Львівський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Львів
10 квітня 2025 рокусправа № 380/2417/25
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кондратюк Ю.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Ліцею «Оріяна» Львівської міської ради до Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу, -
У С Т А Н О В И В:
Ліцей «Оріяна» Львівської міської ради (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці (далі відповідач), у якому просить:
- визнати протиправною та скасувати Постанову №3Х/ЛВ/29721/088-3Х/36960/П1088/СВ-ФС від 23.01.2025 про накладення штрафу за порушення законодавств про працю та зайнятість населення.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що 09.10.2024 головним державним інспектором управління Державної служби з питань праці розпочато проведення позапланової перевірки в ліцеї «Оріяна» Львівської міської ради. За результатами перевірки складено Протокол про адміністративне правопорушення № ЗХ/ЛВ/29721/088/П/ПТ від 17.10.2024, що був скерований на розгляд до Сихівського районного суду м. Львова.
Листом №139 від 20.11.2024 ліцей «Оріяна» на виконання вимог Припису № ЗХ/ЛВ/29721/088/ПП від 17.10.2024 скерував письмове повідомлення про усунення виявлених інспектором управління Державної служби з питань праці порушень законодавства про працю зазначених у Приписі.
04.12.2024 головним державним інспектором управління Державної служби з питань праці розпочато проведення позапланового заходу зі здійснення державного контролю у формі перевірки на предмет дотримання вимог законодавства про працю в частині виконання вимог Припису № ЗХ/ЛВ/29721/088/ПП від 17.10.2024.
За результатами позапланового заходу складено: Протокол про адміністративне правопорушення №ЗХ/ЛВ/36960/088/ПТ від 17.12.2024; Постанову по справі про адміністративне правопорушення від 17.12.2024 №ЗХ/ЛВ/36960/088/ПТ/ПС, згідно якої ОСОБА_1 директора ліцею «Оріяна» притягнуто до адміністративної відповідальності за порушення статтею 188-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу.
27.01.2025 на адресу ліцею «Оріяна» надійшла Постанова про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗХ/ЛВ/29421/088- ЗХ/36960/П088/СВ-ФС від 23.01.2025, згідно якої на ліцей «Оріяна» накладено штраф у розмірі 8 000 грн на підставі абз.10 ч.2 ст.265 Кодексу законів про працю України.
Відповідно до констатуючої частини Постанови № ЗХ/ЛВ/29421/088-ЗХ/36960/П088/СВ-ФС від 23.01.2025 про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення зазначено наступне: у ЛІЦЕЇ «ОРІЯНА» ЛЬВІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ надалі має місце порушення вимог частини першої статті 10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», а саме: заробітна плата виплачується з недотриманням умов, що визначені трудовим договором, з порушення строків виплати, тобто заробітна плата виплачується два рази в місяць, однак через проміжок часу, що перевищує 16 календарних днів.
Позивач зазначає, що уповноваженою посадовою особою Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці не було повідомлено позивача про розгляд документів, складених за результатами перевірки. При цьому у позивача була відсутня можливість надати пояснення стосовно викладених у документах порушень, що призвело до прийняття необґрунтованого та безпідставного рішення про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення.
Більше того, при прийнятті оскаржуваної Постанови від 23.01.2025 № ЗХ/ЛВ/29421/088- ЗХ/36960/П088/СВ-ФС, уповноваженою особою Державної служби з питань праці не було враховано висновків Сихівського районного суду м. Львова у справі №464/7406/24 в частині порушень вимог частини першої статті 10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», яке на час винесення оскаржуваної Постанови набрало законної сили.
Ліцей «Оріяна» не погоджується з висновками щодо порушення вимог частини першої статті 10 ЗУ № 2136 викладеними в Постанові у зв`язку з тим, що дотримання встановлених законом термінів виплати заробітної плати залежить від надходжень на поточний рахунок ліцею «Оріяна» грошових коштів на виплату заробітної плати з місцевого бюджету м. Львова та коштів субвенції, з чим погодився Сихівський районний суд м. Львова у Постанові від 07.01.2025 у справі №464/7406/24.
Позивач також покликається на ч. 2 ст. 8, ч. 1-2 ст. 13 ЗУ «Про оплату праці», відповідно до яких умови розміру оплати праці працівників установ та організацій, що фінансуються з бюджету, визначаються і здійснюються (на підставі актів) Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних асигнувань; обсяги витрат на оплату праці працівників цих установ і організацій затверджуються одночасно з бюджетом.
Ухвалою судді від 10.22.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.
25.02.2025 відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого вважає позовні вимоги необґрунтованими та просить у задоволенні позовних вимог відмовити, з таких підстав.
На підставі наказу від 04.12.2024 № 679/ЗХ-ЗК та направлення від 04.12.2024 № ЗХ/1/18817-24 інспекторами праці проведено захід державного контролю у формі перевірки на предмет додержання законодавства про працю в частині виконання вимог припису від 17.10.2024 № ЗХ/ЛВ/29721/088/П. В ході проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у формі перевірки у Ліцей «Оріяна» Львівської міської ради встановлено, що пункт припису № ЗХ/ЛВ/29721/088/П від 17.10.2024 не виконано.
В ході перевірки встановлено, що заробітна плата працівникам Ліцею «Оріяна» ЛМР виплачується з недотриманням умов, що визначені трудовим договором, а з порушення строків виплати, тобто заробітна плата виплачується два рази в місяць, однак через проміжок часу, що перевищує 16 календарних днів.
За результатами проведеного заходу державного нагляду (контролю) складено акт від 17.12.2024 № ЗХ/ЛВ29721/088-ЗХ/ЛВ/36960/П088, яким зафіксовано порушення вимог законодавства про працю. Звертаємо увагу суду, що зазначений акт підписаний директором Ліцею «Оріяна» без жодних зауважень.
Щодо твердження позивача про те, що його не було повідомлено про розгляд документів слід зазначити наступне. Повідомлення про одержання документів від 23.12.2024 № ЗХ//3.1/19801-24 разом з рішенням щодо розгляду справи про накладення штрафу від 23.12.2024 №ЗХ/ ЛВ/29721/088-ЗХ/ЛВ/36960/П088/СВ-Р скеровано на адресу Позивача поштовим відправленням № 7900800081072. Однак, даний лист повернувся на адресу Міжрегіонального управління 10.01.2025 за закінченням терміну зберігання.
Щодо твердження Позивача про те, що при прийнятті оскаржуваної постанови від 23.01.2025 № ЗХ/ЛВ/29721/088-ЗХ/ЛВ/36960/П088/СВ-ФС не було враховано висновків Сихівського районного суду м. Львова у справі № 464/7406/24 в частині порушень вимог частини першої статті 10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» вважаємо за необхідне зазначити наступне. Вказане судове рішення, на переконання Міжрегіонального управління, не доводить протиправності спірного рішення відповідача та не є обов`язковим для суду в розумінні ч. 4 ст.78 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки постанова Сихівського районного суду м. Львова від 07.01.2025 у справі № 464/7406/24 стосується протоколу від 17.10.2024 №3Х/ЛВ/29721/088/П/ПТ, який був складений за результатами заходу державного нагляду (контролю) проведеного у Ліцеї «Оріяна» в період з 09.10.2024 по 17.10.2024. Крім того, порушення, зафіксовані під час проведення вказаного заходу державного нагляду (контролю) стосуються порушення строків виплати заробітної плати за період серпня 2024 року, натомість оскаржувана постанова винесена за порушення строків виплати заробітної плати за період з жовтня по грудень 2024 року. Тому дане рішення не становить преюдиційних обставин для даної справи.
Звертає увагу, що не притягнення посадової особи позивача до адміністративної відповідальності згідно зі статтею 41 КУпАП, не може ставитись в залежність до можливості притягнення позивача як юридичної особи до відповідальності за порушення законодавства про працю.
Аналогічна правова позиція, висловлена Верховним Судом у постановах від 14.07.2021 у справі № 160/2273/19 та від 04.05.2022 у справі № 280/554/20 та від 01.06.2022 у справі № 813/3371/18.
03.03.2025 позивачем подано відповідь на відзив, у якій додатково обґрунтовує підставність позову.
07.03.2025 відповідач подав заперечення, в якому додатково обґрунтовує заперечення позовних вимог.
Ухвалою суду від 11.03.2025 у задоволенні клопотання представника позивача від 28.02.2025 про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін відмовлено.
14.03.2025 позивач подав додаткові пояснення у справі, в яких наголошує, що вимогами частини 2 статті 10 Закону України № 2136 визначено, що роботодавець повинен вживати всіх можливих заходів для забезпечення реалізації права працівників на своєчасне отримання заробітної плати. Виплата заробітної плати здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету та освітньої субвенції шляхом трансферу коштів до місцевих бюджетів. Кошти на виплату заробітної плати надходять до місцевого бюджету на рахунки Управління освіти, звідки кошти надходять на рахунки відділу освіти, відкриті в Державній казначейській службі України (ДКСУ). В свою чергу ДКСУ здійснює перерахунок коштів для виплати заробітної плати на транзитний рахунок Ліцею «Оріяна», відкритий в АТ «Приватбанк» відповідно до поданих закладом освіти платіжних доручень. І лише після надходження коштів від ДКСУ на транзитний рахунок ліцею, заробітна плата зараховується на зарплатні рахунки працівників. І лише, коли кошти з рахунків ДКСУ надійдуть на рахунки ліцею відкриті у АТ "ПриватБанк" , заробітна плата зараховується на карткові рахунки працівників ліцею. В даному випадку заробітна плата працівникам за першу половину листопада 2024 року (аванс) виплачена - 16.11.2024.
З`ясувавши обставини, на які сторони посилаються, як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
Відповідно до п.1.1. Статуту ліцею - ліцей «Оріяна» Львівської міської ради знаходиться у комунальній формі власності Львівської міської ради (а.с. 12 зворот).
Пунктом 1.6. Статуту визнаечно, що засновником Ліцею є Львівська міська рада. Ліцей підпорядкований відділу освіти Сихівського та Личаківського районів управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, який здійснює безпосереднє управління Ліцеєм (а.с. 12 зворот).
Відповідно до п. 9.2. Статуту джерелами формування кошторису Ліцею є кошти місцевого бюджету та інші джерела, не заборонені законодавством (а.с. 13 зворот).
У період з 09.10.2024 по 17.10.2024 у Ліцеї «Оріяна» Львівської міської ради проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) у формі перевірки на предмет додержання законодавства про працю з питань оформлення трудового договору, особливостей обміну документами, організації кадрового діловодства та архівного зберігання кадрових документів у роботодавця, ведення достовірного обліку виконуваної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці, оплати праці, законності припинення трудових договорів у Ліцеї «Оріяна» Львівської міської ради, за результатами якого встановлено порушення вимог частини 1 статті 10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» № 2136, частини 2 статті 12 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» № 2136, пункту 1 частини 1 статті 29 КЗпП України, пункту 2 частини 1 статті 29 КЗпП України, пункту 3 частини 1 статті 29 КЗпП України, пункту 5 частини 1 статті 29 КЗпП України.
За результатами проведеного позапланового заходу державного контролю складено акт від 17.10.2024 № ЗХ/ЛВ/29721/088 (а.с. 33-37) та винесено припис про усунення виявлених порушень законодавства про працю від 17.10.2024 № ЗХ/ЛВ/29721/088/П у строк до 25.11.2024 (а.с. 29-30).
За результатами проведеного позапланового заходу державного контролю складено акт від 17.10.2024 № ЗХ/ЛВ/29721/088 та складено протокол про адміністративне правопорушення № ЗХ/ЛВ/29721/088/П/ПТ від 17.10.2024, що був скерований на розгляд до Сихівського районного суду м. Львова (а.с. 31-32).
Постановою Сихівського районного суду м. Львова від 07.01.2025 у справі №464/7406/24 провадження у справі про адміністративне правопорушення відносно директора ліцею «Оріяна» за ч. 1 ст. 44 КУпАП закрито у зв`язку з відсутністю в її діях складу адміністративного правопорушення (а.с. 42-43). Постанова Сихівського районного суду м.Львова від 07.01.2025 у справі №464/7406/24 набрала законної сили 17.01.2025.
Листом №139 від 20.11.2024 ліцей «Оріяна» на виконання вимог Припису № ЗХ/ЛВ/29721/088/ПП від 17.10.2024 скерував письмове повідомлення про усунення виявлених порушень законодавства про працю, зазначених у Приписі, що сторонами не заперечується, в якому зокрема, зазначено:
«Відповідно до п.4.2.1. Колективного договору ліцею "Оріяна на 2021-2025рр., сторона власника зобов`язується здійснювати виплату заробітної плати працівникам в робочі дні два рази на місяць: аванс до 20 числа, остаточну зарплату до 8 числа наступного місяця.
Зазначені в Протоколі органу фінансового контролю строки виплати заробітної плати не порушують умов трудового та колективного договору, оскільки:
- заробітну тату працівникам за першу половину серпня 2024 року (аванс) виплачено 17.08.2024 (згідно умов колективного договору - аванс сторона власника зобов`язується виплачувати до 20 числа),
- заробітну плату працівнику за другу половину серпня 2024 року виплачено 04.09.2024 (згідно умов колективного договору сторона власника зобов`язується здійснювати виплату остаточної заробітної плати до 8 числа наступного місяця).
Оскільки ліцей Оріяна є закладом комунальної власності, кошти на виплату заробітної плати не є власними коштами закладу освіти, а надходять як освітня субвенція з державного бюджету. Фінансування заробітної плати здійснюється відділом освіти згідно поданих заявок, які подаються до відділу освіти двічі на місяць. Ліцей є розпорядником бюджетних асигнувань третього рівня та не вибирає самостійно дні виплат заробітної плати. При поступленні коштів на казначейський рахунок ліцею, бухгалтерією формується платіжне доручення на рахунок AT КБ ПриватБанку і нарахування заробітної плати на зарплатні картки відбувається одразу ж після поступлення коштів з ДКСУ» (а.с. 44-45).
На підставі наказу від 04.12.2024 № 679/ЗХ-ЗК та направлення від 04.12.2024 № ЗХ/1/18817-24 інспекторами праці проведено захід державного контролю у формі перевірки на предмет додержання законодавства про працю в частині виконання вимог Припису від 17.10.2024 № ЗХ/ЛВ/29721/088/П (далі Припис від 17.10.2024).
За результатами проведеного заходу державного нагляду (контролю) складено Акт від 17.12.2024 № ЗХ/ЛВ29721/088-ЗХ/ЛВ/36960/П088 (а.с.20-28) (далі Акт від 17.12.2024).
У Акті від 17.12.2024 зазначено: «Пункт припису № ЗХ/ЛВ/29721/088/П від 17.10.2024 не виконано вимоги ч. 2 ст. 10 ЗУ № 2136.
В ході перевірки встановлено, що заробітна плата працівникам Ліцею «Оріяна» ЛМР виплачується з недотриманням умов, що визначені трудовим договором, а з порушення строків виплати, тобто заробітна плата виплачується два рази в місяць, однак через проміжок часу, що перевищує 16 календарних днів, а саме:
- заробітну плату працівникам за першу половину жовтня 2024 року (аванс) виплачено - 17.10.2024 згідно платіжних інструкцій №ОАНО0В49РТ та №ОАНО0В49QO від 17.10.2024, що підтверджується банківськими відмітками.
- заробітну плату працівникам за другу половину жовтня 2024 року виплачено - 06.11.2024 згідно платіжної інструкції №ОВ6О0ВQXM7 від 06.11.2024 та 05.11.2024 згідно платіжної інструкції №ОВ5О0ВН2Х від 05.11.2024, що підтверджується банківськими відмітками.
- заробітну плату працівникам за першу половину листопада 2024 року (аванс) виплачено - 16.11.2024 згідно платіжних інструкцій №ОВGO0C2U6N та №ОВGO0C2UАА від 16.11.2024, що підтверджується банківськими відмітками.
- заробітну плату працівникам за другу половину листопада 2024 року виплачено - 04.12.2024 згідно платіжної інструкції №ОС4О0СО32F від 04.12.2024 та 05.12.2024 згідно платіжної інструкції №ОC5O0CP83Y від 05.12.2024, що підтверджується банківськими відмітками.
- заробітну плату працівникам за першу половину грудня 2024 року (аванс) виплачено 13.12.2024 згідно платіжних інструкцій №ОСDO0D0K9J та №ОCDO0D0KAY від 13.12.2024, що підтверджується банківськими відмітками.»
Відповідачем складено Протокол про адміністративне правопорушення №ЗХ/ЛВ/36960/088/ПТ від 17.12.2024 стосовно ОСОБА_1 директора позивача, відповідно до якого, під час проведення позапланового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю у формі перевірки з метою контролю виконання вимог Припису № ЗХ/ЛВ/29721/088/П від 17.10.2024, інспектором праці встановлено невиконання законних вимог інспектора праці, а саме, припису № ЗХ/ЛВ/29721/088/П від 17.10.2024 в частині порушення вимог законодавства про працю, відповідальність за що передбачена статтею 188-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а саме: пункт перший припису № ЗХ/ЛВ/29721/088/П від 17.10.2024 не виконано - вимогами частини першої статті 10 ЗУ №2136 визначено, що заробітна плата виплачується працівникам на умовах, визначених трудовим договором.
В ході перевірки встановлено, що заробітна плата працівникам Ліцею «Оріяна» ЛМР виплачується з недотриманням умов, що визначені трудовим договором, а з порушення строків виплати, тобто заробітна плата виплачується два рази в місяць, однак через проміжок часу, що перевищує 16 календарних днів, а саме:
-заробітну плату працівникам за першу половину жовтня 2024 року (аванс) виплачено 17.10.2024 згідно платіжних інструкцій №ОАНООВ49РТ та NqOAHOOB49QO від 17.10.2024, що підтверджується банківськими відмітками.
-заробітну плату працівникам за другу половину жовтня 2024 року виплачено - 06.11.2024 згідно платіжної інструкції №OB600BQXM7 від 06.11.2024 та 05.11.2024 згідно платіжної інструкції №ОВ500ВН2Х від 05.11.2024, що підтверджується банківськими відмітками.
-заробітну плату працівникам за першу половину листопада 2024 року (аванс) виплачено 16.11.2024 згідно платіжних інструкцій №OBGOOC2U6N та №OBGOOC2UAA від 16.11.2024, що підтверджується банківськими відмітками.
-заробітну плату працівникам за другу половину листопада 2024 року виплачено 04.12.2024 згідно платіжної інструкції №OC400CO32F від 04.12.2024 та 05.12.2024 згідно платіжної нструкції№OC5O0CP83Yвід 05.12.2024, що підтверджується банківськими відмітками.
-заробітну плату працівникам за першу половину грудня 2024року (аванс) виплачено 13.12.2024 згідно платіжних інструкцій №OCD()ODOK9J та NsOCDOODOKAY від 13.12.2024, що підтверджується банківськими відмітками (а.с. 17-18).
Також відповідачем складено Постанову по справі про адміністративне правопорушення від 17.12.2024 №ЗХ/ЛВ/36960/088/ПТ/ПС, згідно якої ОСОБА_1 директора ліцею «Оріяна» притягнуто до адміністративної відповідальності за порушення ст. 188-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 1020 грн (а.с. 19).
Відповідач зазначає, що одночасно з повідомленням про одержання документів на адресу позивача скеровано рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу від 23.12.2024 №ЗХ/ЛВ/29721/088-ЗХ/ЛВ/36960/П088/СВ-Р, яким Ліцей «Оріяна» Львівської міської ради повідомлено, що розгляд справи про накладення штрафу відбудеться 23.01.2025. Вказаний лист надіслано на адресу позивача 24.12.2024 поштовим відправленням №7900800081072. Лист повернувся на адресу відповідача 10.01.2025 за закінченням терміну зберігання.
Розглянувши справу, уповноваженою посадовою особою встановлено наявність порушення вимог ч. 1 ст. 10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану». На підставі абз.10 частини другої статті 265 КЗпП України винесено Постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення від 23.01.2025 № ЗХ/ЛВ/29721/088-ЗХ/ЛВ/36960/П088/СВ-ФС, якою Ліцей «Оріяна» Львівської міської ради притягнуто до фінансової відповідальності шляхом накладення штрафу у розмірі 8000 гривень (далі - Постанова про накладення штрафу від 23.01.2025) (а.с. 16).
Постановою про накладення штрафу від 23.01.2025 встановлено: «не виконання вимог припису № ЗХ/ЛВ/29721/088/П від 17.10.2024, а саме: не забезпечено дотримання вимог частини першої статті 10 Закону України №2136.
- заробітну плату працівникам за першу половину жовтня 2024 року (аванс) виплачено 17.10.2024 згідно платіжних інструкцій №ОАНООВ49РТ та NqOAHOOB49QO від 17.10.2024, що підтверджується банківськими відмітками.
- заробітну плату працівникам за другу половину жовтня 2024 року виплачено - 06.11.2024 згідно платіжної інструкції №OB600BQXM7 від 06.11.2024 та 05.11.2024 згідно платіжної інструкції №ОВ500ВН2Х від 05.11.2024, що підтверджується банківськими відмітками.
- заробітну плату працівникам за першу половину листопада 2024 року (аванс) виплачено 16.11.2024 згідно платіжних інструкцій №OBGOOC2U6N та №OBGOOC2UAA від 16.11.2024, що підтверджується банківськими відмітками.
- заробітну плату працівникам за другу половину листопада 2024 року виплачено 04.12.2024 згідно платіжної інструкції №OC400CO32F від 04.12.2024 та 05.12.2024 згідно платіжної нструкції№OC5O0CP83Yвід 05.12.2024, що підтверджується банківськими відмітками.
- заробітну плату працівникам за першу половину грудня 2024 року (аванс) виплачено 13.12.2024 згідно платіжних інструкцій №OCD()ODOK9J та NsOCDOODOKAY від 13.12.2024, що підтверджується банківськими відмітками.
Таким чином, заробітна плата працівникам Ліцею «Оріяна» ЛМР виплачується з недотриманням умов, що визначені трудовим договором, а з порушення строків виплати, тобто заробітна плата виплачується два рази в місяць, однак через проміжок часу, що перевищує 16 календарних днів.».
Позивач вважає Постанову про накладення штрафу від 23.01.2025 неправомірною, у зв`язку з чим звернувся до суду.
Змістом спірних правовідносин є правомірність Постанови про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення у зв`язку з порушенням строків виплати заробітної плати.
До вказаних правовідносин суд застосовує такі положення законодавства та робить висновки по суті спору.
Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 43 Конституції України передбачено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку він вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Відповідно до статті 4 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України) законодавство про працю складається з Кодексу законів про працю України та інших актів законодавства України, прийнятих відповідно до нього.
Частиною 1 статті 259 КЗпП України визначено, що державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, та його територіальні органи у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96 (далі - Положення № 96) Державна служба з питань праці (далі - Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якої спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем`єр-міністра України Міністра економіки, і який реалізує державну політику у сфері, зокрема, охорони праці, з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно з п. 3 Положення № 96 основними завданнями Держпраці є реалізація державної політики у сфері, зокрема, охорони праці, здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами та фізичними особами, які використовують найману працю.
Відповідно до вимог ст. ст. 6,7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» здійснення державного нагляду (контролю) посадовими особами територіальних органів Держпраці проводиться у формі планових та позапланових перевірок суб`єктів господарювання на підставі відповідних наказів.
Посадові особи, які проводять такі перевірки, мають право складати акти про виявлені порушення, приписи та/або розпорядження, які є обов`язковими для виконання.
Вимогами ч.1 ст. 265 КЗпП України передбачено, що посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.
Відповідно до абзацу 10 ч.2 ст.265 КЗпП України встановлено, що юридичні та фізичні особи, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу у разі порушення інших вимог законодавства про працю, крім передбачених абзацами другим - дев`ятим цієї частини, - у розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення.
Приписами частин 1, 2, 3 та 4 статті 10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» передбачено таке.
Заробітна плата виплачується працівнику на умовах, визначених трудовим договором.
Роботодавець повинен вживати всіх можливих заходів для забезпечення реалізації права працівників на отримання заробітної плати.
Роботодавець звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили.
Звільнення роботодавця від відповідальності за несвоєчасну оплату праці не звільняє його від обов`язку виплати заробітної плати.
Обставинами непереборної сили є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору, обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами.
Обставини непереборної сили (форс-мажору) мають оцінюватися судом з урахуванням встановлених обставин справи та у сукупності з іншими доказами. Сертифікат ТПП не є єдиним доказом форс-мажорних обставин (постанова Верховного Суду від 13.09.2023 у справі №910/7679/22).
Невідворотними є обставини, настанню яких учасник правовідносин не міг запобігти, а також не міг запобігти наслідкам таких обставин навіть за умови прояву належного ступеня обачливості та застосуванню розумних заходів із запобігання таким наслідкам. Ключовим є те, що непереборна сила робить неможливим виконання зобов`язання в принципі, незалежно від тих зусиль та матеріальних витрат, які сторона понесла чи могла понести (п.38 постанови Верховного Суду від 21.07.2021 у справі №912/3323/20), а не лише таким, що викликає складнощі, або є економічно невигідним.
Та обставина, що заробітна плата працівникам Ліцею «Оріяна» ЛМР виплачується з порушення строків виплати, тобто заробітна плата виплачується два рази в місяць, однак через проміжок часу, що перевищує 16 календарних днів, підтверджено матеріалами справи та не оспорюється позивачем.
Разом з тим, позивачем додано копії документів, які свідчать про те, що обставинами, які слугували порушенню строків виплати заробітної плати, були такі непереборні обставини як відсутність бюджетних коштів на рахунках позивача для виплати заробітної плати.
Листом №139 від 20.11.2024 позивач на виконання вимог Припису № ЗХ/ЛВ/29721/088/ПП від 17.10.2024 скерував відповідачу письмове повідомлення про усунення виявлених порушень законодавства про працю, зазначених у Приписі, що сторонами не заперечується, в якому зокрема, зазначено:
«Відповідно до п.4.2.1. Колективного договору ліцею "Оріяна на 2021-2025рр., сторона власника зобов`язується здійснювати виплату заробітної плати працівникам в робочі дні два рази на місяць: аванс до 20 числа, остаточну зарплату до 8 числа наступного місяця.
Зазначені в Протоколі органу фінансового контролю строки виплати заробітної плати не порушують умов трудового та колективного договору, оскільки:
- заробітну тату працівникам за першу половину серпня 2024 року (аванс) виплачено 17.08.2024 (згідно умов колективного договору - аванс сторона власника зобов`язується виплачувати до 20 числа),
- заробітну плату працівнику за другу половину серпня 2024 року виплачено 04.09.2024 (згідно умов колективного договору сторона власника зобов`язується здійснювати виплату остаточної заробітної плати до 8 числа наступного місяця).
Оскільки ліцей Оріяна є закладом комунальної власності, кошти на виплату заробітної плати не є власними коштами закладу освіти, а надходять як освітня субвенція з державного бюджету. Фінансування заробітної плати здійснюється відділом освіти згідно поданих заявок, які подаються до відділу освіти двічі на місяць. Ліцей є розпорядником бюджетних асигнувань третього рівня та не вибирає самостійно дні виплат заробітної плати. При поступленні коштів на казначейський рахунок ліцею, бухгалтерією формується платіжне доручення на рахунок AT КБ ПриватБанку і нарахування заробітної плати на зарплатні картки відбувається одразу ж після поступлення коштів з ДКСУ» (а.с. 44-45).
З метою відображення процесу надходження коштів для виплати заробітної плати на рахунок ліцею, на прикладі заробітної плати за першу половину листопада 2024 року (аванс) позивач надав: скріншоти з Viber-групи «Економісти відділу освіти» (аркуш №1); запис від 08.11.2024: «Крайній термін подати таблиці на аванс в понеділок до кінця дня»; Запис від 13.11.2024: «Надіслали суми до реєстрації на Аванс листопада» «Створюйте заявки сьогоднішнім числом. До 15:00»; скріншот із програми ЄІСУБ (аркуш №2), що підтверджує створення бухгалтером ліцею заявок на фінансування в той же день під номерами №000032527 та №000032524 (дата створення 13.11.2024). Після подання заявок на фінансування ліцей очікував надходження коштів. Згідно з інформацією ЄІСУБ, освітня субвенція надійшла 15.11.2024 (аркуш №3 Картка фінансування); Скріншот з електронної пошти (аркуш №4), що підтверджує надсилання бухгалтером відомостей на виплату заробітної плати керівнику ліцею 15.11.2024. У той же день керівник підтвердив імпортування даних до ПриватБанку. Заробітна плата працівникам за першу половину листопада 2024 року (аванс) виплачена - 16.11.2024 (а.с. 101-102 зворот).
Для відображення процесу надходження коштів для виплати заробітної плати на рахунок ліцею, на прикладі заробітної плати за другу половину листопада 2024 року позивач подав: скріншоти з Viber-групи «Економісти відділу освіти» (аркуш №5); Запис від 25.11.2024: «Крайній термін подати таблиці на по зарплаті - в середу до кінця дня»; Запис від 28.11.2024: «З табличками по зарплаті за другу половину надіслайте одразу файли по зарплаті» (аркуш №6); Запис від 29.11.2024: «Заявки на фінансування по зарплаті набирати 02.12»; Скріншот із програми ЄІСУБ (аркуш №7), що підтверджує створення бухгалтером ліцею заявок на фінансування 02.12.2024 під номерами №000034966 та №000034963 (дата створення 02.12.2024). Після подання заявок на фінансування ліцей очікував надходження коштів. Згідно з інформацією ЄІСУБ, освітня субвенція надійшла 03.12.2024 (аркуш №8); Скріншот з електронної пошти (аркуш №9), що підтверджує надсилання бухгалтером відомостей на виплату заробітної плати керівнику ліцею 03.12.2024. 04.12.2024 керівник підтвердив імпортування даних до ПриватБанку (а.с. 103 зворот 105 зворот).
Вищенаведені дії та докази підтверджують, що роботодавець невідкладно виконує усі можливі та залежні від нього заходи для забезпечення своєчасної виплати заробітної плати працівникам. Заробітна плата виплачується двічі на місяць згідно вимог чинного законодавства та установчих документів ліцею, а строки виплати залежать від отриманого фінансування.
Крім того, суд звертає увагу на те, що прострочення виплати заробітної плати становить декілька днів, а саме:
Постановою про накладення штрафу від 23.01.2025 встановлено:
«не виконання вимог припису № ЗХ/ЛВ/29721/088/П від 17.10.2024, а саме: не забезпечено дотримання вимог частини першої статті 10 Закону України №2136.
- заробітну плату працівникам за першу половину жовтня 2024 року (аванс) виплачено 17.10.2024 згідно платіжних інструкцій №ОАНООВ49РТ та NqOAHOOB49QO від 17.10.2024, що підтверджується банківськими відмітками.
- заробітну плату працівникам за другу половину жовтня 2024 року виплачено - 06.11.2024 згідно платіжної інструкції №OB600BQXM7 від 06.11.2024 та 05.11.2024 згідно платіжної інструкції №ОВ500ВН2Х від 05.11.2024, що підтверджується банківськими відмітками.
- заробітну плату працівникам за першу половину листопада 2024 року (аванс) виплачено 16.11.2024 згідно платіжних інструкцій №OBGOOC2U6N та №OBGOOC2UAA від 16.11.2024, що підтверджується банківськими відмітками.
- заробітну плату працівникам за другу половину листопада 2024 року виплачено 04.12.2024 згідно платіжної інструкції №OC400CO32F від 04.12.2024 та 05.12.2024 згідно платіжної нструкції№OC5O0CP83Yвід 05.12.2024, що підтверджується банківськими відмітками.
- заробітну плату працівникам за першу половину грудня 2024 року (аванс) виплачено 13.12.2024 згідно платіжних інструкцій №OCD()ODOK9J та NsOCDOODOKAY від 13.12.2024, що підтверджується банківськими відмітками (а.с. 16)».
Суд бере до уваги, що Постановою Сихівського районного суду м. Львова від 07.01.2025 у справі №464/7406/24 провадження у справі про адміністративне правопорушення відносно директора ліцею «Оріяна», яка набрала законної сили 17.01.2025, встановлено: «Як вбачається із письмових пояснень та доказів долучених до них відповідно до п.4.2.1. Колективного договору ліцею Оріяна на 2021-2025рр., сторона власника зобов`язується здійснювати виплату заробітної плати працівникам в робочі дні два рази на місяць: аванс до 20 числа, остаточну зарплату до 8 числа наступного місяця.
Ліцей Оріяна є закладом комунальної власності, кошти на виплату заробітної плати не є власними коштами закладу освіти, а надходять як освітня субвенція з державного бюджету. Ліцей Оріяна є розпорядником бюджетних коштів третього рівня. Виплата заробітної плати проводиться з освітньої субвенції шляхом трансферу місцевим бюджетам відповідно Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 6.
Згідно з п.16 Порядку, казначейство двічі на місяць до 10 і 25 числа перераховує субвенцію на рахунки місцевих бюджетів, відкриті в органах Казначейства. З місцевого бюджету субвенція поступає на рахунки Управління освіти яке в свою чергу перераховує її на рахунки Відділу освіти відкриті в державному казначействі. Фінансування заробітної плати здійснюється відділом освіти згідно поданих заявок, які подаються до відділу освіти двічі на місяць. Ліцей є розпорядником бюджетних асигнувань третього рівня, тому не має закумульованих на власному рахунку коштів щоб у випадку звільнення працівника провести з ним повний розрахунок.
Отже, дотримання встановлених законом термінів виплати заробітної плати залежить від надходжень на поточний рахунок грошових коштів із відділу освіти, однак ліцей чи його директор жодного впливу на відділ освіти щодо дати надходження коштів не мають, тобто з боку посадової особи в даному випадку відсутній жодний умисел на порушення вимог чинного законодавства».
Отже, із аналізу встановлених вище наведених обставин, слідує, що несвоєчасна виплата заробітної плати, мала місце через обставини непереборної сили, які не залежали від волі позивача. Позивач вчиняє усі залежні від нього дії для забезпечення своєчасної виплати заробітної плати працівникам.
Зазначене безпідставно не було враховано відповідачем при прийнятті спірної Постанови про накладення штрафу від 23.01.2025.
Виходячи із наведених встановлених судом обставин непереборної сили (дотримання строків виплати заробітної плати залежить від надходжень на поточний рахунок грошових коштів із відділу освіти), суд доходить висновку, що позивач як роботодавець вжив усіх залежних від нього заходів щодо недопущення порушення строків виплати заробітної плати, а відповідно, позивач має бути звільнений від відповідальності за порушення строків оплати праці відповідно до вимог ч.3 ст.10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
Тому накладення посадовою особою відповідача за оспорюваною постановою на позивача штрафу у розмірі 8000 грн на підставі абз.10 ч.2 ст.265 КЗпП України слід визнати протиправним, що є підставою для скасування спірної постанови.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем не подано належних доказів на підтвердження правомірності своїх дій, які є предметом оскарження.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Даючи оцінку спірному рішенню, яке зумовило звернення позивача до суду з цим позовом, суд дійшов висновку, що Постанова №3Х/ЛВ/29721/088-3Х/36960/П088/СВ-ФС від 23.01.2025 про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення не відповідає визначеним ч. 2 ст. 2 КАС України критеріям до такого роду рішень, тому таке рішення слід визнати протиправним та скасувати.
Даючи оцінку поведінці відповідача, яка зумовила звернення позивача до суду з цим позовом, суд дійшов висновку, що поведінка відповідача не відповідає визначеним ч. 2 ст. 2 КАС України критеріям поведінки відповідача у спірних правовідносинах, тому позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України понесені позивачем судові витрати у вигляді судового збору підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 2, 8-10, 14, 72-79, 90, 139, 241-246, 293, 295 КАС України, суд
У Х В А Л И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною та скасувати Постанову №3Х/ЛВ/29721/088-3Х/36960/П088/СВ-ФС від 23.01.2025 про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення.
3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці на користь Ліцею «Оріяна» Львівської міської ради сплачений судовий збір в сумі 3028 (три тисячі двадцять вісім) гривень 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до ст. 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було проголошено скорочене (вступну та резолютивну частини) рішення суду або якщо розгляд справи здійснювався в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: Ліцей «Оріяна» Львівської міської ради (79036, вул. Чукаріна, буд. 3, м. Львів, Львівська область; ЄДРПОУ 20822052).
Відповідач: Західне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці (79000, площа Міцкевича, 8, м. Львів, Львівська область; ЄДРПОУ 44778105).
Повне рішення суду складено 10.04.2025.
СуддяКондратюк Юлія Степанівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2025 |
Оприлюднено | 14.04.2025 |
Номер документу | 126547256 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі праці |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кондратюк Юлія Степанівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кондратюк Юлія Степанівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кондратюк Юлія Степанівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні