ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
про залишення заяви про відкриття провадження
у справі про банкрутство без руху
"07" квітня 2025 р.м. Одеса Справа № 916/1334/25
Господарський суд Одеської області у складі судді Демченко Т.І., дослідивши матеріали заяви Головного управління ДПС в Одеській області
до боржника: Товариства з обмеженою відповідальністю Укрвторсплав (65007, м.Одеса, вул. Мала Арнаутська, буд. 88; код ЄДРПОУ 37350251)
про відкриття провадження у справі про банкрутство
УСТАНОВИВ:
02.04.2025 до Господарського суду Одеської області надійшла заява Головного управління ДПС в Одеській області про відкриття провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю Укрвторсплав.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється відповідно до Конституції України, цього Кодексу, Закону України "Про міжнародне приватне право", Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Відповідно до ч. 2 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу України з процедур банкрутства з дня введення в дію цього Кодексу визнано такими, що втратили чинність: Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Згідно ч. 1 ст. 2 Кодексу України з процедур банкрутства провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України. Застосування положень Господарського процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України здійснюється з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Заявником до заяви про відкриття провадження у справі про банкрутство не надано доказів, визначених у ч. 2 ст. 34 Кодексу України з процедур банкрутства та ст.ст. 162, 164 Господарського процесуального кодексу України.
Частиною 2 ст. 34 Кодексу України з процедур банкрутства передбачено, що до заяви кредитора про відкриття провадження у справі про банкрутство додаються: докази сплати судового збору, крім випадків, коли згідно із законом судовий збір не підлягає сплаті; довіреність чи інший документ, що засвідчує повноваження представника, якщо заяву підписано представником; докази авансування винагороди арбітражному керуючому трьох розмірів мінімальної заробітної плати за три місяці виконання повноважень; докази надсилання боржнику копії заяви і доданих до неї документів. До заяви кредитора - контролюючого органу, уповноваженого відповідно до Податкового кодексу України здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у межах своїх повноважень, іншого органу, який відповідно до закону здійснює контроль за справлянням інших обов`язкових платежів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, додаються докази вжиття заходів щодо стягнення (погашення) податкового боргу або іншої заборгованості у встановленому законодавством порядку.
До заяви кредитора - контролюючого органу, уповноваженого відповідно до Податкового кодексу України здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у межах своїх повноважень, іншого органу, який відповідно до закону здійснює контроль за справлянням інших обов`язкових платежів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, додаються докази вжиття заходів щодо стягнення (погашення) податкового боргу або іншої заборгованості у встановленому законодавством порядку (ч. 2 ст. 34 Кодексу України з процедур банкрутства).
Відповідно до п. 41.1.1. ч. 41.1. ст. 41 Податкового кодексу України, контролюючими органами є, зокрема, податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.
Органами стягнення є виключно контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 цього пункту, уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску у межах повноважень, а також державні виконавці в межах своїх повноважень. Стягнення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску за виконавчими написами нотаріусів не дозволяється (ч. 41.4. ст. 41 Податкового кодексу України).
Джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами (ч. 87.2. ст. 41 Податкового кодексу України).
Відповідно до п.п. 89.1.2 п. 89.1. ст. 89 Податкового кодексу України право податкової застави виникає у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом з дня виникнення податкового боргу.
З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу. Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення (п.п. 88.1., 88.2. ст. 88 Податкового кодексу України).
Згідно з п.п. 89.3., 89.4. ст. 89 Податкового кодексу України визначено, що майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу. Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг. Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Відмова платника податків від підписання акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави, не звільняє такого платника податків від поширення права податкової застави на описане майно. У такому випадку опис здійснюється у присутності не менш як двох понятих.
У заяві про відкриття провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю Укрвторсплав заявник посилається на наявність рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27.09.2024 р. у справі №420/14903/24, яким стягнуто з боржника податкового боргу в розмірі 190 760 302,99 грн.
Стягнення коштів з рахунків/електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини (абзац 1 п. 95.3 ст. 95 Податкового кодексу України).
Із заяви про відкриття провадження у справі про банкрутство вбачається, що Головне управління ДПС в Одеській області звернулось до банківських установ, що обслуговують боржника, із інкасовими дорученнями (розпорядженнями) про списання з розрахункових рахунків боржника податкової заборгованості (за рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27.09.2024), за результатами звернень, заявником було отримано повідомлення про повернення платіжних інструкцій, інших заходів та результатів, направлених на стягнення (погашення) податкового боргу або іншої заборгованості у встановленому законодавством порядку, як цього вимагає ч. 2 ст. 34 Кодексу України з процедур банкрутства, податковим органом у заяві про відкриття провадження у справі про банкрутство не зазначено.
Крім того, у заяві зазначено про отримання ГУ ДПС в Одеській області витягів з Реєстрів щодо боржника, відповідно до яких заявником не виявлено жодного зареєстрованого за боржником майна.
Так, з огляду на наявність актів опису майна податкового керуючого, актів перевірки, податкових повідомлень-рішень, повідомлень про повернення платіжних інструкцій та відсутність у Державних Реєстрах інформації/відомостей про зареєстроване за боржником майно, Головне управління ДПС в Одеській області зазначає, що податковим органом було вжито усіх можливих заходів для отримання з Товариства з обмеженою відповідальністю Укрвторсплав заборгованості за податками та зборами.
Господарський суд зазначає, що в описовій частині заяви про відкриття провадження у справі про банкрутство, податковий орган лише посилається на положення Податкового кодексу України, якими встановлено порядок вжиття заходів щодо стягнення (погашення) податкового боргу або іншої заборгованості, однак доказів проведення, визначених податковим законодавством заходів, із зазначенням результатів, заявником не повідомлено.
Законодавцем встановлено обов`язкову кваліфіковану умову ініціювання контролюючим органом справи про банкрутство з огляду на його повноваження, як органу стягнення податкового боргу чи недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, та правовий механізм забезпечення погашення цих боргів за рахунок коштів і майна платників податків, обов`язок реалізації якого покладено на контролюючі органи відповідно до спеціального законодавства.
На контролюючий орган покладено обов`язок подання разом із заявою про відкриття провадження у справі про банкрутство всіх доказів вжиття заходів забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування відповідно до компетенції та в порядку передбаченому спеціальним законодавством, що регулює відносини, які виникають у сфері справляння відповідних податків і зборів. (Постанова КГС ВС від 30.09.2021р.№ 910/410/21).
Відповідно до ч. 2 ст. 164 Господарського процесуального кодексу України визначено, що позивач зобов`язаний додати до позовної заяви всі наявні в нього докази, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги (якщо подаються письмові чи електронні докази позивач може додати до позовної заяви копії відповідних доказів).
Ч.ч. 1, 3, 4 ст. 74 ГПК України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.
Тобто, саме на заявника покладено обов`язок надання суду доказів на підтвердження своїх вимог.
З урахуванням наведеного, господарський суд зобов`язує Головне управління ДПС в Одеській області повідомити про проведення усіх необхідних заходів, із зазначенням результатів, направлених на стягнення (погашення) податкового боргу або іншої заборгованості у встановленому законодавством порядку, як цього вимагає ч. 2 ст. 34 Кодексу України з процедур банкрутства.
Згідно п.2 ч.1 ст.164 ГПК України до позовної заяви додаються документи, які підтверджують: сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі, або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Відповідно до пп.9 п.2 ч.2 ст.4 Закону України „Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі. Ставки судового збору встановлюються у таких розмірах: за подання до господарського суду заяви кредитора про відкриття провадження у справі про банкрутство 10 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до ч.3 ст. 4 Закону України „Про судовий збір, при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
Отже, з врахуванням ч.ч.1, 2 ст.4 Закону України „Про судовий збір судовий збір за подання до господарського суду заяви кредитора про відкриття провадження у справі про банкрутство складає 24 224,00 грн.
Реквізити для сплати судового збору для загального доступу сторін розміщені на офіційному веб-сайті Господарського суду Одеської області (https://od.arbitr.gov.ua/).
Проте фіскальним органом не було додано до заяви про відкриття провадження у справі про банкрутство доказів сплати судового збору.
Згідно ч.3 ст. 37 Кодексу України з процедур банкрутства господарський суд залишає без руху заяву про відкриття провадження у справі з підстав, передбачених статтею 174 Господарського процесуального кодексу України, з урахуванням вимог цього Кодексу.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 174 ГПК України суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, викладених у статтях 162, 164, 172 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня надходження до суду позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.
Приймаючи до уваги те, що заявником до заяви про відкриття провадження у справі про банкрутство не додано належних доказів сплати судового збору за подання відповідної заяви, суд залишає заяву про відкриття провадження у справі про банкрутство без руху.
При цьому суд зазначає, що відповідно до ч.ч. 3, 4 ст. 174 ГПК України якщо позивач усунув недоліки позовної заяви у строк, встановлений судом, вона вважається поданою у день первинного її подання до господарського суду та приймається до розгляду, про що суд постановляє ухвалу в порядку, встановленому статтею 176 цього Кодексу. Якщо позивач не усунув недоліки позовної заяви у строк, встановлений судом, заява вважається неподаною і повертається особі, що звернулася із позовною заявою.
Керуючись ст. 34, ч. 3 ст. 37 Кодексу України з процедур банкрутства, ст.ст. 174, 234 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Заяву Головного управління ДПС в Одеській області від про відкриття провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю Укрвторсплав - залишити без руху.
2.Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області надати у десятиденний строк з дня вручення ухвали про залишення заяви про відкриття провадження у справі без руху, заяву про усунення недоліків, до якої мають бути додані:
- докази/результати вжиття заходів щодо стягнення (погашення) податкового боргу або іншої заборгованості у встановленому законодавством порядку, як цього вимагає ч. 2 ст. 34 Кодексу України з процедур банкрутства;
- належні сплати судового збору;
Ухвала набирає законної сили 07.04.2025р. у відповідності до ч. 2 ст. 235 Господарського процесуального кодексу України. Ухвала про залишення заяви про відкриття провадження у справі без руху не підлягає оскарженню в апеляційному порядку.
Суддя Т.І. Демченко
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 07.04.2025 |
Оприлюднено | 09.04.2025 |
Номер документу | 126429168 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: банкрутство юридичної особи |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Демченко Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні