Закарпатський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
09 квітня 2025 року м. Ужгород№ 260/573/25 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Плеханова З.Б. розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України, Військової частини № А/1047 про визнання протиправним та скасування рішення
В С Т А Н О В И В:
29 січня 2025 року ОСОБА_1 звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовом до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України , яким просить:
1. Відкрити провадження у справі.
2. За результатами розгляду справи ухвалити рішення, яким:
- визнати незаконним рішення засідання військово-лікарської комісії згідно протоколу від 21 жовтня 2024 року № 7562 Центральної військово-лікарської комісії ЗС України щодо перегляду причинного зв`язку захворювань ст. солдата ОСОБА_1
- зобов`язати Центральну військово-лікарську комісію Збройних Сил України Міністерства оборони України повторно розглянути скаргу ОСОБА_1 на рішення військово-лікарської комісії щодо внесення змін до свідоцтва про хворобу військово-лікарської комісії № 1139 з «Захворювання, НІ, не пов`язане з проходженням військової служби» на «ТАК, пов`язане з проходженням військової служби» з прийняттям постанови відповідно до п. 2.3.3.-2.3.5 глави 2 розділу I Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402, з урахуванням правової оцінки, наданої Судом у мотивувальній частині рішення.
3. Стягнути на користь позивача ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань документально підтверджені судові витрати.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_1 , 04.05.2023 року був мобілізований до Збройних Сил України, та наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 за № 96 від 04.05.2023 року зарахований до списків особового складу ІНФОРМАЦІЯ_2 на посаду стрільця помічника гранатометника.
09 липня2024 року рішенням медико-соціальної експертної комісії згідно акту огляду МСЕК № 2717/17 позивачу було встановлено III групу інвалідності.
05 серпня 2024 року позивач направлений на проходження військово-лікарської комісії у військову частину № НОМЕР_2 з метою визначення придатності до військової служби, де у висновку ВЛК в/ч НОМЕР_2 від 27.08.2024 року за № 1139 зроблено помилкове, і зазначене в ньому, визначення причинного зв`язку захворювання.
Наказом ТВО начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 за № 235 від 30.09.2024 року, позивач був звільнений у відставку на підставі висновку військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку.
01 жовтня 2024 року позивач звернувся до центральної військово-лікарської комісії у зв`язку з тим, що не погоджується з рішенням військово-лікарської комісії в/ч НОМЕР_2 .
Але протоколом ЦВК ЗСУ від21.10.2024 року за № 7562 позивача було повідомлено, що підстав для перегляду раніше прийнятих рішень не має.
Вважає, що висновок ВЛК в/ч НОМЕР_2 в свідоцтві про хворобу від 27.08.2024 року за № 1139 зроблений помилково і зазначене в ньому визначення причинного зв`язку захворювання є невірним.
З прийнятим рішенням позивач не згідний, так як при наявності всіх підтверджуючих документів, що під час проходження служби його захворювання досягло такого розвитку, що призвело до непридатності до військової служби, а військово-лікарськими комісіями зроблено помилковий висновок, оскільки не зазначено, що «Захворювання, ТАК, пов`язане із проходженням військової служби».
24 лютого 2025 року ухвалою ЗОАС відкрито спрощене позовне провадження, якою:
- залучено до участі у справі в якості співвідповідача : Військову частину № НОМЕР_2 (код ЄДРПОУ НОМЕР_3 .)
-та зобов`язано Військову частину № А/1047 надати суду в термін 7 днів: висновок ВЛК в/ч № А/1047 від 27.08.2024 р. та всі матеріали, на підставі яких він складений
- та запропоновано відповідачам надати відзив на позов та докази, які в нього є в термін протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання даної ухвали.
03 березня 2025 року від Військової частини № НОМЕР_2 на виконання ухвали від 24.02.2025 надійшли медична карта стаціонарного хворого № 2187/827, та копія свідоцтва про хворобу ОСОБА_2 .
Інших доказів та Відзиву від відповідачів не надходило.
Обставини встановлені судом
Згідно медичної карти стаціонарного хворого ОСОБА_1 в період з 01 вересня 2020 року по 08 вересня 2020 року проходив стаціонарне лікування та хірургічне втручання в КНП "ЦМКЛ" Ужгородської міської ради
За консультаційним висновком спеціаліста від 24 березня 2023 року КНП «ЦМКЛ» УМР, ОСОБА_1 встановлений діагноз: Облітеруючий атеросклероз судин н/кінцівок. Відкрита тромбендартеректомія з поверхневої стегнової та підколінної артерій, бокова аутовенозна пластика поверхневої стегнової та підколінної артерій зліва. Ішемія лівої н/кінцівки І ст.
Згідно Довідки військово-лікарської комісії № 17/1040 вх.7378 від 19.04.2023р., солдату запасу ОСОБА_1 проведений медичний огляд військово-лікарською комісією ІНФОРМАЦІЯ_1 в Закарпатській області.
Діагноз та постанова BJIK про причинний зв`язок захворювання: - «Облітеруючий атеросклероз судин н/кінцівок. Відкрита тромбендартеректомія з поверхневої стегнової та підколінної артерій, бокова аутовенозна пластика поверхневої стегнової та підколінної артерій зліва. Ішемія лівої н/кінцівки І (першої) ступені. ГХ II, ст.2, ризик помірний».
На підставі статті 42 «б», 39 «б» графи II Розкладу хвороб - «Обмежено придатний до військової служби (придатний до служби в частинах (підрозділах) забезпечення військових, РТЦК та СГІ, установах, організаціях, навчальних закладах).
Наказом № 96 начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 від 04.05.2023 №96 ( по стройовій частині), солдата ОСОБА_1 зараховано до списків особового складу ІНФОРМАЦІЯ_1 та призначено стрільцем-помічником гранатометника третього відділення охорони першого взводу охорони роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_1 та вважати таким що 04.05.2023 року справи та посаду прийняв і приступив до виконання службових обов`язків за посадою.
Згідно Витягу № 845 із медичної карти стаціонарного хворого ОСОБА_1 з 19 вересня 2023 року по 29 вересня 2023 року проходив стаціонарне лікування в ДУ ТМО МВС України по Закарпатській області .
Згідно Витягу № 327 із медичної карти стаціонарного хворого ОСОБА_1 з 27 березня 2024 по 09 квітня 2024 року проходив стаціонарне лікування в ДУ ТМО МВС України по Закарпатській області .
За консультаційним висновком спеціаліста КНП «ЗОКЛ ім. А.Новака» від 20.05.2024р., ОСОБА_1 має діагноз: Облітеруючий атеросклероз аорти та артерій н/кінцівок. Тромбендартеректомія із лівої ГІАС та ПА, бокова автовенозна пластика. Стеноз правого клубово-стегново-підколінного сегменту. Аневризми поверхневих стегнових артерій з обох сторін. Ішемія н/кінцівок ІІ-ІГІ-го ступеню. Рекомендації: МСКТ - ангіографія аорти та артерій н/кінцівок з в/в контрастуванням. Консервативне лікування.
За консультаційним висновком спеціаліста КНП «ЗОКЛ ім. А.Новака» від 30.07.2024, ОСОБА_1 має діагноз:Облітеруючий атеросклероз аорти та артерій н/кінцівок. Тромбендартеректомія із лівої ГІАС та ПА, бокова автовенозна пластика. Стеноз правого клубово-стегново-підколінного сегменту. Аневризми поверхневих стегнових артерій з обох сторін. Ішемія н/кінцівок ІІ-ІГІ-го ступеню. Рекомендації: МСКТ - ангіографія аорти та артерій н/кінцівок з в/в контрастуванням. Оперативне лікування.
Відповідно до направлення на медико- соціальну експертну комісію від 21.06.2024 , рішенням ЛКК КНП Ужгородська міська багатопрофільна клінічна лікарня» з № П78/3 ОСОБА_1 направлено на медико- соціальну експертну комісію для встановлення ознак інвалідності.
24 червня 2024 року ОСОБА_1 встановлено III групу інвалідності строком до 24.06.2025 р., що стверджується Довідкою до акта МСЕК Серії 12 ААГ № 893117.
Із свідоцтва про хворобу №1139 убачається, що Військово-лікарська комісія військової частини НОМЕР_2 за розпорядженням начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 ласті 05.08.2024 №20424 провела огляд ОСОБА_1 , встановлено діагноз (включаючи код, згідно чинного НК 025) та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання, поранення, контузії, каліцтва: Атеро склеротичні аневризми поверхневих стегнових артерій обох нижніх кінцівок. (І 71.4). Облітеруючий атеросклероз артерій нижніх кінцівок, друга стадія, з хро нічною артеріальною недостатністю II Б ступеня справа і зліва з помірним по рушенням кровообігу та функцій. Стан після операції (01.09.2022)- тромбендартеректомія з поверхневої стегнової та підколінної артерій, бокова аутовенозна пластика поверхневої стегнової та підколінної артерій лівої ниж ньої кінцівки. (170.2).
Захворювання, ні, не пов`язане з проходженням військової служби.
Хронічна вертеброгенна люмбалгія, нестійка ремісія. (М54.5)
Захворювання, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби.
Гіпертонічна хвороба перша стадія, 2 ступінь, ризик 2. СН 0. (110.0). Зниження гостроти зору до 0,3 внаслідок короткозорості 1,75Д на правому оці та 2,25Д на лівому оці при гостроті зору з корекцією 1,0 на обидва ока. (Н52.1). Вікова макулодистрофія, волога форма. (Н35.3).
Захворювання, НІ, не пов`язані з проходженням військової служби.
Постанова ВЛК про придатність до військової служби, служби за війсь ковою спеціальністю тощо.
На підставі статті 42а графи II Розкладу хвороб
Непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку.
09 липня 2024 року рішенням МСЕК № 2717/17 позивачу було встановлено ІІІ групу інвалідності.
05 вересня 2024 року свідоцтво про хворобу № 1139 військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_2 було затверджене 16 Регіональною військово-лікарською комісією.
01 жовтня 2024 року позивач звернувся до Центральної військово-лікарської комісії із заявою про оскарження рішення військово-лікарської комісії, якою просив: Змінити причинний зв`язок його захворювання «Атеросклеротичні аневризми поверхневих стегнових артерій обох нижніх кінцівок. (171.4). Облітеруючий атеросклероз артерій нижніх кінцівок, друга стадія, з хронічною артеріальною недостатністю II Б ступеня справа і зліва з помірним порушенням кровообігу та функцій. Стан після операції (01.09.2022) - тромбендартеректомія з поверхневої стегнової та підколінної артерій, бокова аутовенозна пластика поверхневої стегнової та підколінної артерій лівої нижньої кінцівки. (170.2) в такому формулюванні: "Захворювання, ТАК, пов`язане із проходженням військової служби» (п.п. "є" пункту 21.5 глави 21 розділу II Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України).
Відповідно до Витягу з протоколу засідання військово - лікарської комісії Центральної військово - лікарської комісії Збройних Сил України від 21.10.2024 року №7262 зазначено наступне:
Захворювання старшого солдата ОСОБА_3 , 1976 року народження: "Хронічна вертеброгенна люмбалгія" - ЗАХВОРЮВАННЯ, ТАК, ПОВ`ЯЗАНЕ З ПРОХОДЖЕННЯМ ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ.
Атеросклеротичні аневризми поверхневих стегнових артерій обох нижніх кінцівок. Облітеруючий атеросклероз артерій нижніх кінцівок, II стадія, лікований оперативно: 02.09.2022 - тромбендартеректомія з поверхневої стегнової та підколінної артерій, бокова аутовенозна пластика поверхневої стегнової та підколінної артерії лівої нижньої кінцівки, у вигляді хронічної артеріальної недостатності II Б ступеня з обох сторін з помірним порушенням кровообігу та функцій. Гіпертонічна хвороба І стадія, ступінь 2, ризик 2. СН 0. Зниження гостроти зору до 0,3 внаслідок короткозорості 1,75Д на правому оці та 2,25Д на лівому оці при гостроті зору з корекцією 1,0 на обидва ока. Вікова макулодистрофія, волога форма - ЗАХВОРЮВАННЯ, НІ, НЕ ПОВ`ЯЗАНІ З ПРОХОДЖЕННЯМ ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ.
Підстав для задоволення вимог ОСОБА_4 згідно його заяви від 01.10.2024 щодо перегляду постанови про причинний зв`язок діагностованого у нього облітеруючого атеросклерозу артерій нижніх кінцівок за свідоцтвом про хворобу № 1139 від 27.08.2024 BJIK військової частини НОМЕР_2 та прийняття нової постанови про причинний зв`язок захворювання у формулюванні "Захворювання, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби , на підставі наданих документів, не встановлено.
Мотиви та норми права застосовані судом
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до Конституції України основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни визначає та регулює відносини у цій галузі Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі - Закон №2011-XII).
Згідно пункту 2 частини першої статті 3 Закону №2011-XII дія цього Закону поширюється на військовослужбовців, які стали інвалідами внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням військової служби, чи внаслідок захворювання після звільнення їх з військової служби, пов`язаного з проходженням військової служби, та членів їх сімей, а також членів сімей військовослужбовців, які загинули, померли чи пропали безвісти.
Згідно статті 70 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» військово-лікарська експертиза визначає придатність до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, встановлює причинний зв`язок захворювань, поранень і травм з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям. Військово-лікарська експертиза здійснюється військово-лікарськими комісіями, які створюються при територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки і закладах охорони здоров`я Міністерства оборони України, Служби безпеки України та інших військових формувань, а також Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України.
Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402 (зареєстровано в МЮУ) 17.11.2008 за №1109/15800, затверджено «Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України» (далі - Положення №402 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Згідно пункту 1.2 глави 1 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза - це медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I - II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.
Пунктом 1.3 глави 1 розділу І Положення №402 передбачено, що основними завданнями військово-лікарської експертизи є, зокрема, визначення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтва) у військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, які призвані на збори, у осіб, звільнених із військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, поранень, які заподіяли військовослужбовцям смерть.
Відповідно до пунктів 2.1, 2.2 глави 1 розділу I Положення №402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії, штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання. Штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія; ВЛК регіону; ВЛК евакуаційного пункту; ВЛК пересувної госпітальної бази.
Згідно підпункту 2.6.1 пункту 2.6 глави 1 розділу I Положення №402 до позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать, зокрема, госпітальні ВЛК.
В силу пункту 21.1 глави 21 розділу ІІ Положення №402 у разі коли під час медичного огляду військовослужбовців встановлено діагноз, ВЛК встановлює причинний зв`язок захворювання, травми, контузії, каліцтва, поранення.
Причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у військовослужбовців, які проходять військову службу, військовозобов`язаних і резервістів, призваних військовими комісаріатами на навчальні (перевірочні) збори, при медичному огляді вирішують позаштатні постійно діючі госпітальні, гарнізонні ВЛК і ЛЛК та за потреби - штатні ВЛК (пункт 21.2 глави 21 розділу ІІ Положення № 402).
Згідно пункту 21.4 глави 21 розділу ІІ Положення №402 при медичному огляді військовослужбовців, призваних на збори військовозобов`язаних, резервістів під час навчальних зборів, кандидатів на навчання у ВВНЗ, направлених військовими комісаріатами, коли їм встановлено діагноз і постанова оформлюється свідоцтвом про хворобу або довідкою, ВЛК встановлюється причинний зв`язок захворювання (поранення, контузії, каліцтва, травми).
Так, згідно пункту 21.5 глави 21 розділу ІІ Положення №402 постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв приймаються, зокрема, в таких формулюваннях:
а) «Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини» - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане під час захисту Батьківщини або виконання обов`язків військової служби під час служби у складі діючої армії і флоту у роки Громадянської війни, Великої Вітчизняної війни та війни з Японією (Другої світової війни), участі у бойових діях з розмінування боєприпасів часів Великої Вітчизняної війни (Другої світової війни), при безпосередній охороні державного кордону чи суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні у складі прикордонного наряду, екіпажу корабля (катера), екіпажу літака (вертольота) або під час проведення оперативно-розшукових заходів, або здійснення самостійно чи в складі підрозділу відбиття збройного нападу чи вторгнення на територію України військових груп і злочинних угруповань, а також під час захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів.
ґ) «Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини», якщо воно виникло в період служби у військових частинах та установах, що входять до складу діючої армії, або коли захворювання, яке виникло до цього, у період служби у військових частинах і установах, які входять до складу діючої армії, досягло такого розвитку, що обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі й тимчасової) до військової служби.
Постанова в такому формулюванні приймається щодо військовослужбовців, які брали участь у бойових діях, зазначених у підпункті «а» цього пункту.
Зазначена постанова приймається також при хронічних повільно прогресуючих захворюваннях за наявності медичних документів, виданих у перші десять років після вибуття військовослужбовця з діючої армії або пізніше, але за даними за зазначені десять років, якщо вони дозволяють віднести або підтверджують початок захворювання на період перебування в діючій армії.
д) «Захворювання (поранення, контузія, каліцтво, травма), ТАК, пов`язане з проходженням військової служби» - якщо воно виникло в період служби у військових частинах та установах, які не входять до складу діючої армії, або коли захворювання, що виникло до військової служби, у період служби досягло такого розвитку, який обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі тимчасової) до військової служби, служби з військової спеціальності.
У такому самому формулюванні приймаються постанови при медичному огляді військовослужбовців за результатами поранень (травм, контузій, каліцтв), одержаних ними в період проходження військової служби, коли документи про обставини їх одержання на момент медичного огляду відсутні.
Як видно з матеріалів справи, позивач фактично не згідний з висновком відповідача щодо залишення без змін причинного зв`язку захворювань та відмовою пов`язати його захворювання з проходженням військової служби.
Отже, у разі коли під час медичного огляду військовослужбовця встановлено діагноз, ВЛК встановлює причинний зв`язок захворювання, про що приймає постанову у формулюванні залежно від періоду виникнення та обставин розвитку і наслідків захворювання. Така постанова оформлюється, свідоцтвом про хворобу/довідкою та є обов`язковою до виконання.
Обґрунтовуючи позов позивач стверджує, що захворювання досягло такого розвитку, що призвело до непридатності до військової служби, а тому причинний зв`язок таких захворювань має бути визначено як такий, що пов`язаний із захистом Батьківщини.
Згідно частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
У цьому контексті варто звернути увагу на постанову від 10.02.2022 у справі №160/7153/20 у якій Верховний Суд наголосив, що перевірка правильності прийнятого військово-лікарською комісією рішення виключно за медичними показниками не входить до компетенції адміністративного суду.
Адміністративний суд, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, виконуючи завдання адміністративного судочинства щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення), передбаченим частиною другою статті 2 КАС України, критеріям, не втручається та не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 12.02.2021 у справі № 820/5570/16 від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18 про те, що надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби виходить за межі судового розгляду суду касаційної інстанції.
Дискреційні повноваження - це повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин. Дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору із будь-ким. З огляду на положення статті 2 КАС України щодо компетенції адміністративного суду останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Отже, питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.
Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити їх законність лише в межах дотримання процедури прийняття таких. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суд не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідності дослідження в контексті застосування норм матеріального права.
Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду від 26.02.2025 у справі №600/3273/22-а та від 26.02.2025 у справі №240/13173/22.
Отже, суд не може самостійно на власний розсуд надавати оцінку діагнозу позивача, зокрема періоду його виникнення, оскільки означені питання є дискреційними повноваженнями ВЛК та інших спеціалізованих експертних установ. У межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям лікарів-членів різних ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та їх причинно-наслідкового зв`язку.
Водночас, судом не встановлено допущених з боку відповідача порушень вимог чинного законодавства, які б стосувались саме процедури проведення медичного огляду позивача та оформлення його результатів, а тому адміністративний позов є безпідставним та задоволенню не підлягає.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Доведення має випливати із сукупності ознак чи неспростовних презумпцій, достатньо вагомих, чітких і узгоджених між собою, однак позивач в ході судового розгляду справи не доведено ґрунтовності пред`явлених вимог.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, проаналізувавши обставини справи, з урахуванням нормативного регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку про необґрунтованість адміністративного позову та відсутність підстав для його задоволення.
Керуючись ст. 241, 243, 255, 257, 295 Кодексу адміністративного судочинства
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України, Військової частини № А/1047 про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів.
СуддяЗ.Б.Плеханова
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2025 |
Оприлюднено | 11.04.2025 |
Номер документу | 126480499 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них медико-соціальної експертизи |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Плеханова З.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні