Рішення
від 08.04.2025 по справі 380/37/25
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 квітня 2025 рокусправа № 380/37/25

Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючої судді Крутько О.В., розглянув у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Стебницьке гірничо-хімічне підприємство "Полімінерал" до Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу

ВСТАНОВИВ:

До суду надійшла позовна заява Приватного акціонерного товариства "Стебницьке гірничо-хімічне підприємство "Полімінерал" (далі ПАТ "Стебницьке гірничо-хімічне підприємство "Полімінерал", позивач) до Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці (далі відповідач), у якій позивач просить: визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення № ЗХ/ЛВ/24417/076-ЗХ/ЛВ/13822/П078/СВ-Ф від 04.07.2024 заступника начальника Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці Вакула Андрія Ярославовича про накладення на ПАТ "Стебницьке гірничо-хімічне підприємство "Полімінерал"штрафу у розмірі 24 000 гривень.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що ПАТ "Стебницьке гірничо-хімічне підприємство "Полімінерал" на сьогодні є економічно неактивним підприємством, жодної виробничої діяльності, окрім як природоохоронних робіт не проводить. ПАТ "Стебницьке гірничо-хімічне підприємство "Полімінерал" протермінувало виплату заробітної плати працівниками внаслідок триваючої широкомасштабної збройної агресії російської федерації проти України, до 24.02.2022 року заборгованість була відсутня. Заборгованість утворилась за період 2023-2024 років. Грошові кошти, що містяться на відкритих рахунках ПАТ "Стебницьке гірничо-хімічне підприємство "Полімінерал" арештовані з вересня 2022 року виконавчою службою. Підприємство не має в достатній кількості власних коштів щоб погасити заборгованість, акціонер враховуючи воєнну та економічну ситуацію в Україні, на даний момент не має можливості фінансувати значні витрати по підприємству.

Позивач вказує, що генеральним директором підприємства неодноразово направлялись листи до вищого керівництва холдингу (власника) щодо виділення коштів для погашення заборгованості з виплати заробітної плати, розміщувались оголошення про здачу в оренду будівель та споруд. Генеральний директор ПАТ "Стебницьке гірничо-хімічне підприємство "Полімінерал" Хевпа Зенон Зенонович вживав та вживає всіх можливих заходів щодо виплати заробітної плати працівникам підприємства. Враховуючи вищенаведене, просить позов задовольнити.

Відповідач проти позову заперечив, подав відзив на позовну заяву, зазначив, що за результатами позапланової заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) у формі перевірки ПАТ "Стебницьке гірничо-хімічне підприємство "Полімінерал" головним державним інспектором Сироїжко О.Є. складено акт №ЗХ/ЛВ/24417/076-ЗХ/ЛВ/13822/П078 від 17.05.2024 року. В ході перевірки 17.05.2024 встановлено невиконання вимог приписів від 31.08.2024 №ЗХ/ЛВ/24417/076/П та від 27.10.2024 №ЗХ/ЛВ/31588/078/П, порушення вимог частини 1 статті 10 Закону України 2136-IX, заробітна плата працівникам товариства впродовж січня-грудня 2023 р. та січня березня 2024 р. виплачується з недотриманням умов, що визначені трудовим договором, а саме: з порушенням строків виплати (пізніше 7 днів після закінчення періоду, за який проводиться така виплата), що призвело до формування заборгованості в сумі 8024,6 тис. грн. перед 100 працівниками, в т.ч. перед 68 працюючими працівниками в розмірі 6000,5 тис. грн (з них перед 17 жінками 1277.2 тис. грн), та 33 звільненими працівниками в сумі 2024,1 тис. грн в (з них 8 жінок в розмірі 503,4 тис. грн.) Водночас, забезпечено часткове погашення заборгованої заробітної плати за січень, лютий, жовтень та листопад 2023 року в сумі 1146,8 тис. грн., адміністрацією товариства надано довідку про використання коштів за період з жовтня 2023 року по 17 травня 2024 року, при огляді якої встановлено, що кошти спрямовані на виплату заробітної плати та сплату податків. Таким чином, ПАТ "Стебницьке гірничо-хімічне підприємство "Полімінерал" допущено порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам більш як за один місяць, чим порушено вимоги частини першої статті 10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану». Відповідач вважає, що уповноваженими посадовими особами міжрегіонального управління на законних підставах та згідно чинного законодавства винесено оскаржувану постанову №ЗХ/ЛВ/24417/076-ЗХ/ЛВ/13822/П078/СВ-Ф від 04.07.2024.

Відповідач зауважує, що наявність арештів на рахунках підприємства і відсутність фінансування не можуть слугувати правомірною підставою для невиплати заробітної плати, особливо з огляду на її першочерговий характер серед усіх платежів.

Відповідач звертає увагу, що позивач не звертався до виконавця із заявою щодо зняття арешту з відповідної суми коштів на вказаному рахунку для виплати заробітної плати працівникам підприємства. Відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Суд відмовив у задоволенні клопотання позивача про розгляд справи з викликом сторін у зв`язку з необґрунтованістю заявленого клопотання.

Дослідивши заяви по суті справи та письмові докази суд встановив наступне.

Західним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань праці проведено у ПАТ "Стебницьке гірничо-хімічне підприємство "Полімінерал" позапланові заходи зі здійснення державного контролю у формі перевірки на предмет додержання законодавства про працю з питань оплати праці, за результатами якої видано приписи про усунення виявлених порушень законодавства про працю № ЗХ/ЛВ/24417/076/П від 31.08.2023, № ЗХ/ЛВ/31588 від 27.10.2023.

Західним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань праці видано наказ від 13.05.2024 року №215/ЗХ-ЗК про проведення позапланового заходу зі здійснення державного (контролю) у формі перевірки на предмет додержання вимог законодавства про працю в частині виконання вимог приписів від 31.08.2024 №ЗХ/ЛВ/24417/076/П, від 27.10.2024 №ЗХ/ЛВ/31588/078/П у ПАТ "Стебницьке гірничо-хімічне підприємство "Полімінерал". На підставі наказу від 13.05.2024 №215/ЗХ-ЗК видано направлення на проведення позапланового заходу від 13.05.2024 №ЗХ/1/7452-24.

У період з 15.05.2024 до 17.05.2024 у ПАТ "Стебницьке гірничо-хімічне підприємство "Полімінерал" проведено позаплановий захід зі здійснення державного контролю у формі перевірки дотримання вимог законодавства про працю в частині виконання вимог приписів від 31.08.2024 №ЗХ/ЛВ/24417/076/П, від 27.10.2024 №ЗХ/ЛВ/31588/078/П, за результатами якого складено акт від 17.05.2024 №ЗХ/ЛВ/24417/076-ЗХ/ЛВ/13822/П078.

Під час проведення позапланового заходу встановлено, що ПАТ "Стебницьке гірничо-хімічне підприємство "Полімінерал" не виконано припису №ЗХ/ЛВ/24417/076/П від 31.08.2023 та №ЗХ/ЛВ/31588/078/П від 27.10.2023, а саме: не забезпечено дотримання вимог частини першої статті 10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» № 2136-IX із внесеними змінами (далі Закон №2136-IX).

В ході перевірки 17.05.2024 встановлено невиконання вимог приписів від 31.08.2024 №ЗХ/ЛВ/24417/076/П та від 27.10.2024 №ЗХ/ЛВ/31588/078/П, порушення вимог частини 1 статті 10 Закону України 2136-IX, заробітна плата працівникам товариства впродовж січня-грудня 2023 р. та січня березня 2024 р. виплачується з недотриманням умов, що визначені трудовим договором, а саме: з порушенням строків виплати (пізніше 7 днів після закінчення періоду, за який проводиться така виплата), що призвело до формування заборгованості в сумі 8024,6 тис. грн. перед 100 працівниками, в т.ч. перед 68 працюючими працівниками в розмірі 6000,5 тис. грн (з них перед 17 жінками 1277.2 тис. грн), та 33 звільненими працівниками в сумі 2024,1 тис. грн (з них перед 8 жінками) в розмірі 503, 4 тис. грн. Водночас, забезпечено часткове погашення заборгованої заробітної плати за січень, лютий, жовтень та листопад 2023 року в сумі 1146,8 тис. грн.

На підставі акту від 17.05.2024 №ЗХ/ЛВ/24417/076-ЗХ/ЛВ/13822/П078 Західним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань праці прийнято постанову №ЗХ/ЛВ/24417/076-ЗХ/ЛВ/13822/ П078/СВ-Ф від 04.07.2024, згідно якої за невиконання приписів від 31.08.2024 №ЗХ/ЛВ/24417/076/П та від 27.10.2024 №ЗХ/ЛВ/31588/078/П, керуючись статтею 265 Кодексу законів про працю України, статтею 53 Закону України «Про зайнятість населення», Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року № 509 (зі змінами) та на підставі абзацу 4 частини 2 статті 265 Кодексу законів про працю України вирішено накласти на ПАТ "Стебницьке гірничо-хімічне підприємство "Полімінерал" штраф у розмірі 24000 грн.

Не погодившись з цією постановою позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини 1 статті 94 Кодексу Законів про працю України (надалі КЗпП) заробітна плата це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства.

Згідно з частини 5 статті 97 КЗпП оплата праці працівників здійснюється в першочерговому порядку. Також, відповідно до частини 6 статті 24 Закону України «Про оплату праці» своєчасність та обсяги виплати зарплати працівникам не можуть залежати від інших платежів та їхньої черговості.

У статті 115 КЗпП визначено, що заробітна плата має виплачуватись регулярно в робочі дні не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, та не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата.

24 лютого 2022 року відповідно до Закону України від 12.05.2015 №389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» в Україні запроваджено режим воєнного стану.

15 березня 2022 року прийнято Закон України від 15.03.2022 №2136-ІХ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (далі - Закон №2136), відповідно до якого на період дії воєнного стану запроваджується обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина відповідно до статей 43,44 Конституції України.

Згідно статі 10 Закону №2136:

1. Заробітна плата виплачується працівнику на умовах, визначених трудовим договором.

2. Роботодавець повинен вживати всіх можливих заходів для забезпечення реалізації права працівників на своєчасне отримання заробітної плати.

3. Роботодавець звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили. Звільнення роботодавця від відповідальності за несвоєчасну оплату праці не звільняє його від обов`язку виплати заробітної плати.

4. У разі неможливості своєчасної виплати заробітної плати внаслідок ведення бойових дій, строк виплати заробітної плати може бути відтермінований до моменту відновлення діяльності підприємства.

Відповідно до статті 265 КЗпП посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.

Юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі: порушення інших вимог законодавства про працю, крім передбачених абзацами другим - дев`ятим цієї частини, - у розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення.

Частиною четвертою статті 265 КЗпП України передбачено, що штрафи, зазначені у частині другій цієї статті, накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 № 509 (далі - Порядок № 509) передбачено процедуру накладення штрафів за порушення законодавства про працю. Цей Порядок визначає механізм накладення на суб`єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України та частинами третьою - сьомою статті 53 Закону України Про зайнятість населення.

Пунктом 2 Порядку № 509 визначено, що штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, керівниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками (з підстав, визначених абзацами третім - сьомим цього пункту) (далі - уповноважені посадові особи).

Відповідно до абзацу четвертого пункту 2 Порядку № 509 штрафи за порушення законодавства про працю та зайнятість населення накладаються на підставі акта, складеного за результатами заходу державного контролю за додержанням законодавства про працю або зайнятість населення, здійсненого у зв`язку з невиконанням вимог припису.

Справа про накладення штрафу розглядається у 45 денний строк з дня, що настає за днем одержання уповноваженою посадовою особою документів.

Про дату одержання документів, уповноважена посадова особа письмово повідомляє суб`єкту господарювання та роботодавцю не пізніше ніж через п`ять днів після їх отримання рекомендованим листом чи телеграмою, телефаксом, телефонограмою або шляхом вручення повідомлення їх представникам, про що на копії повідомлення, яка залишається в уповноваженої посадової особи, що надіслала таке повідомлення, робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника.

Під час розгляду справи досліджуються матеріали і вирішується питання щодо наявності підстав для накладення штрафу.

За результатами розгляду справи уповноважена посадова особа на підставі документів зазначених в абзацах 3-7 пункту 2 Порядку № 509, складає постанову про накладення штрафу.

Постанова про накладення штрафу складається у двох примірниках за формою, встановленою Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, один з яких залишається в уповноваженої посадової особи, що розглядала справу, а другий надсилається протягом трьох днів з дня складення суб`єктові господарювання або роботодавцю, стосовно якого прийнято постанову, або вручається його представникові, про що на примірнику робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого суб`єкта господарювання або роботодавця чи їх представника.

У разі надсилання примірника постанови засобами поштового зв`язку в матеріалах справи робиться відповідна позначка.

Штраф сплачується протягом одного місяця з дня прийняття постанови про його накладення, про що суб`єкт господарювання або роботодавець повідомляють уповноваженій посадовій особі, яка склала постанову про накладення штрафу.

У разі сплати юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, яка використовує найману працю, 50 відсотків розміру штрафу протягом 10 банківських днів з дня вручення постанови про накладення штрафу за порушення вимог законодавства про працю, передбаченого цією статтею, така постанова вважається виконаною.

Не сплачені у добровільному порядку штрафи стягуються органами державної виконавчої служби (щодо штрафів, передбачених частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України).

Згідно матеріалів справи, на підставі акту від 17.05.2024 №ЗХ/ЛВ/24417/076-ЗХ/ЛВ/13822/П078 за невиконання приписів від 31.08.2024 №ЗХ/ЛВ/24417/076/П та від 27.10.2024 №ЗХ/ЛВ/31588/078/П, керуючись статтею 265 Кодексу законів про працю України, статтею 53 Закону України «Про зайнятість населення», Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року № 509 (зі змінами) та на підставі абзацу 4 частини 2 статті 265 Кодексу законів про працю України Західне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці наклало на ПАТ "Стебницьке гірничо-хімічне підприємство "Полімінерал" штраф у розмірі 24000 грн.

Згідно припису про усунення виявлених порушень законодавства про працю від 31.08.2023 №ЗХ/ЛВ/24417/076/П, складеного за результатами заходу державного контролю у ПАТ "Стебницьке гірничо-хімічне підприємство "Полімінерал", зобов`язано позивача усунути порушення законодавства про працю щодо строків виплати (пізніше 7 днів по закінченні періоду, за який проводиться така виплата) заробітної плати працівникам товариства впродовж 2022-2023 рр., що призвело до формування заборгованості. В приписі зазначено, що загальна сума заборгованості з виплати заробітної плати, станом на 01.01.2023 становила 1037,13 тис. грн., на 01.08.2023 налічувала 3627,41 тис. грн, на 31.08.2023 року в сумі 3426,797 тис. грн. Також залишається невиплаченою заробітна плата за липень 2023 року 95 працівникам, а саме 658,8 тис. грн. Заборгованість з виплати заробітної плати наявна у 95 працюючих людей на суму 3258,847 тис. грн., в тому числі перед 28 жінками на суму 876,205 тис грн., та 7 особам з інвалідністю в сумі 247,744 тис. грн. та включає невиплачену заробітну плату за період січень-червень 2023 року. Також станом на 31.08.2023 залишається невиплаченою заробітна плата 8 звільненим працівникам в сумі 167,95 тис. грн., в тому числі перед 2 жінками на суму 70,139 тис грн.

Згідно припису про усунення виявлених порушень законодавства про працю від 27.10.2023 №ЗХ/ЛВ/31588/078/П, складеного за результатами заходу державного контролю у ПАТ "Стебницьке гірничо-хімічне підприємство "Полімінерал", зобов`язано позивача усунути порушення законодавства про працю щодо строків виплати (пізніше 7 днів по закінченні періоду, за який проводиться така виплата) заробітної плати працівникам товариства. В ході перевірки (27.10.2023) встановлено, що заробітна плата працівникам Товариства впродовж серпня - жовтня 2023 років виплачується з недотриманням умов, що визначені трудовим договором, а саме: з порушенням строків виплати (пізніше 7 днів по закінченні періоду, за який проводиться така виплата), що призвелодо формування заборгованості в сумі - 600,5 тис. грн. перед 91 працівником. Окрім цього, залишається невиплаченою заробітна плата за вересень 2023 року 92 працівникам в сумі 629,9 тис. грн. Заборгованість із виплати заробітної плати збільшується та відтак, загальна сума заборгованості з виплати заробітної плати, станом на 27.10.2023 становить 5216,4 тис. грн. перед 99 працівниками, тому числі перед 30 жінками на суму 1467,5 тис грн., та перед 66 чоловіками в сумі - 3748,9 тис. грн. та 7 особам з інвалідністю в сумі 321,2 тис. грн., та перед 8 звільненими працівникам в сумі 414,3 тис. грн., з них 2 жінками на суму 137,2 тис грн., що включає невиплачену частину заробітної плати за січень 2023 року в сумі - 141,7 тис. грн., та за період лютий - серпень 2023 року в сумі - 5074,7 тис. грн. Графік погашення заборгованості із виплати заробітної плати не розроблений.

Згідно акту перевірки від 17.05.2024 №ЗХ/ЛВ/24417/076-ЗХ/ЛВ/13822/П078 під час проведення позапланового заходу встановлено, що ПАТ «Стебницьке гірничо-хімічне підприємство «Полімінерал» не виконано припису №ЗХ/ЛВ/24417/076/П від 31.08.2023 та припису №ЗХ/ЛВ/31588/078/П від 27.10.2023, а саме: не забезпечено дотримання вимог частини першої статті 10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» № 2136-IX із внесеними змінами.

В ході перевірки 17.05.2024 встановлено, що заробітна плата працівникам товариства впродовж січня-грудня 2023 р. та січня березня 2024 р. виплачується з недотриманням умов, що визначені трудовим договором, а саме: з порушенням строків виплати (пізніше 7 днів після закінчення періоду, за який проводиться така виплата), що призвело до формування заборгованості в сумі 8024,6 тис. грн. перед 100 працівниками, в т.ч. перед 68 працюючими працівниками в розмірі 6000,5 тис. грн (з них перед 17 жінками 1277,2 тис. грн), та 33 звільненими працівниками в сумі 2024,1 тис. грн (з них перед 8 жінками в розмірі 503, 4 тис. грн. Водночас, забезпечено часткове погашення заборгованої заробітної плати за січень, лютий, жовтень та листопад 2023 року в сумі 1146,8 тис. грн.

Встановлені в ході проведення перевірок порушення вимог частини першої статті 10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» № 2136-IX із внесеними змінами, порушення строків виплати заробітної плати працівникам ПАТ «Стебницьке гірничо-хімічне підприємство «Полімінерал» позивач визнає та не оспорює. Натомість покликається на відсутність в достатній кількості власних коштів щоб погасити заборгованість.

Проте такі аргументи суд відхиляє, оскільки фінансовий стан суб`єктів господарювання не є підставою для звільнення їх від відповідальності у вигляді штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбаченого ч.2 ст. 265 КЗпП.

Також наявність арешту на рахунках підприємства та відсутність фінансування не можуть слугувати правомірною підставою для невиплати заробітної плати з огляду на її першочерговий характер серед усіх платежів. Окрім того, позивач не звертався до виконавця із заявою щодо зняття арешту з відповідної суми коштів для виплати заробітної плати працівникам товариства.

Щодо доводів позивача про відсутність вини директора товариства щодо наведених порушень законодавства про працю, відсутність події та складу адміністративного правопорушення та скасування постанови про притягнення директора товариства до адміністративної відповідальності (постанови Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 12.10.2023 у справі № 442/6648/23, від 20.11.2023 у справі № 442/7914/23 та рішення Галицького районного суду м. Львова від 03.07.2024 у справі № 461/4314/24) суд враховує таке.

Відповідно до Кодексу про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність особи за адміністративне правопорушення передбачене частиною третьою ст.41 Кодексу, а відповідно до частини 2 ст. 265 Кодексу законів про працю України - передбачена відповідальність юридичних та фізичних осіб, які використовують найману працю.

Згідно ст. 265 КЗпП України штрафи, накладення яких передбачено частиною другою цієї статті, є фінансовими санкціями і не належать до адміністративно-господарських санкцій, визначених главою 27 Господарського кодексу України та застосовуються виключно до суб`єкта господарювання.

Відповідальність за ч. 10 ст. 265 КЗпП та ч. 3 ст. 41 КУпАП не можна розглядати як один вид відповідальності, оскільки диспозиції вказаних статей в частині суб`єкта відповідальності не співпадають.

Згідно із Кодексу України про адміністративні правопорушення - адміністративна відповідальність покладається на посадових осіб підприємства установи, організації, фізичну особу - громадянина, а згідно Кодексу законів про працю України штрафи застосовуються до юридичної особи або фізичної особи-підприємця, як суб`єкта господарювання.

Проаналізувавши матеріали справи та долучені документи, суд встановив порушення позивачем вимог частини першої статті 10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», котре проявилося у порушенні строків виплати заробітної плати працівникам товариства.

Накладення штрафу за абзацом 10 частина 2 ст.265 КЗпП передбачено Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013р. № 509, в якому визначений певний механізм щодо розгляду та накладення таких фінансових санкцій на суб`єктів господарювання.

До адміністративної відповідальності притягує суд, а фінансову санкцію накладає уповноважена особа (начальник управління чи його заступники).

Ця позиція узгоджується із висновком Об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, викладеними у постанові від 22 грудня 2020 року у справі №260/1743/19.

Тільки при притягненні особи до адміністративної відповідальності можуть враховуватися вина особи у вчиненні правопорушення та обставини, що пом`якшують відповідальність особи, натомість при застосуванні фінансової відповідальності до юридичної особи такі обставини з`ясуванню не підлягають.

Єдиним винятком є те, що роботодавець звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили.

Натомість ПАТ «Стебницьке гірничо-хімічне підприємство «Полімінерал» не довело, що порушення строків виплати заробітної плати мало місце саме через ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили.

На підставі викладеного суд приходить до висновку, що відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а постанова № ЗХ/ЛВ/24417/076-ЗХ/ЛВ/13822/П078/СВ-Ф від 04.07.2024 року про накладення штрафу на позивача є правомірною та скасуванню не підлягає.

Згідно із статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, тому позовні вимоги позивача задоволенню не підлягають.

Підстави для відшкодування судових витрат у справі відповідно до положень ст. 139 КАС України відсутні.

Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246, 293 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити повністю у задоволенні позовних вимог Приватного акціонерного товариства "Стебницьке гірничо-хімічне підприємство "Полімінерал" до Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу.

Судові витрати стягненню не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У випадку розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

СуддяКрутько Олена Василівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.04.2025
Оприлюднено10.04.2025
Номер документу126446504
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі праці

Судовий реєстр по справі —380/37/25

Ухвала від 12.05.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Рішення від 08.04.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

Ухвала від 20.01.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

Ухвала від 08.01.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні