Рішення
від 16.04.2025 по справі 160/3516/25
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 квітня 2025 року Справа № 160/3516/25 Суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Дєєв М.В. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНРТ ОЛАНВО»

до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України

про визнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

04.02.2025 року через систему «Електронний суд» до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНРТ ОЛАНВО» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якому позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 05.12.2024 року №12155173/42901668 про відмову у реєстрації податкової накладної від 21.12.2023 №7, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО»;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 21.12.2023 №7, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО», в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 06.12.2024 №12164479/42901668 про відмову у реєстрації податкової накладної від 21.12.2023 №8, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО»;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 21.12.2023 №8, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО», в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 06.12.2024 №12164478/42901668 про відмову у реєстрації податкової накладної від 21.12.2023 №9, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО»;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 21.12.2023 №9, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО», в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем було подано на реєстрацію до податкового органу податкові накладні від 21.12.2023 №7, від 21.12.2023 №8 та від 21.12.2023 №9, згідно квитанцій вказані накладні було отримано, але реєстрацію зупинено та запропоновано платнику податків подати додаткові документи та пояснення, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування. Первинні документи фінансово-господарської діяльності підприємства були подані до податкового органу. Вказані документи повністю підтверджують реальність господарської операції, за результатом якої складено податкові накладні, які надіслано для реєстрації. При цьому, рішеннями відповідача-1 було відмовлено у реєстрації вказаних податкових накладних, при цьому, в рішенні про відмову в реєстрації податкових накладних вказано як підставу для відмови надання платником податків копій документів, складених із порушенням законодавства, наявні ризикові операції, тобто, в оскаржуваних рішеннях не вбачається конкретної підстави відмови, а тому рішення, прийняті відповідачем-1 є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, у зв`язку з чим позивач просив позовні вимоги задовольнити.

06.02.2025 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду відкрито спрощене позовне провадження без виклику (повідомлення) сторін.

19.02.2025 року від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву відповідно до якого проти позову заперечувало та вказало, що оскаржувані рішення правомірні, та такі, що винесені відповідно до вимог діючого законодавства, оскільки платником податків не доведено здійснення господарської операції, у зв`язку з чим, підстави для їх скасування відсутні. З огляду на вказане відповідач-1 просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

19.02.2025 року від Державної податкової служби України надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого вказано, що рішення про відмову у реєстрації податкових накладних було прийнято комісією регіонального рівня відповідач вважає, що позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати вищезазначені податкові накладні є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні є передчасним.

20.02.2025 року від позивача надійшла відповідь на відзив, відповідно до якої вказано, що позивач заперечує всі доводи відповідачів наведені у відзивах на позовну заяву та вважає їх необґрунтованими та такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства.

28.02.2025 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду відмовлено у задоволенні клопотання відповідача-1 про розгляд справи за правилами загального позовного провадження або у судовому засіданні з викликом сторін.

Згідно з ч. ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню, з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що Товариство з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» (код ЄДРПОУ 42901668, далі - Товариство та/або Позивач) створене у 2019 році, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 12241020000089802. Товариство є платником податку на прибуток на загальних підставах та платником податку на додану вартість (ІПН 429016604633).

Основним видом діяльності Товариства є: Ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення (код КВЕД 33.12).

Іншими видами діяльності Товариства є: Виробництво інших машин і устатковання спеціального призначення, н.в.і.у. (код КВЕД 28.99), Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (код КВЕД 45.31), Діяльність посередників у торгівлі меблями, господарськими товарами, залізними та іншими металевими виробами (код КВЕД 46.15), Оптова торгівля машинами й устаткованням для добувної промисловості та будівництва (код КВЕД 46.63), Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням (код КВЕД 46.69), Неспеціалізована оптова торгівля (код КВЕД 46.90), Установлення та монтаж машин і устатковання (код КВЕД 33.20), Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів (код КВЕД 45.20), Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (код КВЕД 68.20).

Так, між Комунальним підприємством «ЧЕРКАСЬКЕ ЕКСПЛУАТАЦІЙНЕ ЛІНІЙНЕ УПРАВЛІННЯ АВТОМОБІЛЬНИХ ШЛЯХІВ» Черкаської міської ради (код ЄДРПОУ 05445296, Замовник, далі КП «ЧЕЛУАШ») і ТОВ «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» (код ЄДРПОУ 42901668, Виконавець) укладений договір №88 від 17.05.2023 про надання послуг, за умовами якого Виконавець зобов`язується надати послуги з технічного обслуговування транспортних засобів, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити такі послуги.

У серпні 2023 року між КП «ЧЕЛУАШ» та ТОВ «СЦ «ОЛАНВО» було узгоджено замовлення на надання послуг, відповідно до якого Виконавець зобов`язався здійснити заміну запасних частин та матеріалів на дорожній фрезі WIRTGEN W60R TO 1500.

08.08.2023 ТОВ «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» (Виконавець) надало КП «ЧЕЛУАШ» (Замовнику) рахунок на оплату №168 для оплати наданих послуг та матеріалів, на загальну суму 63 804,00 грн. (в т.ч. ПДВ 20% - 10 634,00 грн.).

КП «ЧЕЛУАШ» (Замовник) перерахувало в адресу ТОВ «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» (Виконавець) грошові кошти у розмірі 63 804,00 грн. (в т.ч. ПДВ 20% - 10 634,00 грн.), що підтверджується платіжною інструкцією від 19.12.2023 №612, які були зараховані на банківський рахунок ТОВ «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» 21.12.2023.

Відповідно до приписів ст.ст.187, 201 ПК України, датою зарахування коштів (з постачання послуг, оплата яких здійснюється за рахунок бюджетних коштів) на банківський рахунок ТОВ «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО», які надійшли 21.12.2023, складено податкову накладну від 21.12.2023 №9, та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також, у серпні 2023 року між КП «ЧЕЛУАШ» та ТОВ «СЦ «ОЛАНВО» було узгоджено замовлення на надання послуг, відповідно до якого Виконавець зобов`язався здійснити заміну запасних частин та матеріалів на екскаваторі-навантажувачі Caterpillar 428 TO 4000.

08.08.2023 ТОВ «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» (Виконавець) надало КП «ЧЕЛУАШ» (Замовнику) рахунок на оплату №170 для оплати наданих послуг та матеріалів, на загальну суму 60 960,00 грн. (в т.ч. ПДВ 20% - 10 160,00 грн.).

КП «ЧЕЛУАШ» (Замовник) перерахувало в адресу ТОВ «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» (Виконавець) грошові кошти у розмірі 60 960,00 грн. (в т.ч. ПДВ 20% - 10 160,00 грн.), що підтверджується платіжною інструкцією від 19.12.2023 №611, які були зараховані на банківський рахунок ТОВ «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» 21.12.2023.

Відповідно до приписів ст.ст.187, 201 ПК України, датою зарахування коштів (з постачання послуг, оплата яких здійснюється за рахунок бюджетних коштів) на банківський рахунок ТОВ «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО», які надійшли 21.12.2023, складено податкову накладну від 21.12.2023 №8, та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У листопаді 2023 року між КП «ЧЕЛУАШ» та ТОВ «СЦ «ОЛАНВО» було узгоджено замовлення на надання послуг, відповідно до якого Виконавець зобов`язався здійснити заміну запасних частин та матеріалів на міні-навантажувачі Caterpillar 246D3 TO 4000.

15.11.2023 ТОВ «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» (Виконавець) надало КП «ЧЕЛУАШ» (Замовнику) рахунок на оплату №215 для оплати наданих послуг та матеріалів, на загальну суму 45 090,00 грн. (в т.ч. ПДВ 20% - 7 515,00 грн.).

КП «ЧЕЛУАШ» (Замовник) перерахувало в адресу ТОВ «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» (Виконавець) грошові кошти у розмірі 45 090,00 грн. (в т.ч. ПДВ 20% - 7 515,00 грн.), що підтверджується платіжною інструкцією від 19.12.2023 №610, які були зараховані на банківський рахунок ТОВ «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» 21.12.2023.

Відповідно до приписів ст.ст.187, 201 ПК України, датою зарахування коштів (з постачання послуг, оплата яких здійснюється за рахунок бюджетних коштів) на банківський рахунок ТОВ «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО», які надійшли 21.12.2023, складено податкову накладну від 21.12.2023 №7, та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Однак, реєстрацію податкових накладних від 21.12.2023 №7, від 21.12.2023 №8 та від 21.12.2023 №9 було зупинено, про що повідомлено позивача квитанціями.

У квитанціях від 15.01.2024 зазначено, що: «ДОКУМЕНТ ЗБЕРЕЖЕНО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник D=33.2980%, Рпоточ=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.».

Товариством на адресу Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області було направлено повідомлення за №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, з доданням пояснення та належним чином оформлених копій документів (як додатки до повідомлення, у кількості 31 додатку), які засвідчують факт постачання послуг, та підтверджують дату виникнення податкового зобов`язання, в результаті чого і було складено податкову накладну від 21.12.2023 №7, а саме: договір №88 від 17.05.2023 з додатками, додаткову угоду №2 від 22.08.2023 з додатками до договору №88, рахунок на оплату №215 від 15.11.2023, платіжну інструкцію від 19.12.2023 №610 з датою валютування 21.12.2023, акт надання послуг №173 від 12.12.2023, оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за період 15.11.2023-21.12.2023, цивільно-правову угоду №10/12 від 10.12.2023, та інші, наявність матеріально-технічної бази, достатньої для ведення профільних видів господарської діяльності, місце зберігання товарів, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, а саме: наказ №1 від 22.03.2019 про призначення керівника, договір суборенди офісу №СА-02/06/6 від 02.06.2021, договір оренди складського приміщення №34 від 18.01.2021, договір про оренду транспортного засобу №10/2 від 04.01.2021, повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність за формою №20-ОПП від 10.02.2021, декларацію відповідності матеріально технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці №301042-063650-123-06-2020 від 23.09.2020, виписку з протоколу засідання комісії з перевірки знань з правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів №110 від 03.09.2020 ОСОБА_1 , витяг з протоколу засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці №2193 від 26.08.2020, витяг з протоколу засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці №2374 від 11.09.2020, посвідчення ОСОБА_1 №03933 від 03.09.2020, посвідчення по охороні праці №9075 від 21.08.2020 ОСОБА_1 , посвідчення правила охорони праці під час експлуатації вантажопіднімальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання №9170 від 26.08.2020 ОСОБА_1 , посвідчення правила охорони праці під час експлуатації навантажувачів №9885 від 11.09.2020 ОСОБА_1 , протокол засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці №2168 від 21.08.2020, які підтверджують факт придбання товарів, які були використані під час сервісного обслуговування техніки, а саме: рахунок на оплату №18 від 01.12.2023, видаткову накладну №5 від 01.12.2023, товарно-транспорту накладну №5 від 01.12.2023, платіжну інструкцію №1105 від 29.11.2024.

04.12.2024 Товариством на адресу Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області було направлено повідомлення за №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, з доданням пояснення та належним чином оформлених копій документів (як додатки до повідомлення, у кількості 31 додатку), які засвідчують факт постачання послуг, та підтверджують дату виникнення податкового зобов`язання, в результаті чого і було складено податкову накладну від 21.12.2023 №8, а саме: договір №88 від 17.05.2023 з додатками, додаткову угоду №2 від 22.08.2023 з додатками до договору №88, рахунок на оплату №170 від 08.08.2023, платіжну інструкцію від 19.12.2023 №611 з датою валютування 21.12.2023, акт надання послуг №172 від 12.12.2023, оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за період 08.08.2023-21.12.2023, цивільно-правову угоду №10/12 від 10.12.2023, та інші, наявність матеріально-технічної бази, достатньої для ведення профільних видів господарської діяльності, місце зберігання товарів, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, а саме: наказ №1 від 22.03.2019 про призначення керівника, договір суборенди офісу №СА-02/06/6 від 02.06.2021, договір оренди складського приміщення №34 від 18.01.2021, договір про оренду транспортного засобу №10/2 від 04.01.2021, повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність за формою №20-ОПП від 10.02.2021, декларацію відповідності матеріально технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці №301042-063650-123-06-2020 від 23.09.2020, виписку з протоколу засідання комісії з перевірки знань з правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів №110 від 03.09.2020 ОСОБА_1 , витяг з протоколу засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці №2193 від 26.08.2020, витяг з протоколу засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці №2374 від 11.09.2020, посвідчення ОСОБА_1 №03933 від 03.09.2020, посвідчення по охороні праці №9075 від 21.08.2020 ОСОБА_1 , посвідчення правила охорони праці під час експлуатації вантажопіднімальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання №9170 від 26.08.2020 ОСОБА_1 , посвідчення правила охорони праці під час експлуатації навантажувачів №9885 від 11.09.2020 ОСОБА_1 , протокол засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці №2168 від 21.08.2020, які підтверджують факт придбання товарів, які були використані під час сервісного обслуговування техніки, а саме: рахунок на оплату №18 від 01.12.2023, видаткову накладну №5 від 01.12.2023, товарно-транспорту накладну №5 від 01.12.2023, платіжну інструкцію №1105 від 29.11.2024.

Також, 04.12.2024 Товариством на адресу Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області було направлено повідомлення за №2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, з доданням пояснення та належним чином оформлених копій документів (як додатки до повідомлення, у кількості 31 додатку), які засвідчують факт постачання послуг, та підтверджують дату виникнення податкового зобов`язання, в результаті чого і було складено податкову накладну від 21.12.2023 №8, а саме: договір №88 від 17.05.2023 з додатками, додаткову угоду №2 від 22.08.2023 з додатками до договору №88, рахунок на оплату №168 від 08.08.2023, платіжну інструкцію від 19.12.2023 №612 з датою валютування 21.12.2023, акт надання послуг №171 від 12.12.2023, оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за період 08.08.2023-21.12.2023, цивільно-правову угоду №10/12 від 10.12.2023, та інші, наявність матеріально-технічної бази, достатньої для ведення профільних видів господарської діяльності, місце зберігання товарів, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, а саме: наказ №1 від 22.03.2019 про призначення керівника, договір суборенди офісу №СА-02/06/6 від 02.06.2021, договір оренди складського приміщення №34 від 18.01.2021, договір про оренду транспортного засобу №10/2 від 04.01.2021, повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність за формою №20-ОПП від 10.02.2021, декларацію відповідності матеріально технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці №301042-063650-123-06-2020 від 23.09.2020, виписку з протоколу засідання комісії з перевірки знань з правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів №110 від 03.09.2020 ОСОБА_1 , витяг з протоколу засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці №2193 від 26.08.2020, витяг з протоколу засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці №2374 від 11.09.2020, посвідчення ОСОБА_1 №03933 від 03.09.2020, посвідчення по охороні праці №9075 від 21.08.2020 ОСОБА_1 , посвідчення правила охорони праці під час експлуатації вантажопіднімальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання №9170 від 26.08.2020 ОСОБА_1 , посвідчення правила охорони праці під час експлуатації навантажувачів №9885 від 11.09.2020 ОСОБА_1 , протокол засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці №2168 від 21.08.2020, які підтверджують факт придбання товарів, які були використані під час сервісного обслуговування техніки, а саме: рахунок на оплату №18 від 01.12.2023, видаткову накладну №5 від 01.12.2023, товарно-транспорту накладну №5 від 01.12.2023, платіжну інструкцію №1105 від 29.11.2024.

Комісія Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийняла рішення про відмову в реєстрації податкових накладних: від 05.12.2024 №12155173/42901668, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 21.12.2023 №7, від 06.12.2024 №12164479/42901668, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 21.12.2023 №8, та від 06.12.2024 №12164478/42901668, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 21.12.2023 №9, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, наявність ризикових операцій.

Позивач вважає вказані рішення відповідача-1 про відмову в реєстрації податкових накладних протиправними та такими, що суперечать вимогам законодавства, що і стало підставою для звернення з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно з пунктом185.1 статті 185 Податкового кодексу України (далі - ПК України) об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу;

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.

Згідно з п. 197.1 ст. 197 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 року (далі Порядок № 1165).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/ розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/ розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/ розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Так, реєстрацію податкової накладної позивача зупинено з тих підстав, що платник податків відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податків. У вказаній квитанції запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Оцінюючи наведені в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної підстави контролюючого органу, суд зазначає, що у додатку 3 до Порядку №1165, визначено критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема, відповідно до пункту 1 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/ розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Згідно з п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку № 1165) у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.

З урахуванням положень наведених норм, суд звертає увагу, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Суд зазначає, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної податковим органом не вказаний конкретний перелік документів, який платник податків має надати для обґрунтованого рішення щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Крім того, при вирішенні справи суд також виходить із того що спірне рішення Комісії є актом індивідуальної дії.

Правовий акт індивідуальної дії - це виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, який не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків лише чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому (яким) він адресований.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 02.04.2019 р. у справі № 822/1878/18.

Суд вважає, що ненаведення в квитанціях переліку документів, які необхідно надати призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкових накладних, а не будь-яких на власний розсуд.

Таким чином, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.

Натомість, надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішень про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Таким чином, під час зупинення реєстрації податкових накладних відповідач-1 застосував критерії ризиковості здійснення операцій до податкових накладних та розрахунків коригування, що не відповідає приписам пунктів 6, 7 Порядку № 1165 та свідчить про відсутність обґрунтованих підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування.

Крім того, суд зазначає, що відповідачем-1 не підтверджено факт виявлення під час моніторингу об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання товару, дані про який зазначено у податкових накладних та розрахунків коригування, та/або ймовірності уникнення позивачем виконання свого податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 10 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 12 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Таким чином, судом встановлено, що позивачем подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, щодо якої заявлено позовні вимоги. ГУ ДПС у Дніпропетровській області за наслідком проведеного моніторингу зупинено реєстрацію зазначеної податкової накладної та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування. Позивачем надіслано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, що підтверджено матеріалами справи.

Проте, в порушення наведених вимог законодавства спірне рішення містять лише загальне твердження про ненадання платником податку копій документів без конкретизації, які саме документи складено з порушенням законодавства, які документи не надано, що не дозволяють приймати їх до податкового і бухгалтерського обліку, та не конкретизовано, які саме документи не надано на підтвердження яких операцій.

Рішення суб`єкта владних повноважень не містять чіткого визначення підстав та мотивів для прийняття рішень про відмову в реєстрації податкової накладної, що свідчить про його необґрунтованість.

Таким чином, оскаржувані рішення є необґрунтованими, оскільки платником податків надано необхідні документи, які засвідчують підставу для реєстрації податкових накладних, а отже контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення комісії яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 05.12.2024 №12155173/42901668, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 21.12.2023 №7, від 06.12.2024 №12164479/42901668, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 21.12.2023 №8, та від 06.12.2024 №12164478/42901668, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 21.12.2023 №9 прийняті не у спосіб визначений законом, а отже, є протиправними та підлягають скасуванню.

Щодо вимоги про покладення на Державну податкову службу України обов`язку зареєструвати податкові накладні від 21.12.2023 №7, від 21.12.2023 №8 та від 21.12.2023 №9, фактичною датою їх подання на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає наступне.

Так, відповідачем-2 у відзиві на позовну заяву вказано, що вимоги щодо зобов`язання зареєструвати податкову накладну є дискреційними повноваженнями відповідача.

Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Згідно ч.4 ст.245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Тобто, законодавець передбачив обов`язок суду змусити суб`єкт владних повноважень до правомірної поведінки, а не вирішувати питання, які належать до функцій і виключної компетенції останнього (дискреційні повноваження), тому втручання в таку діяльність є формою втручання в дискреційні повноваження наведеного органу та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

При цьому, суд зазначає, що дискреційні повноваження - це комплекс прав і зобов`язань представників влади як на державному, так і на регіональному рівнях, у тому числі представників суспільства, яких уповноважили діяти від імені держави чи будь-якого органу місцевого самоврядування, що мають можливість надати повного або часткового визначення і змісту, і виду прийнятого управлінського рішення.

Тобто дискреційні повноваження це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.

У разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.

Відповідно до Рекомендацій Ради Європи № R(80)2 щодо здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятих Кабінетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він уважає найкращим за конкретних обставин, та яке захистить або відновить порушене право.

Водночас, адміністративний суд під час розгляду та вирішення публічно-правових спорів перевіряє, чи рішення суб`єкта владних повноважень прийняте у межах законної дискреції.

Відповідно до правил правозастосування практики Європейського суду з прав людини, суд не може своїм рішенням підмінити рішення суб`єкта владних повноважень.

Згідно з абзацом 3 пункту 10.3 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 20.05.2013 року № 7 «Про судове рішення в адміністративній справі», суд може ухвалити постанову про зобов`язання відповідача прийняти рішення певного змісту, за винятком випадків, коли суб`єкт владних повноважень під час адміністративних процедур відповідно до закону приймає рішення на основі адміністративного розсуду.

Крім того, суд за зазначає, що Постановою Верховного Суду України від 16 вересня 2015 року № 21-1465а15 встановлено, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Положеннями КАС України визначено, що кожна особа має право звернутися до суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Адміністративний позов може містити вимоги про зобов`язання відповідача суб`єкта владних повноважень прийняти рішення або вчинити певні дії.

У разі задоволення позову суду надано право прийняти рішення про зобов`язання відповідача вчинити певні дії.

З викладеного слідує, що законодавством передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов`язувати суб`єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.

Крім того, суд зазначає, що Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Виявлення розбіжностей даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних, у свою чергу, є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.

Отже, відсутність реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.

Таким чином, законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДПС зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, у зв`язку з чим, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, порушеного оскаржуваними рішеннями.

У даному випадку, задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання ДПС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 21.12.2023 №7, від 21.12.2023 №8 та від 21.12.2023 №9, фактичною датою їх подання на реєстрацію є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

При цьому, відповідно до пунктів 19 та 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до Державної фіскальної служби відповідного рішення суду).

У разі надходження до Державної фіскальної служби рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому, датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).

Таким чином, для відновлення порушених прав позивача, суд вважає за необхідне, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № від 21.12.2023 №7, від 21.12.2023 №8 та від 21.12.2023 №9, фактичною датою їх подання на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання.

Згідно частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Доказів, які б спростували доводи позивача, відповідачі суду не надали. З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню.

Згідно з ч.2 ст.132 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду у розмірі 7267,20 грн, що документально підтверджується платіжною інструкцією №1152 від 31.01.2025 року.

Враховуючи, що адміністративний позов задоволено повністю, а оскаржуване рішення прийняте, саме Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області, сплачений позивачем судовий збір за подачу адміністративного позову до суду в сумі 7267,20 грн. підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

УХВАЛИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНРТ ОЛАНВО» (49038, м.Дніпро, вул.Ярослава Мудрого князя, буд.68, код ЄДРПОУ 42901668) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м.Дніпро, вул.Сімферопольська, 17-А, код ЄДРПОУ 44118658), Державної податкової служби України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 05.12.2024 року №12155173/42901668 про відмову у реєстрації податкової накладної від 21.12.2023 №7, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО».

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 21.12.2023 №7, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО», в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її фактичного подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 06.12.2024 №12164479/42901668 про відмову у реєстрації податкової накладної від 21.12.2023 №8, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО».

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 21.12.2023 №8, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО», в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її фактичного подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 06.12.2024 №12164478/42901668 про відмову у реєстрації податкової накладної від 21.12.2023 №9, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО».

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 21.12.2023 №9, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО», в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її фактичного подання.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНРТ ОЛАНВО» (код ЄДРПОУ 42901668) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 7267,20 грн. (сім тисяч двісті шістдесят сім гривень двадцять копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені ст. ст.295,297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя М.В. Дєєв

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.04.2025
Оприлюднено25.04.2025
Номер документу126812526
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —160/3516/25

Рішення від 16.04.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 28.02.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 06.02.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні