Герб України

Рішення від 14.04.2025 по справі 200/750/25

Донецький окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 квітня 2025 року Справа№200/750/25

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Галатіної О.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправними дії, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

На адресу суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, в якій просить суд:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, в частині зупинення застосування пільги ОСОБА_1 , як учаснику війни, у вигляді 50-відсоткової знижки плати за користування комунальними послугами;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області поновити ОСОБА_1 на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги з 01.01.2024 року для права отримання 50% знижки з оплати комунальних послуг належних їй як учаснику війни;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області поновити ОСОБА_1 з 01.01.2024 року пільгу у вигляді 50-відсоткової знижки плати за користування комунальними послугами, що була надана у відповідності до ст.14 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 23 вересня 2022 року у справі № 200/3910/22 зобов`язано Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області надати ОСОБА_1 пільгу на отримання 50% знижки з оплати комунальних послуг як учаснику війни. Відповідно відомостей з реєстраційного особистого кабінету на порталі електронних послуг ПФУ у розділі «Мої пільги», станом на теперішній час, місяць та рік останнього нарахування Позивачці пільги є грудень 2023 року. Даний факт зупинення застосування їй пільги у вигляді 50% знижки плати за користування комунальними послугами, що були надані у відповідності до ст.14 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», свідчить про протиправність дій Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, які полягають в порушенні права Позивачки на пільги як учаснику війни, інформацію про яку було включено до Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, у зв`язку з чим Позивачка звернулась до суду із вказаним позовом.

Ухвалою суду від 07 лютого 2025 року позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправними дії, зобов`язання вчинити певні дії - залишено без руху.

Встановлено позивачу п`ятиденний строк для усунення недоліків позовної заяви, протягом якого позивач має надати до суду: позовну заяву із зазначенням повної адреси та індексу реєстрації або місце проживання чи перебування позивача із доказами на підтвердження зазначеного факту.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 14 лютого 2025 року прийнято до розгляду позовну заяву. Відкрито провадження в адміністративній справі. Справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання ухвали подати до суду відзиву на позовну заяву з доказами на його підтвердження з одночасним надісланням (наданням) його копії та доданих до нього документів позивачу.

Витребувано від Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області докази, які стали підставою для допущення спірної бездіяльності, вчинення спірних дій та прийняття рішень.

До суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого представник відповідача, зокрема, зазначає, що в системі ІКІС ПФУ: ППВ ДСВ нарахування та виплата пільг на житлово-комунальні послуги Позивачу (ЕОС 4001-49290831), проводились на виконання рішення суду за адресою АДРЕСА_1 . В заяві про усунення недоліків від 10 лютого 2025 року Позивач повідомляє суд та зазначає, що місце її реєстрації: АДРЕСА_2 , але станом на теперішній час вона фактично мешкає за адресою: АДРЕСА_3 , що підтверджується Довідкою від 20 квітня 2022 року № 1201-5001186984 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Враховуючи вищевикладене, для поновлення нарахування та виплати пільг Позивач має право подати відповідну заяву про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу за фактичним місцем проживання, а саме АДРЕСА_3 . Розрахунок пільги Позивачу, як учаснику війни, буде проведено за екстериторіальним принципом єдиної черги завдань та єдиної черги спеціалістів з урахуванням норм постанови КМУ № 389, а саме за умови, що середньомісячний сукупний дохід сім`ї пільговика в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу. Щодо визначення права на отримання пільг з 01 січня 2024 року для пільговиків, відомості про яких наявні в Реєстрі осіб, які мають право на пільги, органами Пенсійного фонду України проведено автоматичний розрахунок середньомісячного сукупного доходу (при розрахунку враховувались доходи пільговика і членів його сім`ї (за наявності) за III і IV квартали попереднього календарного року). У зв`язку з тим, що середньомісячний сукупний дохід сім`ї Позивача в розрахунку на одну особу перевищив величину доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу (з 01 січня 2024 року - 4240 грн. на одну особу), заявниці в автоматичному режимі відмовлено у призначенні пільг з 01 січня 2024 року. За період з 01 січня 2024 року по теперішній час Позивач із заявою про призначення пільг до органів Пенсійного Фонду України не зверталась жодних документів не надавала. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

У відповіді на відзив, позивач зазначає, що розрахунок щомісячних сум пільг на комунальні послуги здійснювалося ГУ ПФУ Донецької області з урахуванням листів підприємств-надавачів послуг, щодо підтвердження надання послуг та їх вартості за відкритими особовими рахунками на ОСОБА_1 з якими було укладено договори на постачання (надання) комунальних послуг за адресою: АДРЕСА_4 . У зв`язку з чим, вважає безпідставними доводи Відповідача про її право на отримання пільг на оплату житлово-комунальних послуг за фактичним місцем проживання у м. Дніпро, оскільки Позивачем у заяві до ГУ ПФУ в Донецькій області про надання пільг як учаснику війни вже було визначено зареєстроване місце проживання (перебування) у АДРЕСА_5 , відомості про яке були внесені до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги. Поряд із цим, підтримала доводи, що викладені у позовній заяві та просила задовольнити позов.

За приписами частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

У відповідності до частини 2 статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України, за правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

У відповідності до частини 8 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Розглянувши наявні заяви по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується вимоги, дослідивши докази, суд встановив наступне.

Позивач, Позивач, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт громадянина України НОМЕР_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , місце реєстрації: АДРЕСА_6 .

Згідно посвідчення НОМЕР_3 від 24.11.2021, виданого Управлінням соціального захисту населення Слов`янської військово-цивільної адміністрації, позивач має статус учасника війни.

З метою отримання пільг для оплати житлово-комунальних послуг для учасників війни 30.11.2021 позивачка звернулась до Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області із заявою про вирішення питання про надання їй пільг як учаснику війни відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 23 вересня 2022 року у справі № 200/3910/22 адміністративний позов ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт громадянина України НОМЕР_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , місце реєстрації: АДРЕСА_6 ) до Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області (ЄДРПОУ 44522551, зареєстроване місцезнаходження: 84122, Донецька область, Краматорський район, м. Слов`янськ, вул. Василівська, 11) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії - задоволено.

Визнано протиправними дії Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області щодо відмови в наданні пільг ОСОБА_1 пільг по оплаті житлово-комунальних послуг, належних їй як учаснику війни.

Зобов`язано Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області надати ОСОБА_1 пільгу на отримання 50% знижки з оплати комунальних послуг як учаснику війни.

Вищезазначене рішення набуло законної сили 24 жовтня 2022 року.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 18.09.2023 року, було задоволено заяву про заміну сторони виконавчого провадження № 71673058 в адміністративній справі № 200/3910/22 з примусового виконання виконавчого листа, виданого 16.01.2023 про зобов`язання надати ОСОБА_1 пільгу на отримання 50% знижки з оплати комунальних послуг, як учаснику війни, з Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області на Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (84122, Донецька області, м. Слов`янськ, пл. Соборна, 3, код ЄДРПОУ 13486010).

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 07.01.2025 року було встановлено, що я перебувала на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги з 01.11.2021 року до 31.12.2023 року, що підтверджується повідомленнями про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг пільговику ОСОБА_1 № картки 4001- 49290831 , які були надані ГУ ПФУ до звіту про виконання рішення суду у справі № 200/3910/22.

Відповідно до вищезазначеної ухвали суду, щодо доводів позивача, що вона перебувала на обліку як пільговик лише до 31.12.2023 року, суд зазначив, що правовідносини між позивачем і відповідачем, які виникли після ухвалення рішення суду, зокрема, і щодо її перебування на обліку як отримувача пільг, виходять за межі предмету розгляду у справі № 200/3910/22, тому можуть бути предметом окремого оскарження у позовному провадженні у разі незгоди позивача із діями або бездіяльністю відповідача відносно перебування її на обліку як отримувача пільг після 31.12.2023 року.

Поряд із цим, такі доводи позивача суперечать її позиції відносно того, що повідомлення не містять інформації про включення ОСОБА_1 до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги.

Водночас, судом установлено, що повідомлення про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг пільговику ОСОБА_1 містять № картки 4001-49290831, що вказує на те, що вона перебувала на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги.

Згідно відомостей з реєстраційного особистого кабінету ОСОБА_1 на порталі електронних послуг ПФУ у розділі «Мої пільги», станом на теперішній час, місяць та рік останнього нарахування пільги є грудень 2023 року.

Таким чином, спірним питанням даної справи є правомірність зупинення застосування позивачці пільги у вигляді 50% знижки плати за користування комунальними послугами, що були надані у відповідності до ст.14 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», оскільки середньомісячний сукупний дохід сім`ї Позивача в розрахунку на одну особу перевищив величину доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу (з 01 січня 2024 року - 4240 грн. на одну особу).

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовий статус ветеранів війни, створення належних умов для їх життєзабезпечення, формування в суспільстві шанобливого ставлення до них врегульовані Законом України від 22 жовтня 1993 року №3551-ХІІ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі - Закон №3551-ХІІ).

Згідно з статтею 4 Закон №3551-ХІІ ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав. До ветеранів війни належать: учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни.

Позивач має статус учасника війни, що підтверджується відповідним посвідченням № НОМЕР_2 , тому на неї поширюється дія Закону №3551-ХІІ.

Відповідно до пунктів 4, 5, 6, 18 частини першої статті 14 Закону №3551-ХІІ учасникам війни надаються, зокрема, такі пільги: 50-процентна знижка плати за користування житлом (квартирна плата) в межах норм, передбачених чинним законодавством (21 кв. метр загальної площі житла на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю); 50-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання. Площа житла, на яку надається знижка, при розрахунках плати за опалення становить 21 кв. метр опалювальної площі на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю. Для сімей, що складаються лише з непрацездатних осіб, надається 50-процентна знижка за користування газом для опалювання житла на подвійний розмір нормативної опалювальної площі (42 кв. метри на кожну особу, яка має право на знижку плати, та 21 кв. метр на сім`ю); 50-процентна знижка вартості палива, в тому числі рідкого, в межах норм, встановлених для продажу населенню, для осіб, які проживають у будинках, що не мають центрального опалення; позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

Абзацом другим підпункту 1 пункту 9 розділу I Закону України від 28 грудня 2014 року №76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» (далі - Закон №76-VIII) статтю 14 Закону №3551-ХІІ було доповнено частиною шостою такого змісту: «Установити, що пільги, передбачені пунктами 1, 2, 4, 5, 6 та 18 частини першої цієї статті, надаються за умови, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України» (набрала чинності з 01 січня 2015 року).

Тобто наслідком запровадження такої умови для надання окремих пільг стало їх скасування для певного кола осіб.

У зв`язку з прийняттям Закону №76-VIII Кабінет Міністрів України постановою від 04 червня 2015 року №389 затвердив Порядок надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім`ї. Згідно з пунктом 1 Порядку №389 він визначає механізм реалізації права на отримання пільг з оплати послуг за користування житлом (квартирна плата, плата за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), управління багатоквартирним будинком, комунальних послуг (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення, тепло- та електропостачання, природний газ (в тому числі послуги з транспортування, розподілу та постачання, централізоване опалення, вивезення побутових відходів), паливом, скрапленим газом, телефоном, послуг із встановлення квартирних телефонів (далі - пільги) залежно від середньомісячного сукупного доходу сім`ї осіб, які мають право на пільги згідно із законодавчими актами, а також підтвердження права на інші види пільг, які надаються з урахуванням доходу (безоплатне одержання ліків, лікарських засобів, імунобіологічних препаратів, виробів медичного призначення, зубопротезування тощо) відповідно до законодавства.

За змістом пункту 2 Порядку №389 його дія поширюється на осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із Законом №3551-ХІІ.

Пунктом 3 Порядку №389 установлено, що пільги, зазначені у пункті 1 цього Порядку, надаються за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів за умови, що середньомісячний сукупний дохід сім`ї пільговика в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу.

Відповідно до пункту 8 Порядку №389 відомості про доходи пільговиків і членів їх сімей на запити від органів Пенсійного фонду України ДПС надає у п`ятиденний строк у порядку, встановленому Пенсійним фондом України та Мінфіном.

Відомості про соціальні виплати/допомоги, які надаються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення (крім частини допомоги при народженні дитини, виплата якої проводиться одноразово, частини допомоги при усиновленні дитини, виплата якої проводиться одноразово, допомоги на поховання, одноразової допомоги, яка надається відповідно до законодавства або за рішеннями органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, організацій, установ незалежно від форми власності), на запити органів Пенсійного фонду України структурні підрозділи з питань соціального захисту населення надають у п`ятиденний строк у порядку, встановленому Пенсійним фондом України та Мінсоцполітики.

Для визначення станом на 1 січня кожного року права на отримання пільг для пільговиків, зазначених у пункті 2 цього Порядку, відомості про яких наявні в Реєстрі, під час визначення органами Пенсійного фонду України середньомісячного сукупного доходу враховуються доходи пільговика і членів його сім`ї (за наявності), зазначених у = пункті 4 = цього Порядку, за III і IV квартали попереднього календарного року.

Для визначення права на отримання пільг для пільговиків, зазначених у пункті 2 цього Порядку, які звернулися із заявою про внесення відомостей до Реєстру осіб, які мають право на пільги, за формою згідно з додатком 3 до Положення про Реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 р. №117 «Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги» (Офіційний вісник України, 2003 р., № 5, ст. 177) - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 2023 р. №1351, під час визначення органами Пенсійного фонду України середньомісячного сукупного доходу враховуються доходи пільговика і членів його сім`ї (за наявності), зазначених у пункті 4 цього Порядку, за два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення.

У пункті 9 Порядку №389 зазначено, що структурні підрозділи з питань соціального захисту населення до 30 листопада 2022 р. з урахуванням отриманої інформації, зазначеної у пунктах 6-8 цього Порядку, визначають протягом десяти днів з дня отримання такої інформації середньомісячний сукупний дохід сім`ї в розрахунку на одну особу шляхом ділення загальної суми грошових доходів кожного члена сім`ї пільговика за попередні шість місяців на 6 і на кількість членів сім`ї.

Разом з тим, Рішенням Конституційного Суду України від 18 грудня 2018 року №12-р/2018 (справа №1-6/2018(2791/15) визнано неконституційними абзац другий підпункту 1, абзац другий підпункту 2, абзаци другий, третій, четвертий підпункту 3 пункту 9 розділу I Закону №76-VIII; частину шосту статті 14, частину другу статті 16 Закону №3551-XII зі змінами. Одночасно установлено, що вони втрачають чинність через три місяці з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.

Відтермінування втрату чинності цими положеннями Конституційний Суд України мотивував тим, що для відновлення попереднього рівня соціального захисту учасників війни, осіб, на яких поширюється чинність Закону №3551-ХІІ, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, або встановлення альтернативних варіантів компенсації скасованих пільг потрібно передбачити кошти у Державному бюджеті України, внести відповідні зміни до законів України.

Отже, у зв`язку із прийняттям Конституційним Судом України Рішення від 18 грудня 2018 року №12-р/2018 положення частини шостої статті 14 Закону №3551-ХІІ втратили чинність з 18 березня 2019 року та застосуванню надалі не підлягають.

Конституційний Суд України у вказаному рішенні зазначив, що встановлення пільг ветеранам війни, особам, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», є одним із засобів реалізації державою конституційного обов`язку щодо забезпечення соціального захисту осіб, які захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність, та членів їхніх сімей. Держава не може в односторонньому порядку відмовитися від зобов`язання щодо соціального захисту осіб, які вже виконали свій обов`язок перед державою щодо захисту її суверенітету і територіальної цілісності. Невиконання державою соціальних зобов`язань щодо ветеранів війни, осіб, на яких поширюється чинність вказаного Закону, підриває довіру до держави (абз.2 п.5 рішення).

Конституційний Суд України вважає, що соціальний захист ветеранів війни, осіб, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», спрямований на забезпечення їм достатнього життєвого рівня. Обмеження або скасування пільг для ветеранів війни, осіб, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» без рівноцінної їх заміни чи компенсації є порушенням зобов`язань держави щодо соціального захисту осіб, які захищали Вітчизну, та членів їхніх сімей. У разі зміни правового регулювання набуті вказаними особами пільги чи інші гарантії соціального захисту повинні бути збережені із забезпеченням можливості їх реалізації. Обмеження або скасування таких пільг, інших гарантій соціального захисту можливе лише у разі запровадження рівноцінних або більш сприятливих умов соціального захисту (абз.3 п.5 рішення).

З 18 березня 2019 року Законом №3551-XII та Порядком №389 визначено різні підходи щодо надання пільг, встановлених Законом №3551-XII, у тому числі статтею 14 для учасників війни. Так Закон №3551-XII не ставить у залежність надання пільг від середньомісячного доходу сім`ї пільговика в розрахунку на одну особу. У той же час чинними є положення Порядку №389, які умовою надання пільг вказують не перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї пільговика в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців за величину доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу.

Так згідно з пунктом 11 Порядку №389 після закінчення дванадцяти місяців уповноважений орган визначає право пільговика на отримання пільг на наступний період відповідно до пункту 9 цього Порядку.

Відповідно до пункту 9 цього Порядку структурні підрозділи з питань соціального захисту населення до 30 листопада 2022 р. з урахуванням отриманої інформації, зазначеної у пунктах 6-8 цього Порядку, визначають протягом десяти днів з дня отримання такої інформації середньомісячний сукупний дохід сім`ї в розрахунку на одну особу шляхом ділення загальної суми грошових доходів кожного члена сім`ї пільговика за попередні шість місяців на 6 і на кількість членів сім`ї.

Органи Пенсійного фонду України з урахуванням отриманої інформації, зазначеної в пунктах 6-8 цього Порядку, визначають із 1 грудня 2022 середньомісячний сукупний дохід у розрахунку на одну особу сімей пільговиків, інформацію про яких внесено до Реєстру, шляхом ділення загальної суми грошових доходів кожного із членів сім`ї пільговика, на яких поширюються пільги, за попередні шість місяців на 6 і на кількість членів сім`ї.

Суд зазначає, що відповідно до статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Конституція України є нормами прямої дії.

Згідно з пунктами 1, 6 частини першої статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються права і свободи людини та громадянина, гарантії цих прав і свобод, основи соціального захисту.

Також частиною третьою статті 2 Закону №3551-ХІІ визначено, що нормативні акти органів державної влади та органів місцевого самоврядування, які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені цим Законом, є недійсними.

Частиною третьою статті 7 КАС України визначено, що у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.

Отже, виходячи із визначених загальних засад пріоритетності законів над підзаконними актами, при вирішені питання надання пільг особам відповідно до Закону №3551-XII підлягають застосуванню положення цього Закону, який має вищу юридичну силу, а не норми Порядку №389, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України, якими істотно звужено обсяг встановлених законом прав.

Таким чином, з 19.03.2019 року частина шоста статті 14 Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII, втратила чинність та застосуванню не підлягає.

Поряд з цим, Порядок №389 є підзаконним нормативним актом, прийнятим на виконання норм, з-поміж інших, Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", отже визнання неконституційною норми закону, на виконання його було прийнято унеможливлює його застосування навіть за умови, якщо відповідні зміни до нього не внесено.

З урахуванням наведеного суд дійшов висновку, що з 19 березня 2019 року позивач як учасник війни має право на отримання пільг, передбачених пунктами 4, 5, 6, 18 частини першої статті 14 Закону №3551-ХІІ, без урахування умови щодо середньомісячного сукупного доходу її сім`ї, а відповідач безпідставно надання таких пільг не відновив, що є його протиправною бездіяльністю.

Поряд із цим, як вже зазначено вище, рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 23 вересня 2022 року у справі № 200/3910/22 адміністративний позов ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт громадянина України НОМЕР_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , місце реєстрації: АДРЕСА_6 ) до Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області (ЄДРПОУ 44522551, зареєстроване місцезнаходження: 84122, Донецька область, Краматорський район, м. Слов`янськ, вул. Василівська, 11) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії - задоволено.

Визнано протиправними дії Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області щодо відмови в наданні пільг ОСОБА_1 пільг по оплаті житлово-комунальних послуг, належних їй як учаснику війни.

Зобов`язано Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області надати ОСОБА_1 пільгу на отримання 50% знижки з оплати комунальних послуг як учаснику війни.

Вищезазначене рішення набуло законної сили 24 жовтня 2022 року.

Слід зазначити, що відповідно до статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, яким закінчується розгляд справи в адміністративному суді, ухвалюється іменем України.

Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими та службовими особами, фізичними та юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Аналогічні положення містяться в статті 370 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Отже, обов`язковість виконання судового рішення є важливою складовою права особи на справедливий суд, що гарантоване статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, та однією з основних засад судочинства, визначених статтею 129-1 Конституції України, статтею 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, статтями 14, 370 Кодексу адміністративного судочинства України.

Частиною другою статті 9 КАС України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Позивач, звертаючись до суду із позовом, позовні вимоги просила задовольнити з 01.01.2024, так як саме з цієї дати відповідачем припинено виплату пільг учаснику війни.

На підставі встановлених обставин справи, наведених норм законодавства України, що врегульовує спірні правовідносини, а також враховуючи межі позовних вимог, виходячи із наданих частиною другою статті 245 КАС України повноважень, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог шляхом прийняття рішення про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо відновлення надання ОСОБА_1 як учаснику війни пільг, визначених частиною першою статті 14 Закону №3551-ХІІ, та зобов`язання відповідача надати ОСОБА_1 як учаснику війни з 01.01.2024 пільги, у вигляді 50-відсоткової знижки плати за користування комунальними послугами, що була надана у відповідності до ст.14 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що фактично, позовні вимоги задоволені, оскільки бездіяльність відповідача визнана протиправною, а зобов`язання вчинити певні дії є похідною вимогою, суд дійшов висновку щодо стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача судового збору у розмірі 1211,20 грн.

На підставі викладеного, керуючись нормами Конституції України та Кодексу адміністративного судочинства, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , місце реєстрації: АДРЕСА_6 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (ЄДРПОУ 13486010, адреса: 84122, Донецька область, м.Слов`янськ, пл.Соборна, буд.3) про визнання протиправними дії, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо відновлення надання ОСОБА_1 , як учаснику війни, пільг, визначених частиною першою статті 14 Закону №3551-ХІІ.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області надати ОСОБА_1 , як учаснику війни, з 01.01.2024 пільги, у вигляді 50-відсоткової знижки плати за користування комунальними послугами, що була надана у відповідності до ст.14 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1211,20 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Направлення даного рішення суду здійснювати шляхом електронного листування на електронні адреси учасників справи.

Суддя О.О. Галатіна

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.04.2025
Оприлюднено16.04.2025
Номер документу126580801
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —200/750/25

Ухвала від 12.05.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Рішення від 14.04.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 14.02.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 07.02.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні