ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 березня 2025 рокусправа № 380/996/25
зал судових засідань № 12
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого суддіКузана Р.І.,
секретар судового засіданняЯнковська І.І.,
за участю:
представника позивача Прокопика І.А.,
представника відповідачаШтибель Н.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕО-ІТ» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
в с т а н о в и в :
Товариство з обмеженою відповідальністю «НЕО-ІТ» (місцезнаходження: 79005, м. Львів, вул. Князя Романа, 34, кв. 1, код ЄДРПОУ 38502019) (далі позивач, ТзОВ «НЕО-ІТ») звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: 79028, вул. Стрийська, 35, м. Львів, код ЄДРПОУ 43968090) (далі відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 17 липня 2024 року № 31283/13-01-04-07 Головного управління ДПС у Львівській області, в частині штрафу у розмірі 38 217,65 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 24.06.2024 Головним управлінням ДПС у Львівській області за результатами камеральної перевірки ТзОВ «НЕО-ІТ» щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних складено акт № 26296/13-01-04-07. Відповідно до Акту, перевіркою встановлено перелік податкових накладних/розрахунків коригування, термін реєстрації яких порушено/не зареєстровано та зазначено, що відсутні обставини, які звільняють від відповідальності або пом`якшують відповідальність за вчинення податкових правопорушень. У висновку Відповідач зазначив, що «дані камеральної перевірки свідчать про порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН».
На підставі акту перевірки відповідач 17.07.2024 прийняв податкове повідомлення-рішення № 31283/13-01-04-07, яким встановлені «порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених ст. 201 Податкового кодексу України», у зв`язку з чим згідно з п. 120.1 ст. 120 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф у сумі 38 979 грн 94 коп.
Позивач зазначає, що через масований ракетний обстріл території України 15.11.2022 у Львові, а також на більшій частині Яворівського, Золочівського та Червоноградського районів запроваджені тривалі відключення електроенергії. Мобільні оператори були змушені обмежити деякі функції базових станцій, зокрема функцію мобільного інтернету, у зв`язку з чим позивач був позбавлений можливості отримати доступ до електронного кабінету платника податків, а також до інших програм, необхідних для своєчасного виконання свого податкового обов`язку по надісланню для реєстрації податкових накладних. Вказує, що позивач добросовісно виконав свої податкові зобов`язання зареєструвавши відповідні податкові накладні одразу, як тільки отримав технічну можливість це здійснити, не затягуючи відповідний процес. Крім цього, позивач належним чином сплатив усі задекларовані зобов`язання з податку на додану вартість. У зв`язку з цим вважає, що в цьому випадку наявні підстави для застосування пп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України та звільнення Позивача від фінансової відповідальності внаслідок обставин непереборної сили, що зумовили неможливість вчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Відтак, позивач не повинен нести відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних № 876 від 26 жовтня 2022 року, № 1012 від 28 жовтня 2022 року та № 466 від 17 жовтня 2022 року.
Щодо порушення терміну реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних № 3961 від 19.09.2022, № 823 від 22.08.2023 та № 6818 від 30.03.2024 ТОВ «НЕО-ІТ» зазначає, що відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням таких граничних строків: для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Позивач вказує, що всі розрахунки коригування до податкових накладних зареєстровано позивачем своєчасно, в день їх отримання від постачальників. Відтак, зважаючи на відсутність з боку позивача порушення вимог податкового законодавства, застосування відповідачем штрафу є протиправним.
Ухвалою від 27.01.2025 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Відповідач 11.02.2025 подав відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити в задоволенні позову. Відзив обґрунтований таким. За результатами камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТзОВ «НЕО-ІТ», проведеної ГУ ДПС у Львівській області, складено акт від 24.06.2024 № 26296/13-01-04-07. З висновками викладеними в акті камеральної перевірки від 24.06.2024 № 26296/13-01-04-07 ТОВ «Нео-ІТ» не погодилось, тому на адресу ГУ ДПС у Львівській області надіслано заперечення від 05.07.2024 б/н. Засідання постійно діючої комісії по розгляду спірних питань відповідно до поданого заперечення ТОВ «Нео-ІТ» відбулося 16.07.2024. За результатами розгляду заперечення Комісія вирішила: 1. Наведені аргументи в поданому заперечені ТОВ «Нео-ІТ» (ЄДРПОУ 38502019) від 05.07.2024 б/н на акт камеральної перевірки від 24.06.2024 № 26296/13-01-04-07 прийняти до уваги, але вони не спростовують висновки акта перевірки. 2. Висновки акту перевірки встановити такими, що відповідають нормам чинного законодавства, а акт перевірки від 24.06.2024 № 26296/13-01-04-07 залишити без змін. 3. Враховуючи результати розгляду заперечення до акта перевірки, підготувати проект податкового повідомлення-рішення за результатами перевірки ТОВ «Нео-ІТ». Враховуючи вищенаведене, винесено податкове повідомлення рішення форми «Н» від 17.07.2024 № 31283/13-01-04-07, яке надіслане на електронну адресу платника з відповіддю про результати розгляду заперечення від 17.07.2024 № 21328/6/13-01-04-07 та вручене 18.07.2024 (сплачене 25.07.2024).
Представник відповідача вказує, що ТОВ «Нео-ІТ» (ЄДРПОУ 38502019) не подано до податкового органу заяву про відсутність можливості виконання податкового обов`язку за період тимчасового відключення електроенергії та відключення інтернету з відповідними підтверджуючими документами. Крім того, у відповіді на адвокатський запит №2/12 від 26.12.2024 ТзОВ «ІНТЕГРІ» засвідчено відсутність доступу до мережі інтернет 15 листопада 2022 року у м. Львові через ракетні обстріли в яких зазначено, що були знеструмлені протягом тривалого проміжку часу, але не вказано з якого періоду і часу, відсутня подача послуг, коли було відновленні роботи обладнання, інтернетмережі та програмного забезпечення. Зазначає, що вказані позивачем обставини не носили постійного, безперервного характеру. Дії позивача свідчить про те, що цей строк був пропущений через відсутність зусиль і належної старанності, особливо з огляду на його реальну обізнаність про необхідність реєстрації спірних податкових накладних/розрахунків коригування. Позивачем не надано доказів відсутності електроенергії такої тривалості (протягом декількох днів або ж тижнів), щоб це завадило зареєструвати податкові накладні/ розрахунки коригування у встановлені законом строки. Отже, наведені платником аргументи про відсутність електроенергії та інтернету не забороняли йому здійснити реєстрацію податкових накладних до цього моменту (до 15.11.2022р), не порушуючи встановлені Кодексом терміни реєстрації в ЄРПН, а саме з 26.10.2022 по 15.11.2022; з 28.10.2022 по 15.11.2022 та з 17.10.2022 по 15.11.2022.
Також представник відповідача зазначає, що датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Звертає увагу суду на висновки, що відображені у постанові Сьомого апеляційного адміністративного суду від 11.06.2024 справа № 560/21974/23. Вказує, що відмовляючи у задоволені позову суд посилався на ст. 192 ПК України, згідно з якою, у разі складання розрахунків коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкових накладних, виписаних на покупця платника ПДВ, такий РК має зареєструвати покупець. Податковим кодексом України не передбачено механізм фіксації дати отримання покупцем розрахунків коригування до податкової накладної. Тому, з метою недопущення помилок при складанні звітності та уникнення непорозумінь при обрахунку у системі електронного адміністрування ПДВ суми перевищення податкових зобов`язань, доцільно здійснювати реєстрацію розрахунків коригування на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг з урахуванням термінів, визначених п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України. При цьому, копії витягів з програмного забезпечення М.Е.Dос (скріншоти) та довідки про надіслання розрахунків коригування контрагентом позивача, в контексті спірних правовідносин не можуть слугувати обставинами, що звільняють платника податків від відповідальності за порушення податкового законодавства.
Вважає висновки, що містяться в акті камеральної перевірки від 24.06.2024 № 26296/13-01-04-07 не є помилковими та неправомірними, а відповідають діючим нормам податкового законодавства. Крім цього зазначає, що ТОВ «Нео-ІТ» не подано до податкового органу згідно з п.69.1 Закон України № 2260-ІХ заяву про відсутність можливість виконання податкового обов`язку.
З урахуванням наведених обставин відповідач вважає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийняте відповідно до вимог законодавства та є правомірним. Просить відмовити в задоволенні позову повністю.
Представником позивача подано додаткові пояснення та додаткові докази.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, викладених в позовній заяві та додаткових поясненнях. Просив суд позов задовольнити повністю.
Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечила з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву та додаткових поясненнях. Просила суд в задоволенні позову відмовити повністю.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
ТОВ «Нео-ІТ» зареєстроване юридичною особою, перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС та є платником податку на додану вартість.
Головним управлінням ДПС у Львівській області на підставі пп. 20.1.4 п.20.1 ст.20, п. 75.1 ст. 75 та ст. 76 Податкового кодексу України проведена камеральна перевірка щодо своєчасності реєстрації ТОВ «Нео-ІТ» (код ЄДРПОУ 38502019) податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За результатами перевірки складено акт № 26296/13-01-04-07 від 24.06.2024 щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТзОВ «Нео-ІТ» (код ЄДРПОУ 38502019)», згідно з яким встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених ст. 201 Податкового кодексу України», та, згідно з п. 120.1 ст. 120 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф у сумі 38 979 грн 94 коп.
В Акті перевірки зазначено перелік накладних/розрахунків коригування, термін реєстрації яких порушено/не зареєстровано, зокрема:
- податкова накладна №1036 від 30.09.2022 дата реєстрації 19.10.2022 (кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної в ЄРПН 4 днів);
- податкова накладна №876 від 26.10.2022 дата реєстрації 16.11.2022 (кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної в ЄРПН 1 день);
- податкова накладна №1120 від 31.10.2022 дата реєстрації 18.11.2022 (кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної в ЄРПН 3 дні);
- податкова накладна №1012 від 28.10.2022 дата реєстрації 16.11.2022 (кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної в ЄРПН 1 день);
- податкова накладна №466 від 17.10.2022 дата реєстрації 16.11.2022 (кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної в ЄРПН 1 день);
- податкова накладна №1294 від 30.11.2022 дата реєстрації 19.12.2022 (кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної в ЄРПН 4 днів);
- податкова накладна №10 від 01.12.2022 дата реєстрації 13.01.2023 (кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної в ЄРПН 13 днів);
- податкова накладна №1257 від 31.12.2022 дата реєстрації 17.01.2023 (кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної в ЄРПН 2 дні);
- розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 3961 від 19.09.2022, дата реєстрації 19.10.2022 (кількість днів порушення термінів реєстрації розрахунку коригування в ЄРПН 4 днів);
- податкова накладна №929 від 27.01.2023 дата реєстрації 20.02.2023 (кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної в ЄРПН 2 дні);
- розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 823 від 22.08.2023, дата реєстрації 2209.2023 (кількість днів порушення термінів реєстрації розрахунку коригування в ЄРПН 4 дні);
- розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 6818 від 30.03.2024, дата реєстрації 17.04.2024 (кількість днів порушення термінів реєстрації розрахунку коригування в ЄРПН 1 день).
Не погодившись із висновком контролюючого органу, викладеним у Акті № 26296/13-01-04-07 від 24.06.2024, ТОВ «Нео-ІТ» направлено до Головного управління ДПС у Львівській області заперечення від 05.07.2024 до даного Акту перевірки.
Листом від 17.07.2024 №21328/6/13-01-04-07 Головне управління ДПС у Львівській області повідомило позивача, що за результатами розгляду заперечень постійно діюча комісія з розгляду спірних питань ГУ ДПС у Львівській області вирішила:
1. Наведені аргументи в поданому заперечені ТОВ «Нео-ІТ» (ЄДРПОУ 38502019) від 05.07.2024 б/н на акт камеральної перевірки від 24.06.2024 № 26296/13-01-04-07 прийняти до уваги, але вони не спростовують висновки акта перевірки.
2. Висновки акту перевірки встановити такими, що відповідають нормам чинного законодавства, а акт перевірки від 24.06.2024 № 26296/13-01-04-07 залишити без змін.
3. Враховуючи результати розгляду заперечення до акта перевірки, підготувати проект податкового повідомлення-рішення за результатами перевірки ТОВ «Нео-ІТ». Враховуючи вищенаведене, винесено податкове повідомлення рішення форми «Н» від 17.07.2024 № 31283/13-01-04-07.
На підставі висновків акту перевірки Головним управлінням ДПС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення від 17.07.2024 № 31283/13-01-04-07, яким нараховано штрафні санкції на загальну суму 38978,94 грн.
Позивач, вважаючи вищезазначене податкове повідомлення-рішення в частині штрафу у розмірі 38 217,65 грн за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних № 876 від 26.10.2022, № 1012 від 28.10.2022 та № 466 від 17.10.2022 та розрахунків коригування № 3961 від 19.09.2022, № 823 від 22.08.2023 та № 6818 від 30.03.2024 протиправним, звернувся до суду з позовом для захисту своїх прав та законних інтересів.
При вирішенні спору суд керувався таким.
Щодо порушення термінів реєстрації розрахунків коригування.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України (далі ПК України).
Згідно з пунктом 14.1.60 ПК України, ЄРПН - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Підпунктом 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України визначено, що платник податків, зокрема, зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з п. 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 192.1 ст. 192 ПК України передбачено, що якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних: постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації; отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням таких граничних строків:
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Відповідно до п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
-10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
-20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
-30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
-40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
-50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Отже, законодавством на платника податків покладено обов`язок реєстрації розрахунків коригування до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем), тоді як недотримання вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення (у відповідності до п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України).
Висновками акту перевірки встановлено, що позивачем проведено реєстрацію розрахунків коригування №3961 від 19.09.2022, №823 від 22.08.2023 та №6818 від 30.03.2024 поза межами строків, встановлених п. 201.10 ст. 201 ПК України.
В розрахунку до оскаржуваного ППР контролюючий орган зазначає граничну дату реєстрації розрахунків коригування, зокрема:
- розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 3961 від 19.09.2022, дата реєстрації 19.10.2022 (кількість днів порушення термінів реєстрації розрахунку коригування в ЄРПН 4 днів);
- розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 823 від 22.08.2023, дата реєстрації 22.09.2023 (кількість днів порушення термінів реєстрації розрахунку коригування в ЄРПН 4 дні);
- розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 6818 від 30.03.2024, дата реєстрації 17.04.2024 (кількість днів порушення термінів реєстрації розрахунку коригування в ЄРПН 1 день).
Під час розгляду справи у суді позивач наголошував, що ним не порушено терміни реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, оскільки відповідачем не враховано дати отримання позивачем спірних розрахунків коригування, відтак не вірно визначено граничну дату їх реєстрації.
Отже, в рамках даної справи є спірними питання визначення тривалості граничних строків реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних та дати отримання позивачем таких розрахунків коригування.
Суд встановив, що всі розрахунки коригування, своєчасність реєстрації яких є спірною, складені постачальниками товарів, робіт, послуг для позивача та передбачають зменшення суми компенсації їх вартості.
На виконання вимог суду позивачем надано докази отримання розрахунків коригування до податкових накладних від постачальників для подальшої їх реєстрації.
Із наявних в матеріалах справи квитанцій та витягів з Єдиного реєстру податкових накладних судом встановлено наступне.
Розрахунок коригування № 3961 від 19.09.2022 отриманий позивачем від постачальника ТзОВ «Флешком» 19.10.2022, зареєстрований в ЄРПН 19.10.2022.
Розрахунок коригування № 823 від 22.08.2023 отриманий позивачем від постачальника ТзОВ «Алтек» 22.09.2023, зареєстрований в ЄРПН 22.09.2023.
Розрахунок коригування № 6818 від 30.03.2024 отриманий позивачем від постачальника ТзОВ «Термінал «Розетка» 17.04.2024, зареєстрований в ЄРПН 17.04.2024.
Отже, позивачем зареєстровано вказані розрахунки коригування в день отримання їх від постачальників.
Таким чином, судовим розглядом підтверджено відсутність порушення з боку позивача граничних термінів реєстрації розрахунків коригування, оскільки терміни їх реєстрації з дня отримання не перевищують 15 календарних днів.
Суд також враховує, що відповідач під час камеральної перевірки не досліджував інформації щодо дат отримання розрахунків коригування позивачем від його постачальників для подальшої їх реєстрації, що призвело до неправомірності висновків про порушення граничних термінів реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо порушення терміну реєстрації податкових накладних № 876 від 26.10.2022, № 1012 від 28.10.2022 та № 466 від 17.10.2022, суд зазначає таке.
Згідно з пунктом 14.1.60 ПК України, ЄРПН - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Підпунктом 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України визначено, що платник податків, зокрема, зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в ЄРПН.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів.
За результатами господарської діяльності позивачем складені та направлені на реєстрацію податкові накладні № 876 від 26.10.2022, № 1012 від 28.10.2022 та № 466 від 17.10.2022. Граничний строк для реєстрації відповідних податкових накладних закінчувався 15 листопада 2022 року. Позивачем зареєстровані вказані податкові накладні 16.11.2022 у проміжку часу з 11 год 10 хв до 11 год 26 хв.
Згідно з п. 109.1 ст. 109 ПК України податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом.
Діяння вважаються вчиненими умисно, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Підпунктом 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України передбачено, що обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є, зокрема, вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).
Відповідно до п. 112.6 ст. 112 ПК України притягнення або звільнення особи від фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення не звільняє її від виконання податкового обов`язку, а також іншого обов`язку, передбаченого цим Кодексом, порушення якого стало підставою для притягнення до відповідальності.
Позивачем в позовній заяві не заперечується факт порушення граничного строку реєстрації спірних податкових накладних, проте позивач вказує, що їх реєстрація мала бути проведена позивачем до кінця дня 15.11.2022. Однак, цього дня здійснювалися ракетні обстріли території Львівської області та м. Львова по об`єктах критичної інфраструктури, що мало наслідком знеструмлення частини Львівської області та 80% міста Львова.
Позивач здійснює свою діяльністю в офісному приміщенні, розташованому за адресою: м. Львів, вул. Федьковича 58, що підтверджується договором оренди приміщень.
Згідно з інформацією від ПрАТ «Львівобленерго» щодо відключення електроенергії в офісній будівлі, що розташована у м. Львові на вул. Федьковича, 58, відключення відбулося о 16 год 36 хв 15 листопада 2022 року; включення відбулося о 01 год 12 хв 16 листопада 2022 року. Загальна тривалість відсутності електропостачання: 8 годин 36 хвилин.
Таким чином до кінця операційного дня у позивача залишалося достатньо часу для подання відповідних податкових декларацій на реєстрацію. Неможливість подати на реєстрацію податкові накладні мала об`єктивні, не залежні від позивача причини. Зважаючи на це, у діях/ бездіяльності Позивача не було вини, що виключає можливість застосування до Позивача відповідальності, передбаченої законодавством України.
З урахуванням встановлених судом обставин та досліджених доказів суд приймає до уваги доводи позивача про те, що він добросовісно виконав свої податкові зобов`язання, зареєструвавши відповідні податкові накладні одразу, як отримав технічну можливість це здійснити, не затягуючи відповідний процес.
У зв`язку з цим суд погоджується з твердженням позивача, що в даному спірному випадку випадку наявні підстави для застосування пп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України та звільнення позивача від фінансової відповідальності внаслідок обставин непереборної сили, що зумовили неможливість вчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Таким чином, з огляду на викладене вище, суд приходить до висновку про протиправність податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області № 31283/13-01-04-07 від 17.07.2024, в частині штрафу у розмірі 38 217,65 грн про застосування до ТзОВ «НЕО-ІТ» штрафу у розмірі 38 217,65 грн.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Згідно ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. А, відповідно до ч.1 ст.90 цього ж Кодексу, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню повністю.
Позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір, який в силу ч. 1 ст. 139 КАС України підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10,13, 14, 72-77, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в:
позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області № 31283/13-01-04-07 від 17.07.2024 в частині штрафу у розмірі 38 217,65 грн.
Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: 79026, вул. Стрийська, 35, м. Львів, код ЄДРПОУ 43968090) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕО-ІТ» (місцезнаходження: 79005, м. Львів, вул. Князя Романа, 34, кв. 1, код ЄДРПОУ 38502019) судовий збір в сумі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) грн. 40 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення суду складене та підписане 31.03.2025.
СуддяР.І. Кузан
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2025 |
Оприлюднено | 11.04.2025 |
Номер документу | 126481550 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні