Рішення
від 16.04.2025 по справі 520/35105/24
ХАРКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 квітня 2025 року № 520/35105/24

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Заічко О.В., розглянувши адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі Комісії з розгляду питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період ( АДРЕСА_2 , код НОМЕР_2 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач - ОСОБА_1 , звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, в якому з урахуванням уточнень просить суд:

- визнати протиправними рішення ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі Комісії з розгляду питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, ЄДРПОУ 09874539, щодо відмови в наданні відстрочки ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , оформлені протоколами № 20 від 08 листопада 2024 року та № 21 від 15 листопада 2024 року.

- визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі Комісії з розгляду питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, ЄДРПОУ 09874539, щодо нерозгляду заяви ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , про надання відстрочки від 14 листопада 2024 року.

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 , ЄДРПОУ НОМЕР_3 в особі Комісії з розгляду питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, повторно розглянути заяви про надання відстрочки від призову на час мобілізації ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , на підставі пункту тринадцятого частини першої статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію, та прийняти в семиденний строк відповідне рішення з врахуванням висновків суду, викладених в мотивувальній частині поточного судового рішення.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач направив відповідачу засобами поштового зв`язку заяву про надання йому відстрочки від призову на військову службу по мобілізації з необхідними документами. Разом з тим, відповідач належним чином не розглянув заяву позивача та не прийняв відповідного рішення щодо відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, у зв`язку із чим звернувся в суд із цим позовом.

По справі було відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому ст. 263 КАС України та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана відповідачу та отримана ним.

Відповідач із поданим позовом не погодився, надавши до суду відзив, де наполягав на правильності прийнятих рішень.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно вимог ст. 229 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, суд виходить з наступного.

21 жовтня 2024 року Позивачем було подано відповідну заяву про надання відстрочки та надіслано її на адресу ІНФОРМАЦІЯ_1 : АДРЕСА_3 , поштовим відправленням з описом вкладення за трек-номером 6103800080369.

Як свідчиться з опису вкладення, до заяви було надано наступні підтвердні документи:

- Довідка до акта огляду № 368 медико-соціальною експертною комісією Серії 12 ААГ № 763703 щодо встановлення безтермінової інвалідності другої групи у ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 нотаріально посвідчена копія.

- Пенсійне посвідчення № НОМЕР_4 серії НОМЕР_5 ОСОБА_2 нотаріально посвідчена копія.

- Свідоцтво про народження ОСОБА_1 серії НОМЕР_6 , де батьком зазначено ОСОБА_2 , а матір`ю ОСОБА_3 копія, посвідчена особисто.

- Свідоцтво про розірвання шлюбу від 1994 року Серія НОМЕР_7 про розірвання Шлюбу між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 - нотаріально посвідчена копія.

Вказане відправлення було отримано адресатом (вручено адресату) 23 жовтня 2024 року.

Натомість жодної відповіді щодо будь-якого прийнятого рішення отримано не було.

Надалі, відповідно до продовження строку воєнного стану, 09 листопада 2024 року

Документ сформований в системі Позивачем було подано заяву повторно та надіслано її поштовим відправленням з описом вкладення за трек-номером 6111803805200, де було зазначено, що підстави та умови для надання мені відстрочки не змінились, а підтвердні документи надано з заявою від 21 жовтня 2024 року.

Вказане відправлення вручено Відповідачеві 12 листопада 2024 року (63601, селище Шевченкове).

Того ж дня, 12 листопада 2024 року, усно за номером телефону Позивача було повідомлено про те, що Позивачеві вже відмовлено в наданні відстрочки з підстав неповного надання підтвердних документів, а саме інформації про наявність/відсутність інших дітей у його батька.

Також усно Позивачеві було рекомендовано, щоб його батько (опікувана особа) звернувся до ЦНАП та отримав довідку з реєстру ДРАЦС про наявність в нього дітей (на кожного окремо, якщо ще є діти).

Таку ж саме інформацію того ж дня усно було повідомлено адвокатові ОСОБА_4 за її телефонним дзвінком.

В силу викладеного, Позивачем втретє було подано заяву від 14 листопада 2024, яку направлено поштовим відправленням за трек-номером 6102000029318 кур`єрською доставкою за контактним номером телефону НОМЕР_8 , що обліковується в Укрпошті за ІНФОРМАЦІЯ_4 .

Як свідчиться із заяви, Позивач вимагав розглянути заяву та підтвердні документи, надані з заявою від 21 жовтня 2024 року, посилався на приписи Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого Постановою КМУ № 560 від 16 травня 2024 року та на судову практику щодо незаконності вимагання документів, не передбачених законодавством, та щодо обов`язку органу владних повноважень самостійно звернутися із запитами до реєстрів або інших органів.

В заяві Позивач просив розглянути її та оформити у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 560, довідку про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, а також повідомити про результати розгляду заяви та прийняте рішення за адресою АДРЕСА_4 та оновити його дані про надання відстрочки в обліковому записі в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов`язаних та резервістів за номером 140820201455687900007.

Вказана заява за трек-номером 6102000029318 вручена Відповідачеві 21.11.2024, що підтверджується відповіддю АТ «Укрпошта» від 26.11.2024 на АЗ Адвоката.

З метою з`ясування результатів розгляду заяв від 21 жовтня 2024 року, від 09 листопада 2024 року та від 14 листопада 2024 року 19 листопада 2024 року Адвокатом було направлено АЗ № 29/11-2024 до ІНФОРМАЦІЯ_1 з проханням надати копію витягу з протоколу засідання комісії, копію повідомлення про відмову в наданні відстрочки за формою Додатку 7.

На що 21 листопада 2024 року від Відповідача Адвокатом отримано відповідь № 4/852 від 21 листопада 2024 року, в якій зазначено про таке.

По-перше, у відповіді зазначено про те, що заява про надання відстрочки отримана 24.10.204, розглянута Комісією з питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період при ІНФОРМАЦІЯ_5 (надалі Комісія) та згідно її рішення в задоволенні заяви відмовлено з причин того, що «заявником надано не повний пакет документів, а саме, відсутні документи, що підтверджують особу заявника (копія паспорту, копія військово-облікового документу) та відсутні підтверждаючі документи про неможливість утримання особи з інвалідністю іншими членами сім`ї І ступеня спорідненості (додаток 1)».

У вказаному додатку 1 надано Витяг з книги протоколів засідань Комісії щодо протоколу № 20 від 08 листопада 2024 року з аналогічним висновком та обгрунтуванням, без підписів голови комісії та членів комісії, за підписом секретаря комісії Юлії Федотко.

По-друге, у відповіді зазначено, що «заявника було попереджено під час телефонного дзвінка» про «необхідність надання відповідних підтвердних документів».

По-третє, у відповіді наголошується на тому, що всупереч п. 20 Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024, заявником не надано дані паспорту та військово-облікових документів.

Четверте, у відповіді зазначено про відмову в задоволенні заяви про відстрочку від 09 листопада 2024 року, з причин того, що «заявником був наданий неповний пакет документів, а саме, відсутні документи, що підтверджують особу заявника (копія паспорту, копія військово-облікового документу) та копії документів, які підтверджують право на відстрочку (додаток 2)».

У вказаному додатку 2 надано Витяг з книги протоколів засідань Комісії щодо протоколу № 21 від 15 листопада 2024 року, без підписів голови комісії та членів комісії з аналогічним висновком та обгрунтуванням, за підписом секретаря комісії Юлії Федотко.

П`яте, у відповіді зазначено, що відповідно до «інформації від Вільхуватської сільської військової адміністрації, ОСОБА_1 на даний час за адресою АДРЕСА_5 не проживає».

Шосте, щодо заяви від 14 листопада 2024 року за трек-номером відправлення 6102000029318, врученої 21.11.2024, у відповіді зазначено, що вона не отримана в силу того, що «заявник вказав невірного отримувача та код ЄДРПОУ», що за думкою Відповідача, «можливо вплинуло на те, що вказане відправлення не було доставлено».

В силу викладеного, Позивач вважає протиправним рішення про відмову в наданні відстрочки на заяву від 21 жовтня 2024 року, оформлене протоколом № 20 від 08 листопада 2024 року, рішення про відмову в наданні відстрочки на заяву від 09 листопада 2024 року, оформлене протоколом № 21 від 15 листопада 2024 року, та бездіяльність щодо нерозгляду заяви на надання відстрочки від 14 листопада 2024 року, у зв`язку з цим звернувся до суду з даним позовом.

Щодо правового регулювання спірних правовідносин, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 65 Конституції України, захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

Разом з цим, відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 "Про введення воєнного стану в Україні, в Україні" введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. У зв`язку з введенням воєнного стану, введено тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану. Воєнний стан в Україні триває й наразі.

Відповідно до частини третьої статті 1 Закону України "Про військовий обов`язок військову службу" № 2232-ХІІІ військовий обов`язок включає підготовку громадян до військової служби, приписку до призовних дільниць, прийняття добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу, проходжень військової служби, виконання військового обов`язку в запасі, проходження служби у військовому резерві, дотримання правил військового обліку.

Від виконання військового обов`язку громадяни України звільняються на підставах визначених цим Законом (частина п`ята статті 1 Закону № 2232-ХII).

Відповідно з абзацом першим частини першої статті 39 Закону № 2232-ХІІ призов резервістів та військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації проводиться в порядку, визначеному цим Законом та Законами Україна "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

Згідно з ч. 5 ст. 22 Закону "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" № 3543 призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, забезпечують місцеві органи виконавчої влади та здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки або командири військових частин.

Відповідно до п. 13 ч. 1 ст. 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані, зокрема, які мають одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов`язаними та відповідно до закону зобов`язані їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов`язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю I чи II групи може лише одна особа з числа військовозобов`язаних за вибором такої особи з інвалідністю.

Згідно з вимогами абзацу другого пункту 16 Порядку організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов`язаних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 №1487, персонально-якісний військовий облік передбачає облік відомостей (персональних та службових даних) стосовно призовників, військовозобов`язаних та резервістів за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання, які узагальнюються в облікових документах та вносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів. Ведення персонально-якісного військового обліку покладається на відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 154 від 23.02.2022 п.11 передбачено, що районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, крім функцій, зазначених у пункті 9 цього Положення:

- оформляють для військовозобов`язаних, резервістів відстрочки від призову під час мобілізації та в особливий період і воєнний час, які надаються в установленому порядку, а також ведуть їх спеціальний облік.

У подальшому Кабінет Міністрів України прийняв постанову №560 від 16.05.2024, яка набрала чинності 18.05.2024 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період", в якій у розділі "Надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення" чітко передбачено алгоритм дій районного ТЦК:

56. Відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період надається військовозобов`язаним з підстав, визначених статтею 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

57. Для розгляду питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період при районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (відокремлених відділах) утворюються комісії.

58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов`язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім`я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов`язаного підлягає обов`язковій реєстрації.

60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.

Комісія зобов`язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.

На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

У разі позитивного рішення військовозобов`язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов`язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

До ухвалення комісією рішення військовозобов`язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

Про прийняте комісією рішення заявникові повідомляється у спосіб, зазначений військовозобов`язаним у заяві про надання відстрочки, засобами телефонного, електронного або поштового зв`язку не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

Отже, рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов`язаному є саме повідомлення за формою, визначеною додатком 7.

Так, предметом позову у даній справі є відмова ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі Комісії з розгляду питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період у наданні відстрочки ОСОБА_1 від призову на військову службу під час мобілізації на підставі п. 13 ч. 1 ст. 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", у зв`язку із відсутністю документів, які підтверджують відсутність інших осіб, які не є військовозобов`язаними та відповідне до закону зобов`язані їх утримувати.

Як вбачається з матеріалів справи, разом із заявою про наявність права на відстрочку від призову під час мобілізації на підставі п. 13 ч. 1 ст. 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", позивач надав пенсійне посвідчення № НОМЕР_4 серії НОМЕР_5 ОСОБА_2 нотаріально посвідчена копія, свідоцтво про народження ОСОБА_1 серії НОМЕР_6 , де батьком зазначено ОСОБА_2 , а матір`ю ОСОБА_3 копія, посвідчена особисто та свідоцтво про розірвання шлюбу від 1994 року Серія НОМЕР_7 про розірвання Шлюбу між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 - нотаріально посвідчена копія.

Пунктом 13 Переліку документів, що подаються військовозобов`язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації відповідно до підстав, зазначених у статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", що затверджений у додатку 5 до Постанови КМУ № 560 визначено, що для отримання відстрочки на підставі пункту 13 частини 1 статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" військовозобов`язаний має подати такі документи: для батьків військовозобов`язаного з числа осіб з інвалідністю І чи II групи або батьків дружини (чоловіка) військовозобов`язаного з числа осіб з інвалідністю І чи II групи - один із таких документів, що підтверджує інвалідність: довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або посвідчення, яке підтверджує відповідний статус, або пенсійне посвідчення чи посвідчення, ще підтверджує призначення соціальної допомоги відповідно до Законів України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю", "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю", в яких зазначено групу та причину інвалідності, або довідка для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, за формою, затвердженою Мінсоцполітики; заява за формою згідно з додатком 15 (у разі потреби) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові (за наявності) особи, яку вона обирає для здійснення свого утримання; для військовозобов`язаного, який має одного із своїх батьків з інвалідністю І чи II групи, - документи, що підтверджують родинні зв`язки (свідоцтво про народження); для військовозобов`язаного, який має одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю І чи II групи, - документи, що підтверджують родинні зв`язки (свідоцтво про народження дружини (чоловіка) та свідоцтво про шлюб); для військовозобов`язаного, який має одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю І чи II групи, - документи, що підтверджують родинні зв`язки (свідоцтво про народження дружини (чоловіка) та свідоцтво про шлюб); для військовозобов`язаного, який має одного із своїх батьків з інвалідністю І чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю І чи II групи, - один із таких документів, що підтверджує неможливість інших осіб, які не є військовозобов`язаними та зобов`язані за законом утримувати одного із своїх батьків з інвалідністю І чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю І чи II групи: довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я про потребу в постійному догляді за формою, затвердженою МОЗ, або документ, що підтверджує перебування під арештом (крім домашнього арешту), або відбування покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі.

lЃurЃ

Якщо такі особи є, військовозобов`язаний має довести те, що вони не можуть здійснювати утримання людини з інвалідністю, але на військовозобов`язаного не покладається доводити їх відсутності чи існування.

Судом встановлено, що позивач має єдиноутробну сестру, ОСОБА_5 , яка

народилась не в шлюбі матері, а через три роки після розірвання шлюбу між матір`ю (спільної з Позивачем) та батьком Позивача.

На виконання ухвали суду про витребування доказів Куп`янським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Куп`янському районі Харківської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції надано копію актового запису № 7 від 04 квітня 1997 року, складеного Вільхуватською сільською Радою Великобурлуцького району Харківської області, та повний витяг про реєстрацію народження ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , актовий запис № 7 від 04 квітня 1997 року, складений Вільхуватською сільською Радою Великобурлуцького району Харківської області.

В якому зазначено ОСОБА_2 батьком ОСОБА_5 , проте запис не містить інших відомостей про особу батька крім прізвища ім`я по батькові.

Окрім того, ОСОБА_5 з 2021 року проживає в Чеській

Республіці. В 2023 році приїжджала до України, а після перетину кордону 07 травня 2023 року - до України не поверталась, що підтверджується інформацією № 19-83629/18/24 від 02.12.2024, наданою Адміністрацією Державної прикордонної служби України у відповідь на АЗ та відміткою на сторінці 13 паспорту громадянина України для виїзду за кордон ОСОБА_5 НОМЕР_9 , номер запису 19970118- 06408, виданого 28 січня 2019 року 6324.

Відповідно до частин 7 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" перевірка підстав щодо надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення здійснюється територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки.

На виконання зазначених положень Постанови КМУ № 560, позивач зазначив у свої заявах всі необхідні відомості.

Водночас, перевірка таких обставин (про відсутність/наявність інших осіб, які не є військовозобов`язаними та відповідно до закону зобов`язані утримувати осіб, зазначених у пункті 13 частини першої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію") має реалізовуватись комісією під час прийняття рішення про надання/відмову у наданні відстрочки від призову на військову службу.

З огляду на наведене, зважаючи на те, що відповідачем не надано до суду доказів проведення перевірки відсутності/наявності у ОСОБА_2 (батько позивача) інших осіб, які не є військовозобов`язаними та відповідно до закону зобов`язані утримувати осіб, зазначених у пункті 13 частини першої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", суд приходить до висновку, що ІНФОРМАЦІЯ_2 в особі Комісії з розгляду питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період безпідставно та необґрунтовано прийняті рішення, оформлені протоколами № 20 від 08 листопада 2024 року та № 21 від 15 листопада 2024 року у наданні ОСОБА_1 відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на підставі п. 13 ч. 1 статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", з огляду на що останнє підлягають скасуванню.

Щодо позовних вимог в частині зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_2 в особі Комісії з розгляду питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, повторно розглянути заяви про надання відстрочки від призову на час мобілізації ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , на підставі пункту тринадцятого частини першої статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію, та прийняти в семиденний строк відповідне рішення з врахуванням висновків суду, викладених в мотивувальній частині поточного судового рішення, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Обираючи спосіб захисту порушеного права позивача, суд зважає на статтю 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту), якою передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

З врахуванням приписів статті 2 КАС України, процесуальні засоби відновлення порушеного права мають бути гнучкими та ефективними, забезпечувати поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату, метою судового захисту порушеного права є вирішення між сторонами правового конфлікту, припинення публічно-правового спору та використання дієвого способу захисту (відновлення) порушеного права.

Відповідно до положень статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Таким чином завданням адміністративного судочинства є перевірка правомірності дій суб`єкта владних повноважень, відповідності його рішень критеріям, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень та закріплені в частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України. Суд приймаючи рішення, не перебирає на себе повноважень суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого належить вирішення спірного питання за встановлених судом обставин.

Отже, зобов`язання суб`єкта владних повноважень прийняти конкретне рішення, як і будь-які інші способи захисту, застосовується лише за наявності необхідних підстав, але завжди з урахуванням фактичних обставин справи.

Тобто в кожній конкретній справі суд, констатуючи незаконність рішення суб`єкта владних повноважень, повинен впевнитись у тому, що за встановлених обставин справи не існує законних перешкод для прийняття рішення на користь заявника.

Наведене також підтверджується положеннями ч. 4 ст. 245 КАС України, за змістом яких суд може зобов`язати відповідача-суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача лише в тому разі, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом. Інакше суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Якщо ж таким суб`єктом на момент прийняття рішення не перевірено дотримання суб`єктом звернення усіх визначених законом умов або при прийнятті такого рішення суб`єкт дійсно має дискреційні повноваження, то суд повинен зобов`язати суб`єкта владних повноважень до прийняття рішення з урахуванням оцінки суду.

Виходячи із обставин цієї справи та беручи до уваги те, що прийняття рішення про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації належить до безпосередніх повноважень ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі Комісії з розгляду питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, суд доходить висновку, що належним способом захисту буде зобов`язання відповідача повторно розглянути заяви про надання відстрочки від призову на час мобілізації ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , на підставі пункту тринадцятого частини першої статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію, та прийняти в семиденний строк відповідне рішення з врахуванням висновків суду, викладених в мотивувальній частині поточного судового рішення.

Частиною першою статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд визнає, що позов підлягає частковому задоволенню.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до положень ст.139 КАС України.

Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-263, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі Комісії з розгляду питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період ( АДРЕСА_2 , код НОМЕР_2 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправними рішення ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі Комісії з розгляду питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ09874539), щодо відмови в наданні відстрочки ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ), оформлені протоколами № 20 від 08 листопада 2024 року та № 21 від 15 листопада 2024 року.

Визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі Комісії з розгляду питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ09874539), щодо нерозгляду заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ), про надання відстрочки від 14 листопада 2024 року.

Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 в особі Комісії з розгляду питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ09874539), повторно розглянути заяви про надання відстрочки від призову на час мобілізації ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ), на підставі пункту тринадцятого частини першої статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію, та прийняти в семиденний строк відповідне рішення з врахуванням висновків суду, викладених в мотивувальній частині поточного судового рішення.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі Комісії з розгляду питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період ( АДРЕСА_2 , код НОМЕР_2 ) сплачену суму судового збору у розмірі 968,96 грн (дев`ятсот шістдесят вісім гривень 96 копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його складання у повному обсязі шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Заічко О.В.

СудХарківський районний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення16.04.2025
Оприлюднено18.04.2025
Номер документу126662655
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо

Судовий реєстр по справі —520/35105/24

Рішення від 16.04.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Ухвала від 10.02.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Ухвала від 30.12.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні