. якщо внаслідок такого перерахунку відбувається зменшення суми компенсації на користь платника податку - постачальника, то: а) постачальник відповідно зменшує суму податкових зобов`язань за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок; б) отримувач відповідно зменшує суму податкового кредиту за результатами такого податкового періоду в разі, якщо він зареєстрований як платник податку на дату проведення коригування, а також збільшив податковий кредит у зв`язку з отриманням таких товарів/послуг. Постачальник має право зменшити суму податкових зобов`язань лише після реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування до податкової накладної. Відповідно до пп. 192.1.2. якщо внаслідок такого перерахунку відбувається збільшення суми компенсації на користь платника податку - постачальника, то: а) постачальник відповідно збільшує суму податкових зобов`язань за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок; б) отримувач відповідно збільшує суму податкового кредиту за результатами такого податкового періоду в разі, якщо він зареєстрований як платник податку на дату проведення перерахунку.
Отримувач має право збільшити суму податкового кредиту лише після реєстрації постачальником в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування до податкової накладної. Відповідно до пп.192.3 результат перерахунку податкових зобов`язань і податкового кредиту постачальника та отримувача відображається у складі податкової декларації за звітний податковий період у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: - для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; - для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; Згідно п. 198.6 ст. 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими п. 201.11 ст. 201 цього Кодексу.
Таким чином, ТОВ «ТРИ-Н-ОІЛ» порушено п. 198.1, п. 198.2, п. 198.6 ст. 198, п. 201.10 ст. 201 ПК України, внаслідок чого перевіркою правомірності визначення податкового кредиту за період з 01.01.2018 по 30.09.2023 встановлено його завищення на суму 46 920 грн.
Надаючи правову оцінку податковому рішенню № 00111270701 від 02.08.2024 р., суд враховує наступне.
Підставою для винесення податкового повідомлення рішення від 02.08.2024 №00111270701 стало порушення підприємством п. 44.1 ст. 44, пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134, п. 135.1 ст. 135 ПК України, ст. 9 Закону № 996-ХІV (із змінами та доповненнями), п. 3 розділу III НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 07.02.2013 № 73, п. 6 НП(С)БО 16 «Витрати» затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 № 318 в результаті чого занижений податок на прибуток, що підлягає сплаті до бюджету в загальній сумі 459 528 грн. за рахунок наступних порушень.
Згідно даних обліку підприємства по бухгалтерському рахунку 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками» за період: січень 2018 - квітень 2019 року, ТОВ «ТРИ-Н-ОІЛ» мало взаємовідносини з ТОВ «Нафтобізнес Трейд» (податковий номер 41029581) в межах операцій з придбання дизельного пального на загальну суму 3 063 518,2.
Загальні відомості про постачальника: ТОВ «Нафтобізнес Трейд» (податковий номер 41029581) зареєстрований ГУ ДПС у Полтавській області (Машівський р-н); Реєстрація в органах ДПС: 15.12.2016; Податкова адреса: 39400, Полтавська область, Полтавський р-н, смт. Машівка, вул. Незалежності, буд. 130; Реєстрація в якості платника ПДВ: 01.02.2017; Стан платника: 0 - ПЛАТНИК ПОДАТКIВ ЗА ОСНОВНИМ МIСЦЕМ ОБЛIКУ. Штатна чисельність працюючих: 1 середньооблікова 1; Основний вид діяльності згідно КВЕД: 69.10 Дiяльнiсть у сферi права; Середня заробітна плата: 3 308 грн.
Комісією регіонального рівня відповідно до п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 № 1165, прийнято рішення від 10.12.2021 за № 6872 про відповідність ТОВ «Нафтобізнес Трейд» критеріям ризиковості платника податку за ознакою п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку «Упередження формування ймовірно ризикових сум податку на додану вартість».
З положень ст. 509 ЦКУ та ст. 173 ГКУ вбачається, що: господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Нормами ст. 627 ЦКУ встановлено свободу договору, тобто відповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Статтею 193 ГКУ визначено, що: суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору; також кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Факт належного виконання зобов`язання повинен підтверджуватися первинними документами, котрі відповідають вимогам «Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку» та ст. 9 Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
Згідно із ст. 1 Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську діяльність. Згідно зі ст. 9 Закону про бухоблік: підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення; для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Товарно-транспортна накладна це єдиний документ який є підтвердженням здійсненого автотранспортом перевезення в межах України. А також це юридичний документ, що призначений для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи.
Згідно ст. 48 «Документи, на підставі яких виконуються вантажні перевезення» Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2011 № 2344-ІІІ, автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством. При оформленні товарно-транспортної накладної вантажовідправник зазначає такі обов`язкові реквізити: - дата і місце складання; - вантажовідправник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); - автомобільний перевізник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення; - вантажоодержувач (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); - транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/ напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто; - пункти завантаження і розвантаження.
Статтю 48 доповнено новою частиною згідно із Законом № 1534-IX від 03.06.2021. Що підтверджується вимогою п. 11.1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363 форма ТТН за своїм змістом повинна містити обов`язкові реквізити, до яких відносяться: - назва документа; - дата й місце його складання; - найменування (ПІБ) перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача; - найменування а кількість вантажу його основні характеристики й ознаки; - інформація про автомобіль; - дані пунктів навантаження й розвантаження із зазначенням повної адреси; - посади, прізвища й підписи відповідальних осіб відправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.
Господарські взаємовідносини з поставки нафтопродуктів, які є небезпечним вантажем, характеризуються своєю специфікою, яка полягає у наявності в учасників таких поставок особливих умов зберігання і транспортування продукції, а господарські операції з придбання товарів мають оформлюватися специфічним пакетом документів. Єдиний порядок організації та виконання робіт, пов`язаних з прийманням, транспортуванням, зберіганням, відпуском та обліком товарної нафти і нафтопродуктів встановлені Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах організаціях України, затвердженої наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв`язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 № 281/17 1/578/155, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 02.09.2008 за № 805/15496 (надалі - Інструкція).
Як видно із загальних положень, інструкція встановлює єдиний порядок організації та виконання робіт, пов`язаних з прийманням, транспортуванням, зберіганням, відпуском та обліком товарної нафти (далі - нафта) і нафтопродуктів. Інструкція поширюється на всі класи, типи, групи і види нафти та типи, марки і види (залежно від масової частки сірки) нафтопродуктів. Вимоги цієї Інструкції є обов`язковими для всіх суб`єктів господарювання (підприємств, установ, організацій та фізичних осіб - підприємців), що займаються хоча б одним з таких видів економічної діяльності, як закупівля, транспортування, зберігання і реалізація нафти і нафтопродуктів на території України.
У відповідності до вимог п. 7.5 «Порядок відпуску нафти та нафтопродуктів автомобільним транспортом» Інструкції: пп. 7.5.6 «Відпуск нафти і нафтопродуктів до мір повної місткості та нафтопродуктів, розфасованих до тари, оформлюється ТТН у чотирьох примірниках, з яких: - перший - залишається у товарного оператора вантажовідправника і є первинним документом складського обліку з подальшим здаванням до бухгалтерської служби підприємства; - другий - використовується водієм як перепустка під час виїзду з підприємства, а після виїзду - залишається в охорони підприємства з подальшим здаванням до бухгалтерської служби підприємства; - третій та четвертий - засвідчені підписом представника вантажоодержувача та відміткою про час виїзду з підприємства, передаються перевізнику. При цьому третій примірник є супровідним документом вантажу і після його здавання передається вантажоодержувачу. Четвертий примірник передається експедитору (водію) і є підставою для обліку транспортної роботи.
Бланки ТТН на підприємстві є документами суворої звітності». пп. 7.5.7 «ТТН на вивезення нафти або нафтопродуктів автотранспортом вантажоодержувача оформлюється на підставі довіреності вантажоодержувача, а під час постачання вантажовідправником - на підставі подорожнього листа автотранспортного підприємства». Пп.7.5.8 «Відпуск нафти або нафтопродуктів здійснюється в день оформлення ТТН за наявності усіх її примірників. У ТТН оператор зазначає номер резервуара, з якого відпущено нафту або нафтопродукт, розписується в ній і здає для оформлення. У ТТН зазначаються найменування, марка та вид нафти або нафтопродукту, об`єм, маса, густина і температура, за якої визначалась густина, а також дата і час виїзду автоцистерни з підприємства».
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ «ТРИ-Н-ОІЛ» укладено договір постачання нафтопродуктів з ТОВ «НАФТОБІЗНЕС ТРЕЙД» від 20.05.2017 №10/КНБТ. Відповідно предмету договору. 1.1. Постачальник зобов`язується у відповідності із замовленням передавати партіями у власність ПОКУПЦЮ нафтопродукти. (далі по тексту - Товар) а ПОКУПЕЦЬ зобов`язується приймати нафтопродукти та своєчасно здійснювати їх оплату на умовах даного Договору та Додаткових угод до нього. 2.Якість та кількість. 2.1. Якість Товару повинна відповідати технічним умовам (ТУ) і державним стандартам (ДСТ), що діють на території України і підтверджуватись паспортом якості і сертифікатом відповідності заводу-виробника Товару. 2.2. Одиниця виміру кількості Товару, асортимент Товару та кількість поставки Товару, що поставляється за Договором, визначається в Заявках та Додаткових угодах до даного Договору. 3. Ціна і порядок розрахунків. 3.1. ПОКУПЕЦЬ зобов`язується оплатити Товар згідно умов визначених в Додаткових угодах до даного Договору. 3.2. Оплата здійснюється на підставі виставленого ПОСТАЧАЛЬНИКОМ рахунку, якщо інше не передбачено в Додаткових угодах до цього Договору. 4. Терміни та умови поставки 4.1 ПОСТАЧАЛЬНИК зобов`язується відвантажити ПОКУПЦЮ Товар у відповідності з поданою заявкою та узгодженим графіком відвантаження. 4.3. Пункт відвантаження: м.. Кременчук (Нафтобаза), с. Селещина (Нафтобаза), м.Миргород (Нафтобаза), м.Ізюм (Харківська обл. Нафтобаза), смт. Олександрівка (Нафтобаза, Донецька обл.), смт. Низи (Нафтобаза. Сумська обл.), Кременчуцький НПЗ. 4.4. Вид транспорту: автотранспорт ПОСТАЧАЛЬНИКА або ПОКУПЦЯ в залежності від умов поставки. 4.6. Передача (приймання-здача) Товару здійснюється в пункті відвантаження або пункті призначення. 4.7. Транспортні витрати по доставці покладаються на ПОСТАЧАЛЬНИКА або ПОКУПЦЯ в залежності від умов поставки.
За результатами проведеного перевіряючими в ході перевірки аналізу товарно-транспортних накладних на перевезення нафтопродуктів форми 1-ТТН від постачальника ТОВ «НАФТОБІЗНЕС ТРЕЙД» встановлено невідповідність даних, зокрема: 1. номер резервуара у складені ТТН не відповідає номеру, який вказаний у супровідних документах якості в т.ч. сертифікатах відповідності та паспортах якості виробника; 2. відсутні назви пунктів розвантаження; 3. не вірно вказані реквізити резервуара з якого здійснювалося навантаження палива в цистерну для перевезення; 4. відсутні відомості щодо номеру резервуара, в якому перевозився нафтопродукт; 5. відсутні дані щодо показника температури нафтопродуктів, що є однією із основних характеристик й ознак. Вказані факти в своїй сукупності унеможливлюють ідентифікацію товару, як активу, не підтверджують факт перевезення (переміщення) нафтопродуктів та не є достатніми доказами реального характеру розглядуваних господарських операцій.
Товарно-транспортна накладна є документом, який складається вантажовідправником для оформлення перевезень вантажів відповідно до укладеного договору і використовується для проведення остаточних розрахунків за надані послуги з перевезення вантажів. Таким чином, витрати для цілей визначення об`єкта оподаткування податком на прибуток, а також податковий кредит для цілей визначення об`єкта оподаткування податком на додану вартість мають бути фактично здійснені та підтверджені належним чином оформленими первинними документами, що відображають реальність господарських операцій, які є підставою для формування податкового обліку платника податків.
Доктрина реальності господарської операції, полягає в тому, що наслідки для податкового обліку створює лише фактичний рух активів, а не задекларований на папері. Реальність операції - це відповідність даних бухгалтерського та податкового обліку реальним обставинам, що повинно підтверджуватися належними доказами. Таким чином, товарно-транспортні накладні, які складені з порушенням вимог діючого законодавства, не підтверджують факт реального здійснення поставки нафтопродуктів від ТОВ «Нафтобізнес Трейд» на користь ТОВ «ТРИ-Н-ОІЛ».
З урахуванням викладеного для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції. Під час перевірки, відповідач прийшов висновку, що документальне оформлення операцій здійснено лише з метою виникнення податкової вигоди у сторонніх суб`єктів господарювання, згідно з якими, в порушення норм частини першої ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та пунктів 2.1 і 2.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року № 88, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України від 5 червня 1995 року за № 168/704 документально оформлено нереальні (проведені з порушенням законодавства) господарські операції з купівлі-продажу товарів/робіт (послуг), оскільки відсутні достатні виробничі потужності та трудові ресурси для здійснення відповідного виду господарської діяльності, відсутнє реальне (законне) джерело походження (введення в обіг при первинному продажі) ідентифікованого товару (відсутнє дійсне формування цього активу), а відтак неможливий його рух за ланцюгом всіх платників податків, які брали участь у здійсненні взаємопов`язаних нереальних господарських операцій.
Відповідно до п. 6. ПСБО 16 «Витрати», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.99 № 318, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.01.2000 за № 27/4248: «Витратами звітного періоду визнаються або зменшення активів, або збільшення зобов`язань, що призводить до зменшення власного капіталу підприємства (за винятком зменшення капіталу внаслідок його вилучення або розподілу власниками), за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені». Відповідно п. 201.15. ст. 201 ПК України зведені результати такого обліку відображаються в податкових деклараціях, форма яких встановлюється у порядку, передбаченому ст. 46 цього Кодексу. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Під час перевірки, відповідач прийшов висновку, що при перенесенні ТОВ «ТРИ-Н-ОІЛ» інформації з регістрів бухгалтерського обліку до фінансової звітності порушено норми п. 3 розділу III Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 07.02.2013 № 73, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 лютого 2013 № 336/22868. Вищезазначені документи не можуть за змістом п. 44.1 ст. 44 ПК України вважатися документами для підтвердження даних податкового обліку і звітності.
Враховуючи вищенаведене, ТОВ «ТРИ-Н-ОІЛ» порушено п. 44.1 ст. 44, п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 ПК України, ст. 9 Закону № 996-ХІV (із змінами та доповненнями.), п. 3 розділу III Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 07.02.2013 № 73, п. 6 НП(С)БО 16 «Витрати», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 № 318, Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах організаціях України, затвердженої наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв`язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 № 281/17 1/578/155, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 02.09.2008 за № 805/15496 внаслідок чого підприємством неправомірно визначено показники Податкової декларації з податку на прибуток, наслідком чого стало заниження фінансового результату до оподаткування за рахунок завищення витрат по взаємовідносинам з ТОВ «Нафтобізнес Трейд».
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України.
У пункті 61.1 статті 61 ПК України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Приписами підпунктів 62.1.2, 62.1.3 пункту 62.1 статті 62 ПК України передбачено, що податковий контроль здійснюється шляхом: інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів; перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
За наведених вище обставин, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій, та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що за наведених у позовній заяві мотивів і підстав позовні вимоги задоволенню не підлягають, відповідач діяв у спосіб та в межах наданих йому повноважень, а тому у задоволенні позовних вимог ТОВ "ТРИ-Н-ОІЛ" слід відмовити.
З огляду на відмову в задоволенні позовних вимог відсутні й підстави для відшкодування позивачу витрат, пов`язаних із сплатою судового збору.
Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139,241, 245, 246,255,295 Кодексу адміністративного судочинства України,
УХВАЛИВ:
У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРИ-Н-ОІЛ" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Л.М. Петрова
Суд | Полтавський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 07.04.2025 |
Оприлюднено | 09.04.2025 |
Номер документу | 126410486 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Л.М. Петрова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні