КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 квітня 2025 року № 320/16567/24
Суддя Київського окружного адміністративного суду Леонтович А.М., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Тауріс"
до ГУ Державної податкової служби у Київській області, Державної податкової служби України
про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
І. Зміст позовних вимог
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Тауріс" з позовом до ГУ Державної податкової служби у Київській області, Державної податкової служби України , у якому просить суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Київській області з питань зупинення/реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10219435/38424135 від 21.12.2023, №10219438/38424135 від 21.12.2023, №10219436/38424135 від 21.12.2023, №10219439/38424135 від 21.12.2023, №10219437/38424135 від 21.12.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВ Тауріс №25 від 09.11.2023, №26 від 09.11.2023, №27 від 09.11.2023, №28 від 09.11.2023 та №29 від 11.11.2023 датою відправки на реєстрацію, тобто 05.12.2023.
ІІ. Виклад позиції позивача та заперечень відповідача
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, ним для реєстрації спірної податкової накладної подано до податкового органу увесь перелік первинних документів на підтвердження здійснення господарських операцій передбачених чинним законодавством України. Позивач вважає, що надані документи до контролюючого органу підтверджують здійснення господарських операцій за результатом яких видані податкові накладні №25 від 09.11.2023, №26 від 09.11.2023, №27 від 09.11.2023, №28 від 09.11.2023 та №29 від 11.11.2023.
Відповідач проти задоволення позову заперечив з підстав, викладених у відзиві.
ІІІ. Процесуальні дії суду у справі
Ухвалою суду від 16.04.2024 відкрито спрощене позовне провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд без повідомлення (виклику) учасників справи.
Ухвалою суду від 08.04.2025 залишено без задоволення клопотання представника відповідача про розгляд справи в судовому засіданні з викликом сторін.
Частиною 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Згідно з частиною 2 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання; якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів.
З огляду на завершення 30-ти денного терміну для подання заяв по суті справи, суд вважає можливим розглянути та вирішити справу по суті за наявними у ній матеріалами.
IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин
Товариство з обмеженою відповідальністю Тауріс (код ЄДРПОУ 38424135) (далі по тексту - ТОВ «Тауріс») створене 05.03.2013 р., платник ПДВ з 01.04.2016 (ІПН 384241310081), взято на облік в ГУ ДПС у Київській обл.,, юридична та фактична адреса: 07300, Київська обл., Вишгородський р-н, м. Вишгород, Мікрорайон Дідовиця, вул. Вишнева, буд. 342.
Профільним видом господарської діяльності підприємства є: КВЕД 41.20 Будівництво житлових i нежитлових будівель. Інші види господарської діяльності підприємства є: КВЕД 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику; КВЕД 43.21 Електромонтажні роботи; КВЕД 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування.
ТОВ Тауріс виконує інші роботи з будівництва самостійно та із залученням сторонніх виконавців.
У межах своєї діяльності 08.05.19р. між ТОВ Тауріс (Генпідрядник) та Національний університет Києво-Могилянська Академія (Замовник) було укладено Договір №05/1- 1 на виконання робіт (ДК 021:2015 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи («Реставрація та пристосування Староакадемічного корпусу (1703-1740 рр.) Братського монастиря (пам`ятка архітектури (охор.№15/1) та історії (260025-Н) національного значення). Національний університет Києво-Могилянська Академія є неприбутковою організацією, як бюджетна установа.
Згідно з умовами Договору Замовник виконує оплату за фактично виконані роботи згідно підписаних актів приймання виконаних робіт. Оплата здійснюється за рахунок коштів спеціального фонду бюджету згідно із планом фінансування (Додаткова угода №23 від 20.10.23 р). Оплату було здійснено на розрахунковий рахунок ТОВ Тауріс 09.11.23р. (886 834,34 грн, 126 871,36 грн, 226 570,80 грн, 444 185,14 грн) та 11.11.23 р. (510 865,04 грн) з рахунку у Держказначействі Національного університету Києво- Могилянська Академія за рахунок коштів гранту Посольського фонду США зі збереження культурної спадщини згідно договору від 23.09.19р. по програмі 2201160 Спеціальний фонд (Інші власні надходження). Згідно із п.187.7 статті 187 ПКУ датою виникнення податкових зобов`язань у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на банківський рахунок платника податку. Дані операції не відносяться до витрат господарської діяльності, що здійснює Національний університет Києво-Могилянська Академія, у зв`язку із цим не формується податковий кредит за цими операціями. Тобто реєстрація в ЄРПН податкових накладних, складених на вищевказані оплати не впливають на збільшення податкового кредиту покупця.
Специфіка надання вищевказаних послуг за Договором полягає в тому, що для надання послуг ТОВ Тауріс закуповує відповідні матеріали з різними кодами товарів згідно УКТ ЗЕД, обладнання та залучає сторонні організації для виконання робіт з різними кодами послуг згідно з ДКПП. Вартість придбаних для виконання робіт матеріалів та інших матеріальних ресурсів, а також вартість робіт, виконаних сторонніми організаціями, вказуються у загальному Акті виконаних робіт за формою КБ-2в, у складі послуги, що реалізується, після оплати підписаного акту складається Податкова накладна за виконані роботи на суму згідно Акту та подається на реєстрацію з кодом послуги згідно з ДКПП 43.39.
09.11.2023 року Товариством з обмеженою відповідальністю Тауріс (далі за текстом ТОВ Тауріс, позивач) за результатами фінансово господарської діяльності було складено на покупця Національний університет Києво-Могилянська Академія ( ІПН 164593926113) податкову накладну №25 від 09.11.23р. на суму 886 834,34 грн (Вісімсот вісімдесят шість тисяч вісімсот тридцять чотири гривні 34 коп.) у т.ч. ПДВ - 147 805,72 грн., №26 від 09.11.23р. на суму 126 871,36 грн (Сто двадцять шість тисяч вісімсот сімдесят одна гривня 36 коп.), у т.ч. ПДВ - 21 145,23 грн., №27 від 09.11.23р. на суму 226 570,80 грн (Двісті двадцять шість тисяч п`ятсот сімдесят гривень 80 коп.), у т.ч. ПДВ - 37 761,80 грн., №28 від 09.11.23р. на суму 444 185,14 грн (Чотириста сорок чотири тисячі сто вісімдесят п`ять гривень 14 коп.), у т.ч. ПДВ - 74 030,86 грн. та 11.11.23р. Податкова накладна №29 від 11.11.23р. На суму 510 865,04 грн (П`ятсот десять тисяч вісімсот шістдесят п`ять гривень 04 коп.), у т.ч. ПДВ - 85 144,17 грн.
Згідно із Законом України від 12.01.2023 № 2876-IX граничний строк реєстрації податкових накладних за листопад 2023р. складених з 01 по 15 число місяця припадає на 05 грудня 2023р., тому Податкові накладні №25, №26, №27, №28 від 09.11.23р. та №29 від 11.11.23р. було відправлено на реєстрацію 05.12.23р. Але відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація вищевказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.39, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН зареєстровано за №№ 9329331321, 9329328645, 9329318199, 9329332930, 9329321226 від 05.12.23р.
11.12.2023 року ТОВ Тауріс надало до ДПС пояснення та документи про підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних, реєстрацію яких зупинено та 19.12.23р. було надано додаткові пояснення та документи про підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
21.12.2023 р. Були отримані від Комісії з питань зупинення/реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Київській області (далі Комісія) рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за №№ 10219435/38424135, 10219438/38424135, 10219436/38424135, 10219439/38424135, 10219437/38424135 з причиною відмови надання платником копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, в Додатковій інформації до причини було вказано первинні документи без будь-яких конкретних вимог.
До пояснень, додаткових пояснень та скарг до Комісії було надано загальні документи, що підтверджують здійснення операцій з купівлі товарів і послуг, а саме:
- Договір №05/1-1 від 08.05.19р. на виконання робіт (ДК 021:2015 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи («Реставрація та пристосування Староакадемічного корпусу (1703-1740 рр.) Братського монастиря (пам`ятка архітектури (охор.№15/1) та історії (260025-Н) національного значення) між ТОВ Тауріс та Національним університетом Києво-Могилянська Академія;
- Додаткова угода №23 від 20.10.23 р до вищевказаного Договору;
- Акти приймання виконаних будівельних робіт за формою КБ-2в: №№01/10/23, 02/10/23, 03/10/23 та 04/10/23 від 20.10.23р. та № 05/11/23 від 09.11.23р., та Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за формою КБ-3 за жовтень 2023р. від 20.10.23р. між Генпідрядником ТОВ Тауріс та Замовником Національний університет Києво-Могилянська Академія.
- Окремо до кожної Скарги було надано документи, що підтверджують здійснення операції по кожній операції, на яку було складено податкові накладні:
- до Скарги на рішення комісії ДПСУ, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації №10219435/38424135 від 21.12.2023 р. податкової накладної №25 від 09.11.23р. на суму 886 834,34 грн (Вісімсот вісімдесят шість тисяч вісімсот тридцять чотири гривні 34 коп.) у т.ч. ПДВ - 147 805,72 грн. надавалась копія Акту виконаних робіт із субпідрядником ТОВ Реконбудпроект (код ЄДРПОУ 36564555) на суму 886 834,34 грн., попередня оплата здійснена згідно Платіжної інструкції №750 07.06.23р. у сумі 500 000,00 грн та Платіжної інструкції №760 08.06.23р. у сумі 500 000,00 та ТОВ Реконбудпроект зареєструвало відповідні податкові накладні у ЄРПН. Також у складі додаткових пояснень було надано копії платіжних інструкцій (доручень), податкові накладні для формування податкового кредиту. Роботи виконувались згідно умов Договору №05/26-1 від 26.05.23р.
- до Скарги на рішення комісії ДПСУ, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації №10219438/38424135 від 21.12.2023 р. податкової накладної №26 від 09.11.23р. на суму 126 871,36 грн (Сто двадцять шість тисяч вісімсот сімдесят одна гривня 36 коп.), у т.ч. ПДВ - 21 145,23 грн. надавалась копія Видаткової накладної від ТОВ Клемпостав-Україна (код 32344877) № 262 від 29.11.21р. на суму 230 710,26 грн на матеріали для виконання робіт. Матеріали було придбано заздалегідь для виконання робіт у 2022 році. У зв`язку із відсутністю фінансування бюджетом у 2022 році роботи не було виконано, тому придбані матеріали використано для виконання робіт у 2023р. Матеріали було сплачено згідно Платіжної інструкції №545 від 06.12.21р. та ТОВ Клемпостав-Україна зареєструвало податкову накладну в ЄРПН за фактом продажу товарів. Також у складі додаткових пояснень було надано копії платіжних інструкцій (доручень), податкові накладні для формування податкового кредиту.
- до Скарги на рішення комісії ДПСУ, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації №10219436/38424135 від 21.12.2023 р. податкової накладної №27 від 09.11.23р. на суму 226 570,80 грн (Двісті двадцять шість тисяч п`ятсот сімдесят гривень 80 коп.), у т.ч. ПДВ - 37 761,80 грн. надано копії актів виконаних робіт із субпідрядником ТОВ БТК САГРАД-БУД (код 39529686) на суми 131 140,00 грн та 119 860,00 грн., послуги було сплачено згідно Платіжних інструкцій №№747, 748 від 30.05.23р. та на ці суми зареєстровані податкові накладні в ЄРПН. Також у складі додаткових пояснень було надано копії платіжних інструкцій (доручень), податкові накладні для формування податкового кредиту.
- до Скарги на рішення комісії ДПСУ, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації № 10219439/38424135 від 21.12.2023 р. податкової накладної № 28 від 09.11.23р. на суму 444 185,14 грн (Чотириста сорок чотири тисячі сто вісімдесят п`ять гривень 14 коп.), у т.ч. ПДВ - 74 030,86 грн. надається Видаткова накладна від ТОВ Акам №112 від 28.07.23р. на придбання виробів у сумі 712 414,62 грн, які частково було використано для виконання робіт. Передоплата за вироби була здійснена згідно Платіжної інструкції №766 від 13.06.23р. та за фактом оплати ТОВ Акам зареєструвало податкову накладну в ЄРПН. Також у складі додаткових пояснень було надано копії платіжних інструкцій (доручень), податкові накладні для формування податкового кредиту.
- до Скарги на рішення комісії ДПСУ, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації № 10219437/38424135 від 21.12.2023 р. податкової накладної № 29 від 11.11.23р. на суму 510 865,04 грн (П`ятсот десять тисяч вісімсот шістдесят п`ять гривень 04 коп.), у т.ч. ПДВ - 85 144,17 грн. надається копія Акту виконаних робіт із субпідрядником ТОВ Реконбудпроект (код ЄДРПОУ 36564555) на суму 113 165,66 грн., передоплата проводилась раніше авансовим платежем, а також копії Видаткових накладних від ТОВ Елькомбуд (код 37995424) №137 від 19.10.23 р. на придбання матеріалів на суму 49 772,11 грн. та № 153 від 01.11.23р. на суму 13 502,70 грн. за фактом поставки було складено та зареєстровано податкові накладні в ЄРПН, оплата здійснювалась згідно Платіжних інструкцій № №821, 822 від 09.11.23р. Також у складі додаткових пояснень було надано копії платіжних інструкцій (доручень), податкові накладні для формування податкового кредиту.
04.01.2024р. ТОВ Тауріс направило Скарги до ДПС щодо рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН на усі вищевказані податкові накладні та 10.01.24р. отримало відповіді (№№1829/38424135/2, 1828/38424135/2, 1865/38424135/2, 1843/38424135/2, 1842/38424135/2) на усі скарги про те, що залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з однаковою причиною для усіх заблокованих податкових накладних ненадання платником податку копiй первинних документiв щодо постачання/придбання товарiв/послуг, зберiгання i транспортування, навантаження, розвантаження продукцiї, складських документiв (iнвентаризацiйнi описи), у тому числi рахунки-фактури/iнвойси, акти приймання-передачi товарiв (робiт, послуг) з урахуванням наявностi певних типових форм та галузевої специфiки, накладних.
Позивач вважає, вказані дії є протиправними та вчинені всупереч положенням діючого законодавства України.
Не погодившись з рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з цим позовом.
V. Норми права
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права, обов`язки платників податків та зборів, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI (в редакції, чинній на час виникнення між сторонами спірних відносин).
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації в порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (абзац перший); підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абзац п`ятий); якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин (абзац десятий).
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 передбачено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку(додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно пунктів 6, 7, 10, 11 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11). Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25).
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (набрав чинності 14.12.2019), яким визначено, зокрема, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі комісія регіонального рівня) (пункт 2).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (пункт 5).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП) (пункт 6).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7).
ДПС розміщує та постійно оновлює на своєму офіційному вебпорталі відомості щодо засобів електронного зв`язку, за допомогою яких можуть подаватися письмові пояснення та копії документів (пункт 8).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства (пункт 11).
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначено «Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246.
Відповідно до пункту 19 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Згідно пункту 20 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
VІ. Оцінка суду
Підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність: платника податку - критеріям ризиковості платника податку; податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
Так, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/ розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що підставою для зупинення реєстрації поданих позивачем податкових накладних №25 від 09.11.2023, №26 від 09.11.2023, №27 від 09.11.2023, №28 від 09.11.2023 та №29 від 11.11.2023, була не відповідність платника податку пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПК/РК.
Водночас, як вбачається з матеріалів справи, контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних №25 від 09.11.2023, №26 від 09.11.2023, №27 від 09.11.2023, №28 від 09.11.2023 та №29 від 11.11.2023.
Суд звертає увагу на те, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Зупинення реєстрації податкової накладної не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
Також, під час розгляду справи судом встановлено, що позивачем направлено відповідачу пояснення та копії первинних документів для підтвердження підстав подання податкових накладних №25 від 09.11.2023, №26 від 09.11.2023, №27 від 09.11.2023, №28 від 09.11.2023 та №29 від 11.11.2023 з метою їх реєстрації, якими підтверджується надання позивачем послуг та оплата зазначеним контрагентом наданих послуг.
Відтак, суд дійшов висновку про необґрунтованість рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкових накладних №25 від 09.11.2023, №26 від 09.11.2023, №27 від 09.11.2023, №28 від 09.11.2023 та №29 від 11.11.2023 критерію обґрунтованості.
Суд констатує, що рішення Комісії повинні містити чіткі підстави для відмови в реєстрації податкових накладних, у цьому випадку, або надання платником податку копій документів, первинних документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) в тому числі рахунків, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних цінових форм та галузевої специфіки (документи, які не надано підкреслити) прийнято рішення про відмову у реєстрації спірної податкової накладної, при цьому в додатковій інформації нічого не зазначено, серед переліку ненаданих документів жодних підкреслень не має.
Суди, приймаючи рішення, виходить з того, що оскаржуване рішення не містить чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної. Натомість платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковою накладною, у реєстрації якої відмовлено.
Як встановлено судом, податковим органом у рішенні не наведено жодної конкретної інформації щодо причин, підстав та обґрунтувань прийняття такого рішення.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Враховуючи наведене, суд дійшов до висновку, що матеріали справи не містять належних і достатніх доказів спростування відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, тверджень позивача, наведення ним відповідних мотивів прийняття спірного рішення та неврахування наданих позивачем комісії документів, а відтак, підтверджень правомірності рішень податкового органу. Відтак, оскаржувані рішення прийняті відповідачем необґрунтовано, без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, у зв`язку із чим, такі рішення є протиправними та підлягаєють скасуванню.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, подані позивачем №25 від 09.11.2023, №26 від 09.11.2023, №27 від 09.11.2023, №28 від 09.11.2023 та №29 від 11.11.2023 до Єдиного реєстру податкових накладних, суд зазначає, що відповідно до підпункту 201.1, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
Пунктом 28 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), окрім іншого, визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 19 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Згідно пункту 20 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Втім, Європейський суд з прав людини у пункті 50 рішення від 13.01.2011 (остаточне) по справі «Чуйкіна проти України» (case of Chuykina v. Ukraine) (Заява № 28924/04) зазначив про те, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює «право на суд», в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі «Голдер проти Сполученого Королівства» (Golder v. the United Kingdom), пп. 2836, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати «вирішення» спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах «Мултіплекс проти Хорватії» (Multiplex v. Croatia), заява №58112/00, пункт 45, від 10.07.2003, та «Кутіч проти Хорватії» (Kutic v. Croatia), заява №48778/99, пункт 25, ECHR 2002-II).
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачем, надані позивачем пояснення та документи складено з дотриманням вимог законодавства. Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання відповідача зареєструвати податкові накладні позивача у Єдиному реєстрі податкових накладних.
VII. Висновок суду
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Положеннями статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України закріплено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
VІІІ. Розподіл судових витрат
Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 12 112 ,00 грн.
Враховуючи задоволення позову, на користь позивача слід присудити понесені ним судові витрати в розмірі 12 112,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань призначених для Головного управління ДПС у Київській області, оскільки саме комісією регіонального рівня прийняте оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в реєстрі.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в :
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Київській області з питань зупинення/реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10219435/38424135 від 21.12.2023, №10219438/38424135 від 21.12.2023, №10219436/38424135 від 21.12.2023, №10219439/38424135 від 21.12.2023, №10219437/38424135 від 21.12.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВ Тауріс №25 від 09.11.2023, №26 від 09.11.2023, №27 від 09.11.2023, №28 від 09.11.2023 та №29 від 11.11.2023 датою відправки на реєстрацію, тобто 05.12.2023.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Тауріс (код ЄДРПОУ 38424135, місцезнаходження: 07300, Київська обл., Вишгородський р-н, м. Вишгород, Мікрорайон Дідовиця, вул. Вишнева, буд. 342) судові витрати в розмірі 12 112,00 грн. (дванадцять тисяч сто дванадцять гривень, 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань, призначених для Головного управління ДПС у Київській області (код ЄДРПОУ 44096797; місцезнаходження: 03151, м. Київ, вул. Святослава Хороброго, буд. 5А).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Леонтович А.М.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.04.2025 |
Оприлюднено | 11.04.2025 |
Номер документу | 126481158 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Леонтович А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні