Житомирський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 квітня 2025 року м. Житомир справа № 240/25854/24
категорія 111030200
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Капинос О.В.,
секретар судового засідання Луценко Д.В.,
за участю: представника відповідача - Солодкевич В.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Комунального підприємства "Гранітне-Комунгосп" Малинської міської ради до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
встановив:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішеннявід 24.11.2024 №00277282408.
В обгрунтування позову зазначає, що зобов`язання згідно податкового повідомлення - рішення від 20 листопада 2024 року №00277282408 не підлягає стягненню, оскільки сплив 1095-денний строк з дня його виникнення, а відтак такий борг є безнадійним в силу закону і у контролюючого органу відсутнє право вживати будь-які заходи щодо його стягнення. Перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення сплати податку на доходи фізичних осіб, утриманого з доходу найманих працівників у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Заборгованість по податку на доході фізичних осіб в сумі 1683570,10 грн., яка виникла станом на 30.06.2024 була частково погашена до кінця завершення проведення перевірки. З 01.07.2024 по 17.10.2024 податковим агентом перераховано до бюджету податку в сумі 6234,94 грн. А отже, борг податку на доходи фізичних осіб станом на 17.10.2024 становить 1 677 335,16 грн.
Провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
Судове засідання неодноразово відкладалося за клопотанням представника позивача.
В судове засідання представник позивача не з"явився, повідомлений про розгляд справи належним чином, про причини неявки суд не повідомив.
Представник відповідача в судовому засіданні просив у задоволенні позову відмовити. Зазначає, що право контролюючого органу, щодо застосування до КП "Гранітне-Комунгосп" штрафних санкцій та пені виникло з 29.12.2017. Проте, відповідно до наказу від 13.08.2024 №1917-п "Про проведення документальної планової виїзної перевірки КП "Гранітне-Комунгосп" визначено період, за який проводиться перевірка, а саме з 01.04.2018 по 30.06.2024. Законом N 591-ІХ внесено зміни, зокрема, до Податкового кодексу України щодо термінів зупинення перебігу строків давності, визначених статтею 102 Податкового кодексу України, а саме пунктом 52-2 встановлено: на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.
Заслухавши пояснення представника відповідача, свідка, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
Головним управлінням Державної податкової служби в Житомирській області була проведена планова виїзна перевірка Комунального підприємства "Гранітне-Комунгосп" Малинської міської ради з питання дотримання податкового законодавства щодо укладання трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, своєчасності, достовірності, повноти нарахування сплати військового збору за період з 01.04.2018 по 30.06.2024, з питань єдиного внеску на загальнообов`язкове соціальне страхування за період з 01.04.2013 по 30.06.2024.
За результатами перевірки складено акт від 24.10.2024 № 22219/06-30-24-08/38395068, згідно якого встановлено порушення вимог пп. 168.1.2., пп. 168.1.2, пп.168.1.4 пп. 168.1.5 п. 168.1, пп. 168.4.7 п. 168.4 ст. 168, пп. "а" п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України, а саме:
- не перерахування до бюджету податку на доходи фізичних осіб, утриманого із доходу найманих працівників за квітень 2018 року в сумі 15 140,61 грн., травень 2018 року в сумі 13 554,00 грн., червень 2018 року в сумі 24 046,57 грн., липень 2018 року в сумі 15 140,24 грн., серпень 2018 року в сумі 15 632,60 грн., вересень 2018 року в сумі 19 467,79 грн., жовтень 2018 року в сумі 13 473,25 грн., вересень 2018 року в сумі 13590,75 грн., грудень 2018 року в сумі 14174,76 грн., січень 2019 року в сумі 15579,64 грн., лютий 2019 року в сумі 15554,54 грн.. березень 2019 року в сумі 16 377,55 грн., квітень 2019 року в сумі 15 766,25 грн., травень 2019 року в сумі 15 516,91 грн., червень 2019 року в сумі 15 877,39 грн., липень 2019 року в сумі 15 610, 11 грн., серпень 2019 року в сумі 16 343,21 грн., вересень 2019 року в сумі 16 074,85 грн., жовтень 2019 року в сумі 16 470,65 грн., листопад 2019 року в сумі 14 767,78 грн., грудень 2019 року в сумі 17 517,45 грн., січень 2020 року в сумі 16 400,22 грн., лютий 2020 року в сумі 16 447,24 грн., березень 2020 року в сумі 18 811,78 грн., квітень 2020 року в сумі 17 917,66 грн., травень 2020 року в сумі 16 323,41 грн., червень 2020 року в сумі 16 308,15 грн., липень 2020 року в сумі 17 339,54 грн., серпень 2020 року в сумі 17 112,33 грн., вересень 2020 року в сумі 18 323,44 грн., жовтень 2020 року в сумі 19 021,39 грн., листопад 2020 року в сумі 21 214,38 грн., грудень 2020 року в сумі 22 129,27 грн., січень 2021 року в сумі 20 283,97 грн., лютий 2021 року в сумі 18 708,22 грн., березень 2021 року в сумі 21 299,19 грн., квітень 2021 року в сумі 20 405,11 грн., травень 2021 року в сумі 19 435,11 грн., червень 2021 року в сумі 24 605,13 грн., липень 2021 року в сумі 24 048,90 грн., серпень 2021 року в сумі 25 306,09 грн., вересень 2021 року в сумі 24 134,63 грн., жовтень 2021 року в сумі 28 455,69 грн., листопад 2021 року в сумі 25 942,37 грн., грудень 2021 року в сумі 29 977,27 грн., січень 2022 року в сумі 27 798,73 грн., лютий 2022 року в сумі 26 136,15 грн., березень 2022 року в сумі 23556,92 грн., квітень 2022 року в сумі 25 041,96 грн., травень 2022 року в сумі 24 558,52 грн., червень 2022 року в сумі 24 983,72 грн., липень 2022 року в сумі 27 098,49 грн., серпень 2022 року в сумі 27 220,78 грн., вересень 2022 року в сумі 25 092,94 грн., жовтень 2022 року в сумі 24 960,74 грн., листопад 2022 року в сумі 25 646,50 грн., грудень 2022 року в сумі 26 699,84 грн., січень 2023 року в сумі 24 748, 62 грн., лютий 2023 року в сумі 26 332,96 грн., березень 2023 року в сумі 30 180,92 грн., квітень 2023 року в сумі 29 226,59 грн., травень 2023 року в сумі 26 862,50 грн., червень 2023 року в сумі 26 853,77 грн., липень 2023 року в сумі 20 628,63 грн., серпень 2023 року в сумі 27 118,68 грн., вересень 2023 року в сумі 30 282,95 грн., жовтень 2023 року в сумі 24 522,01 грн., листопад 2023 року в сумі 25 532,43 грн., грудень 2023 року в сумі 25 854,89 грн., січень 2024 року в сумі 28 182,13 грн., лютий 2024 року в сумі 28 714,81 грн., березень 2024 року в сумі 30 467,79 грн., квітень 2024 року в сумі 26 851,39 грн., травень 2024 року в сумі 32 526,59 грн.
На підставі акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення- рішення від 20.11.2024 №00277282408, яким визначено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб 2 832 583, 44 грн., з яких:
-1 677 335,16 грн. - податкові зобов`язання;
-175 595,86 грн. - штрафні (фінансові) санкції (штрафи);
-979 652,42 грн. - сума пені нарахована відповідно до підпункту 129.1.4 пункту 129.1 статті 129 Податкового кодексу України.
Позивач вважає таке рішення протиправним, тому звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).
Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Згідно з пунктом 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Порядок адміністрування податку на доходи фізичних осіб врегульований розділом IV ПК України.
Пунктом 168.1 статті 168 ПК України установлено порядок оподаткування доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику податку податковим агентом.
Відповідно до п.п.168.1.1, 168.1.2 п.168.1 ст.186 ПК України податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов`язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 цього Кодексу.
Податок сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Банки приймають платіжні документи на виплату доходу лише за умови одночасного подання розрахункового документа на перерахування цього податку до бюджету.
Згідно з п.п.168.1.4 п.168.1 ст.168 ПК України якщо оподатковуваний дохід надається у не грошовій формі чи виплачується готівкою з каси податкового агента, податок сплачується (перераховується) до бюджету протягом банківського дня, що настає за днем такого нарахування (виплати, надання).
Підпунктом 168.1.5 пункту 168.1 статті 186 ПК України передбачено, якщо оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає перерахуванню до бюджету податковим агентом у строки, встановлені цим Кодексом для місячного податкового періоду.
Відповідно до п.п.168.1.6 п.168.1 ст.186 ПК України для цілей цього розділу та пункту 54.2 статті 54 цього Кодексу під терміном "граничний термін сплати до бюджету податку" розуміються строки сплати податку, визначені цим пунктом.
Згідно з п.168.3 ст.168 ПК України розрахунок податкових зобов`язань з оподатковуваного доходу платника податку, нарахованого у джерела його виплати, проводиться податковим агентом (у тому числі роботодавцем, органами Пенсійного фонду України).
Пунктом 168.4 ПК України встановлений такий порядок сплати (перерахування) податку до бюджету: податок, утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, зараховується до бюджету згідно з Бюджетним кодексом України; такий порядок застосовується всіма юридичними особами, у тому числі такими, що мають філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, що розташовані на території іншої територіальної громади, ніж така юридична особа, а також відокремленими підрозділами, яким в установленому порядку надано повноваження щодо нарахування, утримання і сплати (перерахування) до бюджету податку (далі - відокремлений підрозділ); юридична особа за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням не уповноважених сплачувати податок відокремлених підрозділів, відокремлений підрозділ, який уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) до бюджету податок, за своїм місцезнаходженням одночасно з поданням документів на отримання коштів для виплати належних платникам податку доходів, сплачує (перераховує) суми утриманого податку на відповідні рахунки, відкриті в органах, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, за місцезнаходженням відокремлених підрозділів; відповідальність за своєчасне та повне перерахування сум податку до відповідного бюджету несе юридична особа або її відокремлений підрозділ, що нараховує (виплачує) оподатковуваний дохід.
Відповідно до п.171.1 ст.171 ПК України особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з доходів у вигляді заробітної плати, є роботодавець, який виплачує такі доходи на користь платника податку.
Згідно з п.176.2 ст.176 ПК України особи, які відповідно до цього Кодексу мають статус податкових агентів, зобов`язані:
а) своєчасно та повністю нараховувати, утримувати та сплачувати (перераховувати) до бюджету податок з доходу, що виплачується на користь платника податку та оподатковується до або під час такої виплати за її рахунок;
б) подавати у строки, встановлені цим Кодексом для податкового місяця, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку - фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається.
У разі якщо відокремлений підрозділ юридичної особи не уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) податок до бюджету, податковий розрахунок у вигляді окремого витягу за такий підрозділ подає юридична особа до контролюючого органу за своїм місцезнаходженням та надсилає копію такого розрахунку до контролюючого органу за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу в установленому порядку;
в) подавати на вимогу платника податку відомості про суму виплаченого на його користь доходу, суму застосованих соціальних податкових пільг та суму утриманого податку;
г) подавати контролюючому органу інші відомості про оподаткування доходів окремого платника податку в обсягах та згідно з процедурою, визначеною цим розділом та розділом II цього Кодексу;
ґ) нести відповідальність у випадках, визначених цим Кодексом.
Відповідно до абзацу 2 пункту 57.1 статті 57 ПК України податковий агент зобов`язаний сплатити суму податкового зобов`язання (суму нарахованого (утриманого) податку), самостійно визначеного ним з доходу, що виплачується на користь платника податку - фізичної особи та за рахунок такої виплати, у строки, передбачені цим Кодексом.
Пунктом 54.2 статті 54 ПК України передбачено, що грошове зобов`язання щодо суми податкових зобов`язань з податку, що підлягає утриманню та сплаті (перерахуванню) до бюджету в разі нарахування/виплати доходу на користь платника податку - фізичної особи, вважається узгодженим податковим агентом або платником податку, який отримує доходи не від податкового агента, в момент виникнення податкового зобов`язання, який визначається за календарною датою, встановленою розділом IV цього Кодексу для граничного строку сплати податку до відповідного бюджету.
Згідно з п.п.54.3.5 п.54.3 ст.54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо: дані перевірок щодо утримання податків у джерела виплати, в тому числі податкового агента, свідчать про порушення правил нарахування, утримання та сплати до відповідних бюджетів податків і зборів, передбачених цим Кодексом, у тому числі податку на доходи фізичних осіб таким податковим агентом.
Спірним рішенням визначено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб 2 832 583, 44 грн., з яких:
-1 677 335,16 грн. - податкові зобов`язання;
-175 595,86 грн. - штрафні (фінансові) санкції (штрафи);
-979 652,42 грн. - сума пені нарахована відповідно до підпункту 129.1.4 пункту 129.1 статті 129 Податкового кодексу України.
Підставою для прийняття вказаного рішення стали висновки акту перевірки, яким встановлено порушення вимог пп. 168.1.2., пп. 168.1.2, пп. 168.1.4 пп. 168.1.5 п. 168.1, пп. 168.4.7 п. 168.4 ст. 168, пп. "а" п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України, а саме: не перерахування до бюджету податку на доходи фізичних осіб, утриманого із доходу найманих працівників у сумі 1677335,16 грн. за період з квітня 2018 по травень 2024.
Обґрунтовуючи протиправність вказаного рішення, позивач у позові посилається на те, що зобов`язання згідно податкового повідомлення - рішення від 20 листопада 2024 року №00277282408 не підлягає стягненню, оскільки сплив 1095-денний строк з дня його виникнення, а відтак такий борг є безнадійним в силу закону і у контролюючого органу відсутнє право вживати будь-які заходи щодо його стягнення.
Суд з такими доводами позивача не погоджується, з огляду на таке.
Відповідно до ч.2 ст.9 КАСУ суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до пункту 101.1 статті 101 ПК України списанню підлягає безнадійний податковий борг, у тому числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий борг. Водночас, згідно з підпунктом 101.2.3 пункту 101.2 статті 101 ПК України під терміном "безнадійний" розуміється, зокрема, податковий борг платника податків, у тому числі податкового агента, стосовно якого минув строк давності, встановлений пунктом 102.4 статті 102 цього Кодексу.
Граничні строки застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) до платників податків відповідають строкам давності для нарахування податкових зобов`язань, визначеним статтею 102 ПК України.
Згідно з абзацами першим-третім пункту 102.1 статті 102 ПК України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 статті 102 ПК України, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених ПK України, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня - у разі проведення перевірки операції відповідно до статей 39 i 39 прим 2 ПК України), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 ПК України, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному aбo судовому порядку.
Законом України від 17.03.2020 року №533-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)", який набрав чинності 18.03.2020 року, до Податкового кодексу України внесено зміни.
Зокрема, підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" доповнено пунктами 52-1- 52-5. Згідно з нововведеним пунктом 52-2 законодавець установив мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу. Інформація про перенесення документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіку проведення планових документальних перевірок мали розпочатися у період з 18 березня по 31 травня 2020 року та на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)"не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіку, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 30.03.2020 року. Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18.03.2020 року та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період до 31.05.2020 року. Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.
Цим же пунктом встановлено, що на період з 18 березня по 31 травня 2020 року зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.
Законом №591-IX до пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України внесені зміни, які набрали чинності 29.05.2020 року. Згідно з внесеними змінами слова та цифри "по 31 травня 2020 року" замінено цифрами та словами "2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19)", а в абзаці восьмому - також замінено слова та цифри "до 30 березня 2020 року" - словами та цифрами "протягом 10 календарних днів з дня завершення дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19)".
Отже, вже на час виникнення спірних правовідносин Податковим кодексом України було передбачено зупинення перебігу усіх строків давності, встановлених статтею 102 ПК України, на період з 18.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).
Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
Крім того, Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15.03.2022 року №2120-IX, який набрав чинності з 17.03.2022 року, стаття 102 була доповнена пунктом 102.9 такого змісту:
"102.9. На період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи".
Цим же законом була зупинена дія пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України зупиняється на період дії воєнного, надзвичайного стану.
03 березня 2022 року Верховна Рада прийняла Закон України № 2118-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану", який набрав чинності 07 березня 2022 року (надалі - Закон № 2118-IX), за яким підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнено пунктом 69, зокрема підпунктом 69.9, яким установлено, що для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
12 травня 2022 року Верховна Рада України прийняла Закон України № 2260-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" (надалі - Закон № 2260-IX, набрав чинності 27 травня 2022 року), який зупинив дію пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України на період дії воєнного, надзвичайного стану, а також доповнив статтю 102 пунктом 102.9 такого змісту: "102.9. На період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи".
Законом України від 03 листопада 2022 року № 2719-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо приватизації державного і комунального майна, яке перебуває у податковій заставі, та забезпечення адміністрування погашення податкового боргу" (набрав чинності 25 листопада 2022 року) пункт 69.9 доповнено абзацом п`ятим, за змістом якого для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім, зокрема, строків здійснення заходів з погашення податкового боргу платників податків - суб`єктів господарювання, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, передбачені статтями 59-60, 87-101 цього Кодексу, та/або визначення грошових зобов`язань згідно із статтею 116 цього Кодексу.
Проте, 01 серпня 2023 року набрав чинності Закон України від 30 червня 2023 року № 3219-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану" (далі - Закон № 3219-IX), яким пункт 102.9 статті 102 ПК України виключено, а редакцію підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України викладено наступним чином:
"Тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним пунктом Кодексу.
Отже, з 01 серпня 2023 року скасовано зупинення перебігу строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, яке було запроваджено в зв`язку з дією правового режиму воєнного стану.
У постанові від 26 вересня 2024 року у справі № 160/1315/24 Верховний Суд, аналізуючи наведене правове регулювання зробив висновок про те, що перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (в тому числі й щодо строків здійснення заходів з погашення податкового боргу) зупинявся:
- з 18 березня 2020 року по 17 березня 2022 року - відповідно до пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX ПК України для всіх платників податків;
- з 07 березня 2022 року по 24 листопада 2022 року - відповідно до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України для всіх платників податків;
- з 17 березня 2022 року по 01 серпня 2023 року - відповідно до пункту 102.9 статті 102 Кодексу, при цьому в період з 17 березня 2022 року по 27 травня 2022 року норма діяла без виключень, а з 27 травня 2022 року по 01 серпня 2023 року - з виключеннями щодо випадків, передбачених ПК України.
У період з 24 листопада 2022 року по 01 серпня 2023 року з огляду на положення підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України перебіг строку здійснення заходів з погашення податкового боргу зупинявся для платників податків, які не мають можливості своєчасно виконувати податкові обов`язки, передбачені статтями 59 - 60, 87 - 101 Кодексу, та/або визначення грошових зобов`язань згідно із статтею 116 Кодексу.
Починаючи з 01 серпня 2023 року зупинено перебіг строків давності, визначених пунктом 102.4 статті 102 ПК України для груп платників з податковим боргом, який виник до 24 лютого 2022 року, зокрема щодо платників податків - фізичних осіб (у тому числі осіб, які провадять незалежну професійну діяльність), місцем проживання яких є тимчасово окуповані російською федерацією території України або території, на яких ведуться активні бойові дії, або території можливих бойових дій, - до останнього числа місяця, в якому була завершена тимчасова окупація або завершені бойові дії, або припинена можливість бойових дій на відповідних територіях.
Судом не встановлено наведених у вказаних положеннях ПК України обставин щодо позивача у цій справі, які б зумовлювали відсутність підстав для сплати позивачем податку на доходи фізичних осіб та зупинення здійснення податковим органом документальної перевірки і нарахування штрафних санкцій та пені за несплату податків до бюджету.
Таким чином, з 01 серпня 2023 року для платників податків та контролюючих органів відновлено перебіг строків, визначених ПК України та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Вказане свідчить про дотримання відповідачем строків проведення перевірки та застосування за її результатами штрафних (фінансових) санкцій до позивача та пені, з урахуванням періоду зупинення такого строку давності.
На підставі вищезазначеного, твердження позивача про порушення строку давності (1095 днів), встановленого для проведення перевірки та застосування за її результатами до нього штрафних (фінансових) санкцій є необґрунтованим.
Суд вважає, що відповідач, як контролюючий орган під час проведення перевірки діяв у межах строку, встановленого пунктом 102.1 статті 102 ПК України.
Протилежного позивачем не доведено.
У позовній заяві позивач, крім іншого стверджує про те, що заборгованість по податку на доходи фізичних осіб в сумі 1683570,10 грн., яка виникла станом на 30.06.2024 була частково погашена до кінця завершення проведення перевірки. З 01.07.2024 по 17.10.2024 податковим агентом перераховано до бюджету податку в сумі 6234,94 грн. А отже, борг податку на доходи фізичних осіб станом на 17.10.2024 становить 1 677 335,16 грн.
У судовому засіданні як свідок була допитана заступник начальника відділу перевірок податкових агентів управління оподаткування фізичних осіб ГУДПСУ в Житомирській області Васільєва А.В., яка пояснила, що при проведенні перевірки була врахована сплачена позивачем сума податку 6234,94 грн., з відрахуванням якої кінцева сума донарахованого податку на доходи фізичних осіб становить 1 677 335,16 грн.
Таким чином, суд зазначає, що податкове повідомлення-рішення, яким позивачу визначено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб 2 832 583, 44 грн., з яких: 1 677 335,16 грн. - податкові зобов`язання; 175 595,86 грн. - штрафні (фінансові) санкції (штрафи); 979 652,42 грн. - сума пені нарахована відповідно до підпункту 129.1.4 пункту 129.1 статті 129 Податкового кодексу України, винесене вже з урахуванням перерахованого до бюджету податку в сумі 6234,94 грн.
При цьому, суд звертає увагу, що суму боргу податку на доходи фізичних осіб 1 677 335,16 грн. позивач у позові не заперечує.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що в ході розгляду справи знайшли своє підтвердження висновки акту перевірки в частині порушення позивачем вимог пп. 168.1.2., пп. 168.1.2, пп. 168.1.4 пп. 168.1.5 п. 168.1, пп. 168.4.7 п. 168.4 ст. 168, пп. "а" п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України, з огляду на що, спірне податкове повідомлення-рішення є правомірним.
Решта доводів та аргументів учасників справи не спростовують встановлених судом обставин у спірних правовідносинах та викладених висновків суду.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У даному випадку, відповідачем, доведено правомірність прийнятого рішення, тому суд дійшов висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Керуючись статтями 242-246, 295 КАСУ,
вирішив:
В задоволенні позову Комунального підприємства "Гранітне-Комунгосп" Малинської міської ради (вул. Злагоди, буд.16,с-ще Гранітне,Коростенський р-н, Житомирська обл.,11634. РНОКПП/ЄДРПОУ: 38395068) до Головного управління ДПС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7,м. Житомир,Житомирська обл., Житомирський р-н,10003. РНОКПП/ЄДРПОУ: 44096781) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати до Сьомого апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.В. Капинос
Повне судове рішення складене 08 квітня 2025 року
03.04.25
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2025 |
Оприлюднено | 10.04.2025 |
Номер документу | 126444400 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на доходи фізичних осіб |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні