Рішення
від 22.04.2025 по справі 640/5897/22
НЕ ВКАЗАНО

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 квітня 2025 року Справа№640/5897/22

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дмитрієва В.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю АКОРД ГРУП до Головного управління ДПС у м. Києві, Державної податкової служби України визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю АКОРД ГРУП до Головного управління ДПС у м. Києві (далі Відповідач 1), Державної податкової служби України (далі Відповідач 2) про визнання протиправним та скасування Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві №3533095/37219763 від 16 грудня 2021 року та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну №2344 від 05 жовтня 2021 року датою її подання.

В обґрунтування позову зазначено, що після зупинення реєстрації податкової накладної позивачем подано до контролюючого органу всі необхідні пояснення та документи, які були достатніми для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної, які податковий орган не перевірив та не взяв до уваги при прийнятті оскаржуваного рішення. При цьому позивач вказав, що формою рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних передбачено, що при прийнятті цих рішень комісії слід підкреслити ті документи з наведеного переліку, які не були надані платником податків, проте жоден документ у спірному рішенні не підкреслений, а тому залишається незрозумілим, відсутність якого з документів зумовила висновок комісії про відмову в реєстрації податкової накладної.

Відповідач 1 надав відзив на адміністративний позов у якому вказав, що позивачем були надані пояснення та копії відповідних документів, з яких неможливо підтвердити реальність здійснення господарської операції, відображеній в спірній податковій накладній.

При цьому за результатами розгляду наданих пояснень та копій документів від ТОВ «АКОРД ГРУП» Комісією ГУ ДПС у м. Києві прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних з підстав ненадання первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі розрахунків фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Відповідач - 2 позов не визнав, надав відзив на адміністративний позов за змістом якого просив відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування своєї позиції зазначив, що податкова служба діяла у межах та у спосіб, визначений Податковим кодексом України, задля забезпечення адміністрування та справляння обов`язкових платежів на території України. Вказав, що у квитанції вказано конкретні підстави неприйняття спірної податкової накладної, проте позивачем ні до податкового органу, ні до суду не надано достатніх доказів, які б підтвердили реальність здійснення господарських операцій. Отже, позивачем не дотримано вимог «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», щодо надання контролюючому органу платником податків письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено, надання платником податку відповідних копій документів.

Ухвалою судді Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.02.2022 відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Ухвалою судді Донецького окружного адміністративного суду від 14.02.2025 адміністративну справу №640/5897/22 прийнято до провадження.

Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив на нього, суд встановив наступне.

Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю АКОРД ГРУП (далі ТОВ АКОРД ГРУП) зареєстроване як юридична особа та включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань (код ЄДРПОУ 37219763) з 21.07.2010, є платником податку на доданку вартість.

Основним видом діяльності підприємства є: 46.44 Оптова торгівля фарфором, скляним посудом і засобами для чищення.

Судом встановлено, що між ТОВ АКОРД ГРУП (Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «РЦ НЕОПОЛІС» (ЄДРПОУ 43989806) (Покупець) був укладений Договір поставки товару №29/09-01 від 29 вересня 2021 року (далі Договір), пунктом 1.1. якого визначалося, що Постачальник приймає на себе зобов`язання поставляти і передавати у власність Покупцеві, а Покупець приймає зобов`язання оплатити прийняти та оплатити Товар.

05 жовтня 2021 року ТОВ «РЦ НЕОПОЛІС» здійснило попередню оплату за посуд для ресторану за договором №29/09-01 від 29.09.2021 та згідно специфікації № 2 від 29.09.2021, що підтверджується платіжним дорученням № 212 від 05.10.2021. По факту оплати товару було складено податкову накладну №2344 від 05.10.2021р.

13 жовтня 2021 року ТОВ АКОРД ГРУП частково поставив ТОВ «РЦ НЕОПОЛІС» товар, що підтверджується видатковою накладною №2282 від 13.10.2021, а саме: «BarLiqueur» Келих для коктейлю Асарulcо 480 мл. 6 шт.; «BarLiqueur» Келих для коктейлю Salsa 450мл. 6 шт.; «BarLiqueur» Keлих для Маргарити 340 мл. 6 шт.; «Oрега» Виделка столова 12 шт.; «Оpera» Ложка столова 12 шт.; «Орera» Ніж столовий 12 шт.; «QUADRO" Келих для коктейлю 360 мл. 6 шт.; «Ultra» Kелих для вина 450 мл. 6 шт.; «Ultra» Kелих для вина 552 мл. 6 шт.; «Ultra» Kелих для шампанського 185 мл. 6 шт.; «Weinland» Склянка висока 315 мл. 6 шт.; «Weinland» Cклянка для віск 350 мл. 6 шт.; «Weinland» Cтопка для горілки 80 мл. 6 шт.; Відро для льоду 1 шт., що також підтверджується товарно-транспортною накладною №Р2282 від 13 жовтня 2021 року.

28 жовтня 2021 року ТОВ АКОРД ГРУП» поставив ТОВ «РЦ НЕОПОЛІС» решту товару, що підтверджується видатковою накладною №2389 від 28.10.2021, а саме: «BarLiqueur» Келих для коктейлю Асарulcо 480 мл. 114 шт.; «BarLiqueur» Келих для коктейлю Salsa 450мл. 36 шт.; «BarLiqueur» Keлих для Маргарити 340 мл. 108 шт.; «Bistro» келих для пива 400 мл. 78 шт.; «Colombian Mugs» Кружка для лате 260 мл. 108 шт.; «Fluid» Графін для вина 500 мл. (без кришки) 50 шт.; «Fluid» Графін для вина 1 л. (без кришки) 130 шт.; «Beer Ultimate» Келих 570 мл. 106 шт.; «Oреrа» Виделка десертна 300 шт.; «Oреrа» Виделка столова 408 шт.; «Оpera» Ложка кавова 102 шт.; «Оpera» Ложка столова 138 шт.; «Оpera» Ложка чайна 162 шт.; «Орera» Ніж десертний 300 шт.; «Орera» Ніж столовий 408 шт.; «Pepite» Креманка 200 мл, 42 шт.; «QUADRO" Келих для молочних коктейлю 360 мл. 78 шт.; «Ultra» Kелих для вина 450 мл. 96 шт.; «Ultra» Kелих для вина 552 мл. 144 шт.; «Ultra» Kелих для шампанського 185 мл. 96 шт.; «Weinland» Декантер 750 мл., h-213 мм, d-194 мм. 15 шт.; «Weinland» Склянка висока 315 мл. 288 шт.; «Weinland» Cклянка для віскі 350 мл. 54 шт.; «Weinland» Cтопка для горілки 80 мл. 54 шт.; Відро для льоду 59 шт.; Відро для шампанського, Empire, Індія 20 шт.; Кошик для хліба овальний 230х150 мм, 40 шт.; Лопатка для торта 45 шт.; Совок металевий 7 шт., що також підтверджується товарно-транспортною накладною №Р2378 від 28 жовтня 2021 року.

При цьому, придбання реалізованого товару здійснювалася ТОВ АКОРД ГРУП» у наступних суб`єктів господарювання:

1) Товариства з обмеженою відповідальністю «АКОРД Ф.Є.А.» (ЄДРПОУ 38265885) на підставі Договору поставки товару №01/11-01 від 01 листопада 2018 року;

2) Приватного підприємства «ГЕЛІОС-ВАН» (ЄДРПОУ 37439444) на підставі Договору поставки №62021 від 01 січня 2021 року;

3) фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на підставі Договору поставки товару б/н від 02 січня 2019 року;

4) Приватної науково-виробничої фірми «АКЦЕНТ» (ЄДРПОУ 30983056) на підставі договору поставки.

05 жовтня 2021 року ТОВ АКОРД ГРУП» було складено податкову накладну №2344 та подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 01 листопада 2021 року.

Згідно квитанції від 01 листопада 2021 року, реєстрація податкової накладної №2344 зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, оскільки коди УКТЗЕД/ ДКПП товару/послуг 8211, 8215 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо подати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Додатково повідомлено: показник «D»=6803%, «Р»=378772,35.

10.12.2021 ТОВ АКОРД ГРУП» було подано до Головного Управління ДПС у м. Києві, пояснення щодо реєстрації податкової накладної що підтверджується квитанцією №2 від 10.12.2021.

До пояснення були надані документи, щодо підтвердження інформації зазначеної в податковій накладній для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме:

1) Договір поставки №29/09-01 від 29 вересня 2021 року;

2) Платіжне доручення № 212 від 05.10.2021 року;

3) Видаткова накладна №2282 від 13.10.2021 року;

4) Товарно-транспортна накладна №Р2282 від 13 жовтня 2021 року;

5) Видаткова накладна 2389 від 28.10.2021 та ТТН Р2378 від 28.10.2021 року;

6) Договір поставки товару №01/11-01 від 01 листопада 2018 року;

7) Договір поставки №62021 від 01 січня 2021 року;

8) Договір поставки товару б/н від 02 січня 2019 року;

9) Видаткова накладна №45 від 20 квітня 2021 року;

10) Рахунок на оплату №45 від 20 квітня 2021 року;

11) Видаткова накладна №55 від 13 травня 2021 року;

12) Рахунок на оплату №55 від 13 травня 2021 року;

13) Видаткова накладна №56 від 03 вересня 2021 року;

14) Рахунок на оплату №58 від 03 вересня 2021 року;

15) Видаткова накладна №91 від 20 липня 2021 року;

16) Рахунок на оплату №91 від 20 липня 2021 року;

17) Видаткова накладна №92 від 26 липня 2021 року;

18) Рахунок на оплату №92 від 26 липня 2021 року;

19) Видаткова накладна №103 від 17 грудня 2020 року;

20) Рахунок на оплату № 105 від 16 грудня 2020 року;

21) Видаткова накладна №104 від 16 серпня 2021 року;

22) Рахунок на оплату № 102 від 16 серпня 2021 року;

23) Видаткова накладна №104 від 17 грудня 2020 року;

24) Рахунок на оплату № 106 від 16 грудня 2020 року;

25) Видаткова накладна №109 від 01 вересня 2021 року;

26) Рахунок на оплату № 107 від 01 вересня 2021 року;

27) Видаткова накладна №117 від 01 жовтня 2021 року;

28) Рахунок на оплату № 115 від 01 жовтня 2021 року;

29) Видаткова накладна №683 від 16 липня 2021 року;

30) Видаткова накладна №772 від 16 серпня 2021 року;

31) Видаткова накладна №774 від 15 вересня 2021 року;

32) Видаткова накладна №865 від 17 серпня 2021 року;

33) Видаткова накладна №1036 від 07 жовтня 2021 року;

34) Видаткова накладна №608010 від 08 червня 2021 року;

35) Видаткова накладна №914013 від 14 вересня 2021 року;

36) Платіжне доручення №5021 від 09 липня 2020 року;

37) Платіжне доручення №5023 від 10 липня 2020 року;

38) Платіжне доручення №5499 від 20 січня 2021 року;

39) Платіжне доручення №5506 від 20 січня 2021 року;

40) Платіжне доручення №5506 від 20 січня 2021 року;

41) Платіжне доручення №5506 від 20 січня 2021 року;

42) Платіжне доручення №5513 від 21 січня 2021 року;

43) Платіжне доручення №5526 від 25 січня 2021 року;

44) Платіжне доручення №5528 від 25 січня 2021 року;

45) Платіжне доручення №5549 від 02 лютого 2021 року;

46) Платіжне доручення №5562 від 03 лютого 2021 року;

47) Платіжне доручення №5568 від 03 лютого 2021 року;

48) Платіжне доручення №5584 від 05 лютого 2021 року;

49) Платіжне доручення №5585 від 05 лютого 2021 року;

50) Платіжне доручення №5601 від 08 лютого 2021 року;

51) Платіжне доручення №5604 від 11 лютого 2021 року;

52) Платіжне доручення №5926 від 19 травня 2021 року;

53) Платіжне доручення №5955 від 27 травня 2021 року;

54) Платіжне доручення №5960 від 26 травня 2021 року;

55) Платіжне доручення №5972 від 08 червня 2021 року;

56) Платіжне доручення №5987 від 29 червня 2021 року;

57) Платіжне доручення №6107 від 12 серпня 2021 року;

58) Платіжне доручення №6109 від 12 серпня 2021 року;

59) Платіжне доручення №6117 від 11 серпня 2021 року;

60) Платіжне доручення №6122 від 31 серпня 2021 року;

61) Платіжне доручення №6124 від 31 серпня 2021 року;

62) Платіжне доручення №6137 від 31 серпня 2021 року;

63) Платіжне доручення №6151 від 03 вересня 2021 року;

64) Платіжне доручення №6169 від 14 вересня 2021 року;

65) Платіжне доручення №6170 від 14 вересня 2021 року;

66) Платіжне доручення №6171 від 14 вересня 2021 року;

67) Платіжне доручення №6245 від 27 вересня 2021 року;

68) Платіжне доручення №6286 від 06 жовтня 2021 року;

69) Платіжне доручення №6298 від 07 жовтня 2021 року;

70) Платіжне доручення №5470 від 12 січня 2021 року;

71) Платіжне доручення №5967 від 31 травня 2021 року.

Проте, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийняте рішення № 3533095/37219763 від 16 грудня 2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної №2344 від 05 жовтня 2021 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, зокрема первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання передачі товарів(робіт, послуг) з урахування наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Також зазначено, що «документи, які не надано, підкреслити».

Позивач скористався правом адміністративного оскарження та подав скаргу до Державної податкової служби України.

За результатом адміністративного оскарження спірного рішення, скарга позивача залишена без задоволення та рішення Комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних без змін, із зазначенням підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності типових форм та галузевої специфікації, накладних.

Позивач, не погоджуючись з рішеннями про відмову в реєстрації податкової накладної, вважаючи його незаконним та таким, що підлягає скасуванню, звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема: визначають вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюєПодатковий кодекс України.

Підпунктами 16.1.2 й 16.1.4 п.16.1 ст. 16 Податкового кодексу Українивстановлено, що платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Податковим обов`язком є обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи (п.36.1 ст. 36вказаногоКодексу).

Розділ V Податкового кодексу України(ст.ст. 180-211) регулює порядок нарахування та сплати податку на додану вартість, визначає платників податку, встановлює порядок реєстрації в якості платників ПДВ, визначає об`єкти оподаткування та розміри ставок податку, операції, які звільнені від оподаткування, а також, правила віднесення сум до складу податкового кредиту.

Відповідно до п.185.1 ст. 185цьогоКодексу, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з:

а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно достатті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю;

б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно достатті 186 цього Кодексу;

в) ввезення товарів на митну територію України;

г) вивезення товарів за межі митної території України;

е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.

Відповідно до п.187.1 ст. 187вказаногоКодексудатою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1 ст. 188 Податкового кодексу України).

Відповідно до п.201.1 ст. 201вказаногоКодексуна дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Для платників податку в разі здійснення постачання товарів/послуг, постачання яких має безперервний або ритмічний характер, встановлені особливі терміни складання податкової накладної (пп.201.4. ст. 201 Податкового кодексу України).

Відповідно до пп.14.1.60 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу Україниєдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з абз. 1 п.201.10 ст. 201вказаногоКодексу, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Граничні строки реєстрації податкової накладної встановлені п.201.10 ст. 201вказаногоКодексу.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абз. 5 п.201.10 ст. 201вказаногоКодексу).

Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу Україниреєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу УкраїниКабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 року № 1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктами 6 та 7 вказаного Порядку визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Отже, підставами для зупинення реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування є така відповідність:

1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;

2) відображеної в податковій накладній/розрахунку коригування операції хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції.

Критерії ризиковості здійснення операцій є додатком 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165.

Реєстрація поданих позивачем податкових накладних зупинена з посиланням на п. 1 Критерії ризиковості здійснення операцій, згідно з яким таким критерієм є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Відповідно до п.п. 10 та 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

З 14.12.2019 року набрав чинностінаказ Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, яким затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затвердженийнаказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту201.16 статті 201 Податкового кодексу України(далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 цього Порядку визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Відповідно до п. 5 Порядку перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з п.п. 6 та 9 вказаного Порядку письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Згідно з п.п. 3 та 10 вказаного Порядку комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Відповідно до п. 11 Порядку комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як встановлено судом, після отримання квитанцій від 01.11.2021, про зупинення реєстрації податкової накладної №2344, позивачем як платником податків в порядку, встановленому законодавством, до контролюючого органу 10.12.2021 подані пояснення разом щодо підтвердження реальності здійснення операції по податковій накладній №2344 від 05.10.2021 та копії документів, на підтвердження реальності здійснення господарської операції, зазначеної у цій податковій накладній.

Разом з тим, за результатом розгляду письмових пояснень та копій документів, що подані платником податків, комісією регіонального рівня контролюючого органу щодо поданої позивачем податкової накладної прийнято рішення про відмову її реєстрації в Єдиному реєстрі спірних податкових накладних.

Як зазначено вище, причиною відмови у реєстрації податкових накладних Головне управління ДПС у м. Києві зазначає, як не надання платником податку відповідних копій документів.

При цьому, з квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних від 01.11.2021 вбачається, що податковим органом конкретно не вказано, чого саме мають стосуватися пояснення позивача та не вказано, які саме документи має надати позивач.

Також рішення від 16.12.2021 №3533095/37219763 не містить чіткого переліку документів відсутніх для здійснення реєстрації податкової накладної №2344 від 05.10.2021.

З приводу наведеного суд зазначає, що форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затвердженийнаказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520(додаток до вказаного Порядку).

Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.

Спірні рішення відповідача не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для їх прийняття, а лише містить загальне посилання про те, що причиною його прийняття є ненадання платником податку копій первинних документів.

У рішенні не зазначено, яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, які, на думку контролюючого органу, мали би бути представлені платником податку щодо спірної господарської операції. Не зазначено також, які норми законодавства порушені позивачем при складанні конкретних первинних документів за спірним договором поставки товару №29/09-01 від 29.09.2021.

Суд зауважує, що рішення відповідача - 1 про відмову в реєстрації податкових накладних є актом індивідуальної дії.

Правовий акт індивідуальної дії виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований.

Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер.

Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» від 01.07.2003 вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Суд зазначає, що рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Натомість, рішення про відмову у реєстрації податкової накладної у даному випадку не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжують його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку позивача виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

З огляду на викладені обставини, суд дійшов висновку про безпідставність та невмотивованість оскаржуваного рішення відповідача 1, оскільки воно не містить чіткої підстави їх прийняття та визначень необхідних до надання документів, що свідчить про їх необґрунтованість.

Разом з тим, позивач надав всі первинні документи, що підтверджують здійснення спірної господарської операції.

При виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин, судом враховуються, в тому числі, правові позиції, наведені в постановах Верховного Суду від 06.02.2018 року в справі №816/166/15-а, від 11.09.2018 року в справі №816/909/17, від 05.02.2019 року в справі №813/123/16.

Суд зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Можливість же надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.

Вищевказані висновки суду відповідають висновкам Верховного Суду викладеним у постанові від 11.04.2024 у справі №500/4244/22.

Інші доводи сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують.

Відповідно до частини 3статті 245 КАС України, яка визначає повноваження суду при вирішенні справи, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта, суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію поданою позивачем податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, матеріали справи не містять.

З метою ефективного захисту та відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, виходячи з наведених вимог законодавства, підлягають задоволенню також вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АКОРД ГРУП» №2344 від 05 жовтня 2021 року датою її фактичного подання.

З огляду на наведене вище, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Положеннями ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Так, матеріалами справи підтверджується сплата позивачем судового збору у розмірі 2481 грн.

Оскільки позовні вимоги задоволені щодо скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві , отже за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління у м. Києві на користь позивача слід стягнути судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2481 грн.

Керуючись ст.ст. 2,5-10, 72-80, 159, 160, 171, 199-204, 205, 246, 250, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю АКОРД ГРУП до Головного управління ДПС у м. Києві, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішення, - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3533095/37219763 від 16 грудня 2021 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №2344 від 05 жовтня 2021 року Товариства з обмеженою відповідальністю АКОРД ГРУП.

Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: Львівська площа, 8, м. Київ, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну №2344 від 05 жовтня 2021 року, що складена Товариства з обмеженою відповідальністю АКОРД ГРУП (місцезнаходження: вул. Черчиля Вінстона, б. 83, м. Київ, код ЄДРПОУ 37219763) фактичною датою її подання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві (місцезнаходження: м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19, ЄДРПОУ 44116011) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АКОРД ГРУП (місцезнаходження: вул. Черчиля Вінстона, б. 83, м. Київ, код ЄДРПОУ 37219763) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2481 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя В.С. Дмитрієв

СудНе вказано
Дата ухвалення рішення22.04.2025
Оприлюднено24.04.2025
Номер документу126778611
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —640/5897/22

Рішення від 22.04.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Ухвала від 14.02.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Каракашьян С.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні