Рішення
від 10.04.2025 по справі 620/8828/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 квітня 2025 року Чернігів Справа № 620/8828/24

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Непочатих В.О., розглянувши в спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Чернігівського міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Чернігівської міської ради про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,

В С Т А Н О В И В:

Чернігівське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулося до суду з позовом до Чернігівського міського територіального центру соціального обслуговування, в якому просить стягнути з Чернігівського міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Чернігівської міської ради (код ЄДРПОУ: 44321596) в дохід Державного бюджету України (отримувач: ГУК у Чернігівській області. Чернігівський район, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.), рахунок: UA778999980313141230000025522, ККДБ: 50070000, код ЄДРПОУ: 37972475) 277 287,03 грн. адміністративно-господарських санкцій та 7209,15 грн. пені.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач не виконав норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році, тим самим порушив вимоги Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».

Відповідач подав відзив, в якому просить відмовити позивачу у задоволенні позову посилаючись на те, що положення статті 20 Закону України від 21.03.1991 №875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» не поширюється на Чернігівський міський територіальний центр соціального обслуговування, який є установою, що повністю утримується за рахунок коштів місцевого бюджету, є комунальною бюджетною установою та має статус неприбутковості. Зазначає, що отримання відповідачем благодійної допомоги у 2023 році не впливає на зміну статусу неприбутковості установи та не впливає на законодавчу норму непоширення застосування адміністративно-господарських санкцій за статтею 20 Закону до бюджетних установ. Також вказує, що Чернігівським міським терцентром не було порушено чинне законодавство у частині виконання норми щодо працевлаштування осіб з інвалідністю, адже було вчинено всі необхідні залежні від нього дії для недопущення порушення, а саме проінформовано Чернігівську філію Чернігівського обласного центру зайнятості про попит на робочу силу (вакансії) за 2023 рік в телефонному режимі, враховуючи запит працівників центру та дію правого режиму воєнного стану в Україні, а також допрацьовано у 2023 році 97 направлень на працевлаштування у Чернігівський міський територіальний центр на вільне робоче місце від Чернігівської філії Чернігівського обласного центру та працевлаштувано 2 особи з інвалідністю на посади, які відповідали професійній кваліфікації, умовам та характеру праці. Тому позовні вимоги вважає безпідставними, необґрунтованими та такими, що не відповідають нормам діючого законодавства України.

Всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Чернігівський міський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Чернігівської міської ради є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому законом порядку. Основним видом господарської діяльності відповідача є код КВЕД 88.10 надання соціальної допомоги без забезпечення проживання для осіб похилого віку та інвалідів, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 25).

Згідно копії витягу з Реєстру неприбуткових установ та організацій Чернігівський міський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Чернігівської міської ради (код ЄДРПОУ: 44321596) має ознаку неприбутковості « 0048- інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам встановленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу, утворені та зареєстровані в порядку визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації». Дата присвоєння ознаки неприбутковості або її зміни - 13.09.2021 (а.с. 35-36).

Відповідно до пункту 1 Положення про Чернігівський міський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Чернігівської міської ради, затвердженого рішенням міської ради від 25.01.2023 № 27/VIII-6 Чернігівський міський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Чернігівської міської ради (далі - територіальний центр) є бюджетною (комунальною) установою, рішення щодо утворення, ліквідації або реорганізації якої приймає Чернігівська міська рада (а.с. 13).

Відповідно до пунктів 13, 14 вказаного Положення територіальний центр утримується за рахунок коштів, які відповідно до Бюджетного кодексу України виділяються з бюджету Чернігівської міської територіальної громади на соціальний захист населення та соціальне забезпечення, інших надходжень, у тому числі від діяльності його структурних підрозділів по паданню платних соціальних послуг, а також благодійних коштів громадян, підприємств, установ та організацій. Територіальному центру забороняється розподіляти отримані доходи (прибутки) або їх частину серед засновників, членів установи, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб.

Згідно розрахунку суми адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, сформованого в автоматизованому режимі відносно відповідача, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу за рік становила - 232 особи; середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність - 6 осіб; норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (кількість осіб з інвалідністю - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог ст. 19 Закону) - 9 осіб; фонд оплати праці штатних працівників становить 21443530,56 грн.; середня річна заробітна плата штатного працівника становить 92429,01 грн. (а.с. 8).

Виходячи з вказаних показників, позивачем була розрахована сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік, яка склала 277287,03 грн. (а.с. 5).

Крім того, у зв`язку з простроченням відповідачем строків сплати адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році, який на дату подання даної позовної заяви становив 65 календарних дні, позивач нарахував відповідачу пеню у розмірі 7209,15 грн. (а.с. 14).

Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.

Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні, гарантії їх рівності з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами встановлює Закон України від 21.03.1991 № 875-ХІІ «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі - Закон).

Статтею 17 Закону встановлено, що з метою реалізації творчих і виробничих здібностей осіб з інвалідністю та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.

Відповідно до частини третьої статті 18 Закону підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Частиною першою статті 19 Закону передбачено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Відповідно до частин другої та п`ятої статті 19 Закону підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення. До виконання підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, зараховується забезпечення роботою осіб з інвалідністю на підприємствах, в організаціях громадських об`єднань осіб з інвалідністю шляхом створення господарських об`єднань підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, та підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю з метою координації виробничої, наукової та іншої діяльності для вирішення спільних економічних та соціальних завдань.

Відповідно до положень частин десятої, одинадцятої, дванадцятої статті 19 Закону центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, здійснює перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі шляхом його зарахування.

Керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.

Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.

Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України (частина чотирнадцята статті 19 Закону).

Слід зазначити, що за приписами частини першої статті 20 Закону підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим ст. 19 Закону України від 21.03.1991 № 875-XII, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Відповідно до частини другої та четвертої статті 20 Закону порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк. Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 Закону України від 21.03.1991 № 875-XII.

Із аналізу положень статті 20 Закону вбачається, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції. При цьому, порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені.

Разом з частиною першою статті 20 Закону законодавець регламентував, що відповідні положення не поширюються на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Наведені вище положення законодавства у відповідній сфері правовідносин очевидно засвідчують, що підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів звільняються від обов`язку сплати адміністративно-господарських санкцій навіть у випадку не забезпечення визначеного нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Так, судом встановлено, що у березні 2024 року позивачем був складений розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативну робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік, згідно з яким відповідач повинен сплатити позивачу відповідні кошти у розмірі 277287,03 грн. Також відповідачу була нарахована пеня за прострочення строків сплати грошового зобов`язання у розмірі 7209,15 грн.

Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативну робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік, був розміщений позивачем в електронному кабінеті відповідача на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України, про що свідчить наявна у матеріалах справи копія квитанції від 07.03.2024 (а.с. 8-зворот).

Поряд із цим, у контексті оцінки спірних правовідносин суд приймає до уваги доводи відповідача в частині того, що він за своєю організаційно-правовою формою є комунальною, неприбутковою, бюджетною організацією, яка повністю фінансується із місцевого бюджету, про що свідчать наявні у матеріалах справи копії Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та Положення про Чернігівський міський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Чернігівської міської ради, затвердженого рішенням міської ради від 25.01.2023 № 27/VIII-6 (а.с. 13, 25).

Також відповідно до копії витягу з Реєстру неприбуткових установ та організацій Чернігівський міський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Чернігівської міської ради (код ЄДРПОУ: 44321596) був включений до реєстру неприбуткових установ та організацій 13.09.2021 (а.с.108).

Наведені вище документи очевидно засвідчують, що відповідач є комунальною неприбутковою установою, яка повністю утримується за рахунок коштів місцевого бюджету, а відтак, в силу приписів частини першої статті 20 Закону звільняється від обов`язку сплати адміністративно-господарських санкцій за незабезпечення визначеного нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю. Будь-яких доказів зворотного позивачем не надано.

При цьому, суд не знаходить поважним посилання позивача на те, що згідно копії звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за 2023 рік, де у рядку 1.6.1 Частині І таблиці «Доходи неприбуткової організації» - надходження у вигляді безповоротної фінансової допомоги, добровільних пожертвувань, милосердя тощо, у тому числі благодійна допомога зазначена сума 947442,00 грн., тому відповідач підпадає під дію частини першої статті 20 Закону, та протягом 2023 року мав виконати норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, з огляду на таке.

Чернігівським міським територіальним центром соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Чернігівської міської ради було надано Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за 2023 рік, відповідно до якого у рядку 1.6.1 частини 1 таблиці «Доходи неприбуткової організації» - надходження у вигляді безповоротної фінансової допомоги, добровільних пожертвувань, милосердя тощо, у тому числі благодійна допомога вказана сума 947442,00 грн. (а.с. 9)

Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи, вся благодійна допомога за 2023 рік відповідачу була надана в формі комп`ютерного та іншого обладнання для надання соціально-педагогічної послуги «Університет третього віку», встановлення вікон, роздача гуманітарної допомоги отримувачам соціальних послуг, тощо.

Благодійна допомога, отримана відповідачем була прийнята на баланс. Після кожного надходження складена і подана до органів казначейства довідка про надходження у натуральній формі та внесені зміни до кошторису в частині спеціального фонду за власними надходженнями та зарахована до доходів спеціального фонду бюджету, про що свідчать показники форма річної бюджетної звітності «Звіт про надходження і використання коштів, отриманих за іншими джерелами власних надходжень» (форма № 4-2м).

Відповідно до Положення про Чернігівський міський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Чернігівської міської ради, затвердженого рішенням Чернігівської міської ради № 27/ VI11-6 від 25.01.2023 територіальний центр є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в органах Державного казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України і власним найменуванням, відповідні штампи та бланки (пункт 2).

Чернігівський міський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Чернігівської міської ради утримується за рахунок коштів, які відповідно до Бюджетного кодексу України виділяються з бюджету Чернігівської міської територіальної громади на соціальний захист населення та соціальне забезпечення, інших надходжень, у тому числі від діяльності його структурних підрозділів по наданню платних соціальних послуг, а також благодійних коштів громадян, підприємств, установ та організацій. Територіальному центру забороняється розподіляти отримані доходи (прибутки) або їх частину серед засновників, членів установи, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб.

Враховуючи зазначене, благодійна допомога є одним із надходжень, за рахунок яких утримується Чернігівський міський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Чернігівської міської ради, поряд з виділеними бюджетними коштами. При цьому, отримання благодійної допомоги не виливає на статус відповідача як бюджетної та неприбуткової організації

З огляду на викладені обставини у їх сукупності, суд доходить висновку щодо відсутності правових підстав для стягнення з відповідача на користь позивача 277287,03 грн. суми адміністративно-господарських санкцій та пені в розмірі 7209,15 грн. за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році.

У відповідності до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що в задоволенні адміністративного позову Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю необхідно відмовити повністю.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. В. Радченка, 14, м. Чернігів, 14017, код ЄДРПОУ 14220194) до Чернігівського міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Чернігівської міської ради (вул. Левка Лук`яненка, 18, м. Чернігів, 14032, код ЄДРПОУ 44321596) про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 10.04.2025.

Суддя Василь НЕПОЧАТИХ

СудЧернігівський районний суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення10.04.2025
Оприлюднено14.04.2025
Номер документу126518335
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —620/8828/24

Рішення від 10.04.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Василь НЕПОЧАТИХ

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Василь НЕПОЧАТИХ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні