Справа № 420/5386/25
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 квітня 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Завальнюка І.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної установи «Урядовий контактний центр» про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду із вказаним позовом, в якому просить суд визнати бездіяльність відповідача протиправною та зобов`язати відповідача здійснити реєстрацію звернення в Єдиній електронній базі даних звернень "Урядового контактного центру", та передати звернення на повноцінний розгляд до Секретаріату Кабінету Міністрів України.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 14 лютого 2025 року, о 16:43 позивачем було зафіксовано електронне звернення в "Урядовому контактному центрі" (веб-сторінка: https://ukc.gov.ua/ ). Вищезазначене звернення було щодо неналежного виконання своїх посадових обов`язків з боку директора державної установи "Урядовий контактний центр", яку звуть Вільшинська Маріанна Богданівна. Звернення адресувалось Секретаріату Кабінету Міністрів України, у зв`язку з тим, що державна установа "Урядовий контактний центр" належить до сфери управління одного зі структурних підрозділів Секретаріату Кабінету Міністрів України. Опісля цього, у невстановлену дату та час (система УКЦ не демонструє цієї інформації користувачу) - посадові особи державної установи "Урядовий контактний центр" усвідомлюючи те, що звернення стосується порушення з боку їхнього директора, вирішили не направляти звернення за належністю до Секретаріату КМУ, а просто виставили відмітку "Консультація", та написали якусь недолугу та маніпулятивну "відписку", просто надрукувавши текст у реєстраційній картці звернення. Хоча вони були зобов`язані направити звернення на розгляд до Секретаріату КМУ. Проігнорувавши та порушивши положення вищезазначеного Порядку, який затверджено Постановою КМУ № 976 від 27 листопада 2019 року, посадові особи державної установи "Урядовий контактний центр" проігнорували та порушили конституційне право позивача на звернення.
Ухвалою судді від 24.02.2025 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін у змішаній формі.
05.03.2025 до суду від Державної установи «Урядовий контактний центр» надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити, зазначивши, що позивач звернувся на веб-сайт Урядового контактного центру 14 лютого 2025 року о 16:43 з вимогою провести службову перевірку щодо відмови у надані копії електронної реєстраційної картки № АР-18097849. Відповідачем в особистому кабінеті надано роз`яснення Позивачу щодо порядку надсилання звернення, що стосується компетенції Урядового контактного центру, у спосіб, визначений статтею 5 Закону України «Про звернення громадян». Оскільки питання, порушене у зверненні Позивача, входить до повноважень Урядового контактного центру, звернення було розглянуто Урядовим контактним центром. Положенням про Департамент, затвердженим наказом Державного секретаря Кабінету Міністрів України від 23 січня 2020 року № 14 не визначені повноваження Департаменту щодо контрольних функцій з питань прийняття, опрацювання та надсилання за належністю звернень громадян Урядовим контактним центром. З огляду на зазначене, Урядовим контактним центром не може бути надіслано за належністю звернення Позивача до Секретаріату Кабінету Міністрів України відповідно до Порядку. Відповідно до пункту 2 Порядку Відповідачем надано необхідні роз`яснення на звернення Позивача, оскільки питання не потребує розгляду державним органом.
06.03.2025 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив.
Розгляд справи здійснюється без проведення судового засідання та по суті розпочатий через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі відповідно до ч. 2 ст. 262 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його задоволення, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 звернувся на веб-сайт Урядового контактного центру 14 лютого 2025 року о 16:43 з вимогою провести службову перевірку щодо відмови у надані копії електронної реєстраційної картки № АР-18097849.
Зокрема, у прохальній частині звернення зазначено: «Враховуючи усе вищезазначене, прошу уповноважених на те посадових осіб Секретаріату Кабінету Міністрів України: 01) вжити заходів реагування; 02) провести повне, об`єктивне та неупереджене службове розслідування (службову перевірку); 03) за неналежне виконання своїх посадових обов`язків, притягти до відповідальності директора державної установи "Урядовий контактний центр", яку звуть Вільшинська Маріанна Богданівна».
У відповідь Урядовий контактний центр повідомив позивачу, що Центр при опрацюванні звернень керується постановою Кабінету Міністрів України від 27 листопада 2019 року № 976 «Деякі питання Єдиної системи опрацювання звернень», якою затверджено Порядок взаємодії Офісу Президента України, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади, Секретаріату Кабінету Міністрів України та державної установи «Урядовий контактний центр» із забезпечення належного реагування на звернення, які надходять за допомогою засобів телефонного зв`язку та з використанням Інтернету (далі Порядок). Згідно Порядку Центр приймає звернення, що надходять за допомогою засобів телефонного зв`язку та з використанням Інтернету, здійснює їх реєстрацію, попередній розгляд та передає державним органам відповідно до компетенції. Центр не уповноважений на розгляд звернень громадян, які потребують розгляду відповідними державними органами, не наділений контрольними функціями та не несе відповідальності за результати розгляду звернень громадян, а також дії посадових осіб органів влади, що їх розглядають. Оскільки Центр не розглядає звернення по суті, він не може бути розпорядником інформації, що міститься у зверненнях, та інформації про результати розгляду цих звернень. З усіх питань, що стосуються Ваших звернень, Ви маєте право звертатися безпосередньо до суб`єкта, що їх розглядав. Враховуючи вищезазначене, звернення, що стосується компетенції Урядового контактного центру, необхідно надсилати у спосіб, визначений статтею 5 Закону України «Про звернення громадян». Адреса та контактні дані для надсилання звернення: письмово: 01001, м. Київ, вул. Еспланадна, 8/10 тел.: (044)284-19-45 ел. пошта: 1545@ukc.gov.ua.
Зважаючи на те, що відповідачем проігноровано та порушено положення Порядку, який затверджено Постановою КМУ № 976 від 27 листопада 2019 року, посадові особи державної установи "Урядовий контактний центр" проігнорували та порушили конституційне право позивача на звернення, він звернувся до суду із даним позовом.
Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв`язок у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги підлягаючими задоволенню у зв`язку з наступним.
Питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України права вносити в органи державної влади, об`єднання громадян відповідно до їх статуту пропозиції про поліпшення їх діяльності, викривати недоліки в роботі, оскаржувати дії посадових осіб, державних і громадських органів регулює Закон України від 02.10.1996 № 393/96-ВР «Про звернення громадян» (далі - Закон № 393/96-ВР).
Відповідно до частини першої статті 1 Закону № 393/96-ВР громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
Згідно з частиною першою статті 7 Закону № 393/96-ВР звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов`язковому прийняттю та розгляду…. Якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, об`єднаннями громадян або посадовими особами зверненні, не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п`яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення. У разі якщо звернення не містить даних, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення органом чи посадовою особою, воно в той же термін повертається громадянину з відповідними роз`ясненнями. Забороняється направляти скарги громадян для розгляду тим органам або посадовим особам, дії чи рішення яких оскаржуються.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону № 393/96-ВР звернення адресуються органам державної влади і місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форм власності, об`єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань.
За правилами статті 15 Закону № 393/96-ВР органи державної влади, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинною законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).
Відповідно до частини четвертої статті 15 Закону № 393/96-ВР рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз`ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.
Статтею 18 Закону № 393/96-ВР передбачено, що громадянин, який звернувся із заявою чи скаргою до органів державної влади, місцевого самоврядування має право, зокрема, одержати письмову відповідь про результати розгляду заяви чи скарги.
Статтею 19 Закону № 393/96-ВР передбачено, що органи державної влади зобов`язані: об`єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги: у разі прийняття рішення про обмеження доступу громадянина до відповідної інформації при розгляді заяви чи скарги скласти про це мотивовану постанову: на прохання громадянина запрошувати його на засідання відповідного органу, що розглядає його заяв) чи скаргу; скасовувати або змінювані оскаржувані рішення у випадках, передбачених законодавством України, якщо вони не відповідають закону або іншим нормативним актам, невідкладно вживати захотів до припинення неправомірних дій, виявляти, усувати причини та умови, які сприяли порушенням; забезпечувати поновлення порушених прав, реальне виконання прийнятих у зв`язку з заявою чи скаргою рішень; письмово повідомити громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення; вживати заходів щодо відшкодування у встановленому законом порядку матеріальних збитків, якщо їх було завдано громадянину в результаті ущемлення його прав чи законних інтересів, вирішувати питання про відповідальність осіб, з вини яких було допущено порушення, а також на прохання громадянина не пізніш як у місячний термін довести прийняте рішення до відома органу місцевого самоврядування, трудового колективу чи об`єднання громадян за місцем проживання громадянина; у разі визнання заяви чи скарги необґрунтованою роз`яснити порядок оскарження прийнятого за нею рішення; не допускати безпідставної передачі розгляду заяв чи скарг іншим органам; особисто організовувати та перевіряти стан розгляду заяв чи скарг громадян, вживати заходів до усунення причин, що їх породжують, систематично аналізувати та інформувати населення про хід цієї роботи.
У відповідності до вимог статті 20 Закону № 393/96-ВР звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті. які не потребують додаткового вивчення. - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п`яти днів.
Урядова телефонна «гаряча лінія» - механізм для взаємодії Уряду з громадянами, що дозволяє оперативно вирішувати проблемні питання, які порушуються у зверненнях громадян, а також удосконалювати роботу органів виконавчої влади з урахуванням громадської думки.
Звернення приймаються фахівцями Урядового контактного центру за допомогою засобів телефонного та електронного зв`язку і надсилаються органам виконавчої влади відповідно до компетенції, Секретаріату Кабінету Міністрів для вирішення порушених у них питань по суті, надання відповідних роз`яснень.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27 листопада 2019 № 976 «Деякі питання Єдиної системи опрацювання звернень» затверджене Положення про Єдину систему опрацювання звернень (далі Положення)
Відповідно до Положення до суб`єктів Єдиної системи належать державна установа Урядовий контактний центр (далі - Урядовий контактний центр), регіональні контактні центри Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва і Севастополя (далі - регіональні контактні центри), контактні центри та довідкові телефонні лінії органів виконавчої влади, Секретаріату Кабінету Міністрів України, державних колегіальних органів, приймальня Кабінету Міністрів України.
Відповідно до пункту 5 Положення основними завданнями Єдиної системи є: 1) прийняття звернень; 2) реєстрація та попередній розгляд звернень; 3) передача звернень органам або їх структурним підрозділам відповідно до компетенції для розгляду та вирішення по суті порушених питань; 4) проведення аналізу результатів розгляду звернень органами відповідно до їх компетенції; 5) проведення моніторингу та аналізу громадської думки; 6) інформування заявників щодо норм законодавства, надання необхідних консультаційних послуг і роз`яснень з питань, що мають важливе суспільне значення, на підставі інформаційно-консультаційних матеріалів, що надаються в установленому порядку Урядовому контактному центру органами.
У пункті 6 Положення зазначено, що Урядовий контактний центр, зокрема: 1) координує діяльність суб`єктів Єдиної системи; 2) приймає звернення, що надійшли за допомогою засобів телефонного зв`язку на урядову "гарячу лінію" або з використанням Інтернету через веб-сайт Урядового контактного центру, Єдиний веб-портал органів виконавчої влади, веб-сайт Офіційного інтернет-представництва Президента України чи у паперовій формі, та здійснює реєстрацію, попередній розгляд і передачу органам відповідно до компетенції; 3) надає необхідні роз`яснення, довідкову інформацію за допомогою засобів телефонного зв`язку або з використанням Інтернету, а також відповіді на звернення з питань, що не потребують розгляду органами; 4) інформує громадськість про функціонування Єдиної системи…
Відповідно до пп. 6 п. 6 Положення про Секретаріат Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2009 р. № 850, Міністр Кабінету Міністрів України вирішує у межах своїх повноважень питання, пов`язані з проходженням державної служби у Секретаріаті, зокрема розглядає в установленому порядку питання щодо присвоєння державним службовцям Секретаріату відповідних рангів державних службовців, заохочення та притягнення їх до дисциплінарної відповідальності
З огляду на вищевикладене, Урядовим контактним центром в порушення пп. 3 п. 5 Положення про Єдину систему опрацювання звернень, допущено неправомірну бездіяльність щодо передачі звернення ОСОБА_2 до Секретаріату Кабінету Міністрів України на розгляд.
При цьому, порушене у зверненні питання не входить до повноважень Урядового контактного центру, а тому не могло бути ним розглянуто.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.
Крім того, щодо дискреційних повноважень, Верховний Суд зазначав, що такими є повноваження суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом подібних повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова «може».
Водночас повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний і законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Наведені висновки викладені у постанові Верховного Суду, зокрема, від 11.04.2018 у справі № 806/2208/17.
Згідно ч. 4 ст. 245 КАС України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
З огляду на встановлену судом бездіяльність Державної установи «Урядовий контактний центр» щодо нереєстрації в Єдиній електронній базі даних звернень "Урядового контактного центру" та непередачі на розгляд до Секретаріату Кабінету Міністрів України звернення ОСОБА_1 від 14 лютого 2025 року о 16:43, належним захистом порушеного права позивача є зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії.
Перевіряючи обґрунтованість та законність дій та рішень суб`єкта владних повноважень, суд враховує наведене нормативне регулювання та вимоги частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Суд також враховує встановлений ст.3 Конституції України, ст. 6 КАС України принцип верховенства права, який в адміністративному судочинстві зобов`язує суд надавати законам та іншим нормативно-правовим актам тлумачення у спосіб, який забезпечує пріоритет прав людини при вирішенні справи. Тлумачення законів та нормативно-правових актів не може спричиняти несправедливих обмежень прав людини.
Вирішуючи спір, суд також враховує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).
Суд акцентує увагу на приписах ч. 2 ст. 77 КАС України, відповідно до якої в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зважаючи на встановлені у справі обставини та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його задоволення.
Судові витрати розподілити відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 139, 242-246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Державної установи «Урядовий контактний центр» (01001, м. Київ, вул. Еспланадна, 8/10 ЄДРПОУ 36521731) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати бездіяльність Державної установи «Урядовий контактний центр» щодо нереєстрації в Єдиній електронній базі даних звернень "Урядового контактного центру" та непередачі на розгляд до Секретаріату Кабінету Міністрів України звернення ОСОБА_1 від 14 лютого 2025 року о 16:43 протиправною.
Зобов`язати Державну установу «Урядовий контактний центр» здійснити реєстрацію звернення ОСОБА_1 в Єдиній електронній базі даних звернень «Урядового контактного центру» та передати звернення від 14 лютого 2025 року на розгляд до Секретаріату Кабінету Міністрів України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Суддя І.В. Завальнюк
Суд | Приморський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2025 |
Оприлюднено | 11.04.2025 |
Номер документу | 126482075 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Завальнюк І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні