ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26.03.2025м. ДніпроСправа № 904/35/25
за позовом Дніпропетровської обласної прокуратури в інтересах держави в особі
Позивача-1: Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), м. Кривий Ріг
Позивача-2: Слов`янської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області, с. Слов`янка, Дніпропетровська область
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Земельний Регіон", м. Новомосковськ, Дніпропетровська область
За участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивачів - Департамента екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації, м. Дніпро
про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою, скасування державної реєстрації речових прав та повернення земельної ділянки
Суддя Ніколенко М.О.
При секретарі судового засідання Макаренко Т.А.
Представники:
від прокуратури: Тавлеєв О.О. (в залі суду) - посвідчення № 069908 від 01.03.2023
Від позивача-1: не з`явився
Від позивача-2: не з`явився
Від відповідача: не з`явився
Від третьої особи: не з`явився
РУХ СПРАВИ.
Дніпропетровська обласна прокуратура в інтересах держави в особі Позивача-1: Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), Позивача-2: Слов`янської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Земельний Регіон" про:
- усунення перешкод власнику - Слов`янській об`єднаній територіальній громаді в особі Слов`янської сільської ради - у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою в межах ландшафтного заказника місцевого значення Балка Скелька шляхом визнання недійсним договору оренди землі від 10.06.2021, укладеного між Слов`янською сільською радою Межівського району Дніпропетровської області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Земельний Регіон (Орендар) щодо передачі в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;
- усунення перешкод власнику - Слов`янській об`єднаній територіальній громаді в особі Слов`янської сільської ради - у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою в межах ландшафтного заказника місцевого значення Балка Скелька шляхом скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га, яка розташовується на території Слов`янської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області, проведеної за ТОВ Земельний регіон для ведення товарного сільськогосподарського виробництва державним реєстратором виконавчого комітету Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області 25.08.2021 (номер запису про інше речове право: 45379990);
- усунення перешкод власнику Слов`янській об`єднаній територіальній громаді в особі Слов`янської сільської ради у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою природно-заповідного призначення з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га шляхом зобов`язання Товариство з обмеженою відповідальністю Земельний регіон повернути земельну ділянку з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га власнику - Слов`янській об`єднаній територіальній громаді в особі Слов`янської сільської ради.
Ухвалою суду від 08.01.2025 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито загальне провадження у справі. Призначено підготовче засідання на 04.02.2025.
Ухвалою суду від 04.02.2025 відкладено підготовче засідання на 05.03.2025.
Ухвалою суду від 05.03.2025 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 26.03.2025.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ПРОКУРОРА.
Прокурор вказав, що Дніпропетровська обласна рада рішенням від 19.03.2002 № 525-22/XXIII затвердила перелік цінних природних територій, що резервуються для подальшої організації об`єктів природно-заповідного фонду області, до якого увійшов об`єкт природно-заповідного фонду «Балка Скелька», розташований у Межівському районі Дніпропетровської області.
Прокурор зазначив, що рішенням Дніпропетровської обласної ради «Про створення об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення» від 21.10.2011 № 179-9/VІ на території Межівського (Синельниківського) району Дніпропетровської області створено ландшафтний заказник місцевого значення «Балка Скелька», який розташований на території Слов`янської об`єднаної територіальної громади.
Прокурор повідомив, що проект створення ландшафтного заказника місцевого значення «Балка Скелька» розроблено Дніпропетровським національним університетом на замовлення управління промисловості Дніпропетровської обласної державної адміністрації. Зазначений проект містить картографічні матеріали і визначає, зокрема, місце розташування заказника, його ландшафтну характеристику, а також режим його використання.
За твердженням прокурора, до його складу включені землі лісового та водного фонду, а також землі природоохоронного призначення (пасовища), що займають прибережні ділянки. Загальна площа ландшафтного заказника «Балка Скелька» становить 507,1 гектара.
За відомостями прокурора, ландшафтний заказник місцевого значення «Балка Скелька» розташований у Межівському районі (у його південній частині) Дніпропетровської області в басейні р. Бик у межах балки Скелька (правого притоку р. Бик) з її відрогами та ділянки заплави р. Бик (у місці, де впадає балка).
Прокурор наполягає на тому, що на території заказника «Балка Скелька» забороняється будь-яка діяльність, що загрожує збереженню або призводить до деградації чи зміни первісного їх стану та суперечить меті та завданням Заказника, у тому числі:
- меліоративні та будь-які інші роботи, що можуть призвести до зміни гідрологічного режиму заказника, розвідувальні, підривні роботи, розробка всіх видів корисних копалин, будь-яке порушення ґрунтового покриву, рельєфу і геологічних відслонень;
- розорювання земель - за винятком заходів по обмеженню розповсюдження пожеж.
Разом з тим, як вказав прокурор, у 2021 році ГУ Держгеокадастру в Дніпропетровській області на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 № 60-р «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад» частину землі заказника місцевого значення «Балка Скелька» передано з державної у комунальну власність Слов`янській сільській раді як землі сільськогосподарського призначення, зокрема й земельну ділянку з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га.
Прокурор вважає, що вказана земельна ділянка сформована на землях державної форми власності на території ландшафтного заказника місцевого значення заказника «Балка Скелька» (що підтверджується проекцією на карті даної земельної ділянки відповідно до відомостей Національної кадастрової системи у межах шару «Природно-заповідний фонд», проектною документацією заказника та результатами технічного звіту з топографо-геодезичних робіт).
Прокурор зазначив, що, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 25.06.2021, право власності на земельну ділянку із кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га зареєстровано за Слов`янською сільською радою Дніпропетровської області (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2300355812226).
Прокурор вказав, що Державним реєстратором виконавчого комітету Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області Богдан Т.Л. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відомості про державну реєстрацію права оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га, яка розташовується на території Слов`янської сільської ради Межівського району Дніпропетровської області за ТОВ «Земельний регіон» (код 38432006) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Державну реєстрацію права оренди проведено на підставі протоколу земельних торгів та договору оренди від 10.06.2021.
Прокурор зауважив, що режим території ландшафтного заказника місцевого значення «Балка Скелька» визначений у п. 3.1 Положення. Так, на території заказника забороняється будь-яка діяльність, зокрема що загрожує збереженню або призводить до деградації чи зміни первісного їх стану та суперечить меті та завданням Заказника, передбачені цим Положенням, в тому числі: порушення ґрунтового покриву, знищення та пошкодження дерев, чагарників, трав`яної рослинності; інші види робіт, що можуть призвести до порушення природних зав`язків та ходу природних процесів, втрати наукової, естетичної цінності природного комплексу, що охороняється.
Прокурор зазначив, що цільове призначення земельної ділянки варто розуміти як визначений законодавством правовий режим її експлуатації (використання). Водночас поширення на відповідну територію режиму природно-заповідного фонду, передбаченого законом, обтяжує цю земельну ділянку тими обмеженнями, які встановлюються для збереження та охорони цих земель.
За таких обставин прокурор наполягає на тому, що установлене спірній земельній ділянці цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва жодним чином не впливає на її обмежену оборотоздатність і не передбачає можливості її справжнього використання за таким призначенням, оскільки з часу створення у 2008 році заказника «Балка Скелька» ця територія має статус природно-заповідного фонду та її правовий режим і цільове призначення визначаються фактом розташування на ній вказаного об`єкта.
Прокурор вважає, що розташування земельної ділянки з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га у межах ландшафтного заказника місцевого значення свідчить про її належність до земель природно-заповідного фонду, що унеможливлює перебування цієї ділянки в оренді для ведення товарного сільськогосподарського виробництва або для будь-якої іншої діяльності, що суперечить її цільовому природно-заповідному призначенню.
Прокурор послався на положення статті 203 ЦК України, якими встановлено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу, є підставою недійсності правочину (ст. 215 ЦК України).
Відповідно до ч. 3 ст. 92 Земельного кодексу України, не підлягають передачі в оренду земельні ділянки, штучно створені у межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, розташованих у прибережній захисній смузі водних об`єктів, крім випадків, передбачених законом.
Таким чином, на думку прокурора, Слов`янська сільська рада передала Товариству з обмеженою відповідальністю Земельний Регіон в оренду земельну ділянку з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га, розташовану у межах ландшафтного заказника місцевого значення заказника «Балка Скелька» всупереч положень чинного законодавства. Що і стало причиною виникнення спору.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ПОЗИВАЧА-1.
Позивач-1 позовні вимоги прокурора підтримав у повному обсязі.
Водночас стосовно твердження прокурора про бездіяльність Інспекції позивач-1 зазначив, що Інспекція звертається до суду з позовом за наявності порушення, встановленого у спосіб визначений законом та зафіксований відповідним актом перевірки.
Позивач-1 вказав, що у спірному випадку, Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) заходів державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства об`єкту природно-заповідного фонду, ландшафтного заказника місцевого значення «Балка Скелька» не здійснювала.
Вказане виключило можливість встановлення порушень, які стали підставою для звернення прокурора до суду.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ПОЗИВАЧА-2.
Позивач-2 письмово викладеної правової позиції щодо вимог прокурора не надав.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ЗАПЕРЕЧЕНЬ ВІДПОВІДАЧА.
Відповідач відзиву на позов не надав.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ТРЕТЬОЇ ОСОБИ.
Третя особа письмово зазначила, що, згідно з частиною третьою статті 1861 ЗК України (в редакції, чинній до 27.05.2021), проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої на території чи в межах об`єкта ПЗФ, підлягав поданню на погодження із структурним підрозділом обласної державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Однак, за твердженням третьої особи, за даними системи електронного документообігу "ДОК ПРОФ", що застосовується в департаменті для реєстрації документів, та в межах можливостей критеріїв пошуку, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в межах заказників на розгляді департаменту не ідентифіковано.
ПЕРЕЛІК ОБСТАВИН, ЯКІ Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.
Предметом цього судового розгляду є вимоги прокурора про:
- усунення перешкод власнику - Слов`янській об`єднаній територіальній громаді в особі Слов`янської сільської ради - у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою в межах ландшафтного заказника місцевого значення Балка Скелька шляхом визнання недійсним договору оренди землі від 10.06.2021, укладеного між Слов`янською сільською радою Межівського району Дніпропетровської області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Земельний Регіон (Орендар) щодо передачі в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;
- усунення перешкод власнику - Слов`янській об`єднаній територіальній громаді в особі Слов`янської сільської ради - у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою в межах ландшафтного заказника місцевого значення Балка Скелька шляхом скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га, яка розташовується на території Слов`янської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області, проведеної за ТОВ Земельний регіон для ведення товарного сільськогосподарського виробництва державним реєстратором виконавчого комітету Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області 25.08.2021 (номер запису про інше речове право: 45379990);
- усунення перешкод власнику Слов`янській об`єднаній територіальній громаді в особі Слов`янської сільської ради у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою природно-заповідного призначення з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га шляхом зобов`язання Товариство з обмеженою відповідальністю Земельний регіон повернути земельну ділянку з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га власнику - Слов`янській об`єднаній територіальній громаді в особі Слов`янської сільської ради.
Для правильного вирішення цього спору необхідно встановити:
- наявність фактичних підстав, із якими Закон пов`язує визнання недійсним господарського договору, зокрема,відповідність оспорюваного договору вимогам ч. 3 ст. 92 Земельного кодексу України.
- чи наявні підстави для повернення земельної ділянки власнику.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.
НОРМИ ПРАВА, ЯКІ ЗАСТОСУВАВ СУД. ПОЗИЦІЯ СУДУ.
Дніпропетровська обласна рада рішенням від 19.03.2002 №525-22/XXIII затвердила перелік цінних природних територій, що резервуються для подальшої організації об`єктів природно-заповідного фонду області, до якого увійшов об`єкт природно-заповідного фонду «Балка Скелька», розташований у Межівському районі Дніпропетровської області.
Рішенням Дніпропетровської обласної ради «Про створення об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення» від 21.10.2011 № 179-9/VІ на території Межівського (Синельниківського) району Дніпропетровської області створено ландшафтний заказник місцевого значення «Балка Скелька», який розташований на території Слов`янської об`єднаної територіальної громади.
Проект створення ландшафтного заказника місцевого значення «Балка Скелька» розроблено Дніпропетровським національним університетом на замовлення управління промисловості Дніпропетровської обласної державної адміністрації. Зазначений проект містить картографічні матеріали і визначає, зокрема, місце розташування заказника, його ландшафтну характеристику, а також режим його використання.
До його складу включені землі лісового та водного фонду, а також землі природоохоронного призначення (пасовища), що займають прибережні ділянки. Загальна площа ландшафтного заказника «Балка Скелька» становить 507,1 гектара.
Ландшафтний заказник місцевого значення «Балка Скелька» розташований у Межівському районі (у його південній частині) Дніпропетровської області в басейні р. Бик у межах балки Скелька (правого притоку р. Бик) з її відрогами та ділянки заплави р. Бик (у місці, де впадає балка).
На території заказника «Балка Скелька» забороняється будь-яка діяльність, що загрожує збереженню або призводить до деградації чи зміни первісного їх стану та суперечить меті та завданням Заказника, у тому числі:
- меліоративні та будь-які інші роботи, що можуть призвести до зміни гідрологічного режиму заказника, розвідувальні, підривні роботи, розробка всіх видів корисних копалин, будь-яке порушення ґрунтового покриву, рельєфу і геологічних відслонень;
- розорювання земель - за винятком заходів по обмеженню розповсюдження пожеж.
Разом з тим, у 2021 році ГУ Держгеокадастру в Дніпропетровській області на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 № 60-р «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад» частину землі заказника місцевого значення «Балка Скелька» передано з державної у комунальну власність Слов`янській сільській раді як землі сільськогосподарського призначення, зокрема й земельну ділянку з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га.
Вказана земельна ділянка сформована на землях державної форми власності на території ландшафтного заказника місцевого значення заказника «Балка Скелька» (що підтверджується проекцією на карті даної земельної ділянки відповідно до відомостей Національної кадастрової системи у межах шару «Природно-заповідний фонд», проектною документацією заказника та результатами технічного звіту з топографо-геодезичних робіт).
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 25.06.2021, право власності на земельну ділянку із кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га зареєстровано за Слов`янською сільською радою Дніпропетровської області (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2300355812226).
Державним реєстратором виконавчого комітету Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області Богдан Т.Л. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відомості про державну реєстрацію права оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га, яка розташовується на території Слов`янської сільської ради Межівського району Дніпропетровської області за ТОВ «Земельний регіон» (код 38432006) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Державну реєстрацію права оренди проведено на підставі протоколу земельних торгів та договору оренди від 10.06.2021.
Так, відповідно до п. 1.1 договору оренди від 10.06.2021 (надалі - договір), укладеного між Слов`янською сільською радою Межівського району Дніпропетровської області (надалі - орендодавець) та ТОВ «Земельний регіон» (надалі - орендар), орендодавець на підставі протоколу земельних торгів від 10.06.2021 № 5 за лотом 67834 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності, загальною площею 90,5174 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 122688800:02:001:0325, яка розташована: Дніпропетровська область, Синельниківський район (Межівський район), Слов`янська сільська рада (за межами населеного пункту).
Згідно з п. 2.1 договору, в оренду передається земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 90,5174 га, у тому числі: 90,5174 га пасовища.
Відповідно до 2.3 договору, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення.
Пунктом 3.1 договору встановлено, що договір укладено на строк 7 років.
Статтею 178 ЦК України, якою врегульовано питання оборотоздатності об`єктів цивільних прав, передбачено, що об`єкти цивільних прав можуть вільно відчужуватися або переходити від однієї особи до іншої в порядку правонаступництва чи спадкування або іншим чином, якщо вони не вилучені з цивільного обороту, або не обмежені в обороті.
Відповідно до частини другої цієї статті, види об`єктів цивільних прав, перебування яких у цивільному обороті не допускається (об`єкти, вилучені з цивільного обороту), мають бути прямо встановлені у законі. Види об`єктів цивільних прав, які можуть належати лише певним учасникам обороту або перебування яких у цивільному обороті допускається за спеціальним дозволом (об`єкти, обмежено оборотоздатні), встановлюються законом.
Статтею 43 ЗК України передбачено, що землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Згідно зі ст. 44 ЗК України, до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва).
Статтею 3 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» закріплено аналогічний перелік об`єктів природно-заповідного фонду України: заказники, пам`ятки природи, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки та парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва залежно від їх екологічної і наукової, історико-культурної цінності можуть бути загальнодержавного або місцевого значення.
Згідно зі ст. 25 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», заказниками оголошуються природні території (акваторії) з метою збереження і відтворення природних комплексів чи їх окремих компонентів.
Оголошення заказників провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів.
Отже, відповідно до ст. 43, 44 ЗК України, ст. 3 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», ландшафтні заказники місцевого значення є об`єктами природно-заповідного фонду України, а земля під ними - землею природно-заповідного фонду.
Територіям природно-заповідного фонду законодавець надав особливий, виключний статус.
Згідно з ст. 5 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», завдання, науковий профіль, характер функціонування і режим територій та об`єктів природно-заповідного фонду визначаються у положеннях про них, які розробляються відповідно до цього Закону, і затверджуються обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища - щодо територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення.
Частиною 3 статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» встановлено, що на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.
На виконання вимог Закону України «Про природно-заповідний фонд України» з метою визначення завдань, наукового профілю, характеру функціонування і режиму територій та об`єктів природно-заповідного фонду році розроблено Положення про ландшафтний заказник місцевого значення «Балка Скелька» (надалі - Положення).
Відповідно до п. 2.1 Положення, заказник створено з метою збереження існуючих фауністичних комплексів від подальшої деградації через надмірну господарчу діяльність (розорювання схилів балок на перетворення степів у агроценози).
Основними завданнями заказника, відповідно до п. 2.2 Положення, є збереження в природному стані цінної екосистеми і геологічних утворювань, збереження характерного даному ландшафту генетичного фонду тварин і рослин, особливо цінних і зникаючих, підтримка загального екологічного балансу в регіоні, поширення еколого-освітніх знань.
Режим території ландшафтного заказника місцевого значення «Балка Скелька» визначений у п. 3.1 Положення. Так, на території заказника забороняється будь-яка діяльність, зокрема що загрожує збереженню або призводить до деградації чи зміни первісного їх стану та суперечить меті та завданням Заказника, передбачені цим Положенням, в тому числі: порушення ґрунтового покриву, знищення та пошкодження дерев, чагарників, трав`яної рослинності; інші види робіт, що можуть призвести до порушення природних зав`язків та ходу природних процесів, втрати наукової, естетичної цінності природного комплексу, що охороняється.
Необхідно зазначити, що цільове призначення земельної ділянки варто розуміти як визначений законодавством правовий режим її експлуатації (використання). Водночас поширення на відповідну територію режиму природно-заповідного фонду, передбаченого законом, обтяжує цю земельну ділянку тими обмеженнями, які встановлюються для збереження та охорони цих земель.
За таких обставин, установлене спірній земельній ділянці цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва жодним чином не впливає на її обмежену оборотоздатність і не передбачає можливості її справжнього використання за таким призначенням, оскільки з часу створення у 2008 році заказника «Балка Скелька» ця територія має статус природно-заповідного фонду та її правовий режим і цільове призначення визначаються фактом розташування на ній вказаного об`єкта.
Крім того, статтею 9 цього Закону України «Про природно-заповідний фонд України» визначено вичерпний перелік видів використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду, який не передбачає використання територій природно-заповідного фонду для сільськогосподарських потреб, а заготівля сіна та випасання худоби можуть здійснюватися лише за умови, що така діяльність не суперечить цільовому призначенню таких територій.
Відповідно до ст. ст. 53, 54 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.
Зміна меж, категорії та скасування статусу територій та об`єктів природно-заповідного фонду проводиться відповідно до статей 51-53 цього Закону за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, на підставі відповідного експертного висновку.
Статтею 5 Закону України «Про екологічну мережу України» передбачено, що території та об`єкти природно-заповідного фонду є складовою екомережі.
Відповідно до ст. 3 Закону України «Про екологічну мережу України», екомережа - це єдина територіальна система, яка утворюється з метою поліпшення умов для формування та відновлення довкілля, підвищення природно-ресурсного потенціалу території України, збереження ландшафтного та біорізноманіття, місць оселення та зростання цінних видів тваринного і рослинного світу, генетичного фонду, шляхів міграції тварин через поєднання територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, які мають особливу цінність для охорони навколишнього природного середовища і відповідно до законів та міжнародних зобов`язань України підлягають особливій охороні.
У ст. 4 Закону України «Про екологічну мережу України» вказано, що збереження цілісності екомережі здійснюється відповідно до принципів забезпечення цілісності екосистемних функцій складових елементів екомережі, збереження та екологічно збалансоване використання природних ресурсів на території екомережі.
Системний аналіз зазначених положень законодавства дає підстави для висновку, що території та об`єкти природно-заповідного фонду наділені надважливими функціями і завданнями, мають особливий статус та перебувають під особливою державною охороною. Тобто, відповідно до ст. 178 ЦК України, належать до обмежено оборотоздатних об`єктів.
Земельна ділянка, що перебуває в обмеженому обороті, не може передаватись у приватну власність і підлягає захисту шляхом пред`явлення негаторного позову про її повернення.
Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у своїх постановах від 12.06.2019 у справі №487/10128/14-ц, від 04.12.2019 у справі №487/10127/14-ц, від у справі №359/281/18-ц, від 02.12.2020 у справі №734/519/15-ц, від у справі №676/190/18, від 22.06.2022 у справі №367/4140/16-ц).
Отже, практика Верховного Суду свідчить про запровадження юридичної конструкції, за якою землі, перехід права володіння якими до фізичних та юридичних осіб неможливий, зважаючи на пряму вказівку законодавця, вважаються такими, що залишилися у володінні законного власника (держави або територіальної громади), і в такому разі їх державна реєстрація, використання і розпорядження іншою особою розцінюються як триваюче порушення прав власника, не пов`язане із позбавленням права володіння.
У постанові Верховного Суду від 31.07.2019 у справі № 813/4701/16 викладені висновки про те, що правовий режим відповідної земельної ділянки пов`язаний із фактом знаходження на ній об`єкта, який охороняється законом та має особливий статус, а не з рішенням органу місцевого самоврядування.
Неприйняття місцевою радою рішення про приведення цільового призначення земельної ділянки у відповідність до її дійсного призначення, встановленого в силу вимоги законодавства, не впливає на її правовий режим.
Також у постанові від 03.09.2020 № 911/3306/17 Верховний Суд вказав, що держава, втручаючись у права щодо земельних ділянок, зокрема тих, які перебувають під посиленою правовою охороною, захищає загальні інтереси у безпечному довкіллі, непогіршенні екологічної ситуації, у використанні майна не на шкоду людині та суспільству і ці інтереси реалізуються через цільовий характер використання земельних ділянок.
Розташування земельної ділянки з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га у межах ландшафтного заказника місцевого значення свідчить про її належність до земель природно-заповідного фонду, що унеможливлює перебування цієї ділянки в оренді для ведення товарного сільськогосподарського виробництва або для будь-якої іншої діяльності, що суперечить її цільовому природно-заповідному призначенню.
Згідно з Технічним звітом з топографо-геодезичних робіт по об`єкту «земельні ділянки за адресою: Дніпропетровська область, Синельниківський район, Слов`янська сільська рада», який виконано інженером-геодезистом Нікітіним Д.М. 28.10.2024 (має кваліфікаційний сертифікат №011181 від 21.06.2013), накладання земельної ділянки з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 на земельну ділянку ландшафтного заказника регіонального значення «Балка Скелька» - складає 99%.
Розташування земельної ділянки з кадастровим номером 1222683300:01:003:0953 у межах ландшафтного заказника місцевого значення свідчить про її належність до земель природно-заповідного фонду, що унеможливлює перебування цієї ділянки у оренді з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Так, згідно із положеннями ч. 3 ст. 93 Земельного кодексу України, не підлягають передачі в оренду земельні ділянки у межах природно-заповідного фонду.
За інформацією Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації, викладеною у листі від 09.11.2023 № 2-4495/0/261-23, зміни цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 не здійснювалося.
Крім того, у відповіді Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 20.08.2024 № 2-3070/0/261-24 зазначено, що рішенням Дніпропетровської обласної ради від 25.03.2011 № 89-5V/І "Про створення об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення" створено ландшафтний заказник місцевого значення "Балка Скелька" (далі - Заказник) загальною площею 507,1 га на землях сільськогосподарського та лісогосподарського призначення.
Разом з тим, наказом департаменту від 19.01.2022 № 4 затверджено положення про Заказник та у відповідності до частини п`ятої статті 53 Закону Заказник передано під охорону та дотримання встановленого режиму Слов`янській сільській раді згідно з охоронним зобов`язанням від 19.01.2022 № 142/22-м.
Зміна меж, категорії та скасування статусу територій та об`єктів природно-заповідного фонду проводиться відповідно до статей 51-53 Закону за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, на підставі відповідного експертного висновку. Інформація про вищевказані рішення до департаменту не надходила.
Разом з тим, відповідно до статті 46-1 ЗК України, особливий режим охорони, відтворення і використання земель територій та об`єктів природно-заповідного фонду поширюється на всі розташовані в межах таких територій та об`єктів землі та земельні ділянки незалежно від форми власності та цільового призначення, крім випадків, передбачених законом.
Згідно з частиною третьою статті 186-1 ЗК України (в редакції, чинній до 27.05.2021), проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої на території чи в межах об`єкта ПЗФ, підлягав поданню на погодження із структурним підрозділом обласної державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища.
За даними системи електронного документообігу "ДОК ПРОФ", що застосовується в департаменті для реєстрації документів, та в межах можливостей критеріїв пошуку, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в межах заказників на розгляді департаменту не ідентифіковано.
Згідно з ч. 2 ст. 152 ЗК України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
За змістом ст. 391 ЦК України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.
Відповідно до п. «в» ч. 3 ст. 152 ЗК України, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання угод недійсними.
Стаття 203 ЦК України закріплює, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу, є підставою недійсності правочину (ст. 215 ЦК України).
Зміст ст.ст. 203, 215 ЦК України свідчить, що недійсність правочину зумовлюється наявністю дефектів його елементів, зокрема дефектів (незаконності) змісту, форми, суб`єктного складу, волевиявлення тощо.
Вирішуючи спори про визнання правочинів недійсними, суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує визнання таких правочинів недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторін і яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин.
Відповідно до ч. 3 ст. 92 Земельного кодексу України, не підлягають передачі в оренду земельні ділянки, штучно створені у межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, розташованих у прибережній захисній смузі водних об`єктів, крім випадків, передбачених законом.
Таким чином, Слов`янська сільська рада передала Товариству з обмеженою відповідальністю Земельний Регіон в оренду земельну ділянку з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га, розташовану у межах ландшафтного заказника місцевого значення заказника «Балка Скелька» всупереч положень чинного законодавства, зокрема, ч. 3 ст. 92 Земельного кодексу України.
А отже, позовні вимоги про визнання недійсним договору оренди землі від 10.06.2021, укладеного між Слов`янською сільською радою Межівського району Дніпропетровської області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Земельний Регіон (Орендар), є обґрунтованими.
Позовна вимога про скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га, яка розташовується на території Слов`янської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області, проведеної за ТОВ Земельний регіон для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, є похідною від вимоги про визнання недійсним договору оренди землі від 10.06.2021.
Оскільки під час розгляду цієї справи суд прийшов до висновку про наявність підстав для визнання недійсним договору оренди землі від 10.06.2021, позовні вимога про скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 за Товариством з обмеженою відповідальністю Земельний Регіон є обґрунтованою.
Щодо вимоги прокурора про усунення перешкод власнику Слов`янській об`єднаній територіальній громаді в особі Слов`янської сільської ради у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою природно-заповідного призначення з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га шляхом зобов`язання Товариство з обмеженою відповідальністю Земельний регіон повернути земельну ділянку з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га власнику - Слов`янській об`єднаній територіальній громаді в особі Слов`янської сільської ради.
Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. (ст. 321 Цивільного кодексу України).
Власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (ч. 1 ст. 387 Цивільного кодексу України).
Відповідно до Висновків Великої Палати Верховного Суду щодо застосування статті 391 Цивільного кодексу України, викладених у попередніх постановах та уточнених у постанові від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц, зайняття земельної ділянки особою, за якою не зареєстроване право власності на таке майно, не позбавляє власника фактичного володіння, але створює перешкоди у здійсненні ним права користування своїм майном. У таких випадках підлягає застосуванню стаття 391 ЦК України, відповідно до якої власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном (негаторний позов). Зайняття земельних ділянок, зокрема фактичним користувачем, треба розглядати як таке, що не є пов`язаним із позбавленням власника його володіння цими ділянками. Тож у цьому випадку ефективним способом захисту права, яке позивач як власник земельних ділянок вважає порушеним, є усунення перешкод у користуванні належним йому майном, зокрема шляхом заявлення вимоги про повернення таких ділянок. Більше того, негаторний позов можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідних земельних ділянок.
Як встановлено судом вище, договір оренди від 10.06.2021, на підставі якого Товариством з обмеженою відповідальністю Земельний регіон використовується земельна ділянка з кадастровим номером 122688800:02:001:0325, має бути визнаний судом недійсним.
А отже, вимога прокурора про усунення перешкод власнику Слов`янській об`єднаній територіальній громаді в особі Слов`янської сільської ради у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою природно-заповідного призначення з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га шляхом зобов`язання Товариство з обмеженою відповідальністю Земельний регіон повернути земельну ділянку з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га власнику - Слов`янській об`єднаній територіальній громаді в особі Слов`янської сільської ради є обґрунтованою.
ЩОДО НАЯВНОСТІ ПІДСТАВ ПРЕДСТАВНИЦТВА ПРОКУРОРОМ ІНТЕРЕСІВ ДЕРЖАВИ ПІД ЧАС РОЗГЛЯДУ ДАНОГО СПОРУ:
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Тобто імператив зазначеного конституційного положення встановлює обов`язок органів державної влади та їх посадових осіб дотримуватись принципу законності при здійсненні своїх повноважень, що забезпечує здійснення державної влади за принципом її поділу. Як підкреслив Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 01 квітня 2008 року № 4-рп/2008, неухильне додержання органами законодавчої, виконавчої та судової влади Конституції та законів України забезпечує реалізацію принципу поділу влади і є запорукою їх єдності, важливою передумовою стабільності, підтримання громадського миру і злагоди в державі.
Законом України від 02 червня 2016 року № 1401-VIII «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)», який набрав чинності 30 вересня 2016 року, до Конституції України внесені зміни, а саме Конституцію доповнено статтею 131-1, пункт 3 частини першої якої передбачає, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Стаття 53 ГПК України встановлює, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
Відповідно до частини четвертої статті 53 ГПК України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: 1) в чому полягає порушення інтересів держави, 2) необхідність їх захисту, 3) визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає 4) орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Питання представництва інтересів держави прокурором у суді врегульовано у статті 23 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII «Про прокуратуру», який набрав чинності 15 липня 2015 року. Ця стаття визначає, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (частина перша).
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження (далі - компетентний орган), а також у разі відсутності такого органу (частина третя).
Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень (абзаци перший - третій частини четвертої).
У разі встановлення ознак адміністративного чи кримінального правопорушення прокурор зобов`язаний здійснити передбачені законом дії щодо порушення відповідного провадження (частина сьома).
Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.
Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.
Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.
Вказаний правовий висновок викладений в постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18.
У даному випадку, компетентними органами для звернення до суду з цим позовом є Слов`янської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області, як власник земельної ділянки з кадастровим номером 122688800:02:001:0325, та Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), як центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Дніпропетровською обласною прокуратурою направлявся до Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) запит від 07.11.2023 №12-637ВИХ-23, в якому повідомлялося про встановлені факти порушення правил збереження та використання земель природно-заповідного фонду та ставилось питання щодо здійснених Інспекцією заходів претензійно-позовної роботи, направлених на усунення встановлених порушень.
У листі № 3-9041-10 від 06.12.2023 представник Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) повідомив, що заходи претензійно-позовної роботи стосовно означеного прокурором питання Інспекцією не здійснювались.
Також Дніпропетровською обласною прокуратурою направлявся до Слов`янської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області запит від 30.10.2024 № 12-853ВИХ-24, в якому повідомлялося про встановлені факти порушення правил збереження та використання земель природно-заповідного фонду та ставилось питання щодо здійснених сільською радою заходів претензійно-позовної роботи, направлених на усунення встановлених порушень.
У листі № 1150/0/2-24 від 18.11.2024 представник Слов`янської сільської ради повідомив, що остання не має можливості звернутись до суду з позовом про усунення виявлених прокурором порушень земельного законодавства внаслідок відсутності фінансування та юриста у штаті Слов`янської сільської ради.
Також прокурором було направлено до Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) та Слов`янської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області повідомлення від 30.12.2024 № 12-1050ВИХ-24 та від 30.12.2024 № 12-1049ВИХ-24 в порядку абз. 3 ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».
Таким чином, прокурором дотримано порядку, передбаченого статтею 23 Закону України «Про прокуратуру» щодо звернення до компетентного органу до подання позову.
Порушення ж інтересів держави у даному випадку полягає у переданні Товариству з обмеженою відповідальністю Земельний Регіон земельної ділянки природно-заповідного фонду з порушенням вимог чинного земельного законодавства.
У Рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999 № 3-рп/99 викладено висновок про те, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (п. 3).
Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте, держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.
Захист від протиправного та нераціонального використання природно-заповідного фонду, а також забезпечення дотримання фізичними та юридичними особами вимог законодавства є безумовним інтересом держави.
Частина четверта статті 23 Закону України «Про прокуратуру» передбачає, що наявність підстав для представництва може бути оскаржена суб`єктом владних повноважень. Таке оскарження означає право на спростування учасниками процесу обставин, на які посилається прокурор у позовній заяві, поданій в інтересах держави в особі компетентного органу, для обґрунтування підстав для представництва.
Під час розгляду цієї справи судом було встановлено факт порушення відповідачем інтересів держави та факт нездійснення компетентним органом захисту порушених інтересів. Учасниками справи, в свою чергу, не було спростовано обставин, на які посилається прокурор у позовній заяві, для обґрунтування підстав для представництва.
За таких обставин, в даному випадку наявні підстави для звернення прокурора до суду за даним позовом в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) та Слов`янської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області.
ПЕРЕЛІК ДОКАЗІВ, ЯКИМИ СТОРОНИ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ АБО СПРОСТОВУЮТЬ НАЯВНІСТЬ КОЖНОЇ ОБСТАВИНИ, ЯКА Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.
Обставини, на які посилається прокурор, доводяться судовим листуванням (т. 1 а.с. 23 - 32, 98 - 101), рішенням № 89-5/VІ від 25.03.2011 (т. 1 а.с. 33), наказом № 4 від 19.01.2022 (т. 1 а.с. 34 - 37), проектом ландшафтного заказника місцевого значення "Балка Скелька" (т. 1 а.с. 38 - 69), витягом з Державного земельного кадастру (т. 1 а.с. 70 - 72), витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (т. 1 а.с. 73 - 74), витягом з веб-сайту Youcontrol (т. 1 а.с. 75 - 79), положенням про Державну екологічну інспекцію Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) (т. 1 а.с. 80 - 89), договором оренди від 10.06.2021 (т. 1 а.с. 90 - 93), протоколом земельних торгів № 5 (т. 1 а.с. 94), технічним звітом з топографо-геодезичних робіт (т. 1 а.с. 95 - 97).
ВИСНОВКИ СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ.
За результатами розгляду справи суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити у повному обсязі.
РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.
Відповідно статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору слід покласти на відповідача.
Керуючись положеннями Господарського Кодексу України, Цивільного кодексу України, ст. 73, 74, 123, 129, 232, 233, 236-241, 326 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги задовольнити.
Визнати недійсним договір оренди землі від 10.06.2021, укладений між Слов`янською сільською радою Межівського району Дніпропетровської області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Земельний Регіон (Орендар) щодо передачі в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Скасувати державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га, яка розташовується на території Слов`янської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області, проведену за ТОВ Земельний регіон (місце реєстрації: 51206, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Шевченка, 6/207, ідентифікаційний код: 38432006) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; запис державного реєстратора виконавчого комітету Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області від 25.08.2021, номер запису про інше речове право: 45379990.
Усунути перешкоди Слов`янській об`єднаній територіальній громаді в особі Слов`янської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою природно-заповідного призначення з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га шляхом зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю Земельний регіон (місце реєстрації: 51206, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Шевченка, 6/207, ідентифікаційний код: 38432006) повернути земельну ділянку з кадастровим номером 122688800:02:001:0325 площею 90,5174 га власнику - Слов`янської сільської ради Синельниківського району Дніпропетровської області (місце реєстрації: 51911, Дніпропетровська область, с. Слов`янка, вул. Центральна, 36, ідентифікаційний код: 04340264).
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Земельний регіон (місце реєстрації: 51206, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Шевченка, 6/207, ідентифікаційний код: 38432006) на користь Дніпропетровської обласної прокуратури (місце реєстрації: 49044, м. Дніпро, пр-т Дмитра Яворницького, 38; ідентифікаційний код: 02909938) витрати зі сплати судового збору у розмірі 7 267,20 грн.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено в порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України, протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений та підписаний 07.04.2025.
Суддя М.О. Ніколенко
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2025 |
Оприлюднено | 10.04.2025 |
Номер документу | 126465145 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні