Рішення
від 08.04.2025 по справі 580/13009/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 квітня 2025 року справа № 580/13009/24 м. Черкаси Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Орленко В.І., розглянувши в порядку спрощеного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом Смілянської окружної прокуратури (вул. Ю.Кондратюка. буд. 25, м. Сміла,Черкаська область, 20700, ЄДРПОУ 02911119) до Березняківської сільської ради (вул.Химичів, буд.1 а, с.Березняки, Черкаський район, Черкаська область, 20746, ЄДРПОУ 26358118), про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

27.12.2024 вх.60979/24 Смілянська окружна прокуратура звернулася до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом в інтересах держави до Березняківської сільської ради в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Березняківської сільської ради яка виразилась у невжитті заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення, будівлі та земельну ділянку під будівлями та спорудами Плескачівського закладу дошкільної освіти Березняківської сільської ради за адресою: вул. Бондаренків, 15, с. Плескачівка, Черкаський район, Черкаська область;

- зобов`язати Березняківську сільську раду вжити заходи щодо формлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Плескачівського закладу дошкільної освіти Березняківської сільської ради і адресою: вул. Бондаренків, 15, с. Плескачівка, Черкаський район, Черкаська область;

- зобов`язати Березняківську сільську раду вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення та будівлі Плескачівського закладу дошкільної освіти Березняківської сільської ради за адресою: вул. Бондаренків, 15, с. Плескачівка, Черкаський район, Черкаська область.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачем зазначено, що на його думку відповідач протиправно не вживає заходів з оформлення правовстановлюючих документів на приміщення та будівлі і земельну ділянку під будівлями та спорудами Плескачівського закладу дошкільної освіти Березняківської сільської ради за адресою: вул. Бондаренків, 15, с. Плескачівка, Черкаський район, Черкаська область, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою та може призвести до негативних наслідків.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 01.01.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Відповідач у визначений законом строк відзив на позов не подав. Ухвалу про відкриття провадження у справі отримав 21.01.2025. У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами (ч. 6 статті 162 КАС України).

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що Смілянською окружною прокуратурою Черкаської області під час вивчення стану додержання органами влади та місцевого самоврядування вимог законодавсвтава України в частині оформлення правовстановлюючих документів та будівлі та земельні ділянки закладів освіти встановлено, що за адресою: вул. Бондренків, 15, с. Плескачівка, Черкаський район, Черкаська область знаходиться цілісний майновий комплекс Плескачівського закладу дошкільної освіти Березняківської сільської ради (далі Плескачівський ЗДО) будівлі, споруди та земельна ділянка під яким використовуються без оформлення відповідних правовстановлюючих документів.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 р. № 728-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Черкаської області» затверджено Березняківську територіальну громаду із адміністративним центром у селі Березняки.

Рішенням Березняківської сільської ради від 10.12.2020 № 3-1/VIII «Про початок реорганізації Сунківської сільської ради Смілянського району Черкаської області та Плескачівської сільської ради Смілянського району Черкаської області шляхом приєднання до Березняківської сільської ради Смілянського району Черкаської області» - Березняківської сільської ради вирішено питання про добровільне приєднання територіальної громади сіл Плескачівка та Сунки Смілянського району Черкаської області до Березняківської сільської об?єднаної територіальної громади Смілянського району Черкаської області з центром у селі Березняки. Пунктом 4 вказаного рішення зазначено, що Березняківська сільська рада є правонаступником всього майна, прав та обов?язків Плескачівської сільської ради.

В додатку №2 до Рішення, який є Передавальним актом, зазначено, що у власність Березняківської сільської ради передано Дошкільний навчальний заклад №22 «Чебурашка», а саме будинок дитячого садка, 1979 року забудови та інші машини та обладнання відповідно до вказаного акту.

Рішенням Березняківської сільської ради від 01.11.2024 №54-5/VIII «Про зміну засновника, перейменування та затвердження Статуту Плескачівського закладу дошкільної освіти Березняківської сільської ради у новій редакції» зазначено, що Березняківська сільська рада виступає засновником юридичної особи об?єкту: дошкільного навчального закладу №22 «Чебурашка» с. Плескачівка. Вказаним рішенням внесено зміни до назви юридичної особи та викладено її в наступній редакції: Плескачівський заклад дошкільної освіти Березняківської сільської ради» та затверджено Статут (далі - Статут) у новій редакції, та провести державну реєстрацію змін до єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 26.07.2022 у справі № 580/5325/22 задоволено позов Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави до Березняківської сільської ради про визнання незаконним та скасування розпорядження голови Плескачівської сільської ради від 31.08.2020 № 22-2020/к «Про призупинення роботи дошкільного навчального закладу №22 Чебурашка», яким визнано протиправним та скасовано вищевказане розпорядження. З метою виконання вказаного рішення окружною прокуратурою скеровано лист на адресу Березняківської сільської ради від 10.08.2022 № 52-3112 вих 22.

У позовній заяві позивач стверджує, що протягом 4 років, тобто з моменту передачі майна закладу освіти, сільською радою не вчинено жодних дій спрямованих як на внесення змін до Реєстру юридичних осіб та подальших змін до установчих документів дошкільного закладу освіти, так і спрямованих на виконання вимог законодавства щодо майна закладу. Березняківською сільською радою, лише після отримання запиту окружної прокуратури від 06.09.2024 щодо поновлення роботи навчального закладу. прийнято рішення про зміну засновника.

Відповідно до Розділу 1 Статуту зазначено, що Плескачівський заклад дошкільної освіти Березняківської сільської ради знаходиться у комунальній власності Березняківської сільської ради.

Заклад дошкільної освіти є бюджетною неприбутковою організацією та у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Положенням про дошкільний навчальний заклад України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 р. N? 305 (зі змінами від 26.09.2023 року), іншими нормативно-правовими актами, власним статутом.

Заклад дошкільної освіти є юридичною особою публічного права з моменту його державної реєстрації в установленому законодавством порядку, діє на підставі

Статуту, затвердженого Засновником та погодженого з відділом освіти, культури, молоді і спорту Виконавчого комітету Березняківської сільської ради, має печатку встановленого зразка, бланки з власними реквізитами і обслуговується бухгалтерією Виконавчого комітету Березняківської сільської ради.

Юридична адреса закладу дошкільної освіти: 20743 Черкаська область, Черкаський район, село Плескачівка, вул. Бондаренків, 15. Засновником закладу дошкільної освіти є Березняківська сільська рада Черкаського району Черкаської області (надалі - Засновник), код ЄДРПОУ 26358118, місцезнаходження: вул. Химичів, 1а, с. Березняки Черкаського району, 20746. Органом управління Плескачівського закладу дошкільної освіти є Березняківська сільська рада та уповноважений нею орган - відділ освіти, культури, молоді і спорту Виконавчого комітету Березняківської сільської ради, які здійснюють фінансування та матеріально-технічне забезпечення, господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.

Пунктом 2.2 Статуту передбачено, що Заклад дошкільної освіти користується закріпленим за ним комунальним майном Березняківської сільської ради на праві оперативного управління.

Пунктом 12.1 Статуту зазначено, що джерелами фінансування закладу дошкільної освіти є кошти засновника.

Також Засновник закладу освіти або уповноважений ним орган зобов?язаний забезпечити створення умов для здобуття дітьми, у тому числі з особливими освітніми потребами, дошкільної освіти (пункт 11.1.2 Статуту).

Також, відповідно до Інформації із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек,

Єдиного реєстру заборон відчуження об?єктів нерухомого майна, інформаційна довідка N? 402393297 від 05.11.2024 щодо об?єктів нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_1 відсутні відомості щодо державної реєстрації права власності на об?єкти нерухомості та земельну ділянку за вказаною адресою.

У позовній заяві зазначається про відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під об?єктами нерухомості за адресою: с. Плескачівка, вул. Бондаренків, 15, також підтверджується листом Управління Держгеокадасту у Черкаській області, від 21.11.2024 № 10-23-0.2-8052/2-24, відповідно до якого, інформація щодо передачі у власність або користування, реєстрації права користування земельною ділянкою під Дошкільним навчальним закладом №22 «Чебурашка» с. Плескачівка (назва до перейменування) що знаходиться за адресою: с. Плескачівка, вул. Бондаренків, 15, Черкаський район, Черкаська область - відсутня. Разом з цим, під закладом освіти відповідно державної статистичної звітності за формою 6-зем станом на 01.01.2016 обліковується земельна ділянка площею 0,3 га, як землі комунальної власності, угіддя: землі під соціально-культурними об?єктами. Земельна ділянка не передана у власність або користування. Інформація щодо передачі у власність або користування, реєстрації права користування земельною ділянкою у Відділі № 4 відсутня.

Оскільки рішення органу місцевого самоврядування щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення, будівлі та земельну ділянку під будівлями та спорудами Плескачівського закладу дошкільної освіти Березняківської сільської ради за адресою: вул. Бондаренків, 15, с. Плескачівка, Черкаський район, Черкаська область, відсутні, прокурор звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає, що відповідно до ст. 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України Про прокуратуру та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до вимог статті 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

В даному випадку, охоронюваний законом інтерес полягає в реалізації гарантованого державою права на здобуття дошкільної освіти усіма громадянами та доступність дошкільної освіти. Відповідно, у даному випадку порушено інтереси держави у соціальній та освітній галузі. Оскільки відсутній орган, уповноважений відповідно до вимог чинного законодавства України звертатися до суду з позовом про зобов`язання сільської ради здійснити вищевказані дії, є підстави для відповідного звернення до суду прокурора в інтересах держави.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 53 Конституції України визначено, що кожен громадянин має право на освіту. Держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти.

Згідно статей 124, 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Кабінетом Міністрів України 17.10.2012 прийнято розпорядження №802-р «Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади», яким зобов`язано органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 та 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені навчальні заклади.

Отже необхідність оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на приміщення, будівлі та земельну ділянку під будівлями та спорудами Плескачівського закладу дошкільної освіти Березняківської сільської ради за адресою: вул. Бондаренків, 15, с. Плескачівка, Черкаський район, Черкаська область, прямо передбачено розпорядженням КМУ від 17.10.2012 №802-р.

У відповідності до приписів частин 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування.

Зі змісту ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, кабінету Міністрів України. Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема, власні: 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

Приписами п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.

Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.

Згідно зі ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Органи місцевого самоврядування здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції: забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування.

Згідно зі ст. 20 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення» органи виконавчої влади, адміністрації навчально-виховних закладів, які організовують або забезпечують навчальний та виховний процеси зобов`язані забезпечити при цьому умови, які відповідають вимогам санітарних норм.

Відсутність правовстановлюючих документів на приміщення, будівлі та земельну ділянку під будівлями та спорудами Плескачівського закладу дошкільної освіти Березняківської сільської ради за адресою: вул. Бондаренків, 15, с. Плескачівка, Черкаський район, Черкаська область, може призвести до надання їх іншим особам, зокрема, для цілей, не пов`язаних із навчально-виховним процесом, що є порушенням ст. ст.63, 80 Закону України Про освіту.

З наведеного слідує, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону.

Крім того за визначенням статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 3 цього Закону загальними засадами державної реєстрації прав є гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до ч. 2 ст. 3 цього Закону виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до ст. 5 вказаного Закону у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких не можливо без їх знецінення та зміни призначення, зокрема будівлі, споруди, а також їх окремі частини, житлові та нежитлові приміщення.

Таким чином, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться заклад дошкільної освіти, створює передумови до зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування дошкільного закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей. У зв`язку із цим, діяльність навчального закладу підлягає приведенню у відповідність до законодавства.

На підставі вищевикладених обставин суд дійшов висновку зобов`язати відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення, будівлі та земельну ділянку під будівлями та спорудами Плескачівського закладу дошкільної освіти Березняківської сільської ради за адресою: вул. Бондаренків, 15, с. Плескачівка, Черкаський район, Черкаська область.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6, 9, 14, 189, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Березняківської сільської ради яка виразилась у невжитті заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення, будівлі та земельну ділянку під будівлями та спорудами Плескачівського закладу дошкільної освіти Березняківської сільської ради за адресою: вул. Бондаренків, 15, с. Плескачівка, Черкаський район, Черкаська область;

Зобов`язати Березняківську сільську раду вжити заходи щодо формлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Плескачівського закладу дошкільної освіти Березняківської сільської ради і адресою: вул. Бондаренків, 15, с. Плескачівка, Черкаський район, Черкаська область;

Зобов`язати Березняківську сільську раду вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення та будівлі Плескачівського закладу дошкільної освіти Березняківської сільської ради за адресою: вул. Бондаренків, 15, с. Плескачівка, Черкаський район, Черкаська область.

Судові витрати не розподіляються.

Рішення набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, що може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення може бути оскаржене у апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи з урахуванням підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України та з урахуванням пункту 3 розділу Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Копію рішення направити учасникам справи.

Судове рішення складене 08.04.2025.

Суддя Валентина ОРЛЕНКО

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.04.2025
Оприлюднено11.04.2025
Номер документу126483289
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —580/13009/24

Рішення від 08.04.2025

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентина ОРЛЕНКО

Ухвала від 01.01.2025

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентина ОРЛЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні