Герб України

Рішення від 08.04.2025 по справі 320/46706/24

Київський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 квітня 2025 року № 320/46706/24

Суддя Київського окружного адміністративного суду Марич Є.В., розглянувши порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ТОВ "СТАР КОМ УА" до Головного управління ДПС у місті Києві про визнання протиправним та скасування рішення,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «СТАР КОМ УА» (далі позивач, ТОВ «СТАР КОМ УА») з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві (далі відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 16.04.2024 №302880413.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що вважає податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки нараховані штрафні санкції стосуються тих господарських операцій, які вже були виявлені плановою документальною перевіркою та за результатами якої позивачу нараховано штраф. Тому позивач не може нести двічі відповідальність за одне і те ж правопорушення.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.11.2024 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання.

Представником відповідача надіслано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що не погоджується з позовними вимогами та вважає їх необґрунтованими, посилаючись на те, що податкове повідомлення-рішення винесено відповідно до норм чинного законодавства, згідно правильно встановлених обставин, які викладені в акті камеральної перевірки, а саме позивачем зареєстровано податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних із порушенням граничного строку, встановленого пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, за які відповідачем, у відповідності до пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України, правомірно нараховано штрафні санкції.

Представником позивача подано письмові пояснення, у яких зазначив на протиправне незастосування відповідачем пільгового розміру штрафних санкцій на підставі пункту 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, а тому нарахування штрафних санкцій у визначеному розмірі є протиправним.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 29.01.2025 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.

Представник позивача позовні вимоги підтримав, просив суд позов задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував, просив суд відмовити у задоволенні позову.

Суд за згодою сторін перейшов до розгляду справи по суті в порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами і доказами.

Розглянувши документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

На підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 посадовою особою Головного управління ДПС у м. Києві проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «СТАР КОМ УА» (код ЄДРПОУ 41213910), за результатами якої складено акт від 20.03.2024 № 22584/Ж5/26-15-04-13-03/41213910.

Вказаною перевіркою встановлено порушення граничних строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України. Відповідальність платника передбачена пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.

На підставі висновків акта перевірки Головним управлінням ДПС у м. Києві винесено податкове повідомлення-рішення від 16.04.2024 №302880413, яким застосовано штраф у розмірі 2474471,59 грн.

Не погоджуючись із вказаними рішеннями, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.

Згідно із підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Пунктом 75.1 статті 75 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

За приписами пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Із аналізу вказаних правових норм вбачається, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в ЄРПН у строк встановлений податковим законодавством. При цьому, належним та допустимим доказом реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування є квитанція, в якій фіксується дата та час надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Згідно із пунктом 120-1.1 статті 120 Податкового кодексу України платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Отже, порушення строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу, в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.

Судом встановлено, що за результатами проведеної камеральної перевірки контролюючим органом встановлено порушення позивачем строків реєстрації податкових накладних, виписаних за лютий, березень 2022 року.

Перелік вказаних податкових накладних наведений у таблиці в акті та розрахунку штрафу, що є додатком до податкового повідомлення-рішення від 16.04.2024 №302880413.

З наведеного переліку податкових накладних вбачається, що ТОВ «СТАР КОМ УА» несвоєчасно надіслано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні:

№ 1 від 27.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 2 від 27.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 5 від 26.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 4 від 26.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 3 від 26.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 2 від 26.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 1 від 26.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 4 від 25.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 4 від 22.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 1 від 25.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 3 від 24.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 1 від 23.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 2 від 21.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 3 від 25.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 2 від 25.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 5 від 23.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 1 від 22.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 6 від 23.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 1 від 21.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 3 від 22.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 2 від 24.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 5 від 25.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 2 від 23.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 1 від 24.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 6 від 25.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 2 від 22.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 3 від 23.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 4 від 23.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 3 від 18.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 2 від 18.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 1 від 18.02.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 2 від 11.03.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 3 від 09.03.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 2 від 09.03.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 4 від 08.03.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 3 від 08.03.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 1 від 08.03.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 6 від 04.03.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 5 від 04.03.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 4 від 04.03.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 3 від 04.03.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 2 від 04.03.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 1 від 04.03.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 2 від 03.03.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%;

№ 1 від 03.03.2022, зареєстрована 10.03.2023, кількість днів порушення термінів реєстрації - 239, розмір штрафу - 40%.

Порушення вказаних строків реєстрації спірних податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в розмірі 40 відсотків сум податку на додану вартість, зазначених в таких податкових накладних, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.

Поряд з цим, суд зазначає, що з метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховною Радою України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).

Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

В подальшому Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).

У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:

«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».

Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.

Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних та/або розрахунків коригування передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних/розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом № 2260-ІХ) за умови реєстрації такими платниками податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року.

Такі висновки суду узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/23, від 06 лютого 2024 року у справі № 160/10740/23.

З матеріалів справи вбачається, що податкові накладні, виписані за лютий-березень 2022 року зареєстровані ТОВ «СТАР КОМ УА» 10.03.2023, в той час граничний термін реєстрації яких 15.07.2022, тобто з порушенням встановлених чинним законодавством строків.

Виходячи з викладеного, оскільки позивачем зареєстровано податкові накладні за вказані періоди з порушенням граничних строків реєстрації їх в Єдиному реєстрі податкових накладних, у контролюючого органу були наявні правові підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.

Щодо тверджень позивача про те, що нараховані штрафні санкції стосуються тих господарських операцій, які вже були виявлені плановою документальною перевіркою та за результатами якої позивачу уже нараховано штраф, то суд зазначає, що, як вбачається з матеріалів справи, відповідачем дійсно було проведено документальну планову виїзну перевірку ТОВ «СТАР КОМ УА», за наслідками якої було встановлено порушення вимог податкового законодавства, у тому числі, п.201.1, п.201.7, п.201.10 статті 201 ПК України щодо відсутності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідальність за які передбачена п.120-1.2 ст.120-1 ПК України.

Отже, з огляду на викладене, відповідачем за результатами різних видів перевірки встановлено правопорушення, за які передбачена різна фінансова відповідальність, що свідчить про безпідставність доводів позивача в цій частині.

У письмових поясненнях позивач посилається на протиправне незастосування відповідачем пільгового розміру штрафних санкцій на підставі пункту 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

Законом України від 12.01.2023 № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08.02.2023) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.

Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Згідно з пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.

Таким чином, зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не закінчився станом на день набрання чинності цим Законом, тобто 08.02.2023 року.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/23, від 06 лютого 2024 року у справі № 160/10740/23.

Таким чином, оскільки в межах спірних правовідносин податкові накладні позивачем складено в період лютий - березень 2022 року, а зареєстровано їх в Єдиному реєстрі податкових накладних 10.03.2023, з порушенням строку, визначеного пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, суд приходить до висновку про правомірність застосування контролюючим органом штрафних (фінансових) санкцій на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.

Підсумовуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що при прийнятті оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 16.04.2024 №302880413 Головне управління ДПС у м. Києві діяло на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно з частинами першою, другою статтею 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням викладеного, системно проаналізувавши положення чинного законодавства України та надавши оцінку доказам, наявним у матеріалах справи, суд дійшов висновку про необґрунтованість позову та відсутність підстав для його задоволення.

Враховуючи положення статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати відшкодуванню позивачу не підлягають.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 72-77, 90, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

1. У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «СТАР КОМ УА» (01601, м. Київ, Печерський узвіз, 3, код ЄДРПОУ 41213910) до Головного управління ДПС у м. Києві (04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19; код ЄДРПОУ ВП 44116011) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, - відмовити.

2. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Марич Є.В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.04.2025
Оприлюднено11.04.2025
Номер документу126480982
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —320/46706/24

Рішення від 08.04.2025

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Марич Є.В.

Ухвала від 29.01.2025

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Марич Є.В.

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Марич Є.В.

Ухвала від 23.10.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Марич Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні