Герб України

Постанова від 16.04.2025 по справі 160/26939/24

Третій апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

16 квітня 2025 року м. Дніпросправа № 160/26939/24

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Шлай А.В. (доповідач),

суддів: Баранник Н.П., Кругового О.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 грудня 2024 р. (суддя Єфанова О.В) в адміністративній справі №160/26939/24 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулася до суду із адміністративним позовом, в якому просила:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо відмови у проведенні їй індексації пенсії із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні з якої сплачено страхові внески та який враховується для обчислення пенсії у розмірі 1,11, у розмірі 1,14, у розмірі 1,197 та у розмірі 1,0796;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області провести перерахунок (індексацію) та виплату їй пенсії у відповідності до частини 2 статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» шляхом послідовного збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні з якої сплачено страхові внески та який враховується для обчислення пенсії, в розмірі 7763,17 грн. на коефіцієнт збільшення у розмірі 1,11 з 01 березня 2021 р. відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2021 р. № 127 «Про додаткові заходи соціального захисту пенсіонерів у 2021 р.», на коефіцієнт збільшення у розмірі 1,14 з 01 березня 2022 р. відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 р. № 118 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 р.», на коефіцієнт збільшення у розмірі 1,197 з 01 березня 2023 р. відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 р. № 168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 р.», на коефіцієнт збільшення у розмірі 1,0796 з 01 березня 2024 р. відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2024 р. №185 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2024 р.» та у зв`язку із цим провести виплату недоотриманих сум пенсії, починаючи з 01 березня 2021 р.

В обгрунтування позовних вимог зазначено про наявність в ОСОБА_1 права на індексацію пенсії, шляхом збільшення показника середньої заробітної плати, який враховувався їй при призначенні пенсії в розмірі 7 763,17 грн. на визначенні у 2021 - 2024 р. коефіцієнти в розмірі 1,11, 1,14, 1,197, 1,0796.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 грудня 2024р., ухваленим за результатами розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, в задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 відмовлено.

Не погодившись із даним рішенням, ОСОБА_1 подано апеляційну скаргу, в якій вона із посиланням на порушення судом норм матеріального права, просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким заявлені нею позовні вимоги задовольнити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказано, що судом першої інстанції не враховано висновки Верховного Суду, відносно наявності в особи права на індексацію пенсії, шляхом збільшення показника середньої заробітної плати, який враховувався їй при призначенні пенсії на визначенні у 2021 - 2024 р. коефіцієнти в розмірі 1,11, 1,14, 1,197, 1,0796.

Письмовий відзив на апеляційну скаргу від відповідача до суду апеляційної інстанції не надходив.

Справа розглянута в порядку письмового провадження відповідно до положень статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суд першої інстанції встановив, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області та отримуєте пенсію за віком з 2020 р., обчислену відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», із застосуванням показника середньої заробітної плати по Україні за 2017 2019 р. в розмірі 7 763,17 грн. ОСОБА_1 звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявою щодо проведення індексації пенсії шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення їй пенсії за 2017-2019 на коефіцієнти збільшення 1,11 з 01 березня 2021 р., 1,14 з 01 березня 2022 р., 1,197 з 01 березня 2023 р., 1,0796 з 01 березня 2024 р. Листом від 18 вересня 2024 р. Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області повідомило про відсутність підстав для перерахунку пенсії.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що при призначенні позивачці пенсії, її розмір було визначено, виходячи з показника середньої заробітної плати за 2017-2019 р., який становив 7763,17 грн., що є більшим за показник середньої заробітної плати, визначений відповідно до Порядку №124, збільшений в подальшому на коефіцієнти.

Здійснюючи перевірку оскарженого рішення суду першої інстанції, колегія суддів керується приписами статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до яких рішення суду повинно ґрунтуватись на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Перевірка оскарженого рішення суду першої інстанції здійснюється в межах доводів та вимог апеляційної скарги, як це передбачено статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини 2 статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" для забезпечення індексації пенсії щороку з 1 березня проводиться перерахунок раніше призначених пенсій, шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії, щороку збільшується на коефіцієнт, що відповідає 50 відсоткам показника зростання споживчих цін за попередній рік та 50 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.

Розмір та порядок такого збільшення визначаються у межах бюджету Пенсійного фонду за рішенням Кабінету Міністрів України з урахуванням мінімального розміру збільшення, визначеного абзацом другим цієї частини.

Пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 01 квітня 2020 р. №251 "Деякі питання підвищення пенсійних виплат і надання соціальної підтримки окремим категоріям населення у 2020 р." установлено, що у 2020 році перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 "Питання проведення індексації пенсій у 2019 р." проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який враховується для обчислення пенсії, в розмірі 1,11.

Пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2021 р. №127 "Про додаткові заходи соціального захисту пенсіонерів у 2021 р." установлено, що у 2021 р. перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини 2 статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 "Питання проведення індексації пенсій у 2019 році", проводиться з 1 березня із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,11.

Пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 р. №118 "Про індексацію пенсій та заходи підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 р." встановлено, що у 2022 р. перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини 2 статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. №124 "Питання проведення індексації пенсій у 2019 році", проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,14.

Пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 р. № 168 "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 р." визначено, що з 01 березня 2023 р. перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини 2 статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 "Питання проведення індексації пенсій у 2019 році", проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,197.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України №185 від 23 лютого 2024 р. "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2024 році" визначено, що з 01 березня 2024 р. перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 "Питання проведення індексації пенсій у 2019 році", проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,0796.

Порядок проведення перерахунку пенсій відповідно до частини 2 статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124.

Приписами пункту 1 та 2 Порядку №124 визначено механізм проведення перерахунку раніше призначених пенсій, шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії. Перерахунку підлягають пенсії, обчислені, зокрема, відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Відповідно до пункту 5 Порядку №124, у 2019 р. перерахунок пенсій у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, проводиться шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховувався для обчислення пенсії, станом на 01 жовтня 2017 р. на коефіцієнт, визначений згідно з абзацом першим пункту 4 цього Порядку.

Кожен наступний перерахунок у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, проводиться з урахуванням збільшеного у попередніх роках показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

В силу приписів пункту 5 Порядку №124, у 2019 р. при перерахунку пенсій застосовувався показник середньої заробітної плати станом на 01 жовтня 2017 р. за три попередні календарні роки, який складав 3764,40 грн. Він підлягав збільшенню на коефіцієнт 1,17, визначений пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. №124. З урахуванням цього, при перерахунку пенсій у 2019 р. застосовувався показник середньої заробітної плати 4404,35 грн. (3764,40 х 1,17).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01 квітня 2020 р. №251, розрахований з метою індексації пенсії показник середньої заробітної плати у 2020 р. становив 4888,83 грн. (4404,35 х 1,11).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2021 р. № 127, розрахований з метою індексації пенсії показник середньої заробітної плати у 2021 р. становив 5426,60 грн. (4888,83 х 1,11).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 р. № 118, розрахований з метою індексації пенсії показник середньої заробітної плати у 2022 р. становив 6186,32 грн. (5426,60 х 1,14).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 р. № 168, розрахований з метою індексації пенсії показник середньої заробітної плати у 2023 р. становив 7 405,03 грн. (6186,32 х 1,197).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2024 р. №185, розрахований з метою індексації пенсії показник середньої заробітної плати у 2024 р. становив 7994,47 грн. (7 405,03 грн. х 1, 0796).

Таким чином, положення Порядку № 124 не узгоджені з приписами частини 2 статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», оскільки по-різному визначають показник, який збільшується на відповідні коефіцієнти:

- показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (за приписами Закону);

- показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, станом на 01 жовтня 2017 року (за приписами Порядку).

Отже, абзац 1 в сукупності з абзацом 2 пункту 5 Порядку № 124 повинні застосовуватися у відповідності з частиною 2 статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», тобто під час проведення індексації повинен застосовуватися показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховувався для обчислення пенсії під час її призначення.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постанові від 13 січня 2025 р. у справі №160/28752/23, в постанові від 27 січня 2025 р. у справі №620/7211/243, в постанові від 16 квітня 2025 р. у справі №200/5836/24.

Крім того в постановах від 13 січня 2025 р. та від 27 січня 2025 р. Верховний Суд акцентував увагу на тому, що право громадян на індексацію не є абсолютним, і його захист може бути обмеженим строком звернення до суду.

ОСОБА_1 заявила вимоги про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити їй індексацію з 01 березня 2021 р., з 01 березня 2022 р., з 01 березня 2023 р., з 01 березня 2024 р., звернувшись до суду 08 жовтня 2024 р.

Враховуючи правові висновки Верховного Суду, захист порушених прав позивачки обмежується колегією суддів шестимісячним строком, встановленим частиною 2 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України, і здійснюється з 08 квітня 2024 р.

Невідповідність висновків суду обставинам справи, неправильне тлумачення норм матеріального права є підставами для скасування рішення суду першої інстанції, як це передбачено статтею 317 Кодексу адміністративного судочинства України, та прийняття нового рішення у справі.

Керуючись статтями 315, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити частково.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 грудня 2024 р. в адміністративній справі №160/26939/24 - скасувати та ухвалити нове рішення.

Адміністративний позов ОСОБА_1 - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, яка полягає у нездійсненні індексації пенсії ОСОБА_1 шляхом збільшення показника середньої заробітної плати, який враховувався їй при призначенні пенсії в розмірі 7 763,17 грн., на визначений постановою Кабінету Міністрів України №185 від 23 лютого 2024 р. коефіцієнт 1,0796.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити з 08 квітня 2024 р. індексацію пенсії ОСОБА_1 шляхом збільшення показника середньої заробітної плати, який враховувався їй при призначенні пенсії в розмірі 7 763,17 грн., на визначений постановою Кабінету Міністрів України №185 від 23 лютого 2024 р. коефіцієнт 1,0796.

Позовні вимоги ОСОБА_1 за період з 01 березня 2021 р. по 07 квітня 2024 р. включно - залишити без розгляду.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили 16 квітня 2025 р. і може бути оскаржена в касаційному порядку в частині залишення позовних вимог без розгляду.

Головуючий - суддяА.В. Шлай

суддяН.П. Баранник

суддяО.О. Круговий

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.04.2025
Оприлюднено23.04.2025
Номер документу126751348
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —160/26939/24

Ухвала від 25.06.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 28.05.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Постанова від 16.04.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 06.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 14.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 03.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Єфанова Ольга Володимирівна

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Єфанова Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні