Герб України

Рішення від 21.04.2025 по справі 420/40617/24

Одеський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 420/40617/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 квітня 2025 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., при секретарі Кузьменко Е.Х., розглянувши в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) до Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» (вул.Торгова,буд.22, м.Одеса, 65023) про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна ТОВ «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» (код ЄДРПОУ 41344280), що перебуває у податковій заставі та за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» (вул.Торгова,буд.22, м.Одеса, 65023) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Головного управління ДПС в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» за результатом якого позивач просить:

надати дозвіл на погашення загальної суми податкового боргу за рахунок майна ТОВ «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» (Код ЄДРПОУ: 41344280), що перебуває у податковій заставі.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до розрахунку податкового богу та інтегрованих карток платника податкова заборгованість Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» перед бюджетом становить 1557797,61 грн., яка виникла в результаті нарахування заборгованості перед бюджетом по орендній платі з юридичних осіб та заборгованості перед бюджетом по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єкті нежитлової нерухомості. У зв`язку з несплатою відповідачем заборгованості, податковим органом було винесено податкову вимогу форми «Ю» №0010292-1305-1532 від 26.04.2023 року, яку направлено платнику податків рекомендованим листом. Податковий орган звернувся до банків обслуговуючих відповідача щодо списання з розрахункових рахунків суму податкового боргу, та здійснено списання частини суми заборгованості..

Враховуючи те, що за Товариством з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» обліковується податковий боргу розмірі 1557797,61 грн., а кошти у підприємства на які можливо було б пред`явити стягнення відсутні, контролюючий орган звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою суду 06.01.2025 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), а також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позову зазначивши, що на момент звернення до суду, податкова застава не була зареєстрована належним чином у відповідному державному реєстрі, що не надає право податковій звертатися до суду з позовом надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна ТОВ "НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ". Податкова не надала доказів реєстрації податкової застави у державному реєстрі.

29.01.2025 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов зустрічний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» до Головного управління ДПС в Одеській області за результатом якого позивач просить:

визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Одеській області щодо встановлення обтяження-податкова застава, згідно з акту опису майна №452/15-32-13-02-35 від 11.12.2023 року у податкову заставу;

зобов`язати Головне управління ДПС у Одеській області вчинити дії щодо виключення з державного реєстру відповідний запис про обтяження №53331316 про встановлення обтяження згідно з актом опису майна № 452/15-32-13-02-35 від 11.12.2023 року у податкову заставу;

стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України в Одеській області на користь позивача понесені позивачем судові витрати та витрати на професійну правничу допомогу.

Зустрічні позовні вимоги обґрунтовані тим, що податковим органом порушено процедуру опису майна у податкову заставу, що передбачено Податковим кодексом України та іншими нормативними актами.

Ухвалою суду від 30 січня 2025 року прийнято зустрічну позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» від 29.01.2025 року до свого провадження. Адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) до Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» (вул.Торгова,буд.22, м.Одеса, 65023) про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна ТОВ «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» (код ЄДРПОУ 41344280), що перебуває у податковій заставі, призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання по вказаній справі.

Ухвалою суду від 13 березня 2025 року закрито підготовче провадження у справі. Призначено адміністративну справу до судового розгляду.

В судовому засіданні у справі №420/40617/24 призначеному на 10 квітня 2025 року для ухвалення рішення судом оголошено перерву до 21 квітня 2025 року до 11.00 год.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.

Судом встановлено, що за даними Головного управління ДПС в Одеській області (далі Позивач) Товариство з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» (Код ЄДРПОУ: 41344280) перебуває на обліку як платник податків у Головному управлінні ДПС в Одеській області за основним місцем обліку, що підтверджується даними наявними в ідентифікаційній картці платника податків.

Станом на дату подання позовної заяви, відповідно до довідки - розрахунку заборгованості до бюджету, розрахунку податкового боргу та інтегрованих карток платника (ІКП) (додаються), податкова заборгованість/недоїмка у ТОВ «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» перед бюджетом складає 1 557 797,61 грн. з яких:

заборгованість перед бюджетом по орендній платі з юридичних осіб (б/к) 18010600) становить 215 692,21 грн. яка виникла в результаті, а саме:

- нарахування по податковому розрахунку земельного податку №9032005654 від 16.02.2024 року на загальну суму 372 772 грн. 70 грн. (основний платіж);

- нарахування по податковому розрахунку №9153420407 від 07.06.2024 року на загальну суму 104 019,04 грн. (основний платіж).

Платнику податків була нарахована пеня на загальну суму 17 048,32 грн. відповідно до ст. 129 ПК України.

Заборгованість перед бюджетом по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості (б/к 18010400) становить 579 005,90 грн. яка виникла результаті, а саме:

- нарахування по податковій декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки №9026026044 від 15.02.2023 року на загальну суму - 296 369,84 грн. (основний платіж);

- нарахування по податковій декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки №9014360301 від 31.01.2024 року на загальну суму 247 080,03 грн. (основний платіж).

Платнику податків була нарахована пеня на загальну суму - 35 556,03 грн. відповідно до ст.129 ПК України.

Заборгованість перед бюджетом по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (б/к 18010100) становить 484 951,65 грн. яка виникла в результаті, а саме:

- нарахування по податковій декларації №9014258568 від 31.01.2022 року на загальну суму 2 26 045,53 грн. (основний платіж);

- нарахування по податковій декларації №9026026008 від 15.02.2023 року на загальну суму - - 108 560,10 грн. (основний платіж);

- нарахування по податковій декларації №9014360289 від 31.01.2024 року на загальну суму 86 281,11 грн. (основний платіж);

- нарахування по податковій декларації №9374316771 від 07.06.2024 року на загальну суму 181,84 грн. (основний платіж);

- нарахування по податковій декларації №9435359207 від 07.06.2024 року на загальну суму 26 682,00 грн. (основний платіж);

- нарахування по податковій декларації №9314837189 від 07.06.2024 року на загальну суму 51805,00 грн. (основний платіж);

- нарахування по податковій декларації №9386685119 від 07.06.2024 року на загальну суму 53 399 грн. (основний платіж);

- нарахування по податковій декларації №9153700711 від 07.06.2024 року на загальну суму 42 440,13 грн. (основний платіж);

- нарахування по податковій декларації №9435359724 від 10.06.2024 року на загальну суму 12 500,00 грн. (основний платіж);

- нарахування по податковій декларації №9314838984 від 10.06.2024 року на загальну суму - 25 000.00 грн. (основний платіж);

- нарахування по податковій декларації №9386694745 від 10.06.2024 року на загальну суму 25 000,00 грн. (основний платіж);

- нарахування по податковій декларації №9155148151 від 10.06.2024 року на загальну суму 18 750,00 грн. (основний платіж).

Платнику податків була нарахована пеня на загальну суму 8 306,94 грн., відповідно до ст. 129 Податкового кодексу України.

В зв`язку з несплатою Відповідачем заборгованості податковим органом було сформовано податкову вимогу форми «Ю» №0010292-1305-1532 від 26.04.2023 року, яку було направлено платнику податків рекомендованим листом на адресу ТОВ «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» з повідомленням про вручення.

Головне управління ДПС в Одеській області, на підставі зазначеної норми, винесло Рішення про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу №1226/4-1532 від 28.09.2023 року; №1892/4-1532 від 30.10.2024 року.

Податковий орган звернувся до банків обслуговуючих Товариство з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» щодо списання з розрахункових рахунків відповідача суму податкового боргу, від яких було отримано вищезазначені відповіді:

- платіжна інструкція на примусове списання (стягнення) №229-13-05-53 від 25.11.2024 року на суму - 2463 долари 10 центів США з ТОВ «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ».

- повідомлення про повернення платіжної інструкції на примусове списання (стягнення) без виконання відповідно до пункту 69 Постанови Правління НБУ «Про затвердження інструкції про безготівкові розрахунки користувачів платіжних послуг» від 29.07.2022 року, у зв`язку з відсутністю коштів на рахунку платника;

- платіжна інструкція на примусове списання (стягнення) №230-13-05-53 від 25.11.2024 року на суму - 4 590 долари 00 центів з ТОВ «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ».

- повідомлення про повернення платіжної інструкції на примусове списання (стягнення) без виконання відповідно до пункту 69 Постанови Правління НБУ «Про затвердження інструкції про безготівкові розрахунки користувачів платіжних послуг» від 29.07.2022 року, у зв`язку з відсутністю коштів на рахунку платника,

- платіжна інструкція на примусове списання (стягнення) №231-13-05-53 від 25.11.2024 року на суму 189 307 грн. 00 коп. з ТОВ «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ». стягнуто 284 грн. 21 коп.

Позивач, скористався своїм правом та відповідно до ст. 89 розділу 2 ПК України прийняв рішення про опис майна платника у податкову заставу №776/15-32-13-05 від 27.04.2023 року.

На підставі вищезазначеного рішення про опис майна у податкову заставу, був складений акт опису майна Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» №452/15-32-13-02-35 від 11.12.2023 року.

Враховуючи те, що за ТОВ «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» обліковується податковий борг у розмірі 1 557 797 грн. 61 коп., а кошти у підприємства на які можливо було б пред`явити стягнення відсутні, у контролюючого органу наявні всі правові підстави для звернення до суду з позовною заявою про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна ТОВ «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ», що перебуває у податковій заставі згідно акту опису майна №452/15-32-13-02-35 від 11.12.2023 року.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд враховує наступні приписи законодавства.

Відповідно до підпунктів 14.1.155, 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України податкова застава - спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом. Податкова застава виникає на підставах, встановлених цим Кодексом; податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Згідно з підпунктами 16.1.3, 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний: подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Підпунктом 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 ПК України визначено, що контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг, електронних гаманців в емітентах електронних грошей, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.

Відповідно до пунктів 59.1, 59.5 статті 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення. Податкова вимога може надсилатися (вручатися) контролюючим органом за місцем обліку платника податків, в якому обліковується податковий борг платника податків. Податкова вимога не надсилається (не вручається), а заходи, спрямовані на погашення (стягнення) податкового боргу, не застосовуються, якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує ста вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. У разі збільшення загальної суми податкового боргу до розміру, що перевищує сто вісімдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, контролюючий орган надсилає (вручає) податкову вимогу такому платнику податків. Строк давності, визначений пунктом 102.4статті 102 цього Кодексу для стягнення податкового боргу, у такому випадку розпочинається не раніше дня виникнення податкового боргу у сумі, що перевищує сто вісімдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

У разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.

У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу (пункт 88.1 статті 88 ПК України).

Відповідно до пунктів 89.1, 89.3 статті 89 ПК України право податкової застави виникає у разі: несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку; у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу; у випадку, визначеному в пункті 100.11 статті 100 цього Кодексу, - з дня укладання договору про розстрочення, відстрочення грошових зобов`язань.

Майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.

До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.

Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.

Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відмова платника податків від підписання акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави, не звільняє такого платника податків від поширення права податкової застави на описане майно. У такому випадку опис здійснюється у присутності не менш як двох понятих.

Згідно з пунктами 95.1, 95.2, 95.5 статті 95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.

У разі якщо податковий борг виник у результаті несплати грошових зобов`язань та/або пені, визначених платником податків у податкових деклараціях або уточнюючих розрахунках, що подаються контролюючому органу в установлені цим Кодексом строки, стягнення коштів за рахунок готівки, що належить такому платнику податків, та/або коштів з рахунків/електронних гаманців такого платника у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей здійснюється за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу без звернення до суду, за умови якщо такий податковий борг не сплачується протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку його сплати, та відсутності/наявності у меншій сумі непогашеного зобов`язання держави щодо повернення такому платнику податків помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов`язань, та/або бюджетного відшкодування податку на додану вартість. У разі наявності непогашеного зобов`язання держави перед платником податків у сумі, що є меншою за суму податкового боргу, ця норма застосовується в межах різниці між сумою податкового боргу та сумою зобов`язання держави.

У таких випадках:

рішення про стягнення коштів з рахунків/електронних гаманців такого платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей є вимогою стягувача до боржника, що підлягає негайному та обов`язковому виконанню шляхом ініціювання переказу у платіжній системі за правилами відповідної платіжної системи;

рішення про стягнення готівкових коштів вручається такому платнику податків і є підставою для стягнення.

Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Виходячи з системного аналізу наведених норм, суд зазначає, що звернення податкового органу до суду з позовними вимогами про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків має відбуватися після звернення про погашення податкового боргу шляхом стягнення коштів, які перебувають у власності платника податків, зокрема, шляхом стягнення коштів з рахунків у банках, обслуговуючих платника податку, і лише в разі недостатності коштів податковий орган має право звернутися з вимогами про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податку, що перебуває у податковій заставі.

Таким чином, ПК України встановлено черговість вжиття податковим органом заходів щодо погашення податкового боргу: спочатку приймаються заходи для стягнення коштів з платника податків та лише в разі їх недостатності погашення податкового боргу здійснюється за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, контролюючим органом ГУ ДПС в Одеській області вжито заходи щодо погашення податкового боргу відповідача, а саме прийнято та направлено відповідачу рішення про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу, які повернуті без виконання по причині відсутності коштів на рахунку платника.

Відповідно до п.95.24 ст.95 ПК України у разі якщо сума коштів, отримана в результаті продажу майна платника податків, є недостатньою для погашення податкового боргу платника податків, податковий керуючий здійснює додатковий опис майна у податкову заставу в порядку, визначеному статтею 89 цього Кодексу.

Суд дослідивши докази у справі та доводи Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» щодо порушення Порядку застосування податкової застави контролюючими органами, викладені у зустрічній позовній заяві, зазначає наступне.

Згідно з пунктом 8 розділу І Порядку застосування податкової застави контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 16 червня 2017 року № 586 (далі - Порядок № 586), день виникнення права податкової застави визначається на підставі даних інформаційно-телекомунікаційних систем податкових органів відповідно до законодавства.

Право податкової застави не застосовується, якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує ста вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (пункт 11 розділу І Порядку № 586).

Повідомлення про виникнення у платника податків, що має податковий борг, права податкової застави міститься у податковій вимозі, яка надсилається відповідно до вимог статті 59 глави 4 розділу II Кодексу (пункт 12 розділу І Порядку № 586).

Згідно з пунктом 1 розділу ІІ Порядку № 586, опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення про опис майна у податкову заставу (додаток 1), яке приймається керівником контролюючого органу (його заступником або уповноваженою особою). Рішення про опис майна у податкову заставу надається платнику податків, що має податковий борг.

Отже, передумовою прийняття як податкової вимоги, так і рішення про опис майна у податкову заставу є наявність податкового боргу, тобто суми узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлені законом строки.

Такий висновок узгоджується із правовою позицією Верховного Суду, висловленою у постановах від 17 листопада 2021 року у справі № 160/15095/20 та від 19 квітня 2023 року у справі № 240/18522/21.

Відсутність узгодженого грошового зобов`язання унеможливлює надання такому зобов`язанню статусу податкового боргу, відповідно є неможливим як складання податковим органом вимоги про сплату боргу так і прийняття рішення про опис майна у податкову заставу у зв`язку із наявністю непогашеного податкового боргу (постанова Верховного Суду від 29 січня 2019 року у справі № 826/17624/16).

У постанові від 27 жовтня 2022 року у справі №240/9395/20 Верховний Суд дійшов такого висновку: «Аналіз норм підпунктів 14.1.153, 14.1.175 пункту 14.1 статті 14, пункту 59.3 статті 59, пункту 95.2 статті 95 ПК України дають підстави для висновку, що за своєю юридичною природою та призначенням податкова вимога має на меті інформування платника податків про суму узгодженого грошового зобов`язання, яке не було ним сплачено у встановлений строк, та непогашеної пені, а також про обов`язок їх погасити, факт виникнення податкової застави та можливі негативні наслідки непогашення податкового боргу у встановлений пунктом 95.2 статті 95 ПК України строк у вигляді вжиття контролюючим органом примусових заходів з його погашення, передбачених главою 9 Розділу ІІ ПК України.

Слід зазначити, що виникнення податкового боргу чи податкової застави не пов`язано із фактом формування або направлення (вручення) податкової вимоги. Цей документ лише формалізує стан, який вже існує в силу Закону. Проте обов`язковість інформування платника податків про такий стан та наслідки непогашення податкового боргу законодавцем закріплена як передумова для виникнення у контролюючого органу права на вжиття заходів з погашення цього боргу. Якщо ж таке право виникло і контролюючий орган розпочав дії з реалізації своєї компетенції по вжиттю заходів з погашення податкового боргу, то воно в подальшому не може бути нівельовано, а правомірність вжитих заходів може бути перевірена в межах адміністративного або судового оскарження».

Отже, до предмета доказування у справах щодо визнання протиправними дій щодо встановлення обтяження-податкова застава належать обставини існування на час прийняття оскаржуваного рішення передумов для його прийняття, а саме: наявність узгодженого грошового зобов`язання; момент виникнення податкового боргу, що має бути належним чином відображено в інформаційно-телекомунікаційній системі податкового органу; чи перевищує сума податкового боргу суму, встановлену пунктом 11 розділу І Порядку № 586.

Згідно з наданою ГУ ДПС у Одеській області інформацією станом на дату подання позовної заяви, відповідно до довідки - розрахунку заборгованості до бюджету, розрахунку податкового боргу та інтегрованих карток платника (ІКП) (додаються), податкова заборгованість/недоїмка у ТОВ «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» перед бюджетом складає 1 557 797,61 грн.

Сума податкового боргу перевищує суму, встановлену пунктом 11 розділу І Порядку № 586.

У матеріалах справи відсутні відомості про оскарження позивачем у судовому порядку рішення Головного управління ДПС у Одеській області про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу №1226/4-1532 від 28.09.2023 року; №1892/4-1532 від 30.10.2024 року та рішення про опис майна платника у податкову заставу №776/15-32-13-05 від 27.04.2023 року.

Крім того позивачем не надано доказів оскарження податкової вимоги форми «Ю» №0010292-1305-1532 від 26.04.2023 року, а тому сума податкового боргу вважається узгодженою.

Відтак, відповідач приймаючи рішення №776/15-32-13-05 від 27.04.2023 року про опис майна у податкову заставу, діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Судом не встановлено допущення порушень під час прийняття Головним управлінням ДПС у Одеській області рішення №776/15-32-13-05 від 27.04.2023 року про опис майна у податкову заставу. З урахуванням вищенаведеного, суд дійшов висновку про правомірність оскаржуваних актів індивідуальної дії.

Посилання представника Товариства на різницю суми зазначеної в акті опису майна Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» №452/15-32-13-02-35 від 11.12.2023 року на суму 949884,59 грн. та зазначеної у позовній заяві 1557797 грн. суд не приймає до уваги, оскільки сума боргу в розмірі 1557797 грн. зазначена в описовій частині позову, в свою чергу в податковій заставі перебуває майно на суму 949884,59 грн.

З системного аналізу матеріалів справи, наведених норм законодавства, з урахуванням правових висновків Верховного Суду щодо застосування відповідних норм права суд дійшов висновку про необґрунтованість заявлених зустрічних позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.

Таким чином, суд приходить до висновку про наявність підстав ГУ ДПС у Одеській області для надання дозволу на погашення податкового боргу в сумі 1557797,61 грн.. за рахунок майна, що перебуває в податковій заставі.

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Приписами ч.1 ст.77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов до висновку про задоволення позову Головного управління ДПС в Одеській області та відмову у задоволення зустрічного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ».

Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Зустрічний адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» (вул.Торгова,буд.22, м.Одеса, 65023) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії залишити без задоволення.

Адміністративний позов Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) до Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» (вул.Торгова,буд.22, м.Одеса, 65023) про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна ТОВ «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» (код ЄДРПОУ 41344280), що перебуває у податковій заставі - задовольнити.

Надати Головному управлінню ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166)дозвіл на погашення загальної суми податкового боргу за рахунок майна ТОВ «НЕКСТ ДЖЕН ДЕВЕЛОПМЕНТ» (вул.Торгова,буд.22, м.Одеса, 65023, Код ЄДРПОУ: 41344280), що перебуває у податковій заставі.

Рішення може бути оскаржено безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів в порядку приписів ст.295 КАС України.

Рішення набирає законної сили згідно з приписами ст.255 КАС України.

Суддя К.С. Єфіменко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.04.2025
Оприлюднено23.04.2025
Номер документу126749201
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/40617/24

Постанова від 03.07.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Постанова від 03.07.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 19.06.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 19.06.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 03.06.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 22.05.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 22.05.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Рішення від 21.04.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

Ухвала від 13.03.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

Ухвала від 30.01.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні