КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 квітня 2025 року справа № 320/21201/23
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом заступника керівника Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Столичного округу до Баришівської селищної ради Броварського району Київської області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії.
Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернувся заступник керівника Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Столичного округу до Баришівської селищної ради Броварського району Київської області, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Баришівської селищної ради Броварського району Київської області в частині виконання вимог законодавства про відходи щодо розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів;
- зобов`язати Баришівську селищну раду Броварського району Київської області вчинити дії щодо розроблення та затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів: смт. Баришівка, с. Пасічна, с. Швачиха, с. Бзів, с. Веселинівка, с. Волошинівка, с. Борщів, с. Устинкова Гребля, с. Шовкове, с. Дернівка, с. Хлопків, с. Гостролуччя, с. Коржі, с. Корніївка, с. Лукаші, с. Лук`янівка, с. Масківці, с. Морозівка, с. Паришків, с. Бакумівка, с. Перемога, с. Поділля, с. Мала Тарасівка, с. Рудницьке, с. Сезенків, с. Власівка, с. Селище, с. Селичівка Баришівської селищної ради Броварського району Київської області.
Мотивуючи позовні вимоги, заступник керівника Броварської окружної прокуратури Київської області зазначає, що до питань благоустрою населених пунктів віднесено питання формування системи провадження з відходами. Посилаючись на положення законів України «Про відходи», «Про благоустрій населених пунктів», Порядку розроблення, погодження та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 23.03.2017 № 57, заступник керівника Броварської окружної прокуратури Київської області зазначає, що кожна об`єднана територіальна громада повинна розробити оновлену схему санітарного очищення населених пунктів. Як стверджує прокурор, згідно з відповіддю селищної ради останньою не приймалось рішення про розроблення Схеми, у зв`язку з відсутністю достатнього фінансування в місцевому бюджеті. Натомість, на переконання прокурора, наведені доводи не виправдовують невиконання відповідачем вимог законодавства у сфері поводження з відходами та свідчить про бездіяльність органу місцевого самоврядування.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17.07.2023 відкрито спрощене провадження в адміністративній справі без проведення судового засідання.
19.11.2023 в Київському окружному адміністративному суді зареєстровано відзив на позовну заяву, який надійшов від відповідача, в якому останній заперечує щодо задоволення позовних вимог прокурора. Зазначає, що як прийняття рішення про фінансування розробки генеральних планів, так і прийняття рішень про розробку схем санітарного очищення населених пунктів є дискреційними повноваженнями органів місцевого самоврядування. Також вважає, що оскільки лише у 2020 році було утворено Баришівську територіальну громаду, а також зважаючи на те, що у 2021 році забезпечення життєдіяльності громади здійснювалось в умовах необхідності вжиття заходів ліквідації наслідків коронавірусної хвороби, у 2022 році в умовах воєнного стану, а також враховуючи той факт, що відповідачем здійснюються заходи для розробки схем очищення, останнім не було допущено протиправної бездіяльності,.
Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
в с т а н о в и в:
09.01.2023 заступником керівника Броварської окружної прокуратури Київської області до Державної екологічної інспекції Столичного округу скеровано запит № 52-212/вих.-23 з проханням у строк до 16.01.2023 надати до окружної прокуратури інформацію щодо наявності/відсутності погоджених та затверджених схем санітарного очищення населених пунктів в розрізі органів місцевого самоврядування територіальних громад Броварського району.
Також 09.01.2023 заступником керівника Броварської окружної прокуратури Київської області до Баришівської селищної ради Броварського району Київської області скеровано запит № 52-1358/вих.-23 з проханням у строк до 24.02.2023 надати до окружної прокуратури інформацію чи приймалось рішення про виготовлення (розроблення, погодження та затвердження) схеми санітарного очищення населених пунктів Баришівської територіальної громади.
17.02.2023 до Броварської окружної прокуратури Київської області від Державної екологічної інспекції Столичного округу надійшов лист від 08.02.2023 № 2/5/6/2-28/44, у якому повідомлено, що в період за 2020-2022 роки Інспекцією здійснювались позапланові перевірки дотримання вимог законодавства, спрямованих на охорону навколишнього середовища в Броварському районі Київської області. Під час проведення позапланового заходу розглядаються тільки ті питання, що стали підставою для проведення перевірки. За результатами перевірок питання про порушення законодавства щодо забезпечення розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів не розглядались. Додатково проінформовано, що станом на 06.02.2023 схеми санітарного очищення населених пунктів Броварського району на розгляд до Інспекції не надходили.
27.02.2023 заступником керівника Броварської окружної прокуратури Київської області до Державної екологічної інспекції Столичного округу скеровано запит № 52-1357/вих.-23, у якому повідомлено про факти порушення природоохоронного законодавства та з проханням у найкоротший термін надати до окружної прокуратури інформацію щодо планування Інспекцією вжиття заходів, в тому числі позовного характеру про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання Баришівської селищної ради Броварського району Київської області вжити заходи щодо розробки схем санітарного очищення населених пунктів.
01.03.2023 до Броварської окружної прокуратури Київської області від Баришівської селищної ради Броварського району Київської області надійшов лист від 16.01.2023 № 83/03-14, у якому повідомлено, що рішенням Баришівської селищної ради від 24.06.2022 № 1197-23-08 затверджені Правила благоустрою та утримання територій населених пунктів Баришівської селищної територіальної громади. Розроблення та затвердження Схеми санітарного очищення населених пунктів Баришівської територіальної громади буде розпочата з прийняття рішення про розроблення Схеми та затвердження завдання на розроблення Схеми санітарної очистки населених пунктів Баришівської селищної територіальної громади Броварського району Київської області на засіданні виконавчого комітету та виділення відповідного бюджетного відшкодування.
22.03.2023 до Броварської окружної прокуратури Київської області від Державної екологічної інспекції Столичного округу надійшов лист від 20.03.2023 № 9/6/2-28/918, у якому повідомлено, що Інспекцією не здійснювались заходи державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства Баришівської селищної ради Броварського району, відповідно не вживались заходи претензійно-позовного характеру. Враховуючи викладене, Інспекція не заперечує проти подання прокуратурою позовної заяви про визнання протиправною бездіяльності Баришівської селищної ради та зобов`язання вчинити дії щодо розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів Баришівської територіальної громади.
19.04.2023 заступником керівника Броварської окружної прокуратури Київської області до Державної екологічної інспекції Столичного округу скеровано повідомлення від 19.04.2023 № 52-3188вих.-23 в порядку статті 23 Закону України «Про прокуратуру».
Зазначені обставини зумовили звернення до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що станом на момент їх виникнення був чинним Закон України «Про відходи». 09.07.2023 набрав чинності Закон України «Про управління відходами» та втратив чинність Закон України «Про відходи».
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 15 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» місцеві ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території і в межах своєї компетенції, зокрема, здійснюють контроль за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища (пункт «ї» частини першої цієї статті).
Відповідно до підпункту 15 пункту «а» частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування» (у редакції, що діяла до внесення змін Законом № 2320-ІХ від 20.06.2022) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів.
Статтею 21 Закону України «Про відходи» було визначено повноваження органів місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами.
Згідно з пунктом «б» частини першої статті 21 вказаного Закону органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів.
Відповідно до пункту 4 частини другої статті 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» (у редакції до внесення змін Законом № 2320-ІХ від 20.06.2022) до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів.
Згідно з пунктом 3 розділу І Порядку розроблення, погодження та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів, затвердженого відповідно до пункту «е» статті 25 Закону України «Про відходи» наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 23.03.2017 № 57 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.04.2017 за № 505/30373 (далі - Порядок), розроблення, погодження та затвердження Схеми здійснюють виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації - для одного або кількох населених пунктів, що входять до складу відповідної ради; Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні та районні державні адміністрації - для населених пунктів, які входять до складу двох і більше сільських, селищних та міських рад (далі - Розробник).
Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Порядку розробник здійснює розроблення Схеми самостійно або виступає замовником розроблення Схеми на договірних засадах.
Пунктом 3 розділу ІІ Порядку визначено, що у разі якщо Розробник виступає замовником розроблення Схеми (далі - Замовник), її розроблення здійснюється суб`єктом господарювання, який має досвід роботи у сфері поводження з відходами (далі - Виконавець), на підставі договору за такими етапами: 1) прийняття Замовником рішення про розроблення Схеми; 2) складання Замовником завдання на розроблення Схеми згідно з ДБН Б.2.2-6:2013; 3) формування Замовником вихідних даних на розроблення Схеми згідно з ДБН Б.2.2-6:2013; 4) визначення Виконавця на конкурсних засадах та укладання з ним договору; 5) розроблення Виконавцем Схеми у складі текстових і графічних матеріалів згідно з ДБН Б.2.2-6:2013.
Згідно з пунктом 1 розділу IV Порядку погоджена згідно з пунктом 1 розділу ІІІ цього Порядку Схема оформлюється відповідним рішенням Розробника (Замовника) і оприлюднюється у засобах масової інформації протягом 5 робочих днів після її затвердження.
Частиною першою статті 26 Закону України «Про управління відходами» № 2320-ІХ від 20.06.2022, який набув чинності 09.07.2023, передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері управління відходами належить: 1) участь у реалізації державної політики у сфері управління відходами; 2) участь у розробленні та реалізації регіональних планів управління відходами; 3) затвердження місцевих планів управління відходами; 4) вирішення питань щодо розміщення на території відповідних територіальних громад об`єктів оброблення відходів; 5) створення пунктів роздільного збирання побутових відходів.
Відповідно до частини третьої цієї статті органи місцевого самоврядування здійснюють й інші повноваження у сфері управління відходами відповідно до закону.
Згідно з підпунктом 15 пункту «а» частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування» (у редакції Закону № 2320-ІХ від 20.06.2022) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать розроблення та реалізація місцевих планів управління відходами.
Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» (у редакції Закону № 2320-ІХ від 20.06.2022) до повноважень сільських, селищних, міських рад належить розроблення та реалізація місцевих планів управління відходами та створення системи управління побутовими відходами.
Отже, Законом України «Про управління відходами» не передбачено повноважень сільських рад та їх виконавчих органів щодо розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2023 № 947 затверджено Порядок розроблення, погодження та затвердження місцевих планів управління відходами, відповідно до пункту 3 якого місцевий план розробляється розробником на виконання пункту 1 частини другої статті 26 Закону України «Про управління відходами». За визначенням, наведеним у пункті 1 цього Порядку, розробники - виконавчі органи сільських, селищних, міських рад.
З матеріалів справи встановлено, що дійсно відповідачем до моменту звернення прокурора до суду з даною позовною заявою не вчинялися дії з метою забезпечення розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів: смт. Баришівка, с. Пасічна, с. Швачиха, с. Бзів, с. Веселинівка, с. Волошинівка, с. Борщів, с. Устинкова Гребля, с. Шовкове, с. Дернівка, с. Хлопків, с. Гостролуччя, с. Коржі, с. Корніївка, с. Лукаші, с. Лук`янівка, с. Масківці, с. Морозівка, с. Паришків, с. Бакумівка, с. Перемога, с. Поділля, с. Мала Тарасівка, с. Рудницьке, с. Сезенків, с. Власівка, с. Селище, с. Селичівка Баришівської селищної ради Броварського району Київської області, тобто не виконувалися належним чином повноваження у сфері поводження з відходами.
Поряд з цим, Закон України «Про відходи» втратив чинність 09.07.2023.
Внаслідок набрання 09.07.2023 чинності Законом України «Про управління відходами» змінилося правове регулювання спірних правовідносин. Цим законом внесено зміни, зокрема, до Закону України «Про місцеве самоврядування» та Закону України «Про благоустрій населених пунктів», якими передбачено повноваження сільських, селищних, міських рад з розроблення та реалізації місцевих планів управління відходами та створення системи управління побутовими відходами.
Тобто, починаючи з 09.07.2023 законом не передбачено повноважень сільських рад щодо забезпечення розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів.
Пунктом 4 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено повноваження суду при вирішенні справи у разі задоволення позову прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
При цьому, в силу основних засад адміністративного судочинства та статті 5 КАС України суд позбавлений можливості визнавати протиправною бездіяльність відповідача, який у даних правовідносинах не є суб`єктом владних повноважень.
Враховуючи, що наявність у відповідача обов`язку забезпечення розроблення та затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів станом на час розгляду даної справи не передбачено законом, суд дійшов висновку про відсутність підстав для зобов`язання відповідача вчинити дії щодо розроблення та затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів: смт. Баришівка, с. Пасічна, с. Швачиха, с. Бзів, с. Веселинівка, с. Волошинівка, с. Борщів, с. Устинкова Гребля, с. Шовкове, с. Дернівка, с. Хлопків, с. Гостролуччя, с. Коржі, с. Корніївка, с. Лукаші, с. Лук`янівка, с. Масківці, с. Морозівка, с. Паришків, с. Бакумівка, с. Перемога, с. Поділля, с. Мала Тарасівка, с. Рудницьке, с. Сезенків, с. Власівка, с. Селище, с. Селичівка Баришівської селищної ради Броварського району Київської області.
З 09.07.2023 у відповідача виник обов`язок із затвердження місцевих планів управління відходами, однак правовідносини щодо виконання Баришівською селищною радою Броварського району Київської області таких повноважень не були спірними станом на час звернення до суду з позовною заявою.
Враховуючи викладене та наведені норми чинного законодавства, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Відповідно до п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати зі сплати судового збору не підлягають відшкодуваню.
На підставі викладеного, керуючись статтями 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2025 |
Оприлюднено | 14.04.2025 |
Номер документу | 126551213 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні