Рішення
від 11.04.2025 по справі 742/171/25
ПРИЛУЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Провадження № 2/742/586/25

Єдиний унікальний № 742/171/25

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2025 року м.Прилуки

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області в складі головуючого судді Фетісової Н.В., за участі секретаря судових засідань Шептун В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Прилуки цивільну справу за позовом заступника керівника Прилуцької окружної прокуратури в інтересах держави, в особі Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати за землю,

УСТАНОВИВ:

Заступником керівника Прилуцької окружної прокуратури в інтересах держави, в особі Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області подано позов до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати за землю.

В обґрунтування позову зазначає, що відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відомості про об`єкт нерухомого майна, загальною площею 63 кв.м., розташований за адресою: АДРЕСА_1 , з 19.12.2016 належить на праві приватної власності ОСОБА_1 на підставі договору дарування №3390 від 19.12.2016 нежитлова будівля, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1123194474241), розміщена на земельній ділянці, площею 0,0123 га, кадастровий номер якої 7424184302:02:000:0016, цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, для обслуговування магазину. Незважаючи на те, що право власності на нежитлову будівлю ОСОБА_1 набула 19.12.2016, однак, станом на листопад 2024 року з заявою до Ладанської селищної ради про відведення земельної ділянки у користування остання не зверталась. Як наслідок, договір оренди вищезазначеної земельної ділянки станом на дату подачі позовної заяви, не укладено та не зареєстровано, грошові кошти за використання земельної ділянки з кадастровим номером 7424184302:02:000:0016 ОСОБА_1 не сплачувались. Отже, ОСОБА_1 у період часу з 19.12.2016 до теперішнього часу не набула права користування на земельну ділянку загальною площею 0,0123 га з кадастровим номером 7424184302:02:000:0016, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , а тому, використовує земельну ділянку під об`єктом нерухомості без достатніх правових підстав та без сплати коштів за її використання.

Таким чином, ОСОБА_1 маючи у приватній власності нежитлову будівлю загальною площею 63 кв. м за адресою: АДРЕСА_1 , в період часу з 19.12.2016 до 30.11.2024 користувалася земельною ділянкою з кадастровим номером 7424184302:02:000:0016 площею 0,0123 га, призначеною для обслуговування вказаної нежитлової будівлі, без оформленого договору оренди на неї з Ладанською селищною радою та державної реєстрації такого права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

З аналізу інформації з Державного земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим номером 7424184302:02:000:0016 площею 0,0123 га сформована та зареєстрована в Державному земельному кадастрі. Власником земельної ділянки площею 0,0123 га з кадастровим номером 7424184302:02:000:0016 є територіальна громада в особі Ладанської селищної ради на підставі ст. 82 ЗК України.

Таким чином, ОСОБА_1 у період часу з грудня 2016 по листопад 2024, зважаючи на належність на праві власності нерухомого майна, фактично користувалася земельною ділянкою з кадастровим номером 7424184302:02:000:0016 площею 0,0123 га, без достатньої правової підстави, а тому відповідно до положень ст. 1212, 1214 ЦК України повинна відшкодувати Позивачу всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна. Відповідач не є власником чи постійним землекористувачем земельної ділянки з кадастровим номером 7424184302:02:000:0016, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому єдина можлива форм здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата (ст.14.1.72 Податкового кодексу України).

Податковим кодексом України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (ст. ст. 14.1.125, 14.1.136, 288.5 Податкового кодексу України).

ОСОБА_1 у період з 19.12.2016 до 30.11.2024 не сплачувала за користування земельною ділянкою плату за землю у встановленому законодавчими актами розмірі. Таким, чином, відповідачка не сплачуючи орендну плату за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору, фактично збільшила свої доходи, а позивач втратив належне йому майно - кошти від орендної плати. Враховуючи зазначене, розмір збільшеного доходу відповідача у період з 19.12.2016 до 30.11.2024, у зв`язку з використанням земельної ділянки Ладанської селищної ради без достатньої правової підстави, є розміром плати за земельну ділянку комунальної власності у формі орендної плати, який нараховується та сплачується за регульованою ціною, що встановлена Ладанською селищною радою.

Розмір доходу ОСОБА_1 розраховано позивачем як розмір плати за земельну ділянку комунальної власності у формі орендної плати, який нараховується та сплачується за регульованою ціною, встановленою уповноваженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування. Верховним Судом неодноразово зазначалося, що при стягненні безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, нарахування мають здійснюватися позивачем не самостійно (шляхом арифметичного розрахунку. без проведення нормативної грошової оцінки землі), а виключно на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (постанови Верховного Суду від 12.06.2019 у справі №922/902/18, від 08.08.2019 у справі №922/1276/18, від 01.10.2019 у справі №922/2082/18, від 06.11.2019 у справі №922/3607/18, тощо). Відповідно до витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 123 кв. м, кадастровий номер якої 7424184302:02:000:0016, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: у 2024 році - 47 390,32 грн.; у 2023 році - 45 074,25 грн.

За інформацією ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області нормативно-грошова оцінка земельної ділянки за період з 2016 року по 2022 рік не проводилась. Разом з цим, нормативно-грошова оцінка населеного пункту с. Лиски введена в дію з 01.01.2022, згідно якої вартість 1 кв.м. земельної ділянки з кадастровим номером 7424184302:02:000:0016 становить станом на 01.01.2022 - 305,96 грн. Таким чином, вартість земельної ділянки у 2022 році становить 37 633,08 грн.

У відповідності до п.5.5 Положення про порядок справляння плати за землю на території Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, затвердженого рішенням 12 сесії 8 скликання Ладанської селищної ради №9 від 05.07.2021 встановлено, що орендна плата встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником) та орендарем в розмірі не менше 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

З огляду на зазначене, розрахувати розмір доходу за використання ОСОБА_1 земельної ділянки з грудня 2016 року по грудень 2021 не вбачається за можливим, оскільки відсутня інформація про нормативно грошову оцінку ділянки. Разом з цим, розмір доходу за використання ОСОБА_1 земельної ділянки у період з 01.01.2022 до 30.11.2024 земельної ділянки площею 123 кв. м, кадастровий номер якої 7424184302:02:000:0016, склав 15137,81 грн. Отже, розмір збережених ОСОБА_1 коштів від безпідставно набутого майна склав 15137,81 грн. за період з 01.01.2022 до 30.11.2024.

Ладанською селищною радою про недопущення використання земельної ділянки, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , без правовстановлюючих документів, та необхідність укладення та реєстрації відповідного договору оренди землі, повідомлялась ОСОБА_1 , шляхом направлення на її адресу листа 16.02.2024.

Враховуючи вищевикладене, ОСОБА_1 не оформивши право користування земельною ділянкою комунальної власності, на якій розташоване належне їй майно, як фактичний користувач земельної ділянки використовувала її у період з грудня 2016 до 30.11.2024, без належних на те правових підстав, і без сплати орендної плати у загальній сумі 78911,95 грн., яка є безпідставно набутими та збереженими коштами за користування земельною ділянкою площею 0,0123 га з кадастровим номером 7424184302:02:000:0016, у зв`язку з чим зобов`язаний їх відшкодувати позивачу - власникові цієї земельної ділянки, тобто Ладанській селищній раді.

Ухвалою Прилуцького міськрайонного суду Чернігівської області від 10 січня 2025 року позовну заяву прийнято до розгляду за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 05 лютого 2025 року, яке було відкладено до 01 квітня 2025 року.

Ухвалою Прилуцького міськрайонного суду Чернігівської області від 01 квітня 2025 року підготовче провадження закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 11 квітня 2025 року.

У судове засідання заступник керівника Прилуцької окружної прокуратури не з`явився хоча про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Згідно поданої письмової заяви просить розглядати справу за його відсутності. Позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить суд задовольнити позовну заяву.

Представник Ладанської селищної ради у судове засідання не з`явився, хоча про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Згідно поданої письмової заяви просить провести розгляд справи без участі представника Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області за наявними в справі матеріалами. Заявлені позовні вимоги підтримують в повному обсязі.

Відповідач у судове засідання також не з`явилася, згідно поданих письмових заяв від 01 квітня 2025 року та від 11 квітня 2025 року просить розглянути справу без її участі. Позовні вимоги визнає в повному обсязі, не заперечує проти їх задоволення.

Згідно поданого відзиву на позовну заяву відповідач позовні вимоги, викладені у позовній заяві, не визнає. Свої заперечення мотивує тим, що позивачем надано лише два витяги із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок: №HB-9952828462024 від 06.11.2024 та №HB-9928262582023 від 19.09.2023 р., хоча фактичний розрахунок доходу Відповідача у вигляді безпідставно збережених коштів орендної плати проводився за період 2022, 2023, 2024 років. З огляду на вищезазначене, просить суд: прийняти відзив Відповідача на позовну заяву Позивача та врахувати його під час розгляду справи по суті; зменшити ціну позову за справою №2/742/586/25 шляхом виключення з розрахунку орендної плати за 2022 рік у сумі 4515,97 грн.; дозволити Відповідачу (інвалід 3 групи) проводити сплату грошових зобов`язань, що будуть визначені Судом по справі №2/742/586/25 на протязі 3-х місяців рівними частками.

Згідно поданої відповіді на відзив заступник керівника Прилуцької окружної прокуратури зазначає, що відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відомості про об`єкт нерухомого майна, загальною площею 63 кв.м. розташований за адресою: АДРЕСА_1 , з 19.12.2016 належить на праві приватної власності ОСОБА_1 на підставі договору дарування №3390 від 19.12.2016. Нежитлова будівля, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1123194474241), розміщена на земельній ділянці, площею 0,0123 га, кадастровий номер якої 7424184302:02:000:0016, цільове призначення для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, для обслуговування магазину. З 19.12.2016 (з дати набуття права власності на об`єкт нерухомості) ОСОБА_1 стала фактичним користувачем земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, а тому саме із цієї дати у власника об`єкта нерухомого майна виникає обов`язок належним чином оформити право користування земельною ділянкою та сплатити за користування земельною ділянкою, на якій таке майно розташоване. До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, такі кошти безпідставно збереженими (Вказаний Висновок викладений Верховним Судом у справі №922/2060/20). Належним та допустимим доказом є інформація ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області про нормативно-грошову оцінку населеного пункту с. Лиски, яка введена в дію з 01.01.2022 та згідно якої вартість 1 кв.м. земельної ділянки з кадастровим номером 7424184302:02:000:0016 становить станом на 01.01.2022 - 305,96 грн. Таким чином, вартість земельної ділянки у 2022 році становить 37633,08 грн. Тому, посилання відповідача на те, що єдиним достовірним та належним доказом для визначення суми безпідставно збережених коштів орендної плати є витяг про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, не заслуговують на увагу. З огляду на зазначене, розмір доходу за використання ОСОБА_1 земельної ділянки площею 123 кв. м, кадастровий номер якої 7424184302:02:000:0016 у період з 01.01.2022 до 30.11.2024 склав 15137,81 грн. Детальний розрахунок суми безпідставно збережених коштів міститься в тексті позовної заяви та доданий до неї, тому просять позовну заяву в інтересах держави в особі Прилуцької міської ради до ОСОБА_2 про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати в сумі 15137,81 грн., задовольнити у повному обсязі.

Відповідно до ч.2ст. 247 ЦПК Україниу разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цьогоКодексурозгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, дослідивши письмові докази по справі та оцінивши їх сукупності, приходить до наступного висновку.

Судом установлено, що згідно Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 11.04.2025, ОСОБА_1 є власником нежитлової будівлі, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , яка розміщена на земельній ділянці площею 0,0123га, кадастровий номер 7424184302:02:000:0016, цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, для обслуговування магазину.

Відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №399238808 від 15.10.2024 вбачається, що власником земельної ділянки, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,0123га, кадастровий номер 7424184302:02:000:0016, цільове призначення: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, для обслуговування магазину є орган державної влади, Краслянська сільська рада Прилуцького району Чернігівської області, код ЄДРПОУ: 04415710, країна реєстрації: Україна (а.с.11, зворот).

16 лютого 2024 року Ладанська селищна рада направляла на адресу відповідача лист щодо необхідності укладення договору оренди землі з селищною радою та реєстрації права оренди на неї. ОСОБА_1 проінформовано, що згідно з чинним законодавством, використання землі в Україні є платним, право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права. У зв`язку з чим їй запропоновано звернутися до селищної ради з метою, укладення договору оренди землі та реєстрації права оренди на неї (а.с.14,15).

Згідно відповіді Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, наданої 12.06.2024 за №1936/02-21 Прилуцькій окружній прокуратурі щодо стягнення безпідставно збережених коштів та представництва органами прокуратури інтересів Ладанської селищної ради вбачається, що на території Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області є земельні ділянки з цільовим призначенням 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі загальною площею 0,2068 гектарів, на які відсутні правовстановлюючі документи (Договори оренди землі) на право користування земельними ділянками, на яких розміщено нерухоме майно нежитлові будівлі загальною площею 901,40 кв.м., які перебувають у приватній власності ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ), в тому числі: площею 0,0123 га за кадастровим номером 7424184302:02:000:0016 з цільовим призначенням 03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Станом на 11.06.2024 у ОСОБА_1 відсутні правовстановлюючі документи (Договори оренди землі) на право користування земельними ділянками загальною площею 0,2068га в т.ч. за кадастровим номером 7424184302:02:000:0016 (а.с.12,13).

У відповідності до вимог ч.11 ст. 120 ЗК України якщо об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), інша будівля або споруда), незавершеного будівництва розміщений на земельній ділянці державної або комунальної власності, що не перебуває у користуванні, набувач такого об`єкта нерухомого майна зобов`язаний протягом 30 днів з дня державної реєстрації права власності на такий об`єкт звернутися до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про передачу йому у власність або користування земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, що належить йому на праві власності, у порядку, передбаченому статтями 118, 123 або 128 цього Кодексу.

Таким чином, з 19.12.2016 (з дати набуття права власності на об`єкт нерухомості) ОСОБА_1 стала фактичним користувачем земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, а тому саме із цієї дати у власника об`єкта нерухомого майна виникає обов`язок належним чином оформити право користування земельною ділянкою та сплатити за користування земельною ділянкою, на якій таке майно розташоване.

До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, такі кошти є безпідставно збереженими. (Вказаний Висновок викладений Верховним Судом у справі №922/2060/20).

З вказаного можна дійти до висновку, що з дати набуття права власності на об`єкт нерухомого майна у відповідача виник обов`язок належно оформити правовідносини щодо користування земельною ділянкою (укласти відповідний договір та оформити речові права на земельну ділянку), а також обов`язок сплачувати за користування земельною ділянкою, на якій розташоване майно.

Крім цього, у відповідності до висновку Великої Палати Верховного Суду від 04.12.2018 у справі №910/18560/16 (провадження №12-143г18, пункти 8.5, 8.17) відповідно до принципу єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди особа, яка набула право власності на об`єкт нерухомості, розташований у межах земельної ділянки, якою користувався попередній власник нерухомого майна, набуває право вимагати оформлення на своє ім`я документів на користування земельною ділянкою на умовах і в обсязі, які були встановлені для попереднього землекористувача - власника об`єкта нерухомості, або частиною земельної ділянки, яка необхідна для обслуговування об`єкта нерухомості, розташованого на ній,

Відповідно до копії витягу №НВ-9928262582023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 19.09.2023, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 7424184302:02:000:0016 складає 45074,25 грн. (а.с.17).

Відповідно до копії витягу №НВ-9952828462024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 06.11.2024, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 7424184302:02:000:0016 складає 47390,32 грн. (а.с.16).

Відповідно до копії листа Головного Управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 05 листопада 2024 року за №5395-24 вбачається, що законодавчими та нормативно-правовими актами, які регулюють проведення грошової оцінки земель, не передбачено визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок за минулі роки. Але оскільки за даними Національної кадастрової системи та системи документообігу «ДокПроф», яка діє в Головному управлінні Держгеокаластру у Чернігівській області, Витяги з НГО на земельні ділянки в т.ч. з кадастровим номером 7424184302:02:000:0016 формувалися в 2023 році. Згідно наданого розрахунку нормативна грошова оцінка одного метра квадратного у розрізі економіко-планувальних зон з врахуванням наступних характеристик: категорія земель - землі житлової та громадської забудови; цільове призначення - 03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі; місце розташування - згідно кадастрових номерів. Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів с. Лиски введена в дію з 01.01.2022: кадастровий номер земельної ділянки 7424184302:02:000:0016 станом на 01.01.2022 305,96 грн., станом на 01.01.2023 351,62 грн. (а.с.18-23).

Відповідно до п.5.5 Положення про порядок справляння плати за землю на території Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, затвердженого рішенням 12 сесії 8 скликання Ладанської селищної ради №9 від 05.07.2021 встановлено, що орендна плата встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником) та орендарем в розмірі не менше 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с.22).

Згідно розрахунку, розмір недоотриманих коштів до місцевого бюджету у вигляді орендної плати за використання ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,0123 га, яка розташована по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 7424184302:02:000:0016) за період з 01.01.2022 по 30.11.2024 складає 15137,81 грн. (а.с.6, зворот).

Предметом позову в цій справі є стягнення недоотриманих Ладанською селищною радою Прилуцького району Чернігівської області доходів у вигляді орендної плати, внаслідок використання фізичною особою ОСОБА_1 земельної ділянки, площею 0,0123 га, кадастровий номер 7424184302:02:000:0016, яка розташована по АДРЕСА_1 .

З матеріалів справи вбачається, що об`єкт нерухомого майна, який розміщений на земельній ділянці з кадастровим номером 7424184302:02:000:0016 перебуває у власності ОСОБА_1 .

Проте, ОСОБА_1 маючи у приватній власності нежитлову будівлю загальною площею 63 кв.м., яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , в період часу з грудня 2016 року до 30 листопада 2024 року користувалась земельною ділянкою з кадастровим номером 7424184302:02:000:0016, площею 0,0123 га, призначеною для обслуговування вказаної нежитлової будівлі, без оформленого договору оренди на неї з Ладанською селищною радою та державної реєстрації такого права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата землю справляється відповідно до закону.

Статтею 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної комунальної власності.

Статтею 67 Конституції України визначено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Предметом позову в цій справі є стягнення з власника об`єкту нерухомого майна безпідставно збережених коштів орендної плати за фактичне користування земельною ділянкою. Разом з тим для кондикційних зобов`язань доведення вини особи не має значення, а важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої (статті 1212-1214 Цивільного кодексу України). Отже, незалежно від наявності вини в поведінці Відповідача, сам факт несплати ним за користування земельною ділянкою у встановленому законодавчими актами розмірі, свідчить про втрату Позивачем майна.

Верховним Судом неодноразово зазначалося, зокрема у постановах від 29.01.2019 у справах №922/536/18, від 12.04.2019 у справі №922/981/18, що при розгляді позову про стягнення безпідставно збережених коштів у виді недоотриманої орендної плати, встановленню підлягає, зокрема, факт того, чи є земельна ділянка, за фактичне користування якою Позивач просить стягнути безпідставно збережені кошти, сформованим об`єктом цивільних прав протягом усього періоду, зазначеного у позові. У випадку відсутності сформованості спірної земельної ділянки, як об`єкту цивільних прав вказане свідчить про наявність підстав для відмови у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до ч. 1 ст. 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

За змістом ч.ч.1-4, 9 ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок ;шляхом визначеннямеж земельнихділянок державноїчи комунальноївласності запроектами землеустроющодо впорядкуваннятериторій населенихпунктів,проектами землеустроющодо впорядкуваннятериторії длямістобудівних потреб,проектами землеустроющодо приватизаціїземель державнихі комунальнихсільськогосподарських підприємств,установ таорганізацій;шляхом інвентаризаціїземель державноїчи комунальноївласності увипадках,передбачених законом;за проектамиземлеустрою щодоорганізації територіїземельних часток(паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Отже, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння: кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі (правовий висновок викладений також в постанові Верховного Суду 10.02.2020 року у справі №922/981/18).

З матеріалів справи вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 7424184302:02:000:0016, площею 0,0123га сформована та зареєстрована в Державному земельному кадастрі на підставі розробленої документації із землеустрою. Власником даної земельної ділянки є орган державної влади, Краслянська сільська рада Прилуцького району Чернігівської області, у відповідності до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с.11).

Отже, ОСОБА_1 не є власником чи постійним землекористувачем земельної ділянки з кадастровим номером 7424184302:02:000:0016, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата.

Податковим кодексом України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (ст.ст. 14.1.125, 14.1.136, 288.5 Податкового кодексу України).

Таким, чином, відповідачка не сплачуючи орендну плату за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору, фактично збільшила свої доходи, а позивач втратив належне йому майно - кошти від орендної плати.

Відповідно до ч.1 ст.76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування ч.1 ст.77 ЦПК України.

Згідно із положеннями ч.1 ст.81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Стороною відповідача, всупереч процесуального обов`язку, не надано в судове засідання доказів, які б вказували на сплату орендної плати та не спростовано суму заборгованості перед позивачем.

Враховуючи вищевикладене, ОСОБА_1 не оформивши право користування земельною ділянкою комунальної власності, на якій розташоване належне йому нерухоме майно, як фактичний користувач земельної ділянки використовувала її у період з 01.01.2022 до 30.11.2024, без належних на те правових підстав, і без сплати орендної плати у загальній сумі 15137 грн. 81 коп., яка є безпідставно набутими та збереженими коштами за користування земельною ділянкою площею 0,0123 га з кадастровим номером 7424184302:02:000:0016, у зв`язку з чим зобов`язана їх відшкодувати позивачу - власникові цієї земельної ділянки, тобто Ладанській селищній раді.

Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 20.11.2018 року у справі 922/3412/17 (провадження №12-182г 18), від 23.05.2018 року у справі №629/4628/16-ц (провадження №14-77ц18), Касаційного господарського суду Верховного Суду від. 03.06.2020 року у справі №920/673/19 та інших.

Частиною 1 статті 142 ЦПК України встановлено, що у разі визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті, суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Враховуючи, що відповідач позов визнала, позивачу має бути повернуто з державного бюджету 50 % відсотків судового збору, сплаченого при подачі позову згідно з платіжною інструкцією №3731 від 19.12.2024, у розмірі 1514 (одна тисяча п"ятсот чотирнадцять) гривень 00 копійок.

На підставі викладеного, керуючись ст.4, 10, 12, 13, 76-83, 89, 141, 258-259, 263-265 ЦПК України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов заступника керівникаПрилуцької окружноїпрокуратури вінтересах держави,в особіЛаданської селищноїради Прилуцькогорайону Чернігівськоїобласті до ОСОБА_1 простягнення безпідставнозбережених коштіву виглядіорендної платиза землю задовольнити.

Стягнути безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати в сумі 15137 (п`ятнадцять тисяч сто тридцять сім) грн. 81 коп. з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Ладанської селищної ради (код ЄДРПОУ отримувача 04412449, UA538999980334179815000025723 ГУК у Черніг.обл/тг с-щ Ладан/18010900, Казначейство України (ел. адм. Подат.).

Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса проживання: АДРЕСА_2 , на користь Чернігівської обласної прокуратури (отримувач Чернігівська обласна прокуратура, банк отримувача Державна казначейська служба України м.Київ; рахунок отримувача UA248201720343140001000006008) 50 % відсотків судового збору, сплаченого при подачі позову згідно з платіжною інструкцією №3731 від 19.12.2024, у розмірі 1514 (одна тисяча п"ятсот чотирнадцять) гривень 00 копійок.

Повернути Чернігівській обласній прокуратурі (отримувач Чернігівська обласна прокуратура, банк отримувача Державна казначейська служба України м.Київ; рахунок отримувача UA248201720343140001000006008) з Державного бюджету Україні 50 % відсотків судового збору сплаченого при подачі позову згідно з платіжною інструкцією №3731 від 19.12.2024, у розмірі 1514 (одна тисяча п"ятсот чотирнадцять) гривень 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Чернігівського апеляційного суду.

Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Ладанська селищна рада Прилуцького району Чернігівській області, код ЄДРПОУ 04412449, місцезнаходження: 17583, Чернігівська область, Прилуцький район, селище Ладан, вул. Миру, буд.77А.

Прилуцька окружна прокуратура, код для реєстрації в ЄСІТС 0291011425, місцезнаходження: 17500, Чернігівська область, м. Прилуки, вул. В`ячеслава Чорновола, буд. 50-а.

Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_3 ,.

Суддя Наталія ФЕТІСОВА

СудПрилуцький міськрайонний суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення11.04.2025
Оприлюднено16.04.2025
Номер документу126579308
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —742/171/25

Рішення від 11.04.2025

Цивільне

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області

ФЕТІСОВА Н. В.

Ухвала від 01.04.2025

Цивільне

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області

ФЕТІСОВА Н. В.

Ухвала від 05.03.2025

Цивільне

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області

ФЕТІСОВА Н. В.

Ухвала від 05.02.2025

Цивільне

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області

ФЕТІСОВА Н. В.

Ухвала від 10.01.2025

Цивільне

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області

ФЕТІСОВА Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні