КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 квітня 2025 року м. Кропивницький Справа № 340/1485/24
Кіровоградський окружний адміністративний суду у складі судді Черниш О.А.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 РНОКПП НОМЕР_1 )
відповідач: Головне управління ДПС у Кіровоградській області (25006, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55, код ЄДРПОУ ВП 43995486)
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень форми "Ф" №530145-2408-1128-UА35040210000014072 від 29.11.2023 року, №530180-2408-1128-UА35040210000014072 від 29.11.2023 року, №530200-2408-1128-UА35040210000014072 від 29.11.2023 року.
Позов ОСОБА_2 мотивовано тим, що цими податковими повідомленнями-рішеннями контролюючий орган нарахував йому податкові зобов`язання з земельного податку за 2021, 2022 та 2023 роки за належну йому земельну ділянку. При цьому контролюючий орган неправильно визначив базу оподаткування, оскільки використав нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка проведена лише з 20.11.2023 року та після зміни цільового призначення земельної ділянки. З цих підстав просить суд визнати спірні податкові повідомлення - рішення протиправними та скасувати їх.
Ухвалою судді від 19.03.2024 року відкрито провадження в адміністративній справі та прийнято рішення здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що позивач як співвласник земельної ділянки за кадастровим номером 3510100000:19:200:0098, повинен сплачувати до місцевого бюджету земельний податок за ставкою, установленою рішенням Кіровоградської міської ради № 4416 від 14.07.2015 року "Про затвердження ставок земельного податку по місту Кіровограду" 1 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером 3510100000:19:200:0098 від 20.11.2023 року така становить 1 407 753, 91 грн. Тож контролюючий орган визначив позивачу податкове зобов`язання з земельного податку за 2021, 2022 та 2023 роки, про що прийняв податкові повідомлення-рішення. Доводячи їх правомірність, просив суд у задоволенні позову відмовити.
Позивач подав відповідь на відзив з тими ж доводами і аргументами, які наведені у позовній заяві.
Розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
ОСОБА_1 є власником земельної ділянки за кадастровим номером 3510100000:19:200:0098, яка розташована у м. Кропивницькому на перехресті вулиць Сергія Сєнчева та Родникової. Ця земельна ділянка площею 0,1416 га утворена шляхом об`єднання двох земельних ділянок приватної власності та зареєстрована у Державному земельному кадастрі 23.12.2020 року за категорією: землі житлової та громадської забудови, з цільовим призначенням: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (код КВЦПЗ 02.01)
У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 19.01.2021 року зареєстровано право спільної часткової власності ОСОБА_2 та ОСОБА_3 по цієї земельної ділянки за кожним.
За зверненнями цих осіб Кропивницька міська рада прийняла рішення №1603 від 04.05.2023 року "Про затвердження ОСОБА_4 та ОСОБА_1 проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки шляхом зміни цільового призначення на перехресті вулиць Сергія Сєнчева та Родникової", яким змінено цільове призначення земельної ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, а також змінено склад угідь та категорію земель землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення.
У Державному земельному кадастрі 21.06.2023 року за заявою співвласників земельної ділянки внесено зміни щодо її цільового призначення змінено категорію земель та вид цільового використання з коду КВЦПЗ 02.01 на код КВЦПЗ 11.02.
У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 05.07.2023 року за заявою співвласників земельної ділянки також внесено зміни щодо її цільового призначення змінено вид цільового використання з коду КВЦПЗ 02.01 на код КВЦПЗ 11.02.
У листопаді 2023 року ГУ ДПС у Кіровоградській області на підставі пп.54.3.3 п.54.3 ст.54 ПК України, відповідно до п.286.5 ст.286 ПК України прийняло податкові повідомлення-рішення форми "Ф", якими визначило ОСОБА_2 податкові зобов`язання з земельного податку за належну йому частину земельної ділянки, а саме:
- №530145-2408-1128-UА35040210000014072 від 29.11.2023 року на суму 5289,84 грн. за 2021 рік,
- №530180-2408-1128-UА35040210000014072 від 29.11.2023 року на суму 6120,67 грн. за 2022 рік,
- №530200-2408-1128-UА35040210000014072 від 29.11.2023 року на суму 7038,77 грн. за 2023 рік.
Позивач оскаржив ці рішення в адміністративному порядку до ДПС України, рішеннями якої від 19.02.2024 року скарги позивача залишені без задоволення.
Не погодившись з розміром нарахованого йому земельного податку, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи спір, суд виходив з того, що відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
За визначеннями, наведеними у пункті 14.1 статті 14 Податкового кодексу України:
14.1.147. плата за землю обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності;
14.1.72. земельний податок обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу).
Розділ XII ПК України містить такі норми:
Стаття 269. Платники плати за землю
269.1. Платниками плати за землю є:
269.1.1. платники земельного податку:
269.1.1.1. власники земельних ділянок, земельних часток (паїв);
269.1.1.2. землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування.
Стаття 270. Об`єкти оподаткування платою за землю
270.1. Об`єктами оподаткування платою за землю є:
270.1.1. об`єкти оподаткування земельним податком:
270.1.1.1. земельні ділянки, які перебувають у власності;
270.1.1.2. земельні частки (паї), які перебувають у власності;
270.1.1.3. земельні ділянки державної та комунальної власності, які перебувають у володінні на праві постійного користування.
Стаття 271. База оподаткування платою за землю
271.1. Базою оподаткування є:
271.1.1. нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом;
271.1.2. площа земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої не проведено.
271.2. Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Стаття 274. Ставка земельного податку за земельні ділянки, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження)
274.1. Ставка податку за земельні ділянки, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Стаття 285. Податковий період для плати за землю
285.1. Базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.
285.2. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).
Стаття 286. Порядок обчислення плати за землю
286.1. Підставою для нарахування земельного податку є:
а) дані державного земельного кадастру;
б) дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
в) дані державних актів, якими посвідчено право власності або право постійного користування земельною ділянкою (державні акти на землю);
г) дані сертифікатів на право на земельні частки (паї);
ґ) рішення органу місцевого самоврядування про виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв);
д) дані інших правовстановлюючих документів, якими посвідчується право власності або право користування земельною ділянкою, право на земельні частки (паї);
У разі подання платником податку до контролюючого органу правовстановлюючих документів на земельну ділянку, земельну частку (пай), відомості про які відсутні у базах даних інформаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, нарахування податку фізичним особам здійснюється на підставі поданих платником податку відомостей до отримання контролюючим органом інформації про перехід права власності на об`єкт оподаткування.
Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
286.5. Нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку.
Нарахування фізичним особам сум земельного податку з підстав, визначених підпунктами в, г, д пункту 286.1 цієї статті, проводиться контролюючими органами виключно у разі надання зазначених даних такими фізичними особами.
У разі переходу права власності на земельну ділянку або права на земельну частку (пай) від одного власника - юридичної або фізичної особи до іншого протягом календарного року податок сплачується попереднім власником за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому припинилося його право власності на зазначену земельну ділянку, а новим власником - починаючи з місяця, в якому він набув право власності.
У разі переходу права власності на земельну ділянку або права на земельну частку (пай) від одного власника - фізичної особи до іншого протягом календарного року контролюючий орган надсилає (вручає) податкове повідомлення-рішення новому власнику після отримання інформації про перехід права власності.
Якщо такий перехід відбувся після 1 липня поточного року, контролюючий орган надсилає (вручає) попередньому власнику нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).
У разі якщо платник податків має у власності декілька земельних ділянок або право на декілька земельних часток (паїв), щодо яких необхідно провести звірку даних, для її проведення такий платник податків має право звернутися до контролюючого органу за своїм місцем реєстрації у контролюючих органах або за місцем знаходження будь-якої з таких земельних ділянок, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю).
Платники плати за землю мають право письмово або в електронній формі засобами електронного зв`язку (з дотриманням вимог, визначених пунктом 42.4 статті 42 цього Кодексу) звернутися до контролюючого органу за своїм місцем реєстрації у контролюючих органах або за місцем знаходження земельних ділянок, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), для проведення звірки даних щодо:
- розміру площ та кількості земельних ділянок, земельних часток (паїв), що перебувають у власності та/або користуванні платника податку;
- права на користування пільгою зі сплати податку з урахуванням положень пунктів 281.4 і 281.5 цієї статті;
- розміру ставки земельного податку;
- нарахованої суми плати за землю.
У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником плати за землю на підставі оригіналів відповідних документів або належним чином засвідчених копій таких документів, зокрема документів на право власності, користування пільгою, а також у разі зміни розміру ставки плати за землю контролюючий орган, до якого звернувся платник плати за землю, проводить протягом десяти робочих днів перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення разом з детальним розрахунком суми податку. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).
Стаття 287. Строк сплати плати за землю
287.1. Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.
287.2. Облік фізичних осіб - платників податку і нарахування відповідних сум проводяться контролюючими органами за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), щороку до 1 травня.
287.5. Податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.
287.9. У разі якщо контролюючий орган не надіслав (не вручив) податкове (податкові) повідомлення-рішення у строки, встановлені статтею 286 цього Кодексу, фізичні особи звільняються від відповідальності, передбаченої цим Кодексом за несвоєчасну сплату податкового зобов`язання.
287.10. Податкове зобов`язання з цього податку може бути нараховано за податкові (звітні) періоди (роки) в межах строків, визначених пунктом 102.1 статті 102 цього Кодексу.
Стаття 289. Індексація нормативної грошової оцінки земель
289.1. Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
289.2. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
289.3. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
Згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3, пунктом 54.5 статті 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Якщо згідно з нормами цієї статті сума грошового зобов`язання розраховується контролюючим органом, платник податків не несе відповідальності за своєчасність, достовірність і повноту нарахування такої суми, проте несе відповідальність за своєчасне та повне погашення нарахованого узгодженого грошового зобов`язання і має право оскаржити зазначену суму в порядку, встановленому цим Кодексом.
Наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2015 року №1204, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.01.2016 року за №124/28254, затверджено Порядок надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків. У додатку 1 до цього Порядку наведена форма податкового повідомлення-рішення форми "Ф" - для платників податків-фізичних осіб, якщо відповідно до законодавства контролюючий орган самостійно визначає податкове зобов`язання платника податків з причин, не пов`язаних із порушенням податкового або іншого законодавства. Ця форма передбачає наявність детального розрахунку суми податку на нерухоме майно плати за землю, який повинен містити таку інформацію: 3: (1) Адреса об`єкта; (2) Вид цільового призначення об`єкта; (3) Кадастровий номер об`єкта; (4) Площа об`єкта, га; (5) Нормативна грошова оцінка з урахуванням коефіцієнта індексації по земельному податку, грн/га; (6) Нормативна грошова оцінка з урахуванням коефіцієнта індексації по орендній платі за земельну ділянку або сума відповідно до договору оренди, грн; (7) Кількість місяців оподаткування; (8) Розмір ставки земельного податку або орендної плати за землю, %; (9) Назва пільги, по земельному податку відповідно до статті 281 Податкового кодексу України; (10) Розмір пільги зі сплати земельного податку відповідно до статті 281 Податкового кодексу України, га; (11) Сума податкового зобов`язання із земельного податку (к. 11 = (к. 4 - к. 10) х к. 5 х (к. 7/12) х к. 8).
Суд установив, що позивач є власником земельної ділянки за кадастровим номером 3510100000:19:200:0098 з 19.01.2021 року, а відтак з цієї дати є платником земельного податку за цю земельну ділянку. Нарахування йому сум земельного податку покладається на контролюючий орган за місцем знаходження земельної ділянки та здійснюється на підставі даних Державного земельного кадастру з використанням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, визначеної у встановленому порядку. Фізичним особам співвласникам земельної ділянки, яка перебуває у спільній частковій власності, контролюючий орган нараховує земельний податок кожному з таких осіб пропорційно належній їм частці.
Рішенням міської ради м. Кропивницького №1750 від 12.07.2018 року затверджено технічну документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області. https://kr-rada.gov.ua/normativno-groshova-otsinka-zemel-mista/ Вказане рішення застосовується з 2019 року. Датою нормативної грошової оцінки земель є 2016 рік. Відповідно до цієї технічної документації середня базова вартість одного квадратного метра земель міста Кропивницький становить 445, 92 грн. Відомості про нормативну грошову оцінку земель міста Кропивницького внесені до Державного земельного кадастру. Інформація про нормативну грошову оцінку земель міста Кропивницького розміщена на офіційному вебпорталі ДПС України.
За даними Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення для цілей розрахунку податкового зобов`язання з плати за землю за 2016 рік становив 1,06, за 2017, 2018, 2019, 2020 роки 1,0, за 2021 рік 1,1, за 2022 рік 1,15.
Згідно з пунктом 5.1 додатку до рішення Кіровоградської міської ради №4416 від 14.07.2015 року "Про затвердження ставок земельного податку по місту Кіровограду", ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено та які перебувають у власності фізичних та юридичних осіб та у постійному користуванні юридичних осіб державної та комунальної форми власності, коло яких визначено статтею 92 Земельного кодексу України, встановлюється в розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Пояснюючи розрахунок розміру земельного податку, нарахованого позивачу за 2021, 2022 та 2023 роки, представник відповідача у відзиві на позов вказав, що за базу оподаткування для визначення податку взято нормативну грошову оцінку земельної ділянки, підтверджену витягом із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок №3866/295-23 від 20.11.2023 року.
Згідно з цим витягом, наданим ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області на заяву ГУ ДПС у Кіровоградській області від 16.11.2023 року, нормативна грошова оцінка (НГО) земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:19:200:0098 становить 1407753, 91 грн.
Тож за розрахунками відповідача, земельний податок за 2023 рік для позивача за частини цієї земельної ділянки склав 7038, 77 грн. (1 407 753, 91 грн. х 1%) х ).
Для визначення НГО земельної ділянки станом на 2022 рік в цілях розрахунку земельного податку за 2022 рік відповідач взяв значення НГО згідно з витягом №3866/295-23 від 20.11.2023 року, понизивши його на коефіцієнт індексації за 2022 рік (1,15) і така склала 1 224 133, 84 грн. (1 407 753, 91 грн. : 1, 15).
Тож за розрахунками відповідача, земельний податок за 2022 рік для позивача за частини цієї земельної ділянки склав 6120, 67 грн. (1 224 133, 84 грн. х 1%) х ).
Для визначення НГО земельної ділянки станом на 2021 рік в цілях розрахунку земельного податку за 2021 рік відповідач взяв значення НГО згідно з витягом №3866/295-23 від 20.11.2023 року, понизивши його на коефіцієнти індексації за 2022 рік (1,15) та за 2021 рік (1,1) і така склала 1 112 848, 95 грн. (1 407 753, 91 грн. : 1, 15 : 1,1).
Тож, за розрахунками відповідача, земельний податок за 2021 рік для позивача за частини цієї земельної ділянки, пропорційна часу перебування її у власності з 19.01.2021 року (347 днів) склав 5289, 84 грн. (1 112 848, 95 грн. х 1%) х ) : 365 х 347).
Позивач не погоджується з такими розрахунками, а саме з використаним відповідачем значенням НГО, посилаючись на те, що вона розрахована для земельної ділянки з цільовим призначенням для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код КВЦПЗ 11.02), яка встановлена/змінена для земельної ділянки лише у червні 2023 року. До цього, а також у попередніх 2021 2022 роках ця земельна ділянка мала інше цільове призначення для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (код КВЦПЗ 02.01) і її НГО була меншою.
Згідно з підпунктом 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
За визначенням, наведеним у статті 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до частини 1 статті 13 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Згідно з частинами 1, 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
Згідно зі статтями 1, 2 Закону України "Про Державний земельний кадастр" Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, про меліоративні мережі та складові частини меліоративних мереж.
Державний земельний кадастр ведеться з метою інформаційного забезпечення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб при: проведенні оцінки землі; справлянні плати за землю.
Статтею 15 Закону України "Про Державний земельний кадастр" визначено перелік відомостей про земельну ділянку, які включаються до Державного земельного кадастру, і до них належить, зокрема:
- цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель);
- нормативна грошова оцінка.
Згідно зі статтями 20, 21 Закону України "Про державний земельний кадастр" відомості Державного земельного кадастру є офіційними. Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим.
Відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.
Відповідно до частин 1, 2, 4 статті 38 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості Державного земельного кадастру є відкритими та загальнодоступними, крім випадків, передбачених цим Законом, та надаються у формі:
- витягів з Державного земельного кадастру;
- довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території);
- викопіювань з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану);
- копій документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру.
Для фізичних та юридичних осіб відомості Державного земельного кадастру надаються за бажанням заявника: у паперовій формі; в електронній формі через Публічну кадастрову карту.
Доступ до відомостей Державного земельного кадастру надається органам державної влади, органам місцевого самоврядування, нотаріусам, банкам та особам, які в установленому законом порядку внесені до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників, Державного реєстру оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок та Державного реєстру сертифікованих інженерів-геодезистів, у тому числі через Публічну кадастрову карту, що є частиною програмного забезпечення Державного земельного кадастру, за умови ідентифікації особи з використанням кваліфікованого електронного підпису.
Відомості Державного земельного кадастру, отримані в паперовій чи електронній формі, мають однакову юридичну силу.
Витяг з Державного земельного кадастру в паперовій формі надається заявнику в день надходження заяви. Витяг з Державного земельного кадастру в електронній формі надається в режимі реального часу.
Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року №1051 затверджено Порядок ведення Державного земельного кадастру (надалі - Порядок №1051), який визначає процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру.
Пунктом 4 Порядку №1051 передбачено, що ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи.
Згідно з пунктом 22 Порядку №1051 до Державного земельного кадастру вносяться такі відомості про землі у межах державного кордону, як відомості про землі в межах територій адміністративно-територіальних одиниць (Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя, районів, міст, селищ, сіл, районів у містах) та за їх межами (у частині, що характеризують такі землі з урахуванням їх місцезнаходження):
8) відомості про нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці:
- розподіл земель за економіко-планувальними зонами та оціночними одиницями (районами), а саме: код оціночної економіко-планувальної зони згідно з додатком 2, номер економіко-планувальної зони та оціночної одиниці (району); межі економіко-планувальних зон та оціночних одиниць (районів) з координатами їх поворотних точок; площа економіко-планувальних зон та оціночних одиниць (районів); значення зональних коефіцієнтів;
- значення нормативної грошової оцінки земель у межах адміністративно-територіальної одиниці (середньої вартості одного кв. метра земель населеного пункту, одиниці площі земель за межами населеного пункту);
- інформація про локальні фактори і зони їх дії (назви локальних факторів; межі зон дії локальних факторів (за видами) з координатами їх поворотних точок; значення коефіцієнта локального фактора в межах зони його дії);
- інформація про ареали агровиробничих груп ґрунтів відповідно до підпункту 7 цього пункту;
- інформація про бонітування ґрунтів відповідно до підпункту 9 цього пункту;
- інформація про документи, на підставі яких встановлено нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці (назва, дата та номер рішення про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, найменування органу, що його прийняв, дата проведення нормативної грошової оцінки земель та введення в дію зазначеного рішення), електронні копії таких документів.
Відповідно до пункту 24 Порядку №1051 до Державного земельного кадастру вносяться відомості такі відомості про земельну ділянку:
10) цільове призначення (категорія земель, вид цільового призначення земельної ділянки в межах певної категорії земель):
- категорія земель згідно з підпунктом 6 пункту 22 цього Порядку;
- цільове призначення згідно з додатками 58, 59, 60;
14) нормативна грошова оцінка:
- значення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яке розраховується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі відомостей про земельну ділянку, зазначених у цьому пункті, та відомостей про нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці згідно з підпунктом 8 пункту 22 цього Порядку;
- дата проведення нормативної грошової оцінки земель.
15) інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку:
- назва та дата розроблення документації із землеустрою, відомості про її розробників;
- назва, дата та номер рішення про затвердження документації із землеустрою, найменування органу, що його прийняв, електронні копії відповідних документів;
- інформація про документи, на підставі яких встановлено нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці, до складу якої входить земельна ділянка, згідно з підпунктом 8 пункту 22 цього Порядку.
Пунктом 121-1 Порядку №1051 передбачено, що внесення до відомостей про земельну ділянку змін щодо її цільового призначення здійснюється згідно з Класифікатором видів цільового призначення земельних ділянок, Класифікатором видів функціонального призначення територій та співвідношення між ними, а також правилами їх застосування, наведеними у додатках 58-60.
Згідно з пунктом 162 Порядку №1051 відомості Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі:
1) витягу з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру;
2) довідки, що містить узагальнену інформацію про землі (території), за формою згідно з додатком 41;
3) викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану);
4) копій документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру.
Відомості з Державного земельного кадастру є актуальними на дату та час формування документів, визначених підпунктами 1-4 цього пункту.
У Додатку 58 до Порядку №1051 наведений Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок, видів функціонального призначення територій та співвідношення між ними, а також правила їх застосування.
Класифікатор призначений для використання органами державної влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами, які здійснюють землеустрій, землевласниками та землекористувачами.
Класифікатор призначений для вирішення таких основних завдань: отримання інформації, необхідної для нарахування та справляння плати за землю.
2. Визначення виду цільового призначення земельної ділянки.
Під час встановлення цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення в межах відповідних функціональних зон територій.
Встановленим вид цільового призначення земельної ділянки вважається з моменту прийняття відповідного рішення органом державної влади, органом місцевого самоврядування, власником земельної ділянки в межах повноважень, визначених законодавством, та внесення відповідних відомостей про її цільове призначення до Державного земельного кадастру.
3. Зміна цільового призначення земельної ділянки.
Під час зміни цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення.
Зміна виду цільового призначення земельної ділянки відповідно його коду та назви здійснюється згідно з вимогами статті 20 Земельного кодексу України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 року № 1147 затверджено Методику нормативної грошової оцінки земельних ділянок (надалі Методика №1147), та установлено, що затверджена з урахуванням вимог пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України до набрання чинності Методикою, затвердженою згідно з пунктом 1 цієї постанови, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок є чинною до початку застосування рішення відповідного органу місцевого самоврядування про затвердження нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Методика №1147 містить такі норми:
1. Ця Методика встановлює методологічні засади проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка застосовується у випадках, визначених Законом України "Про оцінку земель".
Об`єктом нормативної грошової оцінки є земельні ділянки усіх категорій та форм власності в межах території територіальної громади (або її частини).
3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки (Цн) визначається за такою формулою:
Цн = Пд х Нрд х Км1 х Км2 х Км3 х Км4 х Кцп х Кмц х Кні, де
Пд - площа земельної ділянки, квадратних метрів;
Нрд - норматив капіталізованого рентного доходу за одиницю площі згідно з додатком 1;
Км1 - коефіцієнт, який враховує розташування території територіальної громади в межах зони впливу великих міст;
Км2 - коефіцієнт, який враховує курортно-рекреаційне значення населених пунктів;
Км3 - коефіцієнт, який враховує розташування території територіальної громади в межах зон радіаційного забруднення;
Км4 - коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місця розташування земельної ділянки;
Кцп - коефіцієнт, який враховує цільове призначення земельної ділянки відповідно до відомостей Державного земельного кадастру;
Кмц - коефіцієнт, який враховує особливості використання земельної ділянки в межах категорії земель за основним цільовим призначенням;
Кні - добуток коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за період від затвердження нормативу капіталізованого рентного доходу до дати проведення оцінки.
4. Площа (Пд) та цільове призначення земельної ділянки використовуються на підставі відомостей Державного земельного кадастру. У разі відсутності відомостей про земельну ділянку у Державному земельному кадастрі та/або Державному реєстрі земель площею та цільовим призначенням земельної ділянки вважаються дані згідно з документацією із землеустрою, на підставі якої здійснювалося формування цієї земельної ділянки, або документом, що посвідчує право власності (користування) земельною ділянкою.
11. Коефіцієнт, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп), приймається відповідно до додатка 8.
20. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою, форму якої наведено в додатку 16, що подається в електронній або паперовій формі, як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок за формою згідно з додатком 17.
У разі розташування земельних ділянок у межах кількох оціночних районів та/або адміністративно-територіальних одиниць, та/або категорій лісів нормативна грошова оцінка таких земельних ділянок визначається як сума нормативних грошових оцінок їх частин, що розташовані у відповідних землеоціночних районах та/або адміністративно-територіальних одиницях, та/або категоріях лісів.
Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок оформляється і видається автоматично в електронній формі з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру.
У разі відсутності в Державному земельному кадастрі відомостей про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, що унеможливлює автоматичну видачу витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок із використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру, такий витяг оформляється протягом трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви із наявної технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок за підписом працівника відповідного територіального органу Держгеокадастру, до посадових обов`язків якого належить надання зазначених витягів.
У разі подання заяви в електронній формі витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок або мотивована відмова в наданні такого витягу видається в електронній формі за допомогою технічних засобів електронних комунікацій із накладенням кваліфікованого електронного підпису, а за бажанням заявника може також надаватися в паперовій формі.
Суд зазначає, що контролюючі органи для реалізації повноважень щодо адміністрування плати за землю мають право отримувати необхідні відомості з Державного земельного кадастру, зокрема щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка є базою оподаткування земельним податком. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що видається Держгеокадастром та його територіальними органами. Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок оформляється і видається: 1) автоматично в електронній формі з використанням програмного забезпечення ДЗК в режимі реального часу; 2) державним кадастровим реєстратором в паперовій формі із наявної технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Числове значення нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки обчислюється на основі відомостей про нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці, внесених до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки, затвердженої у встановленому порядку, із застосуванням законодавчо встановлених показників та коефіцієнтів.
Форма витягу, яка наведена у додатку 17 до Методики №1147, передбачає, що у ньому зазначається лише числове значення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, без наведення виконаних розрахунків та застосованих коефіцієнтів на відміну від попередньої форми витягу, наведеної у додатку 9 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року № 489.
Зазначені у витязі відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є актуальними на дату та час формування витягу. Чинне законодавство не передбачає формування вказаного витягу на певну дату, яка вже минула. Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так і за попередній період за умови, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки може змінюватися внаслідок проведення нової нормативної грошової оцінки земель адміністративно-територіальної одиниці, до складу якої входить земельна ділянка (у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років).
Щороку нормативна грошова оцінка земельної ділянки індексується на коефіцієнт індексації (застосовується кумулятивно від дати проведення оцінки землі).
Також на зміни у значенні нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки можуть впливати зміни характеристик такої земельної ділянки відповідно до відомостей ДЗК, приміром, зміна цільового призначення земельної ділянки (зміна категорії земель та/або виду цільового призначення), що призводить до зміни відповідних коефіцієнтів, які є елементами формули НГО, встановленої відповідною Методикою.
Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру плати за землю для власників земельних ділянок та землекористувачів.
Суд установив, що у розпорядженні ГУ ДПС у Кіровоградській області на момент винесення спірних податкових повідомлень-рішень був витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок №3866/295-23 від 20.11.2023 року, наданий відділом №2 управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області на запит відповідача.
Цей витяг сформований не автоматично з використанням програмного забезпечення ДЗК, а складений 20.11.2023 року державним кадастровим реєстратором на підставі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області.
На час складання цього витягу земельна ділянка за кадастровим номером 3510100000:19:200:0098 згідно з відомостями Державного земельного кадастру про її цільове призначення, зміненими з 21.06.2023 року, належала до категорії землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення; мала вид цільового призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код КВЦПЗ 11.02).
Відповідно до додатку 8 до Методики №1147 коефіцієнт, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп), становить для коду КВЦПЗ 02.01 1, для коду КВЦПЗ 11.02 1,2.
ГУ Держгеокадстру у Кіровоградській області на запит суду пояснило, що значення нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером 3510100000:19:200:0098, яке вказане у витязі №3866/295-23 від 20.11.2023 року, обчислене станом на 20.11.2023 року із врахуванням зміненого з 21.06.2023 року цільового призначення земельної ділянки (код КВЦПЗ 11.02) та із застосуванням підвищеного коефіцієнта Кцп (1,2).
Тож у ході судового розгляду справи підтвердилися доводи позивача про те, що відповідач при нарахуванні земельного податку за 2021 рік, за 2022 рік та частково за 2023 рік за земельну ділянку, яка тоді належала до земель житлової та громадської забудови та була призначена для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (код КВЦПЗ 02.01), безпідставно використав значення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яке було визначене з урахуванням іншого виду цільового призначення (код КВЦПЗ 11.02).
Суд визнає необґрунтованими наведені відповідачем у спірних податкових повідомленнях-рішеннях розрахунки сум земельного податку, оскільки у цих розрахунках зазначені недостовірні відомості про вид цільового призначення земельної ділянки та її нормативну грошову оцінку.
Верховний Суд у постановах від 21.05.2020 року у справі №824/257/18-а, від 08.06.2023 року у справі №380/5024/21, від 04.04.2024 року у справі №520/6531/19 вказав, що при вирішенні спору щодо нарахування грошових зобов`язань суд не позбавлений можливості скасувати рішення суб`єкта владних повноважень у частині та, за встановлення у судовому процесі об`єкту оподаткування та його вартісного вираження, не позбавлений можливості виділити із загального обсягу грошових зобов`язань суму, яка збільшена правомірно.
У матеріалах справи міститься інформація про елементи (складові), необхідні для обчислення земельного податку, що дозволяє суду встановити дійсний податковий обов`язок позивача зі сплати цього податку за 2021, 2022 та 2023 роки.
Позивач не оспорює розмір НГО земельної ділянки, зазначений у витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок №3866/295-23 від 20.11.2023 року, який становить 1 407 753, 91 грн.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач погодився із такою НГО земельної ділянки та використав її у 2024 році при укладенні договору оренди земельної ділянки з ТОВ "Амріта-Сервіс".
Суд приймає наданий ГУ Держгеокадстру в Кіровоградській області розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки та наведені у ньому коефіцієнти та їх значення, згідно з якими НГО цієї земельної ділянки становить 1 407 753, 91 грн. Це значення НГО розраховане станом на 20.11.2023 року з урахуванням того, що земельній ділянці з 21.06.2023 року в ДЗК було змінено цільове призначення на код КВЦПЗ 11.02 (для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості). Також ця НГО обчислена із врахуванням добутку коефіцієнтів індексації за період від проведення нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького, а саме за 2016 2022 роки.
Суд вважає, що для цілей справляння плати за землю за 2023 рік це значення НГО (1407753, 91 грн.) може бути використано для обчислення земельного податку за період, коли земельній ділянці в ДЗК було змінено цільове призначення, а саме за період з 21.06.2023 року по 31.12.2023 року.
За попередні податкові періоди, а саме за 2021 рік, за 2022 рік та за іншу частину 2023 року, це значення НГО має бути враховане із застосуванням іншого коефіцієнту Кцп, який для земельних ділянок з цільовим призначенням з кодом КВЦПЗ 02.01 (для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), застосовується із значенням 1 (а не 1,2 як для коду КВЦПЗ 11.02).
У ці періоди у Державному земельному кадастрі не змінювалися інші відомості про земельну ділянку за кадастровим номером 3510100000:19:200:0098 та її характеристики, які б мали вплив на зміну її нормативної грошової оцінки. Інші коефіцієнти, які враховують характеристики земельної ділянки і які є елементами у формулі НГО, у цей період також не змінювалися.
Суд вважає, що за 2021 рік розмір земельного податку для позивача повинен становити 4408,20 грн. за таким розрахунком: (927 374,12 грн. х 1%) х ) : 365 х 347, де:
- 927 374,12 грн. нормативна грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 3510100000:19:200:0098 з кодом КВЦПЗ 02.01, понижена на коефіцієнти індексації за 2022 та 2021 роки (1 407 753, 91 грн. : 1,2 х 1 : 1,15 : 1,1),
- 1 % ставка податку, встановлена рішенням Кіровоградської міської ради №4416 від 14.07.2015 року,
- частка позивача у земельній ділянці,
- 365 кількість днів у базовому податковому періоді за 2021 рік,
- 347 кількість днів, яка припали на період володіння земельною ділянкою з 19.01.2021 року по 31.12.2021 року.
Отже в частині нарахування позивачу земельного податку за 2021 рік на суму 4408,20 грн. податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №530145-2408-1128-UА35040210000014072 від 29.11.2023 року є правомірним. У решті на суму 881,64 грн. (5289, 84 грн. 4408,20 грн.) це рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
За 2022 рік розмір земельного податку для позивача повинен становити 5100,56 грн. за таким розрахунком: (1 020 111,53 грн. х 1%) х , де:
- 1 020 111,53 грн. нормативна грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 3510100000:19:200:0098 з кодом КВЦПЗ 02.01, понижена на коефіцієнт індексації за 2022 рік (1 407 753, 91 грн. : 1,2 х 1 : 1,15)
- 1 % ставка податку, встановлена рішенням Кіровоградської міської ради №4416 від 14.07.2015 року,
- частка позивача у земельній ділянці.
Отже в частині нарахування позивачу земельного податку за 2022 рік на суму 5100,56 грн. податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №530180-2408-1128-UА35040210000014072 від 29.11.2023 року є правомірним. У решті на суму 1020,11 грн. (6120, 67 грн. 5100,56 грн.) це рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
За період з 01.01.2023 року по 20.06.2023 року розмір земельного податку для позивача становить 2748,01 грн. за таким розрахунком: (1 173 128, 26 грн. х 1%) х ) : 365 х 171, де:
- 1 173 128, 26 грн. нормативна грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 3510100000:19:200:0098 з кодом КВЦПЗ 02.01 (1407753, 91 грн. : 1,2 х 1)
- 1 % ставка податку, встановлена рішенням Кіровоградської міської ради №4416 від 14.07.2015 року,
- частка позивача у земельній ділянці,
- 365 кількість днів у базовому податковому періоді за 2023 рік,
- 171 кількість днів, які припали на період оподаткування з 01.01.2023 року по 20.06.2023 року.
За період з 21.06.2023 року по 31.12.2023 року розмір земельного податку повинен становити 3741,15 грн. за таким розрахунком: (1407753, 91 грн. х 1%) х ) : 365 х 194), де:
- 1 407 753, 91 грн. нормативна грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 3510100000:19:200:0098 з кодом КВЦПЗ 11.02,
- 1 % ставка податку, встановлена рішенням Кіровоградської міської ради №4416 від 14.07.2015 року,
- частка позивача у земельній ділянці,
- 365 кількість днів у базовому податковому періоді за 2023 рік,
- 194 кількість днів, які припали на період оподаткування з 21.06.2023 року по 31.12.2023 року.
Тож земельний податок за 2023 рік для позивача повинен становити 6489,16 грн. (2748,01 грн. + 3741,15 грн.). В цій частині податкове повідомлення-рішення форми "Ф" №530200-2408-1128-UА35040210000014072 від 29.11.2023 року є правомірним. У решті на суму 549,61 грн. (7038,77 грн. 6489,16 грн.) це рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Отже позов ОСОБА_2 слід задовольнити частково та скасувати спірні податкові повідомлення-рішення в тій частині, в якій відповідач не довів правомірність обчислення розміру земельного податку у нарахованій ним сумі.
Згідно з частинами 1, 3 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Позивач у позові об`єднав майнові вимоги про скасування трьох рішень податкового органу, якими йому визначено податкові зобов`язання на загальну суму 18449, 28 грн., та сплатив за ці майнові вимоги судовий збір у мінімальному розмірі 1211,20 грн. Суд задовольнив позовні вимоги частково на суму 2451, 36 грн. (881,64 грн. + 1020,11 грн. + 549,61 грн). Тому на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача слід стягнути понесені ним судові витрати на сплату судового збору, пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, що становить 160, 93 грн.
Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області форми "Ф" №530145-2408-1128-UА35040210000014072 від 29.11.2023 року в частині нарахування земельного податку за 2021 рік в сумі 881,64 грн.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області форми "Ф" №530180-2408-1128-UА35040210000014072 від 29.11.2023 року в частині нарахування земельного податку за 2022 рік в сумі 1020,11 грн.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області форми "Ф" №530200-2408-1128-UА35040210000014072 від 29.11.2023 року в частині нарахування земельного податку за 2023 рік в сумі 549,61 грн.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати на сплату судового збору в сумі 160,93 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. ЧЕРНИШ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2025 |
Оприлюднено | 18.04.2025 |
Номер документу | 126660653 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. ЧЕРНИШ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні