Герб України

Рішення від 14.04.2025 по справі 320/10533/24

Київський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 квітня 2025 року м. Київ справа №320/10533/24

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Жукової Є.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу

за позовом Дочірнього підприємства «Ейвон Косметікс Юкрейн»

до 1. Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків; 2. Головного управління Державної казначейської служби України у Київській області

про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Дочірнє підприємство «Ейвон Косметікс Юкрейн» звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі відповідач 1), Головного управління Державної казначейської служби України у Київській області (далі відповідач 2), в якому просить суд:

визнати протиправною бездіяльність Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо неподання до органу Державної казначейської служби України висновку із зазначенням суми податку на прибуток підприємств у розмірі 21 593 856 грн 50 коп., що підлягає поверненню з бюджету на розрахунковий рахунок у банку Дочірнього підприємства «Ейвон Косметікс Юкрейн» (код ЄДРПОУ 24924140);

стягнути з Державного бюджету через Головне управління Державної казначейської служби України у Київській області на користь Дочірнього підприємства «Ейвон Косметікс Юкрейн» заборгованість бюджету із повернення надмірної сплати податку на прибуток підприємств у розмірі 21 593 856,50 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що за результатами розгляду справи №826/13914/16 у Верховному Суді, серед іншого, було вже зобов`язано відповідача-1 (в результаті процесуального правонаступництва): подати висновок про повернення наявної у позивача надмірно сплаченої суми грошових зобов`язань з податку на прибуток в розмірі 21 593 856,50 грн на поточний рахунок позивача в Головному управлінні Державної казначейської служби України у Київській області. Ця постанова Верховного Суду у справі №826/13914/16 набрала законної сили 22.07.2021, проте відповідач-1 досі ігнорує виконання такого судове рішення. Позивач неодноразово звертався до відповідача-1 стосовно виконання постанови Верховного Суду у справі №826/13914/16, а саме: щодо повернення позивачеві наявної у нього суми надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на прибуток в розмірі 21 593 856,50 грн на підставі заяви від 28.12.2015 за №6642 та листа від 29.03.2016 за №1166. Проте, жодних дій відповідачем-1 не було вжито. При цьому, як інші державні органи, так і суди вже неодноразово звертали увагу на обов`язковість постанови Верховного Суду для виконання відповідачем-1 та повернення переплати позивачу.

Вичерпавши всі розумні способи щодо виконання постанови Верховного Суду від 22.07.2021 у справі №826/13914/16, 15.12.2023 позивач вкотре звернувся до відповідача-1 в електронній формі із заявою вих. № 45635829 про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на прибуток підприємства у розмірі 21 593 856, 50 грн на поточний рахунок платника податку в установі банку в порядку, передбаченому статті 43 ПК України.

Листом від 27.12.2023 №13639/6/31-00-04-04-01-06 відповідач 1 повідомив про залишення заяви без виконання, посилаючись на те, що сума переплати, яка обліковується в інтегрованій картці платника податків (далі - «ІКП») позивача відсутня, при цьому зазначивши, що кошти, згідно зазначеної в заяві дати сплати 22.07.2021, до бюджету не надходили. Просить суд задовольнити позов.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 19.03.2024 відкрито провадження у справі №320/10533/24, суд ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов та витребуваних документів.

Відповідно до довідок про доставку електронного листа, документ в електронному вигляді «Ухвала про відкриття спрощеного провадження без проведення судового засідання» від 19 березня 2024 року по справі №320/10533/24 доставлено до електронного кабінету Дочірнього підприємства «Ейвон Косметікс Юкрейн», Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Головного управління Державної казначейської служби України у Київській області 21 березня 2024 року.

17 квітня 2024 року через відділ документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від Головного управління Державної казначейської служби України у Київській області надійшов відзив на позовну заяву.

Відповідач 2 в обґрунтування відзиву зазначає, що відповідач 2 є територіальними органом Казначейства, а також є юридичною особою, має самостійний баланс, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням та не несе відповідальності за дії інших органів державної влади. Позивачем не наведено будь-яких доказів щодо правовідносин між позивачем та відповідачем 2, відсутні факти нанесення відповідачем 2 шкоди позивачу своїми незаконними діями. Крім того, позивачем не наведено жодного посилання на будь-який закон або нормативний акт, яким би було передбачено, що в даному випадку шкода відшкодовується конкретною юридичною особою, а саме Головним управлінням Державної казначейської служби України у Київській області. Просить суд відмовити у задоволенні позову.

23 квітня 2024 року через відділ документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від Дочірнього підприємства «Ейвон Косметікс Юкрейн» надійшла відповідь на відзив відповідача 2 на позовну заяву.

Позивач у відповіді на відзив відповідача 2 зазначає, предметом даної справи є саме питання стягнення надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на прибуток підприємства у розмірі 21 593 856,50грн, в той час як предметом позову у справі №826/13914/16 було саме питання визнання, що у позивача наявна переплата.

Дані предмети не є тотожними і жодним чином не дублюють один одного, як стверджує відповідач 2, а, отже, ні про яке зловживання позивачем процесуальним правом мова не йде, з огляду на різні предмети спору.

Відтак, доречним буде зазначити, що для встановлення тотожності підстав позову визначальне значення має коло обставин та фактів, якими позивач обґрунтовує свої позовні вимоги. Просить суд задовольнити позов.

07 травня 2024 року через відділ документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків надійшов відзив на позовну заяву.

Відповідач 1 у відзиві на позовну заяву зазначає, що платник наполягає на поверненні суми переплати в розмірі 21 753 418,00 грн, на думку платника вказана сума виникла за рахунок переплачених ним зобов`язань ( що були сплачені задекларовані авансові внески в розмірі 21 660 000, в декларації від 26.02.2014 №9090691668 за 2013 рік). Згідно аналізу ІКП, платник не надавав уточнюючих розрахунків щодо зменшення вказаної суми. Станом на 01.01.2024 року переплата в ІКП платника становить 0 грн. Станом на 27.03.2024 переплата в ІКП платника становить 1 819 873 грн, яка сформувалась за рахунок декларування р. 19 з від`ємним значенням (декларація з податку на прибуток, створених за участі іноземних інвесторів за рік 2023 №9384221554 від 26.02.2024).

Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків розглянуто заяву від 15.12.2023 № 45635829 про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, шляхом перерахування коштів з коду бюджетної класифікації доходів бюджету 11020300, на поточний рахунок платника податку в розмірі 21 593 856,50 грн.

Станом на дату надання відповіді 27.12.2023, згідно даних ІКС «Податковий блок» в ІКП ДП «Ейвон Косметікс Юкрейн» по платежу податок на прибуток підприємств, створених за участю іноземних інвесторів (КБК 11020300) переплата (надміру або помилково сплачені) відсутні, що унеможливлює виконання заяви щодо повернення надміру сплачених коштів ДП «Ейвон Косметікс Юкрейн» з податку на прибуток у розмірі 21 593 856,5 грн на поточний рахунок платника у банку.

З урахуванням вищевикладеного, заяву № 45635829 від 15.12.2023 про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, шляхом перерахування коштів з коду бюджетної класифікації доходів бюджету 11020300, на поточний рахунок ДП «Ейвон Косметікс Юкрейн» в розмірі 21 593 856,50грн залишено без виконання. Просить суд відмовити у задоволенні позову.

09 травня 2024 року через відділ документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від ДП «Ейвон Косметікс Юкрейн» надійшла відповідь на відзив відповідача 1.

Позивач в своїй відповіді зазначає, що позивач звертає увагу, що наявність надміру сплачених грошових зобов`язань та можливість їх повернення не може ставитись в залежність від їх відображення в ІКП, тим паче що таке відображення є прямим обов`язком відповідача 1 за судовим рішенням у справі № 826/13914/16.

Судове рішення є первинним документом для цілей внесення інформації про суму у розмірі 21 593 856 грн 50 коп. як надміру сплачене грошове зобов`язання до внутрішньої системи. Тож з дати набрання законної сили постанови Верховного Суду від 22.07.2021 у справі № 826/13914/16 така інформація відповідно до положень Порядку ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 07.04.2016 № 422 (які були чинними на момент ухвалення рішення) вже має бути відображена в інтегрованій картці платника податків позивача. Просить суд задовольнити позов.

Правом надання заперечень відповідно до положень 164 КАС України відповідачі не скористались.

11 липня 2024 року через відділ документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від ДП «Ейвон Косметікс Юкрейн» надійшли пояснення.

З метою додержання розумного строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, суд визнав за можливе розгляд справи здійснювати за наявними матеріалами.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 17 жовтня 2018 року, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 лютого 2019 року, позов задовольнив частково. Визнав протиправною бездіяльність відповідача, що полягає у невчиненні дій, направлених на повернення підприємству суми надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на прибуток в частині 159561,50 грн на підставі заяви від 28 грудня 2015 року №6642 та листа від 29 березня 2016 року №1166. Зобов`язав відповідача подати до Головного управління Державної казначейської служби України у Київській області висновок про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на прибуток в розмірі 159561,50 грн на поточний рахунок підприємства. У задоволені решти позовних вимог відмовив.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 22 липня 2021 року по справі №826/13914/16 касаційну скаргу ДП «Ейвон Косметікс Юкрейн» задоволено частково.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 жовтня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 лютого 2019 року у частині відмови у задоволенні позовних вимог про: визнання протиправною бездіяльності Офісу великих платників податків ДФС, що полягає у невчиненні дій, направлених на повернення Дочірньому підприємству «Ейвон Косметікс Юкрейн» суми надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на прибуток в розмірі 21593856,50 грн на підставі заяви від 28 грудня 2015 року за №6642 та листа від 29 березня 2016 року за №1166; зобов`язання Офісу великих платників податків ДФС подати висновок про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на прибуток в розмірі 21593856,50 грн на поточний рахунок ДП «Ейвон Косметікс Юкрейн» в Головне управління Державної казначейської служби України у Київській області скасовано

Прийнято у вказаній частині позовних вимог нове рішення, яким позов Дочірнього підприємства «Ейвон Косметікс Юкрейн» задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, утвореного як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України, що полягає у невчиненні дій, направлених на повернення Дочірньому підприємству «Ейвон Косметікс Юкрейн» суми надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на прибуток в розмірі 21593856,50 грн на підставі заяви від 28 грудня 2015 року за №6642 та листа від 29 березня 2016 року за №1166.

Зобов`язано Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків, утворене як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України, подати висновок про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на прибуток в розмірі 21593856,50 грн на поточний рахунок Дочірнього підприємства «Ейвон Косметікс Юкрейн» в Головне управління Державної казначейської служби України у Київській області.

07 вересня 2021 року Окружним адміністративним судом м. Києва видано виконавчий лист №826/13914/16.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2023 року по справі №826/13914/16 у задоволенні заяви Дочірнього підприємства «Ейвон Косметікс Юкрейн» про встановлення порядку виконання рішення у справі за позовом Дочірнього підприємства «Ейвон Косметікс Юкрейн» до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, утвореного як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України, третя особа Головне управління ДПС у Київській області, утворене як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії відмовлено.

Постановою Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у місті Києві та Київській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) від 11 травня 2023 року №66963445 закінчено виконавче провадження відкрите за виконавчим листом №826/13914/16 щодо зобов`язання Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, утворене як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України, подати висновок про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на прибуток в розмірі 21593856,50 грн на поточний рахунок Дочірнього підприємства «Ейвон Косметікс Юкрейн» в Головне управління Державної казначейської служби України у Київській області.

Листом від 27.12.2023 №13639/6/31-00-04-04-01-06 відповідач 1 повідомив про залишення заяви без виконання, посилаючись на те, що сума переплати, яка обліковується в Інтегрованій картці платника податків позивача відсутня, при цьому зазначивши, що кошти, згідно зазначеної в заяві дати сплати 22.07.2021 до бюджету не надходили.

Вважаючи протиправною бездіяльність Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо неподання до органу Державної казначейської служби України висновку із зазначенням суми податку на прибуток підприємств у розмірі 21 593 856 грн 50 коп., що підлягає поверненню з бюджету на розрахунковий рахунок у банку Дочірнього підприємства «Ейвон Косметікс Юкрейн» протиправною, у зв`язку із чим вважаючи, що має право на стягнення з Державного бюджету через Головне управління Державної казначейської служби України у Київській області на користь Дочірнього підприємства «Ейвон Косметікс Юкрейн» заборгованості бюджету із повернення надмірної сплати податку на прибуток підприємств у розмірі 21 593 856,50 грн, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.

Підпунктом 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 ПК України передбачено, що грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Надміру сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату (підпункт 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Відповідно до підпункту 17.1.10 пункту 17.1 статті 17 ПК України платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.

Пунктом 43.1 статті 43 ПК України визначено, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків (пункт 43.2 статті 42 ПК України).

За приписами пункту 43.3 статті 43 ПК України обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

За унормуванням пункту 43.4 статті 44 ПК України платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.

Відповідно до пункту 43.5 статті 43 ПК України контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані (пункт 43.6 статті 43 ПК України).

Частиною другою статті 45 Бюджетного кодексу України передбачено, що казначейство України веде бухгалтерський облік усіх надходжень Державного бюджету України та за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету, перерахування компенсації частини суми штрафних (фінансових) санкцій покупцям (споживачам) за рахунок сплачених до державного бюджету сум штрафних (фінансових) санкцій, застосованих такими органами за наслідками проведеної перевірки за зверненням або скаргою покупця (споживача) про порушення платником податків установленого порядку проведення розрахункових операцій.

Відповідно до пункту 3 Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 03 вересня 2013 року № 787 (далі - Порядок № 787), повернення (перерахування) помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів та перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, у національній валюті здійснюється Казначейством або головними управліннями Казначейства з відповідних рахунків за надходженнями, відкритих в Казначействі відповідно до законодавства, шляхом оформлення платіжних інструкцій для здійснення внутрішніх операцій.

Повернення (перерахування) платежів у національній валюті здійснюється на рахунки отримувачів коштів, відкриті в банках або небанківських надавачів платіжних послуг, або Казначействі, вказані у поданні (висновку, повідомленні) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, органів, які ведуть облік заборгованості в розрізі позичальників.

За приписами пункту 5 Порядку № 787 повернення (перерахування) помилково або надміру зарахованих до бюджету або повернення на єдиний рахунок (у разі його використання) податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів, або перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, здійснюється за поданням (висновком, повідомленням) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету..

Подання на повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджетів (крім зборів та платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи Державної фіскальної служби України (далі - органи ДФС)) подається до відповідного органу Казначейства за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

У разі повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДФС, подання подається до відповідного органу Казначейства за формою згідно з додатком 1 до Порядку взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 15 грудня 2015 року № 1146, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31 грудня 2015 року за № 1679/28124.

Відповідно до пункту 5 Порядку взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 15 грудня 2015 року № 1146 (далі - Порядок № 1146), повернення помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов`язань та пені у випадках, передбачених законодавством, здiйснюється виключно на пiдставi заяви платника податку (за винятком повернення надмiру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фiзичних осiб, якi розраховуються органом ДФС на пiдставi поданої платником податкiв податкової декларацiї за звiтний календарний рiк шляхом проведення перерахунку за загальним рiчним оподатковуваним доходом платника податку), яка може бути подана до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надмiру сплаченої суми протягом 1095 днiв вiд дня її виникнення.

Пунктом 6 Порядку № 1146 передбачено, що у заяві платник вказує суму і вид помилково та/або надміру сплаченого платежу та визначає напрям(и) перерахування коштiв, що повертаються: 1) на поточний рахунок платника податку в установі банку; 2) на погашення грошового зобов`язання та пені (податкового боргу) з iнших платежiв, контроль за справлянням яких покладено на органи ДФС, незалежно вiд виду бюджету; 3) готiвкою за чеком у разi вiдсутностi у платника податкiв рахунку в установі банку; 4) готівкою з рахунків банків у разі відсутності у платника податків рахунку в установі банку; 5) поштовим переказом через підприємства поштового зв`язку; 6) для подальших розрахункiв як авансові платежі (передоплата) або грошова застава: на небюджетний рахунок з облiку коштiв забезпечення сплати майбутніх митних та інших платежів - рахунок 3734, відкритий на балансі Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві; банкiвський балансовий рахунок 2603, відкритий для органу ДФС у відповідному уповноваженому банку (у разі якщо кошти авансових платежів (передоплати), доплати тощо вносилися готівкою).

Згідно з пунктом 7 Порядку № 1146 після реєстрації в органі ДФС заява платника про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових забовязань та пені (крім грошових забовязань та пені з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів) передається на розгляд до структурних підрозділів, що виконують функції з адміністрування відповідних податків і зборів та погашення заборгованостей. Не пізніше другого робочого дня, наступного за днем реєстрації, заява з відміткою вказаних підрозділів щодо правомірності повернення передається до структурного підрозділу, на який покладено функцію з підготовки висновку.

Заява платника про повернення помилково або надміру сплачених грошових забов`язань та пені з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів, після реєстрації передається до структурного підрозділу митниці ДФС, на який покладено функцію з підготовки висновку.

Заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань або про їх відшкодування у випадках, передбачених цим Кодексом, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, що настає за днем здійснення такої переплати або отримання права на таке відшкодування (пункт 102.5 статті 102 ПК України).

Відповідно до пункту 8 Порядку № 1146 у разі якщо вказана у заяві платника сума (її частина) за даними інформаційних систем обліковується як помилково та/або надміру сплачена, орган ДФС готує: висновок на повернення такої суми (її частини) за формою згiдно з додатком 1 до цього Порядку; два примiрники реєстру висновкiв за платежами, належними державному бюджету, за формою згiдно з додатком 2 до цього Порядку; три примiрники реєстру висновкiв за платежами, належними мiсцевим бюджетам, та платежами, якi пiдлягають розподiлу мiж державним та мiсцевими бюджетами, за формою згiдно з додатком 3 до цього Порядку.

Контроль за прийняттям/передаванням висновкiв органи ДФС, мiсцеві фiнансові органи, органи Казначейства здійснюють шляхом проставляння на відповідних примірниках Реєстрів відміток про надходження документів до установи у порядку, визначеному Типовою інструкцією з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1242 (із змінами).

За платежами, належними державному бюджету, орган ДФС у строк не пiзнiше нiж за п`ять робочих днiв до закiнчення двадцятиденного строку з дня подання платником податкiв заяви передає висновки згiдно з реєстром висновкiв за платежами, належними державному бюджету, для виконання вiдповiдному органу Казначейства.

За платежами, належними мiсцевим бюджетам, та платежами, якi пiдлягають розподiлу мiж державним та мiсцевими бюджетами, орган ДФС у строк не пiзнiше нiж за дев`ять робочих днiв до закiнчення двадцятиденного строку з дня подання платником податкiв заяви передає висновки згiдно з реєстром висновкiв за платежами, належними мiсцевим бюджетам, та платежами, якi пiдлягають розподiлу мiж державним та мiсцевими бюджетами, для погодження вiдповiдному мiсцевому фiнансовому органу.

Відповідний мiсцевий фiнансовий орган протягом двох робочих днiв погоджує отримані висновки шляхом засвідчення пiдписом керiвника мiсцевого фiнансового органу, скріпленим гербовою печаткою, і не пізніше наступного робочого дня після погодження повертає їх згiдно з реєстром висновкiв за платежами, належними мiсцевим бюджетам, та платежами, якi пiдлягають розподiлу мiж державним та мiсцевими бюджетами, вiдповiдному органу ДФС.

Аналіз вказаних норм свідчить, що законодавством передбачено право платника податків на повернення надміру сплачених сум податкових зобов`язань та порядок реалізації такого права шляхом звернення з відповідною заявою до контролюючого органу.

Водночас зазначеному праву платника кореспондує обов`язок податкового органу скласти і подати до органів Казначейства висновок про повернення заявнику відповідної суми переплати.

При цьому, обов`язковою передумовою повернення платнику податків надміру сплачених коштів є одночасна наявність наступних обставин: 1) відсутність у такого платника податкового боргу; 2) подання платником податків заяви про повернення коштів протягом 1095 днів від дня виникнення переплати; 3) відповідність поданої заяви вимогам пункту 43.4 статті 43 ПК України.

Сума переплати позивача у загальному розмірі 21 593 856,50 грн підтверджена судовим рішенням у справі №826/13914/16, яке набрало законної сили 22.07.2021. Так, Верховний Суд прямо підтвердив як наявність надмірно сплачених сум у позивача в розмірі 21593 856,50 грн, так і встановив неправомірність невідображення відповідачем-1 такої суми в ІКП позивача через невнесення до інтегрованої картки інших даних про надміру сплачені грошові зобов`язання, аніж ті, що зазначені підтверджені податковою звітністю позивача.

При цьому податковий борг у позивача відсутній, зокрема не існував станом на час виникнення спірних у цій справі правовідносин.

Зазначені обставини підтверджуються матеріалами справи та не спростовані відповідачем 1.

Позивач дотримався вимог вищенаведених приписів щодо порядку звернення із заявою про повернення йому відповідної суми переплати податку.

За таких обставин суд вважає, що в цьому випадку наявні достатні підстави для повернення позивачу надмірно сплаченої суми коштів, що обліковується за ним як переплата, з податку на прибуток в розмірі 21 593 856,50 грн.

Суд зазначає, що відсутність бюджетного ресурсу та проведення ліквідаційних процедур не може бути підставою для відмови платнику в поверненні надміру сплаченої суми податку за умови дотримання ним вищенаведених правових підстав.

Отже, позивачем правильно обрано спосіб захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів.

Згідно з приписами статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

Частиною другою статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Підсумовуючи, суд зазначає, що відповідач 1 під час розгляду даного спору не було доведено обґрунтованості та законності своїх дій, з огляду на що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд виходить із того, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Під час звернення до суду позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 33 308 грн, що підтверджується квитанцією від 05 лютого 2024 року.

Таким чином, судовий збір у розмірі 33 308 грн підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача 1.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Дочірнього підприємства «Ейвон Косметікс Юкрейн» задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною бездіяльність Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо неподання до органу Державної казначейської служби України висновку із зазначенням суми податку на прибуток підприємств у розмірі 21 593 856 гривень 50 копійок, що підлягає поверненню з бюджету на розрахунковий рахунок у банку Дочірнього підприємства «Ейвон Косметікс Юкрейн» (код ЄДРПОУ 24924140).

3. Стягнути з Державного бюджету через Головне управління Державної казначейської служби України у Київській області на користь Дочірнього підприємства «Ейвон Косметікс Юкрейн» заборгованість бюджету із повернення надмірної сплати податку на прибуток підприємств у розмірі 21 593 856 грн (двадцять один мільйон п`ятсот дев`яносто три тисячі вісімсот п`ятдесят шість) гривень 50 копійок.

4. Стягнути на користь Дочірнього підприємства «Ейвон Косметікс Юкрейн» за рахунок бюджетних асигнувань Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків судові витрати по сплаті судового збору у сумі 33 308 (тридцять три тисячі триста вісім) гривень.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Жукова Є.О.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.04.2025
Оприлюднено17.04.2025
Номер документу126622432
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання ринків фінансових послуг, з них

Судовий реєстр по справі —320/10533/24

Ухвала від 17.07.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 28.05.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 16.05.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Рішення від 14.04.2025

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Жукова Є.О.

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Жукова Є.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні