Черкаський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 квітня 2025 року справа № 580/13051/24 м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Орленко В.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Черкасиагросфера» (вул. Клочківська 192 А, м. Харків, Харківська область, 61045/місце знаходження: вул. Смілянська 127/4, м. Черкаси, 18008, ЄДРПОУ 36391323) до Головного управління ДПС у Черкаській області (вул. Хрещатик 235, м. Черкаси, 1800) про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
30.12.2024 ТОВ «Черкасиагросфера» звернулося до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Черкаській області від 08.11.2024 №119901 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА» п.8 Критеріїв ризиковості платника податку;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Черкаській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, відповідно до рішення № 119901 від 08.11.2024 року, Комісією регіонального рівня, відповідно до п.6 Порядку затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165, у зв`язку з виявленням обставин та/або отримання інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності прийнято рішення про відповідність Позивача критеріям ризиковості за п.8. Вказане рішення на думку Позивача є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки прийнято безпідставно та з порушенням положень чинного податкового законодавства, зокрема, в ньому відсутні посилання/не надано будь-які докази на підтвердження податкової інформації, на підставі якої було прийнято спірне рішення, і не надано доказів того, що контролюючий орган вчиняв будь-які дії спрямовані на перевірку отриманої інформації шляхом направлення відповідного запиту платнику. Тобто, спірне рішення на думку представника позивача не містить чіткої і повної мотивації підстав для його прийняття, а тому підлягає скасуванню.
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 06.01.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у адміністративній справі, вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому проваджені).
Відповідач позов не визнав, просив у його задоволенні відмовити повністю, надав до суду письмовий відзив на позов, в якому зазначив, що 08.11.2024 Комісією ГУ ДПС в Черкаській області прийнято рішення №119901 про відповідність платника ТОВ «ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА» критеріям ризиковості платника податку з підстав, відповідності платника податку п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У відзиві зазначає, що ТОВ «ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА» не подано повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, а отже спірне рішення є правомірним та не підлягає скасуванню. Крім того зазначає, що приймаючи вищезазначене рішення про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку здійснювалися дискреційні повноваження.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
ТОВ «ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА» (код ЄДРПОУ 36391323) є юридичною особою з 05.03.2009 року, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань.
Позивач здійснює оптову та роздрібну торгівлю пальним з 2009 року за адресою: 18008, м. Черкаси, вул. Смілянська, 127/4.
Має в оренді нежитлові приміщення, які використовує для провадження своєї діяльності.
Так, відповідно до рішення № 119901 від 08.11.2024 року, Комісією регіонального рівня, відповідно до п.6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165, у зв`язку з виявленням обставин та/або отримання інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності прийнято рішення про відповідність Позивача критеріям ризиковості за п. « 8».
Підставою такого рішення зазначено:
- « 14 постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (СУМнакл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку»;
- « 09 відсутня/анульована ліцензія, видана органом ліцензування, які засвідчують право платника податку та/або торгівлю підакцизними товарами».
У вказаному рішенні зазначено розшифровку, яка на думку податкового органу свідчить про відповідність платника податків критеріям ризиковості:
1) постачання з 01.11.2024 по 01.11.2024, код згідно УКТЗЕД 2710194300, податковий номер платника податку в ризиковій операції: 21352743 (СТОВ «НИВА»);
2) придбання з 13.05.2024 по 13.05.2024, код згідно УКТЗЕД 6161, податковий номер платника податку в ризиковій операції: 33585132 (ТОВ «ВІВА-ТРЕЙД);
3) придбання з 06.11.2024 по 07.11.2024, код згідно УКТЗЕД 1701, податковий номер платника податку в ризиковій операції: 33411823 (ТОВ ТОРГОВИЙ БУДИНОК «СОЮЗ-Т»).
Вважаючи вищевказане рішення Відповідача протиправним, Позивач звернувся з відповідним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, є об`єктом оподаткування податком на додану вартість.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, у силу вимог пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
- дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
- дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів, що передбачено пунктом 188.1 статті 188 Податкового кодексу України.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У відповідності до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
З 1 лютого 2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України №1165 від 11 грудня 2019 року, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
Цим Порядком визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, повноваження комісії контролюючого органу, яка приймає рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, порядок прийняття рішення комісією тощо.
Згідно пункту 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом одинадцятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.
У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що: виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку; відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).
Судом встановлено, що контролюючим органом прийнято рішення про відповідність позивача пункту 8 критеріям ризиковості платника податку.
На момент прийняття спірного рішення, Критерії ризиковості платника податку визначені додатком 1 до Порядку №1165, зокрема п. 8 "У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Суд зауважує, що відповідачем не надано жодних доказів, які слугували підставою для прийняття оскаржуваного рішення про включення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Разом з тим, в матеріалах справи наявні документи, які оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентами, складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, що засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентами господарських зобов`язань, зокрема.
Щодо постачання Позивачем на адресу СТОВ «НИВА» (код ЄДРПОУ 21352743) товарів.
26.04.2022 між Позивачем (Постачальник) та СТОВ «НИВА» (Покупець) було укладено договір поставки №26/04-22.
У відповідності до вказаного договору, Постачальник зобов`язуєтьсься передати у власність Покупця нафтопродукти, а Покупець зобовязується прийняти їх та оплатити.
Асортимент, кількість та ціна товару зазначається у видаткових накладних, які є невідємною частиною договору.
Так, згідно видаткової накладної № АС-0002179 від 13.11.2024 року ТОВ «ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА» передало у власність СТОВ «НИВА» дизельне паливо марки ULSD 10РРМ ДП-3-Євро, 3ІІІ, у кількості 19000,00 літрів на загальну суму 826 500,00грн, в тому числі ПДВ 137 750,00грн.
Розрахунки між товариствами в сумі 826 500,00 грн підтверджуються платіжною інструкцією № 6907 від 01.11.2024 року.
Транспортування дизельного палива до СТОВ «НИВА» відбулось за допомогою вантажного автомобіля DAF XF 480 FT д.н.з. НОМЕР_1 та спеціалізованого напівпричепа MAGYAR S38DD д.н.з. НОМЕР_2 , що підтверджується ТТН № АС-0001838 від 13.11.2024 року.
В ході розгляду справи судом була досліджена ліцензія Позивача на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місця оптової торгівлі за реєстраційним номером № 990614202401104, із терміном дії з 12.11.2024 по 12.11.2029 року.
Щодо придбання Позивачем у ТОВ «ВІВА-ТРЕЙД» товарів.
02.04.2024 між Позивачем (Покупець) та ТОВ «ВІВА-ТРЕЙД (Постачальник) було укладено договір поставки № 02/04/01-24.
У відповідності до положень вказаного договору, Постачальник зобов`язуєтьсься передати у власність Покупця нафтопродукти і господарчі товари та матеріали в асортименті, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар.
Сторони договору погодили, що асортимент, кількість та ціна товару зазначається у видаткових накладних, які є невід`ємною частиною цього договору.
Суд встановив, що згідно видаткових накладних ТОВ «ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА» отримало товар: видаткова накладна № 5163 від 24.04.2024 року, Покупець отримав у власність від Постачальника рукавички арт.5511, у кількості 12000 пар; рукавички арт.5611, у кількості 18000 пар; рукавички арт.5612, у кількості 5000 пар, на загальну суму 310 200,00грн., в тому числі ПДВ 51 700,00 грн; видаткова накладна № 5523 від 30.04.2024 року, Покупець отримав у власність від Постачальника рукавички арт.5611, у кількості 125000 пар, на загальну суму 1 200 000,00 грн, в тому числі ПДВ 200 000,00 грн.
Транспортування товару здійснювалось безпосередньо Постачальником на адресу Покупця, що підтверджується ТТН № 5163 від 24.04.2024 року та № 5524 від 30.04.2024.
Розрахунки ТОВ «ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА» по даному договору проведені за видатковою накладною № 5163 від 24.04.2024 у сумі 310200,00 грн, в тому числі ПДВ 51 700,00грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 183 від 07.05.2024, а за видатковою накладною № 5524 від 30.04.2024 року обліковується заборгованість у сумі 1 200 000,00 грн, в тому числі ПДВ 200,000 грн.
Щодо придбання Позивачем у ТОВ ТБ«СОЮЗ-Т» товарів.
16.10.2024 року між ТОВ «ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА» (Покупець) та ТОВ ТБ «СОЮЗ-Т» (Постачальник) було укладено договір поставки № 05/16/10/2024.
У відповідності до положень вказаного договору, Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця товар цукор, а Покупець зобов`язується прийняти його та оплатити його, в строки ат на умовах передбачених в Договорі, у кількості, яка вказана у видаткових накладних. Кількість та вартість кожної партії товару вказується у накладній ,яка є невід`ємною частиною Договору та має силу специфікації.
Судом встановлено, що протягом жовтня 2024 року, ТОВ «ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА» було отримано у власність від ТОВ ТБ «СОЮЗ-Т» цукор білий кристалічний, з цукрових буряків, згідно видаткових та ТТН: від 16.10.2024 року № 16/10/03, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 507 100,00 грн, в тому числі ПДВ 84 516,67 грн. (ТТН № 16/10/03 від 16.10.2024 року); від 16.10.2024 року № 16/10/04, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 507 100,00 грн, в тому числі ПДВ 84 516,67 грн. (ТТН № 16/10/04 від 16.10.2024 року); від 16.10.2024 року № 16/10/05, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 507 100,00 грн, в тому числі ПДВ 84 516,67 грн. (ТТН № 16/10/05 від 16.10.2024 року); від 16.10.2024 № 16/10/06, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 507 100,00грн, в тому числі ПДВ 84 516,67 грн (ТТН № 16/10/06 від 16.10.2024 року); від 17.10.2024 року № 17/10/01, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 17,45 тонни, на загальну суму 402 222,50 грн, в тому числі ПДВ 67 037,08 грн (ТТН № 17/10/01 від 17.10.2024 року); від 17.10.2024 року № 17/10/02, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 507 100,00 грн, в тому числі ПДВ 84 516,67 грн (ТТН № 17/10/02 від 17.10.2024 року); від 17.10.2024 № 17/10/03, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 507 100,00 грн, в тому числі ПДВ 84 516,67 грн (ТТН №17/10/03 від 17.10.2024 року); від 17.10.2024 № 17/10/04, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 507100,00 грн, в тому числі ПДВ 84516,67 грн (ТТН № 17/10/04 від 17.10.2024 року); від 17.10.2024 року № 17/10/05, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 507100,00 грн, в тому числі ПДВ 84 516,67 грн. (ТТН № 17/10/05 від 17.10.2024 року); від 18.10.2024 №18/10/01, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 504900,00 грн, в тому числі ПДВ 84150,00 грн (ТТН № 18/10/01 від 18.10.2024 року); від 18.10.2024 року № 18/10/02, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 504 900,00 грн, в тому числі ПДВ 84150,00 грн (ТТН № 18/10/02 від 18.10.2024 року); від 18.10.2024 № 18/10/03, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 504 900,00грн, в тому числі ПДВ 84 150,00 грн (ТТН № 18/10/03 від 18.10.2024 року); від 19.10.2024 року № 19/10/01, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 504900,00грн, в тому числі ПДВ 84150,00 грн (ТТН № 19/10/01 від 19.10.2024 року); від 19.10.2024 № 19/10/02, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 504 900,00 грн, в тому числі ПДВ 84150,00 грн (ТТН № 19/10/02 від 19.10.2024 року); від 21.10.2024 року № 21/10/01, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 502 700,00грн., в тому числі ПДВ 83783,33 грн (ТТН № 21/10/01 від 21.10.2024 року); від 21.10.2024 року № 21/10/02, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 502700,00 грн, в тому числі ПДВ 83783,33 грн (ТТН № 21/10/2 від 21.10.2024 року); від 21.10.2024 року № 21/10/03, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 502700,00 грн, в тому числі ПДВ 83783,33 грн (ТТН № 21/10/03 від 21.10.2024 року); від 21.10.2024 № 21/10/04, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 502700,00 грн, в тому числі ПДВ 83 783,33 грн (ТТН № 21/10/04 від 21.10.2024 року);- від 22.10.2024 року № 22/10/01, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 502 700,00 грн, в тому числі ПДВ 83 783,33 грн (ТТН № 22/10/01 від 22.10.2024 року); від 22.10.2024 № 22/10/02, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 502 700,00 грн, в тому числі ПДВ 83 783,33 грн (ТТН № 22/10/02 від 22.10.2024 року); від 22.10.2024 року № 22/10/03, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 502 700,00грн, в тому числі ПДВ 83 783,33 грн. (ТТН № 22/10/03 від 22.10.2024 року); від 22.10.2024 року № 22/10/04, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 502 700,00грн., в тому числі ПДВ 83 783,33 грн. (ТТН № 22/10/04 від 22.10.2024 року); від 23.10.2024 року № 23/10/01, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 502 700,00грн, в тому числі ПДВ 83 783,33 грн (ТТН № 23/10/01 від 23.10.2024 року); від 23.10.2024 № 23/10/02, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 502 700,00 грн, в тому числі ПДВ 83 783,33 грн (ТТН № 23/10/02 від 23.10.2024 року); від 23.10.2024 № 23/10/03, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 502 700,00 грн, в тому числі ПДВ 83 783,33 грн (ТТН № 23/10/03 від 23.10.2024 року); від 24.10.2024 року № 21/10/01, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 502 700,00 грн, в тому числі ПДВ 83 783,33 грн (ТТН № 24/10/01 від 24.10.2024 року); від 24.10.2024 № 21/10/02, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 502 700,00грн., в тому числі ПДВ 83 783,33 грн. (ТТН № 24/10/2від 24.10.2024 року); від 24.10.2024 року № 21/10/03, цукор білий кристалічний, з цукрових буряків у кількості 22 тонни, на загальну суму 502 700,00 грн, в тому числі ПДВ 83 783,33 грн (ТТН № 24/10/03 від 24.10.2024 року).
Транспортування відбулось на замовлення та за рахунок Постачальника на склад ТОВ «ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА» за адресою:м. Рівне, вул. Князя Володимира, 112 А, який перебуває у користуванні Позивача на підставі договору суборенди.
Таким чином, суд дійшов висновку, що надані позивачем документи, підтверджують реальність здійснення господарських зобов`язань перед своїми контрагентами, а отже, спірне рішення Комісії податкового органу № 9901 від 08.11.2024 року є безпідставним, неообгрунтованним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки Відповідачем, як в самому рішенні так і у відзиві жодним чином не обгрунтованно та не наведено цифрових показників та розрахунків відповідності ТОВ «ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА» п.8 Критерії ризиковості платника податків та/або критерії ризиковості операції.
Верховний Суд у постановах від 19.11.2021 по справі №140/17441/20, від 05.01.2021 у справі №640/10988/20 зазначив, що при вирішенні спорів такої категорії суди, з огляду на правове регулювання і характер цих відносин, мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.
Суд зазначає, що комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролючих органах наявна податкова інформація, має обгрунтувати, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації, що узгоджується із позицією викладеною у постановах Верховного Суду від 30.11.2021 по справі №340/1098/20, від 23.06.2022 у справі №640/6130/20.
Будь-яка податкова інформація, зокрема, надана іншими контролюючими органами носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні закону (Верховний Суд у постановах від 02.04.2020 по справі №160/93/19, від 04.06.2020 по справі №340/422/19 та від 16.04.2021 по справі №813/1301/15).
Верховний Суд у постанові від 22.07.2021 по справі №520/480/20 вказав, що саме лише посилання контролюючого органу про те, що аналіз діяльності товариства свідчить про наявність ризиків маніпулювання показниками податкової звітності та даними Єдиного реєстру податкових накладних, а також мінімізації платежів до бюджету, без належного обгрунтування і документального підтвердження, не може свідчити про відповідність рішення критеріям правомірності, які пред"являються до рішень суб"єктів владних повноважень і закріплені у частині другій статті 2 КАС України.
Визначаючись щодо вимоги про зобов`язання Відповідача виключити ТОВ «ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, суд зазначає наступне.
Згідно пункту 6 Порядку № 1165 визначено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Засіб захисту, що вимагається зазначеною статтею, повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави.
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.
Зазначений підхід узгоджується з практикою Європейського Суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та "Вуліч проти Швеції" суд визначив, що "... адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі і поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління".
Саме зобов`язання виключити його з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений і вказане рішення не можливо визнати втручанням у дискреційні повноваження відповідача, оскільки ним такі повноваження були самостійно реалізовані шляхом прийняття оскаржуваних рішень, які були предметом судового контролю у межах цієї справи.
З метою належного захисту прав позивача, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання відповідача виключити ТОВ «ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
За таких обставин, Черкаський окружний адміністративний суд, за правилами, встановленими ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України, перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлені позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають до повного задоволення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.2, 90, 242-246, 255, 258, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Черкаській області від 08.11.2024 №119901 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА» п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Черкаській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області (код ЄДРПОУ 44131663) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЧЕРКАСИАГРОСФЕРА» (код ЄДРПОУ 36391323) витрати зі сплати судового збору у сумі 6 056 (шість тисяч п`ятдесят шість) грн 00 коп.
Рішення набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, що може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України до Шостого апеляційного адміністративного суду у зв`язку із початком функціонування модулів ЄСІТС з урахуванням підпунктів 15.1, 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України відповідно до рішення ВРП від 17.08.2021 №1845/О/15-21 «Про затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи».
Копію рішення направити сторонам справи.
Рішення складене та підписане 10.04.2025.
Суддя Валентина ОРЛЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2025 |
Оприлюднено | 14.04.2025 |
Номер документу | 126549029 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Грибан Інна Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Грибан Інна Олександрівна
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Валентина ОРЛЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні