Постанова
від 13.12.2007 по справі 2/3599
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

2/3599

                        

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД



10002, м.Житомир, майдан Путятинський, 3/65  тел.(8-0412) 48-16-02

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 

 "13" грудня 2007 р.                                                           Справа № 2/3599

Житомирський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого   судді                                                  Вечірка І.О

суддів:                                                                        Зарудяної Л.О.

                                                                                   Ляхевич А.А.

при секретарі                                                            Кулик О.А. ,

за участю представників сторін:

від позивача:     Фіногенової Т.І. - представника  за  довіреністю №04-05/53,

від відповідача: Баньківського В.В.  - представника за  довіреністю  від 11.09.06р.,

від третьої особи:  Кіпчука М.В.

розглянувши апеляційну скаргу  Житомирського  автомобільно-дорожнього коледжу, м.Житомир

на рішення Господарського суду Житомирської області

від "10" липня 2007 р.  у справі № 2/3599 (суддя Тимошенко О.М.)

за  позовом Закритого акціонерного товариства "Страхова група "ТАС", м.Київ  

до Житомирського автомобільно-дорожнього коледжу, м.Житомир

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - фізичної особи  Кіпчука М.В.    

про стягнення 5264,01 грн.,  

ВСТАНОВИВ:

  

Рішенням Господарського суду Житомирської області від 10.07.207р. усправі №2/3599 частково задоволено позов Закритого акціонерного товариства "Страхова група "ТАС" та стягнуто на його користь з Житомирського автомобільно-дорожнього коледжу 3948грн. відшкодування майнової шкоди в порядку регресу, 1144,08грн. витрат, пов'язаних з оплатою експертизи, та судові витрати. В позові, в частині стягнення 1316,01грн. відмовлено.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу в якій просить скасувати рішення господарського суду від 10.07.20007р. та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову. При цьому, відповідач посилається на порушення судом норм процесуального права та невідповідність висновків суду дійсним обставинам справи, а саме:

- в матеріалах справи міститься висновок судової автотехнічної експертизи від 21.02.2007р., згідно з яким водій автомобіля ДЕУ-Ланос мала технічну можливість уникнути зіткнення з автомобілем ЗІЛ-138 шляхом застосування гальмування з моменту виникнення небезпеки для руху. Дії водія ДЕУ-Ланос, з технічної точки зору, є причиною настання ДТП. Даний висновок, крім вини водія автомобіля ДЕУ-Ланос встановлює, що дії водія ЗІЛ-138, є однією з умов виникнення даної пригоди. Згідно з ч. 5 ст. 42 ГПК України, висновок судового експерта для господарського суду не є обов'язковим і оцінюється господарським судом за правилами, встановленими статтею 43 цього Кодексу. З огляду на вказане, в матеріалах справи містяться два висновки автотехнічної експертизи, якими чітко визначена вина водія автомобіля ДЕУ-Ланос та два протилежних висновки щодо вини водія автомобіля ЗІЛ-138. На думку відповідача, висновок експертизи від 21.02.2006р. в частині визнання вини за водієм автомобіля ЗІЛ-138 є безпідставним і не може враховуватися при прийнятті  судового рішення;

- вина водія автомобіля ДЕУ-Ланос є незаперечною, а тому процентне співвідношення відповідальності 25% на 75% ніяким чином не може вважатися справедливим та законним;

- при прийнятті рішення судом не враховано висновки судової автотехнічної експертизи №147 від 03.11.2004р. При цьому, в рішенні відсутня будь-яка мотивація щодо відхилення цього висновку, що свідчить про порушення норм процесуального права;

- відповідачем у справі було визнано Житомирський автошляховий коледж. Оскільки Кіпчук М.В. на момент ДТП перебував в трудових відносинах з відповідачем і керував належним коледжу автомобілем, то Кіпчук М.В. повинен бути запрошеним до участі у справі в якості третьої особи. Господарський суд, прийнявши рішення, фактично не врахував його права і обов'язки;

- як вбачається з умов полісу добровільного страхування наземного транспорту, передбачених п. 4.2, франшиза без вини водія складає 2%, за вини водія складає 5%. Розрахунок суми основного відшкодування, який знаходиться в матеріалах справи, позивачем здійснений за відрахуванням франшизи в розмірі 2% (без вини водія). Враховуючи незаперечну вину водія автомобіля ДЕУ-Ланос, розрахунок страхового відшкодування повинен був здійснений за відрахуванням франшизи в розмірі 5% (за вини водія), що не було враховано господарським судом.

Представник відповідача в засіданні апеляційного господарського суду підтримав доводи апеляційної скарги.

Позивач у відзиві на апеляційну скаргу та його представник в судовому засіданні просили рішення господарського суду від 10.07.2007р. залишити без змін, а апеляційну скаргу Житомирського автомобільно-дорожнього коледжу - без задоволення. У відзиві позивач вказує, що господарський суд правомірно дійшов висновку про наявність вини в діях водіїв обох транспортних засобів. Твердження відповідача, що дії водія ДЕУ-Ланос є причиною настання дорожньо-транспортної пригоди не відповідає дійсним обставинам. Експертом встановлено, що з технічної точки зору дії водія автомобіля ЗИЛ, який не дав дороги автомобілю ДЕУ-Ланос і створив небезпеку для руху є однією з умов виникнення ДТП. В порушення п. 10.1 Правил дорожнього руху, водій автомобіля ЗІЛ, перед початком повороту не переконався, що це буде безпечним і не створить перешкод або небезпеки іншим учасникам руху. Водій автомобіля ЗІЛ, виконуючи поворот при виїзді з перехрещення проїзних частин опинився на смузі зустрічного руху, тобто на смузі, по якій рухався автомобіль ДЕУ-Ланос, чим порушив п. 10.5 Правил. Згідно з п. 13.4 ПДР передбачено, якщо зустрічний роз'їзд утруднений, водій, на смузі руху якого є перешкода чи габарити транспортного засобу, яким він керує, заважають зустрічному руху, повинен дати дорогу. В порушення цього пункту, водій автомобіля ЗИЛ не дав дорогу автомобілю ДЕУ-Ланос.  Пунктом 3 Постанови Пленуму Верховного Суду України "Про практику розгляду судами цивільних справ за позовами про відшкодування шкоди" №6 від 23.03.1992р. передбачено, що при наявності вини обох володільців - розмір відшкодування визначається в залежності від ступеня вини кожного.

Третя особа - гр. Кіпчук М.В., залучений до участі у справі апеляційним господарським судом, надав пояснення щодо обставин дорожньо-транспортної пригоди.

Вислухавши представників сторін та третьої особи, дослідивши доводи апеляційної скарги та матеріали справи, судова колегія вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як вбачається з довідки ВДАІ УМВС України в Житомирській області від 16.02.2004р. №6/370, 23.01.2004р. о 13 год. 30 хв. на смузі руху по вулиці Огієнка в м.Житомирі сталася дорожньо-транспортна пригода в, якій зіткнулися два автомобілі ДЕУ-Ланос, державний знак 837 64 ВВ,  та автомобіль  ЗІЛ, державний знак 17 41 ЖИО (а.с. 13).

Автомобіль ЗІЛ-138 належить Житомирському автомобільно-дорожньому коледжу і ним керував водій Кіпчук Микола Віталійович. Автомобіль ДЕУ-Ланос належить Заєць Тетяні Петрівні, яка керувала автомобілем під час зіткнення.

Старшим інспектором державної автомобільної інспекції, старшим лейтенантом Вікарчуком Г.В. складено протокол огляду місця дорожньо-транспортної пригоди від 23.01.2004р., схему дорожньо-транспортної пригоди, протоколи огляду транспортних засобів, відібрані пояснення водіїв.

Відносно  водія Кіпчука М.В. працівниками ДАІ складено протокол про адміністративне правопорушення від 13.02.2004р. №180476, за яке передбачена відповідальність ст. 124 КУпАП.

Постановою Корольовського районного суду від 21.04.2004р. у справі №3-2892 провадження відносно Кіпчука М.В. за ст. 124 КУпАП закрито у зв'язку із закінченням строків притягнення до адміністративної відповідальності (а.с. 26).

Внаслідок дорожньо-транспортної пригоди автомобілю ДЕУ-Ланос, державний номерний знак 837 67 ВВ, завдано технічні ушкодження, про що свідчить протокол огляду транспортного засобу від 23.01.2004р. Довідкою ВДАІ УМВС України в Житомирській області від 16.02.2004р. №6/370, також, підтверджено наявність технічних  пошкоджень автомобіля ДЕУ-Ланос (а.с. 13-14).

Автомобіль ДЕУ-Ланос, д/з 837 67 ВВ, був застрахований у ЗАТ "Страхова група "ТАС" в особі Житомирської філії за полісом добровільного страхування наземного транспортного засобу УП №031791 від 28.07.2003р. (а.с. 21). З зазначеного полісу вбачається, що одним із страхових випадків є пошкодження чи знищення транспортного засобу внаслідок ДТП.

Спеціалістом-товарознавцем Підприємства "Автолюбитель" було проведено дослідження автомобіля DAEWOO D4LM500, державний знак 837 64 ВВ з метою визначення матеріального збитку внаслідок пошкодження при ДТП, про що складено  акт №11765/А від 28.01.2004р. (а.с. 15-17). Згідно з висновком експерта, матеріальний збиток, заподіяний власнику автомобіля DAEWOO D4LM500, д/з 837 64 ВВ складає 6531,00грн.

Відповідно до умов полісу добровільного страхування наземного транспортного засобу, в зв'язку з пошкодженням автомобіля у дорожньо-транспортній пригоді ЗАТ "Страхова Група "ТАС" сплатила гр. Заєць Т.П. страхове відшкодування в розмірі 5264,01грн., що підтверджується платіжним дорученням №4154 від 06.05.2004р. (а.с. 27).

Частиною 1 ст. 1191 Цивільного кодексу України передбачено, що особа, яка відшкодувала шкоду, завдану іншою особою, має право зворотної вимоги (регресу) до винної особи у розмірі виплаченого відшкодування, якщо інший розмір не встановлений законом.

У справі міститься висновок дослідження експерта - автотехніка Мосійчука В.Б. №147 від 03.11.2004р., проведеного на виконання ухвали Корольовського районного суду м.Житомира від 02.09.2004р. по цивільній справі №2/3000/04 (а.с. 30-40).

Проте, зазначений висновок містив протиріччя та не в повній мірі відповідав обставинам скоєної дорожньо-транспортної пригоди. У зв'язку з чим, місцевий господарський суд ухвалою від 26.10.2006р. призначив судову автотехнічну експертизу (а.с. 74).

На виконання вимог ухвали господарського суду, експертом Київського науково-дослідного інституту судових експертиз складено 21.02.2007р. висновок №11196/1732 судової транспортно-трасологічної експертизи (а.с. 82-88). Як вбачається з висновку експерта №11196/1732, з технічної точки зору дії водія автомобіля ЗІЛ, який не дав дорогу автомобілю ДЕУ-Ланос і створив небезпеку для руху, є однією з умов виникнення ДТП. Експертом зазначено, що виконуючи вимоги п. 10.1, п. 10.5 та п. 13.4 Правил дорожнього руху водій  Кіпчук М.В. мав технічну можливість уникнути зіткнення з автомобілем ДЕУ-Ланос. Також, експертом встановлено, що водій автомобіля ДЕУ- Ланос, виконуючи вимоги пункту 12.3 Правил дорожнього руху, мала технічну можливість уникнути зіткнення з автомобілем ЗІЛ шляхом застосування гальмування з моменту виникнення небезпеки для руху.

Таким чином, з висновку експерта вбачається, що у скоєнні дорожньо-транспортної пригоди винними є водії обох автомобілів, оскільки кожен з них мав технічну можливість уникнути зіткнення при додержанні ними Правил дорожнього руху.

Відповідно до ч. 1 ст. 1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними діями майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Згідно з ч. 2 ст. 1187 ЦК України шкода, завдана джерелом підвищеної небезпеки, відшкодовується особою, яка на відповідній правовій підставі (право власності, інше речове право, договір підряду, оренди тощо) володіє транспортним засобом.

З огляду на викладене, шкоду, яка завдана власнику автомобіля ДЕУ - Ланос має відшкодувати  відповідач, як власник автомобіля ЗІЛ. В зв'язку з цим, відповідач зобов'язаний відшкодувати позивачу частину виплаченого гр. Заєць Т.П. відшкодування.

Нормою п. 3 ч. 1 ст. 1188 ЦК України передбачено, що шкода, завдана внаслідок взаємодії кількох джерел підвищеної небезпеки, відшкодовується на загальних підставах, а саме: за наявності вини всіх осіб, діяльністю яких було завдано шкоди, розмір відшкодування визначається у відповідній частці залежно від обставин, що мають істотне значення.

Місцевий господарський суд задовольнив позов, стягнувши з відповідача, в порядку регресу, на користь позивача 75% від розмірі відшкодування шкоди, що складає 3948,00грн. При цьому, місцевий господарський суд виходив з такого.

Пунктом 10.1 Правил дорожнього руху передбачено, що перед  початком  руху,  перестроюванням та іншою зміною напрямку руху водій повинен переконатися,  що це буде безпечним  і не створить перешкод іншим учасникам руху.

Проте, в порушення зазначеного пункту Правил, водій автомобіля ЗІЛ перед початком повороту не переконався, що це буде безпечним і не створить перешкод або небезпеки іншим учасникам руху.

Згідно з п. 10.5 Правил дорожнього руху, поворот  необхідно  виконувати  так,  щоб  при виїзді з перехрестя транспортний засіб не  опинився  на  смузі  зустрічного руху,  а  у разі повороту праворуч слід рухатися ближче до правого краю проїзної частини. При цьому, п. 13.4 Правил визначено, що якщо зустрічний роз'їзд  утруднений,  водій,  на  смузі руху якого є перешкода чи габарити транспортного засобу, яким  він керує,  заважають  зустрічному  руху,  повинен  дати  дорогу.

Таким чином, водій Кіпчук М.В., керуючи автомобілем ЗИЛ-138, габарити якого є значними, не дав дорогу автомобілю ДЕУ-Ланос, чим створив небезпеку для руху і це стало однією з умов виникнення ДТП.

З урахуванням тієї обставини, що порушення правил водієм автомобіля ЗІЛ є більш суттєвим та його  дії стали істотною умовою виникнення ДТП і фактично потягнули за собою порушення ПДД водієм автомобіля ДЕУ - Ланос, місцевий господарський суд правомірно  визначив частку відповідальності відповідача - 75% від розміру відшкодованої шкоди.

Суд першої інстанції правомірно звернув увагу на те, що водій автомобіля ДЕУ - Ланос мав технічну можливість уникнення зіткнення шляхом застосування гальмування з моменту виникнення небезпеки для руху та те, що визначення у висновку експерта порушень ПДД водієм  автомобіля ДЕУ Ланос у більшій мірі ґрунтується на припущеннях. Так, гальмівний шлях визначений зі слів водія про швидкість автомобіля  та про відстань, з якої помічена перешкода, які є приблизними, а ситуаційний час реакції водія є середнім статистичним. Також, судом враховано, що зіткнення відбулося до виїзду автомобіля ДЕУ - Ланос на вулицю Огієнка. В зв'язку з цим, місцевий господарський суд правомірно визначив частку відшкодування для позивача в розмірі 25%.

З огляду на викладене, місцевий господарський суд прийшов до обґрунтованого висновку про стягнення з відповідача на користь позивача 3948,00грн. відшкодування майнової шкоди в порядку регресу. На сторони правомірно покладені судові витрати пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи наведене, апеляційна скарга Житомирського автомобільно-дорожнього коледжу, м.Житомир не підлягає задоволенню, а рішення Господарського суду Житомирської області від 10 липня 2007 року має бути залишено без змін.

 Керуючись ст.ст.  101,103,105 Господарського процесуального кодексу України, Житомирський апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Рішення господарського суду Житомирської області від 10 липня 2007 року у справі №2/3599 залишити без змін, а апеляційну скаргу Житомирського автомобільно - дорожнього  коледжу, м.Житомир - без задоволення.

2. Справу №2/3599 повернути до господарського суду Житомирської області.

Головуючий суддя                                                                 Вечірко І.О

судді:

                                                                                           Зарудяна Л.О.  

                                                                                           Ляхевич А.А.  

  Віддрук. 5 прим.

1 - до справи,

2,3 - сторонам

4 - третій особі- Кіпчуку М.В.

(м.Житомир, вул.Слобідська, 17, кв. 122).

5 - в наряд

 

СудЖитомирський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення13.12.2007
Оприлюднено16.01.2008
Номер документу1264269
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —2/3599

Постанова від 13.12.2007

Господарське

Житомирський апеляційний господарський суд

Вечірко І.О.

Рішення від 10.07.2007

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні