Постанова
від 14.04.2025 по справі 420/12797/24
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 квітня 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/12797/24

Категорія:111010000Головуючий в 1 інстанції: Скупінська О.В.

Місце ухвалення: м. Одеса

Дата складання повного тексту: 08.07.2024 р.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого Бітова А.І.

суддів Лук`янчук О.В.

Ступакової І.Г.

у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), справа розглянута згідно п.3 ч.1 ст. 311 КАС України,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 липня 2024 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ" до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И Л А :

У квітні 2024 року товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ" звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі ГУ ДПС в Одеській області), Державної податкової служби України (далі ДПС України) про:

-визнання протиправним та скасування рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 квітня 2024 року №10890396/44240402 і зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну №1 від 02 травня 2023 року (на суму 332 448,00 грн, у тому числі ПДВ-55 408,00 грн) в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання її на реєстрацію ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ";

-визнання протиправним та скасування рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 квітня 2024 року №10890395/44240402 і зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну №2 від 02 травня 2023 року (на суму 256 840,80 грн, у тому числі ПДВ-42806,80 грн) в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання її на реєстрацію ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ";

-визнання протиправним та скасування рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16 квітня 2024 року №10913616/44240402 і зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну №3 від 16 травня 2023 року (на суму 14 112,00 грн, у тому числі ПДВ 2 352.00 грн) в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання її на реєстрацію ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ";

-визнання протиправним та скасування рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18 квітня 2024 року №10930024/44240402 і зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну №6 від 24 травня 2023 року (на суму 936 310,00 грн, у тому числі ПДВ - 156 051,67 грн) в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання її на реєстрацію ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ".

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що для здійснення своєї господарської діяльності товариство орендує склад на підставі договору суборенди нерухомого майна №18-01/2023 від 03 січня 2023 року укладеного з ТОВ "Торговий Дім "ПРИВОЗ". Інформація про орендовані основні засоби підтверджується Повідомленням про об`єкти оподаткування за формою 20-ОПП. Суб`єкт господарювання є платником податку на додану вартість. Станом на 19 квітня 2024 року відповідно до даних електронного кабінету платника недоїмка відсутня. Між ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ" та ТОВ "Ескадор 2022" було укладено Договір поставки фірмового, спеціального одягу/взуття від 01 травня 2023 року №010523. За результатами проведення операцій за даним договором були складені податкові накладні, які податковий орган безпідставно відмовився зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних, внаслідок чого ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ" змушене звернутися з даним позовом до суду. Податкова накладна від 02 травня 2023 року №1 на суму 332 448,00 грн, у тому числі ПДВ - 55 408,00 грн Податкова накладна №1 виписана датою першої події (постачання) від 02 травня 2023 року на суму постачання - 332 448,00 грн., у тому числі ПДВ 55 408,00 грн Реєстрація податкової накладної від 02 травня 2023 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Підстава: ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Додатково повідомлено: показник "D"=.0000%, "Р"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ" було направлено контролюючому органу повідомлення від 08 квітня 2024 року №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Після цього ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ" було отримано рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 квітня 2024 року №10890396/44240402, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 02 травня 2023 року Підстава: надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Податкова накладна №2 виписана датою першої події (постачання) від 02 травня 2023 року на суму постачання 256 840,80 грн, у тому числі ПДВ 42 806,80 грн. Як вбачається з квитанції від 05 червня 2023 року реєстрація податкової накладної від 02 травня 2023 року №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Підстава: ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Додатково повідомлено: показник "D"=.0000%, "Р"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Податкова накладна №3 виписана датою першої події (оплата) від 16 травня 2023 року на суму різниці між сумою оплати та постачання - 14 112,00 грн, у тому числі ПДВ 2 352,00 грн Як вбачається з квитанції від 15 червня 2023 року реєстрація податкової накладної від 16 травня 2023 року №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Підстава: ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Додатково повідомлено: показник "D"=.0000%, "Р"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Податкова накладна №6 виписана датою першої події (оплата) від 24 травня 2023 року на суму оплати - 936 310,00 грн, у тому числі ПДВ 156 051,67 грн показник "D"=.0000%, "P"=12900. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатн для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування Єдиному реєстрі податкових накладних. Як вбачається з квитанції від 18 червня 2023 року реєстрація податкової накладної від 24 травня 2023 року №6 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Підстава: ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Виходячи з того, що у контролюючого органу були відсутні достатні правові підстави для відмови у реєстрації податкових накладних, задля належного захисту порушеного права ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ" необхідним є зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірні податкові накладні, що буде гарантією остаточного вирішення спору між сторонами та належним способом поновлення порушених прав ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ".

Відповідач позов не визнав, вказуючи, що рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН про відмову в реєстрації податкових накладних та зобов`язання зареєструвати податкові накладні з приводу ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ" були прийняті у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Відповідач зазначав, що з огляду на результат проведеного моніторингу реєстрації ПН/РК, Комісією з питань зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, ГУ ДПС в Одеській області було прийнято рішення №10890396/44240402 від 11 квітня 2024 року, №10890395/44240402 від 11 квітня 2024 року, №108913616/44240402 від 16 квітня 2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 02 травня 2023 року, №2 від 02 травня 2023 року, №3 від 16 травня 2023 року.

Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 08 липня 2024 року адміністративний позов ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ" до ГУ ДПС в Одеській області, ДПС України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задоволений.

Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 квітня 2024 року №10890396/44240402.

Зобов`язано ДПС України зареєструвати податкову накладну №1 від 02 травня 2023 року (на суму 332 448,00 грн, у тому числі ПДВ-55 408,00 грн) в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання її на реєстрацію ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ".

Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 квітня 2024 року №10890395/44240402.

Зобов`язано ДПС України зареєструвати податкову накладну №2 від 02 травня 2023 року (на суму 256 840,80 грн, у тому числі ПДВ-42 806,80 грн) в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання її на реєстрацію ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ".

Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16 квітня 2024 року №10913616/44240402.

Зобов`язано ДПС України зареєструвати податкову накладну №3 від 16 травня 2023 року (на суму 14 112,00 грн, у тому числі ПДВ 2 352,00 грн) в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання її на реєстрацію ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ".

Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18 квітня 2024 року №10930024/44240402.

Зобов`язано ДПС України зареєструвати податкову накладну №6 від 24 травня 2023 року (на суму 936 310,00 грн, у тому числі ПДВ 15 6051,67 грн) в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання її на реєстрацію ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ".

Стягнуто з ГУ ДПС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ" суму сплаченого судового збору у розмірі 12 112,00 грн.

В апеляційній скарзі ГУ ДПС в Одеській області ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, а також що у зв`язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.

Доводи апеляційної скарги:

-апелянт вказує, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних є правомірними, оскільки позивач, на момент винесення оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних.

-апелянт зазначає, що разом з повідомленнями про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, позивачем надано банківські виписки, складені з порушенням чинного законодавства, оскільки вони не містять обов`язкових реквізитів, зокрема, підписів платника.

-щодо позовних вимог в частині зобов`язання зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, апелянт вказує, що чинним законодавством повноваження щодо реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування після їх зупинення, покладені на Державну податкову службу України.

Позивач своїм процесуальним правом подання відзиву на апеляційну скаргу ГУ ДПС в Одеській області не скористався.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ГУ ДПС в Одеській області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Судом першої інстанції встановлені, судом апеляційної інстанції підтверджені, учасниками апеляційного провадження неоспорені наступні обставини.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ" 26 серпня 2021 року (Номер запису: 1005561020000078837) зареєстровано юридичною особою та здійснює такі види діяльності за КВЕД: 46.42 Оптова торгівля одягом і взуттям (основний); 46.15 Діяльність посередників у торгівлі меблями, господарськими товарами, залізними та іншими металевими виробами; 46.18 Діяльність посередників, що спеціалізуються в торгівлі іншими товарами; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.41 Оптова торгівля текстильними товарами; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 47.71 Роздрібна торгівля одягом у спеціалізованих магазинах; 47.72 Роздрібна торгівля взуттям і шкіряними виробами в спеціалізованих магазинах; 47.78 Роздрібна торгівля іншими невживаними товарами в спеціалізованих магазинах; 47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет; 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами; 63.11 Оброблення даних, розміщення інформації на веб-вузлах і пов`язана з ними діяльність; 63.99 Надання інших інформаційних послуг; 73.11 Рекламні агентства; 82.11 Надання комбінованих офісних адміністративних послуг; 82.19 Фотокопіювання, підготування документів та інша спеціалізована допоміжна офісна діяльність; 82.99 Надання інших допоміжних комерційних послуг.

01 травня 2023 року між ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ" (постачальник) та ТОВ "Ескадор 2022" (покупець) укладено договір поставки фірмового, спеціального одягу/взуття №010523, за умовами якого постачальник зобов`язується передати у власність покупцю, а покупець прийняти й оплатити товар у повному розмірі на умовах та в порядку.

Так, позивач на адресу ТОВ "Ескадор 2022" реалізував товар за видатковою накладною №1 від 02 травня 2023 року (т.1 а.с.24) на загальну суму 332448,00 грн, у тому числі ПДВ - 55408,00 грн.

Доставка товару здійснювалася за згідно товарно-транспортної накладної №Р 12 від 02 травня 2023 року (т.1 а.с.28).

За правилом першої події (постачання) ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ" сформувало податкову накладну №1 від 02 травня 2023 року на загальну суму 332 448,00 грн, у тому числі ПДВ 55 408,00 грн (т.1 а.с.23).

Судом встановлено, що податкову накладну №1 від 02 травня 2023 року позивачем 02 червня 2023 року скеровано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Проте, згідно квитанції від 02 червня 2023 року (т.1 а.с.23-зворотній бік) реєстрація вказаної податкової накладної №1 від 02 травня 2023 року була зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, оскільки ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач скористався своїм правом та на адресу контролюючого органу ним було направлено повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1 (т.1 а.с.44, 247).

Крім того, судом встановлено, що на адресу ТОВ "Ескадор 2022" реалізував товар за видатковою накладною №2 від 02 травня 2023 року (т.1 а.с.52) на загальну суму 256 840,80 грн, у тому числі ПДВ 42 806,80 грн.

Доставка товару здійснювалася за згідно товарно-транспортної накладної №Р 12 від 02 травня 2023 року (т.1 а.с.56).

За правилом першої події (постачання) ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ" сформувало податкову накладну №2 від 02 травня 2023 року на загальну суму 256 840,80 грн, у тому числі ПДВ 42 806,80 грн (т.1 а.с.50).

Податкову накладну №2 від 02 травня 2023 року позивачем 05 червня 2023 року скеровано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Проте, згідно квитанції від 05 червня 2023 року (т.1 а.с.51) реєстрація вказаної податкової накладної №2 від 02 травня 2023 року була зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, оскільки ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач скористався своїм правом та на адресу контролюючого органу ним було направлено повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №2 (т.1 а.с.78, 248).

Згідно з договором №010523, укладеного з ТОВ "Ескадор 2022", були відвантажені товари згідно видаткової накладної №1 від 02 травня 2023 року загальною вартістю 332 448,00 грн, у тому числі ПДВ 55 408,00 грн.

Згідно платіжної інструкції №ОСІ 5518 ТОВ "Ескадор 2022" сплатило позивачу 346 560,00 грн за товар (т.1 а.с.25).

За правилом першої події (оплата) ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ" сформувало податкову накладну №3 від 16 травня 2023 року на загальну суму 14 112,00 грн, у тому числі ПДВ 2 352,00 грн (т.1 а.с.84).

Як стверджує позивач, податкова накладна №3 виписана датою першої події (оплата) від 16 травня 2023 року на суму різниці між сумою оплати та постачання 14 112,00 грн, у тому числі ПДВ 2 352,00 грн.

Податкову накладну №3 від 16 травня 2023 року позивачем 15 червня 2023 року скеровано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Проте, згідно квитанції від 15 червня 2023 року (т.1 а.с.84-зворотній бік) реєстрація вказаної податкової накладної №3 від 16 травня 2023 року була зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, оскільки ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач скористався своїм правом та на адресу контролюючого органу ним було направлено повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №3 (т.1 а.с.106).

Також, судом встановлено, що на підставі виставленого ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ" рахунку №6 від 18 травня 2023 року товариством з обмеженою відповідальністю "Ескадор 2022" 24 травня 2023 року сплачено на адресу позивача 936 310,00 грн (т.1 а.с.113).

Позивач на адресу ТОВ "Ескадор 2022" реалізував товар за видатковою накладною №3 від 01 червня 2023 року (т.1 а.с.114) на загальну суму 936 310,00 грн, у тому числі ПДВ 156 051,67 грн.

За правилом першої події (оплата) ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ" сформувало податкову накладну №6 від 24 травня 2023 року на загальну суму 936 310,00 грн, у тому числі ПДВ - 156 051,67 грн (т.1 а.с.111).

Податкову накладну №6 від 24 травня 2023 року позивачем 18 червня 2023 року скеровано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Проте, згідно квитанції від 18 червня 2023 року (т.1 а.с.112) реєстрація вказаної податкової накладної №6 від 24 травня 2023 року була зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, оскільки ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач скористався своїм правом та на адресу контролюючого органу ним було направлено повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №4 (т.1 а.с.166).

Комісією ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації за розглядом наданого повідомлення та документів, прийнято:

-- рішення №10890396/44240402 від 11 квітня 2024 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №1 від 02 травня 2023 року (т.1 а.с.46, 241-242);

-- рішення №10890395/44240402 від 11 квітня 2024 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №2 від 02 травня 2023 року (т.1 а.с.46, 243-244);

-- рішення №10913616/44240402 від 16 квітня 2024 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №3 від 16 травня 2023 року (т.1 а.с.108, 245-246);

-- рішення №10930024/44240402 від 18 квітня 2024 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №6 від 24 травня 2023 року (т.1 а.с.168).

Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування у вказаних рішеннях зазначено надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

У розділі (додаткова інформація) вказаних рішень зазначено таке: "первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні".

Позивачем було подано скарги (т.1 а.с.47, 81, 109, 169) на вищевказані рішення за результатами розгляду яких контролюючим органом прийнято рішення №24558/44240402/2 від 19 квітня 2024 року, №24948/44240402/2 від 22 квітня 2024, №25329/44240402/2 від 23 квітня 2024, №25971/44240402/2 від 25 квітня 2024 року якими скаргу залишено без задоволення, а рішення без змін (т.1 а.с.215-223).

Підставою для прийняття даного рішення визначено ненадання платником податку копiй первинних документiв щодо постачання/придбання товарiв/послуг, зберiгання i транспортування, навантаження, розвантаження продукцiї, складських документiв (iнвентаризацiйнi описи), у тому числi рахунки-фактури/iнвойси.

Не погодившись із рішеннями комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 квітня 2024 року №10890396/44240402, від 11 квітня 2024 року №10890395/44240402, від 16 квітня 2024 року №10913616/44240402, від 18 квітня 2024 року №10930024/44240402, позивач звернувся до суду з позовною заявою.

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню.

Суд першої інстанції вказав, що позивачем були надано усі необхідні документи, які підтверджують реальність здійснення операцій по податковим накладним. Разом з тим, надаючи оцінку рішенням про зупинення реєстрації податкових накладних на підставі відповідності платника податку п.8 критеріїв ризиковості, суд першої інстанції посилався на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2023 року по справі №420/23205/23, яким визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС України в Одеській області від 20 липня 2023 року №24285 про відповідність ТОВ "КонсалтСпецодяг" критеріям ризиковості платника податку та зобов`язано ГУ ДПС в Одеській області виключити ТОВ "КонсалтСпецодяг" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Також, суд першої інстанції дійшов висновку про задоволення вимог позивача щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН.

Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-12, 77 КАС України, п.п.201.1, 201.10 ст. 201 ПК України, п.п.3, 4, 5, 7, 8, 9 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165.

Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року, далі Порядок №1165).

Відповідно до п.5 Порядку №1165 Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Додатком 1 до Порядку №1165 установлено, зокрема, наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість: п.8 "У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.".

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

-договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

-розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

-інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно п.п.40, 43-46 Порядку №1165 під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.

Матеріали засідання комісії контролюючого органу зберігаються десять років.

Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.

У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

Відповідно до вимог п.п.10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1)номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2)критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3)пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Як вбачається з матеріалів справи, у направлених позивачу квитанціях підставою зупинення реєстрації податкових накладних вказано, що платник податку, яким подано для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

В той же час, у надісланих підприємству квитанціях зазначено лише посилання на відповідність Критеріїв ризиковості платника податку, визначених в п.8 вказаних Критеріїв, та не зазначено документів, які слід надати для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних в реєстрі або відмову в такій реєстрації.

При цьому, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкових накладних напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, якому відповідає платник податку, що прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРНП.

Колегія суддів зазначає, що у випадку не конкретизації переліку документів у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для податкового органу, відповідно створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 14 грудня 2022 року у справі №560/11825/21.

Разом з тим, колегія суддів враховує, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2023 року у справі №420/23205/23, яке залишено в силі постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 01 травня 2024 року, задоволено адміністративний позов ТОВ "КОНСАЛТСПЕЦОДЯГ" до ГУ ДПС в Одеській області. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС України в Одеській області від 20 липня 2023 року №24285 про відповідність ТОВ "КонсалтСпецодяг" критеріям ризиковості платника податку та зобов`язано ГУ ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "КонсалтСпецодяг" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Таким чином, доводи контролюючого органу щодо відповідності ТОВ "Консалтспецодяг" п.8 Критеріїв ризиковості платника податку спростовані рішеннями судів по справі №420/23205/23.

Відповідно до п.п.4-5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 13 грудня 2019 року за №1245/34216, далі - Порядок №520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно п.п.3, 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені п.9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому ст. 42 г.1 р.II ПК України.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою для відмови у реєстрації спірних податкових накладних визначено: "надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

Додаткова інформація: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.".

Колегія суддів зазначає, що оскаржувані рішення прийнято з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства без конкретного зазначення обставин яких саме документів та з якими порушеннями вони складені (хоча форма рішення надає таку можливість).

Що стосується посилань ГУ ДПС в Одеській області в апеляційній скарзі на те, що позивач, на момент винесення оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, колегія суддів зазначає наступне.

Так, колегія суддів наголошує, що у даній справі апелянтом не було жодним чином обґрунтовано та підтверджено належними доказами наявність підстав для зупинення реєстрації спірних податкових накладних, та направляючи позивачу квитанції із зазначенням про зупинення реєстрації поданих податкових накладних контролюючим органом не було визначено, які документи платник податків має надати для здійснення їх реєстрації.

Колегія суддів зазначає, що позивач скористався своїм правом та після зупинення реєстрації спірних податкових накладних на адресу контролюючого органу направив пояснення №1 від 29 листопада 2023 року із доданими документами у кількості 14 додатків; №1 від 01 березня 2024 року із доданими документами у кількості 32 додатки; №2 від 01 березня 2024 року із доданими документами у кількості 9 додатків, що підтверджується квитанціями, наявними в матеріалах справи.

Дослідивши вказані пояснення та документи, надані ТОВ "КонсалтСпецодяг" контролюючому органу, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позивачем були надано усі необхідні документи, які підтверджують реальність здійснення господарських операцій по податковим накладним.

Крім того, колегія суддів вказує, що відмовляючи позивачу у реєстрації податкових накладних, апелянт не визначив підстав для неприйняття до уваги наведених пояснень позивача та доданих до них документів щодо господарських операцій згідно податкових накладних.

В апеляційній скарзі апелянт вказує, що разом з повідомленнями про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, позивачем надано банківські виписки, складені з порушенням чинного законодавства, оскільки вони не містять обов`язкових реквізитів, зокрема, підписів платника.

При цьому, в обґрунтування вказаних доводів апелянт посилається на Постанову Національного Банку України "Про затвердження Положення про організацію бухгалтерського обліку в банках України" від 04 липня 2018 року №75.

Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта з посиланням на Постанову Нацбанку України №75, оскільки відповідно до п. 2 зазначене Положення встановлює основні вимоги щодо організації бухгалтерського обліку в банках України. Таким чином, оскільки позивач не є банківською установою, тому вимоги цієї постанови на нього не поширюються.

Разом з тим, колегія суддів вказує, що Інструкцією про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, затвердженої Постановою Правління Національного банку України від 29 липня 2022 року №163 передбачено, що ініціатор має право оформити платіжну інструкцію в електронній або паперовій формі.

Форма, порядок надання платіжної інструкції, засоби дистанційної комунікації для ініціювання платіжних операцій визначаються умовами договору між користувачем і надавачем платіжної послуги (п. 9 Інструкції).

Відповідно до п. 37 Інструкції платіжна інструкція, оформлена платником в електронній або паперовій формі, повинна містити такі обов`язкові реквізити: 1) дату складання і номер; 2) унікальний ідентифікатор платника або найменування/прізвище, власне ім`я, по батькові за наявності), код платника та номер його рахунку; 3) найменування надавача платіжних послуг платника;4) суму цифрами та словами; 5) призначення платежу; 6) підпис (и) платника; 7) унікальний ідентифікатор отримувача або найменування/прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності), код отримувача та номер його рахунку; 8) найменування надавача платіжних послуг отримувача.

Платник заповнює обов`язкові реквізити платіжної інструкції, оформленої у паперовій формі, від руки/із застосуванням технічних засобів або надавач платіжних послуг платника за згодою платника заповнює платіжну інструкцію із застосуванням технічних засобів.

Правильність заповнення реквізитів платіжної інструкції надавачем платіжних послуг платника із застосуванням технічних засобів платник засвідчує власноручним/електронним підписом.

Надавач платіжних послуг платника та платник у разі ініціювання платником платіжної операції із застосуванням засобів дистанційної комунікації мають право у відповідному договорі встановити перелік реквізитів платіжної інструкції, які надавач платіжних послуг платника за наявності технічної можливості заповнює автоматично на підставі інформації, отриманої в процесі ідентифікації платника.

Крім того, додатком до Інструкції №163 визначені Указівки щодо заповнення реквізитів платіжної інструкції, оформленої в паперовій або електронній формі, відповідно до яких, зокрема, щодо реквізитів "Дата прийняття до виконання" та "Дата виконання" передбачено, що у платіжній інструкції в паперовій формі зазначаються прийняття до виконання надавачем платіжних послуг платника платіжної інструкції: число, місяць та рік цифрами у форматі ДД/ММ/РРРР або число зазначається цифрами ДД, місяць - словом і рік - цифрами РРРР, які засвідчуються власноручним підписом уповноваженого працівника, у платіжній інструкції в паперовій формі зазначаються число, місяць та рік виконання платіжної інструкції платника цифрами у форматі ДД/ ММ/РРРР або число зазначається цифрами ДД, місяць - словом, рік - цифрами РРРР, які засвідчуються власноручним підписом уповноваженого працівника.

У свою чергу, Указівками щодо заповнення реквізитів платіжної інструкції, оформленої в паперовій або електронній формі, передбачено заповнення реквізиту "Підпис надавача платіжних послуг". Платіжна інструкція засвідчується підписами [власноручним(ими)/електронним(ими)] уповноваженого працівника надавача платіжних послуг, який оформив платіжну інструкцію, та працівника, на якого покладено функції контролера. У разі перерахування коштів на рахунки отримувачів (фізичних та юридичних осіб), які відкриті в іншого надавача платіжних послуг, платіжна інструкція засвідчується підписом(ами) [власноручним(ими)/електронним(ими)] уповноваженого(их) працівника(ів) надавача платіжних послуг, визначеного(их) внутрішніми документами надавача платіжних послуг.

Колегія суддів вказує, що посилання апелянта на не відповідність чинному законодавству банківських виписок, наданих позивачем контролюючому органу не відповідає матеріалам справи, оскільки позивачем надавалися на розгляд комісії платіжні інструкції.

Разом з цим, дослідивши надані позивачем платіжні інструкції, колегія суддів зазначає, що вони містять усі необхідні реквізити, передбачені Інструкцією №163, про що вірно зазначив суд першої інстанції.

Крім того, колегія суддів звертає увагу апелянта, що факт того, що в апеляційній скарзі контролюючий орган надає уточнення які саме недоліки вбачаються із наданих документів не спростовує факту, що ані у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних, ані у рішеннях про відмову у реєстрації податкових накладних, контролюючий орган не навів конкретного переліку документів, яких, на думку суб`єкта владних повноважень, не вистачає.

Також, апелянт, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, в рамках їх розгляду, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення не надав.

При вирішенні справи, колегія суддів враховує висновки Верховного Суду у постановах від 16 вересня 2022 року у справі №380/7736/21, від 16 лютого 2023 року по справі №380/7648/22, де Верховний Суд вказав, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В свою чергу, не виконання апелянтом обов`язку доказування, встановленого ч.2 ст. 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішень (що вони прийнято обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності вимог, визначених Порядками №1165, №520), є підставою для визнання протиправними та скасування оскаржуваних рішень.

На підставі наведеного, враховуючи, що апелянтом не доведено підстав для зупинення реєстрації податкових накладних, не витребувано конкретного переліку документів для реєстрації податкових накладних, відхилено без будь-яких обґрунтувань первинно-бухгалтерську документацію щодо господарських операцій згідно податкових накладних, колегія суддів приходить до висновку про безпідставність зупинення реєстрації податкових накладних та протиправності рішень податкового органу про відмову в реєстрації податкових накладних №1 від 25 листопада 2022 року, №2 від 30 березня 2023 року, №1 від 18 квітня 2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що підлягають задоволенню і позовні вимоги стосовно зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання на реєстрацію, оскільки п.20 Порядку №1246 прямо передбачено, що реєстрація податкових накладних на підставі рішення суду здійснюється за датою зазначеною у цьому рішенні суду.

Підсумовуючи, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно задовольнив позовні вимоги.

Враховуючи все вищевикладене, колегія судів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Колегія суддів не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.

Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, колегія суддів,

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 липня 2024 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.

Повне судове рішення складено 14 квітня 2025 року.

Головуючий: Бітов А.І.

Суддя: Лук`янчук О.В.

Суддя: Ступакова І.Г.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.04.2025
Оприлюднено16.04.2025
Номер документу126587582
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/12797/24

Постанова від 14.04.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 23.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 23.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 17.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 08.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні