ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 квітня 2025 року Чернігів Справа № 620/1405/25
Чернігівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Падій В.В., розглянувши, за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, справу за адміністративним позовом Прилуцької окружної прокуратури до Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Прилуцька районна державна адміністрація, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Прилуцька окружна прокуратура звернулась до суду з позовом до Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Прилуцька районна державна адміністрація, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії:
-визнати протиправною бездіяльність Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області щодо не приведення протирадіаційного укриття № 94127, яке розташоване по вул. Миру, 71 А, с-ще Ладан, Прилуцький район Чернігівська область, в належний для експлуатації стан;
-зобов`язати Ладанську селищну раду Прилуцького району Чернігівської області вжити заходів щодо приведення протирадіаційного укриття № 94127, яке розташоване по вул. Миру, 71 А, с-ще Ладан, Прилуцький район Чернігівська область, у придатний стан для використання за цільовим призначенням.
Обґрунтовуючи вимоги, позивач вказує на порушення відповідачем у спірних правовідносинах чинного законодавства України на момент їх виникнення, що стало підставою для його звернення до суду.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Падій В.В. від 10.02.2025 відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідачем в межах встановленого ухвалою суду строку подано до суду відзив на позов, в якому заперечує проти задоволення позовних вимог в повному обсязі, зазначає, що підстави для задоволення позовних вимог відсутні, оскільки відповідач не є балансоутримувачем спірного укриття.
Позивач подав до суду відповідь на відзив, в якому зазначає, що у відповідності до інформації Департаменту з питань цивільного захисту та оборонної роботи Чернігівської обласної державної адміністрації від 18.11.2024 № 07-01-04/3619 станом на 18.11.2024 балансоутримувачем протирадіаційного укриття №94127 є Ладанська селищна рада Прилуцького району Чернігівської області, а відтак позовні вимоги підлягають задоволенню.
Треті особи правом на подання письмових пояснень не скористалися.
Дослідивши матеріали справи, суд враховує такі обставини.
Судом встановлено, що по вулиці Миру в будинку 71А в селищі Ладан Прилуцького району Чернігівської області, знаходиться протирадіаційне укриття № 94127.
Згідно з технічним паспортом захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття № 94127) від 17.11.2017 дата прийняття в експлуатацію 1982 рік, місткість 561 осіб, загальна площа 406,5 кв.м., розташування укриття вбудоване в будівлю (5 поверхів), кількість входів - один, клас укриття 5 група).
Відповідно до облікової картки захисної споруди від 20.11.1987 протирадіаційне укриття №94127 належало Прилуцькому виробничому об`єднанню «Пожмашина Мінстройдормаш».
У відповідності до інформації Департаменту з питань цивільного захисту та оборонної роботи Чернігівської обласної державної адміністрації від 18.11.2024 № 07-01-04/3619 станом на 18.11.2024 балансоутримувачем протирадіаційного укриття №94127 є Ладанська селищна рада Прилуцького району Чернігівської області.
Технічний паспорт на захисну споруду цивільного захисту (цивільної оборони) протирадіаційне укриття №94127 виготовлено на замовлення Ладанської селищної ради.
Факт користування Ладанською селищною радою захисною спорудою цивільного захисту протирадіаційним укриттям №94127 підтверджується також актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 29.09.2022, 14.03.2023, 11.09.23, 10.11.2023, 12.02.2024, 02.05.2024, 18.06.2024, 01.08.2024, 29.10.2024. Всі перевірки проведено за участю представника Ладанської селищної ради та підписані Ладанським селищним головою. В актах також зазначено, що балансоутримувачем протирадіаційного укриття №94127 є Ладанська селищна рада. Зазначені акти Ладанською селищною радою не оскаржувалися.
Тобто матеріалами справи підтверджено, що Ладанська селищна рада є балансоутримувачем протирадіаційного укриття № 94127, яке розташоване за адресою: вул. Миру, 71 А, с-ще Ладан, Прилуцький район, Чернігівська область.
За інформацією Прилуцького районного управління ГУ ДСНС України у Чернігівській області від 06.09.2024 № 701501-2409/7015 перевірки протирадіаційного укриття № 94127 за період 2019 2024 роки не проводилася. До відповіді надано копії актів оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 94127, що проведені 27.09.2022, 14.03.2023, 11.09.2023, 10.11.2023, 12.02.2024, 02.05.2024, 18.06.2024, 01.08.2024.
Згідно з вказаними актами стан готовності укриття оцінюється як неготове до використання за призначенням та рекомендовано Ладанській селищній раді скласти документацію та утримувати захисну споруду у відповідності до Вимог наказу МВС України від 09.07.2018 № 579; встановити вхідні посилені двері з негорючого матеріалу з відповідним коефіцієнтом захисту; провести ремонт каналізаційної системи; провести ремонт вентиляційної системи; провести ремонт системи водопостачання; відремонтувати мережі електроосвітлення та електропостачання; забезпечити місцями для сидіння (лежання) лавки, нари, стільці, ліжка тощо згідно з нормами забезпечення; обладнати засобами для доступу осіб з інвалідністю та інших мало мобільних груп населення.
З актів обстеження протирадіаційного укриття встановлено наступні недоліки: - повітропроводи потребують ремонту; - централізоване водопостачання потребує ремонту; - запірна арматура відсутня; - не має покажчиків руху води; - санвузли відсутні; - труби каналізації потребують ремонту; - система опалення в несправному стані; - запірна арматура відсутня; - трубопроводи потребують ремонту; - відсутня система зв`язку та оповіщення; - система електропостачання та електроосвітлення потребують ремонту; - електрообладнання не заземлено; - не укомплектовано первинними засобами пожежогасіння; - не розроблено схему евакуації; - не забезпечено захисну споруду вимірювальними приладами; - відсутній робочий інструмент формування з обслуговування захисної споруди; - не має документації захисної споруди, зазначеної в пункті 19 акту.
Позивач зазначає, що відповідач, як балансоутримувач вказаного укриття не вжив належних заходів щодо приведення у відповідність до вимог законодавства протирадіаційного укриття № 94127 та, відповідно, у готовність до використання за призначенням.
Вважаючи вказану бездіяльність відповідача протиправною, заступник керівника прокуратури звернувся до суду з позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Частиною першоюстатті 5 Кодексу адміністративного судочинства Українивстановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Частиною першою статті 23 Закону Українивід14.10.2014№1697-VII «Про прокуратуру» визначено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (частина третя статті 23 Закону УкраїниПро прокуратуру).
При цьому суд враховує правову позицію Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 у справі №587/430/16-ц, згідно якої прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави в разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган, а також у разі його відсутності. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, у чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає компетентний орган. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
Спір у даній справі стосується бездіяльності відповідача, на балансі якого перебуває захисна споруда цивільного захисту, яка упродовж тривалого проміжку часу обмежено готова до використання за призначенням, що призводить до загрози життю та здоров`ю населення, в умовах бойових дій/ракетних атак на території України.
Згідно ізстаттею 6 Кодексу цивільного захисту Українисуб`єктами забезпечення цивільного захисту є центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання, громадські організації.
Відповідно до частини 15статті 32 Кодексу цивільного захисту Україниконтроль за станом готовності об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, та/або його територіальними органами (у разі їх утворення) спільно з відповідними центральними органами виконавчої влади, іншими органами державної влади, місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування шляхом проведення комплексних, контрольних та позапланових обстежень.
Пунктом 15статті 20 Кодексу цивільного захисту Україниустановлено, що до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання та інших юридичних осіб, інших юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - суб`єкти господарювання) у сфері цивільного захисту належить забезпечення виконання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, експлуатації, використання та реконструкції об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту.
Відповідно до пункту 16 частини другоїстатті 17-1 Кодексу цивільного захисту Україницентральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту реалізує державну політику з питань створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення обліку таких споруд.
Відповідно до матеріалів справи відповідачем не забезпечено готовності до використання захисної споруди цивільного захисту №94127.
Указами Президента України № 133/2022 від 14.03.2022 р., № 259/2022 від 18.04.2022 р., № 341/2022 від 17.05.2022 р., № 573/2022 від 12.08.2022 р., № 757/2022 від 07.11.2022 р. та № 58/2023 від 06.02.2023 р., строк дії воєнного часу продовжувався та триває і на даний час.
Відповідно до статті 2 Закону Українивід06.12.1991№1932-XII «Про оборону України» (далі Закон №1932-XII)оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно статті 3 Закону №1932-XII підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Відповідно до пункту 14 частини першоїстатті 2 Кодексу цивільного захисту України(далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.
Пунктом 2 частини першоїстатті 21 Кодексу цивільного захисту Українипередбачено, що громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Згідно із частиною четвертоюстатті 32 Кодексу цивільного захисту Українидля вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання та інші юридичні особи завчасно створюють фонд захисних споруд цивільного захисту.
Потреба у фонді захисних споруд цивільного захисту визначається із розрахунку необхідності укриття всіх категорій населення за місцем роботи та за місцем проживання, а також інших категорій населення за місцем тимчасового перебування, у визначених законодавством випадках.
Відповідно до пунктів1, 2 Розділу IIВимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженихнаказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 (далі - Вимоги), споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Під час експлуатації захисних споруд не допускається виконання заходів, що знижують їх захисні властивості, надійність та безпеку.
Балансоутримувач, відповідно до норм цих Вимог, забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).
Відповідно до підпункту 1, 2 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку, з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.
Крім того оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону УкраїниПро основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою, згідно з додатком 11 до цих Вимог.
Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, враховуються під час складання документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).
Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.
Суд наголошує, що відповідач, як балансоутримувач захисної споруди цивільного захисту №94127, не позбавлений можливості звернення до органів і підрозділів ДСНС щодо оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд, для належного виконання обов`язку покладеного на останнього.
Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.
У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).
Таким чином утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8статті 32 Кодексу цивільного захисту Українита пунктом 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженогоПостановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138.
Разом з тим, згідно актів оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №94127, стан готовності укриття оцінюється як не готове до використання за призначенням.
Незважаючи на наведене, відповідач захисну споруду у придатний до використання стан не привів. Доказів протилежного суду надано не було.
Суд зазначає, що даний позов спрямований на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, забезпечення захисту цивільного (мирного) населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров`я у період військової агресії російської федерації.
Суд погоджується із позицією позивача, що систематичне, упродовж тривалого часу, невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення укриття №94127 до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та виконання обов`язку із захисту життя та здоров`я людини, оскільки вказане укриття є важливим ЗСЦЗ.
Враховуючи наведене, дослідивши матеріали справи та доводи сторін, суд доходить висновку, що вимоги прокурора є законними та обґрунтованими, оскільки відповідач зобов`язаний привести захисну споруду цивільного захисту, яка перебуває у нього на балансі, у придатний для використання за цільовим призначенням стан.
Аналогічний висновок викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 у справі №820/4717/16.
Разом з тим, в даному випадку, відповідач не виконав обов`язок щодо утримання захисної споруди цивільного захисту у належному стані та не привів її у стан готовності, після введення воєнного стану на території України.
У відповідності до вимог частини першоїстатті 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку, що позов має бути задоволений.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивачасуб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно достатті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями72-74,77,241-246,250,262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області щодо не приведення протирадіаційного укриття № 94127, яке розташоване по вул. Миру, 71 А, с-ще Ладан, Прилуцький район Чернігівська область, в належний для експлуатації стан.
Зобов`язати Ладанську селищну раду Прилуцького району Чернігівської області вжити заходів щодо приведення протирадіаційного укриття № 94127, яке розташоване по вул. Миру, 71 А, с-ще Ладан, Прилуцький район Чернігівська область, у придатний стан для використання за цільовим призначенням.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбаченістаттею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 293, 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Прилуцька окружна прокуратура (вул. 1 Травня, буд. 50А, м. Прилуки, Чернігівська область, 17500, код ЄДРПОУ - 02910114).
Відповідач: Ладанська селищна рада Прилуцького району Чернігівської області (вул. Миру, буд. 77А, смт Ладан, Чернігівська область, 17583, код ЄДРПОУ - 04412449).
Третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Прилуцька районна державна адміністрація (вул. Київська, буд. 220, м. Прилуки, код ЄДРПОУ - 04061808).
Третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (пр-т. Миру, буд. 190-А, м. Чернігів, 14037, код ЄДРПОУ - 38590042).
Суддя В.В. Падій
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.04.2025 |
Оприлюднено | 11.04.2025 |
Номер документу | 126483503 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Падій В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні