Рішення
від 10.04.2025 по справі 420/7786/25
ПРИМОРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

Справа № 420/7786/25

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 квітня 2025 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (вул.Канатна,83, м.Одеса, 65012), за участю третьої особи Комунального некомерційного підприємства «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф Одеської обласної ради» (вул..Гаванна,1, м.Одеса, 65026) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, за участю третьої особи Комунального некомерційного підприємства «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф Одеської обласної ради» за результатом якого позивач просить:

визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області № 15001-64602264-2025-1 від 26.02.2025 про відмову у призначенні та виплаті одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 , за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України", як члену сім`ї загиблого ОСОБА_2 ;

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області прийняти рішення про призначення та виплату ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги, відповідно до приписів Закону України "Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України" від 20.03.2023 року №2980-IX на підставі її заяви від 11.02.2025 року №5988;

стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір у сумі 1211 грн. (одна тисяча двісті одинадцять) 20 коп. та витрати на правову допомогу.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 15 березня 2024 року російською федерацією було здійснено масований ракетний удар по цивільній інфраструктурі в м. Одеса. Унаслідок ворожого обстрілу, при виконанні службових обов`язків, отримав численні осколкові поранення працівник комунального некомерційного підприємства «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф Одеської обласної ради», фельдшер Підстанції екстреної медичної допомоги №5 - ОСОБА_3 . Від отриманих травм він загинув на місці.

ОСОБА_1 , яка є законною дружиною загиблого ОСОБА_2 , 08.07.2024 року звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, із заявою №24001 про призначення та виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним посадовим особам самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України, як члену сім`ї загиблого ОСОБА_2 . Однак, отримала відмову оскільки комунальне некомерційне підприємство «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини Одеської обласної ради» не відноситься до переліку об`єктів критичної інфраструктури України.

11.02.2025 року Позивач повторно звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області із заявою №5988 про призначення та виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним посадовим особам самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України, як члену сім`ї загиблого ОСОБА_2 . Однак, повторно отримала відмову оскільки комунальне некомерційне підприємство «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини Одеської обласної ради» не відноситься до переліку об`єктів критичної інфраструктури України.

Ухвалою суду від 19 березня 2025 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (ст.262 КАС України).

Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечував проти задоволення позову зазначивши, що підстав для призначення та виплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України як члену сім`ї загиблого ОСОБА_2 не має.

Позивачем до суду надано відповідь на відзив, в якій позивач просить задовольнити адміністративний позов, зокрема, вказавши, що КНП "ООЦЕМД І МК" ООР", на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 9 жовтня 2020 р. № 1109 належить до сектору критичної інфраструктури «Охорона здоров`я», незважаючи на відсутність відповідного запису у Реєстрі об`єктів критичної інфраструктури. Тобто, попри відсутність відомостей про КНП «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини Одеської обласної ради» у Реєстрі об`єктів критичної інфраструктури, на його працівників, що постраждали внаслідок військової агресії російської федерації, поширюються норми Закону України «Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України», та передбачено призначення та виплата грошової допомоги.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.

Судом встановлено, що 15 березня 2024 року російською федерацією було здійснено масований ракетний удар по цивільній інфраструктурі в м. Одеса. Унаслідок ворожого обстрілу, при виконанні службових обов`язків, отримав численні осколкові поранення працівник комунального некомерційного підприємства «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф Одеської обласної ради», фельдшер Підстанції екстреної медичної допомоги №5 - ОСОБА_3 . Від отриманих травм він загинув на місці.

На підтвердження факту загибелі ОСОБА_2 внаслідок ракетного удару, 21.05.2024 року було складено акт спеціального розслідування групового нещасного випадку, що стався ІНФОРМАЦІЯ_3. об 11 год. 20 хв., у комунальному некомерційному підприємстві «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф» Одеської обласної ради» (код згідно ЄДРПОУ-20991240) Одеської обласної ради (код згідно ЄДРПОУ-25042882)

З вказаного акту судом встановлено, відомості про потерпілого:

Прізвище, власне ім`я та по батькові - ОСОБА_2 ;

Число, місяць, рік народження - ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

Професія (посада) - фельдшер з медицини невідкладних станів;

Діагноз, який встановлено закладом охорони здоров`я - Відповідно до листа КУ «Одеське обласне бюро судово-медичної експертизи» ООР від 28.03.2024 № 954-02: «...смерть ОСОБА_2 настала від множинних осколкових поранень В результаті вибуху через ракетний (дроновий) удар приблизно з 11:08 до 14:00 години ІНФОРМАЦІЯ_4.»;

Найменування суб`єкта господарювання, працівником якого с потерпілий - комунальне некомерційне підприємство «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф» Одеської обласної ради».

Коротка характеристика діяльності підприємства (установи, організації) та опис місця, в якому стався груповий нещасний випадок:

КНП «ООЦЕМДІМК» ООР» с юридичною особою. Дата та номер в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань: 31.10.2023 за № 1005567770009072273. Місцезнаходження юридичної особи: 65026, Одеська обл., м. Одеса, вул. Гаванна, буд. 1:

Видами економічної діяльності КНП «ООЦЕМДІМК» ООР» за КВЕД - 2010 є:

86.90 - інша діяльність у сфері охорони здоров`я;

86.21 - загальна медична практика;

86.22 - спеціалізована медична практика.

Крім того вказаним актом встановлено, що груповий нещасний випадок стався під час другого ракетного удару по території м. Одеси. Під час вибуху, автомобільні транспортні засоби КНП «ООЦЕМДІМК» OOP FORD р/н НОМЕР_1 та НОМЕР_2 , які прибули за викликом після першого ракетного удару зі складом бригад швидкої допомоги, розташовувалися на проїзній частині загального користування біля в`їзних воріт на територію КЗПО «Одеський міський дитячий оздоровчо-спортивний комплекс «ВІКТОРІЯ», розташованого за адресою: вул. Дача Ковалевського, 93, м. Одеса.

На підставі вивчених матеріалів спеціального розслідування групового нещасного випадку, що стався 15.03.2024 о 11 год. 20 хв. з працівниками комунального некомерційного підприємства «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастрофи Одеської обласної ради»: лікарем з медицини невідкладних станів ОСОБА_4 , 1960 року народження, фельдшером з медицини невідкладних станів ОСОБА_5 , 1992 року народження, водієм автотранспортних засобів 1 класу ОСОБА_6 , 1971 року народження та водієм автотранспортних засобів 2 класу ОСОБА_7 . 1959 року народження, комісія дійшла висновку:

- згідно підпункту 2 пункту 52 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 № 337, нещасний випадок з лікарем з медицини невідкладних станів ОСОБА_4 , 1960 року народження; фельдшером з медицини невідкладних станів ОСОБА_5 , 1992 року народження та водієм автотранспортних засобів 2 класу ОСОБА_7 , 1959 року народження визнано таким, що пов`язаний з виробництвом, та на нього складається акт за формою Н1/П.

Ротару Анастасія Віталіївна, яка є законною дружиною загиблого ОСОБА_2 , 08.07.2024 року звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (далі - Головне управління), із заявою №24001 про призначення та виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним посадовим особам самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України, як члену сім`ї загиблого ОСОБА_2 .

До заяви на отримання грошової допомоги №24001 від 08.07.2024 року Позивач надала усі необхідні документи, що передбачені процедурою, а саме:

1. заява про виплату грошової допомоги (реквізити поточного рахунку) ОСОБА_1 :

2. акт спеціального розслідування нещасного випадку, що стався 15.03.2024, форми Н3. 1/П, затверджений 21.05.2024;

4. заява про виплату грошової допомоги (реквізити поточного рахунку) ОСОБА_8 ;

5. довідка про середню заробітну плату (витяг регреса);

6. заява щодо підтвердження місця проживання;

7. паспорт громадянина України ОСОБА_1 ;

8. свідоцтво про народження ОСОБА_2 ;

9. свідоцтво про смерть ОСОБА_2 ;

10. свідоцтво про шлюб;

11. паспорт громадянина України ОСОБА_8 ;

12. свідоцтво про народження ОСОБА_9 ;

13. свідоцтво про народження ОСОБА_10 ;

14. картка платника податків ОСОБА_1 ;

15. довідка з акта огляду МСЕК ОСОБА_8 ;

16. картка платника податків ОСОБА_10 .

17. картка платника податків ОСОБА_9 .

18. картка платника податків ОСОБА_8

19.08.2024 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області прийнято рішення №15001-64602264-2024-2 про відмову у призначенні і виплаті одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України, у зв`язку із отриманням 16.08.2024 року листа від уповноваженого органу у сфері захисту критичної інфраструктури України, в якому вказано, що комунальне некомерційне підприємство «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини Одеської обласної ради» не відноситься до переліку об`єктів критичної інфраструктури України.

24.10.2024 року Міністерством охорони здоров`я України листом №27/40381/2-24, повідомлено представника позивача, що зазначений у запиті заклад охорони здоров`я 09 жовтня 2024 року внесений до Реєстру об`єктів критичної інфраструктури з присвоєнням унікального реєстрового номера № UA4592493176.

11.02.2025 року Позивач повторно звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області із заявою №5988 про призначення та виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним посадовим особам самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України, як члену сім`ї загиблого ОСОБА_2 .

26.02.2025 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області було прийнято Рішення про відмову у призначенні та виплаті одноразової грошової допомоги членам сім`ї загиблого (померлого) працівника об`єктів критичної інфраструктури, державного службовця, посадової особи місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України № 15001-64602264-2025-1 від 26.02.2025, у зв`язку з тим, що КНП «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф Одеської обласної ради» не відноситься до переліку об`єктів критичної інфраструктури України.

Позивач вважає таку відмову протиправною та за захистом своїх прав звернувся до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою статті 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Закон України "Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України" (далі - Закон N 2980-IX) спрямований на підтримку деяких категорій осіб, які стали особами з інвалідністю у зв`язку з пораненням, каліцтвом, контузією або внаслідок захворювання, пов`язаних з виконанням посадових (службових, професійних) обов`язків у період військової агресії російської федерації проти України в районах проведення воєнних (бойових) дій або в районах, що піддавалися бомбардуванням, авіаударам та іншим збройним нападам, а у разі загибелі (смерті) зазначених осіб - на підтримку членів їхніх сімей.

Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України «Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України» право на призначення і виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю мають особи з числа працівників об`єктів критичної інфраструктури, державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування, які стали особами з інвалідністю у зв`язку з пораненням, каліцтвом, контузією або внаслідок захворювання, пов`язаних з виконанням посадових (службових, професійних) обов`язків у період військової агресії російської федерації проти України в районах проведення після 24 лютого 2022 року воєнних (бойових) дій або в районах, що піддавалися після цієї дати бомбардуванням, авіаударам та іншим збройним нападам.

Частиною 2 ст.1 Закону України «Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України» передбачено, що у разі загибелі (смерті) осіб, зазначених у частині першій цієї статті, у зв`язку з пораненням, каліцтвом, контузією або внаслідок захворювання, пов`язаних з виконанням посадових (службових, професійних) обов`язків у період військової агресії російської федерації проти України в районах проведення після 24 лютого 2022 року воєнних (бойових) дій або в районах, що піддавалися після цієї дати бомбардуванням, авіаударам та іншим збройним нападам, одноразова грошова допомога за шкоду життю та здоров`ю призначається і виплачується членам їхніх сімей.

Відповідно до ч.3 ст.1 Закону України «Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України» до членів сімей загиблих (померлих) осіб, зазначених у частині першій цієї статті, належать:

діти, у тому числі усиновлені, зачаті за життя загиблої (померлої) особи та народжені після її смерті, а також діти, стосовно яких загиблу (померлу) особу за її життя було позбавлено батьківських прав;

один із подружжя, який пережив загиблу (померлу) особу;

батьки (усиновлювачі) загиблої (померлої) особи, якщо вони не були позбавлені стосовно неї батьківських прав або їхні батьківські права були поновлені на час її загибелі (смерті);

внуки загиблої (померлої) особи, якщо на момент її загибелі (смерті) їх батьки загинули (померли);

жінка (чоловік), з якою (з яким) загибла (померла) особа проживали однією сім`єю, але не перебували у шлюбі між собою або в будь-якому іншому шлюбі, за умови що цей факт встановлено рішенням суду, яке набрало законної сили;

утриманці загиблої (померлої) особи, визначені відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Статтею 2 Закону України «Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України» передбачено, що одноразова грошова допомога за шкоду життю та здоров`ю, на яку має право особа згідно із цим Законом, встановлюється у таких розмірах:

1) особам з інвалідністю I групи - 800 тисяч гривень;

2) особам з інвалідністю II групи - 500 тисяч гривень;

3) особам з інвалідністю III групи - 200 тисяч гривень;

4) у разі загибелі (смерті) - 1 мільйон гривень.

Статтею 3 Закону України «Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України» «Призначення і виплата одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю» визначено наступне:

1. Одноразова грошова допомога за шкоду життю та здоров`ю призначається і виплачується за рішенням органу, визначеного Кабінетом Міністрів України.

Визначений Кабінетом Міністрів України орган безоплатно в порядку електронної взаємодії отримує необхідну інформацію від державних органів, які є власниками (розпорядниками, держателями, володільцями, адміністраторами тощо) інформаційних (автоматизованих), інформаційно-комунікаційних, комунікаційних і довідкових систем, реєстрів та банків даних, у тому числі з Єдиного державного демографічного реєстру, Державного реєстру актів цивільного стану громадян, Єдиного державного реєстру судових рішень, Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, банку даних про дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, і сім`ї потенційних усиновлювачів, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів тощо, про осіб, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги.

Порядок отримання інформації з реєстрів та інформаційних баз даних визначається розпорядником персональних даних, що містяться у відповідних реєстрах або базах даних.

2. Одноразова грошова допомога за шкоду життю та здоров`ю особам, зазначеним у частині третій статті 1 цього Закону, за відсутності особистого розпорядження призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення і виплату, за їх особистою заявою або заявою їх законних представників.

У разі відмови однієї із зазначених осіб від призначення і виплати одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, а також якщо одна із таких осіб у строк, встановлений частиною п`ятою цієї статті, не реалізувала своє право на призначення і виплату такої допомоги, її частка розподіляється між іншими особами, які мають право на призначення і виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, в рівних частках.

Одноразова грошова допомога за шкоду життю та здоров`ю особам, зазначеним у частині третій статті 1 цього Закону, за наявності особистого розпорядження виплачується особі (особам), на користь якої (яких) складено особисте розпорядження, у розмірі частки, визначеної в такому розпорядженні у відсотках. У таких випадках розмір часток обраховується із суми, що залишилася після виплат, визначених абзацом другим частини четвертої статті 1 цього Закону.

У разі відмови однієї із осіб, зазначених в особистому розпорядженні, від призначення і виплати одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, а також якщо одна із таких осіб у строк, встановлений частиною п`ятою цієї статті, не реалізувала своє право на призначення і виплату такої допомоги, її частка розподіляється між іншими особами, які мають право на призначення і виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, в рівних частках.

Відмова від отримання одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю від імені малолітніх, неповнолітніх дітей загиблої (померлої) особи, а також недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, не допускається.

Особи, які мають право на призначення і виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, можуть відмовитися від її призначення та виплати шляхом подання заяви, справжність підпису на якій засвідчується нотаріально.

Особам, які мають право на призначення і виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, її призначення і виплата здійснюються незалежно від реалізації права на призначення і виплату такої допомоги іншими особами, зазначеними у частині третій статті 1 цього Закону.

3. Причина, група, час настання інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність, визначаються згідно із законодавством.

4. Якщо особа одночасно має право на призначення і виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, передбаченої цим Законом, та одноразової грошової допомоги, одноразової страхової виплати або одноразової компенсації за шкоду життю та здоров`ю, встановлених іншими нормативно-правовими актами, виплата грошових сум здійснюється виключно в порядку та розмірах, визначених цим Законом.

5. Особи, які мають право на призначення і виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, передбаченої цим Законом, можуть реалізувати його протягом трьох років з дня виникнення у них такого права.

6. Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Такий порядок у частині прийняття адміністративних актів має відповідати положенням Закону України "Про адміністративну процедуру".

7. Одноразова грошова допомога за шкоду життю та здоров`ю виплачується за рахунок коштів державного бюджету.

8. Відшкодування витрат державного бюджету на виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю здійснюється за рахунок стягнення цієї суми з держави-агресора відповідно до принципів і норм міжнародного права.

В свою чергу статтею 4 Закону України «Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України» визначено підстави, у разі виникнення яких призначення і виплата одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю не здійснюються, а саме:

1. Призначення і виплата одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю особі, а у разі її загибелі (смерті) - членам її сім`ї, не здійснюються:

1) якщо загибель (смерть), поранення, каліцтво, контузія, захворювання, які призвели до інвалідності, є наслідком:

вчинення особою кримінального або адміністративного правопорушення;

алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння;

навмисного спричинення собі тілесного ушкодження, іншої шкоди своєму здоров`ю або самогубства (крім випадку доведення до самогубства, встановленого судом);

2) у разі подання завідомо неправдивих відомостей для призначення і виплати одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю.

2. Одноразова грошова допомога за шкоду життю та здоров`ю не призначається особі, яка умисно позбавила життя чи вчинила замах на особу (осіб), яка (які) має (мають) відповідно до цього Закону право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги, або притягалася до адміністративної чи кримінальної відповідальності за вчинення правопорушення щодо загиблої (померлої) особи за рішенням суду, яке набрало законної сили.

У призначенні та виплаті одноразової грошової допомоги може бути відмовлено або її виплата припинена чи призупинена особі, щодо якої рішенням суду, яке набрало законної сили, встановлено факт ухиляння від виконання обов`язку щодо утримання загиблої (померлої) особи за її життя.

За наявності спору між особами, які мають право на призначення і виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, або між особами і органами, уповноваженими призначати та здійснювати виплату одноразової грошової допомоги, щодо права на її призначення і виплату та/або її розміру орган, уповноважений здійснювати виплату одноразової грошової допомоги, призупиняє її виплату до вирішення спору в судовому порядку та набрання судовим рішенням законної сили.

Підсумовуючи вище викладене відповідно до ч.1 ст.1 Закону України «Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України», право на призначення і виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю мають особи з числа працівників об`єктів критичної інфраструктури, державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування, які стали особами з інвалідністю у зв`язку з пораненням, каліцтвом, контузією або внаслідок захворювання, пов`язаних з виконанням посадових (службових, професійних) обов`язків у період військової агресії російської федерації проти України в районах проведення після 24 лютого 2022 року воєнних (бойових) дій або в районах, що піддавалися після цієї дати бомбардуванням, авіаударам та іншим збройним нападам. Згідно з ч.2 ст.1 Закону України «Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України», у разі загибелі (смерті) осіб, зазначених у частині першій цієї статті, у зв`язку з пораненням, каліцтвом, контузією або внаслідок захворювання, пов`язаних з виконанням посадових (службових, професійних) обов`язків у період військової агресії російської федерації проти України в районах проведення після 24 лютого 2022 року воєнних (бойових) дій або в районах, що піддавалися після цієї дати бомбардуванням, авіаударам та іншим збройним нападам, одноразова грошова допомога за шкоду життю та здоров`ю призначається і виплачується членам їхніх сімей. Приписами п.2 ч.3 ст.1 Закону України «Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України» передбачено, що до членів сімей загиблих (померлих) осіб, зазначених у частині першій цієї статті, належать: один із подружжя, який пережив загиблу (померлу) особу.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , яка є законною дружиною загиблого ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (далі - Головне управління), із заявою №24001 про призначення та виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним посадовим особам самоврядування внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України, як члену сім`ї загиблого ОСОБА_2 .

До заяви на отримання грошової допомоги №24001 від 08.07.2024 року Позивач надала усі необхідні документи, що передбачені процедурою, а саме:

1. заява про виплату грошової допомоги (реквізити поточного рахунку) ОСОБА_1 :

2. акт спеціального розслідування нещасного випадку, що стався 15.03.2024, форми Н3. 1/П, затверджений 21.05.2024;

4. заява про виплату грошової допомоги (реквізити поточного рахунку) ОСОБА_8 ;

5. довідка про середню заробітну плату (витяг регреса);

6. заява щодо підтвердження місця проживання;

7. паспорт громадянина України ОСОБА_1 ;

8. свідоцтво про народження ОСОБА_2 ;

9. свідоцтво про смерть ОСОБА_2 ;

10. свідоцтво про шлюб;

11. паспорт громадянина України ОСОБА_8 ;

12. свідоцтво про народження ОСОБА_9 ;

13. свідоцтво про народження ОСОБА_10 ;

14. картка платника податків ОСОБА_1 ;

15. довідка з акта огляду МСЕК ОСОБА_8 ;

16. картка платника податків ОСОБА_10 .

17. картка платника податків ОСОБА_9 .

18. картка платника податків ОСОБА_8

11.02.2025 року Позивач повторно звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області із заявою №5988 про призначення та виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним посадовим особам самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України, як члену сім`ї загиблого ОСОБА_2 .

Проте рішеннями Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області прийнято рішення №15001-64602264-2024-2 від 19.08.2024 року та № 15001-64602264-2025-1 від 26.02.2025 року відмовлено у призначенні і виплаті одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України у зв`язку з тим, що комунальне некомерційне підприємство «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини Одеської обласної ради» не відноситься до переліку об`єктів критичної інфраструктури України.

Судом встановлено, що стаття 4 Закону України «Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України» визначено вичерпний перелік підстав, у разі виникнення яких призначення і виплата одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю не здійснюються.

Проте в рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області №15001-64602264-2024-2 від 19.08.2024 року та № 15001-64602264-2025-1 від 26.02.2025 року не містить посилань на жодну з підстав зазначених у цій статті.

Таким чином, з оскаржуваного рішення вбачається, що Відповідачем не зазначено та не конкретизовано на підставі якого нормативно-правового акту Позивачу було відмовлено у призначенні і виплаті одноразової грошової допомоги.

Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним. Більше того мотивація таких актів повинна надавати можливість особі узгодити свої дії з вимогами державного органу та забезпечити захист власних прав шляхом надання пояснень та документів.

Таким чином, усі вищенаведені законні підстави для відмови у здійсненні призначення і виплати грошової допомоги не були встановлені ГУ ПФУ в Одеській області, не відносяться до Позивача та її родини, та не могли бути застосовані Головним управлінням при розгляді заяви. А відтак, оскаржуване рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області № 15001-64602264-2025-1 від 26.02.2025 про відмову у призначенні та виплаті одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 , за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України", як члену сім`ї загиблого ОСОБА_2 не відповідає критерію правомірності та обґрунтованості та підлягає скасуванню.

Щодо решти позовних вимог суд зазначає наступне.

Постанови Кабінету Міністрів України від 9 жовтня 2020 р. № 1109, до сектору критичної інфраструктури «Охорона здоров`я» відносяться об`єкти що здійснюють заходи медичного характеру, а саме: забезпечення надання екстреної медичної допомоги, забезпечення надання первинної медичної допомоги, забезпечення надання спеціалізованої медичної допомоги, забезпечення надання паліативної медичної допомоги, забезпечення надання реабілітації у сфері охорони здоров`я.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, КНП "ООЦЕМД І МК" ООР" (код ЄДРПОУ 20991240) має наступні види діяльності: 86.90 Інша діяльність у сфері охорони здоров`я - основний, 86.21 Загальна медична практика, 86.22 Спеціалізована медична практика, 85.59 Інші види освіти, н.в.і.у.

Відповідно до Статуту КНП "ООЦЕМД І МК" ООР" основною метою діяльності підприємства є здійснення та забезпечення медичної практики - надання населенню Одеської області екстреної медичної допомоги, консультативної медичної допомоги з виїздом на місце та інших медичних послуг.

Таким чином, КНП "ООЦЕМД І МК" ООР", на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 9 жовтня 2020 р. № 1109 належить до сектору критичної інфраструктури «Охорона здоров`я», незважаючи на відсутність відповідного запису у Реєстрі об`єктів критичної інфраструктури.

Тобто, попри відсутність відомостей про КНП «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини Одеської обласної ради» у Реєстрі об`єктів критичної інфраструктури, на його працівників, що постраждали внаслідок військової агресії російської федерації, поширюються норми Закону України «Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України», та передбачено призначення та виплата грошової допомоги.

Більш того, 24.10.2024 року Міністерством охорони здоров`я України листом №27/40381/2-24, повідомлено представника позивача, що зазначений у запиті заклад охорони здоров`я - КНП "ООЦЕМД І МК" ООР" 09 жовтня 2024 року внесений до Реєстру об`єктів критичної інфраструктури з присвоєнням унікального реєстрового номера №UA4592493176.

З огляду на викладене суд дійшов висновку, що належним способом захисту прав позивача буде зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області прийняти рішення про призначення та виплату ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги, відповідно до приписів Закону України "Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України" від 20.03.2023 року №2980-IX на підставі її заяви від 11.02.2025 року №5988.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не доведено суду правомірність своїх дій.

За таких обставин суд прийшов до висновку, що зазначений позов підлягає задоволенню.

Судові витрати розподілити відповідно до ст. 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (вул.Канатна,83, м.Одеса, 65012), за участю третьої особи Комунального некомерційного підприємства «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф Одеської обласної ради» (вул..Гаванна,1, м.Одеса, 65026) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії -задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області № 15001-64602264-2025-1 від 26.02.2025 про відмову у призначенні та виплаті одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 , за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України", як члену сім`ї загиблого ОСОБА_2 .

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області (адреса: вул. Канатна, буд. 83, м. Одеса, 65012, код ЄДРПОУ 20987385) прийняти рішення про призначення та виплату ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_3 ) одноразової грошової допомоги, відповідно до приписів Закону України "Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України" від 20.03.2023 року №2980-IX на підставі її заяви від 11.02.2025 року №5988;

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_3 ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (адреса: вул. Канатна, буд. 83, м. Одеса, 65012, код ЄДРПОУ 20987385) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1211 грн. (одна тисяча двісті одинадцять) 20 коп.

Рішення може бути оскаржено безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів в порядку приписів ст.295 КАС України.

Рішення набирає законної сили згідно з приписами ст.255 КАС України.

Суддя К.С. Єфіменко

СудПриморський районний суд м.Одеси
Дата ухвалення рішення10.04.2025
Оприлюднено14.04.2025
Номер документу126515357
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —420/7786/25

Ухвала від 13.05.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 13.05.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 10.04.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

Ухвала від 19.03.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні