Герб України

Рішення від 04.04.2025 по справі 120/530/24

Вінницький окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Вінниця

04 квітня 2025 р. Справа № 120/530/24

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Крапівницької Н.Л.,

за участю

секретаря судового засідання: Гаманюк О.С.,

представника позивача: Коновалової А.П.,

представників відповідача: Зайцевої А.М., Романів Н.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ"

до Головного управління ДПС у Миколаївській області

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В :

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" (далі ТОВ «Ольвіялатінвест», позивач) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі- відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Позовні вимоги обґрунтовано протиправністю прийнятого відповідачем податкового повідомлення-рішення, яким збільшено податок на прибуток іноземних юридичних осіб. Зокрема, представник позивача покликається на те, що при виплаті доходів у видів процентів за кредитом на користь компанії-нерезидента "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД", платником податків на виконання вимог податкового законодавства правомірно утримано податок з такого доходу за ставкою 2 відсотки за 2017-2019 роках (а не 15 відсотків) та 5% у 2020 році, оскільки "АГРОПРОСПЕРІС 2ЛІМІТЕД" є резидентом Республіки Кіпр та бенефіціарним отримувачем такого доходу, що підтверджується свідоцтвом бенефіціарного власника доходу. Водночас, наголошує, що підхід контролюючого органу до аналізу руху коштів та структури грошових потоків здійснений без урахування усіх обставин, що призвело до хибних висновків щодо здійснення транзиту таких коштів.

Ухвалою від 19.01.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Вирішено розгляд справи здійснювати в порядку загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 19.02.2024. Також даною ухвалою витребувано у відповідача інформацію, отриману від компетентного органу Республіки Кіпр від 20.07.2021 року № 3.10.43.2/AV.256 P.939 по компанії "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД", від 11.05.2023 року № 3.10.43.2/AV.268 P972 (вх. ДПС № 61319/5 від 16.06.2023 року) по компанії "АМАРІСТА ЛІМІТЕД" з перекладом на українську мову; інформацію, отриману від компетентного органу Республіки Кіпр від 22.02.2021 року №3.10.43.2/AV.225 P.848 (вх. ДПС № 28284/5 від 14.04.2021 року) з перекладом на українську мову; інформацію, отриману від компетентного органу Республіки Кіпр (вх. № 31216/5 від 18.07.2018 року) з перекладом на українську мову.

06.02.2024 від Головного управління ДПС у Миколаївській області надійшов відзив на позов, в якому останній заперечив щодо задоволення позову. Зазначив, що у "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" відсутній статус бенефіціарного власника доходу, посилаючись на те, що ця компанія отримала всі права на кредити (тіло позики та нараховані проценти), які були видані українським підприємствам, внаслідок зміни структури внутрішньогрупового фінансування групи компаній AGROPROSPERIS, в обмін на випущені привілейовані акції передані власному акціонеру "AMARISTA LIMITED". Водночас кредити є незабезпечиними заставою та видані пов`язаною стороною "AGROPROSPERIS 2 LIMITED" під спільним контролем. При отриманні процентів від українських компаній за користування позиками, компанія "AGROPROSPERIS 2 LIMITED" перераховувала такі проценти як викуп своїх привілейованих акцій акціонеру "AMARISTA LIMITED", який, у свою чергу, перераховув такі кошти як повернення авансів акціонеру "NCH AGRIBUSINESS PARTNERS LP" (Кайманові Острови)".

Відповідач зазначає, що про подальше перерахування компанією "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" отриманих від позивача процентів свідчить той факт, що компанії "AGROPROSPERIS 2 LIMITED", "AMARISTA LIMITED" та "ATS Agribusiness Investments Limited" не мали жодних власних активів для надання позик українським підприємствам, а повністю залежать від фінансування головної материнської компанії NCH, яка несе всі ризики по вказаних операціях. При виплаті українськими підприємствами процентних доходів компанії "AGROPROSPERIS 2 LIMITED", остання перераховувала їх безпосередньо компанії NCH. У фінансовій звітності "AMARISTA LIMITED" за 2017-2019 роки при зменшенні розміру інвестицій (викупу привілейованих акцій "AGROPROSPERIS 2 LIMITED") одночасно зменшувався розмір позик від акціонерів в 2017 році та авансів акціонерів у 2018 та 2019 роках на однакові суми. Всього за 2017-2019 роки українські підприємства виплатили на користь AGROPROSPERIS 2 процентні доходи у розмірі 215 439 тис. дол. США, в свою чергу AGROPROSPERIS 2 перерахував 218 000 тис. доларів США безпосередньо (напряму) компанії NAP (Кайманові Острови). За період дії договору позики AMARISTA з NAP, компанією AMARISTA було нараховано 330 633 132 доларів США процентних витрат на користь NAP. Тому, фактично всі отримані проценти від українських підприємств за період 2017-2019 роки були перераховані компанії NAP (Кайманові Острови) у вигляді процентів.

Вказав, що відповідно до звіту про рух грошових коштів AGROPROSPERIS 2 на кінець кожного року 2017, 2018, 2019 на рахунках залишалось 439 доларів США, 803 доларів США, 967 доларів США відповідно. Ніяких нових позик українським підприємствам AGROPROSPERIS 2 надано не було, так дебіторська заборгованість за наданими позиками кожного року, за період 2017- 2019 рік, зменшувалась, всі отримані проценти від українських підприємств було перераховано на користь NAP. Відсутність чіткого транзиту по банківських рахунках свідчить тільки про внутршньогруповий розподіл коштів Групи.

Отже, на думку відповідача, головним бенефіціаром усієї господарської операції (створення компанії, її фінансування, забезпечення діяльності керівного складу, виплата заробітної плати керівникам, отримання доходу у виді перерахованого на компанію процентного доходу тощо) є NCH, а випуск привілейованих акцій треба розглядати як приховану форму передачі процентного доходу, який виплачувався позивачем на користь компанії "AGROPROSPERIS 2 LIMITED", для його подальшого перерахування компанії "NCH AGRIBUSINESS PARTNERS LP" (Кайманові Острови)". Відтак, при виплаті компанії-нерезиденту "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" протягом 2017-2020 років процентів за кредитним договором, ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" не мало правових підстав для застосування пільгової ставки податку з доходів нерезидента із джерел їх походження в Україні у розмірі 2% у 2017-2019 та 5% у 2020, а було зобов`язане здійснювати оподаткування таких доходів за загальної ставкою в розмірі 15%.

12.02.2024 від відповідача надійшли витребувані судом докази.

13.02.2024 від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій останній не погоджується із доводами відповідача і просить задовольнити позов.

Ухвалою від 14.02.2024 заяву представника Головного управління ДПС у Миколаївській області про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів задоволено. Забезпечено участь представника Головного управління ДПС у Миколаївській області в судовому засіданні, призначеному на 19.02.2024 року о 10:00 год., в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

19.02.2024 від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив.

В судовому засіданні 19.02.2024 оголошено перерву, з метою надання відповідачем додаткових доказів. Наступне судове засідання призначено на 27.02.2024.

Ухвалою від 21.02.2024 забезпечено участь представнику Головного управління ДПС у Миколаївській області в судовому засіданні, призначеному на 27.02.2024 року о 10:30 год., в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

В судовому засіданні 27.02.2024 оголошено перерву. Наступне судове засідання призначено на 07.03.2024.

Ухвалою від 04.03.2024 забезпечено участь представників Головного управління ДПС у Миколаївській області - Романів Наталії Вікторівні, Гюржи Олександру Івановичу, Зайцевій Анні Михайлівні в судовому засіданні, призначеному на 07.03.2024 року о 10:30 год., в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

07.03.2024 від позивача надійшла позовна заява в оновленій редакції.

В судовому засіданні 07.03.2024 оголошено перерву, з метою ознайомленні відповідачів із оновленою позовною заявою. Наступне судове засідання призначено на 19.03.2024.

15.03.2024 та 18.03.2024 від відповідачів надійшли письмові пояснення щодо оновленої позовної заяви.

В судовому засіданні 19.03.2024 протокольною ухвалою суду прийнято до розгляду заяву позивача від 07.03.2024 до закінчення підготовчого провадження та вирішено подальший розгляд справи здійснювати з урахуванням такої позовної заяви.

Також 19.03.2024 протокольною ухвалою суду продовжено підготовче засідання до 19.04.2024 та оголошено перерву в судовому засіданні. Наступне судове засідання призначено на 01.04.2024.

29.03.2024 від представника відповідача надійшло клопотання про призначення експертизи.

Ухвалою від 04.04.2024 клопотання представників Головного управління ДПС у Миколаївській області про призначення у справі експертизи задоволено. Призначено у справі №120/530/24 комплексну судову експертизу, проведення якої доручено Київському науково-дослідницькому інституту судових експертиз. Зупинено провадження у справі 120/530/24 до одержання результатів судової експертизи.

Не погодившись із вказаною ухвалою, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просив ухвалу суду першої інстанції скасувати.

Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 02.07.2024 апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" задоволено.

Ухвалу Вінницького окружного адміністративного суду від 01 квітня 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення щодо призначення комплексної судової експертизи по справі №120/530/24 та зупинення провадження у справі скасовано. Прийнято постанову, якою в задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Миколаївській області про призначення судом комплексної судової експертизи по справі №120/530/24 та зупинення провадження у справі судом відмовлено.

06.08.2024 на адресу суду надійшли матеріали справи № 120/530/24.

Судове засідання призначено на 26.08.2024.

Ухвалою від 20.08.2024 забезпечено участь представників Головного управління ДПС у Миколаївській області - Романів Наталії Вікторівні, Гюржи Олександру Івановичу, Зайцевій Анні Михайлівні в судовому засіданні, призначеному на 26.08.2024 року о 10:30 год., в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

Відповідно до довідки, складеної секретарем судового засідання, 26.08.2024 дана справа знята з розгляду у зв`язку із оголошенням у Вінницькій області повітряної тривоги. Наступне судове засідання призначено на 29.08.2024.

В судовому засіданні 29.08.2024 протокольною ухвалою суду відмовлено в клопотанні відповідача від 22.08.2024 про виключення експертного висновку від 29.02.2024 №26281. Також протокольною ухвалою відмовлено в задоволенні клопотання відповідача про виклик експерта.

Протокольною ухвалою суду від 29.08.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті. Оголошено перерву в судовому засіданні. Наступне судове засідання призначено на 11.09.2024.

В судовому засіданні 11.09.2024 оголошено перерву. Наступне судове засідання призначено на 24.09.2024.

В судовому засіданні 24.09.2024 оголошено перерву. Наступне судове засідання призначено на 17.10.2024.

В судовому засіданні 17.10.2024 оголошено перерву. Наступне судове засідання призначено на 11.11.2024.

Ухвалою від 06.11.2024 забезпечено участь представнику Головного управління ДПС у Миколаївській області - Гюржи Олександру Івановичу в судовому засіданні, призначеному на 11.11.2024 року о 10:30 год., в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

В судовому засіданні 11.11.2024 оголошено перерву. Наступне судове засідання призначено на 25.11.2024.

В судовому засіданні 25.11.2024 продовжено дослідження письмових доказів та оголошено перерву. Наступне судове засідання призначено на 04.12.2024.

Відповідно до довідки, складеної секретарем судового засідання, 04.12.2024 дана справа знята з розгляду у зв`язку із перебуванням головуючого судді у відпустці. Наступне судове засідання призначено на 08.01.2025.

Ухвалою від 08.01.2025 відкладено судовий розгляд справи на 03.02.2025.

Ухвалою від 03.02.2025 відкладено судовий розгляд справи на 10.02.2025.

Протокольною ухвалою суду від 10.02.2025 клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи задоволено. Наступне судове засідання призначено на 17.03.2025.

В судовому засіданні 17.03.2025 оголошено перерву. Наступне судове засідання призначено на 18.03.2025.

В судовому засіданні 18.03.2025 продовжено дослідження доказів. Оголошено перерву в судовому засіданні. Наступне судове засідання призначено на 24.03.2025.

В судовому засіданні 24.03.2025 оголошено перерву. Наступне судове засідання призначено на 26.03.2025.

В судовому засіданні 26.03.2025 представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги та просив адміністративний позов задовольнити з підстав зазначених в ньому.

Представники відповідача заперечували щодо задоволення позову.

26.03.2025 суд перейшов до стадії ухвалення судового рішення та керуючись абз. 2 ч. 1 ст. 227 КАС України проголошення судового рішення призначено на 04.04.2025.

Суд, заслухавши доводи сторін, повно і всебічно дослідивши матеріали справи, встановив наступне.

ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" зареєстровано юридичною особою, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Основним видом діяльності ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" є змішане сільське господарство, іншими видами діяльності є, зокрема, вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, післяурожайна діяльність, оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Учасником цього товариства з найбільшою часткою у розмірі 99,99% є Приватне аграрно-орендне підприємство «ЗОРЯ».

Позивач входить до складу транснаціональної інвестиційної групи NCH, яка включає, зокрема, компанію "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД" (компанія "ATS AGRIBUSINESS INVESTMENTS LIMITED"); компанію "АМАРІСТА ЛІМІТЕД" (компанія "AMARISTA LIMITED; компанію "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" (компанія "AGROPROSPERIS 2 LIMITED").

21 грудня 2007 року Позивач та компанія "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД" уклали кредитний договір № OLV-1/07 згідно з пп. 1.1-1.3 якого Кредитор (компанія "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД") передає Позичальнику (Позивач) у тимчасове користування грошові кошти, які у подальшому називаються "Кредит", для поповнення обігових коштів Позичальника, а також для налагодження фінансово-господарської діяльності Позичальника, а Позичальник зобов`язується використати Кредит для поповнення своїх обігових коштів та налагодження своєї фінансово-господарської діяльності, повернути Кредитору на умовах цього Договору таку ж суму Кредиту та сплачувати Кредитору проценти за користування Кредитом. Загальна сума Кредиту складає 10 000 000,00 (десять мільйонів) доларів США. Розмір ставки процентів за користування Кредитом складає 11% (одинадцять процентів) річних, виходячи з 365 календарних днів у році".

Згідно п.5.2 цього Договору позичальник повертає кредит Кредитору шляхом банківського переказу із свого поточного рахунку на поточний рахунок Кредитора.

30.12.2008 між компанією "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД" (Кредитор) та ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" (Позичальник) укладено додаткову угоду №1 до кредитного договору № OLV-1/07 від 21.12.2007, відповідно до п. 1.2 внесено зміни у п. 1.3 Кредитного договору № OLV-1/07 від 21.12.2007, виклавши його в наступній редакції: «розмір ставки Процентів за користування Кредитом становить 16,4% річних, виходячі з 365 календарних днів у році».

26.03.2009 між компанією "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД" (Кредитор) та ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" (Позичальник) укладено додаткову угоду №2 до кредитного договору № OLV-1/07 від 21.12.2007, відповідно до п. 1.2 внесено зміни у п. 1.2. Кредитного договору № OLV-1/07 від 21.12.2007, виклавши його в наступній редакції: « загальна сума Кредиту складає 12 100 000, 00 доларів США».

12.09.2012 між компанією "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД" (Кредитор) та ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" (Позичальник) укладено додаткову угоду №3 до кредитного договору № OLV-1/07 від 21.12.2007, відповідно до п. 1.1 внесено зміни у п. 23.1 ст. 23 Кредитного Договору зміна банківських реквізитів.

30.11.2012 між компанією "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД" (Кредитор) та ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" (Позичальник) укладено додаткову угоду № 4 до кредитного договору № OLV-1/07 від 21.12.2007, відповідно до п. 1.2. внесено зміни в п. 1.3. Кредитного Договору, виклавши його в наступній редакції: « 1.3. Розмір ставки Процентів за користування Кредитом становить 11% річних, виходячи з 365 календарних днів у році». Відповідно до п. 1.3. внесено зміни в п. 5.1 Кредитного Договору, виклавши його в наступній редакції: «Кінцева дата повернення Загальної Суми Кредиту згідно з цим договором настає 31 грудня 2016 року (Дата завершення). Це означає, що в Дату завершення на банківський рахунок Кредитора одноразовим платежем повинна надійти Загальна Сума Кредиту, яка визначена в п. 1.2 ст. 1 цього Договору».

31.03.2014 між компанією "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД" (Кредитор) та ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" (Позичальник) укладено додаткову угоду № 5 до кредитного договору № OLV-1/07 від 21.12.2007, відповідно до п. 1.1 цієї угоди, керуючись п. 22.1 ст. 22 Договору Сторони дійшли згоди про внесення змін в ст. 1 Договору, а саме Сторони дійшли взаємної згоди щодо зміни розміру процентної ставки за користування кредитом, у зв`язку з цим п. 1.3 Договору викладено в новій редакції: « п. 1.3 Розмір ставки Процентів за користування Кредитом становить 3% річних, виходячи з 365 календарних днів».

01.12.2016 між компанією "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД", компанією «Амаріста Лімітед» та компанією «АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД» підписано Договір про реструктуризацію.

Відповідно до умов цього Договору «ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД» передає компанії "Амаріста" Договори позики за кредитним портфелем, як компенсацію за викуплені акції компанії "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС". Як наслідок, компанія "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД" була замінена на нового кредитора компанію "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД", зареєстровану у Республіці Кіпр.

01.12.2016 між компанією "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД", компанією "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" та позивачем укладено Додаткову угоду № 7 до Договору № OLV-1/07, згідно якої відбулась заміна попереднього кредитора на нового кредитора компанію "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД", зареєстровану у Республіці Кіпр.

22.12.2016 між компанією "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД" (Кредитор), ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" (Позичальник) та "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" (Новий Кредитор) укладено Додаткову угоду №8 до Кредитного договору № OLV-1/07, якою вирішено зменшити суму кредиту, що надається за Договором до суми фактично наданої Позичальнику на дату укладення цієї Додаткової угоди та викласти п. 1.2 ст. 1 Договору у такі редакції: « 1.2 Загальна сума Кредиту становить 12 099 00, 00 доларів США (Загальна Сума Кредиту).

17.11.2017 між "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" (Кредитор) та ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" (Позичальник) укладено Додаткову угоду № 9 до Кредитного договору № OLV-1/07, якою доповнено ст. 1 Договору п. 1.7 наступного змісту: « 1.7 Кредитор підтверджує, що останній є бенефіціарним власником процентного доходу, отримуваного з України. Виданий Кредит профінансовано за рахунок нерозподіленого прибутку та власного капіталу Кредитора. Кредитор не є агентом, номінальним утримувачем (номінальним власником) чи тільки посередником відносно такого доходу. Кредитор є безпосереднім отримувачем доходу та має право отримувати вигоду з доходу та визначати його подальшу економічну долю. Не існує договірних, юридичних чи інших зобов`язань з передання отриманих Процентів третім особам. Кредитор є безпосереднім власником права вимоги за цим Договором».

Крім того, 15 лютого 2010 року позивач та компанія "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД" уклали договір позики № 1/OLV, згідно з пп. 1.1-1.3 якого Позикодавець (компанія "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД") передає Позичальнику (Позивач) грошові кошти, що надалі іменуються Позика, а Позичальник зобов`язується використовувати Позику для поповнення обігових коштів і налагодження фінансово-господарської діяльності, а також повернути Позикодавцю суму Позики, що надається Позичальнику за цим Договором, і сплачувати Позикодавцю відсотки за користування Позикою. Загальна сума Позики, що надається Позикодавцем Позичальнику, становить 4 600 000,00 (чотири мільйони шістсот тисяч) Доларів США. Розмір ставки Відсотків за користування Позикою становить 10% (десять відсотків) річних, виходячи з 365 календарних днів у році".

Згідно п.5.5 цього Договору Позичальник повертає позику Позикодавцю шляхом банківського переказу із свого поточного рахунку на поточний рахунок Позикодавця.

06.09.2010 між компанією "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД" (Позикодавець) та ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" (Позичальник) укладено Додаткову угоду №1 до Договору Позики № 1/OLV від 15.02.2010, відповідно до 1. Пункт 1.2 ст. 1 Договору Позики, викласти в наступній редакції: « 1.2 Загальна сума Позики, що надається Позикодавцем Позичальнику становить 7 304 000, 00 доларів США».

01.03.2012 між компанією "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД" (Позикодавець) та ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" (Позичальник) укладено Додаткову угоду №2 до Договору Позики № 1/OLV від 15.02.2010, з якої слідує, що сторони домовились, що Загальна Сума Позики, що надається становить 8 704 000, 00 доларів США, розмір ставки Відсотків за користування Позикою становить 11% річних, виходячи з 365 календарних днів.

12.09.2012 між компанією "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД" (Позикодавець) та ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" (Позичальник) укладено Додаткову угоду №3 до Договору Позики № 1/OLV від 15.02.2010, з якої слідує, що сторони домовились, що Загальна Сума Позики, що надається становить 13 704 000, 00 доларів США.

31.03.2014 між компанією "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД" (Позикодавець) та ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" (Позичальник) укладено Додаткову угоду №4 до Договору Позики № 1/OLV від 15.02.2010, з якої слідує, що розмір ставки Відсотків за користування Позикою становить 3% річних, виходячи з 365 календарних днів.

28.04.2016 між компанією "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД" (Позикодавець) та ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" (Позичальник) укладено Додаткову угоду №5 до Договору Позики № 1/OLV від 15.02.2010, з якої слідує, що Загальна Сума Позики становить 11 711 695,03 долари США.

01.12.2016 між компанією "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД", ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" та компанією "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" укладено Додаткову угоду № 6 до Договору Позики № 1/OLV від 15.02.2010 у зв`язку з зміною позикодавця на нового.

17.11.2017 між "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" (Позикодавець) та ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" (Позичальник) укладено Додаткову угоду №7 до Договору Позики № 1/OLV від 15.02.2010, якою доповнено ст. 1 Договору пунктом 1.7 наступного змісту: « 1.7. Позикодавець підтверджує, що останній є бенефіціарним власником процентного доходу отримуваного із України. Видану Позику профінансовано за рахунок нерозподіленого прибутку та власного капіталу Позикодавця. Позикодавець не є агентом, номінальним утримувачем (номінальним власником) або тільки посередником щодо такого доходу. Позикодавець є безпосереднім отримувачем доходу та має право отримувати вигоду з доходу та визначати його подальшу економічну долю. Не існує договірних, юридичних або інших зобов`язань щодо передачі отриманих Відсотків третім особам. Позикодавець є безпосереднім власником права вимоги за цим Договором».

26.12.2019 між "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" (Позикодавець) та ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" (Позичальник) укладено Додаткову угоду №10 до Договору Позики № 1/OLV від 15.02.2010, якою з 01.01.2020 вирішено змінити розмір ставки Відсотків за користування Позикою, розмір ставки відсотків становить 1,5% річних, виходячи з 365 календарних дні.

Так з огляду на укладення 01.12.2016 вищевказаного Договору про реструктуризацію між компанією "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД", компанією "АМАРІСТА ЛІМІТЕД" та компанією "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" компанія "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД" була замінена на нового кредитора компанію "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД"15.

Сума Кредиту була збільшена з 4 600 000,00 (чотири мільйони шістсот тисяч) дол. США до 7 304 000,00 (сім мільйонів триста чотири тисячі) дол. США, 8 704 000,00 (вісім мільйонів сімсот чотири тисячі) дол. США, 13 704 000,00 (тринадцять мільйонів сімсот чотири тисячі) дол. США, а потім зменшена до 11 711 695,03 (одинадцять мільйонів сімсот одинадцять тисяч шістсот дев`яносто п`ять дол. США і три центи США), що підтверджується вищевказаними додатковими угодами.

Процентна ставка була збільшена з 10% річних до 11% річних, а потім зменшена до 3% річних, 1,5% річних, що підтверджується вищевказаними додатковими угодами.

Протягом 2017-2020 років позивач здійснював виплату доходу на користь нерезидента-компанії "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" у вигляді процентів за Кредитними Договорами, зокрема за 2017 рік 58 497 646 грн. (2 169 099 дол. США); за 2018 рік 16 949 600 грн. (629 151 дол. США); за 2019 рік 15 523 583 грн. (616 389 дол. США); за 2020 рік 6 907 344 грн. (244 752 дол. США).

При виплаті такого доходу Товариство застосовувало зменшену ставку оподаткування податком з доходів нерезидента із джерелом їх походження з України у розмірі 2% у 2017-2019 роках та 5% у 2020 році на підставі Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Кіпр про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи.

В цілому позивачем було нараховано та сплачено такі суми податку з доходів нерезидента із джерелом їх походження з України: за 2017 рік 1 169 953 грн., за 2018 рік 338 992 грн., за 2019 рік 310 472 грн., за 2020 рік 345 367 грн.

25.07.2023 ГУ ДПС у Миколаївській області видано наказ № 853-П "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ".

За результатами перевірки з питань дотримання вимог податкового законодавства в частині оподаткування доходів нерезидента із джерелом походження з України при виплаті процентів по кредиту та позиці на корить компанії Республіки Кіпр «АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД» за період з 01.01.2017 по 31.12.2020 складено акт № 8080/14-29-23-20/35520957 від 08.09.2023 в якому зафіксовано порушення позивачем: п.103.2, п.103.3 ст.103, п.п.141.4.2 п. 141.4 ст.141 ПК України, в результаті чого занижено податок з доходів нерезидента із джерелом походження з України, в періоді, що перевірявся на загальну суму 12516942, а тому числі за 2017 в сумі 7604694 грн. , в тому числі за IV квартал 2017 в сумі 7604694 грн., за 2018 в сумі 2203448 грн., за 2019 в сумі 2018065 грн., за 2020 в сумі 690735 грн.

За результатом чого, Головним управлінням ДПС в Миколаївській області прийнято податкове повідомлення-рішення № 9675142923 від 20.10.2023, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку з доходів нерезидента на суму 15 473 493, 75 грн., в тому числі за податковим зобов`язанням 12 516 942 грн. та за штрафними санкціями 2 956 551,75 грн.

Позивач скористався процедурою адміністративного оскарження, однак рішенням Державної податкової служби України № 38572/6/99-00-06-01-02-06 від 29.12.2023 у задоволенні скарги ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" було відмовлено, а спірне податкове повідомлення-рішення залишено без змін.

Вважаючи податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначають вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються положеннями Податкового кодексу України.

Пунктом 14.1.54 ст. 14 ПК України визначено, що дохід з джерелом їх походження з України будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України (включаючи виплату (нарахування) винагороди іноземними роботодавцями), її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні.

Згідно з пп. 141.4.1 ст. 141 ПК України доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, оподатковуються в порядку і за ставками, визначеними цією статтею. Для цілей цього пункту такими доходами є: а) проценти, дисконтні доходи, що сплачуються на користь нерезидента, у тому числі проценти за позиками та борговими зобов`язаннями, випущеними (виданими) резидентом.

Відповідно до п. 141.4.2 ст. 141 ПК України резидент або постійне представництво нерезидента, що здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи (крім постійного представництва нерезидента на території України) будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом від провадження господарської діяльності (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.3-141.4.6 та 141.4.11 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, який сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності.

Таким чином, законодавством України передбачено, що оподаткуванню податком на прибуток за ставкою 15% підлягають виплачені резидентом на користь нерезидента проценти як плата за використання коштів або товарів (робіт, послуг), отриманих у кредит.

Поряд із цим, як слідує з пункту 3.2 статті 3 ПК України якщо міжнародним договором, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.

Порядок застосування міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування стосовно повного або часткового звільнення від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження з України визначено ст. 103 ПК України.

Згідно з п. 103.2 ст. 103 ПК України особа (податковий агент) має право самостійно застосувати звільнення від оподаткування або зменшену ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України на час виплати доходу нерезиденту, якщо такий нерезидент є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу і є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України.

Положеннями п. 103.4 ст. 103 ПК України визначено, що підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України є подання нерезидентом з урахуванням особливостей, передбачених пунктами 103.5 і 103.6 цієї статті, особі (податковому агенту), яка виплачує йому доходи, довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України (далі - довідка), а також інших документів, якщо це передбачено міжнародним договором України.

Відповідно до п. 103.5 ст. 103 ПК України довідка видається компетентним (уповноваженим) органом відповідної країни, визначеним міжнародним договором України, за формою, затвердженою згідно із законодавством відповідної країни, і повинна бути належним чином легалізована, перекладена відповідно до законодавства України.

Отже, у момент виплати доходу достатньою підставою для застосування зниженої ставки податку є наявність довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України і така довідка видається компетентним (уповноваженим) органом відповідної країни, визначеним міжнародним договором України, за формою, затвердженою згідно із законодавством відповідної країни, і повинна бути належним чином легалізована, перекладена відповідно до законодавства України.

Між Урядом України і Урядом Республіки Кіпр підписано Конвенцію про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи від 08.11.2012, яку ратифіковано 04.07.2013. Набрала чинності для України 07.08.2013 року.

За змістом положень зазначеної Конвенції, проценти, що виникають в одній Договірній Державі і сплачуються резиденту другої Договірної Держави, будуть оподатковуватись тільки в цій другій Державі, якщо такий резидент має фактичне право на ці проценти і підлягає оподаткуванню в цій другій Договірній Державі у відношенні цих процентів.

Термін "проценти" при використанні в цій статті означає доход від боргових вимог будь-якого виду, незалежно від іпотечного забезпечення і незалежно від володіння правом на участь у прибутках боржника, і зокрема, доход від урядових цінних паперів і доход від облігацій і боргових зобов`язань.

Термін "проценти" не буде включати ніякі доходи, які можуть розглядатись як розподіл згідно з положеннями статті 10 цієї Конвенції.

Положення пункту 1 цієї статті не застосовуються, якщо особа, що фактично має право на проценти, яка є резидентом однієї Договірної Держави, здійснює комерційну діяльність у другій Договірній Державі, в якій виникають проценти, через розташоване там постійне представництво, або здійснює в цій другій Державі незалежні особисті послуги з розташованої там постійної бази, і боргове зобов`язання, на підставі якого сплачуються проценти, дійсно відноситься до такого постійного представництва або постійної бази.

При цьому, право на застосування зменшеної ставки податку, передбачену відповідним міжнародним договором України, виникає, за умови одночасного виконання таких вимог: нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України; нерезидентом надано довідку (або її нотаріально засвідчену копію), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України; нерезидент є бенефіціарним власником доходу.

За правилами п. 103.3 ст. 103 ПК України бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу для цілей застосування пониженої ставки податку згідно з правилами міжнародного договору України до дивідендів, процентів, роялті, винагород тощо нерезидента, отриманих із джерел в Україні, вважається особа, що має право на отримання таких доходів.

При цьому бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу не може бути юридична або фізична особа, навіть якщо така особа має право на отримання доходу, але є агентом, номінальним утримувачем (номінальним власником) або є тільки посередником щодо такого доходу.

Для визначення особи як фактичного отримувача доходу, така особа повинна володіти не тільки правом на отримання доходу, але повинна бути і особою, яка визначає подальшу економічну долю доходу. Тобто, коли отримувач процентів має право отримувати вигоду та визначати подальшу економічну долю доходу і не пов`язаний договірними або юридичними зобов`язаннями щодо перерахування такого доходу іншій особі, отримувач є бенефіціарним власником доходу (постанова КАС ВС від 14.08.2018 № К/9901/51316/18).

Разом з тим, чинним законодавством не встановлено форми документу, що підтверджує статус контрагента як бенефіціарного власника доходу, та який повинна мати особа на момент проведення виплати. Однак, у разі заперечення обставин щодо бенефіціарного статусу нерезидента-отримувача доходу, обов`язок доказування зворотного в силу положень Кодексу адміністративного судочинства України покладається на контролюючий орган як на суб`єкта владних повноважень.

Аналогічна Правова позиція висловлена Верховним Судом у справах № 817/1045/17 та № 803/1005/17.

Відповідно до матеріалів справи, «АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД» є резидентом Республіки Кіпр у розумінні Конвенції, що підтверджується свідоцтвами від 20.02.2017 року, від 19.04.2018 року та від 27.02.2019 року, виданими Міністерством фінансів Республіки Кіпр.

Дотримання позивачем пункту 103.2 статті 103 ПК України не заперечується відповідачем та не є спірним у цій справі.

Судом встановлено, що на підтвердження того факту, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір станом на 2017 рік, позивач надав податковому органу свідоцтва резидента, які видане 20.02.2017 Податковим управлінням 1472 Нікосії Міністерства фінансів Республіки Кіпр, яким засвідчено, що компанія "AGROPROSPERIS 2 LIMITED" зареєстрована у республіці Кіпр з 27.10.2016. Апостиль виданий компанії "AGROPROSPERIS 2 LIMITED" головою відділу прибуткових податків А. Хаджидеметріу, засвідчений постійним секретарем Міністерства юстиції та з питань громадського порядку Кіпру у м. Нікосії В. Іоанну 24.02.2017 № 43885/17. Переклад документа з англійської мови на українську мову зроблено перекладачем Кузьменко І.С., справжність підпису якого засвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Мінюкова-Кручина Т.П. (реєстраційний № 141).

Крім того, на підтвердження того факту, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір станом на 2018 рік, позивач надав податкове свідоцтво резидента, видане 19.04.2018 Податковим управлінням 1472 Нікосії Міністерства фінансів Республіки Кіпр, яким засвідчено, що компанія "AGROPROSPERIS 2 LIMITED" зареєстрована у республіці Кіпр з 27.10.2016. Апостиль виданий компанії "AGROPROSPERIS 2 LIMITED" головою відділу прибуткових податків А. Хаджидеметріу, засвідчений постійним секретарем Міністерства юстиції та з питань громадського порядку Кіпру у м. Нікосії Хризі Блітса 26.04.2018 № 87721/18. Переклад документа з англійської мови на українську мову зроблено перекладачем Кузьменко І.С. , справжність підпису якого засвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Мінюкова-Кручина Т.П. (реєстраційний № 100).

На підтвердження того факту, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір станом на 2019 рік, позивач надав податкове свідоцтво резидента, видане 27.02.2019 Податковим управлінням 1472 Нікосії Міністерства фінансів Республіки Кіпр, яким засвідчено, що компанія "AGROPROSPERIS 2 LIMITED" зареєстрована у республіці Кіпр з 27.10.2016. Апостиль виданий компанії "AGROPROSPERIS 2 LIMITED" головою відділу прибуткових податків А. Хаджидеметріу, засвідчений постійним секретарем Міністерства юстиції та з питань громадського порядку Кіпру у м. Нікосії Хризі Блітса 01.03.2019 № 41059/19. Переклад документа з англійської мови на українську мову зроблено перекладачем ОСОБА_1 , справжність підпису якого засвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Мінюкова-Кручина Т.П. (реєстраційний № 78).

На підтвердження того факту, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір станом на 2020 рік, позивач надав податкове свідоцтво резидента, видане 04.03.2020 Податковим управлінням 1472 Нікосії Міністерства фінансів Республіки Кіпр, яким засвідчено, що компанія "AGROPROSPERIS 2 LIMITED" зареєстрована у республіці Кіпр з 27.10.2016. Апостиль виданий компанії "AGROPROSPERIS 2 LIMITED" головою відділу прибуткових податків А. Хаджидеметріу, засвідчений постійним секретарем Міністерства юстиції та з питань громадського порядку Кіпру у м. Нікосії В. Іоанну 13.03.2020 № 49911/20. Переклад документа з англійської мови на українську мову зроблено перекладачем ОСОБА_1 , справжність підпису якого засвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Мінюкова-Кручина Т.П. (реєстраційний №290).

Надані позивачем документи відповідають вимогам як міжнародного, так і національного законодавства. Зазначені обставині визнаються сторонами, зокрема, як було зазначено вище, відповідач не заперечує тієї обставини, що компанія "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" була резидентом Республіки Кіпр у розумінні Конвенції у спірні періоди і надавала позивачу довідки на підтвердження цьому, видані компетентним (уповноваженим) органом Республіки Кіпр, які відповідають вимогам ст. 103 (пп. 103.4-103.5) ПК України.

Водночас, спір у цій справі фактично виник у зв`язку із невизнання ГУ ДПС права позивача на застосування зменшеної ставки оподаткування податком з доходів нерезидента із джерелом їх походження з України у розмірі 2% у 2017-2019 роках та 5% у 2020 році, з посиланням на те, що компанія «АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД» не була бенефіціарним власником процентного доходу, отриманого від Товариства, оскільки, на думку ГУ ДПС, здійснювала подальше перерахування процентів на користь компанії NСН.

Аналізуючи доводи податкового органу, та надані сторонами докази, суд зауважує, що сам по собі факт укладення договору про реструктуризацію у 2016 році не підтверджує того, що компанія "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" не була бенефіціарним власником процентного доходу, отриманого від ТОВ "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" у 2017-2020 роках.

Так, ну думку відповідача, компанія «АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД» не є кінцевим отримувачем грошових коштів, виплачених українським підприємством у вигляді процентів, та їх бенефіціарним власником, а є лише проміжним агентом (здійснює транзит), оскільки «АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД» отримала всі права на кредити (тіло позики та нараховані проценти), які були видані українським підприємствам, в результаті зміни структури внутрішньогрупового фінансування групи компаній Агропросперіс, в обмін на випущені привілейовані акції передані власному акціонеру «Амаріста».

Однак, суд звертає увагу, що договір про реструктуризацію від 01.12.2016 року було укладено з метою передачі функції фінансування в межах групи компанії "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД", при чому за наслідками укладення такого Договору компанія "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" набула права вимоги до українських компаній групи, включаючи позивача, за кредитними договорами, стороною яких вона стала.

Відповідач не наводить жодного доказу в Акті перевірки на підтвердження того, що в результаті укладення Договору про реструктуризацію від 01.12.2016 року компанія "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" набула статусу агента або особи, що виконує лише посередницькі функції щодо доходу, отримуваного за кредитними договорами, стороною яких вона стала.

Більше того, як вбачається з Додаткових угод № 7 та № 9 від 17.11.2017 року до Кредитних договорів, на які також послався і Відповідач в Акті перевірки, позивач та компанія "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" підтвердили, що (а) остання не є агентом, номінальним утримувачем (номінальним власником) чи посередником щодо доходу, отримуваного за такими Кредитними договорами, і є власником прав вимоги за Кредитними договорами; (б) у компанії "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" не існує зобов`язань з передання отриманих за Кредитними договорами процентів третім особам.

Натомість позивачем було надано: власні письмові підтвердження "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" про те, що вони є бенефіціарним власником отримуваного доходу; довідку-підтвердження компетентного органу Республіки Кіпр про суму процентних доходів та "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД"; сертифікат резидентності; свідоцтво про склад Ради директорів та Секретаря "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД", яким підтверджено, що до складу Ради директорів входять лише громадяни та резиденти Кіпру.

Відповідач же не вказує яким чином факт зміни структури внутрішньогрупового фінансування у 2016 році може довести відсутність у компанії "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" статусу бенефіціарного власника процентного доходу, отриманого від позивача у 2017-2020 роках.

У постанові від 21.03.2018 у справі № 803/1005/17 Верховний Суд відзначив, що чинним законодавством не передбачено ні уповноваженого органу, ні форми звітності, на підставі яких резидент міг би документально підтвердити фактичне право на одержання доходу (статус бенефіціарного власника). Водночас у разі заперечення обставин щодо бенефіціарного власника, обов`язок доказування зворотного в силу положень Кодексу адміністративного судочинства України покладається на контролюючий орган як на суб`єкта владних повноважень.

В іншій постанові від 14.08.2018 року у справі № 817/1045/17 Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду, аналізуючи подібні правовідносини, стороною яких виступала компанія тієї ж інвестиційної групи, що і "ЕЙТІЕС АГРІБІЗНЕС ІНВЕСТМЕНТС ЛІМІТЕД" зазначив, що "[…] проценти за користування позикою були перераховані на рахунок нерезидента - ATS AGRIBUSINESS INVESTMENTS LIMITED, Кіпр, а відповідачем, всупереч вимог процесуального Закону, не було надано доказів того, що вказаний нерезидент не має повноважень визначати подальшу економічну долю такого доходу у вигляді відсотків тобто не є бенефіціарним (фактичним) отримувачем доходу, а з наданих позивачем доказів, що наявні в матеріалах справи, не вбачається, що вказана компанія має будь - які зобов`язання щодо подальшого перерахування отриманого доходу (його більшої частини) іншому нерезиденту, як відсутні і будь-які обмеження щодо самостійного визначення подальшої економічної долі вказаного доходу, суд погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про необґрунтованість доводів контролюючого органу, що нерезидент - ATS AGRIBUSINESS INVESTMENTS LIMITED, Кіпр, не є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу у вигляді процентів за користування позикою, а відтак і безпідставність доводів контролюючого органу, щодо необхідності оподаткування виплаченого вказаній компанії доходу у вигляді відсотків за загальним правилом в розмірі 15%.".

Положеннями частин першої, другої статті 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд також зауважує, що повноваження щодо витребування, дослідження й аналізу первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, що свідчать про приховування (заниження) об`єктів оподаткування, несплату податків, зборів, обов`язкових платежів, порушення інших вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з метою визначення сум грошових зобов`язань та штрафних санкцій, є дискреційними повноваженнями і виключною компетенцією останніх. Своєю чергою, завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в справедливому, неупередженому та своєчасному вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, інакше було б порушено принцип поділу влади.

Отже, саме відповідач в межах реалізації покладених на нього функцій (ст.ст. 19-1, 75, 85 ПК України) уповноважений отримувати від платників податків у порядку, визначеному законодавством, документи про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов`язану з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, за результатами аналізу яких реалізує компетенцію в частині визначення сум грошових зобов`язань у порядку, визначеному пунктом 54.3 статті 54 ПК України.

Натомість адміністративний суд аналізує рішення контролюючого органу, ухвалене за результатами означених заходів на предмет його відповідності критеріям, визначеним частиною другою статті 2 КАС України.

Відповідач як суб`єкт владних повноважень в ході розгляду цієї справи не довів, що "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД" не має повноважень визначати подальшу економічну долю такого доходу у вигляді відсотків тобто не є бенефіціарним (фактичним) отримувачем доходу, а з наданих позивачем доказів, що наявні в матеріалах справи, не вбачається, що вказана компанія має будь-які зобов`язання щодо подальшого перерахування отриманого доходу (його більшої частини) іншому нерезиденту, як відсутні і будь-які обмеження щодо самостійного визначення подальшої економічної долі вказаного доходу.

За таких обставин, суд погоджується з доводами позивача про необґрунтованість доводів контролюючого органу, що нерезидент "АГРОПРОСПЕРІС 2 ЛІМІТЕД", Кіпр, не є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу у вигляді процентів за користування позикою, а відтак і безпідставність доводів контролюючого органу, щодо необхідності оподаткування виплаченого вказаній компанії доходу у вигляді відсотків за загальним правилом в розмірі 15%" та, як наслідок, протиправність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від № 9675142923 від 20.10.2023 року.

При цьому суд застосовує Правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 19.03.2025 у справі № 560/8133/24, яка сформована за аналогічних правовідносин (обставин) та в силу приписів ч. 5 ст. 242 КАС України є обов`язковою для врахування.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Згідно з позицією ЄСПЛ, викладеною, зокрема, у справі "Компанія Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції", заява № 36985/97, рішення від 23 липня 2002 року, п. 110, адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи повинні бути розглянуті на підставі наданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів мусять саме податківці.

Перевіривши обґрунтованість ключових доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх рішень та дій і докази, надані позивачем, суд приходить до переконання, що податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Вінницькій області від 07.02.2024 за № 0032842300 є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, у зв`язку з повним задоволенням позову, судові витрати позивача на сплату судового збору в розмірі 30280 грн. належить стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Миколаївській області.

Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 9675142923 від 20.10.2023.

Стягнути на корить Товариства з обмеженою відповідальністю "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" судовий збір в розмірі 30208 (тридцять тисяч двісті вісім гривень) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "ОЛЬВІЯЛАТІНВЕСТ" (вул. Келецька, 105, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 35520957)

Відповідач: Головне управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, код ЄДРПОУ ВП 44104027)

Рішення в повному обсязі складено: 22.04.2025 р.

Суддя підпис Крапівницька Н. Л.

Згідно з оригіналом Суддя:

Секретар:

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.04.2025
Оприлюднено24.04.2025
Номер документу126776384
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на доходи фізичних осіб

Судовий реєстр по справі —120/530/24

Ухвала від 12.06.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Рішення від 04.04.2025

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Ухвала від 03.02.2025

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Ухвала від 08.01.2025

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Ухвала від 01.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 20.08.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Ухвала від 07.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 02.07.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Постанова від 02.07.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні