Справа № 420/3976/25
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 квітня 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді: Самойлюк Г.П.
при секретарі: Драник О.О.;
сторін:
позивач: ОСОБА_1
відповідач: Панчошак О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі справу за позовом ОСОБА_2 до Одеської митниці про визнання протиправним та скасування наказу про застосування дисциплінарного стягнення,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_2 до Одеської митниці, в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати наказ Одеської митниці №11-дс від 22 січня 2025 року «Про застосування дисциплінарного стягнення у відношенні ОСОБА_2 ».
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що дисциплінарною комісією з розгляду дисциплінарної справи під час проведення дисциплінарного провадження не надано належної оцінки усім обставинам, не доведено наявність в його діях складу дисциплінарного проступку, не враховано пояснення, що в сукупності зумовило прийняття незаконного рішення про притягнення його до дисциплінарної відповідальності у вигляді догани, яке є протиправним та незаконним, а тому підлягає скасуванню.
Позивачем були вчинені всі передбачені його посадовою інструкцією та наказами Одеської митниці дії щодо розгляду заяв ТОВ «МАН-СЕРВІС» після їх надходження до системи АСКОД, а контроль за реєстрацією вхідної кореспонденції не є його обов`язком. Так, станом на 28.10.2024р. у системі АСКОД була відсутня інформація щодо реєстрації листів ТОВ «МАН-СЕРВІС» №№301,302 від 27.10.2024р., які були надіслані поштовою програмою Lotus Notes 7 на поштову скриньку « 500160 Starokozache» та od.mp.skozache@customs.gov.ua черговим по митному посту, що суперечить Інструкції з діловодства у Державній митній службі України та її територіальних органах, затвердженої наказом Держмитслужби №470 від 29.06.2021р.
В обґрунтування позову зазначено, що подання дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ, наказ Одеської митниці №11-дс від 22 січня 2025 року, матеріали дисциплінарної справи не містять будь-яких доказів та конкретних обставин, установлених в рамках дисциплінарного провадження, які б свідчили про вчинення позивачем дисциплінарного проступку.
Вважаючи, оскаржуваний наказ таким, що прийнятий не на підставі та у спосіб, визначені Конституцією та законами України, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття останнього, позивач звернувся до суду з даним позовом для захисту своїх порушених прав.
Ухвалою від 12.02.2025р. провадження у справі відкрито та вирішено розглядати її за правилами загального позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Призначено підготовче засідання на 10.03.2025 року о 10:00 год.
Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх№ЕС/18450/25 від 27.02.2025р), відповідно до якого останній просить у задоволенні позову відмовити. В обґрунтування правової позиції зазначає, що розгляд рішення про зміну митниці призначення/відправлення приймається керівником митного органу або уповноваженою ним особою (відповідні повноваження надані начальникам підрозділів митного оформлення п.1 наказу Одеської митниці №515 від 22.11.2023р.), до якого фактично прибув товар. За результатом дисциплінарного провадження дисциплінарна комісія дійшла висновку, що відомості та інформація, зазначені в доповідній записці Відділу з питань запобігання та виявлення корупції Одеської митниці від 17.12.2024 № № 09/09/58183 є достовірними та підтверджують порушення основних обов`язків державного службовця з боку ОСОБА_3 в частині сумлінного і професійного виконання своїх посадових обов`язків (пункт 7 частини першої статті 8 Закону України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII «Про державну службу»), тобто вчинення дисциплінарного проступку, встановленого пунктом 5 частини другої статті 65 Закону.
04.03.2025р. позивачем подано до суду відповідь на відзив.
10.03.2025р. до суду надійшли заперечення на відповідь на відзив.
Ухвалою суду від 10.0.32025р., яка занесена до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 03.04.2025р. о 10-00.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив задовольнити їх з підстав, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог з підстав, викладених у відзиві.
В судовому засіданні 04.03.2025р. оголошено перерву та призначено наступне засідання на 09.04.2025р о 12-00.
В судовому засіданні 09.04.2025р. приєднано додаткові пояснення відповідача з додатками.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши учасників процесу, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд
ВСТАНОВИВ
Наказом Одеської митниці від 26.02.2024 № 269-о ОСОБА_4 з 01.03.2024 переведено на посаду заступника начальника відділу митного оформлення № 1 митного поста «БілгородДністровський» Одеської митниці з укладанням контракту про проходження державної служби.
Відповідно до пункту 2 наказу Одеської митниці від 26.08.2024 № 1057-о з 04.09.2024 по 02.11.2024 виконання обов`язків заступника начальника митного поста начальника відділу митного оформлення № 3 митного поста «БілгородДністровський» Одеської митниці покладено на заступника начальника відділу митного оформлення № 1 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці Миколу Овсяника.
Наказом Одеської митниці від 24.12.2024 № 232-дс «Про порушення дисциплінарного провадження» на підставі доповідної записки Відділу з питань запобігання та виявлення корупції Одеської митниці від 17.12.2024 № 09/09/58183, порушено дисциплінарне провадження стосовно заступника начальника відділу митного оформлення № 1 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці (в. о. заступника начальника митного поста начальника відділу митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці) Миколи Овсяника.
Дисциплінарною комісією встановлено, що управлінням з питань запобігання та виявлення корупції Держмитслужби 26.11.2024 внутрішнім каналом повідомлень (на електронну скриньку anticrruption@customs.gov.ua) отримано від ТОВ «МАН-Сервіс» (код ЄДРПОУ 30258540) вих. № 16 від 20.11.2024, повідомлення про можливі неправомірні дії з боку посадових осіб Одеської митниці.
Заявник повідомляв про факт звернення 27.10.2024 ТОВ «МАН-СЕРВІС» до митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці з приводу зміни пункту пропуску «Рені-Джюрджюлешть» на «Старокозаче-Тудора» для транспортних засобів з експортним вантажем за МД №№ 24UA100250620491U0 (а/м НОМЕР_1 / НОМЕР_2 ), 24UA100250620492U9 (а/м НОМЕР_3 / НОМЕР_4 ).
Відділом з питань запобігання та виявлення корупції Одеської митниці проводився попередній розгляд повідомлення про корупцію відповідно до Порядку організації роботи з повідомленнями про корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення в апараті Держмитслужби та її територіальних органах, затвердженого наказом Держмитслужби від 26.05.2024 № 666. За результатами розгляду повідомлення про корупцію ТОВ «МАН-СЕРВІС» від 20.11.2024 № 16 не здобуто документально підтверджених фактів надання ОСОБА_5 водіям транспортних засобів НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , НОМЕР_3 / НОМЕР_4 пропозиції, щодо грошової винагороди, через відображення числових показників на екрані мобільного телефону. Водночас, під час опрацювання повідомлення про корупцію ТОВ «МАН-СЕРВІС» вих. № 16 від 20.11.2024, пояснень посадових осіб митного поста «БілгородДністровський», копій документів та відеоматеріалів, що одержані від структурних підрозділів митниці та Департаменту з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Держмитслужби, встановлені порушення нормативноправових актів з питань митої справи, розпорядчих документів Одеської митниці, серед інших посадових осіб митного поста «Білгород-Дністровський», Миколою Овсяником, заступником начальника відділу митного оформлення № 1 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці (в. о. заступника начальника митного поста начальника відділу митного оформлення № 3 митного поста «БілгородДністровський» Одеської митниці), а саме - не виконання 28.10.2024 пункту 10.2 розділу 3 X Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, затвердженого наказом Мінфіну від 09.10.2012 № 1066 (з урахуванням повноважень наданих пунктом 1 наказу Одеської митниці від 22.11.2023 № 515) в частині відсутності розгляду 28.10.2024 листів ТОВ «МАН-СЕРВІС» від 27.10.2024 № №301, 302, які надіслані 27.10.2024 поштовою програмою Lotus Notes 7 на поштову скриньку « 500160 Starokozache» та od.mp.skozache@customs.gov.ua черговим по митному посту, та обов`язку пункту 1 розділу 3 Посадової інструкції від 27.09.2024 «розгляд та опрацювання вхідної кореспонденції, яка надходить до відділу в електронному або паперовому вигляді), пункту 2 розділу 3 Посадової інструкції від 27.09.2024 «контроль належного виконання посадовими особами відділу митних формальностей.
Так, дисциплінарною комісією встановлено, що згідно даних, наданих митним постом «Білгород-Дністровський» Одеської митниці, листи ТОВ «МАН-СЕРВІС» від 27.10.2024 №№301, 302 надіслані 27.10.2024 поштовою програмою Lotus Notes 7 на поштову скриньку « 500160 Starokozache» та od.mp.skozache@customs.gov.ua черговим по митному посту «Білгород-Дністровський» Одеської митниці. Згідно пояснень ОСОБА_3 , наданих листом митного поста «БілгородДністровський» Одеської митниці від 27.12.2024 № 28-06/28-06-01/60059, станом на 28.10.2024 у системі АСКОД була відсутня інформація щодо реєстрації листів ТОВ «МАН-СЕРВІС» від 27.10.2024 №№301, 302, які були надіслані 27.10.2024 поштовою програмою Lotus Notes 7 на поштову скриньку « 500160 Starokozache» та od.mp.skozache@customs.gov.ua черговим по митному посту «БілгородДністровський» Одеської митниці. Після реєстрації вищевказаних листів 29.10.2024 року у системі АСКОД були проведені заходи, передбачені Порядком № 1066.
За результатом дисциплінарного провадження дисциплінарна комісія дійшла висновку, що відомості та інформація, зазначені в доповідній записці Відділу з питань запобігання та виявлення корупції Одеської митниці від 17.12.2024 № № 09/09/58183 є достовірними та підтверджують порушення основних обов`язків державного службовця з боку ОСОБА_3 в частині сумлінного і професійного виконання своїх посадових обов`язків (пункт 7 частини першої статті 8 Закону України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII «Про державну службу»), тобто вчинення дисциплінарного проступку, встановленого пунктом 5 частини другої статті 65 Закону. Встановлені порушення посадової інструкції, положення про структурний підрозділ та нормативно-правових актів з питань митної справи з боку в. о. заступника начальника митного поста-начальника відділу митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці Миколи Овсяника відповідають змісту корупційного ризику № 9 (пункт 1) Реєстру ідентифікованих корупційних ризиків у діяльності Держмитслужби та її територіальних органів (додаток 3), що міститься в Антикорупційній програмі Державної митної служби України на 2023-2025 роки, затвердженої наказом Держмитслужби від 31.05.2023 № 236 недостатні заходи контролю з боку керівника що призвели до можливості зловживання підпорядкованими посадовими особами наданими ним відповідно до вимог законодавства з питань митної справи повноваженнями, у вигляді неналежного, неповного чи неякісного виконання митних формальностей.
За результатами дисциплінарного провадження встановлено, що ОСОБА_6 не вжив заходів реагування в межах пунктів 1, 2, 5, 6 розділу 3 посадової інструкції заступника начальника митного поста начальника відділу митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці, пункту 7, підпунктів 1, 4 та 8 пункту 21 Положення про відділ митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці, спрямованих на послідовне виконання пунктів Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, який затверджений наказом Міністерства Фінансів України від 09.10.2012 №1066 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 19.12.2012 року за № 2120/22432, зокрема пункту 10.2 розділу Х Порядку № 1066 «Митні формальності під час проведення зміни митниці призначення/відправлення» за що, відповідно до підпункту 1 пункту 21 Положення про відділ митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці несе персональну відповідальність. На підставі вищевикладеного, за неналежне виконання основних обов`язків державного службовця, визначених пунктами 1, 6, 7, 8 та останнього абзацу частини першої статті 8 Закону України «Про державну службу», своїх посадових обов`язків, передбачених пунктами 1, 2, 5, розділу 3 посадової інструкції заступника начальника митного поста начальника відділу митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці, затвердженої 27.09.2024 в. о. начальника Одеської митниці Юрієм Чердинцевим, що призвело до порушення пункту 7 Положення про відділ митного оформлення № 3 митного поста «БілгородДністровський» Одеської митниці, пункту 10.2 розділу Х Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, який затверджений наказом Міністерства Фінансів України від 09.10.2012 №1066, пункту 3 додатку до наказу Одеської митниці від 22.11.2023 № 515 «Про уповноваження начальників митних постів, начальників відділів митного оформлення та старших змін Одеської митниці на прийняття окремих рішень», наказом Одеської митниці № 11-дс від 22.01.2025 «Про застосування дисциплінарного стягнення у відношенні ОСОБА_2 » застосовано до заступника начальника відділу митного оформлення № 1 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці Миколи Овсяника, під час виконання ним обов`язків заступника начальника митного поста начальника відділу митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці, дисциплінарне стягнення у вигляді оголошення догани.
Вважаючи оскаржуваний наказ відповідача протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.
Положеннями ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.38 Конституції України громадяни користуються рівним правом доступу до державної служби, а також до служби в органах місцевого самоврядування.
Згідно ст.43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.
Проходження служби в митних органах визначається главою 79 Митного кодексу України.
Приписами ч.3 ст.569 Митного кодексу України встановлено, що правове становище посадових осіб митних органів визначається цим Кодексом, а в частині, не врегульованій ним, - законодавством про державну службу та іншими актами законодавства України.
Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях є Закон України "Про державну службу" від 10.12.2015 р. № 889-VІІІ (далі - Закон № 889-VІІІ).
Статтею 1 Закону № 889-VІІІ визначено, що державна служба - це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави, зокрема щодо: 1) аналізу державної політики на загальнодержавному, галузевому і регіональному рівнях та підготовки пропозицій стосовно її формування, у тому числі розроблення та проведення експертизи проектів програм, концепцій, стратегій, проектів законів та інших нормативно-правових актів, проектів міжнародних договорів; 2) забезпечення реалізації державної політики, виконання загальнодержавних, галузевих і регіональних програм, виконання законів та інших нормативно-правових актів; 3) забезпечення надання доступних і якісних адміністративних послуг; 4) здійснення державного нагляду та контролю за дотриманням законодавства; 5) управління державними фінансовими ресурсами, майном та контролю за їх використанням; 6) управління персоналом державних органів; 7) реалізації інших повноважень державного органу, визначених законодавством.
Державний службовець - це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов`язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби.
Основні обов`язки державного службовця визначені ст.8 Закону № 889-VІІІ, відповідно до якої державний службовець зобов`язаний, зокрема: дотримуватися Конституції та законів України, діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; дотримуватися принципів державної служби та правил етичної поведінки; забезпечувати в межах наданих повноважень ефективне виконання завдань і функцій державних органів; сумлінно і професійно виконувати свої посадові обов`язки та умови контракту про проходження державної служби (у разі укладення); виконувати рішення державних органів, накази (розпорядження), доручення керівників, надані на підставі та у межах повноважень, передбачених Конституцією та законами України; додержуватися вимог законодавства у сфері запобігання і протидії корупції.
Державний службовець зобов`язаний виконувати обов`язки, визначені вказаною статтею, а також не допускати вчинків, несумісних із статусом державного службовця (п.1 ч.1 ст.62 Закону № 889-VІІІ).
Загальні вимоги та правила професійної етики працівників Державної митної служби України, якими вони мають керуватися під час виконання посадових обов`язків та в інших, випадках визначені в Кодексі та Правилах етичної поведінки працівників Держмитслужби, затверджених наказом Державної митної служби України від 02.09.2021 р. № 668 (далі - Кодекс та Правила).
Положення Кодексу застосовуються до всіх без винятку працівників Держмитслужби ( (п.1.2 Кодексу).
Так, згідно Кодексу працівники зобов`язані дотримуватися вимог Кодексу як під час виконання посадових (службових) обов`язків, так і в позаробочий час.
Відповідно до пу.1.3 Кодексу та Правил при прийнятті на роботу до Держмитслужби, митниць та територіальних органів Держмитслужби кожен працівник зобов`язаний ознайомитися зі змістом Кодексу та бути повідомленим про відповідальність за невиконання його вимог, встановлених норм і підписати відповідне повідомлення за формою, наведеною у додатку до цього Кодексу, яке долучається до особової справи відповідного працівника.
Положеннями Кодексу передбачено, що працівники під час виконання своїх службових повноважень зобов`язані:
- неухильно додержуватися вимог Конституції України, Митного кодексу України, законів України "Про державну службу", "Про запобігання корупції", нормативно-правових актів Міністерства фінансів України, розпорядчих документів Держмитслужби, положень про структурні підрозділи та посадових інструкцій працівників (п.3.1.1);
- неухильно виконувати правила етичної поведінки Держмитслужби (п.3.1.3).
Згідно ч.1 ст.64 Закону № 889-VІІІ за невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами у сфері державної служби, посадовою інструкцією, а також порушення правил етичної поведінки та інше порушення службової дисципліни державний службовець притягається до дисциплінарної відповідальності у порядку, встановленому цим Законом.
Підставою для притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності є вчинення ним дисциплінарного проступку, тобто протиправної винної дії або бездіяльності чи прийняття рішення, що полягає у невиконанні або неналежному виконанні державним службовцем своїх посадових обов`язків та інших вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, за яке до нього може бути застосоване дисциплінарне стягнення (ч.1 ст.65 Закону № 889-VIII).
Згідно з ч.1 ст.66 Закону № 889-VIII до державних службовців застосовується один із таких видів дисциплінарного стягнення: 1) зауваження; 2) догана; 3) попередження про неповну службову відповідність; 4) звільнення з посади державної служби.
У разі допущення державним службовцем дисциплінарних проступків, передбачених пунктами 4, 5, 12 та 15 частини другої статті 65 цього Закону, суб`єктом призначення або керівником державної служби такому державному службовцю може бути оголошено догану.
Відповідно до ч.1 ст.67 Закону № 889-VIII дисциплінарне стягнення має відповідати характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку та ступеню вини державного службовця. Під час визначення виду дисциплінарного стягнення необхідно враховувати характер дисциплінарного проступку, обставини, за яких він був вчинений, настання тяжких наслідків, добровільне відшкодування заподіяної шкоди, попередню поведінку державного службовця та його ставлення до виконання посадових обов`язків.
Дисциплінарне провадження порушується шляхом видання відповідного наказу (розпорядження): міністром - стосовно державного секретаря відповідного міністерства; суб`єктом призначення - стосовно інших державних службовців.
Дисциплінарні стягнення накладаються (застосовуються):
1) на державних службовців, які займають посади державної служби категорії "А": зауваження - суб`єктом призначення; інші види дисциплінарних стягнень - суб`єктом призначення з урахуванням пропозиції Комісії;
2) на державних службовців, які займають посади державної служби категорій "Б" і "В": зауваження - суб`єктом призначення; інші види дисциплінарних стягнень - суб`єктом призначення за поданням дисциплінарної комісії (стаття 68 Закону № 889-VIII).
Відповідно до ч.1 ст.69 Закону № 889-VIII для здійснення дисциплінарного провадження з метою визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку утворюється дисциплінарна комісія з розгляду дисциплінарних справ (далі - дисциплінарна комісія). Дисциплінарна комісія діє у складі не менше трьох членів.
Частинами 10, 11 статті 69 Закону № 889-VIII передбачено, що результатом розгляду дисциплінарної справи є пропозиція Комісії або подання дисциплінарної комісії, які мають рекомендаційний характер для суб`єкта призначення. Суб`єкт призначення протягом 10 календарних днів зобов`язаний прийняти рішення на підставі пропозиції Комісії або подання дисциплінарної комісії або надати вмотивовану відмову протягом цього строку.
За приписами ч.1 ст.71 Закону № 889-VIII порядок здійснення дисциплінарного провадження затверджується Кабінетом Міністрів України. Порядок здійснення дисциплінарного провадження визначає, зокрема: 1) повноваження та порядок роботи дисциплінарної комісії; 2) порядок формування дисциплінарної комісії; 3) порядок здійснення дисциплінарного провадження у разі неможливості утворення або функціонування дисциплінарної комісії у державному органі.
Відповідно до положень ст.73 Закону № 889-VIII з метою збору інформації про обставини, які стали підставою для порушення дисциплінарного провадження, для визначення дисциплінарною комісією ступеня вини, характеру і тяжкості цього дисциплінарного проступку Комісією, дисциплінарною комісією формується дисциплінарна справа.
Згідно ч.2 ст.74 Закону № 889-VIII дисциплінарне стягнення може бути накладено тільки у разі встановлення факту вчинення дисциплінарного проступку та вини державного службовця.
На виконання приписів Закону № 889-VIII постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 р. № 1039 затверджено Порядок здійснення дисциплінарного провадження (далі - Порядок № 1039), яким визначено процедуру здійснення дисциплінарними комісіями з розгляду дисциплінарних справ (далі - дисциплінарна комісія) дисциплінарних проваджень стосовно державних службовців.
Приписами п.4 Порядку № 1039 передбачено, що дисциплінарне провадження розпочинається з моменту прийняття рішення про порушення дисциплінарного провадження та завершується прийняттям рішення про накладення на державного службовця, стосовно якого здійснюється дисциплінарне провадження (далі - державний службовець), дисциплінарного стягнення чи закриття дисциплінарного провадження.
Згідно з п.5 Порядку № 1039 строк здійснення дисциплінарного провадження визначається міністром або суб`єктом призначення з урахуванням встановленого законодавством строку притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності. Тривалість здійснення дисциплінарного провадження не може перевищувати 45 календарних днів. За потреби зазначений строк може бути продовжений міністром або суб`єктом призначення, але не більш як до 60 календарних днів.
Пунктом 7 Порядку № 1039 встановлено, що для здійснення дисциплінарного провадження з метою визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку утворюється дисциплінарна комісія.
Відповідно до п.33 Порядку № 1039 Комісія, дисциплінарна комісія розглядає належним чином сформовану дисциплінарну справу та за результатами такого розгляду приймає рішення про наявність чи відсутність у діях державного службовця дисциплінарного проступку та підстав для його притягнення до дисциплінарної відповідальності, про що зазначається у протоколі засідання.
Комісія, дисциплінарна комісія повинна встановити:
чи мали місце обставини, на підставі яких порушено дисциплінарне провадження;
чи містять дії державного службовця ознаки дисциплінарного проступку;
чим характеризується дисциплінарний проступок, обставини, за яких він був вчинений, обставини, що пом`якшують чи обтяжують відповідальність, результати оцінювання службової діяльності державного службовця, наявність заохочень, стягнень та його ставлення до державної служби;
чи підлягає державний службовець притягненню до дисциплінарної відповідальності;
який вид дисциплінарного стягнення може бути застосований до державного службовця.
Відповідно до ч.ч.1-3 ст.74 Закону № 889-VIII дисциплінарне стягнення має відповідати ступеню тяжкості вчиненого проступку та вини державного службовця. Під час визначення виду стягнення необхідно враховувати характер проступку, обставини, за яких він був вчинений, обставини, що пом`якшують чи обтяжують відповідальність, результати оцінювання службової діяльності державного службовця, наявність заохочень, стягнень та його ставлення до служби. Дисциплінарне стягнення може бути накладено тільки у разі встановлення факту вчинення дисциплінарного проступку та вини державного службовця. За кожне порушення службової дисципліни накладається лише одне дисциплінарне стягнення.
Відповідно до ч.ч.5-7 ст.74 Закону № 889-VIII дисциплінарне стягнення до державного службовця застосовується не пізніше шести місяців з дня виявлення дисциплінарного проступку, без урахування часу тимчасової непрацездатності або перебування у відпустці, а також не застосовується, якщо минув один рік після його вчинення. Державний службовець має право на ознайомлення з матеріалами дисциплінарної справи та на оскарження застосованого до нього дисциплінарного стягнення у визначеному цим Законом порядку. Державний службовець може користуватися правовою допомогою адвоката або іншого уповноваженого ним представника.
Згідно ч.ч.1, 2 ст.76 Закону № 889-VIII державний службовець має право на ознайомлення з усіма матеріалами дисциплінарної справи перед прийняттям рішення про накладення на нього дисциплінарного стягнення.
Статтею ст.75 Закону № 889-VIII визначено, що перед накладенням дисциплінарного стягнення суб`єкт призначення повинен отримати від державного службовця, який притягається до дисциплінарної відповідальності, письмове пояснення. Відмова надати пояснення оформляється відповідним актом і підтверджується двома державними службовцями. Відмова надати пояснення не перешкоджає здійсненню дисциплінарного провадження та накладенню на державного службовця дисциплінарного стягнення.
За результатами ознайомлення державний службовець має право вносити зауваження до висновку, клопотання про вжиття додаткових заходів для встановлення обставин, які мають значення для справи, надавати додаткові пояснення та додаткові документи і матеріали, що стосуються зазначених обставин, які долучаються до справи.
Рішення про накладення на державного службовця дисциплінарного стягнення чи закриття дисциплінарного провадження приймає суб`єкт призначення протягом 10 календарних днів з дня отримання пропозицій Комісії, подання дисциплінарної комісії у державному органі. Рішення оформляється відповідним актом суб`єкта призначення (ч.1 ст.77 Закону № 889-VIII).
Частиною 6 ст.77 Закону № 889-VIII передбачено, що державному службовцю видається під розписку належним чином завірена копія наказу (розпорядження) про накладення на нього дисциплінарного стягнення чи закриття дисциплінарного провадження не пізніше наступного робочого дня після прийняття відповідного рішення.
Як вбачається з матеріалів справи, на підставі доповідної записки Відділу з питань запобігання та виявлення корупції Одеської митниці від 17.12.2024 №. 09/09/58183, порушено дисциплінарне провадження стосовно заступника начальника відділу митного оформлення №1 митного поста «БілгородДністровський» Одеської митниці (в. о. заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський » Одеської митниці ) Миколи Овсяника. За результатом дисциплінарного провадження дисциплінарна комісія дійшла висновку, що відомості та інформація, зазначені в доповідній записці Відділу з питань запобігання та виявлення корупції Одеської митниці від 17.12.2024 № № 09/09/58183 є достовірними та підтверджують порушення основних обов`язків державного службовця з боку ОСОБА_3 в частині сумлінного і професійного виконання своїх посадових обов`язків (пункт 7 частини першої статті 8 Закону України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII «Про державну службу»), тобто вчинення дисциплінарного проступку, встановленого пунктом 5 частини другої статті 65 Закону.
Встановлені порушення посадової інструкції, положення про структурний підрозділ та нормативно-правових актів з питань митної справи з боку в. о. заступника начальника митного поста начальника відділу оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці Миколи Овсяника відповідають змісту корупційного ризику №9 (пункт 1) Реєстру ідентифікованих корупційних ризиків у діяльності Держмитслужби та її територіальних органів (додаток 3), що міститься в Антикорупційній програмі Державної митної служби України на 2023-2025 роки, затвердженої наказом Держмитслужби від 31.05.2023 № 236 - недостатні заходи контролю з боку керівника що призвели до можливості зловживання підпорядкованими посадовими особами наданими ним відповідно до вимог законодавства з питань митної справи повноваженнями, у вигляді неналежного, неповного чи неякісного виконання митних формальностей. Дисциплінарною комісією, у відповідності до частини другої статті 67 Закону України «Про державну службу», враховано в якості обставини, що пом`якшують дисциплінарну відповідальність ОСОБА_3 попередню бездоганну поведінку та відсутність дисциплінарних стягнень. Обставин, що обтяжують дисциплінарну відповідальність ОСОБА_3 не встановлено.» За результатом дисциплінарного провадження дисциплінарна комісія дійшла висновку, що ОСОБА_6 не вжив заходів реагування в межах пунктів 1, 2, 5, 6 розділу 3 посадової інструкції заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці, пункту 7, підпунктів 1, 4 та 8 пункту 21 Положення про відділ митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці, спрямованих на послідовне виконання пунктів Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, який затверджений наказом Міністерства Фінансів України від 09.10.2012 №1066 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 19.12.2012 року за N 2120/22432, зокрема пункту 10.2 розділу Х Порядку № 1066 «Митні формальності під час проведення зміни митниці призначення/ відправлення» за що, відповідно до підпункту 1 пункту 21 Положення про відділ митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці несе персональну відповідальність. На підставі вищевикладеного, відповідно до статей 64, 65, 66, 67 Закону України «Про державну службу» за неналежне виконання основних обов`язків державного службовця, визначених пунктами 1, 6, 7, 8 та останнього абзацу частини першої статті 8 Закону України « Про державну службу », своїх посадових обов`язків,передбачених пунктами 1, 2, 5, розділу 3 посадової інструкції заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці, затвердженої в. о. начальника Одеської митниці Юрієм Чердинцевим 27.09.2024, що призвело до не відпрацювання корупційного ризику № 9 (пункт 1) Реєстру ідентифікованих корупційних ризиків у діяльності Держмитслужби та її територіальних органів (додаток 3), що міститься в Антикорупційній програмі Державної митної служби України на 2023-2025 роки, затвердженої наказом Держмитслужби від 31.05.2023 № 236, порушення пункту 7, підпунктів 1, 4 та 8 пункту 21 Положення про відділ митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці, пункту 10.2 розділу Х Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, який затверджений наказом Міністерства Фінансів України від 09.10.2012 №1066 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 19.12.2012 року за № 2120/22432, пункту 1 наказу Одеської митниці від 22.11.2023 № 515, що спричинило вчинення дисциплінарного проступку, передбаченого пунктом 5 частини другої статті 65Закону України «Про державну службу» (невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їхніх повноважень), дисциплінарна комісія з розгляду дисциплінарної справи рекомендувала притягнути заступника начальника відділу митного оформлення №1 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці ОСОБА_4 під час виконання ним обов`язків заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці до дисциплінарної відповідальності у виді оголошення догани.
Наказом в.о. начальника Одеської митниці від 22.01.2025 року №11-дс «Про застосування дисциплінарного стягнення у відношенні ОСОБА_2 » (далі також оскаржуваний наказ) за неналежне виконання основних обов`язків державного службовця, визначених пунктами 1, 6, 7, 8 та останнього абзацу частини першої статті 8 Закону України «Про державну службу», своїх посадових обов`язків, передбачених пунктами 1, 2, 5, розділу 3 посадової інструкції заступника начальника митного поста-начальника відділу митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці, затвердженої 27.09.2024 в. о. начальника Одеської митниці Юрієм Чердинцевим, що призвело до порушення пункту 7 Положення про відділ митного оформлення № 3 митного поста «Білгород- Дністровський» Одеської митниці, пункту 10.2 розділу Х Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.10.2012 № 1066, пункту 3 додатку до наказу Одеської митниці від 22.11.2023 № 515 «Про уповноваження начальників митних постів, начальників відділів митного оформлення та старших змін Одеської митниці на прийняття окремих рішень», застосовано до заступника начальника відділу митного оформлення № 1 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці Миколи Овсяника, під час виконання ним обов`язків заступника начальника митного поста-начальника відділу митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці дисциплінарне стягнення у виді догани, датою притягнення до дисциплінарної відповідальності перший робочий день після закінчення тимчасової непрацездатності.
Порядок виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, затверджений наказом Міністерства Фінансів України від 09.10.2012 №1066 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 19.12.2012 року за № 2120/22432 (далі - Порядок № 1066) регламентує дії посадових осіб митних органів, перевізників, декларантів або уповноважених ними осіб під час здійснення контролю за переміщенням товарів та/або транспортних засобів комерційного призначення, що перебувають під митним контролем, між двома митними органами України або в межах зони діяльності одного митного органу юридичними та фізичними особами незалежно від виду транспорту. Так, розділом Х Порядку № 1066 «Митні формальності під час проведення зміни митниці призначення/відправлення» визначено наступне: В окремих випадках (внаслідок дії обставин, за яких виконання попередніх умов поставки неможливе) при переміщенні через митний кордон України товарів допускається зміна митниці призначення або митниці відправлення на іншу, ніж та, що зазначена в ДКПТ. Розгляд рішення про зміну митниці призначення/відправлення приймається керівником митного органу або уповноваженою ним особою (відповідні повноваження надані начальникам підрозділів митного оформлення пунктом 1 наказу Одеської митниці від 22.11.2023 №515), до якого фактично прибув товар. Рішення приймається на підставі письмового звернення перевізника (декларанта або уповноваженої ним особи) шляхом проставляння на цій заяві відповідної резолюції. Відомості про зміну митниці призначення невідкладно заноситься посадовою особою митного органу, до якого фактично прибули товари, до ЄАІС. При цьому відомості про митний орган, заявлений при декларуванні, в електронних копіях ДКПТ або ЕДКПТ залишаються незмінними, а новий дев`ятизначний код пункту пропуску через митний кордон України митниці призначення зазначається в ЄАІС окремо. Згідно пункту 8 Інструкції з діловодства у Державній митній службі України та її територіальних органах, затвердженої наказом Державної митної служби України від 29.06.2021 № 470 (далі Інструкція № 470), організацію діловодства у самостійних структурних підрозділах Держмитслужби та її територіальних органах покладається на працівника, відповідального за ведення діловодства. Крім того, пунктом 254 Інструкції № 470 визначено, що реєстрація документів, адресованих керівникам структурних підрозділів та за підписом керівника структурного підрозділу здійснюється особою, відповідальною за діловодство в АСАОД у структурному підрозділі. Документи реєструються лише один раз: вхідні - у день надходження або наступного робочого дня в разі надходження їх напередодні після закінчення робочого дня або у вихідні чи святкові неробочі дні, створювані - у день підписання, затвердження або не пізніше наступного робочого дня (абзац 7 пункту 254 Інструкції № 470). Згідно пояснень Миколи Овсяника, наданих листом митного поста «БілгородДністровський» Одеської митниці від 27.12.2024 № 28-06/28-06-01/60059, станом на 28.10.2024 у системі АСКОД була відсутня інформація щодо реєстрації листів ТОВ «МАН-СЕРВІС» від 27.10.2024 №№301, 302, які були надіслані 27.10.2024 поштовою програмою Lotus Notes 7 на поштову скриньку « 500160 Starokozache» тa od.mp.skozache@customs.gov.ua черговим по митному посту «БілгородДністровський» Після реєстрації вищевказаних листів 29.10.2024 року у системі АСКОД були проведені заходи, передбачені Порядком № 1066. Одеська митниця, яка утворена наказом Держмитслужби від 19.10.2020 № 460 «Про утворення територіальних органів Державної митної служби України як відокремлених підрозділів» як відокремлений підрозділ Державної митної служби України, діє відповідно до Конституції України, Кодексу, інших законодавчих і нормативно-правових актів та на підставі Положення про Одеську митницю, затвердженого наказом Держмитслужби від 29.10.2020 №489 «Про затвердження положень про територіальні органи Держмитслужби» ( далі - Положення № 489). Відповідно до пункту 1 Положення № 489, Одеська митниця є митним органом, який у зоні своєї діяльності безпосередньо здійснює митну справу, забезпечує виконання завдань, покладених на митні органи, а також реалізацію делегованих повноважень Державної митної служби України як її відокремлений підрозділ. Зоною діяльності митниці є територія Одеської області, Україна. Згідно з підпунктом 8 пункту 1 Положення № 489, начальник Одеської митниці в межах делегованих повноважень Держмитслужби затверджує положення про структурні підрозділи Митниці і посадові інструкції працівників, призначає на посаду та звільняє з посади, в тому числі покладає виконання обов`язків за вакантними посадами, керівників структурних підрозділів та їх заступників. На виконання вищевказаних норм Положення № 489, наказом Одеської митниці від 15 червня 2022 року №269 (в редакції наказу Одеської митниці від 03.04.2023 № 142) затверджено положення про митний пост «БілгородДністровський» Одеської митниці (далі - Положення № 269). Положення №269 визначає його організаційно-правовий статус, завдання, функції, права та взаємовідносини (п.1 Положення № 269) Митний пост «Білгород-Дністровський» Одеської митниці є митним органом, який входить до складу Одеської митниці (далі - Митниця), як структурний підрозділ і в, зоні своєї діяльності забезпечує виконання завдань покладених на Митницю (п. 2 Положення № 269). Митний пост «Білгород-Дністровський» Одеської митниці у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, Митним кодексом України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та Законів України, актами Кабінету Міністрів України, нормативноправовими актами Міністерства фінансів України, іншими актами законодавства, розпорядчими документами Державної митної служби України (далі - Дермитслужба), дорученнями Голови Держмитслужби (особи, яка виконує його обов`язки), його першого заступника та заступників, наказами Митниці, дорученнями начальника митниці (особи, яка виконує його обов`язки), його першого заступника та заступників положенням про Одеську митницю та цим положенням (п.3 Положенням № 269). До складу митного поста входять підрозділи митного оформлення, розташовані за адресами, зокрема: відділ митного оформлення № 3, адреса : п /п « Старокозаче - Тудора », на відстані 6 км. від с. Старокозаче Білгород-Дністровського району Одеської області, на автошляху Р -72 «Контрольно-пропускний пункт Старокозаче Білгород-Дністровський». Завдання та функції відділів митного оформлення, які входять до складу митного поста, визначається положеннями про ці підрозділи, які погоджуються начальником митного поста та затверджуються начальником митниці. Посадові обов`язки посадових (службових) осіб Митного поста визначаються посадовими інструкціями, розробленими та затвердженими в порядку, визначеному законодавством, та встановлюють межі компетенцій та спосіб реалізації функцій митного поста (п. 1 Положення №269). Дисциплінарною комісією встановлено, що відділ митного оформлення № 3 (далі - Відділ) є структурним підрозділом митного поста «Білгород-Дністровський» (далі - Митний пост) Одеської митниці (далі - Митниця), який в зоні своєї діяльності забезпечує виконання завдань, покладених на Державну митну службу України. Положення про відділ митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці визначає організаційно-правовий статус цього підрозділу ї є основним документом, що регламентує його діяльність з виконання покладених повноважень (завдань і функцій), а також взаємовідносини (п. 2 Положення). Відділ забезпечує реалізацію повноважень, визначених цим Положенням (п. 4 Положення). Відділ у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, Митним кодексом України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами Міністерства фінансів України, іншими актами законодавства, розпорядчими документами Держмитслужби, дорученнями голови Держмитслужби (особи, яка виконує його обов`язки) його першого заступника та заступників, а також наказами Митниці, Положенням про Митницю, Положенням про Митний пост та цим Положенням ( п . 7 Положення). Посадові особи Відділу діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (п. 8 Положення). Посадові обов`язки посадових (службових) осіб Відділу визначаються посадовими інструкціями, розробленими та затвердженими в порядку, визначеному законодавством, та встановлюють межі компетенції та спосіб реалізації функцій Відділу (п. 10 Положення). Відповідно до пункту 14 Положення основними завданнями Відділу, зокрема є : 1) забезпечення правильного застосування, неухильного дотримання та запобігання невиконанню вимог законодавства України з питань митної справи; 3) здійснення митного контролю та виконання митних формальностей щодо товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, у тому числі на підставі електронних документів (електронне декларування), за допомогою технічних засобів контролю тощо; Відповідно до пункту 15 Положення Відділ у зоні своєї діяльності відповідно до покладених на нього завдань: 2) здійснює контроль за дотриманням порядку переміщення товарів через митний кордон України під час перетину митного кордону України та після завершення операцій з митного контролю та митного оформлення ; 3) забезпечує та здійснює контроль за дотриманням вимог законодавства з питань митної справи на території України у зоні своєї діяльності; 11) здійснює контроль за доставкою товарів і транспортних засобів комерційного призначення, які перебувають під митним контролем, до митниці призначення; 20) забезпечує виконання митних формальностей відповідно до вимог законодавства з питань митної справи; 33) здійснює прийом громадян, розгляд звернень (запитів) громадян, народних депутатів України, платників податків, органів державної влади, правоохоронних органів, органів судової влади та інших суб`єктів права на звернення з питань, пов`язаних з діяльністю Відділу, скарг на рішення, дії або бездіяльність посадових осіб Відділу та запитів щодо отримання публічної інформації; 36) здійснює митний контроль та митне оформлення товарів; 38) здійснює митний контроль та виконує митні формальності щодо товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, у тому числі на підставі електронних документів (електронне декларування), за допомогою технічних засобів контролю тощо. Відповідно до пункту 21 Положення заступник начальника митного поста - начальник відділу: очолює підрозділ митного оформлення, здійснює керівництво його діяльністю, несе персональну відповідальність за організацію та результати його діяльності (підпункт 1 пункту 21); організовує, забезпечує та контролює у межах повноважень виконання працівниками відділу Конституції та законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, наказів Міністерства фінансів України, наказів Держмитслужби, Митниці, інших актів законодавства з питань, що належать до компетенції Держмитслужби, доручень голови Держмитслужби, його першого заступника та заступників та керівництва митниці (підпункт 4 пункту 21); у разі виявлення корупційного правопорушення чи одержання інформації про вчинення такого правопорушення підлеглими, у межах повноважень уживає передбачених законом заходів щодо припинення такого правопорушення та негайно письмово повідомляє про його вчинення керівника Митного поста, самостійний структурний підрозділ у сфері запобігання, виявлення та протидії корупції Митниці для вжиття заходів, передбачених законодавством (підпункт 8 пункту 21):
Дисциплінарною комісією встановлено, що наказом Одеської митниці від 26.02.2024 № 269-о ОСОБА_4 з 01.03.2024 переведено на посаду заступника начальника відділу митного оформлення №1 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці з укладанням контракту про проходження державної служби. Відповідно до пункту 2 наказу Одеської митниці від 26.08.2024 № 1057-о з 04.09.2024 по 02.11.2024 виконання обов`язків заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці покладено на заступника начальника відділу митного оформлення № 1 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці Миколу Овсяника. Відповідно до посадової інструкції заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці, затвердженої в. о. начальника Одеської митниці Юрієм Чердинцевим 27.09.2024
До основних посадових обов`язків Миколи Овсяника, відповідно до Розділу 3 посадової інструкції віднесено, зокрема: організація роботи та керівництво відділом (пункт 1 розділу 3), а саме: організація робочого процесу (у тому числі, визначення режиму та напрямків роботи, розподіл персоналу по ділянках роботи); прийняття управлінських рішень з питань основної діяльності відділу та з кадрових питань; контроль за дотримання режиму роботи відділу та функціонування пункту пропуску; розгляд та опрацювання вхідної кореспонденції, яка надходить до відділу в електронному або паперовому вигляді (у тому числі, з грифом «Для службового користування»); організація та контроль виконання завдань та функцій, покладених на відділ положенням про відділ та положенням про митний пост . Контроль належного виконання посадовими особами відділу митних формальностей, процедур митного контролю та митного оформлення товарів і транспортних засобів комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України (пункт 2 розділу 3); організація та забезпечення взаємодії відділу та координації дій з іншими структурними підрозділами митниці, митними органами, Держмитслужбою, з іншими державними органами, установами та організаціями, а також зі структурними підрозділами контрольних органів України та Республіки Молдова, залученими до спільного контролю у пункті пропуску, з питань основної діяльності відділу та функціонування пункту пропуску (пункт 5 розділу 3); ініціювання, організація, забезпечення та участь у заходах з питань: впровадження спрощених митних процедур відповідно до законодавства та сприяння створенню відповідних умов для полегшення торгівлі, сприяння транзиту, збільшенню товарообігу та пасажиропотоку через митний кордон України; вдосконалення процедур спільного контролю та пропуску через державний кордон України товарів і транспортних засобів; перевірки фактів неналежного виконання посадових обов`язків посадовими особами відділу, а також порушення (здійснення) у відповідних випадках дисциплінарних проваджень стосовно таких посадових осіб (пункт 6 розділу 3).
З посадовою інструкцією ОСОБА_6 ознайомлений 27.09.2024.
З огляду на зазначене, проаналізувавши Положення № 269, Положення про відділ митного оформлення №3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці та посадову інструкцію заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці, затверджену в. о. начальника Одеської митниці Юрієм Чердинцевим 27.09.2024, дисциплінарна комісія дійшла висновку, що ОСОБА_6 , обіймаючи посаду на державній службі, має виконувати свої посадові обов`язки чесно, неупереджено із дотриманням Конституції України та інших актів законодавства України, вживати у межах компетенції заходів щодо запобігання та протидії корупції, а також проводити заходи щодо запобігання та протидії контрабанді, боротьби з порушенням митних правил.
Листом митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці від 27.12.2024 № 28-06/28-06-01/60059 до дисциплінарної комісії надано пояснення Миколи Овсяника без номера від 26.12.2024. В своєму поясненні ОСОБА_6 посилається на Порядок виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, затверджений наказом Міністерства Фінансів України від 09.10.2012 №1066 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 19.12.2012 року за № 2120/22432 та Інструкцію з діловодства у Державній митній службі України та її територіальних органах, затверджену наказом Державної митної служби України від 29.06.2021 №470. Відповідно до пояснень ОСОБА_3 надсилання 27.10.2024 поштовою програмою Lotus Notes 7 на поштову скриньку « 500160 Starokozache» та od.mp.skozache@customs.gov.ua черговим по митному посту «Білгород-Дністровський» Одеської митниці листів ТОВ «МАН-СЕРВІС » від 27.10.2024 №№301, 302 суперечить Інструкції з діловодства у Державній митній службі України та її територіальних органах, затвердженої наказом Державної митної служби України від 29.06.2021 № 470.
Відповідно до п. 2 наказу в. о. начальника Одеської митниці від 22.11.2023 № 515 «Про уповноваження начальників митних постів, начальників відділів митного оформлення та старших змін Одеської митниці на прийняття окремих рішень» саме на начальників митних постів покладено обов`язок забезпечити, зокрема: реєстрацію та облік вхідних документів (заяв, звернень) громадян, суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності та вихідних документів за підписом начальників митних постів з питань, визначених в додатку. ОСОБА_2 на той час обіймав посаду в.о. заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення №3 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці. Відповідно до Положення про відділ митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці, затвердженого в.о. начальника Одеської митниці від 27.09.2024, відділ митного оформлення №3 митного поста «Білгород-Дністровський» є структурним підрозділом митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці, який у зоні своєї діяльності забезпечує виконання завдань, покладених на Державну митну службу України. Тобто, з викладеного вбачається, що ОСОБА_2 виконував обов`язки начальника відділу митного оформлення №3 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці, в той час як відповідно до вищезазначених наказів обов`язок забезпечення реєстрації та обліку вхідних документів (заяв, звернень) належить до обов`язків начальників митних постів. При цьому, відповідно до п.п.3.1.4.Інструкції з діловодства у Державній митній службі України та її територіальних органах, затвердженої наказом Державної митної служби України від 29.06.2021 № 470 працівникам митних органів України незалежно від займаних посад і повноважень забороняється приймати до виконання незареєстровані документи.
Згідно додатку до наказу в. о. начальника Одеської митниці від 22.11.2023 № 515 «Про уповноваження начальників митних постів, начальників відділів митного оформлення та старших змін Одеської митниці на прийняття окремих рішень», розгляд рішення про зміну митниці призначення/відправлення приймається керівником митного органу або уповноваженою ним особою, до якого фактично прибув товар. Рішення приймається на підставі письмового звернення перевізника (декларанта або уповноваженої ним особи) шляхом проставляння на цій заяві відповідної резолюції. Тобто з вказаного положення вбачається, що ОСОБА_2 , будучи начальником відділу митного оформлення №3 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці, повинен був прийняти рішення на підставі письмового звернення.
Згідно з наказами Одеської митниці від 22.11.2023 № 515 «Про уповноваження начальників митних постів, начальників відділів митного оформлення та старших змін Одеської митниці на прийняття окремих рішень» та від 26.12.2023 № 565 «Про делегування окремих повноважень керівництву митних постів Одеської митниці», дані заяви були перенаправлені на офіційну скриньку «Білгород-Дністровський», od.mp.bilgorod@customs.gov.ua (скрін 2), про що було направлено повідомлення відправнику. Усі вхідні документи, які надходять на ім`я керівництва митного поста з офіційної скриньки митного поста, повинні бути зареєстровані відповідно до Інструкції з діловодства у Державній митній службі України та її територіальних органах, затвердженої наказом Держмитслужби від 29.06.2021 № 470 та надані керівництву митного поста для прийняття відповідних рішень.
Тобто, з вищевказаного вбачається, що позивачем були вчинені всі передбачені його посадовою інструкцією та наказами Одеської митниці дії щодо розгляду заяв ТОВ «МАН-СЕРВІС» після їх надходження до системи АСКОД, а контроль за реєстрацією вхідної кореспонденції не є його обов`язком, оскільки він не є начальником митного посту, а виконував обов`язки начальника структурного підрозділу.
Враховуючи викладені обставини, суд дійшов висновку, що в діях позивача відсутній склад дисциплінарного проступку, що не було враховано дисциплінарною комісією при розгляді дисциплінарної справи. В доповідній записці дії позивача кваліфіковано як ознаки дисциплінарного проступку, передбаченого п. 5 ч. 2 ст. 65 Закону України «Про державну службу», а саме - невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їх повноважень. В той же час, підставою для притягнення до дисциплінарної відповідальності є дисциплінарний проступок, сутність якого полягає у невиконанні чи неналежному виконанні особою посадових обов`язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їх повноважень. Такими обставинами є виключно фактичні дані, що свідчать про реальну наявність у діях особи ознак дисциплінарного проступку, зокрема, протиправної поведінки, шкідливих наслідків та причинного зв`язку між ним і дією (бездіяльністю) порушника дисципліни, свідоме допущення настання несприятливих наслідків внаслідок вчинення особою певних дій чи бездіяльності. Відтак, юридична відповідальність особи, в тому числі і за порушення державного службовця, настає лише у випадку вчинення ним правопорушення. При цьому, відповідно до ч. 2 ст. 61 Конституції України юридична відповідальність особи має індивідуальний характер. В контексті спірних правовідносин, це, зокрема, означає, що позивач повинен відповідати за порушення, які вчинені ним особисто, а не іншими посадовими особами митниці. Відповідач, доводячи правомірність накладення на позивача дисциплінарного стягнення, не довів, в чому конкретно полягає вина позивача. Якщо така вина полягає у відсутності контролю за діями підлеглих, то необхідно довести, що саме повинен був вчинити позивач по службі в плані виконання своїх службових обов`язків щодо здійснення такого контролю і не вчинення чого призвело до порушення службових обов`язків підлеглими особами (не проведення інструкцій, оперативних нарад, раптових перевірок під час несення служби, не застосування заходів впливу до винних працівників, не виявлення порушень, не реагування на них у випадку виявлення тощо), що стало наслідком виявлених порушень з боку безпосереднього виконавця. Відповідач, не конкретизуючи вину позивача, виходить тільки з факту порушень службової дисципліни підлеглими працівниками та безпідставно вважає це достатньою підставою для застосування до позивача дисциплінарного стягнення.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Згідно положень ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню.
Згідно ч.ч.1, 3 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
З урахуванням висновку суду про задоволення позову, наявні підстави для стягнення з відповідача на користь позивача судового збору у розмірі 968,96 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 8, 9, 10, 77, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_5 ) до Одеської митниці (вул. Лип Івана та Юрія, 21А, м. Одеса, 65078, код ЄДРПОУ ВП 44005631) про визнання протиправним та скасування наказу про застосування дисциплінарного стягнення задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати наказ Одеської митниці №11-дс від 22 січня 2025 року «Про застосування дисциплінарного стягнення у відношенні ОСОБА_2 .
Стягнути з Одеської митниці (вул. Лип Івана та Юрія, 21А, м. Одеса, 65078, код ЄДРПОУ ВП 44005631) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_5 ) судовий збір у розмірі 968,96 грн. (дев`ятсот шістдесят вісім гривень, дев`яносто шість копійок).
Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.
Повний текст рішення буде виготовлено протягом десяти днів.
Суддя Г.П. Самойлюк
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.04.2025 |
Оприлюднено | 23.04.2025 |
Номер документу | 126749401 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Самойлюк Г.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні