Постанова
від 17.04.2025 по справі 160/8426/24
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

17 квітня 2025 року м. Дніпросправа № 160/8426/24

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чабаненко С.В. (доповідач),

суддів: Білак С.В., Юрко І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.06.2024 в адміністративній справі №160/8426/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Інженерно-виробнича фірма «РЕМТЕХГАЗ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Інженерно-виробнича фірма «РЕМТЕХГАЗ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просив суд:

- частково визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 16.10.2023 №0292490412, складене Головним управлінням Державної податкової служби у Дніпропетровській області в частині застосування штрафу в розмірі 24645,78 грн., за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних №105 від 21.09.2022р.; №161 від 30.09.2021р.; №163 від 30.09.2021р.; №126 від 26.09.2021р.; №108 від 21.09.2022р.; №122 від 26.09.2021р.; №183 від 30.09.2021р.; №96 від 20.09.2022р..

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду 10.06.2024 в адміністративній справі №160/8426/24 позов задоволено.

Не погодившись з рішенням суду, ГУ ДПС у Дніпропетровській області подано апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм процесуального та матеріального права, просить скасувати рішення суду, та прийняти нову постанову, якою у задоволенні вимог відмовити в повному обсязі.

Ухвалами Третього апеляційного адміністративного суду від 22.07.2024 року відкрито апеляційне провадження за вказаною апеляційною скаргою та призначено справу до розгляду в апеляційному суді в порядку письмового провадження.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду 12 листопада 2024 року зупинено провадження у адміністративній справі 160/8426/24 до набрання законної сили судовим рішенням Верховного Суду у справі № 200/4768/23.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 00 00 2025 року поновлено провадження у справі №160/8426/24.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження відповідно до приписів ст. 311 КАС України.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що ГУ ДПС у Дніпропетровській області на підставі п.п.20.1.4 п. 20.1 ст.20 розділу І та п. 75.1. ст.75 розділу ІІ Податкового кодексу України, в порядку визначеному п. 76.2 ст.76 розділу ІІ Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку щодо дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю «Інженерно-виробнича фірма «Ремтехгаз» (код 30299519) порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (дані - ЄРПН).

За результатами проведеної перевірки складено акт від 21.09.2023 р. №33431/04-36-04-12/30299519, відповідно до висновків якого, зафіксовано встановлені під час перевірки допущення позивачем порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відповідальність платника передбачена п.1201.1, статті 1201 глави 11 розділу ІІ Податкового кодексу України. Загальна сума штрафу становить 284540,38 грн.

Так, перевіркою встановлено порушення строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: №105 від 21.09.2022р., дата реєстрації в ЄРПН 24.10.2022, кількість днів затримки реєстрації - 9; №161 від 30.09.2022р дата реєстрації в ЄРПН 24.10.2022, кількість днів затримки реєстрації - 9; №163 від 30.09.2022р. дата реєстрації в ЄРПН 24.10.2022, кількість днів затримки реєстрації - 9; №126 від 26.09.2022р. дата реєстрації в ЄРПН 19.10.2022, кількість днів затримки реєстрації - 4; №108 від 21.09.2022р. дата реєстрації в ЄРПН 19.10.2022, кількість днів затримки реєстрації - 4; №122 від 26.09.2022р. дата реєстрації в ЄРПН 19.10.2022, кількість днів затримки реєстрації - 4; №183 від 30.09.2022р. дата реєстрації в ЄРПН 19.10.2022, кількість днів затримки реєстрації - 4; №96 від 20.09.2022р дата реєстрації в ЄРПН 19.10.2022, кількість днів затримки реєстрації - 4; №202 від 03.11.2022р. дата реєстрації в ЄРПН 09.12.2022, кількість днів затримки реєстрації - 9; №196 від 20.12.2022 дата реєстрації в ЄРПН 14.02.2023, кількість днів затримки реєстрації 30.

На підставі вищевказаного акта камеральної перевірки, ГУ ДПС у Дніпропетровській області винесено податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 16 жовтня 2023 №0292490412, яким до Товариства з обмеженою відповідальністю «Інженерно-виробнича фірма «Ремтехгаз» застосовано штрафні санкції за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних визначених ст. 201 Податкового кодексу України та згідно з п.1201.1, статті 1201 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф у сумі 28470,70 грн.

Відповідно до розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації ПН/РК до ПН в ЄРПН Товариством з обмеженою відповідальністю «Інженерно-виробнича фірма «Ремтехгаз», доданого до податкового повідомлення-рішення від 16 жовтня 2023 №0292490412:

- №105 від 21.09.2022р., дата реєстрації в ЄРПН 24.10.2022, кількість днів затримки реєстрації 9, розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 3774,87 грн.;

- №161 від 30.09.2022р дата реєстрації в ЄРПН 24.10.2022, кількість днів затримки реєстрації 9, розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 11880,45 грн.;

- №163 від 30.09.2022р. дата реєстрації в ЄРПН 24.10.2022, кількість днів затримки реєстрації 9, розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 5373,9 грн.;

- №126 від 26.09.2022р. дата реєстрації в ЄРПН 19.10.2022, кількість днів затримки реєстрації 4, розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 119,91 грн.;

- №108 від 21.09.2022р. дата реєстрації в ЄРПН 19.10.2022, кількість днів затримки реєстрації 4, розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 982,36 грн.;

- №122 від 26.09.2022р. дата реєстрації в ЄРПН 19.10.2022, кількість днів затримки реєстрації 4, розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 983,7 грн.;

- №183 від 30.09.2022р. дата реєстрації в ЄРПН 19.10.2022, кількість днів затримки реєстрації 4, розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 1044,45 грн.;

- №96 від 20.09.2022р дата реєстрації в ЄРПН 19.10.2022, кількість днів затримки реєстрації 4, розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 286,14 грн.;

- №202 від 03.11.2022р. дата реєстрації в ЄРПН 09.12.2022, кількість днів затримки реєстрації 9, розмір штрафу 10%, сума штрафних санкцій 3791,60 грн.;

- №196 від 20.12.2022 дата реєстрації в ЄРПН 14.02.2023, кількість днів затримки реєстрації 30, розмір штрафу 20%, сума штрафних санкцій 33,32 грн.

Відповідно до платіжної інструкції №937 від 01 листопада 2023 року ТОВ «Інженерно-виробнича фірма «Ремтехгаз» було сплачено 3824,92 грн з призначенням платежу «*;130; сплата грошових зобов`язань по акту перевірки від 21.09.2023 №33431/04-36-04-12/30299519».

Позивач, не погодившись із податковим повідомленням-рішенням форми «Н» від 16 жовтня 2023 №0292490412 в частині застосування до нього штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних №105 від 21.09.2022р.; №161 від 30.09.2022р.; №163 від 30.09.2022р.; №126 від 26.09.2022р.; №108 від 21.09.2022р.; №122 від 26.09.2022р.; №183 від 30.09.2022р.; №96 від 20.09.2022р., звернувся до ДПС України зі скаргою від 06.11.2023 р., проте рішенням від 28.12.2023 року №38465/6/99-00-06-03-01-06 ДПС України залишило без змін ППР ГУ ДПС у Дніпропетровській області №0292490412 від 16.10.2023, а скаргу без задоволення.

Незгода позивача з вищевказаним податковим повідомленням-рішенням ГУ ДПС у Дніпропетровській області форми «форми «Н» від 16 жовтня 2023 №0292490412 в частині застосування до нього штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних №105 від 21.09.2022р.; №161 від 30.09.2022р.; №163 від 30.09.2022р.; №126 від 26.09.2022р.; №108 від 21.09.2022р.; №122 від 26.09.2022р.; №183 від 30.09.2022р.; №96 від 20.09.2022р. стала підставою для звернення до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (далі - ПК України у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (абзац перший пункту 201.10 статті 201 ПК України).

Пункт 201.10 статті 201 ПК України також установлює граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, серед іншого:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Указаним пунктом також визначено, що у разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом

Зважаючи на викладене, положення ПК України закріплюють обов`язок платників податку на додану вартість забезпечувати своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зі свого боку, пункт 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України установлює, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім окремо визначених видів податкових накладних) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Із аналізу вказаних правових норм вбачається, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме: для податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних є підставою для відповідальності у вигляді штрафу за п.1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада України прийняла Закон України від 03 березня 2022 року № 2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).

Цим Законом підрозділ 10 розділу XX ПК України був доповнений пунктом 69, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Підпунктами 69.1, 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України було визначено, що в разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, встановленої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, - то в такому випадку платники податків звільняються від визначеної цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Для платників та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

У подальшому, Законом України від 24 березня 2022 року № 2142-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» було внесено зміни до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме: слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».

Так, 27 травня 2022 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).

У цьому Законі підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:

«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».

Таким чином, початково встановлені особливості справляння податків та зборів забезпечували звільнення від відповідальності всіх без винятку платників податків (за умови належного виконання обов`язків у подальшому). Проте, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 звільнення від відповідальності було поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків відповідного обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.

З метою забезпечення єдності практики вирішення спорів, пов`язаних із несвоєчасною реєстрацією податкових накладних у період дії пунктів 52-1, 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а також пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, ухвалою 25 вересня 2025 року колегія суддів КАС ВС, на розгляді якої перебувала справа, передала її на розгляд Судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду за наслідками розгляду справи №200/4768/23 постановою від 26 лютого 2025 року касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз» залишив без задоволення, а постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 15 квітня 2024 року - без змін, сформувавши наступні висновки щодо дії мораторію на застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних під час воєнного стану.

З огляду на зазначене, колегія суддів не вбачає підстав для відступлення від висновку, який викладений у постановах Верховного Суду від 26 лютого 2025 року у справі №200/4768/23, від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/23 та від 06 лютого 2024 року у справі № 160/10740/23.

Так, проаналізувавши доводи скаржника щодо відсутності в його діях ознак вини, а також щодо наявності форс-мажорних обставин, які є підставою для звільнення від відповідальності згідно з підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК України, колегія суддів вважає за необхідне зазначити про таке.

Відповідно до положень пункту 112.2 статті 112 ПК України особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.

Повертаючись до особливостей справляння податків в умовах воєнного стану, колегія суддів звертає увагу на зміст пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, за яким платник податків звільняється від відповідальності за невиконання чи неналежне виконання податкового обов`язку у випадку неможливості його виконання. Вказана норма передбачає конкретну підставу для невиконання податкових правил - об`єктивна нездатність їх дотримання.

Верховний Суд в постанові від 26 лютого 2025 року по справі №200/4768/23 акцентує увагу, що жодна правова норма не повинна тлумачитися як така, що дозволяє умисно вчиняти правопорушення, при цьому не ставлячи в залежність від наявності конкретних фактичних обставин, які б могли обґрунтувати неможливість дотримання правила поведінки. Інакше це створює системні ризики для підтримання правопорядку і може призводити до деструкції належного порядку розвитку суспільних відносин.

Також колегією суддів враховано, що підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, зокрема, встановлено, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Як встановлено судом першої інстанції, та підтверджено письмовими доказами наявними в матеріалах справи, що у позивача 10 жовтня 2022р. виникла помилка в системі електронного адміністрування ПДВ в розрахунку суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме зникла сума середньомісячного розміру сум податку, задекларованих платником до сплати до бюджету та погашених за останні 12 звітних місяців/4 місяці (сума овердрафтї, яка враховується при розрахунку загальної суми ліміту В результаті збою в системі електронного адміністрування ПДВ сума (ліміту) податку для реєстрації податкових накладних була безпідставно зменшена на 319032,00 грн., і підприємство не мало можливості своєчасно зареєструвати податкові накладні (загальна сума ПДВ, несвоєчасно зареєстрованих складає 246 457,78 грн.), в зв`язку з відсутністю коштів на ліміті реєстрації ПДВ.

Так, матеріалами справи підтверджено, що згідно витягу з системи електронного адміністрування ПДВ №757088 від 07.10.2022р. сума овердрафт (стр. 8 витягу) складала 319 032,00 грн., сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати ПН та РК в Єдиному реєстрі податкових накладних =132321,22 грн., а згідно витягу з системи електронного адміністрування ПДВ №1057098 від 10.10.2022 року в стр.8 витягу стоїть прочерк, а сума податку, на яку платник має право зареєструвати ПН та РК в Єдиному реєстрі податкових накладних (-56 018,39) грн.

Згідно витягу з ЄРПН від 10.10.2022 №57099, 07.10.2022р. позивачем були отримані зареєстровані ПН від постачальників на суму 134 719 грн., а використано податковий ліміт на 4027,54 грн.

Листом «Виправлення помилки при розрахунку показника суми овердрафту (розрахунок ліміту податкових накладних)» вих. №182 від 07.12.2022р. позивач звертався до ДПС України з проханням вжити заходів для виправлення технічної помилки та відновити показник суми овердрафту в розрахунку ліміту податкових накладних.

Крім того, як у вищевказаному листі, так і власній позовній заяві, позивачем зауважується, що ним неодноразово, починаючи з 10 жовтня 2022р., були звернення на гарячу лінію ДПС (0800501007) та в податкову інспекцію по місцю реєстрації підприємства (інспектор ОСОБА_1 , телефон НОМЕР_1 ), але помилка в розрахунку суми ліміту була виправлена лише 09.12.2023р.

Листом ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 02.11.2023 №73551/6/04-36-04-03-08 передбачено, що складовою формули щодо суми ПДВ, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні (розрахунки коригування) в Єдиному реєстрі податкових накладних, зокрема є показник SОвердрафт. Згідно Порядку показник SОвердрафт підлягає автоматичному перерахунку щоквартально (протягом перших шести робочих днів такого кварталу), з урахуванням показника середньомісячного розміру сум податку, які за останні 12 звітних (податкових) місяців станом на дату такого перерахунку, були задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені чи розстрочені або відстрочені. Такий перерахунок здійснюється шляхом віднімання суми попереднього збільшення та додавання суми збільшення згідно з поточним перерахунком. Крім того, для розрахунку/перерахунку показника SОвердрафт особа має бути зареєстрована платником ПДВ не менше ніж 12 послідовних місяців (без анулювання та повторної реєстрації протягом такого періоду). В обрахунку показника SОвердрафт застосовується суми нарахувань за попередні 12 місяців по деклараціях з ПДВ/уточнюючих розрахунках до таких декларацій в частині суми, що підлягає сплаті до бюджету, які погашені, в т.ч. відстрочені (розстрочені). Крім того, повідомлено, що ГУ ДПС у Дніпропетровській області працює з системою електронного адміністрування ПДВ (далі СЕА ПДВ) лише у режимі Перегляд інформації та не передбачає ручного втручання. У зв`язку з цим, в ГУ ДПС Дніпропетровської області відсутня інформація щодо наявності помилок чи технічного збою в роботі СЕА ПДВ.

Також позивачем були надані до суду податкові декларації з ПДВ за період 2021-2022 роки, які були останнім направлені до контролюючого органу та, відповідно, прийняті, а також надані докази оплати позивачем ПДВ за період 01.10.2021-03.10.2022.

Листом ТОВ «Техноцентр Маяк Кривий Ріг» за вих. №20/11 від 20.11.2023 року повідомлено, що останній не має можливості підтвердити технічну та/або методологічну помилку чи технічний збій в системі електронного адміністрування ПДВ - ТОВ ІВФ Ремтехгаз, оскільки система електронного адміністрування ПДВ належить ДПС України та ТОВ «Техноцентр Маяк Кривий Ріг» не має доступу до даної інформації.

Колегія суддів зауважує, що вина позивача в порушенні граничного строку реєстрації податкових накладних є відсутньою, що відповідно, виключає протиправність діянь платника податку, та як наслідок, притягнення його до відповідальності, оскільки штраф, передбачений п.120-1.1 ст.120-1 Податкового кодексу України, за своєю правовою природою є фінансовою відповідальністю платника податків за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної, а відтак, може бути застосований виключно за умови наявності його вини.

З урахуванням вищезазначеного, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що реєстрація позивачем податкових накладних №105 від 21.09.2022р.; №161 від 30.09.2022р.; №163 від 30.09.2022р.; №126 від 26.09.2022р.; №108 від 21.09.2022р.; №122 від 26.09.2022р.; №183 від 30.09.2022р.; №96 від 20.09.2022р. з порушенням встановлених термінів відбулась не з вини останнього, а позивачем доведено здійснення всіх передбачених законодавством дій для своєчасної реєстрації цих податкових накладних, що виключає склад податкового правопорушення.

Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції в повному обсязі дослідив положення нормативних актів, що регулюють спірні правовідносини та дійшов вірного висновку про задоволення позовних вимог.

Доводи апеляційної скарги зводяться виключно до непогодження з оцінкою обставин справи, при цьому порушень норм процесуального права, які б вплинули або змінили цю оцінку, позивачем не зазначено.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції вірно встановлено обставини справи та правильно застосовано до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують. Підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.

Керуючись: пунктом 2 частини 1 статті 315, статтями 321, 322, 327, 329 КАС України, Третій апеляційний адміністративний суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.06.2024 в адміністративній справі №160/8426/24,- залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.06.2024 в адміністративній справі №160/8426/24,- залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та відповідно п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України касаційному оскарженню не підлягає за виключенням випадків, встановлених цим пунктом.

Головуючий - суддяС.В. Чабаненко

суддяС.В. Білак

суддяІ.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.04.2025
Оприлюднено21.04.2025
Номер документу126728516
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/8426/24

Ухвала від 17.04.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Постанова від 17.04.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Рішення від 10.06.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 10.04.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні