Герб України

Рішення від 14.04.2025 по справі 460/2920/25

Рівненський районний суд рівненської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

14 квітня 2025 року м. Рівне№460/2920/25

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Зозулі Д.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" доЗахідного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Вераллія Україна" звернулось до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 966/33-00-07-05 від 29.10.2024 Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідачем проведено документальну позапланову невиїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Вераллія Україна" з питань дотримання вимог валютного законодавства за період з 01.05.2019 по 01.04.2024 року за контрактом від 27.09.2016 №27.09.2016 (дата здійснення експортної операції 11.05.2019), відповідно до отриманої інформації Національного банку України від 23.06.2020 №25-0006/115/ДСК, та за контрактом від 22.07.2021 №5501568407 (дата авансового платежу 22.09.2021), відповідно до отриманої інформації ДПС України від 02.11.2022 №13439/7/99-00-07-05-02-07, - про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів станом на 01.06.2020, 01.10.2022, наданої уповноваженим банком АТ "КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК" (МФО 300614), за результатами якої складено акт перевірки №637/33-00-07-05/22555135 від 27.09.2024. На підставі акту відповідачем винесено податкове повідомлення рішення № 966/33-00-07-05 від 29.10.2024. На думку позивача, зазначене податкове повідомлення рішення є протиправним та таким, що порушує права товариства. Позивач зазначає, що відповідачу надавався сертифікат Економічної палати Чеської республіки № 113С/5000/2023 від 13.09.2023 наданий МЕТОР GLASS s.r.o. (Чеська Республіка) якими засвідчено настання форс-мажорних обставин, а саме військової агресії російської федерації проти України, що стали підставою для ведення воєнного стану, якими підтверджено факт неможливості виконання контракту з контрагентом. Товариство з обмеженою відповідальністю "Вераллія Україна" наголошує, що порушення законодавчо встановлених термінів розрахунків по зовнішньоекономічному контракту укладеному з нерезидентом МЕТОР GLASS s.r.o. (Чеська Республіка) відбулися у зв`язку з невиконанням контрагентом підрядних робіт, оскільки контрагент був позбавлений можливості виконати свій обов`язок щодо їх виконання через дію форс мажорних обставин. Крім того, вказав, що відповідно до контракту від 22.07.2021 №5501568407, проформи-інвойсу на попередню оплату від 28.07.2021 № 21/037, 22.09.2021 ПрАТ «Вераллія Україна» була здійснена попередня оплата у розмірі 27 310,00 EUR нерезиденту МЕТОР GLASS s.r.o. (Чеська Республіка) за послуги з монтажу, підключення та пусконалагодження обладнання для фільтрування і очищення стічних вод. Після актуалізації технічного завдання до системи фільтрування і очищення стічних вод виникла необхідність виконання підготовчих (будівельних) робіт на майданчику для монтажу системи. Роботи з монтажу системи фільтрації технічно та з міркувань безпеки не могли бути виконані в зимовий період, тому їх виконання було відкладено. Проте в зв`язку з початком військової агресії РФ проти України 24 лютого 2022 року та бойовими діями, вищезазначені роботи так і не були розпочаті. Чеські спеціалісти не змогли приїхати в Україну для виконання відповідних монтажних робіт, виконуючи рекомендацію Міністерства закордонних справ Чеської Республіки утримуватися від поїздок до України з будь-якою метою під час дії воєнного стану. В той же відповідно до п. 6. ст .13 «Про валюту і валютні операції» у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженого органу (організації) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту). Пунктом 6.1 Контракту передбачено, що строк дії форс-мажорних обставин підтверджується сертифікатом, виданим торгово-промисловою палатою країни або уповноваженим органом державної влади цієї країни, який підтверджує настання обставин, що визначені як форс-мажорні в цьому договорі. Відповідно до цього пункту контракту «військові дії» віднесені до форс-мажорних обставин. Таким чином, як було зазначено, у зв`язку з військовою агресією російської федерації підрядник МЕТОР GLASS s.r.o. (Чеська Республіка) не зміг вчасно виконати свої зобов`язання та надав сертифікат про виникнення форс-мажорних обставин №113C/5000/2023 від 13.09.2023 року. Отже, зазначає, що відповідно до абзацу першого п. 6 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції», перебіг строків та нарахування пені були зупинені з 24 лютого 2022 року по 13 вересня 2023 року. Період дії форс-мажорних обставин завершився 13 вересня 2023 року. З 14 вересня 2023 року перебіг строку поновлюється. Таким чином, між 22 вересня 2021 року та 24 лютого 2022 року (включно) пройшло 156 днів, тобто на момент закінчення форс-мажорних обставин залишок строку: 365 -156 = 209 днів. Отже, граничний строк розрахунків, враховуючи форс-мажорні обставини, становить (14 вересня 2023 + 209 днів) 10 травня 2024 року. Проте 07.03.2024 підрядником роботи були завершені, про що був складений відповідний акт виконаних робіт. Таким чином, порушення строків з боку ПрАТ «Вераллія Україна» не відбулося.

Представником відповідача через канцелярію суду подано відзив на позов, в якому зазначено, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення, яким нараховану пеню за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності є законним та обґрунтованим. Зазначив, що до перевірки ПрAT "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" не представлено висновку Міністерства економіки України на продовження строків розрахунків по Договору підряду від 22.07.2021 №5501568407, укладеному з компанією «Metop Glass spolecnost s rucenim omezenym» (Чеська Республіка). Крім того, вказав, що до перевірки ПрАТ "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" не представлено ухвали суду про прийняття позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним Договором підряду від 22.07.2021 №5501568407, укладеного з компанією «Metop Glass spolecnost s rucenim omezenym» (Чеська Республіка). Разом з тим, зазначив, що до перевірки ПрАТ "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" представлено Сертифікат про форс-мажорні обставини №113С/5000/2023 від 13.09.2023 Економічної палати Чеської Республіки. Даним сертифікатом Економічна палата Чеської Республіки засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а саме: «російське військове вторгнення в Україну та введення воєнного стану із 05 год. 30 хв. 24 лютого 2022 року в Україні, який досі діє. Через військові дії неможливо забезпечити надійне та безпечне транспортування замовлених технологій та фахівців до місця призначення в Україні. Вищезазначені обставини не можна було передбачити або уникнути, і вони впливають на зобов`язання за Договором від 22.07.2021 №5501568407. З 24 лютого 2022 року до теперішнього часу Виконавець не може виконати зобов`язання за даним Договором». Засвідчені сертифікатом Економічної палати Чеської Республіки форс-мажорні обставини не мають ознак надзвичайності і невідворотності, оскільки, введення воєнного стану в Україні не обмежує виконати свої зобов`язання компанією «Metop Glass spolecnost s rucenim omezenym» (Чеська Республіка) по Договору підряду від 22.07.2021 №5501568407 щодо виконання нерезидентом робіт, а у разі неможливості виконання нерезидентом робіт - повернення коштів нерезидентом за імпортною операцією. Форс-мажорні обставини, які засвідчені сертифікатом №113С/5000/2023 від 13.09.2023 Економічної палати Чеської Республіки, можуть впливати на своєчасне виконання зобов`язання саме резидента - ПрАТ "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА", оскільки, виникли на території України. Такі події жодним чином не перешкоджали виконанню своїх зобов`язань компанією «Metop Glass spolecnost s rucenim omezenym» (Чеська Республіка) по Договору підряду від 22.07.2021 №5501568407 щодо виконання нерезидентом робіт, а у разі неможливості виконання нерезидентом робіт - повернення коштів нерезидентом. Введення воєнного стану в Україні не обмежує виконати свої зобов`язання компанією «Metop Glass spolecnost s rucenim omezenym» (Чеська Республіка) по Договору підряду від 22.07.2021 №5501568407 щодо виконання робіт з монтажу, підключення та пусконалагодження обладнання для фільтрування і очищення стічних вод, а у разі неможливості забезпечення фахівців до місця призначення в Україну для виконання робіт - повернення коштів нерезидентом за імпортною операцією. Так, наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309 затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією. Слід вказати, що відповідно до умов Договору підряду від 22.07.2021 №5501568407 місцем виконання робіт є - Україна, Рівненська область, Рівненський район, с. Зоря, вул. Промислова, буд. 1, яке відсутнє у наказі Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309, тобто на території якого не велися та не ведуться активні бойові дій, не є тимчасово окупованим російською федерацією, що у свою чергу свідчить про можливість своєчасно виконати умови Договору. Тобто, між введенням військового стану та неможливістю виконати свої зобов`язання відсутній будь-який причинно-наслідковий зв`язок. Окрім цього, введення воєнного стану в Україні не обмежує можливість повернення коштів нерезидентом за відповідною операцією (проблем у роботі банків не спостерігалося). Зауважує, що компанією «Metop Glass spolecnost s rucenim omezenym» (Чеська Республіка) по Договору підряду від 22.07.2021 №5501568407 виконано роботи, про що свідчить Акт приймання виконаних підрядних робіт від 07.03.2024. Станом на 07.03.2024 та на дату підписання акта перевірки воєнний стан в Україні досі діє. Разом з тим, нерезидентом виконано роботи з порушенням граничних строків розрахунків (кількість днів прострочення - 533 дні).

У відповіді на відзив позивач повторно наголосив на тому, що законодавством передбачено звільнення від відповідальності за порушення законодавства у сфері валютного нагляду, якщо порушення сталося через дію форс-мажорних обставин. Зазначивши, що податкове повідомлення рішення №966/33-00-07-05 від 29.10.2024, винесено з порушенням Податкового кодексу України так і Закону України "Про валюту та валютні операції".

Відповідачем надані заперечення на відповідь на відзив, в яких зазначив, що доводи позивача є необґрунтованими та безпідставними, а тому позовна заява не підлягає задоволенню, а податкове повідомлення рішення винесено відповідно до законодавства України.

Оскільки розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, то відповідно до ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, судом встановлено наступне.

Судом встановлено, що Приватне акціонерне товариство "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" (Покупець) та компанія «Metop Glass spolecnost s rucenim omezenym» (Чеська Республіка) (Виконавець) укладено Договір підряду від 22.07.2021 №5501568407, відповідно до якого Виконавець зобов`язується виконати роботи - монтаж, підключення та пусконалагодження для фільтрування і очищення стічних вод, поставленого самим Виконавцем по Контракту 06052020 від 06.05.2020 відповідно до Переліку робіт у Додатку № 1 до даного Договору, а Замовник зобов`язується прийняти належним чином виконані роботи та оплатити їх в порядку та строки, передбачені цим договором. Місце виконання робіт - Україна, Рівненська обл., Рівненський район, с. Зоря, вулиця Промислова, буд. 1.

Відповідно до п. 2 Договору загальна вартість робіт становить 27 310,00 євро.

Пунктом 3 Договору передбачено, що строки виконання робіт - до кінця 2021 року. Роботи по даному договору вважаються завершеними з моменту підписання Акту виконаних робіт обома сторонами.

Згідно із п. 4 Договору - 100% передоплата до початку робіт.

Обов`язки та відповідальність сторін визначено в пункті 5 Договору. Сторони приймають на себе виконання зобов`язань, передбачених Договором, і несуть відповідальність за невиконання або неналежне виконання обов`язків, згідно з домовленістю сторін.

Відповідно до п.6 Договору підряду від 22.07.2021 №5501568407 при виникненні обставин непереборної сили (стихійного лиха, військових дій, ембарго, будь-яких законних чи незаконних дій чи рішень органів влади тощо) Сторони звільняються від відповідальності за невиконання своїх обов`язків на строк дії цих обставин. Строк дії форс-мажорних обставин підтверджується сертифікатом, що виданий Торгово-промисловою палатою країни або уповноваженою нею регіональною торгово-промисловою палатою, або в окремих випадках - офіційним документом підготовленим уповноваженим органом державної влади країни, який підтверджує настання обставин, що визначені як форс-мажорні у цьому Договорі. Сторона, яка зазнала дії форс-мажорних обставин, зобов`язана повідомити іншу сторону протягом 10 днів з моменту їх настання, надавши відповідне документальне підтвердження. Сторона, яка не повідомила про факт настання таких обставин, не звільняється від відповідальності за порушення зобов`язань.

Договір вступає в силу з моменту його підписання і діє до 31.12.2022 року, а в частині виконання Сторонами своїх зобов`язань за Договором - до повного їх виконання.

Компанією «Metop Glass spolecnost s rucenim omezenym» (Чеська Республіка) виставлено invoice №21/037 від 28.07.2021 на суму 27 310,00 євро.

Відповідно до swift-повідомлення AT «КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК» (МФО 300614) та виписки по рахунку за 22.09.2021 ПрАТ "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" здійснено 22.09.2021 переказ коштів в сумі 27 310,00 євро з рахунку №UA7730061400000260025003463 89 на рахунок № НОМЕР_1 компанії «Metop Glass spolecnost s rucenim omezenym» (Чеська Республіка), призначення платежу - prepayment for services to contract №5501568407 dd 22.07.2021.

01.03.2022 позивачем було отримано повідомлення від МЕТОР GLASS s.r.o. про настання форс-мажорних обставин у зв`язку із воєнними діями.

15.09.2022 ПрАТ "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" звернулося з листом до МЕТОР GLASS з вимогою повернення грошових коштів (передплати) у сумі 27 310,00 Євро.

07.11.2022 ПрАТ "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" отримала лист від МЕТОР GLASS, в якому йшлося, що на їхню думку у зв`язку з форс-мажорними обставинами строк валютного нагляду зупиняється. Контрагент запропонував продовжити співпрацю та завершити інсталяцію обладнання.

13.09.2023 ПрАТ "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" отримало поштою Сертифікат Економічної палати Чеської республіки № 113С/5000/2023 про настання форс-мажорних обставин. Даним сертифікатом Економічна палата Чеської Республіки засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а саме: «російське військове вторгнення в Україну та введення воєнного стану із 05 год. 30 хв. 24 лютого 2022 року в Україні, який досі діє. Через військові дії неможливо забезпечити надійне та безпечне транспортування замовлених технологій та фахівців до місця призначення в Україні. Вищезазначені обставини не можна було передбачити або уникнути, і вони впливають на зобов`язання за Договором від 22.07.2021 №5501568407. З 24 лютого 2022 року до теперішнього часу Виконавець не може виконати зобов`язання за даним Договором».

13.12.2023 ПрАТ "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" звернулося з вимогою до МЕТОР GLASS завершити роботи з монтажу, підключення та пусконалагодження обладнання.

ПрАТ "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" (Замовник) та компанія «Metop Glass s.r.o.» (Виконавець) складено 07.03.2024 Акт приймання виконаних підрядних робіт про те, що роботи по Договору підряду від 22.07.2021 №5501568407 здійснені Виконавцем у встановлений термін, у повному обсязі та з дотриманням усіх інших умов Договору. Вартість виконаних робіт склала 27 310,00 євро. Зауважень щодо якості робіт до Виконавця не має.

01.10.2024 в результаті реорганізації ПрАТ «Вераллія Україна» перетворилось на ТОВ «Вераллія Україна», у відповідності до Цивільного кодексу України до ТОВ «Вералія Україна» перейшли всі права та обов`язки ПрАТ Вераллія Україна».

Разом з тим, судом встановлено, на підставі п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75, п.п.78.1.1 п.78.1 ст.78, ст.79, п.82.2 ст.82 Податкового кодексу України, відповідно до повідомлення від 18.06.2024 №49/33-00-07-05 та наказу Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками від 18.06.2024 року №127 проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ПрАТ "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" (код ЄДРПОУ 22555135) з питань дотримання вимог валютного законодавства за період з 01.05.2019 по 01.04.2024 року по контрактах від 27.09.2016 № 27.09.2016 (дата здійснення експортної операції 11.05.2019), від 22.07.2021 №5501568407 (дата авансового платежу 22.09.2021), відповідно до отриманої інформації ДПС України від 02.11.2022 №13439/7/99-00-07-05- 02-07 про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів станом на 01.06.2020, 01.10.2022, наданої уповноваженим банком AT "КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК" (МФО 300614).

Копію наказу Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 18.06.2024 року №127 «Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ПРАТ "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" (код ЄДРПОУ 22555135)» та повідомлення про перевірку від 18.06.2024 №49/33-00-07-05, відповідно до вимог п.79.2 ст.79 Податкового кодексу України, відправлено 18.06.2024 поштою на адресу ПрАТ "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" з повідомленням про вручення (дата вручення - 25.06.2024).

Термін проведення перевірки зупинявся з 24.07.2024 по 03.09.2024 на підставі наказу Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками від 23.07.2024 №164 «Про зупинення документальної позапланової невиїзної перевірки ПРАТ "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" (код ЄДРПОУ 22555135)».

Термін проведення перевірки продовжувався з 05.09.2024 по 20.09.2024 на підставі наказу Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками від 05.09.2024 №205 «Про продовження документальної позапланової невиїзної перевірки ПРАТ "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" (код ЄДРПОУ 22555135)».

За результатами перевірки складено акт від 27.09.2024 №637/33-00-07-05/22555135, яким встановлено порушення п. 3 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII "Про валюту і валютні операції", а саме: несвоєчасне виконання нерезидентом компанією «Metop Glass spolecnost s rucenim omezenym» (Чеська Республіка) робіт по Договору підряду від 22.07.2021 №5501568407, а саме:

- по авансовій оплаті 22.09.2021 в сумі 27 310,00 євро граничний термін виконання нерезидентом робіт 21.09.2022, дата першого дня перевищення граничного строку розрахунків 22.09.2022. Відповідно до Акту приймання виконаних підрядних робіт від 07.03.2024 нерезидентом виконано роботи з порушенням граничних строків розрахунків (кількість днів прострочення - 533 дні).

На адресу Західного МУ ДПС по роботі з ВПП надійшло заперечення ПрАТ "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" від 14.10.2024 року №268 (вх. №3576/6 від 15.10.2024) на акт документальної позапланової невиїзної перевірки від 27.09.2024 №637/33-00-07- 05/22555135.

Західним МУ ДПС по роботі з ВПП надано відповідь на заперечення листом від 28.10.2024 №3948/6/33-00-07-05, яким ТОВ "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" повідомлено про залишення заперечень без задоволення, а висновків акта перевірки - без змін.

На підставі акта від 27.09.2024 №637/33-00-07-05/22555135 винесено податкове повідомлення - рішення від 29.10.2024 року №966/33-00-07-05, яким за порушення п.3 ст.13 ЗУ Про валюту і валютні операції, на підставі п.п.54.3.3 п.54.3 ст.54 ПК України та згідно з п.5 ст.13 ЗУ Про валюту і валютні операції застосовано суму пені за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД в розмірі 988 851,40 грн.

Податкове повідомлення-рішення скеровано платнику податків листом від 29.10.2024 №3975/6/33-00-07-05 та вручено 11.11.2024 року.

Позивач подав скаргу до ДПС України №300 від 18.11.2024 (вх. ДПС №45074/6 від 22.11.2024) на податкове повідомлення-рішення від 29.10.2024 року № 966/33-00-07-05.

ДПС України розглянула скаргу ТОВ "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" та рішенням від 15.01.2025 №1214/6/99-00-06-01-03-06 скаргу залишила без задоволення, а оскаржуване податкове повідомлення-рішення - без змін.

Не погоджуючись із таким податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд застосовує такі норми права.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлення відповідальності за порушення ними валютного законодавства визначає Закон України "Про валюту і валютні операції" №2473-VIII від 21.06.2018 (далі - Закон №2473-VIII).

Відповідно до частини 1 статті 13 Закону України "Про валюту і валютні операції" Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Згідно з ч. 2 ст. 13 Закону України "Про валюту і валютні операції" у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.

Порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) (частина п`ята статті 13 Закону №2473-VIII).

Водночас, частина шоста статті 13 Закону №2473-VIII передбачає, що у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).

Отже, у разі зупинення виконання господарської операції, яке зумовлене виникненням форс-мажорних обставин, зупиняється як перебіг строку розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, так і нарахування пені на весь період дії форс-мажорних обставин.

Суд акцентує увагу, що законодавцем передбачено випадок не застосування фінансової відповідальності у вигляді нарахування пені (зупинення строку нарахування пені) лише у разі виникнення форс-мажорних обставин, які унеможливлюють виконання контрагентом договору.

Межі повноваження контролюючих органів

Встановлення наявності/відсутності обставин для зупинення перебігу строку розрахунків та відповідно зупинення нарахування пені у період дії форс-мажорних обставин є функціональними обов`язками контролюючих органів у відповідності до приписів п.п.19-1.1.34 ст. 19-1 ПК України, які повинні визначати суми податкових та грошових зобов`язань платників податків, застосування і своєчасне стягнення сум передбачених законом штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) у разі встановлення порушення платником податків валютного законодавства.

Згідно п.п.54.3.3 ст. 54 ПК України, контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань,, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Наявність/відсутність підстав для нарахування грошового зобов`язання встановлюється під час здійснення заходів податкового контролю шляхом перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин (п.п.62.1.3 ПК України).

Відповідно, у разі проведення перевірки контролюючим органом, платник податків має право надати контролюючому органу документи на підтвердження, у даному випадку наявності форс-мажорних обставин, та їх впливу на неможливість виконання договірних зобов`язань контрагентом.

Жодним нормативно-правовим актом не обмежено платника податків у надані контролюючому органу будь-яких документів та письмових пояснень на його розсуд, які повинні бути прийняті та ретельно перевірені.

Щодо встановлених термінів розрахунків в сфері зовнішньоекономічної діяльності

Відповідно до статей 2, 6, 9, 12, 13, 16 Закону № 2473-VIII постановою правління Національного банку України (далі - НБУ) від 02 січня 2019 року № 5 затверджено Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті (далі - Положення №5).

Згідно із пунктом 21 розділу ІІ вказаного Положення граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.

Також, відповідно до статті 7 Закону України "Про Національний банк України" 24 лютого 2022 року з метою забезпечення надійності та стабільності функціонування банківської системи НБУ прийняв постанову № 18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану" (далі - Постанова №18).

Постановою Правління НБУ № 68 від 04 квітня 2022 року Постанову №18 було доповнено, зокрема пунктами наступного змісту: " 142. Граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 90 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року"; " 144. Розрахунки за операціями резидентів з експорту та імпорту товарів здійснюються не пізніше строку, визначеного в пункті 142 цієї постанови, з урахуванням вимог пункту 143 цієї постанови в повному обсязі, з урахуванням вимог пункту 143 цієї постанови стосовно операцій з експорту, імпорту товарів у незначній сумі (уключаючи незавершені розрахунки за операцією). Грошові кошти від нерезидента за операціями резидента з експорту товарів підлягають зарахуванню на рахунок резидента в банку в Україні".

В подальшому, до пункту 142 Постанови №18 вносились зміни і з 07 червня 2022 року цифри "90" було замінено цифрами "120", а з 07 липня 2022 року - цифри "120" замінено цифрами "180" (постанови Правління НБУ №113, №142 відповідно).

Таким чином, за загальним правилом експорт товарів має здійснюватися у строки, зазначені у договорах, але не пізніше граничного строку розрахунків, встановленого НБУ, що обчислюється з дня здійснення авансового платежу (попередньої плати). До 05 квітня 2022 року такі граничні строки розрахунків становили 365 календарних днів. З огляду на введення в Україні воєнного стану НБУ змінив граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту. Відповідно до указаних змін у період з 05 квітня 2022 року по 07 червня 2022 року такі строки становили 90 календарних днів, з 07 червня 2022 року по 07 липня 2022 року - 120 календарних днів, з 07 липня 2022 року - 180 календарних днів. При цьому змінені Постановою №18 строки застосовуються лише до операцій, що здійснені з 05 квітня 2022 року.

Щодо підстав для звільнення від відповідальності у зв`язку з випадком надзвичайних та невідворотних обставин (форс-мажору).

Так, позивач, однією з підстав для задоволення позову зазначив наявність форс-мажорних обставин, що засвідчувались сертифікатом Економічної палати Чеської республіки № 113С/5000/2023 від 13.09.2023, що відповідно є випадком для звільнення від відповідальності за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Судом встановлено, що форс-мажорною обставиною, за висновками Економічної палати Чеської республіки, є військова агресія російської федерації проти України, що стало підставою для введення воєнного стану (обмеження, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади).

Так, дійсно, Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України. В подальшому строк дії воєнного стану неодноразово продовжувався і останній триває до теперішнього часу.

Згідно ч.1 ст.617 ЦК, ч.2 ст.218 Господарського кодексу України та ст.14-1 Закону "Про торгово-промислові палати в Україні" форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами. Надзвичайними є ті обставини, настання яких не очікується сторонами при звичайному перебігу справ. Під надзвичайними можуть розумітися такі обставини, настання яких добросовісний та розумний учасник правовідносин не міг очікувати та передбачити при прояві ним достатнього ступеня обачливості. Невідворотними є обставини, настанню яких учасник правовідносин не міг запобігти, а також не міг запобігти наслідкам таких обставин навіть за умови прояву належного ступеня обачливості та застосуванню розумних заходів із запобігання таким наслідкам. Ключовим є те, що непереборна сила робить неможливим виконання зобов`язання в принципі, незалежно від тих зусиль та матеріальних витрат, які сторона понесла чи могла понести, а не лише таким, що викликає складнощі, або є економічно невигідним.

Як уже було зазначено, позовні вимоги, обґрунтовані тим, що наданий Товариством під час перевірки контролюючому органу сертифікат Економічної палати Чеської республіки №113С/5000/2023 від 13.09.2023 належним чином засвідчує факт форс-мажорних обставин та неможливість вчасного виконання зобов`язань за зовнішньоекономічним контрактом з незалежних від позивача причин, а тому відсутні підстави для притягнення позивача до відповідальності у вигляді нарахування пені.

Ключовими питаннями, які складають межі перевірки судом касаційної інстанції правильності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права і дотримання ними норм процесуального права та які слугували підставою передачі справи на розгляд судової палати, є:

1) достатність подання лише довідки (сертифікату) про існування форс-мажорних обставин у конкретно визначеній господарській операції. Тобто, надання у спірних правовідносинах довідці (сертифікату) торгово-промислової палати ознак преюдиційного характеру, та визнання цього документу як достатнього доказу існування форс-мажорних обставин у конкретному випадку, що не вимагає надання додаткових доказів та документів під час проведення перевірки або під час оскарження в судовому порядку її наслідків;

2) необхідність встановлення конкретних обставин впливу непереборної сили у спірних правовідносинах та перевірку цих обставин відповідними доказами, незалежно від наявності сертифікату ТПП;

3) причинно-наслідкового зв`язку між форс-мажорними обставинами та неможливістю виконати конкретне зобов`язання.

Під час судового розгляду встановлено наявність різної практики Верховного Суду з цих питань.

Так, у постановах Верховного Суду від 22 травня 2024 року (справа №620/14203/23), від 11 вересня 2024 року (справа №520/21174/23), від 15 серпня 2024 року та від 16 січня 2025 року (справа №580/4079/23) висловлено наступну правову позицію.

Положення Закону України "Про валюту та валютні операції" не визначають жодним чином повноважень контролюючого органу на власний розсуд надавати оцінку висновку торгово-промислової палати щодо наявності форс-мажорних обставин, як і не покладають на суб`єкта господарювання обов`язок довести контролюючому органу наявність форс-мажорних обставин, а навпаки - вказується лише про необхідність надати довідку (сертифікат) про існування форс-мажорних обставин у конкретно визначеній господарській операції. Тобто, частина шоста статті 13 Закону "Про валюту та валютні операції" надає у спірних правовідносинах довідці (сертифікату) торгово-промислової палати ознаки преюдиційного характеру, оскільки визначає цей документ як достатній доказ існування форс-мажорних обставин у конкретному випадку, що не вимагає надання додаткових доказів та документів під час проведення перевірки або під час оскарження в судовому порядку її наслідків.

Тобто, Верховний Суд у вищенаведених справах констатував, що на підтвердження існування форс-мажорних обставин необхідно (достатньо) надавати відповідну довідку уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту), що, у свою чергу, вказує на відсутність у контролюючого органу права вимагати від суб`єкта господарювання інші докази на підтвердження факту існування обставин непереборної сили.

Верховний Суд дійшов висновку про відсутність обов`язку у суб`єкта господарювання доводити існування причинно-наслідкового зв`язку між настанням форс-мажорних обставин (введення воєнного стану в Україні) і невиконанням (несвоєчасним виконанням), зокрема, податкових зобов`язань.

Натомість, у постанові від 23.07.2024 (справа № 240/25642/22) Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду виснував, що саме по собі введення воєнного стану в Україні не можна розцінювати як форс-мажорну обставину для неперерахування контрагентом - нерезидентом на рахунки позивача коштів за поставлений товар в межах зовнішньоекономічних контрактів.

Цей висновок обґрунтований тим, що позивач у справі не надав доказів, які б підтвердили настання обставин непереборної сили, які зумовили неможливість виконання нерезидентом своїх обов`язків за контрактом.

Також, Верховним Судом у постанові від 12.12.2024 (справа № 380/839/24) від 14.01.2025 (справа № 440/17191/23) з посиланням на постанови Верховного Суду від 16 липня 2019 року у справі №917/1053/18, від 25 січня 2022 року у справі №904/3886/21, від 18 січня 2024 року у справі № 914/2994/22 зазначено, що усталеною є практика Верховного Суду, що форс-мажорні обставини не мають преюдиційного (заздалегідь встановленого) характеру. У разі їх виникнення сторона, яка посилається на дію форс-мажорних обставин, повинна довести їх наявність не тільки самих по собі, але і те, що вони були форс-мажорними саме для цього конкретного випадку.

Також зауважено, що Верховний Суд неодноразово вказував (постанови від 05 грудня 2023 року у справі №917/1593/22, від 18 січня 2024 року у справі № 914/2994/22, від 19 серпня 2022 року у справі №908/2287/17 тощо), що підтвердженням існування форс-мажорних обставин є відповідний сертифікат Торгово-промислової палати України чи уповноваженої нею регіональної ТПП. Водночас, сертифікат Торгово-промислової палати України не є єдиним доказом існування форс-мажорних обставин; обставина форс-мажору має оцінюватись судом з урахуванням встановлених обставин справи та у сукупності з іншими доказами. Саме суд повинен на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановити, чи дійсно такі обставини, на які посилається сторона, є надзвичайними і невідворотними, що об`єктивно унеможливили належне виконання стороною свого обов`язку.

У постановах від 05 жовтня 2023 року у справі №520/14773/21, від 19 серпня 2022 року у справі №818/2429/18, від 17 червня 2020 року у справі №812/677/17, від 03 вересня 2019 року у справі №805/1087/16 Верховний Суд зазначив, що має встановлюватися (доводитися) вплив обставин непереборної сили, засвідчених відповідними сертифікатами ТПП України, на неможливість платника податку належним чином виконувати свої зобов`язання і на зміну його економічного стану цими форс-мажорними обставинами. Ці фактори мають перебувати у причинно-наслідковому зв`язку.

З наведених вище підходів слідує, шо саме по собі існування форс-мажорної обставини (обставини непереборної сили) ще не є свідченням того, що безпосередньо вона вплинула на неможливість виконання особою певного зобов`язання за договором чи обов`язку, передбаченого законодавчими та іншими нормативними актами. Такий зв`язок має встановлюватись як шляхом надання сертифіката (довідки) Торгово-промислової палати України чи уповноваженої нею регіональної ТПП, так і оцінкою інших належних доказів, що можуть це підтвердити.

Суд не вбачає підстав для відступу від висновків, викладених у наведених постановах Верховного Суду.

У розвиток правової позиції, сформульованої Верховним Судом у зазначених справах, суд дійшов висновку, що сертифікат торгово-промислової палати, який підтверджує наявність форс-мажорних обставин, не може вважатися беззаперечним доказом неможливості виконання зобов`язання, а повинен критично оцінюватися судом з урахуванням встановлених обставин справи та характеру зобов`язання.

Ключовою ознакою форс-мажору є причинно-наслідковий зв`язок між форс-мажорними обставинами та неможливістю виконати конкретне зобов`язання. Форс-мажор, або ж обставини непереборної сили, - це надзвичайні та невідворотні обставини, настання яких призвело до об`єктивної неможливості виконати зобов`язання. Водночас сама по собі, зокрема, збройна агресія проти України, девальвація гривні, воєнний стан, не може автоматично означати звільнення від виконання будь-ким будь-яких зобов`язань, незалежно від того, існує реальна можливість їх виконати чи ні. Воєнний стан, як обставини непереборної сили, звільняє від відповідальності лише у разі, якщо саме внаслідок пов`язаних із нею обставин компанія/фізична особа не змогла виконати ті чи інші зобов`язання.

Про обґрунтованість такого висновку свідчить і аналіз частини шостої статті 13 Закону України №2473, яка передбачає можливість зупинення перебігу строків розрахунків та нарахування пені за їх порушення лише у разі зупинення виконання договору, яке відбувається у зв`язку із виникненням форс-мажорних обставин. Іншими словами, неможливість виконання договору, а відповідно, і звільнення від нарахування пені, має місце у разі впливу форс-мажорних обставин на таку можливість.

Для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання згідно зі статтями 617 ЦК України, 218 ГК України особа, яка порушила зобов`язання, повинна довести: 1) наявність обставин непереборної сили; 2) їх надзвичайний характер; 3) неможливість попередити за даних умов завдання шкоди; 4) причинний зв`язок між цими обставинами і понесеними збитками (постанова Верховного Суду України від 10.06.2015 у справі № 904/6463/14 (3-216гс15)).

Такі висновки викладено у постановах Верховного Суду від 16 липня 2019 року у справі №917/1053/18, від 25 січня 2022 року у справі №904/3886/21, від 18 січня 2024 року у справі № 914/2994/22, від 05 жовтня 2023 року у справі №520/14773/21, від 19 серпня 2022 року у справі №818/2429/18, від 17 червня 2020 року у справі №812/677/17, від 03 вересня 2019 року у справі №805/1087/16.

Так, судом не встановлені будь-які обставини непереборної сили, які призвели або могли б призвести до неможливості виконання робіт нерезидентом.

Відомості, які зазначені в наданому позивачем сертифікаті, носять загальний інформаційний характер та констатують абстрактний факт без доведення причинно-наслідкового зв`язку у конкретному зобов`язанні/обов`язку. Неможливість виконання зобов`язання/обов`язку особа повинна підтверджувати документально в залежності від її дійсних обставин, що унеможливлюють виконання на підставі вимог законодавства. Обставини військової агресії на території України не є автоматичною, безумовною підставою, яка підтверджує відсутність можливості виконання зобов`язання/обов`язку.

З огляду на наведене, твердження позивача, що сертифікат Економічної палати Чеської республіки № 113С/5000/2023 від 13.09.2023 має преюдиційний характер та є достатнім доказом існування форс-мажорних обставин у конкретному випадку та як наслідок відсутність у суб`єкта господарювання обов`язку доводити існування причинно-наслідкового зв`язку між настанням форс-мажорних обставин (введення воєнного стану в Україні) і невиконанням (несвоєчасним виконанням), зокрема, податкових зобов`язань, є помилковим.

Саме по собі існування форс-мажорної обставини (обставини непереборної сили) ще не є свідченням того, що безпосередньо вона вплинула на неможливість виконання особою певного зобов`язання за договором чи обов`язку, передбаченого законодавчими та іншими нормативними актами. Такий зв`язок має доводитись шляхом надання належних доказів, що можуть підтвердити вплив цих обставин на здатність певною стороною виконати своє зобов`язання.

До ідентичного висновку дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 27.02.2025 по справі № 520/2941/24, який відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України враховується судом при виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин.

Окрім того, суд зауважує, що контрагентом позивача у період воєнного стану було виконано вимоги контракту; жодних обставин причинно-наслідкового зв`язку невиконання нерезидентами обов`язків своєчасного виконання робіт (надання послуг) не наведено та судом не встановлено; довідки уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного контракту (…) або третьої країни, які б підтверджували закінчення дії форс-мажорних обставин, що зумовили неможливість виконання своїх обов`язків за контрактом (…) компанією матеріали справи не містять.

Крім того, відповідно до ч. 4 ст.13 Закону № 2473-VIII за окремими операціями з експорту та імпорту товарів граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України, можуть бути подовжені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, шляхом видачі висновку. До перевірки ПРAT "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" не представлено висновку Міністерства економіки України на продовження строків розрахунків по Договору підряду від 22.07.2021 №5501568407, укладеному з компанією «Metop Glass spolecnost s rucenim omezenym» (Чеська Республіка).

Частиною 7 статті 13 Закону № 2473-VIII визначено, що у разі прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку строк, встановлений відповідно до цієї статті, зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження відповідного документа) і пеня за порушення строку в цей період не нараховується. До перевірки ПрАТ "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" не представлено ухвали суду про прийняття позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним Договором підряду від 22.07.2021 №5501568407, укладеного з компанією «Metop Glass spolecnost s rucenim omezenym» (Чеська Республіка).

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про не обґрунтованість та безпідставність доводів позовної заяви в цій частині.

Водночас, окремо суд вважає за необхідне вказати, що у спірних взаємовідносинах норми статті 112 ПК України не є застосовними.

Так, стаття 112 ПК України встановлює загальні умови притягнення до фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Пунктом 112.8 вказаної статті передбачено, що обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є, зокрема, вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору) (п.п 112.8.9.).

Разом з тим, з огляду на те, що питання зупинення нарахування пені за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин врегульовано спеціальним Законом України "Про валюту і валютні операції", відповідно на ці правовідносини не розповсюджуються положення підпункту 112.8.9 п.112 ст. 112 ПК України, за аналогією з положеннями абз. 11 пункту 52-1 та підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, про що зазначено у постанові Верховного Суду у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду від 23.07.2024 (справа № 240/25642/22).

Вищезазначені обставини не заперечуються позивачем, жодних пояснень та/або первинних документів на спростування вказаного порушення позивачем до суду не надано.

Таким чином суд вважає правомірним оскаржуване податкове повідомлення-рішення (форми «С») №966/33-00-07-05 від 19.10.2024 року, що є підставою для відмови у задоволенні позову.

Відповідно до частини першоїстатті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

За приписами частини першої та другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В ході судового розгляду адміністративної справи відповідач виконав процесуальний обов`язок доказування та підтвердив правомірність своїх дій та рішення, натомість позивачем не доведено ті обставини, на яких ґрунтуються його позовні вимоги, а тому у задоволенні позову слід відмовити повністю.

Підстави для розподілу судових витрат у відповідності до вимог ст.139 КАС України у суду відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В :

В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Вераллія Україна" до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 966/33-00-07-05 від 29.10.2024 Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 14 квітня 2025 року

Учасники справи:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ВЕРАЛЛІЯ УКРАЇНА" (вул. Промислова, 1,с. Зоря,Рівненський р-н, Рівненська обл.,35314, ЄДРПОУ/РНОКПП 22555135)

Відповідач - Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків (вул. Стрийська, 35,м. Львів,Львівська обл., Львівський р-н,79026, ЄДРПОУ/РНОКПП 44045187)

Суддя Д.П. Зозуля

СудРівненський районний суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення14.04.2025
Оприлюднено16.04.2025
Номер документу126583826
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —460/2920/25

Ухвала від 16.05.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Рішення від 14.04.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Д.П. Зозуля

Ухвала від 24.02.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Д.П. Зозуля

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні