Справа № 420/13067/24
У Х В А Л А
22 квітня 2025 року
м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Вікторії ХОМ`ЯКОВОЇ, розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1
до Одеського квартирно-експлуатаційного управління,
військової частини НОМЕР_1 ,
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Одеського квартирно-експлуатаційного управління (далі - відповідач-1), військової частини НОМЕР_1 (далі - відповідач-2), в якій позивач просить:
визнати протиправними дії Одеського квартирно-експлуатаційного управління щодо обчислення та виплати ОСОБА_1 у період з 01.02.2020 по 31.10.2021 грошового забезпечення, грошової допомоги на оздоровлення за 2020-2021 роки, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань за 2020-2021 роки, без врахування розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня відповідного календарного року;
зобов`язати Одеське квартирно-експлуатаційне управління здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату за період з 01.02.2020 по 31.10.2021 грошового забезпечення, грошової допомоги на оздоровлення за 2020-2021 роки, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань за 2020-2021 роки, з урахуванням посадового окладу та окладу за військовим званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого у 2020 році - Законом України Про Державний бюджет України на 2020 рік станом на 01.01.2020, у 2021 році - Законом України Про Державний бюджет України на 2021 рік станом на 01.01.2021, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно додатків 1 і 14 до постанови Кабінет Міністрів України Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб від 30.08.2017 № 704, та провести його виплату з урахуванням раніше виплачених сум, а також із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.01.2004 № 44;
визнати протиправними дії Військової частини НОМЕР_1 щодо обчислення та виплати ОСОБА_1 у період з 01.11.2021 по 31.03.2024 грошового забезпечення, грошової допомоги на оздоровлення за 2022-2024 роки, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань за 2022 рік, одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби, грошової компенсації за всі не використані за час проходження військової служби дні щорічної основної відпустки та додаткової відпустки як учаснику бойових дій, без врахування розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня відповідного календарного року;
зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату за період з 01.11.2021 по 31.03.2024 грошового забезпечення, грошової допомоги на оздоровлення за 2022-2024 роки, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань за 2022 рік, одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби, грошової компенсації за всі не використані за час проходження військової служби дні щорічної основної відпустки та додаткової відпустки як учаснику бойових дій, з урахуванням посадового окладу та окладу за військовим званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого у 2021 році - Законом України Про Державний бюджет України на 2021 рік станом на 01.01.2021, у 2022 році - Законом України Про Державний бюджет України на 2022 рік станом на 01.01.2022, у 2023 році - Законом України Про Державний бюджет України на 2023 рік станом на 01.01.2023, у 2024 році - Законом України Про Державний бюджет України на 2024 рік станом на 01.01.2024, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно додатків 1 і 14 до постанови Кабінет Міністрів України від 30.08.2017 № 704, та провести його виплату з урахуванням раніше виплачених сум, а також із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.01.2004 № 44.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач з 20.04.2016 до 31.10.2021 включно проходив військову службу у Південному територіальному управлінні внутрішнього аудиту. Фінансове забезпечення Південного територіального управління внутрішнього аудиту здійснювалося Квартирно-експлуатаційним відділом м. Одеса, яке з 02.06.2023 перейменовано на Одеське квартирно-експлуатаційне управління. В подальшому, у період з 01.11.2021 до 31.03.2024 включно позивач проходив військову службу у Центральному територіальному управлінні внутрішнього аудиту, після перейменування у 3 територіальному управлінні внутрішнього аудиту м. Вінниця. Фінансове забезпечення Центрального територіального управління внутрішнього аудиту (3 територіального управління внутрішнього аудиту м. Вінниця) здійснювалось Військовою частиною НОМЕР_1 . Грошове забезпечення позивача за період з 01.02.2020 року по 31.03.2024 року включно, а також грошова допомога на оздоровлення за 2020-2024 роки, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань за 2020-2024 роки підлягали розрахунку із урахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня відповідного року, проте нараховувалось в заниженому розмірі, а саме із розрахунку розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018, тобто 1762 грн. Позивач вважає такі дії відповідача протиправними, оскільки посадовий оклад, оклад за військове звання при обчисленні грошового забезпечення грошових допомог повинні визначатись шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який встановлений на 1 січня календарного року на тарифний коефіцієнт.
Ухвалою суду від 02.05.2024 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (ст.262 КАС України).
14.05.2024 року до суду надійшов відзив військової частини НОМЕР_1 , в якому відповідач-2 зазначає, що порядок і розміри грошового забезпечення військовослужбовців, відряджених до державних органів, підприємств, установ, організацій, а також державних та комунальних навчальних закладів для виконання завдань в інтересах оборони держави та її безпеки із залишенням на військовій службі, визначаються Кабінетом Міністрів України. 30.08.2017 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", якою збільшено розмір грошового забезпечення військовослужбовців (далі - Постанова КМУ №704). Пунктом 4 Постанови КМУ № 704 в редакції, чинній на момент прийняття постанови, визначено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14. До постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року № 704 були внесені зміни, внаслідок яких пункт 4 Постанови КМУ № 704 викладено у новій редакції, а саме: "4. Установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2018, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14". Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 року у справі № 826/6453/18, яка набрала законної сили 29.01.2020 року, визнано протиправним та скасовано п. 6 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб». Таким чином, з 29.01.2020 року з дня набрання законної сили рішенням у справі № 826/6453/18 пункт 6 постанови КМ України № 103 втратив чинність та була відновлена дія п. 4 постанови КМ України № 704 у первісній редакції. Тому відповідач-2 вважає, що діє на підставі та у межах, передбачених діючим законодавством України і підстави для визнання зазначених дій протиправними відсутні.
21.05.2024 до суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач заперечує проти доводів відповідача-2 та просить задовольнити позов в повному обсязі.
22.05.2024 надійшов відзив від Одеського квартирно-експлуатаційного управління, в якому відповідач-1 просить відмовити в задоволенні позову з обґрунтуванням підстав для відмови у задоволенні позову аналогічних до відзиву відповідача-2. Вважає себе неналежним відповідачем, оскільки перед звільненням позивач проходив службу у 3-му територіальному управлінні внутрішнього аудиту, фінансове забезпечення якого здійcнювалось військовою частиною НОМЕР_1 , остання і повинyа виплатити позивачу всі належні йому суми грошового забезпечення.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Учасники справи з клопотанням про розгляд справи у судовому засіданні до суду не звертались.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст. ст. 72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.
ОСОБА_1 з 20.04.2016 до 31.10.2021 включно проходив військову службу у Південному територіальному управлінні внутрішнього аудиту.
Фінансове забезпечення Південного територіального управління внутрішнього аудиту здійснювалося Квартирно-експлуатаційним відділом м. Одеса, що з 02.06.2023 перейменовано на Одеське квартирно-експлуатаційне управління.
Наказом Міністра оборони України (по особовому складу) від 20.10.2021 № 506 полковника ОСОБА_1 призначено на посаду начальника Центрального територіального управління внутрішнього аудиту.
Наказом начальника Південного територіального управління внутрішнього аудиту (по стройовій частині) від 01.11.2021 №269 полковника ОСОБА_1 , начальника відділу аудиту управління коштами, обліку та звітності заступника начальника Південного територіального управління внутрішнього аудиту, виключено зі списків особового складу та знято з усіх видів забезпечення з 31.10.2021 у зв`язку з його переведенням до нового місця служби. Під час проходження військової служби нарахування та виплата грошового забезпечення у період з 01.02.2020 до 31.10.2021 проводилося без врахування розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня відповідного календарного року.
05.04.2024 представником позивача було скеровано до Одеського квартирно-експлуатаційного управління адвокатський запит № 94/24, в якому витребувано довідку про виплачене ОСОБА_1 грошове забезпечення за період проходження військової служби з 01.02.2020 до 31.10.2021, із зазначенням всіх складових видів грошового забезпечення у тому числі допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань.
У відповідь на адвокатський запит відповідачем-1 скеровано лист № 1757 від 18.04.2024, до якого долучено довідку про грошове забезпечення позивача за період з 01.01.2020 по 31.10.2021. Із довідки, вбачається, що розмір посадового окладу та оклад за військовим званням визначався позивачу, шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018р., на відповідний тарифний коефіцієнт (Додатки 1 та 14 до Постанови № 704).
Наказом директора Департаменту внутрішнього аудиту Міністерства оборони України (по стройовій частині) № 55 від 01.11.2021 полковника ОСОБА_1 , призначеного наказом Міністра оборони України (по особовому складу) від 20.10.2021 на посаду начальника Центрального територіального управління внутрішнього аудиту, визнано таким, що з 01 листопада 2021 року справи та посаду прийняв і приступив до виконання службових обов`язків.
У період з 01.11.2021 до 31.03.2024 включно ОСОБА_1 проходив військову службу у Центральному територіальному управлінні внутрішнього аудиту, а після перейменування у 3 територіальному управлінні внутрішнього аудиту м. Вінниця. Фінансове забезпечення Центрального територіального управління внутрішнього аудиту (3 територіального управління внутрішнього аудиту м. Вінниця) здійснювалось військовою частиною НОМЕР_1 .
Наказом начальника 3 територіального управління внутрішнього аудиту м. Вінниця № 63 від 28.03.2024 позивач був звільнений у відставку за станом здоров`я.
Позивач, вважаючи протиправними дії відповідачів щодо визначення розміру грошового забезпечення та інших виплат без врахування розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого Законами України про Державний бюджет України, звернувся до суду з позовом.
Положенням ч. 4 ст. 9 КАС України передбачено, що суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.
Пунктом 9 частини 1статті 4 КАС України, встановлено, що відповідач це суб`єкт владних повноважень, а у випадках, визначених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача.
Згідно положень статті 46 КАС України сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач. Відповідачем в адміністративній справі є суб`єкт владних повноважень, якщо інше не встановлено цим Кодексом.
Так, відповідно до частини 3 ст. 48 КАС України якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача. Якщо позивач не згоден на заміну відповідача іншою особою, суд може залучити цю особу як другого відповідача (ч. 4 ст. 48 КАС України).
Пунктом 8 Порядку виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 07.06.2018 №260 , передбачено, що грошове забезпечення виплачується за місцем перебування військовослужбовців на грошовому забезпеченні на підставі наказу командира.
У відповідності до наказу Міністерства оборони України №280 від 22.05.2017 "Про організацію фінансового забезпечення військових частин, установ та організацій Збройних Сил України" (надалі - Наказ №280) розроблено правила організації фінансового забезпечення військових частин, установ та організацій Збройних Сил України.
У відповідності до Наказу №280 фінансове забезпечення військової частини здійснюється відповідно до чинного законодавства України, цих Правил, вказівок та роз`яснень Департаменту фінансів Міністерства оборони України, забезпечувальних фінансових органів та відповідних служб забезпечення (в межах їх відповідальності).
Військова частина, не включена до мережі розпорядників бюджетних коштів, зараховується на фінансове забезпечення до військової частини - розпорядника коштів третього рівня на підставі відповідних директив (рішень).
Командир військової частини, зарахованої на фінансове забезпечення до військової частини - розпорядника коштів третього рівня, організовує своєчасне оформлення та подання розпоряднику коштів усіх документів, необхідних для здійснення належного фінансового забезпечення військової частини.
У відповідності до Наказу №280 фінансове забезпечення - це система заходів, що включає фінансове планування, отримання, зберігання, економне, ефективне і цільове використання коштів відповідно до вимог чинного законодавства України, організацію обліку та звітності з метою виконання військовою частиною покладених на неї завдань.
Начальник фінансового органу військової частини - розпорядника коштів третього рівня, до якої на фінансове забезпечення зараховані інші військові частини, розробляє положення про спільне фінансове господарство, в якому зазначаються права та обов`язки, порядок взаємодії посадових осіб щодо здійснення фінансового забезпечення таких військових частин, у тому числі щодо своєчасного оформлення та подання до фінансового органу військової частини - розпорядника коштів необхідних документів (розпорядчих, розрахункових, фінансово-планових тощо). Зазначене положення затверджується командиром військової частини - розпорядником коштів третього рівня, погоджується забезпечувальним фінансовим органом та доводиться до військових частин, які зараховані на фінансове забезпечення.
Первинні документи, заявки на кошти, платіжні доручення, грошові атестати військовослужбовців, розрахунково-платіжні відомості на виплату грошового забезпечення військовослужбовцям, заробітної плати працівникам та інші виплати підписують посадові особи розпорядника коштів та посадові особи (виконавці документів) військової частини, яка знаходиться на фінансовому забезпеченні.
Облікова політика, організація бухгалтерського обліку, проведення обов`язкової інвентаризації, план рахунків бухгалтерського обліку, робоча кореспонденція рахунків та графік документообігу визначаються єдиними наказами командира військових частин. в яких проходив військову службу позивач та є обов`язковими дня виконання посадовими особами військових частин - розпорядників коштів. Тому суд вважає за необхідне залучити до розгляду справи співвідповідачів - Південне територіальне управління внутрішнього аудиту та 3 територіальне управління внутрішнього аудиту м. Вінниця, в яких безпосередньо проходив військову службу позивач та якими здійснювалось нарахування грошового забезпечення.
Відповідно до ч.6 ст.48 КАС України, після заміни сторони, залучення другого відповідача розгляд адміністративної справи починається спочатку.
Керуючись ст. ст. 7, 9, 77, 241-246, 248, 254, 294 КАС України, суд -
УХВАЛИВ:
Залучити до участі в розгляді справи в якості співвідповідачів - Південне територіальне управління внутрішнього аудиту (м. Одеса) та 3 територіальне управління внутрішнього аудиту (м. Вінниця). Відповідачам протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали подати до суду відзиви на позовну заяву. Роз`яснити відповідачам, що відповідно до частин 3, 4 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України до відзиву мають бути додані документи, що підтверджують надіслання (надання) відзиву і доданих до нього доказів іншим учасникам справи.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин справа буде вирішена за наявними матеріалами.
Зобов`язати позивача надіслати залученим відповідачам копії позовної заяви з додатками.
Витребувати у військової частини НОМЕР_1 належним чином засвідчену копію Положення про спільне фінансове господарство, в якому зазначаються права та обов`язки, порядок взаємодії посадових осіб щодо здійснення фінансового забезпечення військових частин НОМЕР_1 та 3 територіального управління внутрішнього аудиту.
Судовий розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін суддею одноособово.
Копію ухвали направити учасникам справи.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та не може бути оскаржена окремо від рішення суду.
Суддя Вікторія ХОМ`ЯКОВА
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2025 |
Оприлюднено | 24.04.2025 |
Номер документу | 126781266 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Хом'якова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні