ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,
тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,
e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 квітня 2025 рокуСправа № 11/49(912/128/25)
Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Коваленко Н.М.
при секретарі судового засідання Пастуховій А.Ю.,
розглянувши у справі №11/49 від 14.08.2006
про банкрутство - Державного підприємства "Сільськогосподарське підприємство "Промінь" (далі - ДП "СГП "Промінь"), код ЄДР 03757347, 27330, Кіровоградська область, Олександрівський район, с. Красносілка, вул. Жовтнева, 42,
у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження справу №11/49(912/128/25) від 10.02.2025
до відповідача: гр. ОСОБА_1 (далі - гр. ОСОБА_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1
про визнання незаконним та скасування рішення,
ПРЕДСТАВНИКИ:
від позивача (в режимі відеоконференції) - ліквідатор, арбітражний керуючий Демчук О.М.
від відповідача - участі не брали.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Постановою від 16.07.2019 господарський суд припинив процедуру санації ДП "СГП "Промінь". Припинив повноваження керуючого санацією боржника арбітражного керуючого Христенка В.В. з 16.07.2019. Визнав ДП "СГП "Промінь" банкрутом. Відкрив ліквідаційну процедуру щодо банкрута ДП "СГП "Промінь". Призначив ліквідатором банкрута - ДП "СГП "Промінь" арбітражного керуючого Христенка В.В.
Ухвалою від 01.10.2024 господарський суд, зокрема, відсторонив арбітражного керуючого Христенка В.В. від виконання повноважень ліквідатора банкрута, призначив ліквідатором ДП "СГП "Промінь" арбітражного керуючого Демчука О.М.
20.01.2025 до господарського суду через систему "Електронний суд" надійшла позовна заява №б/н від 17.01.2025 ДП "СГП "Промінь" до гр. ОСОБА_1 з вимогами:
1. Прийняти позовну заяву до розгляду у межах справи №11/49 про банкрутство Державного підприємства "Сільськогосподарське підприємство "Промінь".
2. Визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора Олександрівської РДА Кіровоградської області Шевченка Руслана Васильовича про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 55704216 від 15.12.2020 р. з одночасним припиненням за фізичною особою ОСОБА_1 права власності на житловий будинок, об`єкт житлової нерухомості, за адресою: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 224888588835205.
3. Судові витрати покласти на Відповідача.
В обґрунтування поданого позову позивач вказав, що відповідач достеменно знаючи, що не є власником житлового будинку АДРЕСА_2 , отримала від Красносільської сільської ради виписку із погосподарської книги від 16.11.2020 року №02-30-370/01, з внесеною до неї посадовими особами сільської ради недостовірної інформації щодо власника цього будинку.
Ухвалою від 10.02.2025 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі №11/49(912/128/25) в межах справи про банкрутство ДП "СГП "Промінь", ухвалив справу №11/49(912/128/25) розглядати за правилами спрощеного позовного провадження, судовий розгляд призначив на 12:00 - 11.03.2025, встановив сторонам строки для подання заяв по суті справи.
Копія ухвали суду від 10.02.2025 направлена на адресу відповідача 11.02.2025 листом з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу. Відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу №0601111759689, яке надійшло до суду 21.02.2025, відповідач отримав ухвалу від 10.02.2025 - 18.02.2025, тому п`ятнадцятиденний строк для подання відзиву на позов сплив 05.03.2025.
Разом з тим, відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву на позов та не повідомив суд про наявність заперечень з приводу заявлених позовних вимог.
Згідно з положеннями ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Протокольною ухвалою від 11.03.2025 оголошено перерву до 03.04.2025 о 12:00 год.
У судове засідання відповідач не з`явився, про наявність поважних причин неможливості прибуття у таке засідання суду не повідомив.
Згідно з ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 202 ГПК України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи, зокрема, у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
З огляду на викладене, враховуючи відсутність підстав для відкладення розгляду справи, господарський суд розглядає справу по суті в судовому засіданні 03.04.2025 за відсутності представника відповідача.
У судовому засіданні представник позивача позов підтримав повністю, наполягав на його задоволенні.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, господарський суд встановив такі обставини та відповідні їм правовідносини сторін.
За твердженням позивача, на балансі ДП "СГП "Промінь" обліковуються заселені відомчі одноквартирні житлові будинки по АДРЕСА_3 та АДРЕСА_2 .
Згідно з п. 4.2. Статуту ДП "СГП "Промінь" майно є державною власністю, закріплене за ним на праві повного господарського відання.
Частиною 7 cт. 61 КУзПБ передбачено, що у разі ліквідації підприємства банкрута, ліквідатор зобов`язаний передати, а місцева територіальна громада прийняти, об`єкти житлового фонду, в тому числі, гуртожитки, дитячі дошкільні заклади та об`єкти комунальної інфраструктури без додаткових умов у порядку, встановленому законом.
Положенням про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 06.11.1995 №891 визначено порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду.
Після неодноразових звернень ліквідатора до Красносілківської сільської ради щодо утворення комісії з питань передачі територіальній громаді об`єктів житлового фонду та прийняття їх безоплатно у власність цієї громади без додаткових умов двох одноквартирних будинків АДРЕСА_2 , Рішенням Красносілківської сільської ради тридцять п`ятої сесії сьомого скликання №560 від 05.11.2020 було надано таку згоду.
У листопаді 2020 року припинені повноваження Красносілківської сільської ради Олександрівського району Кіровоградської області у зв`язку входженням її до складу Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області, яка стала правонаступником прав та обов`язків Красносілківської сільської ради Олександрівського району Кіровоградської області.
Правонаступник - Олександрівська селищна Рада тривалий час ігнорувала звернення ліквідатора щодо виконання вже прийнятого рішення Красносільської сільської ради №560 від 05.11.2020.
В результаті, відповідно до Акту прийому передачі житлового будинку в комунальну власність від 17.08.2022 Олександрівська селищна рада Кропивницького району Кіровоградської області прийняла будинок АДРЕСА_2 та повідомила, що не може розглянути питання щодо прийняття до комунальної власності будинку АДРЕСА_2 , оскільки, відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, житловий будинок за цією адресою знаходиться у власності приватної особи ОСОБА_1 (лист від 11.06.2021 №1315/01-16).
Згідно Інформаційної довідки №260521487 від 08.06.2021 житловий будинок, об`єкт житлової нерухомості, за адресою: АДРЕСА_2 , має реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 224888588835205.
Державний реєстратор Олександрівської РДА Кіровоградської області Шевченко Руслан Васильович відповідно до Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 55704216 від 15.12.2020, вніс запис про право власності №39706644 про державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на житловий будинок за адресою: АДРЕСА_2 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 224888588835205) на підставі виписки із погосподарської книги виданої 16.11.2020 №02-30-370/01, саме Красносілківською сільською радою.
Ліквідатор ОСОБА_2 звертався до Олександрійської селищної ради з метою отримання інформації про те, чи видавалась Красносілківською сільською радою виписка із погосподарської книги від 16.11.2020 №02-30-370/01, і якщо видавалась, то кому, для яких цілей та просив надати копію цієї виписки.
Листом №02-30-110/01 від 28.02.2021 староста сіл Красносілка та Бандурове Олександрівської селищної ради Сергій Капкан повідомив, що така виписка була надана громадянці ОСОБА_1 , хоча у журналі реєстрації вихідної кореспонденції Красносілківської сільської ради за 2020 рік зареєстрована виписка за 16.11.2020 №02-30-371/01, але копія зазначеної виписки з печаткою та підписами сільського голови, секретаря (другий екземпляр) відсутня. В комп`ютері старости залишився лише файл виписки, роздруківку якого і було надано ліквідатору.
За твердженням позивача, гр. ОСОБА_1 достеменно знаючи, що не є власником житлового будинку АДРЕСА_2 , отримала від Красносільської сільської ради виписку із погосподарської книги від 16.11.2020 №02-30-370/01, з внесеною до неї посадовими особами сільської ради недостовірної інформації щодо власника цього будинку.
Після цього виписка була надана державному реєстратору Олександрівської РДА Кіровоградської області Шевченко Р.В., який на підставі цього і прийняв рішення про державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 на житловий будинок АДРЕСА_2 .
Запит ліквідатора до громадянки ОСОБА_1 про надання копії та інформації про підстави отримання виписки з погосподарської книги №02-30-371/01 від 16.11.2020 щодо житлового будинку АДРЕСА_2 залишився без відповіді.
Невідповідність цієї виписки підтверджується рішенням Красносільської сільської ради №560 від 05.11.2020 про надання згоди на безоплатну передачу ДП "СГП "Промінь" територіальній громаді двох одноквартирних будинків АДРЕСА_2 .
ОСОБА_3 сільський голова ОСОБА_4 повідомив, що він особисто не підписував та на видавав громадянці ОСОБА_1 виписку з погосподарської книги за №02-30-371/01 від 16.11.2020 з зазначенням того, що громадянка ОСОБА_1 є власником цього житлового будинку, оскільки будинок належить ДП "СГП "Промінь" і щодо цього сільська рада надала згоду на прийняття у власність місцевої громади.
За твердженням позивача, на момент реєстрації права власності громадянки ОСОБА_1 на житловий будинок АДРЕСА_2 земельна ділянка, на якій він розташований, не була сформована та не мала кадастрового номеру і не належала їй на праві власності. Згідно загальнодоступної інформації на офіційному веб-сайті Держгеокадастру право власності на цю земельну ділянку, площею 0,25 га, кадастровий номер 3520583500:51:000:0086 було зареєстровано на громадянку ОСОБА_1 лише через рік, а саме 20.12.2021.
Пунктами 1-2 Розділу І Інструкції з ведення погосподарського обліку в сільських, селищних та міських радах, затвердженої наказом Державної служби статистики України 11.04.2016 №56 (далі - Інструкція), погосподарський облік, як вид первинного обліку, передбачений для накопичення і систематизації відомостей, які збирають сільські, селищні, міські ради територіальних громад (об`єднаних територіальних громад) по кожному з розташованих на їхній території сільських населених пунктів і які є необхідними для проведення державних статистичних спостережень. Погосподарський облік ведуть з урахуванням норм чинного законодавства з питань захисту персональних даних. Цей облік не передбачає реєстраційних дій і не несе жодних правових наслідків для об`єктів, відносно яких він здійснюється. Захист, використання та доступ до інформації, що збирається за допомогою погосподарського обліку, здійснюється відповідно до Законів України "Про захист персональних даних", "Про інформацію", "Про доступ до публічної інформації". Зберігання документів погосподарського обліку провадять відповідно до чинного законодавства.
Відповідно до п. 1 Розділу II Інструкції об`єктами погосподарського обліку є:
- Домогосподарство з реєстрацією місця проживання на території населеного пункту разом із нерухомістю, якою воно володіє або користується, - перший тип об`єкта (код - 1);
- домогосподарство з реєстрацією місця перебування на території населеного пункту разом із нерухомістю, якою воно володіє або користується, - другий тип об`єкта (код - 2);
- домоволодіння, місце проживання власника (власників) якого зареєстровано в іншому населеному пункті, включаючи земельні ділянки, що належать цій особі (особам) у межах місцевої ради, - третій тип об`єкта (код - 3);
- землеволодіння, місце проживання власника (власників) якого зареєстровано в іншому населеному пункті, - четвертий тип об`єкта (код - 4). Землеволодіння, як об`єкт ГІГО, не має розташованого на ньому житлового будинку, але на ньому можуть знаходитися окремі господарські споруди;
- закинутий об`єкт - домоволодіння або землеволодіння, яким тривалий час ніхто не користується і яке має ознаки занепаду, руйнування, а також домоволодіння або землеволодіння, чий єдиний власник, господар помер, а спадкоємці (правонаступники) ще не визначені, - п`ятий тип об`єкта (код - 5).
Згідно з п.п. 6, 7, 12, 18, 19, 40, 43 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса. Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", іншими законами України та цим Порядком. Розгляд заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, здійснюється державним реєстратором, який встановлює черговість розгляду заяв, що зареєстровані в базі даних заяв на таке майно, відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями, а також наявність підстав для проведення державної реєстрації прав, зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав. За результатом розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації.
Державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо державної реєстрації прав відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права на нерухоме майно та їх обтяження. Державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", іншими законами України та Порядком, затвердженим ПКМУ №1127 від 25.12.2015. У разі коли індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що були закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 р. та розташовані на територіях сільських, селищних, міських рад, якими відповідно до законодавства здійснювалося ведення погосподарського обліку, замість документів, передбачених цим пунктом, можуть бути подані документи, передбачені ст. 31 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до ст. 31 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" для проведення державної реєстрації прав власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що були закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 р. та розташовані на територіях сільських, селищних, міських рад, якими відповідно до законодавства здійснювалося ведення погосподарського обліку, і щодо зазначених об`єктів нерухомості раніше не проводилася державна реєстрація прав власності, подаються:
1) виписка із погосподарської книги, надана виконавчим органом сільської ради (якщо такий орган не створений - сільським головою), селищної, міської ради або відповідною архівною установою;
2) документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку під таким об`єктом, крім випадку, коли таке речове право зареєстровано в Державному реєстрі прав.
Для здійснення державної реєстрації прав власності на зазначені об`єкти документом, що посвідчує речові права на земельну ділянку під таким об`єктом, може також вважатися рішення відповідної ради про передачу (надання) земельної ділянки в користування або власність.
Частинами 2 та 3 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації. Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 01 січня 2013 р., визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов:
1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення;
2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.
Згідно до загальнодоступної інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Олександрівська районна державна адміністрація Кіровоградської області (код ЄДРПОУ 04055133) з 05.01.2021 перебуває у стані припинення на підставі рішення щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації.
Відповідно до додатку 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 №1635-р "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій" (із змінами і доповненнями, внесеними розпорядженням від 20.01.2021 №51-р), Бобринецьку, Долинську, Знам`янську, Компаніївську, Новгородківську, Олександрівську та Устинівську райдержадміністрації було вирішено реорганізувати шляхом їх приєднання до райдержадміністрації, розташованої в адміністративному центрі новоутвореного району - до Кропивницької РДА.
На підставі розпорядження голови Кіровоградської ОДА від 31.12.2020 №914-р "Про реорганізацію районних державних адміністрацій в Кропивницькому районі" було вирішено припинити юридичну особу публічного права Олександрівську РДА Кіровоградської області (код 04055133) у зв`язку з реорганізацією, шляхом приєднання до Кропивницької РДА Кіровоградської області (код 04055067), яка визначена правонаступником Олександрівської РДА Кіровоградської області.
Механізм здійснення заходів, пов`язаних з утворенням або реорганізацією райдержадміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, у зв`язку із зміною адміністративно-територіального устрою України, визначає Порядок здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 №1321 (далі - Порядок №1321).
Відповідно до п. 7 Порядку №1321, перехід повноважень, прав та обов`язків (публічно-владне правонаступництво) райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється: у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з моменту утворення комісії з реорганізації райдержадміністрації, що припиняється (далі - комісія з реорганізації); у разі утворення на території новоутвореного району райдержадміністрації, в адміністративному центрі якого була відсутня така райдержадміністрація, - з моменту державної реєстрації райдержадміністрації як юридичної особи публічного права та утворення комісії з реорганізації.
Згідно з п. 8 Порядку №1321, перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється: у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації; у разі утворення райдержадміністрації на території новоутвореного району, в адміністративному центрі якого була відсутня така райдержадміністрація, - з моменту державної реєстрації райдержадміністрації як юридичної особи публічного права та затвердження передавального акта комісії з реорганізації.
Райдержадміністрація, розташована в ліквідованому районі, продовжує здійснювати свої повноваження до моменту виникнення відповідного правонаступництва, передбаченого п. 7 і 8 цього Порядку (п. 10 Порядку №1321).
Пунктом 11 Порядку №1321 визначено, що райдержадміністрації, що припиняються, до складу яких входять структурні підрозділи із статусом юридичної особи публічного права, після набрання чинності актом Кабінету Міністрів України про реорганізацію відповідної райдержадміністрації, а у разі створення райдержадміністрацій на території новоутвореного району - після державної реєстрації створення райдержадміністрацій видають акт про реорганізацію структурних підрозділів райдержадміністрації, які мають статус юридичної особи публічного права. У акті про реорганізацію визначається її спосіб, заходи з реорганізації, строк її завершення та інші необхідні умови.
Розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації від 25.03.2021 №237-р "Про затвердження передавальних актів передачі - приймання майна з балансу Бобринецької, Долинської, Знам`янської, Компаніївської, Новгородківської, Олександрівської, Устинівської районних державних адміністрацій на баланс Кропивницької РДА" затверджено передавальний акт передачі-приймання майна з балансу вказаних райдержадміністрацій на баланс Кропивницької РДА.
Таким чином, Кропивницька районна державна адміністрація з 25.03.2021 стала правонаступником майна, майнових прав та обов`язків, зокрема Олександрівської РДА.
Згідно до загальнодоступної інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Красносілківська сільська рада Олександрівського району Кіровоградської області (код ЄДРПОУ 04364101) з 18.01.2021 перебуває у стані припинення на підставі рішення щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації.
24.11.2020 на першій сесії Олександрівської селищної ради восьмого скликання було прийнято Рішення №1 про початок повноважень Олександрівського селищного голови Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області та депутатів Олександрівської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області восьмого скликання.
Відповідно до Постанови Верховної ради України від 17.07.2020 №807-IX "Про утворення та ліквідацію районів" та Розпорядження Кабінету Міністрів України №716-р від 12.06.2020 "Про визначення адміністративних центрів та затвердження території територіальних громад Кіровоградської області" територія Красносілківської сільської ради Олександрівського району Кіровоградської області увійшла до складу Олександрівської територіальної громади Кропивницького району Кіровоградської області.
Відповідно п. 6-1 розділу V Закону України "Про місцеве самоврядування в України":
- у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади (далі - розформовані територіальні громади);
- сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту;
- юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою;
- юридична особа - виконавчий комітет новообраної ради є правонаступником прав та обов`язків юридичних осіб - виконавчих комітетів рад, що припиняються, з дня затвердження новообраною радою персонального складу її виконавчого комітету.
Таким чином з 24.11.2020 Олександрівська селищна рада Кропивницького району Кіровоградської області є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Красносілківської сільської ради Олександрівського району Кіровоградської області.
Наведені обставини стали підставою для звернення позивача з позовом до суду.
Розглядаючи спір по суті, господарський суд враховує таке.
Статтею 41 Конституції України та ст. 319 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено, що право власності є непорушним і право розпоряджатися майном належить лише власникові майна.
Відповідно до ст. 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
За наявності державної реєстрації права власності за певною особою державна реєстрація права власності на це ж майно за іншою особою може бути здійснена за згодою цієї особи або за судовим рішенням, що набрало законної сили, щодо права власності на нерухоме майно. Сама собою державна реєстрація права власності за певною особою не є безспірним підтвердженням наявності в цієї особи права власності, але створює спростовувану презумпцію права власності такої особи.
Однією з підстав державної реєстрації права власності на нерухоме майно є рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно (п. 9 ч. 1 ст. 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").
Якщо право власності на спірне нерухоме майно зареєстроване за іншою особою, то належному способу захисту права відповідає вимога про витребування від цієї особи нерухомого майна. Задоволення віндикаційного позову, тобто рішення суду про витребування нерухомого майна із чужого незаконного володіння, є підставою для внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Такий запис вноситься тільки у разі, якщо право власності на нерухоме майно зареєстроване саме за відповідачем, а не за іншою особою.
Близькі за змістом висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 14.11.2018 у справі №183/1617/16 (провадження № 14-208цс18), від 07.11.2018 у справі №488/5027/14-ц (провадження №14-256цс18), від 12.03.2019 у справі №911/3594/17 (провадження № 12-234гс18).
Вимога про скасування рішення державного реєстратора про реєстрацію права власності та державної реєстрації права з припиненням відповідного речового права не є ефективним способом захисту, оскільки задоволення такої вимоги не призвело б до відновлення володіння відповідним нерухомим майном, а тому така вимога не є нерозривно пов`язаною з вимогою про витребування майна із чужого незаконного володіння. При цьому позивач у межах розгляду справи про витребування майна із чужого незаконного володіння вправі посилатися, зокрема, на незаконність відповідного рішення без заявлення вимоги про визнання його незаконним та скасування, оскільки таке рішення за умови його невідповідності закону не тягне правових наслідків, на які воно спрямоване.
Подібні за змістом правові висновки сформульовані у постановах Великої Палати Верховного Суду від 14.11.2018 у справі №183/1617/16 (провадження №14-208цс18), від 22.01.2020 у справі №910/1809/18 (провадження №12-148гс19), від 11.02.2020 у справі №922/614/19 (провадження №12-157гс 19).
Метою віндикаційного позову є забезпечення введення власника у володіння майном, якого він був незаконно позбавлений. У випадку позбавлення власника володіння нерухомим майном означене введення полягає у внесенні запису про державну реєстрацію за власником права власності на нерухоме майно. Однією з підстав державної реєстрації права власності на нерухоме майно є рішення суду, яке набрало законної сили, щодо права власності на це майно (ч. 1 ст. 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").
Рішення суду про витребування нерухомого майна із чужого незаконного володіння є таким рішенням і передбачає внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
У разі задоволення позовної вимоги про витребування нерухомого майна із чужого незаконного володіння суд витребує таке майно на користь позивача, а не зобов`язує відповідача повернути це майно власникові. Таке рішення суду є підставою для внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію за позивачем права власності на нерухоме майно, зареєстроване у цьому реєстрі за відповідачем.
Проте, позивач звернувся до суду з позовом про визнання незаконним та скасування рішення державного реєстратора Олександрівської РДА Кіровоградської області Шевченка Руслана Васильовича про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 55704216 від 15.12.2020 р. з одночасним припиненням за фізичною особою ОСОБА_1 права власності на житловий будинок, об`єкт житлової нерухомості, за адресою: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 224888588835205.
З огляду на наведене вимоги позивача про визнання незаконним та скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) з одночасним припиненням за гр. ОСОБА_1 права власності на житловий будинок є неефективним способом захисту прав позивача, оскільки не дозволяють йому реалізувати свої права щодо такого майна.
Належним способом захисту є вимоги про витребування спірного майна (віндикаційний позов).
Аналогічні правові висновки викладені у постановах Верховного Суду від 22.09.2021 у справі №463/3724/18 (провадження №61-4970св21), від 24.11.2021 у справі №761/11593/13-ц (провадження №61-13689св20).
Окремо господарський суд вважає за необхідне зазначити, що при дослідженні судом обставин існування в особи права власності, необхідним є перш за все встановлення підстави, на якій особа набула таке право.
Позивачем до позовної заяви, зокрема, додано Статут позивача та Акт №1 інвентаризації майна (основних засобів) банкрута на 01 січня 2020 року.
В п. 4.2. Статуту позивача вказано, що майно Підприємства є державною власністю і закріплене за ним на праві повного господарського відання. Здійснюючи право господарського відання, Підприємство володіє, користується та розпоряджається зазначеним майном на свій розсуд, вчиняючи щодо нього будь-які дії, які не суперечать чинному законодавству та цьому Статуту.
Разом з цим, а ні Статут, а ні Акт інвентаризації майна (основних засобів) позивача не є правовстановлюючими документами, які підтверджують, що спірне майно (житловий будинок, об`єкт житлової нерухомості, за адресою: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 224888588835205) є власністю держави, яке закріплене за позивачем на праві повного господарського відання.
Тобто, під час розгляду даної справи суд не встановив жодної із передбачених законодавством підстав набуття державою права власності на спірні майно.
Вказана обставини також стосується і доказів виникнення у відповідача права власності на спірне майно. В якості такого доказу позивачем надано суду файл у форматі Microsoft Word виписки з погосподарського обліку Красносілківської сільської ради від 16.11.2020 року за №02-30-370/01 без будь-яких підписів і печатки.
Повноважний представник позивача в засіданні суду зазначив про відсутність у нього оригіналу чи копії такої виписки, яка стала підставою для реєстрації права власності на спірне майно за відповідачем.
За ч. 6 ст. 91 ГПК України, якщо подано копію (електронну копію) письмового доказу, суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи може витребувати у відповідної особи оригінал письмового доказу. Якщо оригінал письмового доказу не поданий, а учасник справи або суд ставить під сумнів відповідність поданої копії (електронної копії) оригіналу, такий доказ не береться судом до уваги.
Враховуючи викладені обставини, доказ: файл у форматі Microsoft Word виписки з погосподарського обліку Красносілківської сільської ради від 16.11.2020 року за №02-30-370/01, не береться судом до уваги, оскільки такий документ не є навіть копією.
З огляду на викладене, підстави для задоволення позову відсутні.
Відповідно до ст. 129 ГПК України судовий збір покладається на позивача.
Керуючись ст. 73-74, 76-77, 123, 129, 233, 236-241, 326 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Копії рішення направити: всім кредиторам, включеним до реєстру вимог кредиторів (п. 1 ухвали суду від 05.04.2007 (замість ЗАТ "Торговий дім "Елітне насіння" - ТОВ "Торговий дім "Елітне насіння" (правонаступнику ухвала суду від 01.07.2015), Головному управлінню Пенсійного фонду України в Кіровоградській області, в тому числі, як правонаступнику Знам`янського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Кіровоградської області та Управлінню виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області та ПрАТ "Кіровоградобленерго" через систему "Електронний суд", ГУ ДФС у Кіровоградській області (ухвала суду від 16.07.2019 про заміну сторони), Кіровоградському обласному центру зайнятості через систему "Електронний суд", банкруту через систему "Електронний суд", представнику працівників боржника гр. ОСОБА_5 (за адресою: 27330, Кіровоградська область, Олександрівський район, с. Красносілка), прокурору Кіровоградської області через систему "Електронний суд", Фонду державного майна України через систему "Електронний суд", ліквідатору - арбітражному керуючому Демчуку О.М. через систему "Електронний суд", відповідачу засобами поштового зв`язку.
Повне рішення складено 08.04.2025.
Суддя Н.М. Коваленко
Повідомити учасників справи про відсутність у суду технічної можливості надавати інформацію про вебадресу судового рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень, одночасно з врученням (надсиланням/видачі) копії повного або скороченого такого рішення до затвердження Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Повідомити учасників справи про можливість ознайомитись з електронною копією судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень за його вебадресою: http://reyestr.court.gov.ua.
Вебадреса сторінки на офіційному вебпорталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://court.gov.ua/fair/sud5013.
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2025 |
Оприлюднено | 09.04.2025 |
Номер документу | 126428906 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: банкрутство юридичної особи |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Коваленко Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні