Рішення
від 10.04.2025 по справі 216/2398/25
ЦЕНТРАЛЬНО-МІСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КРИВОГО РОГУ

Справа № 216/2398/25

провадження №2-о/216/105/25

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 квітня 2025 року м. Кривий Ріг

Центрально Міський районний суд міста Кривого Рогу Дніпропетровської області у складі:

головуючого судді Стартановича Д.В.,

при секретарі судового засідання Кравець А.С.,

за участю представника заявника Шетета І.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку окремого позовного провадження цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , інтереси якого представляє адвокат Шемет Ігор Олегович, заінтересована особа: Центрально-Міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Кривому Розі Криворізького району Дніпропетровської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території України, -

ВСТАНОВИВ:

07.04.2025 року заявник ОСОБА_1 , інтереси якого представляє адвокат Шемет І.О. звернувся до суду із заявою про встановлення факту смерті матері заявника ОСОБА_2 на тимчасово окупованій території України.

Свої позовні вимоги мотивує тим, що ІНФОРМАЦІЯ_1 на тимчасово окупованій території в Луганській області м. Алчевськ померла його мати ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка проживала в м. Алчевськ Луганській області. Вказує, що отримати свідоцтво про смерть матері в органах державної реєстрації актів цивільного стану на даний час неможливо, оскільки його мати померла на тимчасово окупованій території і всі документи, видані на цій території вважаються недійсними. Тому факт смерті просить встановити в судовому порядку.

Ухвалою суду від 08.04.2025 року відкрито провадження у справі та призначено до судового розгляду.

В судовому засіданні представник заявника ОСОБА_1 адвокат Шемет І.О. заявлені вимоги підтримав та просив їх задовольнити з підстав викладених в заяві.

В судове засідання представник заінтересованої особи не з`явився, через канцелярію суду надали листа, в якому просили справу розглянути в їх відсутність та винести законне рішення. Додатково зазначили про відсутність зареєстрованого на території України актового запису про смерть на гр. ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Вислухавши представника заявника, дослідивши наявні в матеріалах справи, докази у їх сукупності, суд вважає встановленими наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

У відповідності до ст. 317 ЦПК України, заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхніми представниками до суду за межами такої території України. Справи про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, розглядаються невідкладно з моменту надходження відповідної заяви до суду.

Матеріалами справи встановлено, що заявник ОСОБА_1 є рідним сином ОСОБА_2 , що підтверджується свідоцтвом про народження заявника серії НОМЕР_1 , де батьками заявника вказані ОСОБА_3 та ОСОБА_2 (а.с. 8).

Факт смерті ОСОБА_2 матері заявника ОСОБА_1 , підтверджується медичним свідоцтвом про смерть серії 43 № 278000796 від 06.11.2024, виданим державною бюджетною установою охорони здоров`я російською мовою «Луганское республиканское бюро судебно-медицинской экспертизи (а.с. 9), паспортом захоронення від 06.11.2024 року (а.с. 10), довідкою про смерть № С-03044 від 07.11.2024 року та свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_2 від 07.11.2024, виданим 99400001 Алчевським міським відділом запису актів цивільного стану департаменту записів актів цивільного стану Міністерства юстиції ЛНР, актовий запис № 170249940000101274009 (а.с.12).

Згідно довідки про смерть № С-03044 від 07.11.2024, ОСОБА_2 померла ІНФОРМАЦІЯ_3 у віці 86 роки від гострої недостатності кровообігу, постінфарктний кардіосклероз (а.с.11).

Як встановлено судом, заявник має намір встановити факт смерті матері, оскільки це має юридичне значення, а саме для отримання належного свідоцтва про смерть, та настання наслідків, відповідно до законодавства України.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупована територія України (далі - тимчасово окупована територія) є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України та міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до ч. 3 ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження, смерті, реєстрації (розірвання) шлюбу особи на тимчасово окупованій території, які додаються до заяви про державну реєстрацію відповідного акту цивільного стану.

Отримати свідоцтво про смерть у відділі державної реєстрації актів цивільного стану неможливо, оскільки факт смерті відбувся на тимчасово окупованій території України, на якій неможливо отримати медичний документ, що може бути прийнято відділом державної реєстрації актів цивільного стану для здійснення реєстрації смерті відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану».

У зв`язку з наведеним, а також враховуючи те, що підставою для видачі свідоцтва про смерть є лікарське свідоцтво про смерть або фельдшерська довідка про смерть, форми яких затверджені Міністерством охорони здоров`я України, отримати які заявник можливості не має, так як її мати померла у 2024 році на тимчасово окупованій території України, у зв`язку з чим на даний час заявник позбавлений можливості отримати свідоцтво про смерть матері на території України.

Згідно зі ст.17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою або рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.

Таким чином, документи, що підтверджують факт смерті особи на тимчасово окупованій території України, видані органами окупаційної влади підтверджують факт смерті, однак, за формою та змістом не відповідають вимогам українського законодавства, а тому не можуть бути підставою для проведення реєстрації смерті особи в органах РАЦС Міністерства юстиції України.

Не може вважатись легітимним на території України і свідоцтво про смерть особи, видане органом, який створено на цій території в порядку, не передбаченому законом України.

Відповідно до ч. 1 ст.18 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим та тимчасово окупованій території України», громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбачених Конституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», на тимчасово окупованій території на строк дії цього Закону поширюється особливий правовий режим перетину меж тимчасово окупованої території, вчинення правочинів, проведення виборів та референдумів, реалізації інших прав і свобод людини і громадянина. Правовий режим тимчасово окупованої території передбачає особливий порядок забезпечення прав і свобод громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території.

Згідно з даними відкритого доступу інформаційних агентств України та офіційних повідомлень посадових осіб органів державної влади України м. Алчевськ Луганської області, на час смерті ОСОБА_2 було окуповане, та окуповане і на дату подання заяви до суду, а органи державної влади України на їх територіях не мали можливості функціонувати.

Статтею 17 ч. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», передбачено, що у разі порушення положень цього Закону державні органи України застосовують механізми, передбачені законами України та нормами міжнародного права, з метою захисту миру, безпеки, прав, свобод і законних інтересів громадян України, які перебувають на тимчасово окупованій території, а також законних інтересів держави Україна.

Встановлення факту смерті матері має для заявника юридичне значення, оскільки необхідне для реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану України факту її смерті та видачі свідоцтва про смерть.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що заява ОСОБА_1 про встановлення факту смерті є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Відповідно до ч. 4 ст. 317 ЦПК України рішення у справах про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, підлягає негайному виконанню.

Керуючись ст. 4, 7, 10, 12, 76-77, 258, 259, 263, 265, 319 ЦПК України, на підставі Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території», Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», суд

УХВАЛИВ:

Заяву ОСОБА_1 , інтереси якого представляє адвокат Шемет Ігор Олегович, заінтересована особа: Центрально-Міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Кривому Розі Криворізького району Дніпропетровської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території України, - задовольнити.

Встановити факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , громадянство Україна, місце народження: с. Грим`ячка Віньковецького району Хмельницької області, яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 на тимчасово окупованій території України, а саме в м. Алчевськ Луганської області.

Копію рішення направити до Центрально-Міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Кривому Розі Криворізького району Дніпропетровської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) для виконання.

Рішення суду підлягає негайному виконанню.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.

Суддя Д.В.Стартанович

СудЦентрально-Міський районний суд м.Кривого Рогу
Дата ухвалення рішення10.04.2025
Оприлюднено17.04.2025
Номер документу126633790
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України

Судовий реєстр по справі —216/2398/25

Рішення від 10.04.2025

Цивільне

Центрально-Міський районний суд м.Кривого Рогу

СТАРТАНОВИЧ Д. В.

Ухвала від 08.04.2025

Цивільне

Центрально-Міський районний суд м.Кривого Рогу

СТАРТАНОВИЧ Д. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні