Рішення
від 08.04.2025 по справі 154/3836/24
ВОЛОДИМИР-ВОЛИНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Копія

154/3836/24

2/154/205/25

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 березня 2025 року м. Володимир

Володимир-Волинський міський суд Волинської області в складі:

головуючого-судді Каліщука А.А.

за участю секретаря судового засідання Кравчук А.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань Володимир-Волинського міського суду Волинської області цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Луганської обласної військової адміністрації, заінтересована особа ОСОБА_2 про визнання права власності на спадкове майно,

встановив:

Позивач звернувся в суд із позовом до Луганської обласної військової адміністрації, заінтересована особа ОСОБА_2 про визнання права власності на спадкове майно. Позовні вимоги обґрунтовує тим, що ІНФОРМАЦІЯ_1 помер його батько ОСОБА_3 . Після його смерті відкрилась спадщина на належну йому частки житлової квартири, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Заповіту на випадок своєї смерті ОСОБА_3 не залишив. Зазначає, що він є єдиним спадкоємцем за законом майна померлого ОСОБА_3 . Із-за відсутності оригіналів правовстановлюючих документів він не може отримати свідоцтво про право на спадщину у органах нотаріату.

Просить визнати за ним право власності на частки житлової квартири, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , в порядку спадкування за законом після смерті батька ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .

18.10.2024 року представником відповідача Луганської обласної державної адміністрації подано відзив на позовну заяву, у котрому відповідач позовні вимоги не визнав. Зазначає, що позивач не врахував статусу облдержадміністрації і зазначив у позові у позові її невірне найменування, а саме «військово-цивільна» замість «військова». Крім того відповідач вважає, що у позові не обґрунтовано, які права та законні інтереси позивача порушено облдержадміністрацією щодо спадкового майна, а тому Луганська облдержадміністрація є неналежним відповідачем у дані справі.

Ухвалою суду від 14.01.2025 року постановлено замінити первісного відповідача Луганську обласну військово-цивільну адміністрацію належним відповідачем Луганською обласною військовою адміністрацією.

Позивач в судове засідання не з`явився, однак подав заяву в якій просить проводити розгляд справи у його відсутності, позовні вимоги підтримує в повному обсязі.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, однак подав заяву в якій просить проводити розгляд справи у його відсутності, відмовити у задоволенні позову, оскільки Луганська обласна військова адміністрація не є належним відповідачем у даній справі.

ОСОБА_2 в судове засідання не з`явилась, будучи повідомлена про час та місце судового засідання, не повілдомила про поважну причину неприбуття, не подавала клопотання про відкладення судового розгляду.

Враховуючи те, що сторони в судове засідання не з`явились, тому згідно з ч.2 ст. 247 ЦПК України розгляд справи здійснюється без фіксування технічними засобами.

Дослідивши і оцінивши письмові матеріали справи, суд дійшов висновку, що позовна заява підлягає до задоволення.

Судом встановлено, що відповідно до рішення Володимир-Волинського міського суду Волинської області від 31.08.2022 року, справа №154/2564/22, провадження 2-о/154/65/22, свідоцтва про смерть серії НОМЕР_1 , актовий запис №1, ОСОБА_3 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 в м. Луганськ, Україна.

Копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 підтверджується, що ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 є сином ОСОБА_3 .

Копією інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 16.04.2024 підтверджується, що ОСОБА_3 належить частки квартири, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

В силу ст.1217 ЦК України спадкування здійснюється за заповітом або за законом.

Відповідно до ч.1, 2 ст. 1220 ЦК України, спадщина відкривається внаслідок смерті особи. Часом відкриття спадщини є день смерті особи.

Згідно з ст. 1261 ЦК України позивач є спадкоємцем першої черги за законом після смерті батька ОСОБА_3 .

Відповідно до ч.1 ст. 1270 ЦК України, для прийняття спадщини встановлюється строк у шість місяців, який починається з часу відкриття спадщини.

Згідно з ч.1 ст. 1272 ЦК України, якщо спадкоємець протягом строку, встановленого ст. 1270 ЦК України, не подав заяву про прийняття спадщини, він вважається таким, що не прийняв її.

Відповідно до ч. 3 ст. 1272 ЦК України, за позовом спадкоємця, який пропустив строк для прийняття спадщини з поважної причини, суд може визначити йому додатковий строк, достатній для подання ним заяви про прийняття спадщини.

Оскільки ОСОБА_4 пропустив строк для подання заяви про прийняття спадщини, а тому рішенням Володимирського міського суду Волинської області від 11.05.2023 ОСОБА_4 визначено додатковий строк для подання заяви прийняття спадщини після смерті ОСОБА_3 , терміном два місяці.

Із матеріалів спадкової справи №182/2023 встановлено, що ОСОБА_4 у визначений судом строк звернувся до нотаріуса із заявою про прийняття спадщини після смерті ОСОБА_3 .

Однак державним нотаріусом Володимирської державної нотаріальної контори Волинської області Билень Н.П. було відмовлено у видачі свідоцтва про право на спадщину, оскільки ОСОБА_4 не надав оригінал правовстановлюючого документу на вищевказану квартиру.

Одним із способів захисту цивільних прав ст. 16 ЦК України передбачає визнання права.

Оскільки позивач є спадкоємцем першої черги за законом вищевказаного майна, однак із-за відсутності оригіналів правовстановлюючих документів на дане майно не може оформити спадкові права, тому право власності позивача підлягає захисту шляхомйого визнання за ним.

Щодо обгрунтування відповідача про те, що Луганська обласна військова адміністрація не є належним відповідачем, то суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 1277 ЦК України у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття, орган місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини, а якщо до складу спадщини входить нерухоме майно за його місцезнаходженням, зобов`язаний подати до суду заяву про визнання спадщини відумерлою. Частиною третьою зазначеної статті передбачено, що спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини, а нерухоме майно за його місцезнаходженням.

З вищенаведених положень ЦК вбачається, що саме територіальній громаді за місцем відкриття спадщини надане законом право успадковувати майно спадкодавців, у випадку відсутності спадкоємців за законом або за заповітом.

Тобто, належними відповідачами у спорах про визнання права власності на спадкове майно, у випадку відсутності спадкоємців за законом або за заповітом, є територіальні громади в особі органів місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини (відповідні сільські, селищні, міські ради).

Таким чином, належним відповідачем у даній справі повинна бути територіальна громада в особі Луганської міської ради Луганської області.

Оскільки місцем відкриття спадщини та місцем знаходження спадкового майна є м. Луганськ, а тому фактично відповідачем має бути Луганська міська рада Луганської області.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 68/2022 «Про утворення військових адміністрацій»утворено Луганську обласну військову адміністрацію та передбачено, що облдержадміністрація та її голова набувають статусу обласної військової адміністрації та її начальника відповідно (стаття 1).

Правові засади діяльності військових адміністрацій врегульованіЗаконом України «Про правовий режим воєнного стану».

Відповідно до пункту 1статті 8 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду»приватизація державного житлового фонду здійснюється уповноваженими на це органами, створеними зокрема органами місцевого самоврядування.

Як вбачається з позовної заяви, позивач просить визнати за ним право власності на квартиру, що розташована в м. Луганську.

Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською Федерацією, затвердженого наказом Мінреінтеграції від 22 грудня 2022 року № 309, вся територія Луганського району, у тому числі місто Луганськ, тимчасово окупована з 07 квітня 2014 року.

Населені пункти Луганського району включені до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, затвердженогорозпорядженням Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року № 1085(в редакції від 02 лютого 2022 року № 117-р).

Відповідно до частини першоїстатті 6 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

Представницький орган місцевого самоврядуваннявиборний орган (рада), наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення (абзац шостийстатті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Повноваження Луганської міської ради поширюються виключно на територію громади міста Луганська.

Як зазначено вище Указом Президента України № 68/2022 «Про утворення військових адміністрацій»утворено Луганську обласну військову адміністрацію (стаття 1).

Відповідно до пункту 1 частини третьоїстатті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»у разі утворення обласної військової адміністрації на період дії воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення чи скасування, у разі тимчасової окупації або оточення адміністративного центру області або у разі прийняття Верховною Радою України за поданням Президента України відповідного рішення ця обласна військова адміністрація здійснює повноваження обласної ради.

Згідно із пунктом 1 частини другоїстатті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування начальник військової адміністрації населеного пункту (пунктів) здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови.

Луганська міська військова адміністрація не утворювалася, тому жоден орган державної влади на підконтрольній українській владі території не здійснює повноважень Луганської міської ради.

Відповідно до абзацу 7 ст. 1 ЗаконуУкраїни «Про місцеве самоврядування в Україні» районні та обласні ради ограни місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст.

Оскільки Луганська міська військова адміністрація не утворювалася, тому жоден орган державної влади на підконтрольній українській владі території не здійснює повноважень Луганської міської ради, при цьому утворено Луганську обласну військову адміністрацію, яка здійснює повноваження обласної ради, яка є органом місцевого самоврядування та представляє спільні інтереси сіл, селищ, міст Луганської області, в тому числі м. Луганська, а тому Луганська обласна військова адміністрація є належним відповідачем у даній справі.

Оцінивши всі докази в сукупності, суд дійшов висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими, доведеними, законними, а тому позов підлягає до задоволення.

Керуючись ст.ст. 12,81,89,265 ЦПК України, ст. 1217, 1261 ЦК України суд,

ухвалив:

Позовну заяву задовольнити.

Визнати за ОСОБА_4 право приватної власності на частку квартири, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 в порядку спадкування за законом після смерті батька ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Рішення може бути оскаржене до Волинського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ІПН НОМЕР_3 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 , адреса проживання: АДРЕСА_2 .

Відповідач: Луганська обласна військова адміністрація, ЄДРПОУ 43748368, адреса реєстрації: пр-т. Центральний, 59, м. Сєвєродонецьк, Луганська область.

Повний текст рішення суду складений 08.04.2025 року.

Головуючий:/підпис/

Виготовлено з автоматизованої системи документообігу суду.

Суддя А.А. Каліщук

СудВолодимир-Волинський міський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення08.04.2025
Оприлюднено10.04.2025
Номер документу126437719
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із відносин спадкування, з них за законом.

Судовий реєстр по справі —154/3836/24

Рішення від 08.04.2025

Цивільне

Володимир-Волинський міський суд Волинської області

Каліщук А. А.

Рішення від 31.03.2025

Цивільне

Володимир-Волинський міський суд Волинської області

Каліщук А. А.

Ухвала від 04.03.2025

Цивільне

Володимир-Волинський міський суд Волинської області

Каліщук А. А.

Ухвала від 14.01.2025

Цивільне

Володимир-Волинський міський суд Волинської області

Каліщук А. А.

Ухвала від 10.10.2024

Цивільне

Володимир-Волинський міський суд Волинської області

Каліщук А. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні