Герб України

Рішення від 15.04.2025 по справі 420/28445/24

Одеський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 420/28445/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 квітня 2025 року м. Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Токмілова Л.М., розглянувши в письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ГРЕЙН» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ГРЕЙН» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому позивач просить суд:

- визнати протиправними та скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11087436/39088014 від 21.05.2024, №11278658/39088014 від 20.06.2024, №11278657/39088014 від 20.06.2024, №11278656/39088014 від 20.06.2024;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "СКАЙ ГРЕЙН" №15 від 27.02.2024, №17 від 03.03.2024, №18 від 06.03.2024, №21 від 16.03.2024 днем надіслання до реєстру.

Ухвалою суду від 16.09.2024 позовну заяву залишено без руху та надано строк для усунення недоліків.

Ухвалою суду від 19.09.2024 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Ухвалою суду від 17.12.2024 здійснено перехід до розгляду справи за правилами загального позовного провадження зі стадії проведення підготовчого судового засідання.

У судовому засіданні 14.01.2025 оголошено перерву до 18.02.2025 для витребування у позивача документів, необхідних для розгляду справи.

Підготовче судове засідання, призначене на 18.02.2025, не фіксувалось за допомогою звукозаписувального технічного засобу, оскільки від представника позивача через канцелярію суду надійшло клопотання про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті за його відсутності. З урахуванням клопотання представника позивача, судом вирішено закрити підготовче провадження та призначити справу до розгляду по суті на 10.03.2025.

У судове засідання, призначене на 10.03.2025, представник позивача не з`явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлявся належним чином та своєчасно, подав клопотання про розгляд справи без участі позивача та його представника у письмовому провадженні. Судом вирішено продовжити розгляд справи в письмовому провадженні.

Справу розглянуто з урахуванням тимчасової непрацездатності судді Токмілової Л.М. з 13.03.2025 по 20.03.2025 та з 21.03.2025 по 14.04.2025 включно.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що між ТОВ «СКАЙ ГРЕЙН» та ТОВ «АГРІТЕРРА ТРАНС» було укладено договір транспортного перевезення №0106/01 від 01.06.2023. За фактом першої події позивачем було складено та подано на реєстрацію податкові накладні №15 від 27.02.2024, №17 від 03.03.2024, №18 від 06.03.2024, №21 від 16.03.2024. Реєстрація зазначених податкових накладних була зупинена. Позивачем було надано всі необхідні документи на підтвердження реальності здійснення господарської операції. Проте, щодо товариства були прийняті оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, в яких не вказано (всупереч вимог законодавства щодо форми та змісту такого рішення) ні переліку конкретних документів, ні пояснень щодо того, які порушення на думку контролюючого органу в них допущені. Подані до контролюючого органу ТОВ «СКАЙ ГРЕЙН» письмові пояснення та копії документів повністю розкривають зміст та обсяг господарських операцій та дають змогу відслідкувати суть та порядок надання послуг. Враховуючи зазначене, оскаржувані рішення є необґрунтованими та протиправними, а тому підлягають скасуванню.

09.01.2025 до Одеського окружного адміністративного суду надійшов відзив, в якому представник відповідачів не погоджується з викладеними у позовній заяві підставами, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, з огляду на наступне.

За отриманими Квитанціями з Єдиного вікна приймання звітності Державної податкової служби України Позивачу було повідомлено, що реєстрація податкових накладних № 15, 17, 18 та 21 зупинена, оскільки: "Обсяг постачання товару/послуги 49.41 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних". Відповідач зауважує, що що товарно-транспортні накладні надані Позивачем на розгляд комісії регіонального рівня не відповідають вимогам наказу Міністерства транспорту України «Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні» від 14.10.1997 № 363 (в редакції від 12.07.2019), а саме підпункту 11.1 пункту 11 Правил оформлення документів на перевезення Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, зокрема у наданих товарно-транспортних накладних не заповнено обов`язкових граф щодо вантажно-розвантажувальних операцій, а також відомостей про параметри транспортного засобу. За наведеного, Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області було прийнято рішення №11087436/39088014 від 21.05.2024, №11278658/39088014 від 20.06.2024, №11278657/39088014 від 20.06.2024, №11278656/39088014 від 20.06.2024 у зв`язку з тим, що документи були складені/оформлені із порушенням законодавства.

13.01.2025 до Одеського окружного адміністративного суду надійшла відповідь на відзив у якій позивач не погоджується з твердженнями та правовою оцінкою обставин викладених у відзиві.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ГРЕЙН» (код ЄДРПОУ 39088014) зареєстровано як юридичну особу 08.02.2014 з видами діяльності за КВЕД: 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (основний); 43.21 Електромонтажні роботи; 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи; 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням; 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; 42.22 Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій; 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 46.61 Оптова торгівля сільськогосподарськими машинами й устаткуванням; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.10 Складське господарство; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 69.10 Діяльність у сфері права; 69.20 Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування; 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів.

Судом встановлено, що 01.06.2023 між ТОВ «СКАЙ ГРЕЙН» (Перевізник) та ТОВ «АГРІТЕРРА ТРАНС» (Замовник) укладено договір транспортного перевезення №0106/01, відповідно до якого Перевізник зобов`язується по замовленню Замовника здійснювати перевезення та доставку вантажу, а Замовник зобов`язується проводити оплату наданих послуг.

Відповідно до пункту 1.2. Договору, Перевізник здійснює перевезення власними або орендованими Транспортними засобами, а також має право залучати до перевезення третіх осіб, які зазначаються в Додатках до Договору, що є невід`ємною складовою даного Договору, при цьому залишаючись відповідним перед Замовником за будь-які дії та/або бездіяльність залучених до виконання третіх осіб, як за власні.

Пунктом 1.3. Договору встановлено, що вантаж доставляється Перевізником до пункту призначення, який зазначається Замовником в товаротранспортній накладній та замовленні на перевезення вантажу. Транспортний засіб для перевезення вантажу надається Замовнику на підставі замовлення, направленого телефоном, факсом або електронною поштою на ім`я Перевізника.

Згідно пункту 2.3. Договору, Замовник здійснює оплату за надані Перевізником послуги за фактичним обсягом наданих послуг, зазначених в Акті прийому-передачі наданих послуг та рахунку-фактурі, що підтверджує належне виконання послуг.

Пунктами 2.5. та 2.6. Договору встановлено, що замовник здійснює оплату 80% від суми рахунку за надані Перевізником послуги за фактичним обсягом наданих послуг, зазначених в Акті прийому-передачі наданих послуг та рахунку-фактурі, що підтверджує належне виконання послуг, протягом 5 (п`яти) банківських днів, після отримання від Перевізника належним чином оформлених рахунка-фактури, акту виконаних робіт, товарно-транспортної накладної з відміткою про отримання вантажу вантажоодержувачем.

Остаточний розрахунок, 20% від суми рахунку за фактичним обсягом наданих послуг Перевізником, після реєстрації Перевізником податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних на повну суму рахунку, протягом 5 (п`яти) банківських днів, починаючи з дня інформування про реєстрацію податкової накладної.

Для здійснення діяльності «СКАЙ ГРЕЙН» орендує офіс площею 15,4 кв.м. у ТОВ БЦ «МЕЛЬНИЦЬКИЙ», (код ЄДРПОУ 44098684), за адресою: м. Одеса, вул. Мельницька, буд.29, кабінет 443П, що підтверджено договором суборенди нежитлового офісного приміщення № 443П/2023 від 01.07.2023, об`єкт також відображений в Повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП), яка була подана до податкової служби за місцем реєстрації товариства.

Також товариство орендує відведені місця автогосподарства з оглядовими ямами у критих гаражах для обслуговування транспортних засобів за адресою: Одеська область, м. Одеса, 6-й Аеропортівський провулок, будинок 3 в кількості 1 (одне) місце, що підтверджено договором Договір №01/06/23-19 про надання послуг автогосподарства від 01.06.2023р., об`єкт також відображений в Повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП), яка була подана до податкової служби за місцем реєстрації нашого підприємства.

Поставка товарів та надання послуг з перевезення здійснюються автотранспортом марок DAF у кількості 3 (трьох) одиниць: DAF XF 460 FT д.з. НОМЕР_1 ; DAF XF 460 FT д.з. НОМЕР_2 ; DAF FT 95 XF д.з. НОМЕР_3 , а також 3 (трьох) спеціалізованих напівпричіпів - MEILLER НОМЕР_4 - RENDERS EURO НОМЕР_5 .

Інформація по вищеперерахованим об`єктам відображена в Повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП), яка була подана до податкової служби за місцем реєстрації нашого підприємства.

На виконання умов договору транспортного перевезення №0106/01 від 01.06.2023 Покупцем було складено Акт надання послуг №15 від 27.02.2024, щодо надання послуг по перевезенню кукурудзи 3 кл врожаю 2023 року за маршрутом: ТОВ "ЕкоАгросс-С" Київська обл., Бориспільський р-н., с. Лемешівка ТОВ "Термінал" Боріваж", смт. Нові Біляри у кількості 75,18 т на загальну суму 105252,30 грн, у тому числі ПДВ 17542,05 грн.

На підтвердження фактичного виконання послуг за договором транспортного перевезення №0106/01 від 01.06.2023 позивачем надано до суду копію товарно-транспортних накладних №18, №19 та №20 від 26.02.2024 та реєстр до акту виконаних робіт №15 від 27.02.2024, якими підтверджується перевезення вантажу (кукурудза 3 класу врожаю 2023 року) на замовлення ТОВ "ЛУЇ ДРЕЙФУС КОМПАНІ УКРАЇНА" з пункту навантаження ТОВ "ЕкоАгросс-С" Київська обл., Бориспільський р-н., с. Лемешівка до пункту розвантаження ТОВ "Термінал" Боріваж", смт. Нові Біляри.

У рахунок сплати за надані послуги було отримано грошові кошти в сумі 87710,25 грн. згідно платіжної інструкції №902 від 13.03.2024.

На виконання умов договору транспортного перевезення №0106/01 від 01.06.2023 Покупцем було складено Акт надання послуг №17 від 03.03.2024, щодо надання послуг по перевезенню кукурудзи 3 кл врожаю 2023 року за маршрутом: ТОВ "ЕкоАгросс-С" Київська обл., Бориспільський р-н., с. Лемешівка ТОВ "Термінал" Боріваж", смт. Нові Біляри у кількості 74,84 т на загальну суму 104776,30 грн, у тому числі ПДВ 17462,72 грн.

На підтвердження фактичного виконання послуг за договором транспортного перевезення №0106/01 від 01.06.2023 позивачем надано до суду копію товарно-транспортних накладних №33, №34 та №35 від 01.03.2024 та реєстр до акту виконаних робіт №17 від 03.03.2024, якими підтверджується перевезення вантажу (кукурудза 3 класу врожаю 2023 року) на замовлення ТОВ "ЛУЇ ДРЕЙФУС КОМПАНІ УКРАЇНА" з пункту навантаження ТОВ "ЕкоАгросс-С" Київська обл., Бориспільський р-н., с. Лемешівка до пункту розвантаження ТОВ "Термінал" Боріваж", смт. Нові Біляри.

У рахунок сплати за надані послуги було отримано грошові кошти в сумі 87313,58 грн. згідно платіжної інструкції №959 від 22.03.2024.

На виконання умов договору транспортного перевезення №0106/01 від 01.06.2023 Покупцем було складено Акт надання послуг №18 від 06.03.2024, щодо надання послуг по перевезенню кукурудзи 3 кл врожаю 2023 року за маршрутом: ТОВ "ЕкоАгросс-С" Київська обл., Бориспільський р-н., с. Лемешівка ТОВ "Термінал" Боріваж", смт. Нові Біляри у кількості 75,36 т на загальну суму 105504,30 грн, у тому числі ПДВ 17584,05 грн.

На підтвердження фактичного виконання послуг за договором транспортного перевезення №0106/01 від 01.06.2023 позивачем надано до суду копію товарно-транспортних накладних №38, №39 та №10 від 04.03.2024 та реєстр до акту виконаних робіт №18 від 06.03.2024, якими підтверджується перевезення вантажу (кукурудза 3 класу врожаю 2023 року) на замовлення ТОВ "ЛУЇ ДРЕЙФУС КОМПАНІ УКРАЇНА" з пункту навантаження ТОВ "ЕкоАгросс-С" Київська обл., Бориспільський р-н., с. Лемешівка до пункту розвантаження ТОВ "Термінал" Боріваж", смт. Нові Біляри.

У рахунок сплати за надані послуги було отримано грошові кошти в сумі 87920,25 грн. згідно платіжної інструкції №982 від 25.03.2024.

На виконання умов договору транспортного перевезення №0106/01 від 01.06.2023 Покупцем було складено Акт надання послуг №20 від 16.03.2024, щодо надання послуг по перевезенню кукурудзи 3 кл врожаю 2023 року за маршрутом: СТОВ "Воля", с. Бубнівська Слобідка, Злотонівського р-ну, Черкаської обл. - ТОВ "Термінал" Боріваж", смт. Нові Біляри у кількості 48,96 т на загальну суму 58752,00 грн, у тому числі ПДВ 9782,00 грн.

На підтвердження фактичного виконання послуг за договором транспортного перевезення №0106/01 від 01.06.2023 позивачем надано до суду копію товарно-транспортних накладних №333 та №334 від 13.03.2024 та реєстр до акту виконаних робіт №20 від 16.03.2024, якими підтверджується перевезення вантажу (кукурудза 3 класу врожаю 2023 року) на замовлення ТОВ "ЛУЇ ДРЕЙФУС КОМПАНІ УКРАЇНА" з пункту навантаження СТОВ "Воля", с. Бубнівська Слобідка, Злотонівського р-ну, Черкаської обл. до пункту розвантаження ТОВ "Термінал" Боріваж", смт. Нові Біляри.

У рахунок сплати за надані послуги було отримано грошові кошти в сумі 48960,00 грн. згідно платіжної інструкції №1029 від 01.04.2024.

Стан розрахунків між ТОВ «СКАЙ ГРЕЙН» та ТОВ «АГРІТЕРРА ТРАНС» відображено в додатку Витяг з Оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за Лютий 2024 р. та Березень 2024 р. Заборгованість за надані послуги відсутня.

За фактом надання послуг та підписаних сторонами Актів про надання послуг, ТОВ «СКАЙ ГРЕЙН», відповідно до вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, склало та направило через електронний кабінет платника податків податкові накладні №15 від 27.02.2024, №17 від 03.03.2024, №18 від 06.03.2024, №21 від 16.03.2024.

За отриманими квитанціями Єдиного вікна приймання звітності Державної податкової служби України позивачу було повідомлено, що реєстрація податкових накладних №15 від 27.02.2024, №17 від 03.03.2024, №18 від 06.03.2024, №21 від 16.03.2024 зупинена: "Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".

На виконання підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України, позивачем направлено повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, до яких також долучено наступні додатки, а саме: Договір Агрітерра Транс на перевезення за № 0106/1 від 01.06.2023; Акти наданих послуг за № 20 вiд 16.03.2024 на суму 58 752,00 грн, № 18 вiд 06.03.2024 на суму 105 504,30 грн, № 17 вiд 03.03.2024 на суму 104 776,30 грн, № 15 вiд 27.02.2024 на суму 105 252,30 грн. разом із реєстрами до них; платіжні інструкції № 1029 від 01.04.2024, № 982 від 25.03.2024, за № 902 від 13.03.2024 та № 959 від 22.03.2024; ТТН за № 333 від 13.03.2024, за № 334 від 13.03.20024, № 38 від 04.03.2024, за № 39 від 04.03.2024, за № 40 від 04.03.2024, за № 33 від 01.03.2024, № 34 від 01.03.2024, за № 35 від 01.03.2024, за № 20 від 26.02.2024, за № 19 від 26.02.2024, за № 18 від 26.02.2024; ОСВ (оборотно-сальдова відомість 361), Повідомлення за формою 20-ОПП на майданчик, авто, офіс; Акт 57 від 29.02.24 БЦ Мельницький; Акт звірки ОККО БІЗНЕС за березень24; Акт надання послуг БЦ Мельницький 92 від 31.03.2024; Акт надання послуг ОТК №4 від 16.03.2024; Акт надання послуг ТрансбудсервісК №32 від 31.03.2024; Акт приймання-передачі об`єкту суборенди по дог 443П; Видаткові накладні та рахунки партнерів товариства по придбанню запчастин, пального; Платіжні інструкції по оплаті товарів і послуг; Фільтрована виписка ОККО БІЗНЕС за лютий, березень 2024; Оборотно-сальдові відомості (ОСВ) 631 за лютий, березень 2024; Оборотно-сальдові відомості(ОСВ) 361 за лютий, березень 2024; Штатний розпис товариства; Податковий розрахунок сум доходу 4 квартал 2023; Цивільно-правовий договір з ОСОБА_1 , що підтверджено реєстром скерованих документів.

Рішеннями Голови комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11087436/39088014 від 21.05.2024, №11278658/39088014 від 20.06.2024, №11278657/39088014 від 20.06.2024, №11278656/39088014 від 20.06.2024 відмовлено у реєстрації податкових накладних №15 від 27.02.2024, №17 від 03.03.2024, №18 від 06.03.2024, №21 від 16.03.2024 у зв`язку з наданням копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Позивачем вказані рішення оскаржено до ДПС України, рішеннями якої №35745/39088014/2 від 12.06.2024, №42727/39088014/2 від 09.07.2024, №43016/39088014/2 від 10.07.2024 та №42710/39088014/2 від 09.07.2024 скарги залишено без задоволення, а рішення комісії без змін.

Вважаючи, що до регіональної комісії органу ДПС Товариством надано повний та вичерпний перелік документів, який відображає всі аспекти господарської операції між Товариством та його контрагентом, позивач звернувся за судовим захистом.

Вирішуючи даний публічно-правовий спір, суд виходить з наступного.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України.

Згідно підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно пункту 201.7 статті 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Пунктом 201.10 ст.201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі - Порядок № 1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 20.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з яким реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно пунктів 7, 10, 11 Порядку № 1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 № 520.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісії регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" і "Про електронні довірчі послуги".

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено, що платник податку, який склав податкову накладну/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації таких податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:

договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

У разі, коли у квитанції до податкової накладної/розрахунку коригування зазначено код товару/послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності/умовним кодом товару/Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.

Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

За приписами пункту 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 12 Порядку № 520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Як встановлено судом, реєстрацію податкових накладних позивача №15 від 27.02.2024, №17 від 03.03.2024, №18 від 06.03.2024, №21 від 16.03.2024 зупинено з тих підстав, що обсяг постачання товару/послуги 49.41, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

У квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Оцінюючи наведені в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних підстави контролюючого органу, суд зазначає, що у додатку 1 до Порядку № 1165, визначено критерії ризиковості платника податку. Зокрема, відповідно до п.1 обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

З урахуванням положень наведених норм, суд звертає увагу, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Таким чином, невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.

Як встановлено зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації складених позивачем податкових накладних, контролюючий орган вказав, що обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

В той же час відповідачем не вказано, які саме документи мають бути подані позивачем для спростування відповідної інформації.

Надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

У той же час, податкові накладні №15 від 27.02.2024, №17 від 03.03.2024, №18 від 06.03.2024, №21 від 16.03.2024 виписані у зв`язку з наданням позивачем послуг з транспортного перевезення.

Тобто, документами, які підтверджують факт надання послуг з перевезення вантажу є договір про надання транспортного перевезення №0106/01 від 01.06.2023; акти наданих послуг №15 від 27.02.2024, №17 від 03.03.2024, №18 від 06.03.2024, №20 від 16.03.2024; товарно-транспортні накладні №18, №19, №20 від 26.02.2024, №33, №34, №35 від 01.03.2024, №38, №39, №40 від 04.03.2024, №333, №334 від 13.03.2024; платіжні інструкції №902 від 13.03.2024, №959 від 22.03.2024, №982 від 25.03.2024, №1029 від 01.04.2024, які надавалися позивачем до комісії.

Суд наголошує, що на пропозицію відповідача, ТОВ "Транспортна компанія "АВАНГАРД" подало до контролюючого органу щодо податкових накладних повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. З наданих позивачем документів, які надавалися до податкового органу, вбачається зміст і обсяг господарських операцій, по яким позивач подав для реєстрації податкові накладні, будь-яких розбіжностей та невідповідностей ці документи не містять.

Надані позивачем первинні документи відповідають вимогам статей 187, 198, 201 ПК України, частині 2 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність" та мають відповідну юридичну силу.

Разом з тим, суд зазначає, Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області приймаючи рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням копій документів, складених із порушенням законодавства, не зазначила в рішеннях, які саме документи, складені із порушенням законодавства.

При цьому, суд зауважує, що саме лише зазначення про складання документів із порушенням та/або відсутність документів не є достатньою та законною підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючий орган має зазначити об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкових накладних з урахуванням відсутності таких документів, при цьому має бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

Не отримуючи запиту про надання конкретних документів, платник податків діє на власний розсуд і направляє до Комісії ті документи, які вважає за потрібне, а тому стверджувати після цього, що він надав не всі документи чи документи, складені із порушенням законодавства є необґрунтованим та протиправним.

Суд критично ставиться до доводів відповідача наведених у відзиві на позовну заяву щодо того, що у наданих товарно-транспортних накладних не заповнено обов`язкових граф щодо вантажо-розвантажувальних робіт з огляду на наступне.

Згідно пункту 11.1 наказу Міністерства транспорту України № 363 від 14.10.1997 «Про затвердження Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні» товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

З матеріалів справи вбачається, що інші графи, окрім «прибуття» та "вибуття", товарно-транспортної накладної, які надавались позивачем до податкового органу, заповнені, товарно-транспортні накладні містять інформацію про назву документа, дату і місце його складання, найменування Перевізника, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача.

Також суд зазначає, що доводи відповідача щодо того, що товарно-транспортні накладні, надані позивачем на розгляд комісії регіонального рівня не відповідають вимогам наказу Міністерства транспорту України «Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні» від 14.10.1997 № 363 (в редакції від 12.07.2019), наведені лише у відзиві на позовну заяву та не були відомі платнику податків під час зупинення реєстрації податкових накладних та прийняття відповідачем рішень про відмову реєстрації податкових накладних. Як квитанції про зупинення реєстрації, так і спірні рішення, не містять посилання та вимоги про необхідність надання та ненадання позивачем зазначених документів.

Суд зауважує, що деякі неточності у оформленні товаро-транспортних накладних, не є підставою для висновків про відсутність господарських операцій, щодо яких було складено спірні податкові накладні.

З огляду на вищевикладене, суд вважає, що доводи відповідача щодо надання платником податку копій первинних документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, не відповідають дійсним обставинам справи.

Що стосується посилань відповідача в рішенні про відмову у реєстрації в ЄРПН ПН на те, що постачання товарів/послуг відбулось за рахунок сформованого реєстраційного ліміту у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податків, колегія суддів зазначає, що Порядок № 520 не містить наведеної відповідачем підстави для відмову в реєстрації ПН в ЄРПН.

Таким чином, на момент прийняття оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, а надані ним документи та пояснення є достатніми для їх реєстрації.

Зі змісту прийнятих відповідачем рішень №11087436/39088014 від 21.05.2024, №11278658/39088014 від 20.06.2024, №11278657/39088014 від 20.06.2024, №11278656/39088014 від 20.06.2024 про відмову у реєстрації податкових накладних №15 від 27.02.2024, №17 від 03.03.2024, №18 від 06.03.2024, №21 від 16.03.2024 слідує, що підставою для їх прийняття слугувало «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства».

Однак, які саме документи подано з порушенням законодавства та в чому ці порушення полягають, у рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних не зазначено.

При юридичній оцінці рішень про відмову в реєстрації податкових накладних суд також враховує, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не було зазначено перелік документів, необхідних для їх реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимог контролюючого органу в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог.

Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначено Порядком № 520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема, від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

Суд звертає увагу, що загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.

З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу щодо надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають критерію обґрунтованості.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 05.01.2021 у справі № 640/11321/20, від 05.01.2021 у справі № 640/10988/20, від 16.04.2019 у справі № 826/10649/17, від 28.10.2019 у справі № 640/983/19.

Одночасно, у межах спірних правовідносин, суд звертає увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Предметом розгляду, у даному випадку, є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. А тому, суд за результатами розгляду справи не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.

У постановах від 12.11.2019 у справі № 816/2183/18, від 21.05.2019 у справі № 0940/1240/18, від 18.02.2020 у справі № 360/1776/19, від 27.04.2020 у справі № 360/1050/19, від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а Верховний Суд наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Судом установлено, що позивач надав контролюючому органу копії документів на власний розсуд, оскільки відповідачем в квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено, які саме конкретно документи та в підтвердження якої обставини необхідно подати.

Суд зауважує, що позивачем були надані документи, які підтверджували фактичне здійснення операції, кількісні та вартісні показники цієї операції та були достатніми для реєстрації податкової накладної, зворотнього відповідачами не доведено.

Відповідачами не обґрунтовано, чому надані пояснення та докази не були враховані при прийнятті рішень, не надані докази розгляду та оцінки цих доказів на засіданні Комісії.

Враховуючи викладене та надані на пропозицію комісії позивачем відповідні первинні документи, суд приходить до висновку про необґрунтованість прийняття оскаржених рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області №11087436/39088014 від 21.05.2024, №11278658/39088014 від 20.06.2024, №11278657/39088014 від 20.06.2024, №11278656/39088014 від 20.06.2024 та наявності підстав для їх скасування.

Суд вважає, що оскільки встановлено, що Комісія протиправно відмовила у реєстрації ПН, а також прийнявши до уваги наявність у позивача права на реєстрацію ПН, належним способом захисту порушеного права є зобов`язання ДПС України зареєструвати ПН.

При цьому, слід зазначити, якщо відмова відповідного органу визнана судом протиправною, а іншого варіанту поведінки у суб`єкта владних повноважень за законом не існує, то суд має право зобов`язати такий орган влади вчинити конкретні дії, які б гарантували захист прав позивача і це не є порушенням меж дискреції відповідача.

Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов позивача підлягає задоволенню.

Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За правилами частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Також, суд вважає необхідним у відповідності до вимог статті 139 КАС України стягнути з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача судовий збір в розмірі 12112,00 грн.

На підставі викладеного, керуючись статтями 9, 12, 139, 242-246, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ГРЕЙН» (65033, м. Одеса, вул. Мельницька, буд. 29, код ЄДРПОУ 39088014) до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області №11087436/39088014 від 21.05.2024, №11278658/39088014 від 20.06.2024, №11278657/39088014 від 20.06.2024, №11278656/39088014 від 20.06.2024.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №15 від 27.02.2024, №17 від 03.03.2024, №18 від 06.03.2024, №21 від 16.03.2024 у Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 44069166) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ГРЕЙН» (65033, м. Одеса, вул. Мельницька, буд. 29, код ЄДРПОУ 39088014) судовий збір у розмірі 12112,00 грн.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені статтею 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені статтями 293, 295 КАС України.

Суддя Токмілова Л.М.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.04.2025
Оприлюднено18.04.2025
Номер документу126661436
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/28445/24

Ухвала від 02.07.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 02.06.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 14.05.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Рішення від 15.04.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні