Іменем України
РІШЕННЯ
02 квітня 2025 року м. Чернігівсправа № 927/1154/24
Господарський суд Чернігівської області у складі судді Фесюри М.В., секретар судового засідання Ткачова А. Ю., розглянувши матеріали справи за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон", проспект Героїв України, 113/1, м. Миколаїв, 54025, код ЄДРПОУ 31764816, до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ" в особі Чернігівської філії, вул. Любецька, 68, м. Чернігів, 14021, код ЄДРПОУ 45355956, про визнання протиправним та скасування протоколу Представники сторін: позивача: Козлов В.В. відповідача: Полях І.С.
18.12.2024 через систему Електронний суд до Господарського суду Чернігівської області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон", у якій просить суд визнати протиправним та скасувати протокол Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ" в особі Чернігівської філії №133-03/02/2024 від 22.07.2024 щодо прийняття рішення уповноваженою особою.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що рішенням Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ" в особі Чернігівської філії, яке оформлене протоколом від 22.07.24 №133-03/02/2024, відхилено тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі Товариства з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон" з предметом закупівлі «Шини автомобільні (для вантажних автомобілів та спецтехніки) за кодом ДК 021:2015:34350000-5 «Шини для транспортних засобів великої та малої вантажності», унікальний номер оголошення про проведення спрощеної закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2024-07-01-002214-а на підставі аб.8 п.п.1 п.44 Постанови Кабінету Міністрів України № 1178 від 12.10.2022 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування». Позивач вважає, що наведена в Протоколі підстава для відхилення тендерної пропозиції є необґрунтованою, отже, рішення Відповідача про відхилення пропозиції Позивача є помилковим та прийнятим з порушенням норм чинного законодавства.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.12.2024 справу №927/1154/24 передано на розгляд судді Фесюрі М.В.
Ухвалою від 24.12.2024 судом прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 23.01.2025 об 11:45. Встановлено сторонам процесуальні строки для подання письмових заяв.
Ухвалою від 20.01.2025 судом задоволено заяву позивача про проведення підготовчого засідання, призначеного на 23.01.2025 на 11:45, в режимі відеоконференції, з використанням власних технічних засобів.
09.01.2025 на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач проти позовних вимог заперечив. Зазначив про те, що ТОВ "Техноторг-Дон" подав тендерну пропозицію лише в межах першого лоту «Шини автомобільні» (для вантажних автомобілів та спецтехніки), очікуваною вартістю 639 050,00 UАН з ПДВ. Відповідно до Регламенту взаємодії структурних та відокремлених підрозділів ТОВ «Газорозодільні мережі України» перед початком здійснення закупівель товарів, робіт і послуг відповідальним підрозділом формується перелік вимог до предмета закупівлі. Зокрема, у випадку виявлення ознак пов`язаності з країнами агресорами та перебування під санкціями учасник вважатиметься таким, що не відповідає встановленим вимогам та його пропозиція підлягатиме відхиленню. Після перевірки ТОВ "Техноторг-Дон" службою комплаєнсу, відділом економічної безпеки Чернігівської філії ТОВ «Газорозподільчі мережі України» наданий висновок, в якому виявлено ряд невідповідностей, що не дозволяло замовнику кваліфікувати учасника, як переможця закупівлі, зокрема, у зв`язку з наявністю ознак пов`язаності учасника закупівлі з республікою Білорусь та Російською федерацією, що спостерігається у судових рішеннях в межах Кримінального провадження №42022110000000163. З інформації в ЄДРСР вбачалося, що досудовим розслідуванням встановлено, що на території України здійснює підприємницьку діяльність група компаній, зокрема "Техноторг-Дон", яка використовуючи юридичних осіб зареєстрованих в офшорних зонах, здійснює імпорт/експорт товарів з юридичними особами зареєстрованими в російській федерації та в республіці білорусь. Зі змісту ухвал Святошинського районного суду м.Києва №759/10524/22, 759/10523/22, 759/10748/22, 759/11664/22 вбачалося, що досудове розслідування здійснювалося за фактом вчинення злочину, передбаченого ч.3 ст.110-2 КК України - фінансування дій, вчинених з метою насильницької зміни чи повалення конституційного ладу або захоплення державної влади, зміни меж території або державного кордону України вчинені повторно або з корисливих мотивів, або за попередньою змовою групою осіб, або у великому розмірі, або якщо вони призвели до заподіяння значної майнової шкоди. За твердженням відповідача, під час розгляду тендерної пропозиції позивача (в складі якої була відсутня інформація про закриття відкритого кримінального провадження №42022110000000163), що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, замовник відхилив пропозицію учасника ТОВ "Техноторг-Дон", про що складено протокол Уповноваженої особи від 22.07.2024 №133-03/02/2024, на підставі абзацу 8 підпункту 1 пункту 44 постанови КМУ №1178 від 12.10.2022 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування». 24.07.2024 року учасник процедури закупівлі - ТОВ "Техноторг-Дон", звернувся до замовника з вимогою надати додаткову інформацію про причини невідповідності тендерної пропозиції ТОВ "Техноторг-Дон" з предметом закупівлі. У відповідь на вимогу, протоколом №133-04/02/2024 від 26.07.2024 була надана відповідь. За результатaми проведеного тендеру UA-2024-07-01-002214-а (лот1) ТОВ «Газорозподільні мережі України» визнано переможця, який пройшов перевірку, та укладено договір поставки №ЧнФ-436-Р від 11.09.2024 з ТОВ «Поліпартс», договір виконаний сторонами. Крім того, відповідач у відзиві зазначає про те, що суд не вправі визначати переможця торгів та приймати рішення про укладення договору та зазначає про неефективність обраного позивачем способу захисту.
В підготовчому засіданні 23.01.2025 суд задовольнив клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи та зобов`язав позивача до наступного судового засідання надати докази отримання відзиву на позовну заяву саме 21.01.2025. Суд постановив ухвалу про продовження строку підготовчого провадження на 30 календарних днів та про відкладення підготовчого засідання до 13.02.2025 до 10:00. Також, суд постановив ухвалу про проведення наступного судового засідання за участю представника позивача Козлова В.В. в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
28.01.2025 від позивача через систему «Електронний суд» надійшла відповідь на відзив від 27.01.2025, в якій позивач не погоджується з викладеним відповідачем у відзиві. Зазначає про те, що арешти, накладені ухвалами суду на майно (грошові кошти) групи компаній ТОВ «Техноторг» були скасовані, а кримінальне провадження №42022110000000163 було закрито на підставі п.2 ч.1 ст.284 КПК України (встановлена відсутність в діянні складу кримінального правопорушення). Відповідні служби відповідача, зібравши неповну інформацію щодо позивача, зробили хибні висновки. Стосовно позиції відповідача щодо відсутності підстав у суду для зобов`язання відповідача визначити переможцем тендерної закупівлі позивача, укласти з ним договір та виконати цей договір, позивач зазначив, що такої вимоги у позовній заяві не заявляв, зокрема, у прохальній частині позовної заяви міститься прохання про визнання протиправним та скасування протоколу щодо прийняття рішення уповноваженою особою відповідача № 133-03/02/2024 від 22.07.2024 року.
31.01.2025 від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких Чернігівська філія ТОВ «Газорозподільні мережі України» зазначило про те, що ухвали суду про накладення арештів та їх скасування не містили відомостей про закриття відкритого кримінального провадження №42022110000000163. Крім того, ні подані матеріали тендерної пропозиції, ні вимога позивача від 24.07.2024 про надання додаткової інформації про причини невідповідності пропозиції не містили відомостей та підтверджуючих документів про закриття кримінального провадження №42022110000000163. Зазначає про те, що за нормами КПК України доступ та інформацію про кримінальне провадження №42022110000000163 могли отримати учасники такого провадження та їх представники, якими не є Чернігівська філія ТОВ «Газорозподільні мережі України». Посилаючись на закриття кримінального провадження №42022110000000163, позивач не надає доказів повідомлення відповідачу про даний факт в межах розгляду тендерної пропозиції або ж вимоги від 24.07.2024 про надання додаткової інформації про причини невідповідності пропозиції.
13.02.2025 суд постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті на 27.02.2025 на 11:00. Також суд постановив ухвалу про проведення наступного судового засідання за участю представника позивача Козлова В.В. в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
Враховуючи перебування судді Фесюри М.В. на лікарняному, призначене на 27.02.2025 на 11:00 судове засідання з розгляду справи по суті не проводилось, про що сторони були повідомлені шляхом направлення на адресу останніх листа від 21.02.2025 вих.№927/1154/24/209/25. Після виходу судді Фесюри М.В. з лікарняного, суд призначив справу до розгляду по суті в судовому засіданні на 12.03.2025, 09:40.
12.03.2025 від відповідача через систему «Електронний суд» надійшло письмове вступне слово відповідача у справі, в якому Чернігівська філія ТОВ «Газорозподільні мережі України» заперечує проти позовних вимог з викладених у відзиві на позовну заяву підстав та зазначає про те, що процедура закупівлі завершується укладенням договору, рішення уповноваженої особи замовника, оформлене відповідним протоколом, є таким, що вичерпало дію фактом його виконання (укладенням договору). Такі висновки сформульовані, зокрема, в постанові Верховного Суду в складі Касаційного господарського суду від 23.08.2023 у справі №903/745/22 та в постанові Великої Палати Верховного Суду від 02.08.2023 у справі №924/1288/21 (пункти 137-138). Обрання ж позивачем неналежного способу захисту своїх прав є самостійною підставою для відмови у позові.
В судове засідання 02.04.2025 прибули представники позивача та відповідача.
У судовому засіданні 02.04.2025 року, відповідно до ч.1 ст.240 Господарського процесуального кодексу України, судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно та повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив:
Рішенням уповноваженої особи Чернігівської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» від 01.07.2024 №133/02/2024 оголошено проведення спрощеної закупівлі відповідно до Регламенту взаємодії структурних та відокремлених підрозділів Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» під час здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, затвердженого наказом №106/102/1-2023 від 06.06.2023 та статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 року № 922- VIII, постанови КМУ від 12.10.2022 року № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних заіупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування Особливості, за предметом закупівлі Шини автомобільні (для вантажних автомобілів та спецтехніки) код згідно ДК 021:2015:34350000-5 Шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності, унікальний номер оголошення про проведення відкритих торгів, присвоєний електронною системою закупівель: UА-2024-07-01- 002214-а (далі - Закупівля).
В межах оголошеної закупівлі було заявлено три лота, очікуваною вартістю 1291950,00 грн: лот 1 - Шини автомобільні (для вантажних автомобілів та спецтехніки), очікувана вартість 639 050,00 UАН з ПДВ; лот 2 - Шини автомобільні (сезон: літо, всесезонна) очікувана вартість 526 888,00 UAН з ПДВ; лот З - Шини автомобільні (сезон: зима), очікувана вартість 126 012,00 UAH з ПДВ.
ТОВ "Техноторг-Дон" подало тендерну пропозицію в межах заявленого першого лоту Шини автомобільні (для вантажних автомобілів та спецтехніки), очікуваною вартістю 639050,00 з ПДВ.
У пропозиції №09/07Т-14 від 09.07.2024 ТОВ "Техноторг-Дон" зазначив вартість пропозиції 556599,78 грн з ПДВ.
Наказом №106/102/1-2023 від 06.06.2023 Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» затверджено Регламент взаємодії структурних та відокремлених підрозділів під час здійснення закупівель товарів, робіт і послуг (далі в тексті - Регламент).
Відповідно до п. 2.1.1. Регламенту, уповноважена особа - працівник департаменту закупівель Товариства або Філії, визначений відповідальним за організацію та проведення закупівель згідно з цим Регламентом та іншими внутрішніми документами Товариства.
За п. 2.1.5. Регламенту, Департамент закупівель Товариства - це структурний підрозділ Товариства.
Наказом №ЧнФ/100/Но-255 від 14.06.2024 «Про призначення уповноваженої особи Чернігівської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» уповноваженою особою, відповідальною за проведення закупівлі товарів, робіт та послуг призначено фахівця з матеріально-технічного забезпечення відділу закупівель управління закупівель Плаксіну Анну Вікторівну.
Відповідно до п. 5.2. Регламенту, перед Початком проведення закупівлі Відповідальним підрозділом формується перелік вимог (кваліфікаційних вимог, критеріїв закупівлі (вимоги до учасника), вимог до предмета закупівлі (технічні, якісні, кількісні характеристики, умови, цілі та завдання закупівлі тощо, далі - технічна специфікація), що включають вимоги, умови, цілі та завдання, у тому числі необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (далі технічна специфікація), проект договору), які включаються до заявки на проведення закупівлі та/або залежно від виду закупівлі до документації закупівлі/оголошення запрошення до участі у переговорах/запита до постачальника (далі у цьому розділі - документація закупівлі).
Згідно з п. 5.20 Регламенту, до документації закупівлі/оголошення про проведення спрощеної закупівлі обов`язково включаються підстави для відхилення учасників.
В межах документації оголошеної спрощеної закупівлі: шини для транспортних засобів великої та малої вантажності, код за національним класифікатором України ДК 021:2015 «Єдиний завкупівельний словник» - 34350000-5 Шини для транспортних засобів великої та малої тонажності за п.2 розділу V Оцінка пропозиції, зазначено, що всі документи, що входять до складу пропозиції Учасника, мають бути обов`язково розміщені в системі закупевіль.
У відповідності до розділу 7 Регламенту та Документації спрощеної закупівлі, затвердженої уповноваженою особою протоколом №133/02/2024 від 01.07.2024 «Шини для транспортних засобів великої та малої вантажності», код за національним класифікатором України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - 34350000-5 Шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності» у процесі здійснення закупівлі Замовник перевіряє: перебування учасника закупівлі під санкціями відповідно до Закону України "Про санкції" від 14.08.2014 №1644-УІІ (зі змінами та доповненнями); перебування учасника закупівлі в: переліку санкцій ОFАС Сполучених Штатів Америки; списку санкцій Європейського Союзу; зведеному списку об`єктів фінансових санкцій у Сполученому Королівстві (Consolidated list of financial sanctions targets in the UK); списку осіб, які підлягають обмежувальним заходам з огляду на дії Російської Федерації, що дестабілізують ситуацію в Україні (List of persons subject to restrictive measures in view of Russia`s actions destabilizing the situation in Ukraine); Управлінні з впровадження фінансових санкцій Сполученого Королівства (ОFSІ) при Королівській Скарбниці (UK Office of Financial Sanctions Implementation (OFSI) jf the Her Majesty`s Treasure); зведеному списку санкцій Ради Безпеки Організації Об`єднаних Націй (Consolidated Unated Nations Security Council Sanctions List); наявність ознак пов`язаності Учасників закупівлі, - наявність ознак пов`язаності учасника з країнами агресорами.
У випадку виявлення ознак/пов`язаності з країнами агресорами та перебування під вищезазначеними санкціями учасник вважатиметься таким, що не відповідає встановленим вимогам та його пропозиція підлягатиме відхиленню.
За п.7.1.2, п.7.1.3. п. 7.1. Регламенту, документи, надані учасниками закупівлі для підтвердження їх відповідності вимогам, визначеним документацією закупівлі/оголошенням про проведення спрощеної закупівлі/запитом до постачальника (далі у цьому розділі - документація закупівлі), перевіряються, зокрема, але не виключно службою комплаєнсу (за її наявності); департаментом безпеки.
У Висновку за результатами перевірки контрагента - Товариства з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон", №4821-СЗ-24 від 12.07.2024 службою комплаєнс зазначено, про те, що контрагента віднесено до жовтої зони. Контрагент входить дло групи компаній «ТЕХНОТОРГ» з 13.07.2016 до 29.11.2022, був учасником ТОВ «Торговий дім МТЗ-Беларус-Україна», код ЄДРПОУ 35723464 спільно з двома білоруськими унітарними підприємствами, які з 19.10.2022 до 12.05.2023 згідно з рішенням РНБОУ внесені до Переліку юридичних осіб, до яких застосовуються обмежувальні заходи (санкції), а також до Санкційного списку Відділу контролю над зовнішніми активами (OFAC) Міністрества фінансів США, санкційного списку Канади, та до Переліку фізичних осіб та юридичних осіб, до яких застосовуються обмежувальні заходи в Японії. ОСОБА_1 з дати створення (11.03.2008) вищезазначеної юридичної особи, яка на даний час перебуває в стані припинення, до 19.10.2023 року був її керівником. При цьому ОСОБА_2 був такожд КВБ біля 10 юридичних осіб (частки від 50% до 100%), якими керували інші особи.
У Висновку департаменту безпеки Чернігівської філії ТОВ «Газорозподільчі мережі України» про результат перевірки контрагента ТОВ "Техноторг-Дон", від 16.07.2024 №Чнф/100/Сл-3701/04-24 зазначено про те, що результатами перевірки встановлено, що керівником, засновником та/або кінцевим бенефіцаром контрагента є ОСОБА_2 , який має історичний зв?язок з ТОВ «Торговий дім МТЗ-Білорус-Україна» (код 35723464), яке мало зв?язок з Республікою Білорусь. Керівником та кінцевим бенефіцаром цього товариства був ОСОБА_2 . 3 21.03.2023 році ТОВ «Торговий дім МТЗ-Білорус-Україна» знаходиться в стані припинення. Також, ОСОБА_2 є засновником та кінцевим бенефіціаром ТОВ «Техноторг Авто», код 34707499, керівником, засновником та кінцевим бенефіціаром ТОВ «Техноторг Лізинг», код 34234628, засновником та кінцевим бенефіціаром ТОВ «Техноторг Агро», код 35916225, керівником та бенефіціаром з 29.11.2022 по 21.03.2023 ТОВ «Торговий дім МТЗ-Білорус-Україна», код 35723464, які входять до групи «Техноторг». Слічим управлінням Головного управління Національної поліції в Київській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань №42022110000000163 від 22.07.2022 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 110-2 КК України. В ході досудового розслідування встановлено, що на території України здійснює підприємницьку діяльність група компаній: ТОВ «Техноторг ДОН», код ЄРД 31764816; ТОВ «Техноторг Авто», код ЄРД 34707499; ТОВ «Техноторг Лізинг», кол ЄРД 34234628; ТОВ «Техноторг Агро», код ЄРД 35916225; ТОВ «Торговий дім МТЗ-Білорус-Україна», код ЄРД 35723464, яке теж входить до ТОВ «Техноторг», код ЄРД 30976452, що заресстровано двома співзасновниками. Незважаючи на заборону ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з рф, група компаній ТОВ «Техноторг-Авто», ТОВ «Техноторг-ДОН», продовжує здійснювати імпорт сільгосптехніки з Росії через Польщу, Республіку Білорусь, сплачуючи податки, збори до державного бюдкету держави-агресора. Згідно з інформацією щодо митного оформлення товарів, отриманої від Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами щодо групи компанії, які входять до складу ТОВ «Техноторг», встановлено, що ТОВ "Техноторг-Дон", співпраціє з наступними іноземними компаніями, з якими здійснює розрахунок за товари, зокрема, в російських рублях. Партнерство з такими контрагентом, за певних умов, може нести негативні фінансові, репутаційні та операційні наслідки і потребує надзвичайної уваги.
22.07.2024 Уповноваженою особою Чернігівської філії ТОВ «Газорозподільчі мережі України» прийнято рішення, оформлене протоколом №133-03/02/2024 про відхилення пропозиції учасника процедури закупівлі ТОВ "Техноторг-Дон" на підставі абзацу 8 підпункту 1 пункту 44 Особливостей. У протоколі зазначено про те, що відповідно до абзацу 8 підпункту 1 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі надав недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з абзацом 1 пункту 42 Особливостей. Відповідно внутрішнім перевіркам згідно з Регламентом п.7.1 було виявлено ряд порушень, що в свою чергу не дозволяє замовнику кваліфікувати учасника, як переможця закупівлі та здійснити майбутній правочин. Позаяк замовник виявив, що учасник процедури закупівлі надав недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі, наявні підстави для відхилення тендерної пропозиції ТОВ "Техноторг-Дон" згідно з абзацом 8 підпункту 1 пункту 44 Особливостей. У протоколі зазначено пронеобхідність оприлюднення інформації про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстав відхилення протягом одного дня з дати ухвалення рішення.
Замовник оприлюднив в електронній системі закупівель інформацію про відхилення тендерної пропозиції.
24.07.2024 року учасник процедури закупівлі - ТОВ "Техноторг-Дон", звернувся до замовника з вимогою про надання додаткової інформації про причини невідповідності із зазначенням підстави відхилення тендерної пропозиції ТОВ "Техноторг-Дон" умовам тендерної документації за протоколом замовника №133-03/02/2024 від 22.07.2024 року по спрощеній закупівлі UА-2024-07-01-002214-а.
У відповідь, протоколом від 26.07.2024 уповноважена особа Чернігівської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» надала відповідь на вимогу, в якому зазначила про те, що не є замовником в розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VІІІ. Чернігівська філія ТОВ «Газорозподільні мережі України» здійснює закупівлі відповідно до Регламенту взаємодії структурних та відокремлених підрозділів Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільчі мережі України» під час здійснення закупівель, товарів, робіт і послуг, затвердженого наказом №106/102/1-2023 від 06.06.2023 та з урахуванням норм чинного законодавства: Закону та Постановою КМУ«Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «про публічні закупівлі», на період дії праоввого режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування від 12 жовтня 2022 року №1178 (зі змінами). Відповідно п.7 Р.7 Регламенту, документація учасника перевіряється відповідальними підрозділами, у т.ч. Службою комплаєнсу та Департаментом безпеки. Відповідно до внутрішніх перевірок згідно з Регламентом п.7.2.1 та 7.2.2. було виявлено ряд невідповідностей, що в свою чергу не дозволяє замовнику кваліфікувати учасника, як переможця закупівлі та здійснити майбутній правочин. Зокрема, у зв`язку з наявністю ознак пов`язаності учасника заікупівлі з республікою білорусь та російською федерацією, що спостерігається у судових рішеннях:
-Ухвала від 02 вересня 2022 року № 759/10524/22;
-Ухвала від 02 вересня 2022 року № 759/10593/22;
-Ухвала від 07 вересня 2022 року №759/10748/22;
-Ухвала від 15 вересня 2022 року N2 759/11664/22;
Ці ухвали є у відкритому доступі в Єдиному Державному реєстрі судових рішень. Кримінальне провадження №42022110000000163. Враховуючи надані інформацію про пов`язаність ТОВ "Техноторг-Дон" з російською федерацією та республікою білорусь, партнерство з даним контрагентом може нести негативні фінансові, репутаційні та операційні наслідки для замовника.
За результатами проведеної процедури закупівлі UА-2024-07-01-002214-а (лот 1) переможцем процедури закупівлі визначено ТОВ «Поліпартс», про що зазначено у протоколі №133-01/03/2021 щодо прийняття рішення уповноваженою особою Чернігівської філії ТОВ «Газорозподільчі мережі України».
11.09.2024 з переможцем укладено договір поставки ЧнФ-436-Р шин автомобільних (ДК 021:2015-34350000-5 Шини для транспортних засобів великої та малої тонажності), який виконано сторонами договору.
Позивач зазначає про те, що інформація на підставі якої відповідач зробив висновок та відхилив тендерну пропозицію ТОВ "Техноторг-Дон" не відповідає дійсності. Своїми діями відповідач порушив принципи, за якими мали здійснюватись електронні закупівлі UА-2024-07-01-002214-а, надав необ`єктивну оцінку документам та безпідставно відхилив пропозицію позивача, у зв`язхку з чим звернувся до суду з позовом про визнання протиправним та скасування протоколу відхилення пропозиції.
Відповідач проти позовних вимог заперечив.
Дослідивши обставини справи, надані матеріали, оцінивши надані докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог та відмову у задоволенні позову у повному обсязі з таких підстав.
Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно ст. 16 ЦК України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до ч.1 ст.2 Господарського процесуального кодексу України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором (ч.1 ст.5 ГПК України).
Захист цивільних прав - це передбачені законом способи охорони цивільних прав у разі їх порушення чи реальної небезпеки такого порушення.
Способи захисту цивільного права чи інтересу - це закріплені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав, інтересів і вплив на правопорушника (постанова Великої Палати Верховного Суду від 22.08.2018 у справі №925/1265/16 (провадження №12-158гс18, п.5.5)). Тобто це дії, спрямовані на запобігання порушенню або на відновлення порушеного, невизнаного, оспорюваного цивільного права чи інтересу. Такі способи мають бути доступними й ефективними (постанови Великої Палати Верховного Суду від 29.05.2019 у справі №310/11024/15-ц (п.14) та від 01.04.2020 у справі №610/1030/18 (п.40)).
Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорювання. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорювання та спричиненим цими діяннями наслідкам. Такі висновки сформульовані, зокрема, в постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі №338/180/17 (п.57), від 11.09.2018 у справі №905/1926/16 (п.40), від 30.01.2019 у справі №569/17272/15-ц, від 01.10.2019 у справі №910/3907/18 (п.48), від 09.02.2021 у справі №381/622/17 (п.14), від 15.02.2023 у справі №910/18214/19 (п.9.12).
Оцінюючи належність обраного позивачем способу захисту та обґрунтовуючи відповідний висновок щодо нього, суди мають враховувати його ефективність. Це означає, що вимога про захист цивільного права має відповідати змісту порушеного права, характеру правопорушення, а також забезпечувати поновлення порушеного права, а в разі неможливості такого поновлення гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.
Встановлені законом матеріально-правові способи захисту цивільного права чи інтересу підлягають застосуванню з дотриманням положень статей 55, 124 Конституції України та ст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція), відповідно до яких кожна особа має право на ефективний засіб правового захисту. У п.145 рішення від 15.11.1996 у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" (Chahal v. The United Kingdom), заява №22414/93, Європейський суд з прав людини виснував, що зазначена норма Конвенції гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені у правовій системі тієї чи іншої країни. Отже, ефективний засіб правового захисту в розумінні ст.13 Конвенції повинен забезпечити поновлення саме порушеного права особи, яка звернулася за судовим захистом. Натомість застосування судом неефективного способу захисту створює лише видимість захисту права особи, в той час як насправді таке право залишається незахищеним, що не відповідає ст.13 Конвенції.
У постанові від 08.02.2022 у справі №209/3085/20 Велика Палата Верховного Суду виснувала, що коли особа звернулася до суду за захистом її порушеного, невизнаного чи оспорюваного права або інтересу, а суд позов задовольнив, виконання його рішення має настільки, наскільки це можливо, відновити стан позивача, який існував до порушення його права та інтересу, чи не допустити таке порушення. Судове рішення не повинне породжувати стан невизначеності у відносинах позивача з відповідачем і вимагати від них подальшого вчинення узгоджених дій для вичерпання конфлікту.
Крім того, спосіб захисту права або інтересу повинен бути таким, щоб у позивача не виникала необхідність повторного звернення до суду (постанова Великої Палати Верховного Суду від 26.01.2021 у справі №522/1528/15-ц.
Закон України "Про публічні закупівлі" визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад з метою забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвитку добросовісної конкуренції.
Відповідно до п.25 ч. 1 ст.1 ЗУ "Про публічні закупівлі" публічна закупівля (далі - закупівля) - придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом.
Предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку (пункти 22, ч.1 ст.1 Закону "Про публічні закупівлі").
Частиною першою статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі" визначено, що закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до п.6 ч.1 ст.1 Закону "Про публічні закупівлі" договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.
Сутність публічної закупівлі полягає у забезпеченні виникнення прав та обов`язків у замовників (зобов`язання зі сплати коштів за придбані товари, виконані роботи чи надані послуги) та учасників процедур закупівель (продажу таких товарів, виконанні робіт чи наданні послуг учасником за результатами проведення процедури закупівлі) у порядку, встановленому Законом "Про публічні закупівлі".
Якщо публічна закупівля завершується оформленням відповідного господарського договору, то оскаржити можна такий договір, а вимога про визнання недійсною закупівлі не є ефективним способом захисту.
При цьому, оскільки процедура закупівлі завершується укладенням договору, рішення уповноваженої особи замовника, оформлене відповідним протоколом, є таким, що вичерпало дію фактом його виконання (укладенням договору).
Такі висновки сформульовані, зокрема, в постанові Великої Палати Верховного Суду від 02.08.2023 у справі №924/1288/21 (пункти 137-138).
У даній справі спір стосується правомірності відхилення відповідачем тендерної пропозиції позивача.
Відповідно до пункту 28 статті 1 Закону України "Про публічні закупівлі" спрощена закупівля - це придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 і 2 частини першої статті 3 цього Закону.
Згідно з частиною 1 статті 14 Закону України "Про публічні закупівлі" спрощена закупівля проводиться замовником із застосуванням електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону.
Спрощена закупівля складається з таких послідовних етапів: 1) оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі; 2) уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі; 3) подання пропозицій учасниками; 4) проведення електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону; 5) розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі, пропозиції учасника; 6) визначення переможця спрощеної закупівлі та укладення договору про закупівлю; 7) розміщення звіту про результати проведення закупівлі відповідно до статті 19 цього Закону (частини 2 статті 14 Закону України "Про публічні закупівлі").
В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 цього Закону України "Про публічні закупівлі", обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності); 3) інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі; 4) кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг; 5) строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; 6) умови оплати; 7) очікувана вартість предмета закупівлі; 8) період уточнення інформації про закупівлю (не менше трьох робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель); 9) кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж два робочі дні з дня закінчення періоду уточнення інформації про закупівлю); 10) перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв; 11) розмір та умови надання забезпечення пропозицій учасників (якщо замовник вимагає його надати); 12) розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає його надати); 13) розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону в межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків або в грошових одиницях очікуваної вартості закупівлі.
В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може зазначатися інша інформація.
У відповідності до п.20 ст.14 Закону України «Про публічні закупівлі» з метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів учасник спрощеної закупівлі може звернутися до замовника та/або до органу, що здійснює контроль над замовником, або до суду.
Рішення та дії замовника можуть бути оскаржені учасником спрощеної закупівлі у судовому порядку.
Відповідно до частини другої статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі" у тендерній документації зазначаються, зокрема, такі відомості: інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону (пункт 3); інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби) (пункт 4).
Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним (частини 3, 4 статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі").
Пунктом 3-7 розділу Х "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про публічні закупівлі" установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі - Особливості).
Відповідно до пункту 41 Особливостей розгляд та оцінка тендерних пропозицій здійснюються відповідно до статті 29 Закону (положення частин другої, дванадцятої, шістнадцятої, абзаців другого і третього частини п`ятнадцятої статті 29 Закону не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 цих особливостей.
Абзацами 1, 2 пункту 43 Особливостей визначено, що якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Згідно з абзацом 1 підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих Особливостей.
Матеріалами справи, її фактичними обставинами підтверджено те, що за рішенням уповноваженої особи Чернігівської філії ТОВ «Газорозподільчі мережі України» від 01.07.2024 № 3133/02/2021 оголошено проведення спрощеної закупівлі за предметом Шини автомобільні (для вантажних автомобілів та спецтехніки) код згідно ДК 021:2015:34350000-5 Шини для транспортних засобів великої та малої тонажності, унікальний номер оголошення про проведення відкритих торгів: UA-2024-07-01-00214-А.
У Документації спрощеної закупівлі, зазначено про те, що у процесі здійснення закупівлі Замовник перевіряє: перебування учасника закупівлі під санкціями відповідно до Закону України "Про санкції" від 14.08.2014 №1644-УІІ (зі змінами та доповненнями); перебування учасника закупівлі в: переліку санкцій ОFАС Сполучених Штатів Америки; списку санкцій Європейського Союзу; зведеному списку об`єктів фінансових санкцій у Сполученому Королівстві (Consolidated list of financial sanctions targets in the UK); списку осіб, які підлягають обмежувальним заходам з огляду на дії Російської Федерації, що дестабілізують ситуацію в Україні (List of persons subject to restrictive measures in view of Russia`s actions destabilizing the situation in Ukraine); Управлінні з впровадження фінансових санкцій Сполученого Королівства (ОFSІ) при Королівській Скарбниці (UK Office of Financial Sanctions Implementation (OFSI) jf the Her Majesty`s Treasure); зведеному списку санкцій Ради Безпеки Організації Об`єднаних Націй (Consolidated Unated Nations Security Council Sanctions List); наявність ознак пов`язаності Учасників закупівлі, - наявність ознак пов`язаності учасника з країнами агресорами.
У випадку виявлення ознак пов`язаності з країнами агресорами та перебування під вищезазначеними санкціями учасник вважатиметься таким, що не відповідає встановленим вимогам та його пропозиція підлягатиме відхиленню.
Тож, позивач приймаючи участь у закупівлі був обізнаний з вимогами замовника, які були розміщені ним у тендерній документації. Відтак, позивач приймаючи участь у такій закупівлі фактично погодився з вимогами замовника.
ТОВ «Техноторг-дон» подало тендерну пропозицію №09/07Т від 09.07.2024 в межах заявленого лоту Шини автомобільні (для вантажних автомобілів та спецтехніки), очікуваною вартістю 556599,78 грн з ПДВ, яка за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, однак відхилена рішенням уповноваженої особи, оформленим протоколом №133-03/02/2024 на підставі абз.8 підп.1 п.44 Особливостей.
Замовник оприлюднив в електронній сиситемі закупівель інформацію про відхилення тендерної пропозиції ТОВ «Техноторг-дон» з посиланням на абз.8 підпункту1 пункту44 Особливостей. У протоколі, зокрема, зазначив про те, що відповідно внутрішнім перевіркам згідно з Регламентом п.7.1 було виявлено ряд порушень, що в свою чергу не дозволяє замовнику кваліфікувати учасника, як переможця закупівлі та здійснити майбутній правочин. Позаяк замовник виявив, що учасник процедури закупівлі надав недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі, наявні підстави для відхилення тендерної пропозиції ТОВ "Техноторг-Дон" згідно з абзацом 8 підпункту 1 пункту 44 Особливостей. У випадку неврахування учасником під час подання пропозиції, зокрема невідповідності учасника чи товару/послуги, зазначеним нормативно-правовим актам, нормам та вимогам або є інші підтверджені факти, які вказують на пов`язаність учасника з країнами агресорами, учасник вважатиметься таким, що не відповідає встановленим вимогам та його попозиція підлягає відхиленню.
У подальшому, 24.07.2024 ТОВ «Техноторг-дон» звернулося до замовника з вимогою про надання додаткової інформації про причини невідповідності тендерної пропозиції.
У відповідь на звернення учаника замовником надана відповідь, оформлена протоколом №133-04/02/2024 від 26.07.2024 про те, що відповідно п.7 Р.7 Регламенту, документація учасника перевіряється відповідальними підрозділами, у т.ч. Службою комплаєнсу та Департаментом безпеки. Відповідно внутрішнім перевіркам згідно з Регламентом п.7.2.1 та 7.2.2. було виявлено ряд невідповідностей, що в свою чергу не дозволяє замовнику кваліфікувати учасника, як переможця закупівлі та здійснити майбутній правочин. Зокрема, у зв`язку з наявністю ознак пов`язаності учасника заікупівлі з республікою білорусь та російською федерацією, що спостерігається у судових рішеннях: ухвала від 02 вересня 2022 року № 759/10524/22; ухвала від 02 вересня 2022 року № 759/10593/22; ухвала від 07 вересня 2022 року №759/10748/22; ухвала від 15 вересня 2022 року N2 759/11664/22. Ці ухвали є у відкритому доступі в Єдиному Державному реєстрі судових рішень. Кримінальне провадження №42022110000000163. Враховуючи інформацію про пов`язаність ТОВ "Техноторг-Дон" з російською федерацією та республікою білорусь, партнерство з даним контрагентом може нести негативні фінансові, репутаційні та операційні наслідки для замовника.
За результатами проведеної процедури закупівлі UА-2024-07-01-002214-а (лот 1) переможцем процедури закупівлі визначено ТОВ «Поліпартс», про що зазначено у протоколі №133-01/03/2021 щодо прийняття рішення уповноваженою особою Чернігівської філілї ТОВ «Газорозподільчі мережі України», з яким 11.09.2024 укладено договір поставки ЧнФ-436-Р шин автомобільних (ДК 021:2015-34350000-5 Шини для транспортних засобів великої та малої тонажності), який виконано сторонами договору.
Як встановлено судом, під час розгляду тендерної пропозиції ТОВ «Техноторг-дон» та проведення перевірки контрагента службою комплаєнсу та відділом економічної безпеки Чернігівської філії ТОВ «Газорозподільні мережу» було встановлено пов`язаність з республікою Білорусь. У Висновку за результатами перевірки ТОВ "Техноторг-Дон", №4821-СЗ-24 від 12.07.2024 службою комплаєнс зазначено, про те, що контрагента віднесено до жовтої зони, оскільки контрагент входить до групи компаній «ТЕХНОТОРГ», був учасником ТОВ «Торговий дім МТЗ-Беларус-Україна», код ЄДРПОУ 35723464 спільно з двома білоруськими унітарними підприємствами, а керівник ТОВ «Техноторг-дон» - ОСОБА_1 , був її керівником. А у Висновку департаменту безпеки Чернігівської філії ТОВ «Газорозподільчі мережі України» про результат перевірки контрагента ТОВ "Техноторг-Дон", від 16.07.2024 №Чнф/100/Сл-3701/04-24 зазначено, ОСОБА_2 має історичний зв?язок з ТОВ «Торговий дім МТЗ-Білорус-Україна» (код 35723464), яке мало зв?язок з Республікою Білорусь. ОСОБА_2 є засновником та кінцевим бенефіціаром ТОВ «Техноторг Авто», код 34707499, керівником, засновником та кінцевим бенефіціаром ТОВ «Техноторг Лізинг», код 34234628, засновником та кінцевим бенефіціаром ТОВ «Техноторг Агро», код 35916225, керівником та бенефіціаром з 29.11.2022 по 21.03.2023 ТОВ «Торговий дім МТЗ-Білорус-Україна», код 35723464, які входять до групи «Техноторг». Слічим управлінням Головного управління Національної поліції в Київській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні внесеному до Єдиного рестру досудових розслідувань №42022110000000163 від 22.07.2022 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 110-2 КК України. В ході досудового розслідування встановлено, що на території України здійснює підприємницьку діяльність група компаній: ТОВ «Техноторг ДОН», код ЄРД 31764816; ТОВ «Техноторг Авто», код ЄРД 34707499; ТОВ «Техноторг Лізинг», код ЄРД 34234628; ТОВ «Техноторг Агро», код ЄРД 35916225; ТОВ «Торговий дім МТЗ-Білорус-Україна», код ЄРД 35723464, яке теж входить до ТОВ «Техноторг», код ЄРД 30976452. Група компаній ТОВ «Техноторг-Авто», ТОВ «Техноторг-дон», продовжує здійснювати імпорт сільгосптехніки з Росії через Польщу, Республіку Білорусь. Згідно з інформацією щодо митного оформлення товарів, отриманої від Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами щодо групи компанії, які входять до складу ТОВ «Техноторг», встановлено, що ТОВ "Техноторг-Дон", співпрацює з іноземними компаніями, з якими здійснює розрахунок за товари, зокрема, в російських рублях. За висновками проведеної перевірки, наявність ознак пов`язаності ТОВ «Техноторг ДОН» з республікою білорусь та російською федерацією, вбачається з ухвал, якими за клопотанням прокурора були накладені арешти на групи компаній «Техноторг».
Однак, за твердженням позивача, арешти накладені ухвалами від 02.09.2022 року № 759/10524/22; від 02.09.2022 року № 759/10593/22; від 07.09.2022 року №759/10748/22; від 15.09.2022 року №759/11664/22; були скасовані ще до проведення процедури закупівлі, відповідно - ухвалами від 04.10.2022 у справі №759/12614/22, від 13.10.2022 у справі № 759/13530/22, ухвалою від 07.10.2022 у справі № 759/12773/22 та ухвалою від 03.10.2022 у справі № 759/12617/22, що вбачається з Єдиного державного реєстру судових рішень. А кримінальне провадження №42022110000000163 було закрито на підставі п.1 ч.1 ст.284 КПК України (встановлено відсутність в діянні складу кримінального правопорушення), що підтверджується листом ГУ Національної поліції в Київській області №70аз/109/24/55-2023 від 30.03.2023.
Суд зазначає про те, що у розділі ІІІ та у розділі V тендерної документації спрощеної закупівлі "Шини для транспортних засобів великої та малої вантажності" Чернігівська філія ТОВ "Газорозподільчі мережі України" зазначила про те, що у випадку не врахування учасником під час подання пропозиції, зокрема невідповідність учасника чи товару/послуги, зазначеним нормативно-правовим актам, нормам та вимогам або є інші підтверджені факти, які вказують на пов`язаність учасника з країнами агресорами, учасник вважатиметься таким, що не відповідає встановленим вимогам та його пропозиція підлягатиме відхиленню; у випадку виявлення ознак пов`язаності з країнами агресорами та перебування під вищезазначеними санкціями учасник вважатиметься таким, що не відповідає встановленим вимогам та його пропозиція підлягатиме відхиленню.
Суд враховує, що кримінальне провадження №42022110000000163 було закрито на підставі п.1 ч.1 ст.284 КПК України за відсутністю в діянні складу кримінального правопорушення, що свідчить про відсутність підстав для притягнення до кримінальної відповідальності.
Однак, мова йде про дотримання визначених замовником умов тендерної закупівлі, однак з яких - це ознаки пов"язаності зкраїною-агресором.
Суд звертає увагу на формулювання умови як "ознаки".
Підрозділом безпеки відповідача такі ознаки наведені у висновку, а отже, на момент прийняття рішення про визначення переможця замовник мав всі підстави вважати, що позивач не дотримався всіх умов тендерної закупівлі.
Суд враховує, що поняття "ознаки" та "підстави для притягнення до кримінальної відповідальності" не є тотожніми. І в даному випадку замовник скористався своїм правом як визначити певні умови для закупівлі, так і використати такі умови як критерії для визначення переможця.
Позивач зазначає про те, що не має на меті визнання його переможцем тендерної закупівлі та укладення з ним договору, лише просить визнати протокол відхилення протиправним та скасувати його, оскільки вважає причини відхилення необґрунтованими та помилковими.
За встановленими в нормах Закону України "Про публічні закупівлі" правилами, після визначення найбільш економічно вигідної пропозиції здійснюється розгляд тендерної пропозиції такого учасника на відповідність вимогам тендерної документації, та у разі її не відповідності, остання відхиляється та розглядається наступна з переліку учасників, що вважається найбільш економічно вигідною (постанова ВС від 17.03.2020 у справі №826/8263/18).
Враховуючи відхилення пропозиції ТОВ «Техноторг-дон» та строки проведення спрощеної закупівлі, процедура закупівлі №UА-2024-07-01-002214-а завершилася визначенням переможця ТОВ «Поліпартс», з яким відповідачем укладено Договір поставки від 11.09.2024, який виконано сторонами.
З урахуванням зазначеного, суд доходить висновку про те, що оскарження рішення про відхилення пропозиції учасника ТОВ «Техноторг-дон» уповноваженої особи відповідача, оформленого протоколом № 133-03/02/2024 від 22.07.2024, не є ефективним способом захисту, оскільки вичерпало свою дію фактом його виконання ухваленням уповноваженої особи рішення про визначення переможця ТОВ «Поліпарт» та укладення з ним договору поставки.
Враховуючи викладене вище у сукупності, суд доходить висновку про відсутність підстав для визнання протоколу про відхилення пропозиції протиправним та його скасування.
У зв"язку з цим доведеність пов"язаності позивача з країною агресором виходить за межі даного позову. А обрання неефективного способу захисту своїх прав є самостійною підставою для відмови в позові. Подібний правовий висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.09.2022 у справі №910/12525/20 (п.148).
З урахуванням викладеного суд відмовляє у позові про визнання протоколу № 133-03/02/2024 від 22.07.2024 протиправним та його скасування.
Пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі - Конвенція) зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод (рішення Європейського Суду з прав людини у справі Трофимчук проти України, №4241/03, від 28.10.2010).
Частиною 1 ст. 73 ГПК України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно ч.ч. 1, 3 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Витрати зі сплати судового збору за подання позову в розмірі 2422,40 грн, відповідно до вимог статті 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на позивача, оскільки позов не підлягає задоволенню.
Керуючись ст. ст. 123, 129, 233, 236 - 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
У позові відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили у строк та в порядку, встановленому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в строк, встановлений ст. 256 Господарського процесуального кодексу України та в порядку, передбаченому ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено 14.04.2025.
Суддя М.В. Фесюра
за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2025 |
Оприлюднено | 15.04.2025 |
Номер документу | 126569231 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їхніх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Фесюра М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні