КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 квітня 2025 року м.Кропивницький Справа № 340/1375/25
Кіровоградський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Пасічника Ю.П. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» (вул. Соборна, будинок 51, м. Новоукраїнка, Кіровоградська область, 27100, код ЄДРПОУ 42937626) до Головного управління ДПС у Кіровоградській області, (вул. В.Перспективна, 55, м.Кропивницький, Кіровоградська область, 25000, код ЄДРПОУ 43995486), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання дій протиправними та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувя до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом і просить:
- Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області від 28.11.2024 року № 12116538/42937626 про відмову в реєстрації податкової накладної № 27 від 27.05.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
- Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області від 28.11.2024 року № 12116539/42937626 про відмову в реєстрації податкової накладної № 25 від 22.05.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
- Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» (ЄДРПОУ 42937626) № 27 від 27.05.2024 року днем її фактичного подання 17.06.2024 p.;
- Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» (ЄДРПОУ 42937626) № 25 від 22.05.2024 року днем її фактичного подання 17.06.2024 p..
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що оскаржуване рішення прийнято відповідачем з порушенням норм чинного законодавства України. Оскільки, на вимогу фіскального органу після зупинення реєстрації податкової накладної, платником податків були надані пояснення та документи щодо підтвердження реальності здійснених операцій. Однак, останні не були взяті контролюючим органом до уваги, натомість фіскальний орган як на підставу для відмови у реєстрації податкових накладних вказав, що обсяг постачання товару/послуги 7610, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його величини. До того ж вказує, що оскаржуване рішення не містить конкретної інформації щодо підстав його прийняття, не наведено жодної інформації щодо причин та підстав для прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач стверджує, що господарські операції щодо поставки продукції, за якими складено податкову накладну, підтверджується необхідними первинними документами, копії яких надавалися відповідачу.
Відповідачами надано до суду відзив на позовну заяву, у якому позов не визнали. Стверджували про законність спірного рішення, посилаючись на те, що подана позивачем податкові накладні відповідали критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених постановою КМУ від 11.12.2019 №1165, а надані позивачем пояснення та документи не усунули виявлене порушення. За таких умов, на переконання відповідачів, рішення комісії Головного управління ДПС у Кіровоградській області є правомірними.
Позивачем подано відповідь на відзив.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» (ЄДРПОУ 42937626) 08 квітня 2019 p., зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за юридичною адресою: 27100, Кіровоградська обл., Новоукраїнський район, місто Новоукраїнка, вулиця Соборна, будинок 51 та фактично знаходиться за вказаною адресою, що підтверджується договором № 01/01 оренди нежитлового приміщення від 01 січня 2024 року.
ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» має такі види діяльності:
Основний: 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту. Інші:
47.52 Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля;
46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням;
46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами;
46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткованням і приладдям до нього;
46.51 Оптова торгівля комп`ютерами, периферійним устаткованням і програмним забезпеченням;
46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням; 42.22 Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій;
41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель;
71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах;
43.21 Електромонтажні роботи;
46.18 Діяльність посередників, що спеціалізуються в торгівлі іншими товарами.
Відповідно до Рішення засновник №1 від 05.04.2019 року та наказу № 1 від 11 квітня 2019 року директором ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» призначено Шумєєва Олексія Віталійовича (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ).
Система оподаткування на 2024 рік - платник податку на прибуток на загальній системі оподаткування, платник ПДВ з 01.06.2019 р. (ІПН 429376211147).
Підприємство має в розпорядженні власні та орендовані основні засоби - будівлі та споруди, транспорт та обладнання про, що свідчить первині бухгалтерські документи та повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність форма № 20-ОПП (документи додаються).
ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» має в штаті 8 працівників та вчасно сплачує податки з нарахованої заробітної плати.
За 2023 рік ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» отримала прибуток, який відображено в Фінансовій звітності малого підприємництва та податковій декларації з податку на прибуток підприємств (копії додаються).
В процесі здійснення господарської діяльності ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» використовує власні основні засоби, орендоване майно:
01 лютого 2024 року між ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» (Орендар) та ТОВ «Корпорація «ЗІКО», ЄДРПОУ 30983831 (Орендодавець) укладено договір оренди нежитлового приміщення за яким Орендодавець передав, а Орендар прийняв в строкове платне користування частину нежитлового приміщення, яке знаходиться-за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Левинського, буд. № 10А, площею 351,5 м2, а саме приміщення №24, та зобов`язується сплачувати Орендодавцеві орендну плату, підтверджуючі документи додаються
Для підвищення продуктивності праці /трудової діяльності, за допомогою якої здійснюється господарська діяльність підприємства було придбано автомобіль Tesla модель Y 2021 року випуску, що підтверджується попереднім договором купівлі-продажу транспортного засобу № МК-21р від 09.02.2024 року та договором купівлі-продажу транспортного засобу № 8287/24/1/000019 від 18.07.2024 року укладеними між ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» (Покупець) та ТОВ «МАЙ КАР» код ЄДРПОУ 44354155 (Продавець), що підтверджується актом прийому-передачі транспортного засобу від 23.07.2024р., видатковою накладною № 49 від 23.07.2024 року, платіжними інструкціями № 901 від 14.02.2024 р. та№ 974 від 29.04.2024р., підтверджуючі документи додаються.
Підприємство постійно закуповує кабельно-провідникову продукцію в ТОВ «ЕКСПЕРТ-КАБЕЛЬ» код ЄДРПОУ 37140962, згідно договору поставки № 01/07/21 від 01 липня 2021 року, що підтверджується рахунками на оплату № 16 від 01.02.2024 року, № ЗО від 20.02.2024р., видатковими накладними № 13 від 08.02.2024р. та № 25 від 01.03.2024р., платіжними інструкціями № 897 від 01.02.2024р. та №908 від 20.02.2024р, товарно-транспортними накладними № РІЗ від 08.02.2024р. та №Р25 від 01.03.2024р, підтверджуючі документи надаються.
Також для здійснення господарської діяльності товариство закуповує:
- засоби кріплення у ТОВ «ЛЕОМАРК» код ЄДРПОУ 23266835, згідно договору поставки № 309202101 від 01 січня 2021 року, що підтверджується рахунками на оплату № 19354 від 08.05.2024 року, № 20498 від 16.05.2024р., № 21956 від 24.05.2024 року, № 23070 від 31.05.2024р., № 23071 від 31.05.2024 року, видатковими накладними № 11033 від 09.05.2024р., № 11808 від 16.05.2024р., № 12747 від 27.05.2024р., № 13079 від 29.05.2024р., № 13405 від 01.06.2024р., № 13407 від 01.06.2024р., платіжними інструкціями № 984 від 06.05.2024р., №986 від 16.05.2024р, № 1000 від 27.05.2024р., № 1009 від 31.05.2024р, № 1010 від 31.05.2024р., копії документів додаються;
- елементи конструкцій сонячних електростанцій (вироби з алюмінію призначені для використання в металоконструкціях (кріплення сонячних батарей), гвинти з різьбою, з головками з чорних металів (оцинкована сталь), виточені з брусків з завдовжки більш, як 20мм, що призначені у використанні у металоконструкціях (кріплення сонячних батарей). Геошуруп (гвинтова паля) довжина 1800мм) згідно Контракту купівлі-продажу № SH-SME-DWLV20211112-02S03S03S04S-1 від 15.11.2021р. укладеного між ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» та Компанією «Sun-Nova Energy Technology Co. LTD», що підтверджується комерційним інвойсом № SH-SME-DWLV20211112-02S03S03S04S-1 від 15.11.2021р., митною декларацією ІМ40ДЕ від 06.07.2022 року, платіжною інструкцією в іноземній валюті №13 від 03.09.2024 року, банківською випискою з особового рахунку за 04.09.2024 року, підтверджуючі документи додаються.
Транспортно-експедиторські послуги по міжнародному автоперевезенню за межами державного кордону та по території України було замовлено нашим підприємством згідно договору № 29/12/21 про транспортно-експедиторське обслуговування від 29 грудня 2021 року укладеного між ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» та ТОВ «ЛАМАН ШИЛІНГ» код ЄДРПОУ 40551877, що підтверджується акт № LS-0004603 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 04.07.2022 року, рахунок-фактурою № LS-4440035 від 04.07.2022 року, платіжною інструкцією № 513 від 04.07.2022 року, підтверджуючі документи надаються.
Послуги по декларуванню та митному оформленню товарів надавались нашому підприємству згідно договору № 01/04/20 від 01 квітня 2020 року укладеного між ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» та ТОВ «ЛАККІ ГРУП» код ЄДРПОУ 40755283, що підтверджується актом надання послуг № 52 від 14.07.2022 року, рахунок-фактурою № 52 від 14.07.2022 року, платіжна інструкція № 515 від 14.07.2022 року, платіжною інструкцією № 514 від 05.07.2022 року, підтверджуючі документи надаються.
Баланс нашого підприємства за 2023 рік вказує на стійку фінансову ліквідність підприємства та його поступовий розвиток.
Вважаємо, що викладені факти в сукупності доводять постійний та реальний характер господарської діяльності підприємства.
27 жовтня 2023 року між ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» (Постачальник) та ТОВ «САН СПЄАС ДЖОІНТЛІ УКРАЇНА» (Покупець) код ЄДРПОУ 43410365 було укладено договір поставки № 271023 від 27.10.2023 року за яким, ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» зобов`язалося передати (поставити) Покупцеві у визначені строки Товар, а Покупець зобов`язується прийняти вказаний товар і оплатити його вартість в асортименті та в кількості, узгодженими сторонами.
Відповідно до умов договору поставки № 271023 від 27 жовтня 2023 р. Позивач виставив рахунок на оплату № 102 від 22.05.2024 року на суму 454 260,00 грн. з ПДВ, а ТОВ «САН СПЄАС ДЖОІНТЛІ УКРАЇНА» в свою чергу, здійснило платіж в повному розмірі, що підтверджується платіжною інструкцією № 873 від 22.05.2024 року та банківською випискою за 22.05.2024 року. Після чого, ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» здійснило відвантаження товару, а саме кріплення для сонячних батарей (SN) у кількості 500 шт. ТОВ «САН СПЄАС ДЖОІНТЛІ УКРАЇНА», що підтверджується видатковою накладною №75 від 22.05.2024 року.
Підписання видаткової накладної №75 від 22.05.2024 року на суму 454 260,00 грн. з ПДВ стало підставою для реєстрації ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» податкової накладної № 25 від 22.05.2024 року.
17.06.2024 року Позивач отримав квитанцію № 9164961201 про зупинення реєстрації податкової накладної № 25 від 22.05.2024 року, у зв`язку з тим, що обсяг постачання товару/послуги 7610 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
12 листопада 2024 року Позивач направив до ГУ ДПС в Кіровоградській області повідомлення № 5 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до якого додано письмове пояснення № 10/11 від 10 листопада 2024 року документи на підтвердження господарської операції в кількост ІЗ 1 шт.
19 листопада 2024 року Позивач отримав повідомлення № 12070737/42937626 про необхідність надання додаткових пояснень та /або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних (додаткова інформація: наданні платіжні доручення не містять обов`язкових реквізитів надавача банківських послуг. Відсутні акти звірок взаєморозрахунків з контрагентами. Згідно відомостей інформаційно-аналітичних систем ДПС України середня заробітна плата по підприємству нижче за законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати, що є порушенням законодавства України та відсутнє документальне підтвердження наявності основних засобів для здійснення фінансово-господарської діяльності за місцем реєстрації платника (офісних, складських приміщень, тощо).
28 листопада 2024 року через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ГУ ДПС у Кіровоградській області повідомило Позивача, що комісією ГУ ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення № 12116539/42937626 про відмову в реєстрації податкової накладної № 25 від 22.05.2024 року у зв`язку з ненаданням/ частковим наданням додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
09 грудня 2024 року наше підприємство подало скаргу (пояснення) до ДПС України на рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 12116539/42937626 від 28.11.2024 року. До скарги разом з поясненням вих. № 06/12/1 від 06 грудня 2024 року було додано усі первинні документи (37 додатків), що підтверджують здійснення операції.
16 грудня 2024 року ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» отримало рішення № 76036/42937626/2 за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким скаргу ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» на рішення № 12116539/42937626 від 28.11.2024 року залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладноіУрозрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Підставою для винесення даного рішення вказано ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
27 травня 2024 року між ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» (Постачальник) та ТОВ «ПРОЕНЕРДЖИМОНТАЖ» (Покупець) код ЄДРПОУ 44332959 було укладено договір поставки № 270524, за яким ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» зобов`язалося передати (поставити) Покупцеві у визначені Сторонами строки Товар, а Покупець зобов`язується прийняти вказаний товар і оплатити його вартість в асортименті та в кількості, узгодженими сторонами.
Відповідно до умов договору поставки № 270524, від 27 травня 2024 р. Позивач виставив рахунок на оплату № 109 від 27.05.2024 року на суму 107 777,28 грн. з ПДВ на здійснення оплати, а ТОВ «ПРОЕНЕРДЖИМОНТАЖ» в свою чергу, здійснило платіж в повному розмірі, що підтверджується платіжною інструкцією № 360 від 27.05.2024 року та банківською випискою за 27.05.2024 року. Після чого, ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» здійснило відвантаження товару, а саме кріплення для сонячних батарей (SN) у кількості 136 шт. ТОВ «ПРОЕНЕРДЖИМОНТАЖ», що підтверджується видатковою накладною №81 від 27.05.2024 року.
Підписання видаткової накладної №81 від 27.05.2024 року на суму 107 777,28 гривень з ПДВ, стало підставою для реєстрації податкової накладної № 27 від 27 травня 2024 року.
Квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17.06.2024 року за № 9164993517 податкову накладну № 27 від 27.05.2024 року на суму 107 777,28 гривень зупинено, у зв`язку з тим, що обсяг постачання товару/послуги 7610, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його величини, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
14 листопада 2024 року ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» направило до ГУ ДПС у Кіровоградській області повідомлення № 6 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до якого додано письмове пояснення вих.№ 11/11 від 11 листопада 2024 року та 31 додаток.
19 листопада 2024 року Позивач отримав повідомлення № 12070735/42937626 про необхідність надання додаткових пояснень та /або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних а саме: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних (додаткова інформація: наданні платіжні доручення не містять обов`язкових реквізитів надавача банківських послуг. Відсутні акти звірок взаєморозрахунків з контрагентами. Згідно відомостей інформаційно-аналітичних систем ДПС України середня заробітна плата по підприємству нижче за законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати, що є порушенням законодавства України та відсутнє документальне підтвердження наявності основних засобів для здійснення фінансово-господарської діяльності за місцем реєстрації платника (офісних, складських приміщень, тощо).
28 листопада 2024 року через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ГУ ДПС у Кіровоградській області повідомило Позивача, що комісією ГУ ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення № 12116538/42937626 про відмову в реєстрації податкової накладної № 27 від 27 травня 2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням/ частковим наданням додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
09 грудня 2024 року ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» подало скаргу до ДПС України на рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 12116538/42937626 від 28.11.2024 року. До скарги разом з поясненням вих. № 06/12 від 06 грудня 2024 року було додано усі первинні документи (37 додатків), що підтверджують здійснення операції.
16 грудня 2024 року ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» отримало рішення № 76013/42937626/2 за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким скаргу ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» на рішення № 12116538/42937626 від 28.11.2024 року залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Підставою для винесення даного рішення вказано ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Не погодившись з цими рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Податковий кодексу України (далі ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Порядок адміністрування податку на додану вартість унормований розділом V ПК України.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку, зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). (пункт 201.7 статі 201 ПК України).
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі Порядок №1246).
За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку №1246, податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Згідно з пунктом 17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Як вже було зазначено вище, пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України
На виконання вимог цієї статті, 11.12.2019 року постановою Кабінету Міністрів України № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).
Так, у пункті 3 Порядку, наведені ознаки безумовної реєстрації, у разі відповідності яким податкових накладних / розрахунків коригування, що подані на реєстрацію в Реєстрі, такі податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку) згідно з пунктом 4 цього Порядку підлягають безумовній реєстрації в Реєстрі.
Натомість, відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з пунктом 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пунктів 8, 9 Порядку №1165 платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Аналіз вказаних норм свідчить, що контролюючий орган після надходження податкової накладної до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій. Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1156). Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156). У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція. У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної також зупиняється. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
При цьому, суд також підкреслює, що на відміну від зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування), яке відбувається в автоматизованому режимі засобами програмного забезпечення ДФС України, прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) потребує проведення комісією регіонального рівня відповідного засідання, на якому членами комісії розглядаються та аналізуються надані платником податків документи та пояснення з метою прийняття обґрунтованого рішення зі спірного питання.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (даліРеєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520.
Згідно з пунктами 2, 3 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктами 6, 7 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктами 9, 10 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 12 Порядку №520 передбачено, що рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Згідно з пунктами 26, 29 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
До складу комісій регіонального рівня входять посадові особи головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пункту 40 Порядку №1165 засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду. Рішення комісії контролюючого органу приймається шляхом відкритого голосування. Рішення комісії контролюючого органу приймається більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії.
Згідно з пунктами 44, 45, 46 Порядку №1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Як зазначено судом, реєстрацію поданої позивачем податкової накладної зупинено з тієї причини, що обсяг постачання товару/послуги 7610, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його величини.
Разом із тим, у квитанції про зупинення реєстрації ПН не вказаний конкретний перелік документів, який позивач мав надати для прийняття обґрунтованого рішення щодо реєстрації ПН в ЄРПН. Водночас, у випадку неконкретизації контролюючим органом переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації ПН платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Не зважаючи вказане, на виконання пп.201.16.2 п.201.16 ст.201 ПК України позивачем направлено до контролюючого органу пояснення щодо про підтвердження реальності здійснення господарської операції, що відповідача не заперечується.
Однак, у спірному рішенні податковим органом не обґрунтовано чому подані позивачем документи не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. При цьому, суд зауважує, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції.
Слід також зазначити, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за господарськими операціями, що не були підтверджені відповідними первинними документами або підтверджені копіями документів, які складені з порушенням чинного законодавства. Здійснення такого моніторингу не може підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
З огляду на викладене, саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою та законною підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючий орган має зазначити об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації цих податкових накладних з урахуванням відсутності таких документів, при цьому надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
Отже, суд дійшов висновку, що оскаржене у справі рішення не відповідає вимогам та принципам управлінської діяльності, закріпленим у ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, позаяк прийняте необґрунтовано, без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, недобросовісно, всупереч повноваженням та вимогам законодавства. При прийнятті рішень контролюючий орган виявила надмірний формалізм, відступивши від оцінки самої суті господарської операції, у зв`язку із чим, оскаржені рішення підлягають скасуванню.
Згідно до Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 №227, Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).
Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246, Податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Відтак, за правилами Порядку №1246 реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування за відповідним рішенням суду належить до повноважень ДПС України, якою ведеться цей реєстр, та здійснюється з дотриманням пункту 12 цього Порядку. При цьому перевірка наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної не проводиться.
Оскільки контролюючий орган прийняв надіслану позивачем податкову накладну, отже не установив при її формуванні та поданні порушень вимог, передбачених пп.201.1, 201.10 ст.201, пп.200-1.3, 200-1.9 ст.200-1 ПК України, Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами.
Натомість, контролюючий орган безпідставно відмовив у реєстрації податкової накладної, винісши протиправне рішення, яке судом у цій справі скасовано.
Відтак, з метою відновлення права позивача, за захистом якого він звернувся до суду, скасовуючи оскаржене рішення, суд покладає на ДПС України обов`язок зареєструвати відповідну податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання, оскільки задоволення такої позовної вимоги є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений по суті.
Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про задоволення позову.
Відповідно до ч.1 ст.243 КАС України під час ухвалення рішення суд вирішує, зокрема як розподілити між сторонами судові витрати.
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підставі викладеного, здійснені позивачем документально підтверджені витрати на оплату судового збору у сумі 6056,00 грн., підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів солідарно.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 246, 382, 255, 292-297, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області від 28.11.2024 року № 12116538/42937626 про відмову в реєстрації податкової накладної № 27 від 27.05.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області від 28.11.2024 року № 12116539/42937626 про відмову в реєстрації податкової накладної № 25 від 22.05.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» (код ЄДРПОУ 42937626) № 27 від 27.05.2024 року фактичною датою її подання.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» (код ЄДРПОУ 42937626) № 25 від 22.05.2024 року фактичною датою її подання.
Присудити на користь ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» (код ЄДРПОУ 42937626) понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 3028,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393).
Присудити на користь ТОВ «САНФІКС СОЛАР СІСТЕМ» (код ЄДРПОУ 42937626) понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 3028,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 43995486).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду Ю.П. ПАСІЧНИК
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2025 |
Оприлюднено | 14.04.2025 |
Номер документу | 126514668 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Ю.П. ПАСІЧНИК
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні