Справа № 758/8929/24
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 квітня 2025 року м. Київ
Суддя Подільського районного суду м. Києва Петров Д.В., розглянувши матеріали, що надійшли від Енергетичної митниці Державної митної служби України про притягнення до відповідальності
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ,
за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України,
за участю представника Енергетичної митниці - Носко Ю.Ю.,
за участю представника ОСОБА_1 адвоката Коцай Г.Л.,
У С Т А Н О В И В :
Згідно протоколу про порушення митних правил № 0109/90300/24, 15.03.2023 через пропуску «Рава-Руська - Хребенне» митного поста «Рава-Руська» Львівської митниці з Литовської Республіки через митний кордон України на адресу підприємства ПП «РОНАЛЬ» (Львівська обл., м. Новояворівськ, вул. Шевченка, 7В, код ЄДРПОУ 23954759) був переміщені товари «газ скраплений» загальною вагою 18 800 кг та загальною вартістю 8 648 Євро (що за офіційним курсом валют НБУ станом на моменти перетину кордону дорівнює 339 631,17 грн).
Переміщення через державний кордон України відбувалось на підставі: сертифіката (паспорта) якості від 10.03.2023 № 163312_4972560; рахунка проформи від 03.03.2023 №20230303-1; рахунка фактури (інвойса) від 13.03.2023 № RVA0064190; міжнародної автомобільно-транспортної накладної від 13.03.2023 № RVA0064190.
Зазначені товари були оформлені в Енергетичній митниці за митними деклараціями типу ІМ40ЕА від 17.03.2023 № 23UA903050010851U0.
Поставка товару відбувалася в рамках зовнішньоекономічного контракту від 12.07.2022 № 58/22, укладеного між підприємством UAB "NAFTOS DUJOS" (Algirdo 42, Mazeikiaі LT-89104, Lithuania) в особі директора Роландаса, та підприємства ПП «РОНАЛЬ» в особі директора ОСОБА_2 (відповідно до інформації зазначеної в АС «Податковий блок» ОСОБА_2 є засновником підприємства та особою, що має право підпису).
Відповідно до умов контракту продавець продає покупцеві товари -нафтопродукти, якість має відповідати державним стандартам (ДСТУ), технічним умовам (ТУ) та іншій нормативно-технічній документації на даний вид товару.
На виконання статті 198 Митного кодексу (далі - МК) України, митним брокером ФОП ОСОБА_3 до митних органів було подано сертифікат (паспорт) якості від 10.03.2023 № 163312_4972560, виданий заводом-виробником «Оrlen Lietuva».
01.03.2023 Енергетична митниця отримала лист від 17.02.2023 № 62 від Представництва АТ «Оrlen Lietuva» в Україні щодо фактів використання постачальниками палива підроблених сертифікатів якості компанії.
З метою перевірки законності ввезення товарів «суміш газів вуглеводневих скраплених», які надійшли на адресу ПП «РОНАЛЬ», зокрема справжності/дійсності сертифіката (паспорта) якості від 10.03.2023 № 163312_4972560, Енергетичною митницею був направлений запит до Представництва АТ «Оrlen Lietuva» в Україні (вих. №7.6/7.6-20.3/13/240 від 15.01.2024).
За результатами опрацювання відповіді наданої Public Company «Оrlen Lietuva» від 09.02.2024 № D2(12.11-9)-339, було встановлено, що зазначений сертифікат (паспорт) якості видавався підприємству UAB "NAFTOS DUJOS" (відправнику товару «суміш вуглеводневих газів скраплених») на 11 100 кг. Однак, фактично ПП «РОНАЛЬ» з наданням сертифікату від 10.03.2023 № 163312_4972560 було ввезено на митну територію України 18 800 кг, що на 7 700 кг перевищує кількість відвантаженого за даним сертифікатом якості товару.
Відповідно до частини 2 статті 459 МК України суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.
Відповідно до інформації з АС «Податковий блок» станом на момент перетину кордону керівником ПП «РОНАЛЬ» був ОСОБА_1 .
Статтею 65 Господарського кодексу України передбачено, що керівник підприємства без доручень діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і вирішує питання діяльності підприємства. 17.04.2024 Енергетичною митницею було направлено запрошення для опитування з метою повного та об`єктивного з`ясування обставин ввезення товарів на адресу ПП «РОНАЛЬ».
Проте, станом на момент складання протоколу про порушення митних правил ОСОБА_1 жодних пояснень не надав.
Згідно з інформацією, розміщеною в АСМО «Інспектор» ПІК «Провадження у справах про ПМП» встановлено, що ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за вчинення правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтями 482, 483 МК України не притягувався.
Таким чином, директором ПП «РОНАЛЬ» ОСОБА_1 вчинено дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «суміш вуглеводневих газів скраплених» з приховуванням від митного контролю у кількості 7 700 кг вартістю 3 542 Євро, що в перерахунку згідно з офіційних курсів валют, чинних на дату перетину кордону, дорівнює 139 104,26 грн, з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо ваги (кількості) товару, чим вчинив порушення митних правил, передбачене ч.1. ст. 483 Митного кодексу України, за що передбачена адміністративна відповідальність.
Відповідно до постанови Пленуму Верховного суду України від 03.06.2005р. №8 (далі - Пленум № 8), якщо предмет контрабанди чи порушення митних правил вивезено за межі України, реалізовано, знищено або ж місце його знаходження не встановлено, при визначенні його вартості можуть бути використані відомості, наявні у митних, товаросупровідних та інших документах.
Таким чином, вартість товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил складає 139 104,26 грн.
Від особи, яка притягується до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 на адресу суду надійшли письмові пояснення у справі.
Так ОСОБА_1 зазначає, що матеріали справи не містять доказів вчинення останнім порушення, що викладено в протоколі, оскільки ПП «Рональ» директором якого є ОСОБА_1 , не несе відповідальність за правильність заповнення та зміст вищевказаного сертифікату, оскільки підприємство отримало їх від продавця при завантажені пального. Всі дії ПП «Рональ» щодо декларування імпорту суміші вуглеводневих газів скраплених на території України є законними, оскільки здійснювалось на підставі документів, наданих вказаному підприємству при постачанні товарів.
Протокол про порушення митних правил не містить деталізації та розкриття поняття «документів, що містять неправдиві відомості щодо ваги (кількості) товару». Відтак митним органом всупереч вимог щодо складання протоколу про порушення митних правил не було описано суть порушення відносно ОСОБА_1 .
Враховуючи вищенаведене, ОСОБА_1 вважає, що в його діях відсутній склад правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МКУ, а тому просив суд провадження у справі закрити.
03.09.2024 від представника Енергетичної митниці на адресу суду надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи копії перекладу сертифікату (паспорта) якості від 10.03.2023 № 163312_4972560, рахунку-проформи віл 03.03.2023 № 20230303-1, рахунку фактури (інвойс) від 13.03.2023 № RVA0064190 з литовської/англійської мови на українську мову.
16.12.2024 від представника Енергетичної митниці на адресу суду надійшли письмові пояснення у справі.
Представник Енергетичної митниці зазначає, що саме ОСОБА_1 є суб`єктом даного правопорушення та підлягає притягненню до відповідальності за порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.
12.02.2024 Енергетичною митницею було отримано відповідь Public Company «Orlen Lietuva» (лист від 09.02.2024 № D2 (12.11-9)-339) стосовно проведеної перевірки сертифікатів (паспортів) якості виданих компанією «Orlen Lietuva».
За результатами опрацювання відповіді наданої Public Company «Orlen Lietuva» від 09.02.2024 № D2 (12.11-9)-339, було встановлено, що сертифікат (паспорт) якості від 10.03.2023 № 163312_4972560 видавався відправнику (литовському підприємству UAB «NAFTOS DUJOS») на товар «суміш вуглеводневих газів скраплених» у кількості 11 100 кг.
Однак, фактично ПП «РОНАЛЬ» з наданням сертифікату від 10.03.2023 № 163312_4972560 було ввезено на митну територію України 18 800 кг, що на 7 700 кг перевищує кількість відвантаженого товару литовському підприємству UAB «NAFTOS DUJOS».
Враховуючи викладене, директор ПП «РОНАЛЬ» ОСОБА_1 чітко розумів та усвідомлював характер протиправної дії, ввів в обіг ГАЗ у кількості 7 700 кг невідомого походження та з невідомими фізико-хімічними характеристиками на підставі документів, що містять неправдиві відомості та свідомо припускав настання шкідливих наслідків.
24.01.2025 від особи, що притягується до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 на адресу суду надійшли пояснення по справі.
Зазначає, що Декларації до митного органу у вказаній справі подавались агентом з митного оформлення ФОП ОСОБА_3 . Тобто ОСОБА_1 не може бути суб`єктом правопорушення, адже не є декларантом, а декларування товару здійснювалося агентом з митного оформлення - ФОП ОСОБА_3 .
За відсутності зазначених умов, само по собі зайняття особою керівної посади на підприємстві, що продало товар, переміщений через митний кордон, не утворює в її діях складу правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МУ України.
Кількість палива в об`ємі 18 800 кг. зайшла на митну територію України та випущена у вільний обіг. Тобто кількість палива, яке зайшло на митну територію України та випущено у вільний обіг відповідає кількості, вартості, найменуванню товару, яке було задеклароване. Жодного приховування кількості імпортованого товару від митного органу ПП «Рональ» не було.
Таким чином, матеріали справи також не містять доказів того, що зазначені вище дії (бездіяльність) були вчинені ОСОБА_1 умисно, що вказує на відсутність у діях особи суб`єктивної сторони порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.
Окрім цього у протоколі про порушення митних правил не вказано, які саме вимоги законів та інших нормативно-правових актів України, а також міжнародних договорів України з питань митної справи не були виконані ОСОБА_1 ; не вказано, якими правовими нормами або положеннями статуту саме на керівника підприємства покладено обов`язок виконання вимог, що не були виконані або виконані неналежним чином; не проаналізовано умови поставки, умови контракту та не вказано, які саме обов`язки керівник підприємства-імпортера мав виконати, але не виконав, або виконав у незаконний спосіб; не вказано якими фактичними обставинами (доказами) підтверджено невиконання, або неналежне виконання громадянином України ОСОБА_1 обов`язків, покладених на нього як на керівника підприємства; не вказано, які саме дії громадянина України ОСОБА_1 як керівника підприємства-імпортера призвели, на думку митниці, до переміщення товарів з приховуванням від митного контролю; не вказано, у який встановлений законодавством спосіб керівник підприємства покупця/отримувача має забезпечити достовірність та правдивість інформації, вказаній у товаросупровідних та комерційних документах безпосередньо продавцем/відправником товарів, а також має обов`язок встановлювати/перевіряти будь-які обставини, пов`язані із експортом товарів з території інших країн; не вказано, якими саме нормами законів та інших нормативно-правових актів України, а також міжнародних договорів України з питань митної справи встановлено вимоги для керівника підприємства - імпортера отримувати документи, необхідні для експорту товару, у тому числі сертифікат якості, або здійснювати перевірку дійсності документів, у тому числи сертифікату якості, що надаються експортером/відправником товарів
Враховуючи вищенаведене, а також те, що будь-яких належних та допустимих доказів на підтвердження обставин, викладених у Протоколі про порушення митних правил №0109/90300/24 від 01.02.2024року не надано, вважає, що в діях ОСОБА_1 відсутній склад правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, а тому просив провадження у справі № 758/8929/24 закрити.
27.02.2025 від представника Енергетичної митниці на адресу суду надійшли письмові заперечення на пояснення сторони захисту в інтересах ОСОБА_1 .
На думку Енергетичної митниці у розумінні пункту 43 ст. 4 та ст. 459 МК України ОСОБА_1 є суб`єктом вчинення порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, оскільки: ПП «Рональ», який є імпортером газу на митну територію України та пред`являє документи митним органам, повинен додержуватись вимог законодавства, виконувати митні правила України; замовлення (поставку в Україну) газу у литовського підприємства UAB NAFTOS DUJOS (продавця) здійснював саме директор ПП «Рональ» ОСОБА_1 на підставі зовнішньоекономічного контракту від 12.07.2022 року № 58/22; саме ОСОБА_1 як директором ПП «РОНАЛЬ» до митних органів України подав сертифікат (паспорт) якості сертифікат (паспорт) якості від 10.03.2023 № 163312_4972560, згідно з яким компанією «Orlen Lietuva» продана інша кількість товару, ніж та, яка була випущена у вільний обіг на території України, а також інші товаросупровідні документи.
Енергетична митниця вважає, що директор ПП «РОНАЛЬ» ОСОБА_1 вчинив дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «Газ» з приховуванням від митного контролю у кількості 7 700 кг, вартістю 139 104,26 грн, шляхом надання до митного органу як підстави для переміщення документів, що містять неправдиві відомості щодо ваги (кількості) товару, чим вчинив порушення митних правил передбачених ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України.
20.03.2025 від ОСОБА_1 на адресу суду надійшли додаткові пояснення у справі.
ОСОБА_1 зазначає, що жодним чином не мав відношення до заповнення спірного документа, оскільки комерційні документи були складені та оформлені безпосередньо Постачальником - компанією UAB «Naftos Dujos», тобто інформація про найменування вантажу, вагу, вартість вносилась постачальником. Відтак, директор ПП «Рональ» ОСОБА_1 , не міг вчиняти будь-яких дій щодо отримання будь-яких сертифікатів якості, у т.ч. у незаконний спосіб для переміщення товару з Європейського Союзу до України.
На момент фактичної передачі товару ПП «Рональд» отримав від компанії UAB «Naftos Dujos» один та єдиний документ, що підтверджував якість товару, а саме сертифікат якості № 163312_4972560. Оскільки ПП «Рональ» було надано виключно цей документ, приватне підприємство, діючи добросовісно та розраховуючи на достовірність інформації від продавця, вважав, що всі характеристики товару відповідають даному сертифікату. Всі товаросупровідні документи разом з сертифікатом якості від 10.03.2023 року №163312_4972560 надавалися отримувачу відправником - компанією UAB «Naftos Dujos» - при поставці товару, а отже були отримані ПП «Рональ» законним шляхом, що в свою чергу підтверджує відсутність події митного правопорушення та його об`єктивної сторони.
В судовому засіданні представник Енергетичної митниці Носко Ю.Ю. зазначила, що у протоколі викладені всі обставини справи, що підтверджують вину ОСОБА_1 у вчиненні порушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, просила застосувати стягнення, передбачене санкцією вказаної статті.
Захисник ОСОБА_1 адвокат Коцай Г.Л. в судовому засіданні просила закрити провадження у справі за відсутністю складу адміністративного правопорушення.
Суд, заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи, приходить до наступного висновку.
Згідно ч. 1 ст. 486 Митного кодексу України, завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.
За змістом ст.489 МК України посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Так, відповідно до ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.
Тобто, при складанні протоколу про порушення митних правил враховуються ознаки складу правопорушення, які мають узгоджуватись з диспозицією статті, до відповідальності за якою притягується особа. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.
Згідно з ч. 1 ст. 483 МК України відповідальність настає за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Безпосереднім об`єктом посягання при вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 483 МК України, є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України.
Об`єктивною стороною правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, розуміється активна поведінка (вчинок) особи.
Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон різними шляхами, зокрема, шляхом подання до митного органу України підроблених документів, які містять неправдиві дані.
Суб`єктивна сторона вказаного правопорушення характеризується прямим умислом, тобто усвідомленням особою, яка вчинила правопорушення характеру незаконного переміщення товарів через митну територію України.
Відповідно до п. 6 Постанови Пленуму Верховного Суду України №8 від 03 червня 2005 року «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» незаконне переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон України з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів чи способів, що утруднюють їх виявлення, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи одержаних незаконним шляхом або таких, що містять неправдиві дані.
Підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів.
Документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності.
Відповідно до протоколу про порушення митних правил № 0109/90300/24, 15.03.2023 через пропуску «Рава-Руська - Хребенне» митного поста «Рава-Руська» Львівської митниці з Литовської Республіки через митний кордон України на адресу підприємства ПП «РОНАЛЬ» (Львівська обл., м. Новояворівськ, вул. Шевченка, 7В, код ЄДРПОУ 23954759) був переміщені товари «газ скраплений» загальною вагою 18 800 кг та загальною вартістю 8 648 Євро (що за офіційним курсом валют НБУ станом на моменти перетину кордону дорівнює 339 631,17 грн).
Переміщення товару через митний кордон України було здійснено на підставі наступних документів: сертифіката (паспорта) якості від 10.03.2023 № 163312_4972560; рахунка проформи від 03.03.2023 №20230303-1; рахунка фактури (інвойса) від 13.03.2023 № RVA0064190; міжнародної автомобільно-транспортної накладної від 13.03.2023 № RVA0064190.
Поставка товару відбувалася в рамках зовнішньоекономічного контракту від 12.07.2022 № 58/22, укладеного між підприємством UAB "NAFTOS DUJOS" (Algirdo 42, Mazeikiaі LT-89104, Lithuania) в особі директора Роландаса, та підприємства ПП «РОНАЛЬ» в особі директора ОСОБА_2 (відповідно до інформації зазначеної в АС «Податковий блок» ОСОБА_2 є засновником підприємства та особою, що має право підпису).
17.03.2023 зазначений товар був випущений у вільний обіг за митними деклараціями типу ІМ40ЕА № 23UA903050010851U0.
З метою підтвердження фізико-хімічних характеристик товару до митних органів надано сертифікат (паспорт) якості від 10.03.2023 № 163312_4972560 відповідно до якого товар «суміш газів вуглеводневих скраплених», згідно з висновком лабораторії «Orlen Lietuva», зазначеним в сертифікаті (паспорті) якості № 163312_4972560, відповідає вимогам стандарту LST EN 589:2018-А1 2022.
09.02.2024 Енергетичною митницею отримано відповідь Public Company «Orlen Lietuva» (лист від 09.02.2024 № D2(12.11-9)-339) стосовно проведеної перевірки сертифікатів (паспортів) якості виданих компанією «Orlen Lietuva».
Згідно додатку до зазначеного листа (витяг з додатку листа від 09.02.2024 № D2(12.11-9)-339) (арк.спр.34) номер сертифікату (паспорт) якості №163312_4972560 був виданий на вагу товару 34050, назва продукту Automobilines suskystintos naftos dujos, ziemine rusis, A klase, покупець - UAB NAFTOS DUJOS, одежувач - UAB NAFTOS DUJOS, відвантажена кількість - 11100, дата завантаження - 10.03.2023.
Відповідно до ч. 1 ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Статтею 483 МК України передбачена відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Суб`єктивна сторона передбачає наявність прямого умислу, тобто винний у скоєнні злочину чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів, предметів і речовин через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку чи вивезти з України.
Як спосіб приховування від митного контролю ч. 1 ст. 483 МК України визначає подання органу доходів і зборів як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Згідно вимог, встановлених ч.1 ст. 486 МК України, завданнями провадження у справах про порушення митних правил є, зокрема, своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону.
Згідно положень ст. 489 МК України, посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати, в тому числі, чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Належними є докази, які прямо чи непрямо підтверджують існування чи відсутність обставин, що підлягають доказуванню у справі про порушення митних правил, та інших обставин, які мають значення для провадження у справі, а також достовірність чи недостовірність, можливість чи неможливість використання інших доказів.
Доказ визнається допустимим, якщо він отриманий у встановленому законом процесуальному порядку. Недопустимий доказ не може бути використаний при прийнятті процесуальних рішень, на нього не може посилатися суд при ухваленні судового рішення.
Згідно п. 6 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» від 03.06.2005 року №8, документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності.
Митний кодекс України нормою ст. 257 вичерпно формулює поняття «декларування», яке здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Заявлення таких відомостей здійснюється за встановленою законом формою в ході процедури декларування, повноваженнями щодо якого відповідно до положень ст. 265 МК України наділений декларант. Виходячи з аналізу цих положень, особа може брати участь у митних відносинах як декларант у двох випадках: коли вона особисто здійснює декларування товарів або як його власник або як уповноважений власником. Декларант може здійснювати декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення самостійно або уповноважувати інших осіб на здійснення декларування від свого імені.
У разі самостійного декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення декларантом передбачену цим Кодексом відповідальність за вчинення порушення митних правил у повному обсязі несе декларант.
Особа, уповноважена на декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення від імені декларанта, має такі самі обов`язки, права і несе таку саму відповідальність, що й декларант.
Таким чином, власник товару підлягає відповідальності лише у тому випадку, коли він здійснював декларування товару або з метою приховування від митного контролю особисто вчиняв будь-які дії, що складають об`єктивну сторону такого порушення. При цьому таке діяння за суб`єктивною стороною характеризується прямим умислом на подання митному органу документів, що містять неправдиві дані.
З протоколу про порушення митних правил № 0109/90300/24, 15.03.2023, вбачається, що директору ПП «РОНАЛЬ» ОСОБА_1 інкримінуються дії спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «газ скраплений» загальною вагою 18 800 кг та загальною вартістю 8 648 Євро (що за офіційним курсом валют НБУ станом на моменти перетину кордону дорівнює 339 631,17 грн) з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо кількості (ваги) товару.
Суб`єктивна сторона вказаного правопорушення характеризується прямим умислом, тобто усвідомленням особою, яка вчинила правопорушення характеру незаконного переміщення товарів через митну територію України.
Переміщення товару через митний кордон України було здійснено на підставі наступних документів: сертифіката (паспорта) якості від 10.03.2023 № 163312_4972560; рахунка проформи від 03.03.2023 №20230303-1; рахунка фактури (інвойса) від 13.03.2023 № RVA0064190; міжнародної автомобільно-транспортної накладної від 13.03.2023 № RVA0064190.
Зокрема, згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар «газ скраплений» загальною вагою 18 800 кг та загальною вартістю 8 648 Євро (що за офіційним курсом валют НБУ станом на моменти перетину кордону дорівнює 339 631,17 грн).
Відповідно до умов зазначеного зовнішньоекономічного контракту, продавцем та відправником товару виступає латвійське підприємство UAB "NAFTOS DUJOS" (Algirdo 42, Mazeikiaі LT-89104, Lithuania) в особі директора Роландаса, одержувачем та покупцем є ПП «РОНАЛЬ».
Згідно контракту продавець продає, a Покупець купує скраплений газ марки СПЕТ/ПЛЕТ/ПБА/ПТТ Пропан марки Б/БТ, в замовлених кількостях на кожен місяць, в автоцистернах Покупця - для його вивезення на склад Покупця.
Micцe завантаження товару буде вказано в Додаткових угодах до цього контракту. Базис постачання Товару, кількість, ціна та строки постачання погоджуються Сторонами додатково шляхом підписання Додаткової угоди до цього Контракту. Продукт, проданий за цим Контрактом, повинен відповідати паспорту якості заводу виробника. Відбір проб для перевірки хімічного складу продукту проводиться за чинними стандартами Литовської республіки заповнення автоцистерні Покупця на терміналі. Кількість товару, проданого Продавцем та купленого Покупцем, визначається на підставі зважування на електронних вагах у присутності водія автоцистерни Покупця.
3 кожною партією товару Продавець переде Покупцеві такі документи: міжнародна транспортна накладна (CMR) (копія водієві, оригінал поштою); рахунок - фактура (оригінал поштою); світлокопію паспорта якості товару заводу виробника газу (підтверджена копія водію); лист зважування (оригінал водію) (п. 3.5 контракту). Вартість однієї метричної тони Товару, зазначеного в параграфі 1.1, встановлюється окремою додатковою угодою до контракту.
З метою підтвердження назви товару до митних органів надано (invoice) від 13.03.2023 №RVA0064190.
Відповідно до відомостей зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 10.03.2023 № 163312_4972560 виданий UAB "NAFTOS DUJOS", дата відбору проб 10.03.2023, товар виготовлений підприємством «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN ISO8973.
17.03.2023 зазначений товар митним брокером ФОП « ОСОБА_3 ,» був заявлений до митного оформлення та випущений у вільний обіг у відділі митного оформлення Львівської митниці ДФС за митними деклараціями типу «IM40EA» №23UA903050010851U0, та за яким було сплачено всі необхідні митні платежі.
Отже, товар був розмитнений на підставі наданих документів, належність яких не викликала сумніву під час розмитнення, що було перевірено митними органами.
Дослідивши та вивчивши документи, які долучені до протоколу про адміністративне правопорушення, суд дійшов висновку, що на підставі належних та достатніх доказів, які б у сукупності підтверджували факт того, що своїми умисними діями директором ПП РОНАЛЬ» ОСОБА_1 ввезено на митну територію України товар «газ скраплений» загальною вагою 18 800 кг та загальною вартістю 8 648 Євро (що за офіційним курсом валют НБУ станом на моменти перетину кордону дорівнює 339 631,17 грн) з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу документів, що містять неправдиві відомості щодо кількості (ваги) товару, Енергетичною митницею не доведено.
Процедура декларування даного товару була здійснена митним брокером виключно на підставі наданих продавцем товаросупровідних документів у відповідності до вимог чинного законодавства.
Таким чином, у суду відсутні належні та достатні докази, які б слугували підставою для притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за адміністративне правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 483 МК України.
Відповідно до ч. 3 ст. 62 Конституції України усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
Згідно ст. 7 КУпАП, ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП, провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.
Ураховуючи викладене, суд приходить до висновку про відсутність в діях ОСОБА_1 , зазначеного в описовій частині протоколу складу порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, а тому провадження у справі підлягає закриттю на підставі п.1 ч. 1 ст. 247 КУпАП.
На підставі викладеного, керуючись ст. 247, 283, 284, 294 КУпАП, ст. 458 Митного кодексу України, суд,
П О С Т А Н О В И В :
Провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України закрити у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.
Постанова може бути оскаржена особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, її законним представником, захисником, потерпілим, його представником протягом десяти днів з дня винесення постанови до Київського апеляційного суду через Подільський районний суд міста Києва.
Суддя Дмитро ПЕТРОВ
Суд | Подільський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2025 |
Оприлюднено | 18.04.2025 |
Номер документу | 126616000 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю |
Адмінправопорушення
Подільський районний суд міста Києва
Петров Д. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні