Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 квітня 2025 р. Справа № 520/2498/25
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Шевченко О.В., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, ОСОБА_1 , з адміністративним позовом до управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення управління соціального захисту населення Адміністрації Київського району Харківської міської ради №ТІ25819809-2024-1 "Про призначення допомоги переміщеним особам на проживання" від 06 серпня 2024 року;
- зобов`язати управління соціального захисту населення Адміністрації Київського району Харківської міської ради призначити ОСОБА_1 з 06 серпня 2024 року допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 №332 та провести відповідні виплати.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що оскаржуваним рішенням Управління соціального захисту населення Адміністрації Київського району Харківської міської ради №ТІ25819809-2024-1 "Про призначення допомоги переміщеним особам на проживання" від 06 серпня 2024 року протиправно не призначено допомогу на проживання ВПО згідно Порядку №332.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі без виклику сторін в судове засідання та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Копію ухвали про відкриття провадження було надіслано відповідачу до його Електронного кабінету в системі "Електронний суд" та ним отримано, що підтверджено довідкою про доставку електронного листа.
Через систему "Електронний суд" представником відповідача надіслано відзив на позов, в якому заперечував проти задоволення позовних вимог зазначивши, що на підставі рішення Управління Т125819809-2023-1 від 26.05.2023 ОСОБА_1 була призначена допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам на шестимісячний період з 01.03.2023 по 31.08.2023 у розмірі 2000 грн щомісячно (з урахуванням раніше виплаченої допомоги ВПО за березень 2023 року за його попереднім місцем проживання у Кременецькому районі Тернопільської області). Виплата допомоги ще на один шестимісячний період була продовжена автоматично ОСОБА_1 з 01.09.2023 по 29.02.2024 у розмірі 2000 грн щомісячно. Починаючи з березня 2024 року виплата допомоги внутрішньо переміщеній особі може бути продовжена на другий шестимісячний період за умови відповідності критеріям, які визначені у пунктах 131 134 Порядку № 332, та з урахуванням вимог, зазначених у пунктах 7 і 71 Порядку № 332. Для призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 звернувся до управління із заявою від 06.08.2024. Оскільки на час звернення із заявою від 06.08.2024 заявник не відповідав умовам, визначеним пунктами 131 134 Порядку № 332 (він є працездатний, дітей до 18-ти років на утриманні не має, пенсію або державну допомогу як особа з інвалідністю не отримує, не є особою до 23 років, яка навчається за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах професійної, фахової передвищої та вищої освіти, тощо), рішенням управління Т125819809-2024-1 від 06.08.2024 в призначенні позивачу допомоги ВПО відмовлено.
Через систему "Електронний суд" позивачем подано відповідь на відзив, в якій викладено пояснення, міркування та аргументи щодо наведених відповідачем у відзиві заперечень. зазначивши, що відповідно до абзацу першого пункту 3 Порядку №332 з 1 листопада 2023 р. допомога призначається на шість місяців на сім`ю, яка вперше звернулася за призначенням допомоги, та виплачується щомісяця одному з членів сім`ї (далі - уповноважена особа).
Абзацом 5 пункту 3 Порядку № 332 визначено, що особи віком до 23 років, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти після досягнення ними 18 років і не мають власних сімей, мають право звертатися за призначенням допомоги особисто, якщо вони мають фактичне місце проживання (перебування) інше, ніж в уповноваженої особи.
Відповідачем не враховано приписи абзацу 4 пункту 3 Порядку № 332, відповідно до якого до складу сім`ї уповноваженої особи включаються у тому числі … діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (зокрема у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу або в період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим рівнем за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; Членом сім`ї може вважатися одинока особа, а також неповнолітня дитина, якщо така особа не входить до складу сім`ї.
Оскільки на момент подачі заяви про призначення допомоги позивач не досяг 23-річного віку, період між завершенням навчання за попереднім рівнем та початком навчання за наступним рівнем не перевищує 4 місяці, до нього застосовуються приписи абзацу 4 пункту 3 Порядку № 332 на загальних підставах.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
Як свідчать матеріали справи, управлінням соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради видано ОСОБА_1 довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 25.05.2023 №6327-5002780751, за якою зареєстроване місце проживання позивача: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_2 (а.с. 17).
Вперше, ОСОБА_1 звертався до Управління із заявою про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам від 25.03.2023.
Рішенням управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради Т125819809-2023-1 від 26.05.2023 ОСОБА_1 призначено допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам на шестимісячний період з 01.03.2023 по 31.08.2023 у розмірі 2000 грн. щомісячно, виплата якої в подальшому продовжувалася автоматично.
06.08.2024 позивач звернувся до управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради із заявою, в якій просив призначити допомогу на проживання ВПО.
В заяві також зазначив, що закінчив 4 курс денної форми навчання у червні 2024 року, має на меті вступати на магістратуру. Працює в ТОВ "Макснет". Неодружений. Проживає у гуртожитку НЮУ імені ОСОБА_2 за адресою: АДРЕСА_3 (а.с. 22 - 24).
Проте, рішенням управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради №ТІ25819809-2024-1 від 06 серпня 2024 року "Про призначення допомоги переміщеним особам на проживання" фактично відмовлено у призначенні допомоги на проживання ВПО, оскільки позивач не відповідає умовам, визначеним Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (а.с. 25).
У зв`язку з відмовою у призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, позивач звернувся до суду з даним позовом.
По суті спірних правовідносин, суд зазначає наступне.
Механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі - допомога) визначено Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 11 липня 2023 р. № 709).
Згідно п.1, 3 Порядку, допомога призначається для забезпечення соціальної підтримки внутрішньо переміщених осіб із числа незахищених верств населення та стимулювання до працевлаштування внутрішньо переміщених осіб працездатного віку.
З 1 листопада 2023 р. допомога призначається на шість місяців на сім`ю, яка вперше звернулася за призначенням допомоги, та виплачується щомісяця одному з членів сім`ї (далі - уповноважена особа) у такому розмірі:
для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень;
для інших осіб - 2000 гривень.
Допомога призначається на кожного члена сім`ї (далі - отримувач), відомості про якого включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.
Допомога призначається за повний місяць, у якому уповноважена особа звернулася за її наданням, незалежно від дати такого звернення.
З 1 листопада 2023 р. для призначення допомоги уповноважена особа подає заяву про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам за формою згідно з додатком 5 (далі - заява).
Пунктом 5 Порядку також визначено, що допомога призначається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися (повторно перемістилися) з 1 січня 2022 р. з територій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затвердженого Мінреінтеграції (далі - перелік територій), щодо яких не визначено дати завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації.
Рішенням управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради №ТІ25819809-2024-1 від 06 серпня 2024 року "Про призначення допомоги переміщеним особам на проживання" фактично відмовлено у призначенні допомоги на проживання ВПО, оскільки позивач не відповідає умовам, визначеним Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.
Обґрунтувань того, яким саме умовам Порядку не відповідає позивач, у рішенні не зазначено.
У відзиві на позов представник відповідача зазначив, що заявник не відповідає умовам, визначеним Порядком №332, а саме: він є працездатний, дітей до 18-ти років на утриманні не має, пенсію або державну допомогу як особа з інвалідністю не отримує, не є особою до 23 років, яка навчається за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах професійної, фахової передвищої та вищої освіти, тощо.
Суд не погоджується з такими твердженнями управління, з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 3 Порядку №332, до складу сім`ї уповноваженої особи включаються (незалежно від наявності відомостей щодо включення їх до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб) чоловік, дружина, діти, прийомні діти, діти, які виховуються батьками-вихователями в дитячих будинках сімейного типу, усиновлені діти, діти, над якими встановлено опіку або піклування, а також діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (зокрема у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу або в період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим рівнем за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; діти з інвалідністю після досягнення ними 18-річного віку до визнання їх особами з інвалідністю з дитинства I та II групи; не перебувають в шлюбі повнолітні діти; визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II групи або особами з інвалідністю I групи, які проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи та доглядає за нею; жінка та чоловік, які не перебувають у шлюбі, але проживають однією сім`єю і мають спільних дітей, та/або особи, які встановили у судовому порядку факт проживання однією сім`єю. Членом сім`ї може вважатися одинока особа, а також неповнолітня дитина, якщо така особа не входить до складу сім`ї.
Діти/особи віком до 23 років, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти після досягнення ними 18 років і не мають власних сімей, мають право звертатися за призначенням допомоги особисто, якщо вони мають фактичне місце проживання (перебування) інше, ніж в уповноваженої особи.
З аналізу вказаних норм слідує, що особа має право звернутися до відповідного органу щодо призначення допомоги на проживання ВПО до досятнення нею 23 років, у період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим рівнем, який не перевищує чотирьох місяців.
При цьому, пунктом 3 Порядку №332 не передбачено, що така особа не має право на призначення та виплату допомоги на проживання ВПО в разі працевлаштування та отримання доходу.
Згідно відомостей з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про суми виплачених доходів, на момент звернення із заявою про призначення допомоги на проживання ВПО ОСОБА_1 був працевлаштований в ТОВ "МАКСНЕТ" та отримував заробітну плату (а.с. 20 - 21).
Зважаючи, що із заявою від 06.08.2024 про призначення допомоги на проживання ВПО ОСОБА_1 звернувся до управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради не досягнувши 23 років, у період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим рівнем, який не перевищив чотирьох місяців (у червні 2024 року отримав диплом НЮУ імені Ярослава Мудрого за освітньо-кваліфікаційним рівнем "бакалавр" з 01 вересня 2024 року продовжив навчання у даному навчальному закладі за програмою магістра (а.с. 18), тобто відповідав вимогам, встановленим пунктом 3 Порядку №332, відповідачем протиправно відмовлено позивачу у призначенні допомоги на проживання ВПО.
Отже, оскаржуване рішення управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради №ТІ25819809-2024-1 від 06 серпня 2024 року "Про призначення допомоги переміщеним особам на проживання" є протиправним та таким, що підлягає скасуванню в судовому порядку.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Отже, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.
Відповідно до частини 2 статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Установлюючи правило, що суд розглядає адміністративну справу в межах позовних вимог, ця норма встановлює виняток у вигляді можливості у суду вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного та повного захисту прав, свобод, інтересів людини, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин (сторін чи третіх осіб), про захист яких вони просять, від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (постанови Верховного Суду від 18 травня 2018 року у справі №826/6965/14, від 27 листопада 2018 року у справі №807/997/16, від 15 липня 2019 року у справі №804/14556/15, від 20 листопада 2019 року у справі №826/9457/18, від 22 листопада 2019року у справі №815/4392/15, від 23 грудня 2019 року у справі №815/3145/15, від 7 лютого 2020 року у справі №826/11086/18, від 5 травня 2020 року у справі №1340/4044/18, від 23 червня 2020 року у справі №820/1545/16, від 6 серпня 2020 року у справі №805/3147/16-а).
Такі повноваження суду щодо визначення меж розгляду адміністративної справи є субсидіарними, не можуть змінювати предмет спору, а лише стосуються обсягу захисту порушеного права (постанова Верховного Суду від 7 лютого 2020 року у справі №826/11086/18).
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Адміністративний суд не обмежений у виборі способів відновлення права особи, порушеного владними суб`єктами, а вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення.
З огляду на зазначене, враховуючи необхідність поновлення прав позивача з метою запобігання порушення його прав на належну допомогу, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав позивача без необхідності додаткових його звернень до суду та виконання будь-яких інших умов для цього, суд дійшов висновку про зобов`язання відповідача прийняти рішення про призначення ОСОБА_1 допомоги на проживання як внутрішньо переміщеній особі з 01.08.2024 відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 №332, з 01.08.2024 та провести відповідні виплати.
Отже, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до положень статті 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-262, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради (вул. Сумська, буд. 78, м. Харків, 61002, код ЄДРПОУ 03196601) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради №ТІ25819809-2024-1 від 06 серпня 2024 року "Про призначення допомоги переміщеним особам на проживання".
Зобов`язати управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради прийняти рішення про призначення ОСОБА_1 допомоги на проживання як внутрішньо переміщеній особі відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 №332, з 01.08.2024 та провести відповідні виплати.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати в розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн. 20 коп. за рахунок бюджетних асигнувань управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 03196601).
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Шевченко О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2025 |
Оприлюднено | 21.04.2025 |
Номер документу | 126726840 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Шевченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні