номер провадження справи 5/11/25
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07.04.2025 Справа № 908/314/25
м. Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі судді Проскурякова К.В., при секретарі судового засідання Шельбуховій В.О., розглянув матеріали позовної заяви
про стягнення 258 000,00 грн.
Без виклику представників сторін
СУТЬ СПОРУ:
06.02.2025 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області в інтересах держави в особі Українського державного фонду підтримки фермерських господарств в особі Запорізького відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств до Фермерського господарства "Лідія" про стягнення 258 000,00 грн.
06.02.2025 автоматизованою системою документообігу господарського суду Запорізької області здійснено автоматичний розподіл судової справи між суддями, справу №908/314/25 розподілено судді Проскурякову К.В.
Ухвалою суду від 06.02.2025 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі № 908/314/25 в порядку спрощеного позовного провадження. Вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та без повідомлення (виклику) учасників справи, присвоїти справі номер провадження - 5/11/25 та розгляд справи по суті розпочати з 06.03.2025.
07.04.2025 судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Згідно з ч. 13 ст. 8 ГПК України, розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.
Статтею 248 ГПК України визначено, що суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Відповідно до ч. 3 ст. 222 Господарського процесуального кодексу України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі, якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою технічного засобу не здійснюється.
Як вбачається з позовної заяви заявлено позовні вимоги про стягнення з відповідача заборгованості за договором №150ФГ-2019 про надання фінансової підтримки на поворотній основі фермерському господарству від 01.10.2019 в сумі 258 000,00 грн. На підставі викладеного, посилаючись на ст.ст. 509, 525, 526, 530, 549, 611, 612, 626, 629 Цивільного кодексу України, ст.ст. 193, 198, 216 Господарського кодексу України, ст.ст. 2, 30 Бюджетного кодексу України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор просить суд позов задовольнити.
Частиною 5 статті 176 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленому статтею 242 цього Кодексу, та з додержанням вимог частини четвертої статті 120 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 6 ст. 6 ГПК України адвокати, нотаріуси, державні та приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, органи державної влади та інші державні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в добровільному порядку.
Процесуальні наслідки, передбачені цим Кодексом у разі звернення до суду з документом особи, яка відповідно до цієї частини зобов`язана зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його, застосовуються судом також у випадках, якщо інтереси такої особи у справі представляє адвокат.
Відповідно до ч. 11 ст. 242 ГПК України якщо учасник справи має електронний кабінет, суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи чи її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами. У разі відсутності в учасника справи електронного кабінету суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в паперовій формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, в Україні було введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Відповідними Указами Президента України строк дії воєнного стану в Україні неодноразово продовжувався, який наразі триває.
Згідно з ч. 1 ст. 12-1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають електронного кабінету, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.
Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії.
З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.
Відповідно до бази даних «Діловодство спеціалізованого суду» Господарського суд Запорізької області у Фермерського господарства "Лідія" не має зареєстрованого електронного кабінету в підсистемі «Електронний суд» ЄСІКС.
Згідно роздруківки з офіційного веб-сайту «Опендатабот»: https://opendatabot.ua/, місцезнахоженням Фермерського господарства "Лідія" (код ЄДРПОУ 20505699) є вул. Леніна, буд. 38-Б, село Роза, м. Бердянськ, Запорізька область, 71129.
Село Роза Бердянської міської територіальної громади Бердянського району Запорізької області відповідно Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022, з 27.02.2022 є тимчасово окупованою Російською Федерацією територією України.
З метою повідомлення відповідача про розгляд справи судом та про його право подати відзив на позовну заяву, на виконання приписів Господарського процесуального кодексу України, текст ухвали суду від 06.02.2025 про відкриття провадження у справі №908/314/25 розміщено на офіційному веб-сайті "Судова влада України" в мережі Інтернет, що підтверджується відповідною роздруківкою сайту, яка міститься в матеріалах справи.
Отже, відповідач належним чином повідомлений про розгляд справи №908/314/25 в суді.
Станом на 07.04.2025 відповідач запропонований ухвалою суду письмовий відзив на позовну заяву та додані до нього документи, на адресу суду не надіслав, а також й доказів повної або часткової оплати суми, заявленої позивачем до стягнення, отже своїми правами, передбаченими статтями 42, 46 ГПК України, не скористався.
Частиною 1 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами, встановленими цим Кодексом для розгляду справи в порядку загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у цій главі.
Відповідно до ч. 8 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України, при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їх усні пояснення. Судові дебати не проводяться.
Відповідно до ч. 9 ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно вимог ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.
Статтею 114 ГПК України визначено, що суд має встановлювати розумні строки для вчинення процесуальних дій. Строк є розумним, якщо він передбачає час, достатній, з урахуванням обставин справи, для вчинення процесуальної дії, та відповідає завданню господарського судочинства.
Наявні матеріали справи дозволяють розглянути справу по суті.
Розглянувши та дослідивши матеріали справи без виклику представників сторін, суд
ВСТАНОВИВ:
01.10.2019 між Українським державним фондом підтримки фермерських господарств (далі - Укрдержфонд, позивач) та Фермерським господарством "Лідія" (далі - відповідач) укладено договір №150ФГ-2019 про надання фінансової підтримки на поворотній основі фермерському господарству (далі - договір), який підписано повноважними представниками сторін.
Відповідно до п. 1 договору Укрдержфонд надає фінансову підтримку на поворотній основі ФГ "Лідія" в сумі 430 000,00 грн. (чотириста тисяч грн. 00 коп.), а ФГ "Лідія" зобов`язується використати її за цільовим призначенням і повернути зазначену суму фінансової підтримки у строк та на умовах, що визначені цим договором.
Відповідно до п. 7.1 договору цей договір набирає чинності з дати його підписання повноважними представниками сторін.
Згідно з п. 2 договору на підставі довідки від 14.08.2019 № 150, виданої конкурсною комісією, фінансова підтримка на поворотній основі надається для придбання техніки, обладнання, поновлення обігових коштів, відповідно до "Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки фермерським господарствам", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 № 1102.
Відповідно до п. 3.2.1 договору Український державний фонд підтримки фермерських господарств зобов`язаний надати обумовлену договором суму фінансової підтримки у безготівковому порядку шляхом перерахування зазначеної суми платіжним дорученням на поточний рахунок фермерського господарства, відкритий у банківській установі.
Позивач на виконання п. 3.2.1 договору в безготівковому порядку перерахував на поточний рахунок відповідача грошові кошти у розмірі 430 000,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 150 від 28.12.2019.
Таким чином, свої зобов`язання за договором позивач виконав у повному обсязі.
Згідно з п. 3.4.2 договору, відповідач зобов`язаний повернути кошти фінансової підтримки (допомоги) Українському державному фонду підтримки фермерських господарств згідно з встановленим графіком:
- до 01 листопада 2020 року в сумі 86 000,00 грн.;
- до 01 листопада 2021 року в сумі 86 000,00 грн.;
- до 01 листопада 2022 року в сумі 86 000,00 грн.;
- до 01 листопада 2023 року в сумі 86 000,00 грн.;
- до 14 серпня 2024 року в сумі 86 000,00 грн.
На виконання умов договору відповідач частково перерахував грошові кошти у загальному розмірі 172 000,00 грн. (13.11.2020 та 23.11.2021 по 86 000,00 грн.) на рахунок Українського державного фонду підтримки фермерських господарств, що підтверджується Виписками з системи дистанційного обслуговування клієнтів за 13.11.2020 та 23.11.2021 та роздруківки з картки рахунку Укрдержфонд по листопад 2024.
Таким чином, з урахуванням сплати вищевказаних коштів, станом на 23.01.2025 сума основного боргу відповідача перед позивачем становить 258 000,00 грн., що підтверджується розрахунком суми заборгованості з нарахування фінансової підтримки, виконаним Запорізьким відділенням Українського державного фонду підтримки фермерських господарств.
Прокурором встановлено факт порушення відповідачем зобов`язання за вказаним договором, що потребує застосування заходів прокурорського реагування в порядку, визначеному ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".
Пунктом 6 постанови Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 №1102 "Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки фермерським господарствам", який був чинний на момент укладення договору (далі - Порядок) встановлено, що фінансова підтримка на конкурсних засадах на поворотній основі надається у розмірі, що не перевищує 500 тис. гривень, із забезпеченням виконання зобов`язання щодо повернення бюджетних коштів: новоствореним фермерським господарствам та фермерським господарствам з відокремленими фермерськими садибами, фермерським господарствам, які провадять господарську діяльність та розташовані у гірських населених пунктах, на поліських територіях, - строком від трьох до п`яти років для виробництва, переробки і збуту виробленої продукції, провадження виробничої діяльності; іншим фермерським господарствам - строком до п`яти років для придбання техніки, обладнання, поновлення обігових коштів, виробництва та переробки сільськогосподарської продукції, будівництва та реконструкції виробничих і невиробничих приміщень, у тому числі житлових (загальною площею не більш як 125 кв. метрів), для закладення багаторічних насаджень, розвитку кредитної та обслуговуючої кооперації, у тому числі для сплати пайових внесків до пайових фондів сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, утворених фермерськими господарствами самостійно або разом з членами особистих селянських господарств, зрошення та меліорації земель.
Відповідно до п. п. 12, 13 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки фермерським господарствам, фермерське господарство несе відповідальність згідно з законодавством за нецільове використання одержаних коштів та своєчасне і в повному обсязі повернення до державного бюджету коштів фінансової підтримки. Кошти фінансової підтримки, наданої фермерським господарствам на конкурсних засадах на поворотній основі, повертаються згідно з укладеними відповідно до цього Порядку договорами на відповідні рахунки Фонду і його регіональних відділень, відкриті в територіальних органах Державного казначейства, і протягом двох робочих днів перераховуються до державного бюджету.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Спірні правовідносини виникли з договору про надання фінансової підтримки фермерському господарству № 150ФГ-2019 від 01.10.2019, який за своєю правовою природою є договором позики.
Статтею 1046 Цивільного кодексу України за договором позики одна сторона (позикодавець) передає у власність другій стороні (позичальникові) грошові кошти або інші речі, визначені родовими ознаками, а позичальник зобов`язується повернути позикодавцеві таку ж суму грошових коштів (суму позики) або таку ж кількість речей того ж роду та такої ж якості.
Договір позики є укладеним з моменту передання грошей або інших речей, визначених родовими ознаками.
Відповідно до ч. 1 ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити
Згідно з ч. 1 ст. 175 Господарського кодексу України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно з ч. ч. 1, 3 ст. 1049 Цивільного кодексу України позичальник зобов`язаний повернути позикодавцеві позику у строк та в порядку, що встановлені договором.
Позика вважається повернутою в момент передання позикодавцеві речей, визначених родовими ознаками, або зарахування грошової суми, що позичалася, на його банківський рахунок.
Згідно з ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.
Згідно з приписами статей 525, 526, 629 Цивільного кодексу України та статті 193 Господарського кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами, а зобов`язання мають виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства.
Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
За умовами п. 3.4.2 договору відповідач зобов`язаний повернути кошти фінансової підтримки (допомоги) Українському державному фонду підтримки фермерських господарств згідно з встановленим графіком:
- до 01 листопада 2020 року в сумі 86 000,00 грн.;
- до 01 листопада 2021 року в сумі 86 000,00 грн.;
- до 01 листопада 2022 року в сумі 86 000,00 грн.;
- до 01 листопада 2023 року в сумі 86 000,00 грн.;
- до 14 серпня 2024 року в сумі 86 000,00 грн.
Пунктом 4.1 договору встановлено, що фінансова підтримка надається фермерському господарську з кінцевим терміном повернення 14.08.2024 та повертається останнім згідно з встановленим графіком (пункт 3.4.2 договору), крім випадків зміни умов договору та/або розірвання договору Укрдержфондом в односторонньому порядку та вимоги від фермерського господарства дострокового повернення фінансової підтримки.
Адреса реєстрації відповідача відноситься до тимчасово окупованої території.
Пунктом 13 Постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки фермерським господарствам" №477 від 30.04.2024 передбачено, що фермерські господарства, виробничі потужності яких станом на 24 лютого 2022 року було розміщено на територіях активних бойових дій (для яких не визначена дата завершення бойових дій), територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси (для яких не визначена дата завершення бойових дій), і тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України (для яких не визначена дата завершення тимчасової окупації), що включені до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, на дату укладення або пролонгації кредитного договору шляхом пролонгації діючих кредитів, наданих згідно із цим Порядком, на строк не пізніше 31 грудня 2025 року.
Для пролонгації діючих кредитів фермерські господарства подають до Укрдержфонду звернення у довільній формі, в тому числі за допомогою програмних засобів ведення Державного аграрного реєстру, на підставі яких Укрдержфонд протягом 30 днів укладає додаткову угоду.
Разом з цим, відповідно до листа Укрдержфонду №53-4/703 від 24.12.2024 та листа Запорізького відділення Укрдержфонду №53-08/65 від 05.12.2024, від фермерського господарства ФГ «Лідія» жодні заяви щодо настання форс-мажорних обставин та пролонгації договору не надходили, додаткові угоди щодо продовження строку повернення коштів фінансової підтримки не укладалися.
Крім того, за результатами опрацювання відкритих джерел інформації встановлено, що Фермерським господарством "Лідія" (ідентифікаційний код юридичної особи 20505699) здійснено перереєстрацію юридичної особи згідно з законодавством країни-агресора.
Так, відповідно до Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб від 2011.2024 № ЮЭ9965-24-162812131 внесено відомості відносно «Крестьянского (фермерского) хозяйства "Лидия" (ідентифікаційний код юридичної особи зазначено у відомостях про реєстрацію 20505699, адреса юридичної особи: 271129, Запорізька область, м.о. Бердяський, с. Роза, вул. Леніна, буд. 38-Б, керівник юридичної особи - Черемисин Андрій Володимирович, громадянин РФ, перебуває на обліку в Міжрайонній інспекції Федеральної податкової служби №2 по Запорізькій області, ОГРН 2229000017244 від 24.11.2022, ідентифікаційний код юридичної особи 9002007167).
Таким чином, строк дії договору позики продовжено не було.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що на момент закінчення погодженого договором строку повернення останнього платежу за позикою (14.08.2024) залишок неповернутої відповідачем позики становить суму в розмірі 258 000,00 грн., а тому позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Щодо інтересів держави та підстав їх представництва прокурором у суді.
Статтею 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно зі ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
Згідно з п. 31 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України кредитування бюджету - операції з надання коштів з бюджету на умовах повернення, платності та строковості, внаслідок чого виникають зобов`язання перед бюджетом (надання кредитів з бюджету), та операції з повернення таких коштів до бюджету (повернення кредитів до бюджету). Для цілей цього Кодексу до кредитів з бюджету також належать бюджетні позички та фінансова допомога з бюджету на поворотній основі.
Відповідно до п. 3 ч. 3 ст. 30 Бюджетного Кодексу України джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині кредитування є повернення кредитів, наданих з державного бюджету фермерським господарствам.
Згідно з ч. 1 ст. 50 Бюджетного Кодексу України у разі надання кредитів з бюджету у позичальників виникає заборгованість перед бюджетом. Позовна давність на вимоги щодо погашення такої заборгованості не поширюється.
Фермерське господарство несе повну відповідальність за дотримання умов кредитних договорів і розрахункової дисципліни (ст. 29 Закону України "Про фермерські господарства").
Відповідно до п.3.1 Статуту Українського державного фонду підтримки фермерських господарств, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №57 від 01.07.2022, Укрдержфонд створено з метою фінансової підтримки становлення і розвитку фермерських господарств у встановленому законодавством порядку, а також виконання державних програм підтримки фермерських господарств та інших програм, спрямованих на розвиток агропромислового комплексу України.
Український державний фонд підтримки фермерських господарств є державною бюджетною установою, яка є органом, уповноваженим державою виконувати функції з реалізації державної політики щодо державної підтримки становлення і розвитку фермерських господарств (ст. 10 Закону України "Про фермерські господарства"), основним завданням останнього є надання поворотної фінансової допомоги фермерським господарствам. Після повернення фермерським господарством фінансової допомоги, кошти надходять до спеціального фонду Державного бюджету України (ч. 3 ст. 30 Бюджетного кодексу України).
Підпунктом 3 п. 3 Бюджетного кодексу України визначено, що джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України у частині кредитування є повернення кредитів, наданих з Державного бюджету України фермерським господарствам.
Відповідно до п.1,2 Положення Запорізького відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств, затвердженого Наказом Українського державного фонду підтримки фермерських господарств від 05.07.2021 №55 (далі - Положення), відповідно до ст. 10 Закону України «Про фермерське господарство» Український державний фонд підтримки фермерських господарств (далі - Укрдержфонд) є державною бюджетною установою.
Відповідно до п.2.1 Положення основним напрямами діяльності регіонального відділення Укрдержфонду є :
- участь в реалізації програм з надання фінансової підтримки фермерським господарствам, передбачених чинним законодавством, у тому числі на конкурсних засадах на поворотній основі та на безповоротній основі;
- забезпечення повернення до державного бюджету коштів, наданих Укрджержфондом в якості поворотної фінансової підтримки, в тому числі шляхом ведення претензійно-позовної роботи.
Згідно п. 4.1 Положення управління регіональним відділенням Укрдержфонду відповідно до повноважень, визначених законодавством та цим Положенням, здійснюється директором. Директор, на підставі п. 4.3 Положення:
- на підставі довіреності діє від імені Укрдержфонду представляє його інтереси в органах державної влади, у тому числі в господарських судах та судах загальної юрисдикції, інших державних органах, в органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях з питань, що належать до сфери діяльності регіонального відділення, в межах наданих Укрдержфондом повноважень;
- подає претензії і позови в установленому порядку до юридичних та фізичних осіб;
- виступає від імені Укрдержфонду позивачем і відповідачем у судах.
Таким чином, також органом, уповноваженим державою на виконання відповідних функцій у спірних правовідносинах є Український державний фонд підтримки фермерських господарств в особі Запорізького відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств.
Умовою забезпечення надходження коштів до спеціального фонду Державного бюджету та подальше їх використання для надання допомоги фермерським\господарствам є належне виконання уповноваженими державою органами обов`язків із захисту державних інтересів, у разі їх порушення.
У свою чергу Фонд як орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, упродовж тривалого часу не вживає будь-яких заходів спрямованих на стягнення заборгованості, сума якої постійно зростає.
Вищевказане свідчить про усвідомлену пасивну поведінку - бездіяльність уповноваженого державою органу - фонду підтримки фермерських господарств.
Листом від 21.10.2024 за за вих. № 53-08/54 Український державний фонд підтримки фермерських господарств в особі Запорізького відділення звернувся з клопотанням до Вознесенівської окружної прокуратури м. Запоріжжя Запорізької області щодо вжиття заходів представницького характеру по стягненню боргу з ФГ «Лідія» у зв`язку з відсутністю можливості самостійного звернення до суду, так як кошторисом на 2024 рік не передбачені видатки на судовий збір по КЕКВ 2800. Крім того, наразі у Запорізькому відділенні Українського державного фонду підтримки фермерських господарств відсутній юрист, який може забезпечити підготовку документів для пред`явлення позовної заяви про стягнення заборгованості.
Листами за вих. № 53-08/65 від 05.12.2024 та вих. №53-4/703 від 24.12.2024 Запорізьке відділення Укрдержфонду та Український державний фонд підтримки фермерських господарств повідомили Вознесенівську окружну прокуратуру м. Запоріжжя про те, що відділення є державною, бюджетною, спеціальною установою по виконанню функцій з реалізації державної політики по підтримці фермерських господарств, та утримується в межах затвердженого кошторису і повністю фінансується з Державного бюджету України, а кошторисом на 2024 та 2025 рік видатки на сплату судового збору не затверджено, у зв`язку з чим останнє не має можливості звернутись до суду з позовом.
Також Запорізьке відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств у листах за вих. № 53-08/65 від 05.12.2024 та за вих. №53-08/13 від 23.01.2025 підтвердило, що ним не подано іншого позову до цього ж відповідача з тим самим предметом та з тих самих підстав.
Крім того, листом Українського державного фонду підтримки фермерських господарств за вих. №53-4/703 від 24.12.2024 прокуратуру поінформовано, що Укрдержфонд не має фінансової можливості сплатити судовий збір та звернутися з позовною заявою про стягнення заборгованості по фермерському господарству «Лідія».
Окружною прокуратурою, повторно 10.01.2025 направлено до Українського державного фонду підтримки фермерських господарств та Запорізького відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств листа про необхідність вжиття заходів до відновлення порушених інтересів держави шляхом стягнення заборгованості з відповідача.
Разом з тим, листом Українського державного фонду підтримки фермерських господарств за вих. №53-4/67 від 27.01.2025 прокуратуру повторно поінформовано, що Укрдержфонд не має фінансової можливості сплатити судовий збір та звернутися з позовною заявою про стягнення заборгованості по фермерському господарству «Лідія».
За таких обставин, Український державний фонд підтримки фермерських господарств, будучи обізнаним про наявність у відповідача заборгованості, маючи повноваження щодо самостійного звернення до суду із вказаною позовною заявою, не вжито заходів щодо звернення до суду з метою захисту інтересів держави та стягнення з ФГ «Лідія» заборгованості за договором №150 ФГ-2019 про надання фінансової підтримки на поворотній основі фермерському господарству.
Невиконання відповідачем зобов`язань за договором перешкоджає формуванню Державного бюджету України та спричиняє збитки державі, порушує економічні інтереси держави, негативно впливає на реалізацію завдань Укрдержфонду та виконання регіональних програм забезпечення розвитку фермерських господарств.
Звернення прокурора до суду з позовною заявою спрямоване на захист інтересів держави щодо забезпечення державної політики в сфері задоволення суспільних потреб розвитку фермерських господарств. Несвоєчасне виконання або невиконання умов кредитних угод, укладених Укрдержфондом, призводить до зменшення фінансових надходжень, що веде до заподіяння шкоди інтересам держави, а також обумовлює зниження якості послуг, що надаються Укрдержфондом, що в свою чергу порушує права та законні інтереси інших осіб, які б мали можливість отримати відповідні кредити на розвиток фермерських господарств, при умові своєчасного погашення боргу недобросовісними одержувачами коштів фінансової підтримки для зазначених цілей.
За таких обставин позивач, маючи повноваження щодо самостійного звернення до суду із вказаною позовною заявою, не вжив заходів з метою захисту інтересів держави та стягнення з відповідача заборгованості за договором, що є підставою для застосування представницьких повноважень прокурором.
За приписами ч. 3 ст. 13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Згідно з ч. 3 ст. 74 ГПК України докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Таким чином, відповідачем не надано суду належних та допустимих доказів повернення суми позики в розмірі 258 000,00 грн. або заперечень проти позову, а отже суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача заборгованості за договором № 150ФГ-2019 від 01.10.2019 про надання фінансової підтримки на поворотній основі фермерському господарству в розмірі 258 000,00 грн. є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Згідно з ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до статті 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Статтею 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно із ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Європейський суд з прав людини вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (Проніна проти України, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 р.).
Також у рішенні у справі "Серявін та інші проти України" Європейський суд з прав людини в вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України).
З огляду на викладене, враховуючи предмет та визначені позивачем підстави позову, принципи диспозитивності, змагальності та рівності сторін перед законом і судом, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до статті 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 76-79, 86, 129, 233, 236 - 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Фермерського господарства "Лідія" (вул. Леніна, буд. 38-Б, село Роза, м.Бердянськ, Запорізька область, 71129; код ЄДРПОУ 20505699) на користь Українського державного фонду підтримки фермерських господарств (вул. Януша Корчака, буд. 9/12, м.Київ, 03190; код ЄДРПОУ 20029342) в особі Запорізького відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств (вул. Святого Миколая, буд. 37-В, м.Запоріжжя, 69063, код ЄДРПОУ 25490940; розрахунковий рахунок: IBAN UA 508201720355159055000015503, код банку МФО 820172, назва банку: Держказначейська служба України, м. Київ ГУДКСУ у м. Київ, призначення платежу: часткове повернення зворотної фінансової допомоги відповідно до договору № 150ФГ-2019 від 01.10.2019) заборгованість за договором № 150ФГ-2019 від 01.10.2019 про надання фінансової підтримки на поворотній основі фермерському господарству у розмірі 258 000 (двісті п`ятдесят вісім тисяч) грн. 00 коп. Видати наказ після набрання рішенням чинності.
3. Стягнути з Фермерського господарства "Лідія" (електронна пошта: невідома; вул.Леніна, буд. 38-Б, село Роза, м. Бердянськ, Запорізька область, 71129; код ЄДРПОУ 20505699) на користь Запорізької обласної прокуратури в особі Вознесенівської окружної прокуратури м. Запоріжжя (вул. Якова Новицького, 5, м. Запоріжжя, 69035, розрахунковий рахунок: UA438201720343180001000000271, відкритий в Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: Запорізька обласна прокуратура, ЄДРПОУ 02909973, код класифікації видатків бюджету - 2800) кошти, витрачені у 2025 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави у розмірі 3 096 (три тисячі дев`яносто шість) грн. 00 коп. Видати наказ після набрання рішенням чинності.
Повне рішення складено та підписано: 14.04.2025.
Суддя К.В. Проскуряков
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з ч. 1 ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 07.04.2025 |
Оприлюднено | 15.04.2025 |
Номер документу | 126567904 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Проскуряков К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні