Рішення
від 10.04.2025 по справі 640/12298/22
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

10 квітня 2025 рокум. ДніпроСправа № 640/12298/22

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Петросян К.Є., розглянувши в порядку спрощеного провадження без виклику (повідомлення) сторін адміністративну справу за позовом Акціонерного товариства «Укргазвидобування» в особі філії Газопромислове управління «Шебелинкагазвидобування» до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,-

ВСТАНОВИВ:

08 серпня 2022 року до Окружного адміністративного суду міста Києва надійшла позовна заява Акціонерного товариства "Укргазвидобування" в особі філії Газопромислове правління "Шебелинкагазвидобування" (далі позивач або АТ «Укргазвидобування») до Державної служби України з безпеки на транспорті (далі відповідач або Укртрансбезпека), відповідно до якої позивач просить суд визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 326831 від 28.06.2022.

В обґрунтування пред`явленого позову зазначено, що 28.06.2022 Державною службою України з безпеки на транспорті в особі відділу державного нагляду (контролю) у місті Києві прийнята постанова № 326831 про застосування адміністративно-господарського штрафу до Публічного Акціонерного Товариства «Укргазвидобування» в сумі 17 000,00 грн за відсутність на момент проведення перевірки роздруківки даних роботи цифрового тахографа, за що передбачена відповідальність абзацем третім частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Постанова складена на підставі акта № 327109 від 21.01.2022, згідно якого виявлено порушення законодавства про автомобільний транспорт, а саме на момент перевірки відсутня роздруківка даних роботи тахографа за 21.01.2022, водій ОСОБА_1 (не використовує особисту картку водія), передбаченої п. 6.1 Наказу МТЗ № 340 від 07.06.2010, п. 3.3 Наказу МТЗУ № 385 від 24.06.2010.

Позивач вважає винесену постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню з підстав того, що до переліку документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні не включено роздруківку даних роботи тахографа чи особисту картку водія.

Крім того, позивач зазначає, що АТ «Укргазвидобування» не с суб`єктом господарювання, який проводить діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами, отже дія Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорту і зв`язку України від 24.06.2010 року № 385, не поширюється на АТ «Укргазвидобування».

Відповідач позов не визнав, 13.03.2025 надав суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого зазначив таке.

20.01.2022 інспекторами Відділу державного нагляду (контролю) у Харківській області, відповідно до направлення від 17.01.2022 № 015072 на рейдову перевірку, на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів в місцях навантаження і розвантаження, проводилась рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті та територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 № 422 (далі - Порядок № 422), співробітниками Відділу державного нагляду (контролю) у Харківській області було зупинено транспортний засіб марки Iveco, номерний знак НОМЕР_1 , власником якого є позивач відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_2 .

Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженим наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 № 340, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 14.09.2010 за № 811/18106 (далі Положення № 340), встановлено особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв колісних транспортних засобів (далі - водії) та порядок його обліку.

Пунктом 6.1 Положення № 340 встановлено, що автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.

Відповідно до пункту 6.3. Положення № 340 водій, що керує транспортним засобом, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3) або повинен мати копію графіка змінності водіїв.

При здійсненні перевірки дотримання режиму праці і відпочинку водія, посадовою особою Укртрансбезпеки було виявлено, що на момент перевірки документи, визначені статтею 48 Закону № 2344-ІІІ, відсутні, а саме: роздруківка даних роботи з цифрового тахографа.

Відповідно до пункту 3.3. Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 № 385, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 20.10.2010 за № 946/18241 (далі - Інструкція), водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:

забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;

своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;

використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;

має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР (994 016 ), або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом:

у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боні тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадою особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв);

у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.

Відповідно автомобільний перевізник не забезпечив належні умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства, що передбачено абзацом 7 статтею 34 Закону № 2344-ІІІ.

Згідно із пунктами 25. 26. 27 Порядку № 1567 справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення. Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням. У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5 до Порядку № 1567.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який у подальшому продовжено.

Розпорядженням голови Київської обласної державної адміністрації від 24 лютого 2022 року № 94 «Про введення комендантської години на території Київської області» на території Київської області з 22 години 00 хвилин до 07 години 00 хвилин - з 24 лютого 2022 року.

Київ, як столиця України у період з 24.02.2022 до 01.04.2022 перебував у зоні активних авіаційних ударів, а Київська область окупована військовими силами Російської Федерації та відповідно була зоною бойових дій. Зокрема, у вказаний період відбувалися активні бойові дії безпосередньо поблизу територій, де розташовані адміністративні будівлі, в яких розміщується Державна служба України з безпеки на транспорті.

Таким чином, у посадових осіб Укртрансбезпеки в період активних бойових дії не було можливості через наявність загрози їх здоров`ю і життю та з огляду на відсутність можливості забезпечення належних організаційних та технічних умов, необхідних для виконання роботи Укртрансебезпеки забезпечити розгляд справ про порушення у визначені пунктом 25 Порядку № 1567 строки.

В рамках заходів правового режиму воєнного стану в Україні та для збереження життя і здоров`я, деякі посадові особи були переведені у простій або на дистанційну роботу.

У зв`язку із цим, належне повідомлення автомобільного перевізника про час і місце розгляду справи про порушення не було можливим, адже відправка/доставка поштової кореспонденції не функціонувала належним чином.

Відповідно до частини першої статті 250 Господарського кодексу України, адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до суб`єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше як через один рік з дня порушення цим суб`єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.

09.06.2022 повідомленням від 08.06.2022 № 16089/29/24-22, яке було направлено перевізнику рекомендованим листом із штрих-кодовим ідентифікатором № 0308301429945, було викликано його для розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт на 28.06.2022.

Згідно із інформацією про відстеження пересилання поштових відправлень на офіційному веб-сайті АТ «Укрпошта» повідомлення було отримано 16.06.2022. У позивача була можливим надати відповідні заперечення, пояснення та докази до моменту винесення постанови, з моменту скоєння правопорушення.

Враховуючи те, що відповідно до акту від 21.01.2022 № 327109 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом Акціонерного товариства «Укргазвидобування» в особі філії Газопромислове управління «Шебелинкагазвидобування» виконувало перевезення і на момент перевірки була відсутня роздруківка роботи цифрового тахографа, начальником Відділу державного нагляду (контролю) у м. Києві Державної служби України з безпеки на транспорті було прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу відповідно до абзацу 3 частини 1 статтями 60 Закону № 2344-ІІІ у розмірі 1 7 000,00 грн.

На підставі викладеного відповідач просить суд відмовити в задоволенні позову АТ «Укргазвибодування» у повному обсязі.

В свою чергу позивачем 18.03.2025 подано відповідь на відзив відповідача, відповідно до якої із доводами відповідача АТ «Укргазвидобування» не погоджується, з огляду на таке.

Автомобільним перевізником є той, хто за умовами договору (із замовником) про перевезення вантажу надає відповідну послугу, а не власник/користувач транспортного засобу. Надання цієї послуги може передбачати використання (на законних підставах) транспортного засобу, який належить іншій особі, але ця обставина не змінює правового статусу перевізника в цих правовідносинах, особливо коли йдеться про застосування відповідальності, передбаченої абзацом шістнадцятим частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт». Тому автомобільний перевізник не може визначатися тільки на підставі реєстраційних документів на транспортний засіб (адже такі дані не завжди можуть збігатися).

Системний аналіз положень законодавства свідчить про те, що відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт, яка передбачена положеннями частини першої статті 60 Закону № 2344-III, застосовується лише до автомобільних перевізників, а не до власників/користувачів транспортного засобу, яким перевозиться вантаж (п. 48 постанови Верховного Суду від 24.01.2025 року у справі № 520/11723/23).

Таким чином, позивач не може бути суб`єктом відповідальності за порушення вимог ст. 34, ст. 48 на підставі абзацу 3 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Відповідачем накладений на позивача адміністративно-господарський штраф за порушення п. 3.3 Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку від 24.06.2010 №385, а саме за ненадання водієм роздруківки даних роботи цифрового тахографу за 11.05.2023, та особистої карти водія до цифрового тахографу.

Разом з тим, п. 3.3. Інструкції № 385 визначені обов`язки саме водія транспортного засобу, обладнаного тахографом, отже, позивач не може нести відповідальність за неналежне виконання водієм своїх обов`язків.

Враховуючи зазначені обставини, на думку позивача, відсутні правові підстави для накладення на позивача адміністративно-господарського штрафу, згідно з абзацем 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», в зв`язку з відсутністю з боку позивача порушень ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», п. 3.3. Інструкції № 385 та пункту 6.1. Положення № 340.

Тому позивач вважає оскаржувану постанову такою, що суперечить ст. 19 Конституції України, ст. 48, ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», складена з порушенням п. 25 Порядку проведення рейдовихперевірок (перевірок на дорозі), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2006 р. № 1567 та не відповідає критеріям законності, визначеним у ч. 2 ст. 2 КАС України, у зв`язку з чим підлягає визнанню протиправною та скасуванню, а позов АТ «Укргазвидобування» - задоволенню.

Ухвалою Окружного адміністративного суду від 12.08.2022 прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі, розгляд справи визначено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 03.03.2025 прийнято до провадження адміністративну справу № 640/12298/22, справу визначено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд дійшов такого.

Акціонерне товариство «Укргазвидобування» 12.02.2021 зареєстровано в якості юридичної особи, код ЄДРПОУ 30019775, місцезнаходження: 04053, місто Київ, вул. Кудрявська, 26/28, основний вид економічної діяльності Добування природного газу, код КВЕД: 06.20; має в своїй структурі відокремлені підрозділи, зокрема, філію Газопромислове управління "Шебелинкагазвидобування» АТ "Укргазвидобування", код ЄДРПОУ 00153146, адреса: 64250, Харківська обл., Балаклійський р-н, селище міського типу Донець, вул. Стадіонна, будинок 9.

20.01.2022 інспекторами Відділу державного нагляду (контролю) у Харківській області, відповідно до направлення від 17.01.2022 № 015072 на рейдову перевірку, на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів в місцях навантаження і розвантаження, проводилась рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів.

За результатами рейдової перевірки інспекторами 21.01.2022 складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом за № 327109 (далі акт перевірки).

З акта перевірки вбачається, що під час перевірки транспортного засобу IVECO номерний знак НОМЕР_1 , серія і номер свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_3 , що належить АТ «Укргазвидобування», водій ОСОБА_1 , виявлено перевезення вантажів згідно ТТН 016815 від 21.01.2022 транспортним засобом, який обладнаний цифровим тахографом з порушенням статті 48 цього Закон, а саме: на момент перевірки відсутня роздруківка даних роботи тахографа за 21.01.2022 (водій ОСОБА_1 не використовує особисту катку водія), передбаченої п.6.1 Наказу МТЗ України № 340 від 07.06.2010, пункту 3.3. Наказу МТЗ України № 385 від 24.06.2010. Водій з актом ознайомлений, щодо причини порушення пояснив, що веде індивідуальну книжку водія, встановлено цифровий тахограф.

08.06.2022 повідомленням від 08.06.2022 № 16089/29/24-22, направленим позивачу рекомендованим листом із штрих-кодовим ідентифікатором № 0308301429945, АТ «Укргазвидобування» викликано для розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт на 28.06.2022. Повідомлення отримано позивачем 16.06.2022.

Розглянувши справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт, постановою Державної служби України з безпеки на транспорті відділу державного нагляду (контролю) у місті Києві від 28.06.2022 № 326831 про застосування адміністративно-господарського штрафу, на підставі акта №327109 від 21.01.2022, АТ «Укргазвидобування» притягнуто до відповідальності у вигляді адміністративно- господарського штрафу в сумі 17000,00 грн за допущене порушення відсутність на момент проведення перевірки роздруківки даних роботи цифрового тахографу, відповідальність за яке передбачена абзацом третім статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» .

Позивач не погоджується із прийнятою постановою з огляду на те, що АТ «Укргазвидобування» послуги з перевезення вантажів іншим суб`єктам господарювання не надавались, внаслідок чого позивач не може бути суб`єктом відповідальності за порушення вимог ст. 34, ст. 48 на підставі абзацу 3 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано позовні вимоги, суд виходить з такого.

Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України "Про автомобільний транспорт" від 05 квітня 2001 року № 2344-III, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Закон № 2344-III).

Відповідно до частини дванадцятої статті 6 Закону № 2344-III державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

В силу частини сьомої статті 6 Закону № 2344-III центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, серед інших: державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм на автомобільному транспорті; контроль за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом у пунктах видачі дозволів автомобільним перевізникам України.

Приписами частини чотирнадцятої статті 6 Закону № 2344-III визначено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Згідно з частинами першою - другою статті 48 Закону № 2344-III автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Статтею 49 Закону № 2344-III передбачено, що водій транспортного засобу зобов`язаний мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень.

Згідно з пунктом 2.4 Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24 червня 2010 року № 385 (далі - Інструкція № 385), транспортні засоби, призначені для перевезення небезпечних вантажів, обладнують тахографами з урахуванням положень пунктів 2.1 - 2.3 цього розділу та відповідно до законодавства щодо встановлення вимог до конструкцій таких транспортних засобів.

Відповідно до пункту 3.3 Інструкції № 385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:

забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;

своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;

використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;

має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР (994_016), або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом;

у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв);

у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.

Процедура здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами визначена Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року № 1567 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок № 1567).

В силу пунктів 21, 22 Порядку № 1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3. Про результати перевірки транспортного засобу (відсутність порушення або зазначення номера складеного акта) посадова особа робить запис у дорожньому листі (за наявності такого) із зазначенням дати, часу, місця перевірки, свого прізвища, місця роботи і посади, номера службового посвідчення та ставить свій підпис, а у разі проведення перевірки виконання Європейської угоди ставить відповідний відбиток печатки на реєстраційному листку режиму праці та відпочинку водіїв (у разі наявності).

Приписами пункту 25 Порядку № 1567 визначено, що справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

В силу частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, передбачено штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

З аналізу наведених норм слідує, що за відсутності документів, на підставі яких виконуються вантажні перевезення, передбачених статтею 48 Закону № 2344-III зокрема, для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством, застосовуються адміністративно-господарські штрафи.

При цьому, до переліку інших документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів, передбачених законодавством віднесено, зокрема, в даному випадку, картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом (п. 3.3 Інструкції № 385).

Непред`явлення під час проведення перевірки, зазначених у статті 48 Закону № 2344-III документів, на підставі яких здійснюються внутрішні перевезення вантажів, свідчить про порушення законодавства про автомобільний транспорт, що має наслідком застосування санкцій, визначених статтею 60 Закону № 2344-ІІІ.

Абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону № 2344-III, визначено, що суб`єктом відповідальності за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - є автомобільний перевізник.

При цьому Законом № 2344-ІІІ передбачена відповідальність у вигляді адміністративно-господарського штрафу саме до автомобільних перевізників, а не до власників транспортного засобу, яким перевозиться вантаж.

Автомобільний перевізник не може визначатися тільки на підставі реєстраційних документів на транспортний засіб, адже такі дані не завжди можуть співпадати.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 22 лютого 2023 року у справі №240/22448/20 та від 22 грудня 2021 року у справі №420/3371/21.

В розумінні вимог статті 1 Закону № 2344-III - автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Водій - особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка.

Послуга з перевезення пасажирів чи вантажів - перевезення пасажирів чи вантажів транспортними засобами на договірних умовах із замовником послуги за плату.

Як вбачається з матеріалів справи, 21.01.2022 транспортний засіб АТ «Укргазвидобування» ІVЕСО, реєстраційний номер НОМЕР_1 , згідно подорожного листа № 441250 від 21.01.2022 здійснював перевезення вантажу екскаватор, з Новоселівської УКПГ до ВТТСТ.

Відповідно до ТТН від 21.01.2022 № 016815 автомобільним перевізником, вантажовідправником та вантажоодержувачем зазначено Газопромислове управління «Шебелинкагазвидобування». Тобто, автомобіль АТ «Укргазвидобування» не використовувався для надання послуг з перевезення вантажів, а здійснював перевезення вантажу між структурними підрозділами АТ «Укргазвидобування» для задоволення власних потреб підприємства.

При цьому суд зауважує, що згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань№ 1269643 від 07.04.2025, основним видом діяльності АТ «Укргазвидобування» є добування природного газу. Тобто, послуги з перевезення вантажів транспортними засобами на договірних умовах позивачем не здійснюються, а тому автомобільним перевізником у розумінні Закону № 2344-ІІІ в межах спірних правовідносин, позивач не являється.

Оскаржуваною постановою відносно позивача застосовано адміністративно-господарський штраф за відсутність на момент перевірки роздруківки даних роботи цифрового тахографа, що передбачені пунктом 6.1 наказу Міністерства транспорту та зв`язку від 07.06.2010 № 340 та пунктом 3.3 наказу Міністерства транспорту та зв`язку від 24.06.2010 № 385.

Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженим наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 № 340, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 14.09.2010 за № 811/18106 (далі Положення № 340), встановлено особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв колісних транспортних засобів (далі - водії) та порядок його обліку.

Приписами пункту 1.3. Положення № 340 встановлено, що вимоги цього Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами.

У відповідності до пункту 6.1 Положення № 340 автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.

Водночас, пунктом 1.2. Інструкції № 385 передбачено, що вона визначає порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів.

За правилами пункту 1.3 Інструкції № 385, її положення поширюються на суб`єктів господарювання, які проводять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).

Оскільки матеріалами справи підтверджено, що позивач не є суб`єктом господарювання, який проводить діяльність у сфері надання послуг з перевезення вантажів, дія Інструкції № 385 з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, не поширюється на АТ «Укргазвидобування».

Що стосується інших обставин, якими сторони обґрунтовують свої вимоги та заперечення, суд вважає за необхідне зауважити, що у пункті 25 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Проніна проти України» зазначено, що суд зобов`язаний надавати відповідь на кожен із специфічних, доречних та важливих доводів заявника. Виходячи з позиції цього суду, що висловлена в пункті 42 рішення «Бендерський проти України», судові рішення мають в достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються.

Вказані вимоги зобов`язують суди при вирішенні справи у кожному конкретному випадку вживати передбачені законом заходи з метою з`ясування всіх обставин у справі, що мають значення для вирішення спору, встановити та надати вичерпну оцінку фактичним обставинам у межах спірних правовідносин з метою з`ясування об`єктивних причин та факторів, що зумовили настання для платника негативних наслідків у вигляді порушеного права, що підлягає захисту, та в достатній мірі висвітлити мотиви прийняття конкретних рішень.

З урахуванням зазначеного суд не надає оцінку іншим доводам сторін, оскільки вищевикладені факти та обставини є безумовною підставою для висновків суду про протиправність постанови відповідача, а інші доводи не мають суттєвого впливу на рішення суду за результатами вирішення цього спору.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За встановлених в цій справі обставин та з урахуванням правового регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем згідно платіжного доручення від 21.07.2022 № 530208 8483 сплачено судовий збір в сумі 2481,00 грн.

Оскільки позов підлягає задоволенню, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягають стягненню судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2481,00 грн.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 91, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов Акціонерного товариства «Укргазвидобування» в особі філії Газопромислове управління «Шебелинкагазвидобування» (код ЄДРПОУ 30019775, місцезнаходження: 04053, місто Київ, вул. Кудрявська, 26/28) до Державної служби України з безпеки на транспорті (код ЄДРПОУ 39816845, адреса; 03150, м.Київ, вул. Антоновича, 51) про визнання протиправною та скасування постанови, задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Державної служби України з безпеки на транспорті № 326831 від 28 червня 2022 року про застосування до Акціонерного товариства «Укргазвидобування» адміністративно-господарського штрафу.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті на користь Акціонерного товариства «Укргазвидобування» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2481,00 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга відповідно до пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» подається до Шостого апеляційного адміністративного суду.

Суддя К.Є. Петросян

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.04.2025
Оприлюднено14.04.2025
Номер документу126514746
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —640/12298/22

Рішення від 10.04.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 03.03.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 10.08.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аблов Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні